Decret nr. 110 din 07.05.1992
cu privire la aprobarea tarifelor cotelor de asigurare socială de stat pe a doua jumătate a anului 1992
PREŞEDINTELE REPUBLICII MOLDOVA
D E C R E T
cu privire la aprobarea tarifelor cotelor de asigurare
socială de stat pe a doua jumătate a anului 1992
nr. 110 din 07.05.92
(în vigoare 01.07.1992)
Monitor nr.5/112 din 30.05.1992
* * *
În scopul asigurării finanţării cheltuielilor pentru plătirea pensiilor, protecţiei sociale a populaţiei republicii, realizării programului republicii de utilizare a forţei de muncă şi al stimulării activităţii agenţilor economici
decretez:
1. Se stabilesc de la 1 iunie 1992 următoarele tarife ale cotelor de asigurare socială de stat:
a) pentru instituţiile şi organizaţiile bugetare, organizaţiile obşteşti, care nu practică activitatea economică de producţie, comercială şi ştiinţifică, - 30 procente din fondul de retribuire a muncii;
b) pentru colhozuri, sovhozuri, firmele agricole şi întreprinderile intergospodăreşti, fabricile avicole, fabricile de nutreţuri combinate, gospodăriile piscicole - 30 procente din fondul de retribuire a muncii;
c) pentru celelalte întreprinderi şi organizaţii, cooperative şi alţi agenţi economici, indiferent de formele de proprietate şi gospodărire, - 45 procente din fondul de retribuire a muncii;
d) pentru întreprinderile, asociaţiile şi organizaţiile, care au la balanţa lor instituţie de învăţămînt, medicale şi preşcolare, - 30 procente, iar pentru agenţii economici enumeraţi în subpunctul "b" al punctului 1, care au la balanţa lor aceleaşi instituţii, - 25 procente din fondul de retribuire a muncii salariaţilor instituţiilor menţionate;
e) pentru organizaţiile obşteşti ale invalizilor, întreprinderile de instruire şi producţie ale Societăţii orbilor din Moldova şi Societăţii surzilor din Moldova - 4,7 procente din fondul de retribuire a muncii;
f) pentru întreprinderi instituite de Societatea invalizilor din Republica Moldova, mai mult de 50 procente din fondurile statutare ale cărora aparţin acestei Societăţi, - 4,7 procente din fondul de retribuirea muncii;
g) pentru cetăţenii care practică activitatea de antreprenor în condiţii de arendă individuală, sau în gospodăria ţărănească individuală (de fermier), pentru membrii întreprinderilor de familie - 18 procente din venit.
2. Se stabileşte că 89,7 procente din suma totală a cotelor de asigurare, defalcate în conformitate cu punctul 1 al prezentului Decret, se transferă în Fondul Social al Republicii Moldova, iar 10,3 procente - în Fondul Special al Asigurării Sociale al Moldovei, condus de Federaţia Sindicatelor Independente din Moldova.
3. Se stabilesc pentru semestrul II al anului 1992 cotele obligatorii de asigurare nominală a cetăţenilor în Fondul Special de Pensii al Moldovei în proporţie de 1 la sută din salariu (venit).
4. Comitetul director al Fondului Social al Republicii Moldova să prevadă în bugetul Fondului mijloacelor necesare pentru asigurarea cu pensii, finanţarea programului republican de utilizare a forţei de muncă şi pentru plata indemnizaţiilor de asigurare socială a populaţiei din republică.
5. Se permite Fondului Social al Republicii Moldova să stabilească de comun acord cu Ministerul Economiei şi Finanţelor al Republicii Moldova pentru întreprinderi şi alţi agenţi economici, la care numărul invalizilor şi al pensionarilor lucrători constituie mai mult de 70 procente din numărul total al lucrătorilor, o mărime redusă a cotelor de asigurare socială de stat.
6. Se consideră caduc Decretul Preşedintelui Republicii Moldova din 29 ianuarie 1992 nr.10 "Cu privire la aprobarea tarifelor cotelor de asigurare socială de stat în Republica Moldova pe anul 1992".
7. Prezentul Decret intră în vigoare de la 1 iulie 1992.
| PREŞEDINTELE REPUBLICII MOLDOVA | Mircea SNEGUR |
Chişinău, 7 mai 1992. |
|
| Nr.110. |