BIZLEXLegislația Republicii Moldova
Cuprins
Legi

Lege nr. 204 din 24.12.2021

pentru modificarea unor acte normative

Tipul documentului
Legi
Data adoptării
24.12.2021

PARLAMENTUL REPUBLICII MOLDOVA

L E G E

pentru modificarea unor acte normative

nr. 204  din  24.12.2021

 (în vigoare 01.01.2022) 

Monitorul Oficial al R. Moldova nr. 325-333 art. 494 din 31.12.2021

* * *

Parlamentul adoptă prezenta lege organică.

1. Articolul 1:

la alineatul (1) litera a), cuvântul "locale" se substituie cu textul "drumurilor de interes raional (municipal)";

la alineatul (2), cuvântul "locale" se substituie cu textul "drumurile de interes raional (municipal)";

la alineatul (22), cuvintele "drumurile publice locale" se substituie cu textul "drumurile de interes raional (municipal)".

2. La articolul 2 alineatul (1), litera b) va avea următorul cuprins:

"b) taxele rutiere percepute conform legislaţiei fiscale, cu excepţia taxei pentru folosirea drumurilor de către autovehiculele înmatriculate în Republica Moldova;".

1. La articolul 5 punctul 28):

litera c) va avea următorul cuprins:

"c) codul personal (IDNP) atribuit persoanei fizice cetăţean al Republicii Moldova de către autoritatea competentă conform cadrului normativ. În cazul lipsei codului personal (IDNP), codul fiscal reprezintă seria şi numărul (fără spaţii) al paşaportului, iar dacă nu dispune de paşaport – seria şi numărul (fără spaţii) al certificatului de naştere sau al altui act de identitate;"

litera e) va avea următorul cuprins:

"e) codul personal (IDNP) atribuit persoanei fizice cetăţean străin sau apatrid de către autoritatea competentă conform cadrului normativ, iar în cazul lipsei acestuia, codul fiscal reprezintă seria şi numărul (fără spaţii) al paşaportului persoanei respective din ţara de origine, valabil la momentul atribuirii codului fiscal de către Serviciul Fiscal de Stat. În cazul modificării datelor, Serviciul Fiscal de Stat ajustează datele din sistemul său informaţional."

2. La articolul 20:

litera y) va avea următorul cuprins:

"y) veniturile obţinute de persoanele fizice, cu excepţia întreprinzătorilor individuali şi gospodăriilor ţărăneşti (de fermier), de la predarea ambalajului returnabil, a reziduurilor şi deşeurilor de hârtie, carton, cauciuc, plastic şi de sticlă (cioburi de sticlă), precum şi a acumulatoarelor electrice uzate;"

litera z17) va avea următorul cuprins:

"z17) venitul din anularea sau recuperarea cheltuielilor, veniturile din reducerea sau anularea provizioanelor, pentru care nu s-au acordat deduceri în scopuri fiscale;"

litera z18) se completează cu textul "şi pentru vaccinarea salariaţilor împotriva SARS-CoV-2".

3. Articolul 24:

se completează cu alineatul (152) cu următorul cuprins:

"(152) Se permite deducerea cheltuielilor suportate de contribuabili sub formă de taxe de aderare şi cotizaţii de membru destinate activităţii asociaţiilor utilizatorilor de apă pentru irigaţii."

la alineatul (192), cuvintele "şi au fost reţinute" se substituie cu textul "şi/sau au fost reţinute";

alineatul (25) se completează cu textul "şi pentru vaccinarea salariaţilor împotriva SARS-CoV-2".

4. Articolul 261:

la alineatul (14), cuvântul "valorii" se substituie cu cuvântul "costului";

la alineatul (15), după cuvântul "reevaluarea" se introduc cuvintele "şi deprecierea";

la alineatul (18), cuvântul "Valoarea" se substituie cu cuvântul "Costul".

5. Articolul 271 va avea următorul cuprins:

"Articolul 271. Norme speciale aplicabile rezidenţilor parcurilor pentru tehnologia informaţiei pentru deducerea cheltuielilor privind amortizarea şi reparaţia mijloacelor fixe

(1) Agenţii economici care, pe parcursul anului fiscal, în conformitate cu prevederile legislaţiei cu privire la parcurile pentru tehnologia informaţiei, obţin sau li se retrage titlul de rezident al parcului pentru tehnologia informaţiei au dreptul la deducere în scopuri fiscale a cheltuielilor privind amortizarea şi reparaţia mijloacelor fixe conform art.261 pentru perioada aplicării regimului de impozitare stabilit în prezentul titlu.

(2) Pentru agenţii economici cărora le-a fost retras titlul de rezident al parcului pentru tehnologia informaţiei, valoarea amortizabilă a mijloacelor fixe este egală cu valoarea contabilă ajustată cu suma din reevaluarea şi deprecierea acestora, anterior recunoscute, la începutul lunii următoare celei în care a fost retras titlul de rezident al parcului pentru tehnologia informaţiei."

6. Articolul 33:

la alineatul (1), cifrele "25200" se substituie cu cifrele "27000";

la alineatul (2) partea introductivă, cifrele "30000" se substituie cu cifrele "31500".

7. La articolul 34 alineatul (2), cifrele "18900" se substituie cu cifrele "19800".

8. La articolul 35 alineatul (1), cifrele "4500" se substituie cu cifrele "9000", iar cifrele "18900" – cu cifrele "19800".

9. Codul se completează cu articolul 514 cu următorul cuprins:

"Articolul 514. Administraţia parcurilor pentru tehnologia informaţiei

Sunt scutite de impozit pe venit sursele de venit ale administraţiei parcului pentru tehnologia informaţiei prevăzute la art.6 alin.(3) din Legea nr.77/2016 cu privire la parcurile pentru tehnologia informaţiei."

10. La articolul 52, alineatul (1) se completează cu litera g) cu următorul cuprins:

"g) asociaţiile utilizatorilor de apă pentru irigaţii – conform Legii nr.171/2010 cu privire la asociaţiile utilizatorilor de apă pentru irigaţii."

11. La articolul 542, alineatul (3) va avea următorul cuprins:

"(3) În obiectul impunerii nu se includ veniturile prevăzute la art.20."

12. Articolul 901:

la alineatul (33) liniuţa întâi, textul "12%" se substituie cu textul "18%";

la alineatul (34), textul "în termen de 3 zile" se substituie cu textul "în termen de 7 zile";

la alineatul (5), textul "300 de mii de lei" se substituie cu textul "100 de mii de lei".

13. La articolul 95 alineatul (2), litera f) va avea următorul cuprins:

"f) eliberarea şi stocarea bunurilor materiale în procesul de împrospătare simultană, împrospătare cu decalaj în timp şi împrumut al acestora în conformitate cu prevederile Legii nr.104/2020 cu privire la rezervele de stat şi de mobilizare;".

14. La articolul 96 litera b) liniuţa a doua, sintagma "Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale" se substituie cu sintagma "Agenţia Medicamentului şi Dispozitivelor Medicale".

15. Articolul 103 alineatul (1):

la punctul 10), sintagma "Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale" se substituie cu sintagma "Agenţia Medicamentului şi Dispozitivelor Medicale";

la punctul 27), sintagma "Consiliul Naţional pentru Acreditare şi Atestare" se substituie, în ambele cazuri, cu sintagma "Agenţia Naţională de Asigurare a Calităţii în Educaţie şi Cercetare".

16. La articolul 104 litera g), cuvintele "şi Infrastructurii" se exclud.

17. La articolul 108 alineatul (9), după cuvântul "insolvabilitate" se introduce textul " , cu excepţia bunurilor imobiliare,", iar în final se completează cu următorul enunţ: "Pentru bunurile imobiliare, data obligaţiei fiscale se stabileşte conform alin.(3)."

18. La articolul 1171, alineatul (14) va avea următorul cuprins:

"(14) La efectuarea livrărilor de servicii şi de produse petroliere, în cazul utilizării e-facturii, furnizorul eliberează factura fiscală în termen ce nu poate depăşi 10 zile calendaristice ale lunii următoare celei în care a avut loc livrarea documentată prin factura fiscală respectivă."

19. În anexa nr.1 la titlul IV:

poziţia tarifară 240210000 va avea următorul cuprins:

poziţia tarifară 240290000 va avea următorul cuprins:

după poziţia tarifară 381700800 se introduce o poziţie tarifară nouă cu următorul cuprins:

20. Anexa nr.2 la titlul IV va avea următorul cuprins:

21. La articolul 133 alineatul (1) punctul 3), cuvintele "şi controlează" se exclud.

22. Articolul 148 se completează cu alineatul (61) cu următorul cuprins:

"(61) Prin derogare de la prevederile art.48 alin.(5) din Legea nr.158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public, transferul funcţionarului fiscal în interesul serviciului se face fără acordul scris al acestuia în funcţie echivalentă şi în aceeaşi localitate, prin modificarea raporturilor de serviciu."

23. La articolul 156, alineatul (2) se completează cu următorul enunţ: "Serviciul de colectare a impozitelor şi taxelor locale efectuează executarea silită a obligaţiei fiscale restante în raport cu plăţile şi contribuabilii administraţi, în modul stabilit de Codul de procedură civilă şi Codul de executare."

24. Articolul 158 se completează cu litera k1) cu următorul cuprins:

"k1) să efectueze executarea silită a obligaţiei fiscale restante în raport cu plăţile şi contribuabilii administraţi, în modul stabilit de Codul de procedură civilă şi Codul de executare;".

25. La articolul 163:

alineatul (1) va avea următorul cuprins:

"(1) Persoanelor indicate la art.162 alin.(1) lit.a) şi c) li se atribuie cod fiscal de către subdiviziunea Serviciului Fiscal de Stat competentă."

la alineatul (6), textul "indicat pe verso-ul buletinului de identitate" se substituie cu textul "(IDNP) atribuit conform cadrului normativ de către autoritatea competentă", iar enunţul al doilea se exclude.

26. La articolul 177, după cuvântul "întreprinse" se introduce textul " , în limitele competenţei,".

27. Articolul 195:

la alineatul (1), după sintagma "Serviciul Fiscal de Stat" se introduce textul " , în limitele competenţei,";

alineatul (2) se abrogă.

28. La articolul 202 alineatul (1) litera g), după sintagma "Serviciul Fiscal de Stat" se introduce textul "şi/sau Casa Naţională de Asigurări Sociale".

29. La articolul 244 alineatul (6), cuvântul "mandat" se substituie cu cuvântul "procură".

30. La articolul 288:

punctul 11) se abrogă;

punctul 3) va avea următorul cuprins:

"3) Cota taxei locale – cotă ad valorem în procente din baza impozabilă a obiectului impunerii ori sumă absolută, stabilită de autoritatea administraţiei publice locale la adoptarea bugetului local respectiv."

articolul se completează cu punctul 171) cu următorul cuprins:

"171) Parcaj – loc special amenajat, utilizat pentru staţionarea temporară a unităţilor de transport şi autorizat de autoritatea administraţiei publice locale."

31. La articolul 289, alineatul (2) se completează cu litera n1) cu următorul cuprins:

"n1) taxa pentru parcaj;".

32. Articolul 290:

se completează cu litera n1) cu următorul cuprins:

"n1) taxa pentru parcaj – persoanele juridice sau fizice posesoare de autovehicule, care utilizează parcajul;"

litera p) va avea următorul cuprins:

"p) taxa pentru salubrizare – persoanele fizice înregistrate în calitate de proprietar al bunului imobil cu destinaţie locativă (casă de locuit, apartament);".

33. Articolul 291 alineatul (1):

la litera b), textul " , cu excepţia loteriilor organizate prin intermediul sistemelor de comunicaţii electronice" se exclude;

alineatul se completează cu litera n1) cu următorul cuprins:

"n1) la taxa pentru parcaj – locul de parcaj special amenajat pe domeniul public şi autorizat de autoritatea administraţiei publice locale, utilizat pentru staţionarea unităţii de transport pe un anumit termen;".

34. Articolul 292:

la alineatul (1), după textul "privind taxele locale," se introduce textul "cu excepţia taxei stipulate la art.291 lit.n1),";

la alineatul (2), cuvintele "Cota concretă a" se substituie cu cuvântul "Cota".

35. La articolul 293, alineatele (1)–(3) vor avea următorul cuprins:

"(1) Calculul taxelor enumerate la art.291, cu excepţia celor stipulate la lit.k), n1) şi p), se efectuează de către subiecţii impunerii, în funcţie de baza impozabilă şi de cotele acestora.

(2) Calculul taxelor stipulate la art.291 lit.k), n1) şi p) se efectuează de către organele împuternicite de autoritatea administraţiei publice locale.

(3) Plata taxelor enumerate la art.291 se efectuează de către subiecţii impunerii."

36. La articolul 294, alineatul (2) va avea următorul cuprins:

"(2) Taxele locale specificate la art.289 alin.(2) lit.k), n1) şi p) pot fi achitate nemijlocit organului împuternicit de autoritatea administraţiei publice locale."

37. Articolul 297:

la alineatele (5) şi (6) partea introductivă, cuvintele "cotele concrete ale" se substituie cu cuvântul "cotele";

la alineatul (7), după textul "lit. k)" se introduce textul " , n1)";

la alineatul (8) partea introductivă, cuvintele "La stabilirea cotelor concrete ale" se substituie cu cuvintele "La stabilirea cotelor";

alineatul (9) va avea următorul cuprins:

"(9) În caz de divergenţe la stabilirea cotelor taxelor locale, autorităţile administraţiei publice locale vor efectua o analiză a impactului de reglementare conform prevederilor art.13 din Legea nr.235/2006 cu privire la principiile de bază de reglementare a activităţii de întreprinzător şi prevederilor Hotărârii Guvernului nr.23/2019 cu privire la aprobarea Metodologiei de analiză a impactului în procesul de fundamentare a proiectelor de acte normative, adaptate şi aplicate corespunzător specificului local."

la alineatul (10), cuvintele "stabilirea cotelor concrete ale" se substituie cu cuvintele "stabilirea cotelor".

38. Articolul 298:

la alineatul (1), după textul "lit. k)" se introduce textul " , n1)";

alineatul (2) va avea următorul cuprins:

"(2) Responsabilitatea pentru virarea în termen la bugetele locale a taxelor locale stipulate la art.289 lit.k), n1) şi p) revine organelor împuternicite de autorităţile administraţiei publice locale."

39. Anexa la titlul VII va avea următorul cuprins:

40. La articolul 352 alineatul (10), textul "lit. a)" se exclude.

41. Articolul 368:

la alineatul (2), textul " , venituri înregistrate în evidenţa contabilă" se exclude, iar textul "sau de la începutul activităţii în parcul pentru tehnologia informaţiei" se substituie cu textul " , dacă statutul de rezident al parcului a fost dobândit în anii calendaristici precedenţi, sau de la aplicarea regimului special de impozitare, dacă statutul de rezident al parcului a fost dobândit în anul calendaristic curent";

la alineatul (3), cuvintele "inclusiv perioada fiscală tranzitorie" se substituie cu textul "dacă statutul de rezident al parcului a fost dobândit în anii calendaristici precedenţi, sau pentru perioada de aplicare a regimului special de impozitare, dacă statutul de rezident al parcului a fost dobândit în anul calendaristic curent".

42. La articolul 369 alineatul (2), cuvintele "au lucrat cel puţin o zi" se substituie cu textul "au lucrat ori s-au aflat în orice tip de concediu plătit sau altă situaţie în care, în regim standard de impozitare, ar fi realizat venit asigurat cel puţin o zi".

1. Articolul 4:

la alineatul (1), litera c) se abrogă;

la alineatul (2), litera c) se abrogă;

la alineatul (3), textul "lit. a)–c)" se substituie cu textul "lit. a) şi b)";

la alineatul (4), textul "lit. a)–d)" se substituie cu textul "lit. a), b) şi d)";

la alineatul (6), textul "lit. a)–d)" se substituie cu textul "lit. a), b) şi d)".

2. La articolul 51 alineatul (1), textul "lit. a)–c)" se substituie cu textul "lit. a) şi b)".

1. La articolul 30 alineatul (6), textul "situaţiilor prevăzute la art.50 alin.(2) lit.d) şi e)," se exclude.

2. La articolul 492:

alineatul (1):

punctul 2) se abrogă;

punctul 4) va avea următorul cuprins:

"4) respectă condiţiile stabilite la art.1953 alin.(1) pct.1), 3), 4) şi 5)."

la alineatul (2), litera b) se abrogă;

la alineatul (3), cuvintele "titularul unui certificat" se substituie cu cuvintele "titularul unei autorizaţii", cuvintele "al unui certificat" – cu cuvintele "a unei autorizaţii", iar textul "şi la alin.(2) lit.b)" se exclude.

3. Codul se completează cu articolul 493 cu următorul cuprins:

"Articolul 493. Destinatarul agreat în sensul Convenţiei TIR

(1) Serviciul Vamal, în baza unei cereri, autorizează un agent economic, denumit destinatar agreat, să primească mărfurile expediate în conformitate cu Convenţia TIR într-un loc autorizat, astfel încât regimul să fie încheiat în conformitate cu art.1 lit.d) din Convenţia TIR.

(2) Statutul de destinatar agreat se acordă solicitantului care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:

a) este rezident în sensul art.5 pct.5) din Codul fiscal nr.1163/1997;

b) declară că va primi regulat mărfuri care circulă în cadrul unei operaţiuni TIR. Se consideră că o persoană aplică în mod frecvent regimul vamal de tranzit atunci când efectuează/va efectua cel puţin 50 de operaţiuni de tranzit într-un an calendaristic;

c) respectă condiţiile stabilite la art.1953 alin. (1) pct.1), 3), 4) şi 5).

(3) Autorizaţia se acordă în cazul în care Serviciul Vamal este în măsură să supravegheze operaţiunile TIR şi să efectueze controale.

(4) Autorizaţia privind statutul de destinatar agreat se aplică operaţiunilor TIR care urmează să fie încheiate în Republica Moldova, la locul sau locurile specificate în autorizaţie."

4. La articolul 50 alineatul (2), literele d) şi e) se abrogă.

5. La articolul 56 alineatul (1), litera c) se abrogă.

6. La articolul 1271 alineatul (12), enunţul întâi se completează cu textul "ori să prezinte un amendament la garanţia originală privind extinderea termenului de valabilitate şi/sau modificarea cuantumului sumei".

7. Articolul 176:

la alineatul (3), cuvântul "importate" se substituie cu cuvintele "transportate prin conducte sau instalaţii fixe";

la alineatul (31), după cuvintele "în termen de" se introduc cuvintele "până la".

8. La articolul 1953 alineatul (1), punctul 3) va avea următorul cuprins:

"3) respectarea legislaţiei vamale sau fiscale.

Această condiţie se consideră îndeplinită în cazul în care pe perioada ultimilor 3 ani anteriori depunerii cererii:

a) nu există nicio decizie a unei autorităţi administrative sau judiciare care să concluzioneze că una dintre persoanele menţionate la lit.b) a comis încălcări grave sau repetate ale legislaţiei vamale sau fiscale; precum şi dacă

b) niciuna dintre următoarele persoane nu are antecedente penale pentru săvârşirea infracţiunilor în legătură cu activitatea economică, inclusiv cu activitatea economică a solicitantului, dacă este cazul:

– solicitantul;

– angajatul responsabil de domeniul vamal al solicitantului; şi

– persoana împuternicită să îl reprezinte pe solicitant sau care exercită controlul asupra gestiunii acestuia.

Încălcări grave ale legislaţiei vamale sau fiscale, în sensul prezentului articol, sunt faptele ce constituie:

– contravenţii vamale cu răspundere materială, prevăzute la art.231 pct.l), 2), 4), 5), 6), 61), 7), 9), 13), 14), 18) şi 19) din prezentul cod, ce cauzează un prejudiciu mai mare de 100 000 de lei;

– contravenţii prevăzute la art.287 alin.(10), (101) şi (11) din Codul contravenţional nr.218/2008, la care valoarea obiectului contravenţiei depăşeşte 100000 de lei;

– contravenţii prevăzute la art.287 alin.(12), (14) şi (15) din Codul contravenţional nr.218/2008, ce cauzează un prejudiciu mai mare de 100000 de lei;

– încălcare fiscală aferentă TVA care a dus la diminuarea şi/sau eschivarea mai mare de 100000 de lei pe perioada unui an calendaristic;

– încălcare fiscală aferentă accizei.

Încălcare repetată, în sensul prezentului articol, este comiterea unei încălcări a legislaţiei vamale sau fiscale, care este identică sau similară în ceea ce priveşte natura acesteia.

În sensul prezentului articol, infracţiuni legate de activitatea economică sunt faptele ce constituie infracţiuni economice, infracţiuni informatice, infracţiuni în domeniul telecomunicaţiilor, infracţiuni de corupţie în sectorul privat, infracţiuni ecologice, infracţiuni contra securităţii publice şi a ordinii publice prevăzute în Codul penal.

Ca excepţie, Serviciul Vamal poate decide altfel dacă determină, în baza informaţiilor şi datelor disponibile, că aceste încălcări au o importanţă redusă în raport cu numărul sau amploarea operaţiunilor vamale şi nu creează suspiciuni cu privire la buna-credinţă a solicitantului.

În acest sens se va lua în considerare:

a) examinarea neregulilor pe bază cumulativă;

b) frecvenţa încălcărilor, pentru a stabili dacă există probleme sistematice;

c) dacă solicitantul a informat din proprie iniţiativă Serviciul Vamal despre greşelile sau neregulile descoperite;

d) dacă solicitantul a luat măsuri de remediere pentru a preveni sau minimaliza eventuale nereguli sau greşeli.

Dacă persoana împuternicită să îl reprezinte pe solicitant sau care exercită controlul asupra gestiunii acestuia, alta decât solicitantul, are domiciliul sau reşedinţa într-o ţară străină, Serviciul Vamal evaluează îndeplinirea prezentei condiţii în baza înregistrărilor şi informaţiilor aflate la dispoziţia sa.

Dacă solicitantul îşi desfăşoară activitatea pe teritoriul vamal pe o perioadă de până la 3 ani, Serviciul Vamal evaluează îndeplinirea prezentei condiţii în baza înregistrărilor şi informaţiilor aflate la dispoziţia sa;".

"Articolul 2873. Încălcarea regulilor privind vinieta

(1) Aflarea pe teritoriul Republicii Moldova a vehiculului neînmatriculat în Republica Moldova fără certificatul ce atestă achitarea vinietei pentru o perioadă mai mică sau egală cu 7 zile

se sancţionează cu amendă de la 45 la 60 de unităţi convenţionale.

(2) Aflarea pe teritoriul Republicii Moldova a vehiculului neînmatriculat în Republica Moldova fără certificatul ce atestă achitarea vinietei pentru o perioadă mai mare de 7 zile, dar mai mică sau egală cu 180 de zile

se sancţionează cu amendă de la 60 la 90 de unităţi convenţionale.

(3) Aflarea pe teritoriul Republicii Moldova a vehiculului neînmatriculat în Republica Moldova fără certificatul ce atestă achitarea vinietei pentru o perioadă mai mare de 180 de zile

se sancţionează cu amendă de la 90 la 120 de unităţi convenţionale.

(4) Săvârşirea repetată, în cursul aceluiaşi an calendaristic, a contravenţiei prevăzute la alin.(1) de către o persoană sancţionată deja pentru această contravenţie

se sancţionează cu amendă de la 78 la 90 de unităţi convenţionale.

(5) Săvârşirea repetată, în cursul aceluiaşi an calendaristic, a contravenţiei prevăzute la alin.(2) şi (3) de către o persoană sancţionată deja pentru această contravenţie

se sancţionează cu amendă de la 120 la 180 de unităţi convenţionale.

(6) Aplicarea şi executarea sancţiunii contravenţionale nu absolvă contravenientul de executarea obligaţiei pentru a cărei neîndeplinire a fost aplicată. În acest caz, contravenientul achită vinieta conform anexei nr.2 la titlul IX din Codul fiscal nr.1163/1997, inclusiv în mărimea stabilită pentru fiecare perioadă consecutivă de 180 de zile, precum şi pentru perioadele incomplete ce urmează după primele 180 de zile."

1. La articolul 4:

noţiunea "funcţie temporar absentă" va avea următorul cuprins:

"funcţie temporar absentă – funcţie al cărei titular lipseşte de la lucru pe o perioadă de până la 60 de zile calendaristice în următoarele cazuri: în caz de boală sau traumatism, concediu de studii, concediu neplătit, detaşare la alt loc de muncă sau pe perioada stabilită de legislaţie în cazul concediului de maternitate, când salariatului i se păstrează locul de muncă, iar raporturile de serviciu nu au fost suspendate;"

după noţiunea "funcţie temporar absentă" se introduce o noţiune nouă cu următorul cuprins:

"funcţie vacantă – funcţie liberă, fără titular;".

2. Articolul 10:

la alineatul (2), după liniuţa a treia se introduce o liniuţă nouă cu următorul cuprins:

"– sporul de compensare pentru munca prestată în condiţii de risc sporit pentru sănătate;"

la alineatul (3), după textul "salariul lunar al persoanelor cu funcţii de demnitate publică" se introduce textul " , cu excepţia directorului Serviciului Fiscal de Stat şi a directorului Serviciului Vamal,".

3. La articolul 19 alineatul (2), după textul "în mărime dublă a salariului" se introduc cuvintele "de bază", iar cuvintele "sau a remuneraţiei de o zi" se exclud.

4. Articolul 241 va avea următorul cuprins:

"Articolul 241. Retribuirea muncii în timpul de staţionare

Retribuirea timpului de staţionare produsă din cauze ce nu depind de angajator sau salariat se efectuează în mărimea salariului de bază al personalului, stabilit la data dispunerii staţionării, dar nu mai puţin decât mărimea minimă în sectorul bugetar prevăzută la art.27 alin.(2)."

5. Articolul 26 va avea următorul cuprins:

"Articolul 26. Promovarea, transferul, detaşarea personalului

(1) Salariile de bază în cazul promovării, transferului, detaşării personalului unităţilor bugetare se stabilesc conform coeficienţilor de salarizare pentru funcţiile respective, ţinând cont de treapta de salarizare.

(2) În cazul detaşării, personalul beneficiază, pe lângă salariul de bază, şi de celelalte drepturi salariale acordate personalului din unitatea bugetară în care a fost detaşat, în condiţiile prezentei legi.

(3) În cazul în care, în urma detaşării, salariul lunar stabilit este inferior celui de care a beneficiat până la detaşare, personalului detaşat i se va plăti diferenţa de salariu.

(4) Drepturile salariale pe perioada detaşării se acordă în conformitate cu prevederile art.72 din Codul muncii nr.154/2003."

6. Articolul 27:

se completează cu alineatul (11) cu următorul cuprins:

"(11) Salariaţilor din unităţile bugetare care la data de 1 decembrie 2018 asigurau interimatul unei funcţii publice de conducere şi la încetarea acestuia au revenit în funcţia exercitată anterior interimatului li se va achita diferenţa de salariu. Diferenţa de salariu se garantează în cazul în care salariile calculate prin aplicarea prezentei legi sunt inferioare salariilor medii lunare calculate pentru funcţiile ocupate anterior asigurării interimatului unei funcţii publice de conducere."

la alineatul (2), cifrele "2200" se substituie, în ambele cazuri, cu cifrele "3100".

7. În anexa nr.3:

tabelul 1 compartimentul "Alte funcţii de demnitate publică la nivel central":

poziţia A1056 va avea următorul cuprins:

la poziţia A1024, coloana a doua se completează cu textul " , director al Serviciului Fiscal de Stat, director al Serviciului Vamal";

tabelul 2:

la compartimentul "Secretariatul Parlamentului, Aparatul Preşedintelui Republicii Moldova, Cancelaria de Stat", poziţia A2001 se exclude;

la compartimentul "Autorităţile administrative centrale şi din subordine", poziţia A2007 se exclude;

în note:

punctele 1 şi 3 se exclud;

punctul 71 va avea următorul cuprins:

"71. Prin derogare de la prevederile art.12 alin.(4) şi (5), conducătorilor unităţilor bugetare care sunt subdiviziuni structurale ale autorităţilor reprezentative şi deliberative de nivelul al doilea, precum şi unităţii teritoriale autonome Găgăuzia li se acordă trepte de salarizare în condiţiile art.12 alin.(6)–(8)."

8. În anexa nr.4 tabelul 1 poziţia B1020 coloanele a treia şi a patra, cifrele "121" şi "12,29" se substituie, respectiv, cu cifrele "126" şi "13,65".

9. În anexa nr.7 tabelul 1:

la compartimentul "Funcţii de conducere şi didactice din instituţiile de învăţământ general şi profesional tehnic", poziţia E4009 va avea următorul cuprins:

în note:

la punctul 12, textul " – în structurile de asistenţă psihopedagogică: psihopedagog, psihopedagog special, pedagog, logoped, psiholog" se exclude;

notele se completează cu punctul 121 cu următorul cuprins:

"121. Pentru funcţiile didactice psihopedagog, psihopedagog special, pedagog, logoped, psiholog din structurile de asistenţă psihopedagogică, clasa de salarizare se majorează cu 4 clase succesive faţă de clasa de salarizare corespunzătoare funcţiei metodist în învăţământul general şi în învăţământul profesional tehnic."

10. În anexa nr.10:

după poziţia H6134 se transferă poziţia H6174 cu următorul cuprins:

notele se completează cu punctul 12 cu următorul cuprins:

"12. Clasele de salarizare pentru următoarele funcţii din cadrul Serviciului Hidrometeorologic de Stat se majorează faţă de cele stabilite în tabel după cum urmează:

– cu 5 clase succesive – pentru funcţiile director, şef direcţie alte domenii, şef secţie alte domenii, şef serviciu alte domenii;

– cu 3 clase succesive – pentru funcţiile specialist principal, specialist superior;

– cu 2 clase succesive – pentru funcţia specialist."

(2) Guvernul, în termen de 3 luni de la data publicării prezentei legi, va aduce actele sale normative în concordanţă cu aceasta.