Hotărâri
346/23.03.2005 Hotărîre pentru aprobarea modificărilor şi completărilor ce se operează în Regulamentul cu privire la modul de stabilire şi plată a indemnizaţiilor adresate familiilor cu copii
HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
pentru aprobarea modificărilor şi completărilor ce
se operează în Regulamentul cu privire la modul de
stabilire şi plată a indemnizaţiilor adresate
familiilor cu copii
Nr.346 din 23.03.2005
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.59-61/401 din 15.04.2005
* * *
Guvernul HOTĂRĂŞTE:
Se aprobă modificările şi completările ce se operează în
Regulamentul cu privire la modul de stabilire şi plată a indemnizaţiilor
adresate familiilor cu copii, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.1478
din 15 noiembrie 2002 (se anexează).
Prim-ministru Vasile TARLEV
Contrasemnează:
Ministrul muncii şi
protecţiei sociale Valerian Revenco
Ministrul finanţelor Zinaida Grecianîi
Chişinău, 23 martie 2005.
Nr.346.
Aprobate
prin Hotărîrea Guvernului
nr.346 din 23 martie 2005
MODIFICĂRILE ŞI COMPLETĂRILE
ce se operează în Regulamentul cu privire la modul de stabilire
şi plată a indemnizaţiilor adresate familiilor cu copii
Regulamentul cu privire la modul de stabilire şi plată a
indemnizaţiilor adresate familiilor cu copii, aprobat prin Hotărîrea
Guvernului nr.1478 din 15 noiembrie 2002 (Monitorul Oficial al
Republicii Moldova, 2002, nr.154-157, art.1612), cu modificările
ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
punctul 1:
în alineatul întîi, după cuvintele "Familiile cu copii" se introduc
cuvintele "domiciliate în Republica Moldova";
la litera b) cuvîntul "îngrijirea" se substituie în ambele cazuri
prin cuvintele "creşterea/îngrijirea";
la punctul 2:
litera a) se completează în final cu un alineat nou avînd următorul
cuprins:
"Se stabileşte de la 1 ianuarie 2005 indemnizaţia unică la naşterea
copilului în următoarele cuantumuri:
în cazul persoanelor asigurate - se stabileşte anual prin Legea
bugetului asigurărilor sociale de stat, dar nu mai puţin de 500 lei;
în cazul persoanelor neasigurate - în mărime de 500 lei.";
litera b):
după alineatul patru se introduce un alineat nou avînd următorul
cuprins:
"De la 1 ianuarie 2005 la naşterea fiecărui copil următor se
stabileşte indemnizaţia unică la naşterea copilului în cuantumurile
indicate la p.2 lit.a) ultimul alineat.";
alineatele cinci şi şase se expun în următoarea redacţie:
"Indemnizaţia se stabileşte pentru fiecare copil născut viu,
inclusiv în cazul gemenilor.
Indemnizaţia unică la naşterea copilului se stabileşte mamei, iar în
cazul decesului ei - tatălui, altei rude în grija căreia a rămas copilul
sau adoptatorului (tutorelui).";
după alineatul şase se introduc trei alineate noi avînd următorul
cuprins:
"Persoană asigurată se consideră, în condiţiile prezentului
Regulament, persoana care beneficiază de dreptul la prestaţii de
asigurări sociale conform art.6 al Legii nr.289-XV din 22 iulie 2004
privind indemnizaţiile pentru incapacitate temporară de muncă şi alte
prestaţii de asigurări sociale.
La calcularea stagiului de cotizare ce acordă dreptul la prestaţii
de asigurări sociale conform prezentului Regulament se includ şi
perioadele necontributive asimilate stagiului de cotizare conform art.5
al Legii privind pensiile de asigurări sociale.
Începînd cu 1 ianuarie 2005, se consideră persoane asigurate şi
lucrătorii din sfera agricolă angajate prin contract individual de muncă
sau prin alte contracte în vederea executării de lucrări sau prestări de
servicii la lucrarea pămîntului şi îngrijirea animalelor, pentru care
angajatorul achită cota de asigurări sociale, în mărime de 20% din
fondul de retribuire a muncii.";
la alineatul şapte cuvîntul "îngrijirea" se substituie prin
cuvintele "creşterea/îngrijirea";
din alineatul opt cuvintele "şi persoanele" se exclud;
la alineatul nouă cifra "6" se substituie cu cifra "12";
alineatul zece se exclude;
litera c):
după alineatul trei se introduce un alineat nou avînd următorul
cuprins:
"Se stabileşte de la 1 ianuarie 2005 indemnizaţia lunară pentru
creşterea copilului pînă la împlinirea vîrstei de 3 ani, inclusiv pentru
copilul adoptat sau aflat sub tutelă, în cazul persoanelor asigurate -
în mărime de 20% din baza de calcul stabilită conform art.7 al Legii
nr.289-XV din 22 iulie 2004 privind indemnizaţiile pentru incapacitate
temporară de muncă şi alte prestaţii de asigurări sociale, dar nu mai
puţin de 100 lei pentru fiecare copil.";
alineatele patru şi cinci se expun în redacţie nouă:
"Se stabileşte de la 1 ianuarie 2005 indemnizaţia lunară pentru
îngrijirea copilului pînă la împlinirea vîrstei de 1,5 ani în cazul
persoanelor neasigurate în mărime de 100 lei pentru fiecare copil.
Indemnizaţia lunară pentru creşterea/îngrijirea copilului se
stabileşte de la data naşterii.";
după alineatul cinci se introduce un alineat nou avînd următorul
cuprins:
"Indemnizaţia lunară pentru creşterea copilului se stabileşte
persoanelor asigurate cu condiţia că se află în concediu pentru
îngrijirea copilului";
alineatul şapte se expune în redacţie nouă:
"În cazul în care concediul pentru îngrijirea copilului se acordă la
cerere, opţional, unuia dintre părinţi (tutori), bunelului, bunicii,
unei alte rude care se ocupă nemijlocit de îngrijirea copilului,
indemnizaţia se stabileşte acestuia dacă îndeplineşte condiţiile de
realizare a stagiului de cotizare prevăzute la art.6 al Legii nr.289-XV
din 22 iulie 2004 privind indemnizaţiile pentru incapacitate temporară
de muncă şi alte prestaţii de asigurări sociale şi se calculează din
venitul mediu lunar asigurat conform art.7 al legii nominalizate.";
din alineatul opt prima propoziţie se exclude;
alineatul zece se expune în redacţie nouă:
"Indemnizaţia lunară pentru creşterea/îngrijirea copilului se
stabileşte cu condiţia că a fost solicitată în termen de 12 luni de la
naşterea copilului şi se plăteşte pînă în ziua în care copilul
împlineşte vîrsta de 3 ani pentru persoanele asigurate şi a vîrstei de
1,5 ani pentru persoanele neasigurate. În cazul în care indemnizaţia
respectivă a fost solicitată mai tîrziu de termenul indicat, aceasta se
achită retroactiv, dar nu mai mult decît pentru 12 luni premergătoare
datei adresării.";
la litera d), după alineatul doi se introduc două alineate noi avînd
următorul cuprins:
"Indemnizaţia pentru întreţinerea copilului cu vîrste între 3 şi 16
ani pentru persoana asigurată se stabileşte cu condiţia că aceasta, la
momentul adresării, este contribuabilă în sistemul de asigurări sociale.
Începînd cu 1 ianuarie 2006, cuantumul indemnizaţiei lunare pentru
întreţinerea copilului cu vîrste între 3 şi 16 ani pentru persoanele
asigurate se stabileşte anual prin Legea bugetului asigurărilor sociale
de stat.";
la punctul 4:
la litera a) cuvîntul "îngrijirea" se substituie prin cuvintele
"creşterea/îngrijirea";
alineatul cinci se exclude;
litera b) se completează în final cu un alineat nou avînd următorul
cuprins:
"certificatul despre venitul asigurat eliberat de fiecare dintre
unităţile economice în care solicitantul îşi desfăşoară activitatea";
la punctul 8 cifra "10" se substituie prin cifra "30";
după capitolul III se introduce un capitol nou, IV, avînd următorul
cuprins:
"IV. Baza de calcul şi cuantumul indemnizaţiei
pentru creşterea copilului pînă la vîrsta de 3 ani
23. Baza de calcul al indemnizaţiilor o constituie venitul mediu
lunar realizat în ultimele 6 luni calendaristice (complete)
premergătoare lunii producerii riscului asigurat, venit din care au fost
calculate contribuţiile de asigurări sociale conform Legii bugetului
asigurărilor sociale de stat.
Venitul lunar asigurat, luat în calcul la determinarea mărimii
indemnizaţiilor, nu poate depăşi 3 salarii medii lunare pe economie
prognozate pentru anul respectiv şi aprobate de Guvern.
24. În cazul în care lunile luate în calcul, conform punctului 23,
sînt lucrate incomplet din motive întemeiate (concediu de maternitate,
concediu pentru îngrijirea copilului, concediu de boală etc.), la
determinarea bazei de calcul se ia în considerare venitul asigurat din
lunile calendaristice lucrate complet în perioada respectivă.
În cazul în care lunile luate în calcul, conform primului alineat,
sînt lucrate incomplet din motive neîntemeiate, venitul mediu lunar
asigurat se va determina prin împărţirea venitului asigurat din această
perioadă la numărul de zile lucrătoare stabilite pentru perioada
respectivă şi înmulţirea cu numărul zilelor lucrătoare pentru o lună
(25,4 zile lucrătoare pentru săptămîna de lucru de 6 zile şi, respectiv,
21,1 zile pentru săptămîna de lucru de 5 zile).
25. Dacă persoana asigurată pînă la data naşterii copilului a lucrat
mai puţin de 6 luni, baza de calcul constituie venitul asigurat,
realizat în lunile calendaristice lucrate integral (după caz - 1 lună, 2
luni, 3 luni, 4 luni, 5 luni) în perioada respectivă. În cazul în care
persoana asigurată a realizat un stagiu de cotizare mai mic de o lună
calendaristică, se ia în considerare venitul asigurat din zilele
lucrate, care se împarte la numărul zilelor lucrate şi se înmulţeşte cu
numărul zilelor lucrătoare pentru o lună (25,4 zile lucrătoare pentru
săptămîna de lucru de 6 zile şi, respectiv, 21,1 zile pentru săptămîna
de lucru de 5 zile).
26. În cazul lipsei motivate (concediu de maternitate, concediu
pentru îngrijirea copilului, concediu de boală etc.) a venitului
asigurat în ultimele 6 luni calendaristice premergătoare lunii în care
s-a produs riscul asigurat (data naşterii copilului), baza de calcul
este salariul tarifar sau salariul de funcţie al beneficiarului.
27. În cazul în care persoana desfăşoară activităţi în mai multe
unităţi, în fiecare fiind asigurată conform legislaţiei, indemnizaţia
pentru creşterea copilului pînă la vîrsta de 3 ani se calculează în
funcţie de venitul total asigurat. Venitul lunar asigurat nu poate
depăşi mărimea a trei salarii medii lunare pe economie, prognozate
pentru anul respectiv şi aprobate de Guvern.";
capitolele IV-VI devin, respectiv, capitolele V-VII, iar punctele
23-41 - punctele 28-49;
după punctul 49 se introduc patru puncte noi avînd următorul cuprins:
"50. În cazul în care copilul s-a născut pînă la 1 ianuarie 2005 şi
indemnizaţia unică este solicitată după această dată, indemnizaţia se
stabileşte în mărimea în vigoare la data naşterii copilului, dar în
condiţiile Legii nr.289-XV din 22 iulie 2004 şi ale prezentului
Regulament.
51. De la 1 ianuarie 2005, pentru beneficiarii de indemnizaţie
pentru creşterea/îngrijirea copilului pînă la vîrsta de 3/1,5 ani,
dreptul cărora a fost stabilit anterior acestei date şi copilul n-a
depăşit vîrsta respectivă, cuantumul indemnizaţiei:
se recalculează în cazul persoanelor asigurate care îndeplinesc
condiţiile Legii nr.289-XV din 22 iulie 2004 în mărimea prevăzută, la
prezentarea actelor necesare nu mai tîrziu de 31 decembrie 2005;
se recalculează în cazul lucrătorilor din sfera agricolă (angajaţi
prin contract individual de muncă sau prin alte contracte în vederea
executării lucrărilor sau prestaţiilor de servicii la lucrarea
pămîntului şi îngrijirea animalelor), pentru care angajatorul achită
cota de asigurări sociale în mărime de 20% din fondul de retribuire a
muncii, în mărimea prevăzută, la prezentarea actelor necesare nu mai
tîrziu de 31 decembrie 2005;
rămîne neschimbat în cazul persoanelor asigurate care nu îndeplinesc
condiţiile Legii nr.289-XV din 22 iulie 2004;
se reevaluează în cazul persoanelor neasigurate în condiţiile
prezentului Regulament.
52. Dacă dreptul la indemnizaţia lunară pentru creşterea/îngrijirea
copilului a apărut pînă la 1 ianuarie 2005, însă ea este solicitată după
această dată, pentru perioada anterioară datei respective indemnizaţia
se stabileşte conform normelor în vigoare pînă la această dată.
53. Dacă indemnizaţia pentru creşterea/îngrijirea copilului a fost
stabilită după 1 ianuarie 2005, dar conform normelor în vigoare pînă la
această dată, se procedează în felul următor:
în cazul persoanelor asigurate, inclusiv al lucrătorilor din sfera
agricolă care îndeplinesc condiţiile Legii nr.289-XV din 22 iulie 2004
şi prezentului Regulament şi al căror copil n-a depăşit vîrsta de 3 ani,
cuantumurile indemnizaţiei se recalculează de la 1 ianuarie 2005 la
prezentarea actelor necesare nu mai tîrziu de 31 decembrie 2005;
în cazul persoanelor neasigurate, cuantumul indemnizaţiei se
reevaluează de la 1 ianuarie 2005 conform prezentului Regulament."