Hotărâri
548/30.08.93 Hotărîre cu privire la protecţia categoriilor de populaţie socialmente vulnerabile în legătură cu liberalizarea preţurilor la pîine şi produsele de panificaţie, lapte şi produsele lactate
HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
Cu privire la protecţia categoriilor de populaţie
socialmente vulnerabile în legătură cu liberalizarea preţurilor la pîine
şi produsele de panificaţie, lapte şi produsele lactate.
Nr.548 din 30.08.93
Monitor nr.8/255 din 30.08.1993
* * *
Abrogat: 10.01.2002
Hotărîrea Guvernului nr.1449 din 25.12.2001
În scopul protecţiei păturilor socialmente vulnerabile ale populaţiei
în legătură cu liberalizarea preţurilor la pîine şi produsele de
panificaţie, lapte şi produsele lactate, Guvernul Reoublicii Moldova
hotărăşte:
1. Se stabileşte, începînd cu 1 ianuarie 1994, o compensaţie
bănească lunară pensionarilor neangajaţi în cîmpul muncii şi
pensionarilor invalizi de gradul întîi şi doi care beneficiază de pensii
cuantumul cărora constituie:
pînă la 18 lei inclusiv - în mărimea de 2 lei 20 bani;
de la 18 pînă la 20 lei inclusiv - în mărimea de 1 leu 70 bani;
de la 20 pînă la 22 lei inclusiv - în mărime de 1 leu 40 bani.
[Pct. 1 în redacţia Hot. Guv. nr.63 din 03.02.94]
2. Se păstreză plata compensaţiei lunare pentru unele categorii de
cetăţeni, stabilite anterior prin hotărîrea Guvernului Republicii
Moldova din 27 februarie 1993 nr. 106;
pensionarilor neangajaţi (inclusiv invalizilor de gradul întîi, doi,
trei), cu excepţia pensionarilor militari neîncadraţi, nivelul pensiilor
cărora depăşeşte plafonul pensiilor fixate pentru civili (cu excepţia
militarilor în termen), - un leu;
Notă: În legătură cu fixarea noului cuantum al pensiei minime, asupra
categoriilor de persoane ale căror pensii au fost stabilite
după 1 ianuarie 1999 conform Legii privind pensiile de asigurări
sociale de stat, nu se extinde acţiunea alin.2 pct.2 din Hot. Guv.
nr.548 din 30.08.93 conform Hot. Guv. nr.738 din 02.08.99
[în redacţia Hot. Guv. nr.63 din 03.02.94]
3. Plata compensaţiilor menţionate în punctele 1 şi 2 ale prezentei
hotărîri se va efectua din contul mijloacelor bugetului de stat al
republicii.
4. Se aprobă Regulamentul cu privire la modul de stabilire şi plată a
compensaţiei băneşti categoriilor socialmente vulnerabile ale populaţiei
în legătură cu liberalizarea preţurilor la pîine şi produsele de
panificaţie, lapte şi produsele lactate (se anexează).
5. Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei şi Ministerul Finanţelor,
în termen de o lună, vor elabora şi vor prezenta propuneri privind
normativele de venituri de la gospodăria proprie auxiliară.
6. Se abrogă hotărîrea Guvernului Republicii Moldova din 27 februarie
1993, nr.106 "Cu privire la protecţia socială a unor categorii ale
populaţiei în legătură cu liberalizarea continuă a preţurilor" (cu
modificările introduse prin hotărîrea Guvernului Republicii Moldova din
13 mai 1993 nr. 250).
PRIM-MINISTRU
AL REPUBLICII MOLDOVA ANDREI SANGHELI
Aprobat
la hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova
din 30 august 1993 nr.548
R E G U L A M E N T
cu privire la modul de stabilire şi plată a
compensaţiei băneşti categoriilor socialmente
vulnerabile ale populaţiei în legătură cu li-
beralizarea preţurilor la pîine şi produsele
de panificaţie,lapte şi produsele lactate
1. Conform prezentului Regulament, compensaţia bănească se
stabileşte şi se plăteşte lunar pensionarilor neangajaţi în cîmpul
muncii şi pensionarilor invalizi de gradul întîi şi doi care beneficiază
de pensii, cuantumul cărora constituie:
pînă la 18 lei inclusiv - în mărimea de 2 lei 20 bani;
de la 18 pînă la 20 lei inclusiv - în mărime de 1 leu 70 bani;
de la 20 pînă la 22 lei inclusiv - în mărime de 1 leu 40 bani.
[Pct. 1 în redacţia Hot. Guv. nr.63 din 03.02.94]
[Pct. 2 abrogat prin Hot. Guv. nr.63 din 03.02.94]
3. La determinarea dreptului de primire a compensaţiilor, în
componenţa familiei se includ: soţul, soţia, copiii, care se află la
întreţinerea părinţilor (pînă la vărsta de 18 ani, sau cei trecuţi de
vîrsta menţionată, care primesc indemnizaţii ca invalizi din copilărie
de gradul I sau II), studenţii instituţiilor de învăţămînt superior şi
elevii colegiilor, precum şi părinţii inapţi de muncă, care locuiesc
împreună cu soţii, dacă nu primesc pensii şi nu sînt alte persoane
obligate, conform legii, să-i întreţină.
Militarii în termen, inclusiv cei ce-şi satisfac serviciul în
detaşamentele militare de construcţie, nu se includ în componenţa
familiei.
4. Pentru copiii înfiaţi, care locuiesc cu cei care i-au înfiat,
compensaţia se stabileşte şi se plăteşte înfietorilor la fel ca şi
pentru copiii proprii.
5. Dreptul la primirea compensaţiei pentru copiii aflaţi sub tutelă
îl au tutorii lor. La determinarea dreptului pentru compensaţie în
aceste cazuri se ţine cont nu de veniturile tutorilor, ci de pensii,
indemnizaţii şi pensiile alimetare, primite pentru aceşti copii, şi
veniturile părinţilor ce nu plătesc pensiile alimentare.
6. Copiii întreţinuţi completamente de stat, la determinarea
dreptului de primire a compensaţiilor, nu se includ în componenţa
familiilor.
7. Pentru stabilirea venitului total mediu pe lună se iau în calcul
toate veniturile membrilor familiei, precum şi veniturile persoanelor
care nu se află în căsătorie legitimă, dar locuiesc împreună, duc o
gospodărie comună şi împreună educă copiii. Cu excepţia indemnizaţiilor
şi compensaţiilor primite conform sistemului în vigoare al asistenţei
sociale, precum şi celor stabilite în legătură cu majorarea preţurilor.
[în redacţia Hot. Guv. nr.22 din 10.01.95]
8. Pensiile alimentare primite se iau în calcul la stabilirea
venitului total al familiei, iar pensiile plătite se exclud din el la
determinarea dreptului familiei la primirea compensaţiei pentru copii.
9. Venitul de la gospodăria personală auxiliară se ia în calcul la
stabilirea venitului total mediu pe lună în conformitate cu normativele
veniturilor, iar veniturile în formă de plată în natură - la preţuri
libere, valabile la momentul obţinerii acestei producţii (acestor
mărfuri).
10. Venitul total se stabileşte reieşind din veniturile familiei pe
trimestrul imediat precedent (în afară de lucrătorii din agricultură).
Pentru lucrătorii din agricultură venitul total se stabileşte reieşind
din veniturile pe anul calendaristic, în raport la salariul mediu pe
anul 1992 (880 ruble pe lună).
11. Veniturile provenite din activitatea de antreprenor (comercială),
alte activităţi, precum şi dividendele şi alte venituri, care conform
legislaţiei în vigoare, sînt supuse impozitului pe venit persoanelor
fizice, se iau în calcul la stabilirea venitului total.
12. Venitul mediu total lunar pentru un membru al familiei se
calculează împărţind suma totală a veniturilor familiei pe trimestru la
3 (iar pentru colhoznici - pe an la 12), precum şi la numărul membrilor
familiei.
Indemnizaţia unică pentru naşterea copiilor, adaosurile pentru
îngrijirea pensionarilor şi invalizilor nu se iau în calcul la
stabilirea venitului mediu total.
13. Plata compensaţiilor se efectuează:
pensionarilor - la secţiile asigurării sociale (la locul primirii
pensiei);
pentru copii, studenţii instituţiilor de învăţămînt superior, elevii
colegiilor - la locul principal de muncă (studii) al mamei; în cazurile
cînd mama nu lucrează şi nu învaţă - la locul principal de muncă al
tatălui sau persoanelor de care sînt întreţinuţi; în alte cazuri - de
organele asigurării sociale.
14. Plata compensaţiilor pentru copii se efectuează în baza cererii,
la care se anexează:
a) adeverinţa de la administraţia imobilului, biroul de exploatare a
locuinţelor sau de la primăriile şi preturile localităţilor de tip
orăşenesc, raioanelor (oraşelor) indicînd componenţa familiei, numele,
prenumele, patronimicul şi ocupaţia;
b) adeverinţe cu privire la veniturile fiecărui membru al familiei
pentru perioada respectivă (salariu, bursă, pensie ş.a.).
Cetăţenii care au gospodărie auxiliară personală, în afară de cele
enumerate, prezintă adeverinţe despre existenţa gospodăriei;
c) copia adeverinţei de naştere a copilului;
d) pentru copiii mai mari de 13 ani - adeverinţă de la instituţia de
învăţămînt unde îşi fac studiile.
15. Compensaţiile pentru copii se stabilesc de către comisiile pentru
stabilirea compensaţiilor, în componenţa cărora intră reprezentantul
administraţiei, cel al comitetului sindical şi contabilului-şef.
Totodată, se menţionează că compensaţia nu se plăteşte:
pentru copiii completamente întreţinuţi de stat în casele de copii,
şcoli-internat, case internat;
pentru copiii, care sînt luaţi pentru educaţie la casele de copii de
tip familial;
studenţilor instituţiilor de învăţămînt superior, elevilor colegiilor
întreţinuţi completamente de stat.
16. În caz de imposibilitate de a stabili veniturile familiei,
organele autoadministrării locale vor lua decizii privind stabilirea
compensaţiilor sau refuzul de a plăti acestea, în ordinea stabilită,
reieşind din nivelul real de viaţă al familiei.
17. Copiilor (studenţilor, elevilor), care îşi fac studiile în alte
ţări şi au dreptul de a primi compensaţia, plata se efectuează la locul
de lucru al mamei, iar dacă aceasta nu lucrează - la locul de lucru al
tatălui, în alte cazuri - de către organele asigurării sociale.
18. Sumele compensaţiilor, care din vina organului care stabileşte şi
plăteşte compensaţia n-au fost primite în termen, se plătesc pentru
perioada cuvenită fără limitarea termenului.
19. Plata compensaţiilor se efectuează persoanelor, cetăţeni al
Republicii Moldova.
20. Impozitul pe venit nu se impune pentru compensaţii şi nu se
efectuează reţineri din sumele acestora pentru asigurarea socială.
21. Pentru obţinerea alocaţiilor din buget pentru compensaţiile
menţionate, secţiile de asigurare socială, întreprinderile şi
organizaţiile, indiferent de forma de proprietate, prezintă organelor
financiare la locul de aflare informaţii privind sumele necesare lunare
şi suma totală pînă la sfărşitul anului 1993.
22. Controlul asupra corectitudinii stabilirii şi achitării
compensaţiilor se încredinţează organelor financiare ale republicii.