BIZLEXLegislația Republicii Moldova
Hotărâri

685/27.12.2019 Hotărîre cu privire la modificarea unor hotărîri ale Guvernului

Tipul documentului
Hotărâri
Data adoptării
27.12.2019

GUVERNUL REPUBLICII MOLDOVA

H O T Ă R Î R E

cu privire la modificarea unor hotărîri ale Guvernului

nr. 685  din  27.12.2019

 (în vigoare 31.12.2019, cu excepţia pct.1 - 01.01.2020) 

Monitorul Oficial al R. Moldova nr. 400-406 art. 1023 din 31.12.2019

* * *

În temeiul prevederilor art.II din Legea nr.311/2018 pentru modificarea Legii nr.289/2004 privind indemnizaţiile pentru incapacitate temporară de muncă şi alte prestaţii de asigurări sociale (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2019, nr.1-5, art.32), Guvernul

HOTĂRĂŞTE:

1. Regulamentul cu privire la modul de stabilire şi plată a indemnizaţiilor adresate familiilor cu copii, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.1478/2002 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.154-157, art.1612), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1) la punctul 4 litera b), după textul “vîrstei de 3 ani” se introduce textul “, conform opţiunilor”;

2) se completează cu punctul 42 cu următorul cuprins:

“42. Indemnizaţia lunară pentru creşterea copilului pînă la împlinirea vîrstei de 3 ani se stabileşte asiguratului care se află în concediul pentru îngrijirea copilului pînă la împlinirea vîrstei de 3 ani la toate unităţile în care desfăşoară activităţi, conform următoarelor opţiuni:

a) de la data acordării concediului pentru îngrijirea copilului şi pînă la data împlinirii vîrstei de 3 ani a copilului;

b) de la data acordării concediului pentru îngrijirea copilului şi pînă la data împlinirii vîrstei de 2 ani şi 2 luni a copilului. Pentru perioada concediului pentru îngrijirea copilului după împlinirea vîrstei de 2 ani şi 2 luni şi pînă la împlinirea vîrstei de 3 ani a copilului, indemnizaţia lunară pentru creşterea copilului nu se acordă.”;

3) se completează cu punctul 61 cu următorul cuprins:

“61. Cuantumul lunar al indemnizaţiei pentru creşterea copilului pînă la împlinirea vîrstei de 3 ani constituie:

a) 30% din baza de calcul stabilită la pct.37 pentru fiecare copil, dar nu mai puţin decît cuantumul indemnizaţiei minime lunare pentru creşterea copilului a persoanei asigurate, stabilită în anexa nr.2 la prezentul Regulament, în cazul solicitării opţiunii prevăzute la pct.42 lit.a) din prezentul Regulament;

b) 60% din baza de calcul stabilită la pct.37 pentru fiecare copil, dar nu mai puţin decît cuantumul dublu al indemnizaţiei minime lunare pentru creşterea copilului a persoanei asigurate, determinate în modul stabilit în anexa nr.2 la prezentul Regulament, pînă la împlinirea vîrstei de 1 an a copilului şi 30% din baza de calcul stabilită la pct.37 pentru fiecare copil, din ziua următoare celei de împlinire a vîrstei de 1 an şi pînă la împlinirea vîrstei de 2 ani şi 2 luni a copilului, dar nu mai puţin decît cuantumul indemnizaţiei minime lunare pentru creşterea copilului a persoanei asigurate, stabilită în anexa nr.2 la prezentul Regulament, în cazul solicitării opţiunii prevăzute la pct.42 lit.b) din prezentul Regulament.

Opţiunea solicitată iniţial pentru stabilirea indemnizaţiei pentru creşterea copilului nu poate fi modificată ulterior.”;

4) la punctul 7:

la subpunctul 2) litera g), textul “începînd de la data acordării concediului pentru îngrijirea copilului şi pînă la împlinirea de către copil a vîrstei de 3 ani” se substituie cu textul “conform opţiunilor prevăzute în pct.42”;

la subpunctul 3), alineatul întîi se completează cu următoarea propoziţie: “În cazul în care indemnizaţia lunară a fost stabilită conform opţiunii solicitate iniţial şi suspendată beneficiarului conform prevederilor acestui subpunct, se acordă, la cerere, unei alte persoane, dacă întruneşte condiţiile prevăzute, conform aceleaşi opţiuni.”

2. Modul de calculare a salariului mediu, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.426/2004 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.73-76, art.570), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1) punctul 2 se completează cu următorul alineat:

“plata indemnizaţiei pentru incapacitate temporară de muncă cauzată de boli obişnuite sau de accidente nelegate de muncă achitate din mijloacele angajatorului”;

2) la punctul 6 subpunctul 1), după textul “pentru calcularea ajutorului de şomaj” se introduce textul “pentru calcularea indemnizaţiei pentru incapacitate temporară de muncă cauzată de boli obişnuite sau de accidente nelegate de muncă achitate din mijloacele angajatorului”;

3) punctul 14 se completează cu subpunctul 11) cu următorul cuprins:

“11) la plata indemnizaţiei pentru incapacitate temporară de muncă cauzată de boli obişnuite sau de accidente nelegate de muncă achitate din mijloacele angajatorului – prin înmulţirea salariului mediu pe o zi calendaristică, calculat în corespundere cu prevederile punctelor 8 şi 10 din prezentul Mod de calculare, la numărul zilelor de incapacitate temporară de muncă ce nu poate depăşi 5 zile calendaristice, rezultatul obţinut se recalculează la cota de menţinere a salariului mediu al angajatului – 75%”;

4) la punctul 15, după cuvintele “indemnizaţiei de concediu” se introduce textul “ , a indemnizaţiei pentru incapacitate temporară de muncă cauzată de boli obişnuite sau accidente nelegate de muncă achitate din mijloacele angajatorului”.

3. Regulamentul cu privire la condiţiile de stabilire, modul de calcul şi de plată a indemnizaţiilor pentru incapacitate temporară de muncă, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.108/2005 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2005, nr.24-25, art.162), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1) punctul 3 se completează cu următoarea propoziţie: “Informaţia electronică din certificatul medical se corectează de către prestatorii de asistenţă medicală conform certificatului de concediu medical pe suport de hîrtie şi se transmite repetat Casei Naţionale de Asigurări Sociale pentru reexaminare.”;

2) punctul 14 se completează cu următoarea propoziţie: “Pentru persoanele încadrate în mai multe unităţi, indemnizaţia pentru incapacitate temporară de muncă cauzată de boli obişnuite sau de accidente nelegate de muncă acordată din mijloacele angajatorului se stabileşte dacă asiguratul prin declaraţie pe propria răspundere (anexa nr.5 la prezentul Regulament) confirmă în scris pierderea integrală a venitului în perioada concediului medical la toate unităţile în care desfăşoară activităţi. Declaraţia se depune odată cu certificatul de concediu medical.”;

3) punctul 73 se completează cu următoarea propoziţie: “În cazul în care, la determinarea bazei de calcul a indemnizaţiei de maternitate a persoanelor asigurate prevăzute la art.4 alin.11) din Legea nr.489/1999 privind sistemul public de asigurări sociale, se includ perioadele de activitate de pînă la 1 ianuarie 2017, venitul realizat în această perioadă se confirmă în baza certificatului de salariu eliberat de la locul de muncă.”;

4) la punctul 94, după cuvintele “la calculul stagiului de cotizare necesar” se introduce textul “pentru stabilirea dreptului la indemnizaţia de maternitate şi a indemnizaţiei pentru incapacitate temporară de muncă, cît şi”;

5) la punctul 96 litera b), cuvintele “în luna următoare a lunii în care a fost aprobată decizia” se substituie cu cuvintele “lunar, conform deciziilor aprobate”;

6) se completează cu punctele 1011 şi 1012 cu următorul cuprins:

“1011. Indemnizaţia pentru incapacitate temporară neprimită de beneficiarul decedat se plăteşte în baza cererii depuse de către o persoană îndreptăţită, specificată la punctul 101 al prezentului Regulament, la casa teritorială de asigurări sociale la locul permanent de trai al decedatului.

1012. Cererea va fi însoţită de actul de înregistrare a decesului, eliberat de organul abilitat al Republicii Moldova. Soţul (soţia) supravieţuitor, copiii, părinţii prezintă suplimentar, după caz, certificatul de căsătorie şi/sau certificatul de naştere, iar persoana care dovedeşte că a suportat cheltuieli ocazionate de deces – actele ce confirmă cheltuielile ocazionate de deces.”

4. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data publicării, cu excepţia punctului 1, care va intra în vigoare la 1 ianuarie 2020.