BIZLEXLegislația Republicii Moldova
Cuprins
Legi

691/19.12.95 Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 1996

Tipul documentului
Legi
Data adoptării
19.12.1995

PARLAMENTUL REPUBLICII MOLDOVA

L E G E A

bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 1996

nr. 691-XIII  din  19.12.95

 (în vigoare 01.01.1996) 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.4 art.44 din 18.01.1996

* * *

Parlamentul adoptă prezenta lege.

[Art.4 modificat prin Legea nr.870-XIII din 07.06.96]

[Art.5 introdus prin Legea nr.940-XIII din 17.07.96]

- va însărcina comitetele executive raionale şi primăriile municipiilor Chişinău şi Bălţi să întreprindă măsurile necesare în vederea achitării în primul semestru al anului 1996 a datoriilor faţă de Fondul Social la plata compensaţiilor nominative şi indemnizaţiilor pensionarilor, în limita alocaţiilor prevăzute în bugetele locale pe anul 1995, şi a datoriilor instituţiilor şi organizaţiilor bugetare faţă de Fondul Social;

- în termen de 3 luni, va elabora şi prezenta Parlamentului propuneri privind perfecţionarea modului de calculare a pensiilor, care va fi pus în aplicare cu începere de la 1 iunie 1996;

- va stabili pentru anul 1996 tariful pentru serviciile de distribuire a pensiilor prestate de Întreprinderea de Stat "Poşta Moldovei" în cuantum de 2,0 la sută din suma distribuită.

- va prezenta Parlamentului, concomitent cu darea de seamă asupra executării bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 1996, informarea privind suma pierderilor rezultate din anularea restanţelor de plată prevăzută la art.5.

[Art.6 completat prin Legea nr.940-XIII din 17.07.96]

Anexă

la Legea bugetului asigurărilor

sociale de stat pe anul 1996

Tarifele cotelor de asigurare socială de stat obligatorie

pe anul 1996 şi repartizarea mijloacelor obţinute

1. Tarifele cotelor:

a) pentru agenţii economici, indiferent de tipul de proprietate şi de forma organizatorico-juridică – 35 la sută din fondul de retribuire a muncii;

b) pentru gospodăriile agricole colective, indiferent de tipul de proprietate şi de forma organizatorico-juridică, gospodăriile ţărăneşti (de fermier) – 2,0 lei pentru o unitate grad-hectar de teren agricol;

c) pentru agenţii economici la care numărul invalizilor şi pensionarilor constituie mai mult de 50 la sută din personalul scriptic – 15 la sută din fondul de retribuire a muncii (venitului);

d) pentru asociaţiile obşteşti care nu desfăşoară activitate economică de producţie şi de comerţ şi intermediere, staţiunile balneoclimaterice, publicaţiile periodice pentru copii, uniunile de creaţie, Consiliul Republica al Societăţii Inventatorilor şi Raţionalizatorilor din Moldova, precum şi pentru subdiviziunile raionale şi orăşeneşti ale acesteia – 30 la sută din fondul de retribuire a muncii;

e) pentru organizaţiile obşteşti ale invalizilor şi pensionarilor care nu desfăşoară activitate economică de producţie şi de comerţ şi intermediere, Societatea "Crucea Roşie" din Moldova, Fondul Copiilor din Republica Moldova, întreprinderile de instruire şi producţie ale Societăţii Orbilor din Moldova şi Societăţii Surzilor din Moldova, Combinatul Republican Didactic de producţie al Invalizilor "Bunătate", întreprinderile de instituire şi producţie ale invalizilor "Handi" şi Sfera" – 4,5 la sută din fondul de retribuire a muncii;

f) pentru persoanele fizice care obţin venit din desfăşurarea activităţii de întreprinzător, în afară de gospodăriile ţărăneşti (de fermier) – 20 la sută din venit (beneficiu); g) pentru invalizii de grupa I şi II care obţin venit din desfăşurarea activităţii de întreprinzător, în afară de gospodăriile ţărăneşti (de fermier) – 10 la sută din venit (beneficiu);

[Lit.g) introdusă prin Legea nr.926-XIII din 12.07.96, în vigoare 22.08.1996]

h) pentru persoanele încadrate în muncă pe baza de contract peste hotarele Republicii Moldova, cu excepţia ţărilor cu care Republica Moldova are încheiat un acord privind garantarea drepturilor în materie de asigurarea cu pensii a cetăţenilor – 5 la sută din venit.

2. Mijloacele obţinute se repartizează după cum urmează:

89 la sută din suma Totală a cotelor de asigurare socială de stat obligatorie se transferă în fondul special de pensii şi în fondul de şomaj, 11 la sută – în fondul special al asigurărilor sociale gestionat de Federaţia Generală a Sindicatelor din Republica Moldova.

3. Pentru cetăţeni, cotele de asigurare socială de stat obligatorie în fondul special de pensii constituie 1 la sută din salariu (venit).

4. Persoanele fizice care desfăşoară activitate de întreprinzător şi gospodăriile agricole, indiferent de tipul de proprietate şi de forma organizatorico-juridică, prezintă anual calculele cotelor de asigurare socială de stat obligatorie pînă la 15 februarie a anului următor anului de gestiune. Ceilalţi agenţi economici prezintă calculele lunar pînă la data de 20 a lunii următoare lunii de gestiune.

[Pct.4 introdus prin Legea nr.870-XIII din 07.06.96]

5. Plătitorii cotelor de asigurare socială de stat obligatorie finanţaţi din buget achită cotele o dată în lună la data stabilită pentru plata salariului.

Plătitorii care se ocupă nemijlocit cu agricultura, indiferent de tipul de proprietate şi de forma organizatorico-juridică, achită cotele în proporţie de 50 la sută pînă la 1 noiembrie, iar restul 50 la sută – la data stabilită pentru plata salariului pe luna decembrie.

Ceilalţi plătitori achită cotele concomitent cu primirea mijloacelor pentru plata salariului.

Cotele de asigurare obligatorie ale cetăţenilor, în proporţie de 1 la sută din salariu (venit), se transferă de unităţi în modul şi termenele stabilite pentru achitarea cotelor de asigurare socială de stat obligatorie.

[Pct.5 introdus prin Legea nr.870-XIII din 07.06.96]