BIZLEXLegislația Republicii Moldova
Hotărâri

996/21.11.2017 Hotărîre cu privire la aprobarea completărilor ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului

Tipul documentului
Hotărâri
Data adoptării
21.11.2017

GUVERNUL REPUBLICII MOLDOVA

H O T Ă R Î R E

cu privire la aprobarea completărilor ce se

operează în unele hotărîri ale Guvernului

nr. 996  din  21.11.2017

 (în vigoare 24.11.2017) 

Monitorul Oficial al R. Moldova nr. 411-420 art. 1107 din 24.11.2017

* * *

În scopul implementării Legii nr.77 din 21 aprilie 2016 cu privire la parcurile pentru tehnologia informaţiei (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr.157-162, art.318), prevederilor Codului fiscal nr.1163-XIII din 24 aprilie 1997 (republicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, ediţie specială din 8 februarie 2007), cu modificările şi completările ulterioare, Legii nr.489-XIV din 8 iulie 1999 privind sistemul public de asigurări sociale (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2000, nr.1-4, art.2), cu modificările şi completările ulterioare, Legii nr.289-XV din 22 iulie 2004 privind indemnizaţiile pentru incapacitate temporară de muncă şi alte prestaţii de asigurări sociale (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.168-170, art.773), cu modificările şi completările ulterioare, şi Legii nr.1593-XV din 26 decembrie 2002 cu privire la mărimea, modul şi termenele de achitare a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.18-19, art.57), cu modificările şi completările ulterioare, Guvernul

HOTĂRĂŞTE:

Se aprobă completările ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului (se anexează).

Aprobate

prin Hotărîrea Guvernului

nr.996 din 21 noiembrie 2017

COMPLETĂRILE

ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului

1. Punctul 6 din Regulamentul cu privire la modul de constituire şi administrare a fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.594 din 14 mai 2002 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.66-68, art.691), cu modificările şi completările ulterioare, după alineatul cinci se completează cu următorul alineat:

“mijloacele repartizate din impozitul unic achitat de către rezidenţii parcurilor pentru tehnologia informaţiei, conform prevederilor art.14 din Legea nr.77 din 21 aprilie 2016 cu privire la parcurile pentru tehnologia informaţiei”.

2. Regulamentul cu privire la modul de stabilire şi plată a indemnizaţiilor adresate familiilor cu copii, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.1478 din 15 noiembrie 2002 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.154-157, art.1612), cu modificările şi completările ulterioare, se completează cu punctul 371 cu următorul cuprins:

“371. Pentru perioada de activitate în baza unui contract individual de muncă încheiat cu un rezident al parcului pentru tehnologia informaţiei, venitul lunar asigurat al angajatului va constitui 60% din cuantumul salariului mediu lunar pe economie prognozat pentru anul respectiv, indiferent de mărimea efectivă a venitului salarial pentru munca desfăşurată în parc, numărul zilelor lucrate pe parcursul lunii şi programul de muncă al acestuia (deplin sau parţial). În sensul aplicării acestei prevederi vor fi considerate lunile în care persoana a lucrat cel puţin o zi. În cazul în care angajatul a activat pe parcursul lunii atît în cadrul unui parc pentru tehnologia informaţiei, cît şi în afara acestuia, venitul lunar asigurat va constitui venitul din care au fost calculate contribuţii individuale de asigurări sociale şi 60% din cuantumul salariului mediu lunar pe economie prognozat pentru anul respectiv.”

3. Anexa nr.1 la Hotărîrea Guvernului nr.108 din 3 februarie 2005 “Privind aprobarea Regulamentului cu privire la condiţiile de stabilire, modul de calcul şi de plată a indemnizaţiilor pentru incapacitate temporară de muncă” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2005, nr.24-25, art.162), cu modificările şi completările ulterioare, se completează cu punctele 701 şi 981 cu următorul cuprins:

“701. Pentru perioada de activitate în baza unui contract individual de muncă încheiat cu un rezident al parcului pentru tehnologia informaţiei, venitul lunar asigurat al angajatului va constitui 60% din cuantumul salariului mediu lunar pe economie prognozat pentru anul respectiv, indiferent de mărimea efectivă a venitului salarial pentru munca desfăşurată în parc, numărul zilelor lucrate pe parcursul lunii şi programul de muncă al acestuia (deplin sau parţial). În sensul aplicării acestei prevederi vor fi considerate lunile în care persoana a lucrat cel puţin o zi. În cazul în care angajatul a activat pe parcursul lunii atît în cadrul unui parc pentru tehnologia informaţiei, cît şi în afara acestuia, venitul lunar asigurat va constitui venitul din care au fost calculate contribuţii individuale de asigurări sociale şi 60% din cuantumul salariului mediu lunar pe economie prognozat pentru anul respectiv.”;

“981. Rezidenţii parcurilor pentru tehnologia informaţiei au dreptul la restituirea din bugetul de asigurări sociale de stat a sumelor reprezentînd prestaţiile de asigurări sociale prevăzute la pct.12 lit.a), с), d) şi e) şi pct.37 lit.a), achitate de către aceştia salariaţilor săi, a căror sursă de finanţare, potrivit legislaţiei în vigoare, este bugetul de asigurări sociale de stat. Restituirea poate fi solicitată în termen de 3 ani de la achitarea acestor indemnizaţii. Restituirea sumei achitate în plus se efectuează în modul şi în termenele stabilite de către administratorii de venituri, de la conturile la care au fost repartizate.

Cererea rezidentului parcului pentru tehnologia informaţiei de restituire din bugetul de asigurări sociale de stat se înaintează la structura teritorială de asigurări sociale la care acesta se deserveşte. Modelul cererii este aprobat prin ordinul Casei Naţionale.

La cerere se anexează următoarele acte:

a) copiile confirmate ale certificatelor de concediu medical;

b) documentul întocmit de angajator în formă liberă, confirmat prin semnătură de salariat, precum că indemnizaţia pentru incapacitate temporară de muncă i-a fost achitată;

c) alte documente care au stat la baza stabilirii dreptului de a beneficia de prestaţii de asigurări sociale, după caz.

Cererile de restituire se examinează şi, după caz, decizia de restituire se aprobă de conducerea Casei Naţionale în termen de 45 de zile lucrătoare de la data depunerii cererii.”

4. Regulamentul privind evidenţa şi calcularea uzurii mijloacelor fixe în scopuri fiscale, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.289 din 14 martie 2007 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.39-42, art.305), cu modificările şi completările ulterioare, se completează cu punctele 31, 51 şi 181 cu următorul cuprins:

“31. Agenţii economici care pe parcursul anului fiscal obţin titlul de rezident al parcului pentru tehnologia informaţiei nu au dreptul la deducerea în scopuri fiscale a cheltuielilor privind uzura mijloacelor fixe în anul fiscal respectiv.”;

“51. Pentru agenţii economici cărora, în conformitate cu legislaţia privind parcurile pentru tehnologia informaţiei, le-a fost retras titlul de rezident al parcului pentru tehnologia informaţiei pentru perioada aplicării regimului de impozitare stabilit în titlul II din Codul fiscal, valoarea de intrare a mijloacelor fixe pe fiecare categorie de proprietate, în scop fiscal, este egală cu valoarea contabilă a acestor active la începutul lunii următoare celei în care a fost retras titlul de rezident al parcului pentru tehnologia informaţiei.”;

“181. Agenţii economici care pe parcursul anului fiscal obţin titlul de rezident al parcului pentru tehnologia informaţiei nu au dreptul la deducerea în scopuri fiscale a cheltuielilor privind reparaţia mijloacelor fixe în anul fiscal respectiv.”

5. Regulamentul cu privire la reţinerea impozitului pe venit din salariu şi din alte plăţi efectuate de către angajator în folosul angajatului, precum şi din plăţile achitate în folosul persoanelor fizice care nu practică activitate de întreprinzător pentru serviciile prestate şi/sau efectuarea de lucrări, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.697 din 22 august 2014 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr.256-260, art.745), cu modificările şi completările ulterioare, se completează cu punctele 161, 181, 361 şi 411 cu următorul cuprins:

“161. Angajaţii care pe parcursul perioadei fiscale au obţinut venituri impozitate conform titlului X capitolul 1 din Codul fiscal sînt privaţi de dreptul de a folosi scutirile prevăzute la art.33, 34 şi 35 din Codul fiscal. Scutirile neutilizate în acest caz nu pot fi transmise soţiei (soţului).”;

“181. Scutirile de care a beneficiat angajatul rezidentului parcului pentru tehnologia informaţiei în perioada de aplicare a regimului standard se anulează începînd cu luna următoare celei în care angajatorul a obţinut titlul de rezident al parcului pentru tehnologia informaţiei.”;

“361. Impozitul pe venit aferent venitului salarial al angajaţilor rezidentului parcului pentru tehnologia informaţiei este inclus în impozitul unic datorat de rezidentul parcului şi, respectiv, nu generează obligaţii adiţionale de calculare, reţinere, achitare şi raportare pentru rezidentul parcului.

Veniturile salariale calculate angajaţilor în perioada de aplicare a regimului standard, dar achitate acestora în perioada de aplicare a regimului special vor fi impozitate la data plăţii acestora potrivit prevederilor regimului standard.

Veniturile salariale calculate angajaţilor în perioada de aplicare a regimului reglementat în titlul X capitolul 1 din Codul fiscal, dar achitate acestora în perioada de aplicare a regimului standard, nu vor fi supuse impozitării la data plăţii acestora, întrucît impozitul pe venit aferent este inclus în impozitul unic.

În cazul tranziţiei de la regimul standard de impozitare prevăzut de titlul II din Codul fiscal la regimul special prevăzut de titlul X capitolul 1 din Codul fiscal, angajatorii sînt obligaţi să efectueze recalculul impozitului pe venit al persoanelor angajate prin excluderea sumei scutirilor de care au beneficiat acestea (specificate la art.33-35 din Codul fiscal) pînă la tranziţia la regimul special.”;

“411. Pentru perioada aplicării impozitului unic, rezidenţii parcurilor pentru tehnologia informaţiei nu au obligaţia de a completa fişa personală de evidenţă a veniturilor sub formă de salariu şi alte plăţi efectuate de rezident în folosul angajaţilor săi.”

6. Regulamentul cu privire la condiţiile de stabilire, modul de calcul şi de plată a indemnizaţiei paternale, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.1245 din 15 noiembrie 2016 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr.405-414, art.1354), cu modificările şi completările ulterioare, se completează cu punctul 171 cu următorul cuprins:

“171. Pentru perioada de activitate în baza unui contract individual de muncă încheiat cu un rezident al parcului pentru tehnologia informaţiei, venitul lunar asigurat al angajatului va constitui 60% din cuantumul salariului mediu lunar pe economie prognozat pentru anul respectiv, indiferent de mărimea efectivă a venitului salarial pentru munca desfăşurată în parc, numărul zilelor lucrate pe parcursul lunii şi programul de muncă al acestuia (deplin sau parţial). În sensul aplicării acestei prevederi vor fi considerate lunile în care persoana a lucrat cel puţin o zi.”