Documente
Acord din 05.05.94 între Guvernul Republicii Moldova şi Guvernul Republicii Belarusi cu privire la activitatea de muncă şi protecţia socială a cetăţenilor Republicii Moldova, încadraţi în muncă pe teritoriul Republicii Belarusi, şi a cetăţenilor Republicii Belarusi, încadraţi în muncă pe teritoriul Republicii Moldova
Notă: Aprobat prin Hot. Guv. nr.402 din 09.06.94
Acord între Guvernul Republicii Moldova şi Guvernul Republicii
Belarusi cu privire la activitatea de muncă şi protecţia socială
a cetăţenilor Republicii Moldova, încadraţi în muncă pe teritoriul
Republicii Belarusi, şi a cetăţenilor Republicii Belarusi,
încadraţi în muncă pe teritoriul Republicii Moldova
din 05.05.1994
* * *
Publicat în ediţia oficială
"Tratate internaţionale", 1999, volumul 18, pag.74
------------------
* Semnat la Chişinău, la 5 mai 1994.
În vigoare din 25 februarie 1997.
Guvernul Republicii Moldova şi Guvernul Republicii Belarusi,
denumite în continuare "Părţi",
năzuind să dezvolte multilateral colaborarea în domeniul activităţii
de muncă şi protecţiei sociale a cetăţenilor Republicii Moldova şi ai
Republicii Belarusi, încadraţi în muncă în teritoriile celor două state,
au convenit următoarele:
Articolul 1
Acţiunea prezentului Acord se extinde asupra persoanelor (denumite
în continuare lucrători) şi membrilor familiilor acestora, care sunt
cetăţeni ai unui stat (denumit în continuare Partea trimiţătoare) sau au
viză de reşedinţă permanentă în teritoriul lui şi îşi exercită
activitatea de muncă în întreprinderi, organizaţii, instituţii,
indiferent de forma lor de proprietate şi de gospodărire (denumite în
continuare patroni (antreprenori) în condiţiile unui contract (acord) de
muncă pe teritoriul altui stat (denumit în continuare Partea
angajatoare).
Articolul 2
Conform actelor internaţionale privind drepturile omului, Părţile se
obligă să respecte şi să asigure drepturile tuturor lucrătorilor,
angajaţi în condiţiile unui contract (acord) de muncă, şi ale membrilor
familiilor acestora fără discriminare din motiv de sex, rasă, limbă,
religie sau convingeri politice, origine etnică sau socială, cetăţenie,
vîrstă, avere, situaţie familială sau din oricare alte motive.
Articolul 3
Organele, abilitate să reprezinte Părţile în realizarea prezentului
Acord (denumite în continuare organe abilitate), sunt:
- din partea Republicii Moldova - Ministerul Muncii, Protecţiei
Sociale şi Familiei al Republicii Moldova;
- din partea Republicii Belarusi - Comitetul de Stat al Republicii
Belarus pentru Muncă şi Protecţie Socială a Populaţiei.
Organele abilitate au dreptul să antreneze şi alte organe competente
ale Părţilor pentru soluţionarea problemelor, care decurg din prezentul
Acord.
Toate chestiunile ce ţin de realizarea prezentului Acord se
soluţionează prin consultări reciproce între organele abilitate.
Organele abilitate constituie un grup de lucru pentru realizarea
prezentului Acord şi adoptarea deciziilor operative.
Programul şi regulamentul acestui grup de lucru sunt aprobate de
comun acord de către organele abilitate.
Articolul 4
Intrarea lucrătorilor în teritoriul Părţii angajatoare, şederea şi
ieşirea din el se efectuează conform legislaţiei acestei Părţi şi
acordurilor interguvernamentale ce reglementează aceste chestiuni.
Articolul 5
Activitatea de muncă a lucrătorului este legalizată printr-un
contract (acord) de muncă, încheiat cu patronul (antreprenorul) în
conformitate cu legislaţia muncii Părţii angajatoare. Patronii
(antreprenorii) pot utiliza numai munca lucrătorilor, care posedă
autorizaţie de angajare.
Articolul 6
În cazul schimbării situaţiei pe pieţele naţionale ale forţei de
muncă, Părţile pot introduce, în baza unor înţelegeri reciproce, măsuri
cu caracter limitativ în angajarea lucrătorilor.
Articolul 7
Lucrătorii Părţii trimiţătoare, care prestează muncă în teritoriul
Părţii angajatoare, îndeplinesc obligaţiunile şi beneficiază de
drepturile, stabilite de legislaţia muncii acestei Părţi, precum şi de
serviciile instituţiilor medicale, de cultură, sportive, de întremare şi
de alt profil.
Articolul 8
Vechimea în muncă, inclusiv cea care conferă avantaje, şi vechimea
în specialitate, acumulată în activitatea de muncă desfăşurată pe
teritoriul ambelor ţări, este reciproc recunoscută de către Părţi.
Odată cu plecarea definitivă din Partea angajatoare, patronul
(antreprenorul) eliberează lucrătorului un certificat privind durata
muncii prestate şi retribuţia acordată pentru perioada respectivă
(distinct pentru fiecare lună).
Articolul 9
Chestiunile asigurării cu pensii se vor reglementa printr-un acord
separat al Părţilor.
Articolul 10
Părţile recunosc, fără legalizări suplimentare, diplomele,
certificatele şi alte documente de stat (duplicate autentificate la
notariat ale acestora) de studii şi de nivel de calificare, eliberate de
către organele competente respective ale Părţilor în modul stabilit.
Articolul 11
Toate tipurile de indemnizaţii şi plăţi, de care beneficiază
lucrătorii, care prestează muncă în teritoriul Părţii angajatoare, în
caz de boală, graviditate, naştere a copilului, concediu postnatal şi în
alte cazuri, se acordă şi se achită conform legislaţiei Părţii
angajatoare. Toate achitările indemnizaţiilor şi plăţilor sus-menţionate
le suportă Partea angajatoare.
Indemnizaţiile şi plăţile, acordate familiilor pentru educaţia şi
întreţinerea copiilor, se achită de către Partea în care îşi au
reşedinţa copiii în modul şi cuantumurile stabilite de legislaţiile
naţionale ale Părţilor.
Articolul 12
La recuperarea prejudiciului (daunei) cauzate lucrătorului în urma
mutilării, maladiilor profesionale sau altor deteriorări ale sănătăţii
în legătură cu îndeplinirea de către el a obligaţiilor de serviciu,
Părţile se vor călăuzi de următoarele principii:
1) compensarea prejudiciului (daunei) şi a cheltuielilor
suplimentare, suportate de lucrători în urma mutilării în producţie sau
altor deteriorări ale sănătăţii, legate de îndeplinirea obligaţiilor de
serviciu, precum şi în rezultatul decesului accidentatului, se va face,
potrivit legii, de către Partea, a cărei legislaţie naţională îşi
extindea prevederile asupra lucrătorului în cauză la momentul mutilării
sau deteriorării sănătăţii lui;
2) compensarea prejudiciului (daunei) şi a cheltuielilor
suplimentare, suportate în urma îmbolnăvirii profesionale legate de
îndeplinirea obligaţiilor de serviciu sau a morţii accidentatului
provocate de aceasta, se va face de către statul, a cărui legislaţie
naţională se extindea asupra lucrătorului în cauză în timpul activităţii
lui de muncă ce i-a provocat îmbolnăvirea profesională, chiar dacă
afecţiunea menţionată a fost depistată prima dată pe teritoriul
celuilalt stat.
În cazurile în care lucrătorul, afectat de o maladie profesională, a
prestat muncă în ambele state în condiţii şi în ramuri de activitate,
care i-au putut declanşa acea îmbolnăvire profesională, compensarea
prejudiciului (daunei) o va efectua statul, pe al cărui teritoriu
lucrătorul în cauză a prestat ultima oară această muncă;
3) compensarea prejudiciului (daunei) cauzate de îmbolnăvirea
profesională, stabilită de către una dintre Părţi, se va revizui, la
acutizarea acestei boli, în conformitate cu legislaţia naţională a
acestei Părţi. Prezenta clauză, însă, nu se va aplica, dacă acutizarea
afecţiunii este legată de prestarea unor munci în stare să provoace
îmbolnăviri profesionale în întreprinderile, instituţiile şi
organizaţiile altui stat în perioada în care lucrătorul se afla sub
incidenţa legislaţiei acestui stat.
În cazul pierderii capacităţii de muncă sau a decesului lucrătorului
în urma mutilării sau altor deteriorări ale sănătăţii din vina
patronului (antreprenorului), ultimul achită costul drumului pentru
accidentat pînă la punctul de destinaţie şi tur-retur pentru însoţitorii
accidentatului, indiferent de mijlocul de transport folosit.
În cazul încetării relaţiilor de muncă şi strămutării accidentatului
în teritoriul Părţii trimiţătoare, patronul (antreprenorul) este obligat
să-i transfere mijloacele cuvenite pentru compensarea prejudiciului
(daunei) pricinuite sănătăţii în mărimile prevăzute de legislaţia Părţii
angajatoare.
Patronul (antreprenorul) recuperează accidentatului cheltuielile
pentru tratament şi reabilitare conform actelor (conturilor) prezentate
de către organizaţiile de stat, instituţiile de ocrotire a sănătăţii şi
de asigurare socială ale statului, care efectuează tratamentul şi
reabilitarea. Dacă drepturile şi îndatoririle întreprinderii lichidate
nu sunt preluate de succesorul ei de drepturi, ea este obligată să
capitalizeze şi să transfere celuilalt stat, care finanţează aceste
plăţi, sumele plătibile în contul compensării prejudiciului (daunei).
Acţiunea acestui articol se extinde şi asupra cazurilor survenite
înaintea intrării în vigoare a prezentului Acord.
Articolul 13
Cheltuielile de deplasare a lucrătorilor şi membrilor familiilor lor
de la locul de trai pînă la punctul de destinaţie, cheltuielile pentru
transportarea averii personale din teritoriul Părţii trimiţătoare în
teritoriul Părţii angajatoare şi aceleaşi cheltuieli pentru calea
întoarsă la expirarea termenului contractual, cît şi cheltuielile,
comportate de boală sau tratamentul în staţionar pe parcursul drumului,
le suportă patronul (antreprenorul).
În cazul rezilierii contractului (acordului) din iniţiativa
lucrătorului, acesta achită cheltuielile sus-enumerate, dacă contractele
(acordurile) de muncă nu prevăd alte clauze.
Articolul 14
Patronul (antreprenorul) asigură lucrătorilor şi membrilor
familiilor acestora locuinţe confortabile, care să corespundă normelor
de igienă sanitară şi tehnice.
Articolul 15
Introducerea de către lucrători şi membrii familiilor lor a averii,
instrumentarului şi utilajului necesar în teritoriul Părţii angajatoare,
iar la întoarcere - în teritoriul Părţii trimiţătoare, precum şi
scoaterea mărfurilor, procurate de lucrători şi membrii familiilor lor
din veniturile obţinute prin munca prestată în teritoriul Părţii
angajatoare, se vor efectua în modul stabilit de legislaţiile vamale ale
Părţilor.
Articolul 16
Lucrătorii şi membrii familiilor lor, stabiliţi cu traiul în
teritoriul unui stat, se pot adresa organului respectiv al celuilalt
stat, direct sau prin intermediul organului respectiv de la locul de
trai, cu orice chestiune care decurge din prezentul Acord.
La interpelarea lor, organele competente ale Părţii în cauză
prezintă organelor competente ale celeilalte Părţi documentele şi
materialele de arhivă necesare.
Articolul 17
Prezentul Acord se încheie pe un termen de cinci ani şi se va
prelungi automat pentru perioade succesive de cîte un an, dacă nici una
dintre Părţi nu va notifica celeilalte dorinţa sa de a-i suspenda
valabilitatea printr-un preaviz scris cu cel puţin 6 luni înainte de
expirarea termenului respectiv.
În cazul încetării valabilităţii Acordului, prevederile lui privind
contractele (acordurile) de muncă încheiate de lucrători şi patroni
rămîn în vigoare pînă la expirarea termenului pentru care au fost
încheiate.
Articolul 18
Prezentul Acord intră în vigoare din ziua în care se va face schimb
de note, prin care Părţile îşi vor comunica îndeplinirea tuturor
premiselor, cerute în fiecare stat pentru intrarea lui în vigoare.
Încheiat la Chişinău, la 5 mai 1994, în două exemplare, fiecare în
limbile moldovenească (română) şi belarusă, ambele texte fiind autentice
şi avînd aceeaşi putere juridică.