Acord din 09.07.91 între Guvernul Regatului Belgiei şi Guvernul Uniunii Republicilor Sovietice Socialiste privind angajarea stagiarilor
Acord*
între Guvernul Regatului Belgiei şi Guvernul Uniunii Republicilor
Sovietice Socialiste privind angajarea stagiarilor
din 09.07.1991
(în vigoare 21.05.1996)
Publicat în ediţia oficială
“Tratate internaţionale”, 2009, volumul 39, pag.128
* * *
________________
* Semnat la Moscova la 9 iulie 1991.
În vigoare din 21 mai 1996.
Guvernul Regatului Belgiei şi Guvernul Uniunii Republicilor Socialiste,
au convenit asupra celor ce urmează:
Articolul 1
1) Prezentul Acord este valabil pentru cetăţenii Regatului Belgiei şi Uniunii Republicilor Sovietice Socialiste cu domiciliul permanent pe teritoriul ţării lor, care şi-au exprimat dorinţa de a munci în calitate de stagiari, în scopul însuşirii metodelor de lucru aplicate pe teritoriul celeilalte ţări.
2) Stagiarii nu pot fi mai tineri de 18 ani şi mai în vârstă de 30 de ani. Ei trebuie să dispună de o pregătire profesională adecvată activităţii de muncă pe care urmează să o desfăşoare.
Pregătirea lor profesională va fi confirmată prin diploma sau atestatul de studii.
Stagiarii vor fi angajaţi cu ziua întreagă în baza unui contract de muncă pe durată determinată.
Articolul 2
În sensul prezentului Acord fiecare dintre ţări se angajează să ofere stagiarilor permisele necesare pentru angajare, intrare şi şedere.
Articolul 3
Organele coordonatoare competente ale Părţilor în cadrul prezentului Acord sunt:
1) Din partea Regatului Belgiei – Ministerul Muncii şi Ocupării Forţei de Muncă;
2) Din partea Uniunii Republicilor Sovietice Socialiste – Ministerul Muncii şi Problemelor Sociale.
Articolul 4
1) Cota stagiarilor acceptaţi în fiecare din cele două ţări în baza prezentului Acord nu trebuie să depăşească 500 persoane pe an. Părţile se obligă să respecte interesele deosebite ale fiecărei unităţi federative asigurând o distribuire echitabilă şi echilibrată a cererilor stagiarilor. Stagiarii pot fi angajaţi în diferite sectoare ale economiei.
2) Pentru anul 1991, această cotă este valabilă până la 31 decembrie, iar pentru fiecare din anii următori – de la 1 ianuarie până la 31 decembrie. Cota de 500 persoane poate fi atinsă indiferent de durata permiselor eliberate în anul precedent, şi indiferent de situaţia pe piaţa muncii a ambelor ţări.
3) În situaţia în care contractul stagiarului este desfăcut până la expirarea termenului stabilit, din motive imputabile stagiarului, acesta nu mai poate fi înlocuit; orice angajare de stagiari realizată de acelaşi angajator se va efectua din contul cotei pentru anul curent.
4) În cazul în care contractul stagiarului încetează până la expirarea termenului stabilit, din motive independente de voinţa stagiarului, organul coordonator al Părţii pe teritoriul căreia are loc stagierea, va depune eforturi pentru a asigura stagiarului oportunitatea unei alte stagieri pentru perioada rămasă, în condiţii echivalente.
5) Cota de stagiari poate fi modificată ulterior în baza unui acord ce urmează a fi încheiat la propunerea uneia din Părţi nu mai târziu de 1 decembrie pentru anul următor.
6) În cazul în care cota prevăzută nu a fost atinsă pe parcursul unui an de către stagiarii uneia din ţări, această ţară nu poate nici să reducă numărul permiselor eliberate stagiarilor celeilalte ţări, nici să transfere pentru anul următor partea neutilizată a cotei sale.
7) Acelaşi angajator nu poate angaja mai mult de 10 stagiari pe an.
Articolul 5
1) Permisele pentru stagiere vor fi eliberate, de regulă, pe un termen ce nu va depăşi un an. În cazuri excepţionale această perioadă poate fi prelungită cu 6 luni.
2) Stagiarii se obligă să înceteze activitatea în ţara gazdă şi să părăsească teritoriul acesteia odată cu expirarea termenului contractului.
Articolul 6
1) Permisul pentru stagiere va fi eliberat pentru perioada activităţii la un anumit angajator.
2) Permisul menţionat la punctul 1 al prezentului Acord, se va elibera cu condiţia că stagiarul nu va desfăşura nici o altă activitate lucrativă în afară de cea pentru care este eliberat permisul. În cazul în care se va constata că stagiarul desfăşoară o altă activitate lucrativă, acesta va fi lipsit de permis.
Articolul 7
Permisul pentru angajarea stagiarilor se acordă în următoarele condiţii:
1) Stagiarii se echivalează cu cetăţenii ţării gazdă în ceea ce priveşte aplicarea legilor, actelor normative, regulilor şi acordurilor colective de muncă referitoare la condiţiile de muncă, de salarizare, la securitatea şi igiena muncii.
2) În domeniul asigurărilor sociale, stagiarii vor cădea sub incidenţa legislaţiei acelei ţări, în care de desfăşoară stagierea.
În caz dacă legislaţia ţării în care se desfăşoară stagierea prevede că pentru acordarea indemnizaţiilor de asigurări sociale este necesar un stagiu de cotizare sau de muncă, se va ţine cont de stagiul de cotizare sau de muncă acumulat pe teritoriul celeilalte ţări.
Articolul 8
1) Organele coordonatoare competente menţionate la articolul 3 al prezentului Acord, vor organiza recepţionarea cererilor stagiarilor şi transmiterea cererilor aprobate organului responsabil de angajare al celeilalte Părţi. Cererile respective vor fi examinate în conformitate cu cerinţele ţării gazdă.
2) Cererile destinate ţării gazdă trebuie să conţină: toată informaţia necesară despre candidatul la stagiere, copia diplomei sau a atestatului de studii, descrierea locului de muncă propus, angajatorul care intenţionează să angajeze stagiarul, certificatul medical, precum şi o declaraţie privind angajamentul menţionat la articolul 5(2) al prezentului Acord.
3) Examinarea şi recepţionarea cererilor de la persoanele ce intenţionează să activeze în calitate de stagiari va ţine de competenţa organului menţionat la articolul 3 al prezentului Acord, în limitele cotei anuale stabilite. Organul competent stabileşte criteriile de evaluare a cererilor.
4) Organele competente ale ambelor ţări vor depune tot efortul pentru a asigura examinarea cererilor într-un timp cât mai scurt.
5) Îndată ce organul competent va decide admiterea cererii înaintate, el va notifica acest lucru Organului competent al celeilalte Părţi.
Articolul 9
Toate formalităţile ce ţin de angajare vor fi gratuite pentru stagiar.
Articolul 10
În caz de necesitate organele coordonatoare competente, menţionate la articolul 3 al prezentului Acord, vor soluţiona, prin negocieri directe, orice problemă de interpretare sau aplicare a prezentului Acord.
Articolul 11
1) Prezentul Acord va intra în vigoare conform procedurilor prevăzute de legislaţia internă a fiecăreia dintre Părţi. Părţile contractante se vor informa reciproc, prin canale diplomatice, despre finisarea acestor proceduri. Acordul intră în vigoare de la data primirii ultimei înştiinţări.
2) Acordul va rămâne în vigoare până la 31 decembrie 1993; ulterior acesta va fi prelungit ipso jure în fiecare an, dacă nici una din Părţi nu-l va denunţa în scris cu cel puţin 6 luni înainte de expirarea anului calendaristic.
3) În cazul denunţării, permisele eliberate în conformitate cu prezentul Acord vor rămâne în vigoare până la sfârşitul termenului pentru care au fost eliberate.
4) Corespondenţa Părţilor în cadrul prezentului Acord se va realiza în limba engleză sau franceză.
Semnat la Moscova la 9 iulie 1991 în două exemplare, fiecare din ele în franceză, olandeză şi rusă, toate textele având aceeaşi putere juridică.