Documente
Acord din 12.04.96 între Guvernul Republicii Moldova şi Guvernul Federaţiei Ruse privind evitarea dublei impuneri pe venit şi pe proprietate şi prevenirea evaziunii fiscale
Notă: Ratificat prin Hot. Parl. nr.1152-XIII din 10.04.97
Acord între Guvernul Republicii Moldova şi Guvernul Federaţiei
Ruse privind evitarea dublei impuneri pe venit şi pe proprietate
şi prevenirea evaziunii fiscale
din 12.04.96
Publicat în ediţia oficială
"Tratate internaţionale", 1999, volumul 21, pag.232
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.31-32 din 15.05.1997
* * *
---------------------------
* Semnat ala Moscova, la 12 aprilie 1996.
În vigoare din 6 iunie 1997
Guvernul Republicii Moldova şi Guvernul Federaţiei Ruse,
dorind să încheie un Acord privind evitarea dublei impuneri pe venit
şi pe proprietate şi prevenirea evaziunii fiscale, au convenit după cum
urmează:
Articolul 1
Persoane vizate
Prezentul Acord se va aplica persoanelor care sînt rezidente ale
unuia sau ambelor State Contractante.
Articolul 2
Impozite vizate
1. Prezentul Acord se va aplica la impozitele pe venit şi pe
proprietate percepute în numele Statului Contractant, indiferent de
modul în care sînt percepute.
2. Vor fi considerate impozite pe venit şi pe proprietate toate
impozitele percepute pe venitul total ori pe valoarea proprietăţii, sau
din anumite elemente ale acestora.
3. Impozitele asupra cărora se va aplica prezentul Acord sînt:
a) în cazul Federaţiei Ruse:
- impozitul pe beneficiu (venitul) întreprinderilor şi
organizaţiilor;
- impozitul pe venitul persoanelor fizice;
- impozitul pe proprietatea întreprinderilor;
- impozitul pe proprietatea persoanelor fizice;
b) în cazul Republilcii Moldova:
- impozitul pe beneficiu (venitul) întreprinderilor;
- impozitul pe venitul persoanelor fizice;
- impozitul pe proprietate.
4. Prezentul Acord se va aplica, de asemenea, oricăror impozite
identice sau în esenţă similare, care vor fi percepute de oricare dintre
Statele Contractante după data semnării prezentului Acord în plus sau în
locul impozitelor existente la care se face referire în punctul 3 al
prezentului articol. Autorităţile competente ale Statelor Contractante
se vor informa reciproc asupra oricăror modificări importante aduse în
legislaţia lor fiscală.
Articolul 3
Definiţii generale
1. În sensul prezentului Acord, în măsura în care contextul nu cere
interpretare diferită:
a) termenii "un Stat Contractant" şi "celălalt Stat Contractant"
înseamnă Republica Moldova sau Federaţia Rusă, după cum cere contextul;
b) termenul "persoană" include o persoană fizică, juridică sau orice
altă asociere de persoane;
c) termenii "întreprindere a unui Stat Contractant" şi
"întreprindere a celuilalt Stat Contractant", înseamnă, după caz, o
întreprindere care este rezidentă a unui Stat Contractant şi o
întreprindere care este rezidentă a celuilalt Stat Contractant;
d) termenul "transport internaţional" înseamnă orice transport
efectuat cu o navă, vapor, aeronavă, vehicul feroviar sau rutier,
exploatate de o întreprindere rezidentă într-un Stat Contractant, cu
excepţia cazului cînd nava, vaporul, aeronava, vehiculul feroviar sau
rutier sînt exploatate numai între punctele situate în celălalt Stat
Contractant;
e) termenul "autoritate competentă" înseamnă:
- în Republica Moldova - Ministerul Finanţelor al Republicii Moldova
sau reprezentantul său autorizat;
- în Federaţia Rusă - Ministerul Finanţelor al Federaţiei Ruse sau
reprezentantul său autorizat;
f) termenul "persoană naţională" înseamnă:
(i) orice persoană fizică care are cetăţenia Statului Contractant;
(ii) orice persoană juridică, întovărăşire sau asociaţie care au
primit acest statut în baza legislaţiei în vigoare a Statului
Contractant.
2. În ce priveşte aplicarea prezentului Acord de un Stat
Contractant, orice termen care nu este altfel definit în Acord va avea,
dacă contextul nu cere o interpretare diferită, înţelesul pe care îl are
în cadrul legislaţiei acestui Stat Contractant cu privire la impozitele
la care prezentul Acord se aplică.
Articolul 4
R e z i d e n t
1. În sensul prezentului Acord, termenul "rezident al unui Stat
Contractant" înseamnă orice persoană care, potrivit legislaţiei acestui
Stat, este supusă impunerii conform domiciliului său, reşedinţei
stabile, înregistrării sediului organului de conducere efectiv sau
oricărui alt criteriu de natură similară. Acest termen însă nu include
persoana care este supusă impozitării în acest Stat Contractant numai
pentru faptul că realizează venituri din sursele aflate în acest Stat
ori are proprietate situată acolo.
2. Cînd, în conformitate cu prevederile punctului 1 al prezentului
articol, persoana fizică este rezidentă a ambelor State Contractante,
atunci statutul său va fi determinat după cum urmează:
a) aceasta va fi considerată rezidentă a Statului Contractant în
care are locuinţă permanentă; dacă dispune de locuinţă permanentă în
ambele State Contractante, va fi considerată rezidentă a Statului
Contractant cu care legăturile sale personale şi economice sînt mai
strînse (centrul intereselor vitale);
b) dacă Statul Contractant, în care această persoană are centrul
intereselor sale vitale, nu poate fi determinat sau dacă ea nu dispune
de locuinţă permanentă în nici unul dintre Statele Contractante, atunci
ea va fi considerată rezidentă a Statului Contractant în care de fapt
îşi are domiciliul;
c) dacă această persoană locuieşte de fapt în ambele State
Contractante sau în nici unul dintre ele, ea va fi considerată rezidentă
a Statului Contractant al cărui cetăţean este;
d) dacă fiecare dintre Statele Contractante consideră că această
persoană este cetăţeanul său sau al nici unuia dintre Statele
Contractante, atunci autorităţile competente ale Statelor Contractante
rezolvă problema dată de comun acord.
3. Cînd, potrivit prevederilor punctului 1 al prezentului articol,
persoana, alta decît persoana fizică, este rezidentă a ambelor State
Contractante, se consideră rezidentă a acelui Stat Contractant unde este
situat organul de conducere efectiv.
Articolul 5
Reprezentanţa permanentă
1. În sensul prezentului Acord, termenul "reprezentanţă permanentă"
înseamnă locul de activitate permanent prin intermediul căruia
întreprinderea unui Stat Contractant îşi desfăşoară actvitatea de
antreprenoriat în celălalt Stat Contractant.
2. Termenul "reprezentanţă permanentă" include în special:
a) locul administraţiei;
b) sucursală;
c) birou;
d) uzină;
e) atelier;
f) mină, sondă petrolieră sau de gaze, carieră sau orice alt loc de
extracţie a resurselor naturale.
3. Termenul "reprezentanţă permanentă" include, de asemenea,
şantierul de construcţie, obiectul de construcţie, montaj sau asamblare,
ori activitatea de supraveghere tehnică în legătură cu acestea, dar
numai în cazul cînd asemenea şantier, obiect există sau activitatea se
desfăşoară în decurs de o perioadă ce depăşeşte 12 luni.
4. Independent de prevederile anterioare ale prezentului articol,
termenul "reprezentanţă permanentă" nu include:
a) utilizarea instalaţiilor exclusiv în scopul depozitării,
expunerii sau livrării de produse sau mărfuri aparţinînd acestei
întreprinderi;
b) menţinerea unui stoc de produse sau mărfuri aparţinînd acestei
întreprinderi exclusiv în scopul depozitării, expunerii sau livrării;
c) menţinerea unui stoc de produse sau mărfuri aparţinînd acestei
întreprinderi exlusiv în scopul prelucrării de către o altă
întreprindere;
d) menţinerea unui loc de activitate permanent, exclusiv în scopul
achiziţionării mărfurilor şi articolelor sau colectării de informaţii
pentru această întreprindere;
e) menţinerea unui loc de activitate permanent, numai în scopul
desfăşurării, exclusiv pentru această întreprindere, a oricărei alte
activităţi cu caracter pregătitor sau auxiliar;
f) menţinerea unui loc de activitate permanent, exclusiv pentru
desfăşurarea oricăror îmbinări ale tipurilor de activitate menţionate în
literele de la a) la f), cu condiţia ca întreaga activitate a acestui
loc de activitate permanent, ce rezultă din această îmbinare, să aibă un
caracter pregătitor sau auxiliar.
5. Independent de prevederile punctelor 1 şi 2, dacă o altă persoană
decît agentul cu statut independent, la care se referă prevederile
punctului 6 al prezentului articol, acţionează în numele întreprinderii
şi are, şi de obicei foloseşte în Statul Contractant împuternicirile de
a încheia contracte în numele acestei întreprinderi, atunci asemenea
întreprindere va fi considerată ca dispunătoare de reprezentanţă
permanentă în acest Stat Contractant, referitor la orice activitate pe
care această persoană o desfăşoară pentru întreprindere, numai dacă
activitatea acestei persoane nu se limitează la cea menţionată în
punctul 4, care, deşi se desfăşoară printr-un loc de activitate
permanent, conform prevederilor prezentului punct nu va transforma acest
loc de activitate permanent într-o reprezentanţă permanentă.
6. Întreprinderea unui Stat Contractant nu va fi considerată că are
reprezentanţă permanentă în celălalt Stat Contractant, numai prin faptul
că aceasta exercită activitate în acest celălalt Stat Contractant prin
intermediul brokerului, comisionarului sau oricărui alt agent cu statut
independent, cu condiţia ca aceste persoane să acţioneze în cadrul
activităţii lor obişnuite.
7. Faptul că o întreprindere care este rezidentă a unui Stat
Contractant controlează sau este controlată de întreprinderea care este
rezidentă a celuilalt Stat Contractant, sau care exercită activitate de
antreprenoriat în acest celălalt Stat Contractant (prin intermediul
reprezentanţei permanente sau în alt mod), în mod de sine stătător nu
înseamnă că una din aceste întreprinderi este reprezentanţă permanentă a
celeilalte întreprinderi.
Articolul 6
Venitul din proprietăţi imobiliare
1. Veniturile realizate de un rezident al unui Stat Contractant din
proprietăţi imobiliare (inclusiv venitul din agricultură sau din
exploatări forestiere), situate în celălalt Stat Contractant, pot fi
supuse impozitării în acest celălalt Stat.
2. În prezentul Acord termenul "proprietăţi imobiliare" are
înţelesul care este atribuit de legislaţia Statului Contractant în care
astfel de proprietate este situată. Navele, vapoarele, aeronavele,
vehiculele feroviare şi rutiere nu vor fi considerate ca proprietăţi
imobiliare.
3. Prevederile punctului 1 al prezentului articol se aplică
veniturilor obţinute din exploatarea directă, din închirierea sau din
folosirea în orice altă formă a proprietăţii imobiliare.
4. Prevederile punctelor 1 şi 3 ale prezentului articol se vor
aplica, de asemenea, veniturilor provenite din proprietăţi imobiliare
ale unei întreprinderi şi veniturilor din proprietăţi imobiliare,
utilizate pentru exercitarea serviciilor personale independente.
Articolul 7
Profiturile din activitatea de antreprenoriat
1. Profitul obţinut într-un Stat Contractant de o întreprindere a
celuilalt Stat Contractant se impune în primul Stat menţionat, numai
dacă el este obţinut prin reprezentanţa permanentă amplasată acolo şi
numai în partea care se referă la această reprezentanţă permanentă.
2. Ţinînd cont de prevederile punctului 3 al prezentului articol,
cînd o întreprindere a unui Stat Contractant exercită activitate de
antreprenoriat în celălalt Stat Contractant prin intermediul
reprezentanţei permanente situate acolo, atunci în fiecare Stat
Contractant acelei reprezentanţe permanente i se atribuie profitul pe
care l-ar fi putut realiza dacă ar fi constituit o întreprindere
independentă şi separată, care ar fi exercitat activitate identică sau
similară, în condiţii identice sau similare şi ar fi activat absolut
independent faţă de întreprinderea a cărei reprezentanţă permanentă este.
3. La determinarea profitului unei reprezentanţe permanente vor fi
făcute scăderi ale cheltuielilor confirmate documentar ca fiind
efectuate în scopurile activităţii acestei reprezentanţe permanente,
inclusiv cheltuielile de administraţie şi de conducere generală,
indiferent de faptul dacă aceste cheltuieli au fost suportate în Statul
Contractant în care este situată reprezentanţa permanentă sau în afara
acestuia.
4. Nici un profit nu se va atribui unei reprezentanţe permanente
numai pentru faptul că această reprezentanţă permanentă cumpără produse
sau mărfuri pentru această întreprindere.
5. În vederea aplicării prevederilor punctelor precedente, profitul
care se atribuie unei reprezentanţe permanente va fi determinat în
fiecare an prin aceeaşi metodă, dacă nu vor exista temeiuri argumentate
şi suficiente pentru a-l modifica.
6. Dacă profitul include elemente de venit care sînt tratate separat
în alte articole ale prezentului Acord, atunci prevederile acelor
articole nu vor fi afectate de prevederile prezentului articol.
Articolul 8
Venitul (profitul) din transporturi internaţionale
1. Veniturile (profiturile) obţinute de rezidentul unui Stat
Contractant din exploatarea în trafic internaţional a navelor,
vapoarelor, aeronavelor, vehiculelor feroviare şi rutiere vor fi
impozabile numai în acest Stat Contractant.
2. În scopurile prezentului Acord, veniturile obţinute din folosirea
în trafic internaţional a navelor, vapoarelor, aeronavelor, vehiculelor
feroviare şi rutiere includ veniturile obţinute din folosirea directă,
darea în arendă sau folosirea sub orice altă formă a mijloacelor de
transport, inclusiv folosirea, întreţinerea sau darea în arendă a
containerelor (inclusiv trailerele şi utilajul de însoţire pentru
containerele de transportare).
3. Prevederile punctului 1 al prezentului articol se vor aplica, de
asemenea, profiturilor obţinute de rezidentul Statului Contractant din
participarea la o activitate de exploatare în comun a mijloacelor de
transport numai în acea parte a venitului, care corespunde cotei
acestuia din activitatea în comun.
Articolul 9
Corectarea beneficiului impozabil
În cazul cînd, în relaţiile comerciale şi financiare dintre două
întreprinderi, se stabilesc condiţii, altele decît cele de piaţă, atunci
orice profit, care ar putea fi calculat uneia dintre ele, dar care din
cauza prezenţei acestor condiţii nu i s-a calculat, poate fi inclus de
către Statul Contractant în profitul acestei întreprinderi şi,
respectiv, poate fi supus impozitului.
Articolul 10
D i v i d e n d e
1. Dividendele plătite de o întreprindere care este rezidentă a unui
Stat Contractant rezidentului celuilalt Stat Contractant pot fi impuse
în acest celălalt Stat Contractant.
2. Totuşi, aceste dividende pot fi, de asemenea, impuse în Statul
Contractant în care este rezidentă întreprinderea plătitoare de
dividende şi potrivit legislaţiei acelui Stat Contractant, dar dacă
primitorul de dividende este persoană titulară a dreptului de
proprietate asupra dividendelor, impozitul astfel stabilit nu va depăşi
10 la sută din suma brută a dividendelor.
Prezentul punct nu va afecta impunerea profitului din care se
plătesc dividendele.
3. Termenul "dividende", în sensul prezentului articol, înseamnă
veniturile provenind din acţiuni sau alte drepturi care nu sînt titluri
de creanţă, ce permit participarea la profituri, precum şi veniturile
din alte drepturi, care sînt supuse aceluiaşi regim de impunere ca
veniturile din acţiuni, conform legislaţiei Statului în care este
rezidentă întreprinderea distribuitoare a profitului.
4. Prevederile punctelor 1 şi 2 ale prezentului articol nu se vor
aplica, dacă persoana este titulară a dreptului de proprietate asupra
dividendelor, fiind rezident al unui Stat Contractant, desfăşoară
activitate de antreprenoriat în celălalt Stat Contractant, în care
întreprinderea plătitoare de dividende este rezidentă printr-o
reprezentanţă permanentă situată acolo, sau acordă servicii personale
independente printr-o bază permanentă situată acolo şi holdingul în
legătură cu care dividendele sînt plătite, este nemijlocit legată de o
asemenea reprezentanţă permanentă sau bază permanentă.
În această situaţie se vor aplica prevederile articolelor 7 sau 14
ale prezentului Acord, după caz.
5. În cazurile cînd întreprinderea rezidentă a unui Stat Contractant
realizează profit în celălalt Stat Contractant, acel celălalt Stat nu
poate percepe nici un impozit asupra dividendelor plătite de acea
întreprindere, cu excepţia cazului cînd asemenea dividende sînt plătite
rezidentului acelui celălalt Stat sau holding în privinţa căruia
dividendele sînt plătite este nemijlocit legată de o reprezentanţă
permanentă sau bază permanentă situată în acest celălalt Stat, precum şi
să impună profitul nedistribuit al întreprinderii, chiar dacă
dividendele plătite sau profitul nedistribuit reprezintă în întregime
sau în parte profituri sau venituri provenind din acel celălalt Stat
Contractant.
Articolul 11
D o b î n z i
1. Dobînzile apărute într-un Stat Contractant şi plătite unui
rezident al celuilalt Stat Contractant pot fi impuse numai în acel
celălalt Stat.
2. Termenul "dobînzi", în sensul prezentului articol, înseamnă
venitul obţinut din creanţele de diferite tipuri, indiferent de
asigurarea ipotecară şi dreptul de participare la profiturile
debitorului, în particular, veniturile din hîrtiile de valoare de stat
şi creanţe, inclusiv premiile şi cîştigurile din aceste hîrtii de
valoare şi creanţe. Penalităţile pentru plata cu întîrziere nu sînt
considerate dobînzi în sensul prezentului articol.
3. Prevederile punctului 1 nu se vor aplica dacă persoana care
dispune de dreptul de proprietate asupra dobînzilor, fiind rezident al
unui Stat Contractant, desfăşoară activitate de antreprenoriat în
celălalt Stat Contractant, din care provin dobînzile, prin intermediul
reprezentanţei permanente situate acolo, sau prestează servicii
personale independente prin intermediul bazei permanente situate acolo
şi creanţa în baza căreia se plătesc dobînzile se referă nemijlocit la
această reprezentanţă permanentă sau bază permanentă. În aceste cazuri
se aplică prevederile articolelor 7 sau 14 ale prezentului Acord, după
caz.
4. Dobînzile se consideră că provin dintr-un Stat Contractant, cînd
plătitorul este un organ administrativ creat în acest Stat sau un
rezident al acestui Stat. Totuşi, cînd plătitorul dobînzilor, fie că
este sau nu rezident al unui Stat Contractant, are într-un Stat
Contractant o reprezentanţă permanentă sau bază permanentă, în legătură
cu care a apărut restanţa pentru care se plătesc dobînzile şi
cheltuielile pentru achitarea acestor dobînzi se suportă de acea
reprezentanţă permanentă sau bază permanentă, atunci aceste dobînzi vor
fi considerate că provin din Statul în care este situată reprezentanţa
permanentă sau baza permanentă.
5. Cînd, datorită relaţiilor speciale existente între plătitor şi
persoana titulară a dreptului de proprietate asupra dobînzilor, sau
între ambii şi o oarecare terţă persoană, suma dobînzilor ce se referă
la creanţa pentru care sînt plătite depăşeşte din oarecare motive suma
care s-ar fi convenit între plătitor şi persoana titulară a dreptului de
proprietate asupra dobînzilor, în lipsa unor astfel de relaţii,
prevederile prezentului articol se vor aplica numai la această ultimă
sumă a dobînzilor. În acest caz, partea excedentară a plăţii va fi
impozabilă potrivit legislaţiei fiecărui Stat Contractant, ţinînd cont
de celelalte prevederi ale prezentului Acord.
Articolul 12
Veniturile din drepturile autorului şi licenţe
1. Veniturile din drepturile autorului şi licenţe provenind dintr-un
Stat Contractant şi plătite unui rezident al celuilalt Stat Contractant
pot fi impuse în acel celălalt Stat.
2. Totuşi, aceste venituri pot fi, de asemenea, impuse în Statul
Contractant din care provin şi potrivit legislaţiei acestui Stat
Contractant, dar dacă primitorul este persoană titulară de proprietate
asupra acestor venituri, atunci impozitul perceput nu va depăşi 10 la
sută din suma brută a veniturilor.
3. Termenul "venituri din drepturile autorului şi licenţe", în
sensul prezentului articol, include plăţi de orice natură, primite în
calitate de recuperare pentru folosirea sau concesionarea oricărui drept
de autor asupra oricărei opere literare, artistice şi ştiinţifice,
inclusiv asupra filmelor de cinematograf şi înregistrărilor folosite
pentru emisiunile de televiziune şi radio, a casetelor video, oricăror
patente, mărci comerciale, disign sau mostră, plan, programe de
computer, schiţe, formule secrete sau procese ori pentru informaţia
referitoare la experienţa industrială, comercială sau ştiinţifică.
4. Prevederile punctelor 1 şi 2 ale prezentului articol nu se vor
aplica, dacă persoana titulară a dreptului de proprietate asupra
veniturilor din drepturile autorului şi licenţe, fiind rezident al unui
Stat Contractant, desfăşoară activitate de antreprenoriat în celălalt
Stat Contractant, din care provin veniturile din drepturile autorului şi
licenţe, prin intermediul reprezentanţei permanente situate aici, sau
prestează în acest celălalt Stat servicii exercitate independent
printr-o bază permanentă situată acolo, iar dreptul sau proprietatea
pentru care se plătesc venituri, realizată din drepturile de autor şi
licenţe, care sînt nemijlocit legate de o asemenea reprezentanţă
permanentă sau bază permanentă. În aceste cazuri se vor aplica
prevederile articolelor 7 sau 14 ale prezentului Acord, după caz.
5. Dacă, drept consecinţă a relaţiilor speciale dintre plătitor şi
persoana titulară a dreptului de proprietate asupra veniturilor din
drepturile de autor şi licenţe, sau dintre ambii şi o oarecare terţă
persoană, suma veniturilor plătite din drepturile de autor şi licenţe,
care se atribuie utilizării dreptului de folosire şi informaţie, pentru
care sînt plătite, depăşeşte suma care ar fi fost convenită între
plătitor şi persoana titulară a dreptului de proprietate asupra acestor
venituri, în lipsa unor astfel de relaţii, prevederile prezentului
articol se vor aplica numai la această ultimă sumă menţionată. În acest
caz, partea excedentară a plăţilor va fi impozabilă potrivit legislaţiei
fiecărui Stat Contractant, ţinînd seama de celelalte prevederi ale
prezentului Acord.
Articolul 13
Veniturile din înstrăinarea proprietăţii
1. Veniturile obţinute de un rezident al unui Stat Contractant din
înstrăinarea proprietăţii imobiliare, astfel cum este definită la
articolul 6, situată în celălalt Stat Contractant, pot fi impuse în acel
celălalt Stat.
2. Veniturile provenite din înstrăinarea proprietăţii imobiliare
făcînd parte din activul unei reprezentanţe permanente pe care o
întreprindere a unui Stat Contractant le are în celălalt Stat
Contractant sau din proprietatea mobiliară aparţinînd unei baze
permanente de care dispune un rezident al unui Stat Contractant şi
plasată în celălalt Stat Contractant pentru prestarea unor servicii
efectuate independent, inclusiv veniturile provenind din înstrăinarea
unei asemenea reprezentanţe permanente (separat sau cu întreaga
întreprindere) sau a unei asemenea baze permanente, pot fi impuse în
acest celălalt Stat.
3. Veniturile obţinute de rezidentul unui Stat Contractant din
înstrăinarea navelor, vapoarelor, aeronavelor, vehiculelor feroviare şi
rutiere exploatate în trafic internaţional de către întreprinderea
Statului Contractant sau din proprietatea mobiliară legate de
exploatarea acestor mijloace de transport vor fi impuse numai în acest
Stat Contractant.
4. Veniturile provenite din înstrăinarea oricărei proprietăţi, alta
decît cea la care se face referire în punctele 1, 2 şi 3 ale prezentului
articol, vor fi impuse numai în Statul Contractant în care este
rezidentă persoana care înstrăinează proprietatea.
Articolul 14
Veniturile de la serviciile exercitate independent
1. Veniturile realizate de rezidentul unui Stat Contractant din
exercitarea unor servicii profesionale sau altor servicii cu caracter
independent vor fi impuse numai în acest Stat. Însă un atare venit se
poate impune, de asemenea, în alt Stat Contractant, în cazul cînd:
a) acest rezident dispune în celălalt Stat de bază permanentă,
folosită de el în scopul desfăşurării activităţii sale;
b) venitul va fi plătit din surse în celălalt Stat.
2. Termenul "servicii profesionale" cuprinde în special activitatea
independentă în domeniul artelor, ştiinţei, sportului, literaturii,
educaţiei sau pedagogiei, precum şi exercitarea independentă a
activităţii de medic, avocat, inginer, arhitect, stomatolog, auditor şi
contabil.
Articolul 15
Veniturile din activitatea salariată
1. Potrivit prevederilor articolelor 16, 17 şi 18 ale prezentului
Acord, salariul şi alte remuneraţii similare obţinute de rezidentul
Statului Contractant pentru o activitate salariată vor fi impuse numai
în acest Stat în afară de cazul cînd activitatea salariată nu este
exercitată în celălalt Stat Contractant. Dacă activitatea salariată este
exercitată în celălalt Stat Contractant, remuneraţiile obţinute în
legătură cu aceasta pot fi impuse în acest celălalt Stat.
2. Independent de prevederile punctului 1 al prezentului articol,
remuneraţia obţinută de rezidentul unui Stat Contractant pentru o
activitate salariată, exercitată în celălalt Stat Contractant va fi
impusă numai în primul Stat menţionat, dacă:
a) beneficiarul prestează servicii în celălalt Stat Contractant
pentru o perioadă sau perioade care nu depăşesc în total 183 zile
calendaristice în decursul anului calendaristic; şi
b) remuneraţiile sînt plătite de o persoană sau în numele unei
persoane care angajează şi care nu este rezidentă a celuilalt Stat
Contractant; şi
c) cheltuielile pentru remuneraţii nu sînt suportate de
reprezentanţa sau baza permanentă pe care cel ce angajează le are în
celălalt Stat Contractant.
3. Independent de prevederile punctelor 1 şi 2 ale prezentului
articol, remuneraţiile obţinute în legătură cu activitatea salariată
exercitată la bordul unei nave, vapor, aeronavă, vehicul feroviar şi
rutier, exploatate în trafic internaţional, vor fi impuse în Statul
Contractant în care este rezidentă persoana care exploatează o navă, un
vapor, o aeronavă, un vehicul feroviar şi rutier.
Articolul 16
Veniturile obţinute de membrii consiliilor de administraţie
Onorariile şi alte plăţi similare obţinute de rezidentul unui Stat
Contractant în calitate de membru al consiliului de administraţie sau al
unui organ similar al unei întreprinderi a celuilalt Stat Contractant
pot fi impuse în acest celălalt Stat.
Articolul 17
P e n s i i
Pensiile şi alte remuneraţii similare plătite din sursele unui Stat
Contractant pot fi impuse numai în acest Stat Contractant.
Articolul 18
Remuneraţii pentru funcţii de stat
1. Remuneraţiile plătite de organul puterii, creat într-un Stat
Contractant, sau din fondurile sale oricărei persone fizice pentru
serviciile prestate acestui organ de stat vor fi impuse numai în acest
Stat.
2. Indifirent de prevederile punctului 1, aceste remuneraţii vor fi
impuse numai în celălalt Stat Contractant, dacă serviciile sînt prestate
în acest Stat şi persoana fizică este rezidentă a acestui Stat:
a) este cetăţean al acestui Stat; sau
b) nu a devenit rezidentă a acestui Stat numai în scopul prestării
serviciilor.
Articolul 19
Sumele plătite studenţilor şi stagiarilor
Plăţile primite de un student sau stagiar, care este sau a fost
nemijlocit înainte de sosirea sa într-un Stat Contractant rezident al
celuilalt Stat Contractant şi se află în primul Stat Contrcatant
menţionat exclusiv cu scopul de a obţine studii sau de a efectua
practica şi menite pentru întreţinerea sa, obţinerea studiilor sau
efectuarea practicii nu vor fi impuse în primul Stat Contractant
menţionat, dacă sursele acestor plăţi se află în afara acestui Stat
Contractant.
Articolul 20
A l t e v e n i t u r i
1. Felurile de venituri ale rezidentului unui Stat Contractant,
indifirent de originea lor, care nu sînt tratate la articolele
precedente ale prezentului Acord, pot fi impuse numai în acest Stat.
2. Prevederile punctului 1 nu se vor aplica asupra veniturilor
altele decît veniturile provenite din proprietăţile imobiliare, aşa cum
sînt definite în punctul 2 al articolului 6, dacă primitorul unor astfel
de venituri, fiind rezident al unui Stat Contractant, desfăşoară
activitate comercială în celălalt Stat Contractant prin intermediul
reprezentanţei permanente situate acolo şi exercită în acel celălalt
Stat servicii personale independente prin intermediul bazei permanente
situate acolo şi dreptul sau proprietatea în legătură cu care venitul
este obţinut sînt realmente legate de această reprezentanţă permanentă
sau baza permanentă. În asemenea situaţie se vor aplica prevederile
articolelor 7 sau 14, după caz.
Articolul 21
Impunerea proprietăţii
1. Proprietatea imobiliară aparţinînd rezidentului unui Stat
Contractant şi situată în celălalt Stat Contractant poate fi impusă în
acest celălalt Stat Contractant.
2. Proprietatea mobiliară, fiind parte a reprezentanţei permanente
de care dispune întreprinderea unui Stat Contractant în celălalt Stat
Contractant, sau proprietatea mobiliară ce ţine de bază permanentă de
care dispune rezidentul unui Stat Contractant şi situată în celălalt
Stat Contractant în scopul prestării serviciilor personale independente,
pot fi impuse în acest celălalt Stat Contractant.
3. Proprietatea reprezentată de nave, vapoare, aeronave, vehicule
feroviare şi rutiere exploatate în trafic internaţional sau proprietatea
imobiliară ţinînd de exploatarea unor asemenea mijloace de transport se
va impune conform prevederilor articolului 8 al prezentului Acord.
4. Toate celelalte feluri ale proprietăţii rezidentului Statului
Contractant vor fi impuse numai în acest Stat.
Articolul 22
Eliminarea dublei impuneri
1. Dacă rezidentul unui Stat Contractant realizează venituri sau
deţine proprietate în celălalt Stat Contractant, care în corespundere cu
prevederile prezentului Acord pot fi impuse în celălalt Stat
Contractant, atunci primul Stat Contractant menţionat permite:
a) scăderea din impozitul pe venit al acestui rezident a sumei
impozitului pe venit, plătită în acest celălalt Stat Contractant;
b) scăderea din impozitul pe proprietate a acestui rezident a sumei
impozitului pe proprietate, plătită în acest celălalt Stat Contractant.
Această scădere însă nu va putea depăşi suma impozitului primului
Stat pe venitul sau pe proprietatea menţionată, calculat conform
legislaţiei fiscale a acestui Stat.
2. Dacă conform oricăror prevederi ale prezentului Acord, venitul
sau proprietatea obţinută de rezidentul Statului Contractant se scutesc
de impozit în acest Stat, atunci acest Stat Contractant poate, la
calcularea sumei impozitului la partea rămasă a venitului sau
proprietăţii acestui rezident, să ţină cont de venitul sau proprietatea
scutită de impozit.
Articolul 23
Nediscriminarea
1. Persoanele naţionale ale unui Stat Contractant nu vor fi supuse
în celălalt Stat Contractant la nici o impozitare sau obligaţie legată
de aceasta diferită sau mai împovărătoare decît impozitarea sau
obligaţia la care sînt sau pot fi supuse persoanele naţionale ale
acestui celuilalt Stat Contractant aflate în aceeaşi situaţie.
2. Persoanele fără cetăţenie, rezidente ale unui Stat Contractant,
nu pot fi supuse în nici unul dintre Statele Contactante oricărei
impozitari sau oricăror obligaţiuni legate de ea, diferite sau mai
împovărătoare decît impozitarea sau obligaţia şi obligaţiunile legate de
ea, la care sînt supuse persoanele naţionale ale acestor State în
condiţii similare.
3. Impunerea reprezentanţei permanente, de care dispune o
întreprindere a unui Stat Contractant în celălalt Stat Contractant nu
poate fi mai puţin favorabilă în acest celălalt Stat Contractant decît
impunerea întreprinderilor acestui celuilalt Stat care desfăşoară o
activitate similară.
4. Întreprinderile unui Stat Contractant, a căror proprietate este
integral sau parţial deţinută sau controlată în mod direct sau indirect
de unul sau mai mulţi rezidenţi ai celuilalt Stat Contractant, nu vor fi
supuse în primul Stat menţionat nici unei impuneri sau nici unei
obligaţii legate de aceasta, care să fie diferită sau mai împovărătoare
decît impunerea şi obligaţiile legate de aceasta, la care sînt sau pot
fi supuse alte întreprinderi similare ale acelui prim Stat Contractant
menţionat.
5. Nici o prevedere din acest articol nu va fi interpretată ca
obligaţie a unui dintre Statele Contractante să acorde unei persoane
care nu este rezident al acestui Stat Contractant careva scutiri,
înlesniri şi reduceri cu titlu personal în ce priveşte impunerea, ce se
pot acorda persoanelor care sînt rezidenţi.
Articolul 24
Procedura amiabilă
1. Dacă o persoană consideră că măsurile întreprinse de unul sau
ambele State Contractante rezultă sau vor rezulta pentru ea o impozitare
care nu este conformă cu prevederile prezentului Acord, această persoană
poate, indifirent de căile de apărare prevăzute de legislaţia naţională
a acestor State, să înainteze o declaraţie autorităţii competente a
acelui Stat Contractant, al cărui rezident este.
Declaraţia trebuie să fie prezentată în decurs de 3 ani de la prima
notificare a acţiunilor din care rezultă că impunerea este contrară
prevederilor prezentului Acord.
2. Autoritatea competentă se va strădui, dacă consideră că
declaraţia este întemeiată şi dacă ea însăşi nu este capabilă să ia o
decizie pozitivă, să rezolve cazul pe calea unei înţelegeri amiabile cu
autoritatea competentă a celuilalt Stat Contractant în vederea evitării
unei impozitări care nu este în conformitate cu prezentul Acord.
3. Autorităţile competente ale Statelor Contractante se vor strădui
să rezolve pe calea înţelegerii amiabile orice dificultăţi sau dubii
rezultate ca urmare a interpretării sau aplicării prezentului Acord.
4. Autorităţile competente ale Statelor Contractante pot comunica
direct între ele în scopul realizării unei înţelegeri în sensul
punctelor precedente.
Articolul 25
Schimb de informaţii
1. Autorităţile competente ale Statelor Contractante vor face schimb
de informaţii necesare aplicării prevederilor prezentului Acord sau
legislaţiei naţionale a Statelor Contractante, privitoare la impozitele
vizate de prezentul Acord, în partea în care impozitarea prevăzută de
legislaţia naţională nu contravine prevederilor prezentului Acord. Orice
informaţie obţinută de un Stat Contractant va fi tratată drept
confidenţială în aceeaşi măsură ca cea obţinută în baza legislaţiei
naţionale a acestui Stat Contractant şi va fi dezvăluită numai
persoanelor sau autorităţilor (inclusiv instanţelor judecătoreşti şi
organelor administrative) legate de stabilirea, încasarea forţată,
urmărirea sau executarea deciziilor cu privire la impozitele asupra
cărora se extinde prezentul Acord. Asemenea persoane sau autorităţi vor
folosi informaţia numai în aceste scopuri. Acestea pot dezvălui
informaţia în procedurile judecătoreşti publice sau în deciziile
judiciare.
2. Prevederile punctului 1 nu vor impune în nici un caz
autorităţilor competente ale unui Stat Contractant obligaţia:
a) de a lua măsuri administrative contrare propriei legislaţii şi
practicii administrative a unuia dintre Statele Contractante;
b) de a furniza informaţia care nu poate fi obţinută, ţinînd cont de
legislaţia sau de practica administrativă obişnuită a unuia dintre
Statele Contractante;
c) de a furniza informaţia care ar dezvălui un secret de afaceri,
industrial, comercial sau profesional ori un procedeu de fabricaţie
tainică sau informaţia a cărei divulgare ar fi contrară legislaţiei
naţionale.
Articolul 26
Colaboratorii misiunilor diplomatice
şi instituţiilor consulare
Nici una din prevederile prezentului Acord nu va afecta privilegiile
fiscale de care beneficiază colaboratorii misiunilor diplomatice şi
instituţiilor consulare, în virtutea normelor stabilite ale dreptului
internaţional sau acordurilor speciale.
Articolul 27
Intrarea în vigoare
1. Statele Contractante se vor înştiinţa reciproc prin canale
diplomatice despre încheierea procedurilor interstatale, necesare
intrării în vigoare a prezentului Acord.
2. Prezentul Acord intră în vigoare la data primirii ultimei
notificări prevăzute în punctul 1 al prezentului articol şi prevederile
Acordului se vor aplica:
a) în ce priveşte impozitele percepute de la sursă - din venitul
realizat la/sau după prima zi a lunii ianuarie a anului calendaristic
imediat următor anului în care prezentul Acord a intrat în vigoare;
b) în ce priveşte celălalte impozite pe venit şi pe proprietate -
pentru perioadele fiscale care încep la/sau după prima zi a lunii
ianuarie a anului calendaristic imediat următor anului în care prezentul
Acord a intrat în vigoare.
Articolul 28
D e n u n ţ a r e a
Prezentul Acord rămîne în vigoare pînă cînd acţiunea lui nu va fi
denunţată de către unul dintre Statele Contractante. Fiecare dintre
Statele Contractante poate să denunţe prezentul Acord prin notificarea
în scris pe canale diplomatice despre intenţia sa de a-l denunţa, cu cel
puţin şase luni pînă la finele oricărui an calendaristic. În acest caz
prezentul Acord îşi încetează acţiunea:
a) în ce priveşte impozitele percepute de la sursă - din venitul
realizat la/sau după prima zi a lunii ianuarie a anului calendaristic
imediat următor anului în care a fost transmisă notificarea;
b) în ce priveşte celelalte impozite pe venit şi pe proprietate -
pentru perioadele fiscale care încep la/sau după prima zi a lunii
ianuarie a anului calendaristic imediat următor anului în care a fost
transmisă notificarea.
Întocmit la 12 aprilie 1996 în or. Moscova, în două exemplare,
fiecare în limbile moldovenească şi rusă, ambele texte avînd aceeaşi
putere juridică.