Documente
Acord din 15.04.94 privind colaborarea în domeniul migraţiei forţei de muncă şi protecţiei sociale a lucrătorilor migranţi
Notă: Ratificat prin Hot. Parl. nr.397-XIII din 16.03.95
COMUNITATEA STATELOR INDEPENDENTE
Acord privind colaborarea în domeniul migraţiei forţei
de muncă şi protecţiei sociale a lucrătorilor migranţi
din 15.04.1994
* * *
Publicat în ediţia oficială
"Tratate internaţionale", 1999, volumul 17, pag.111
---------------
* În vigoare pentru Republica Moldova din 11 august 1995.
Guvernele statelor părţi ale prezentului Acord, în continuare
denumite "Părţi",
bazîndu-se pe prevederile Tratatului privind crearea Uniunii
Economice,
reieşind din ataşamentul lor faţă de actele de bază ale ONU în
domeniul drepturilor omului şi principiile elaborate în cadrul
Organizaţiei Internaţionale a Muncii,
recunoscînd importanţa şi volumul migraţiei forţei de muncă între
statele Părţi,
tinzînd la o dezvoltare multilaterală a cooperării între statele
Părţi ale prezentului Acord în domeniul migraţiei forţei de muncă şi
protecţiei sociale a muncitorilor migranţi pe teritoriile statelor
Părţi,
au convenit asupra celor ce urmează:
Articolul 1
Prezentul Acord reglementează direcţiile de bază ale colaborării
Părţilor în domeniul activităţii de muncă şi protecţiei sociale a
persoanelor (în continuare denumite lucrători) şi membrilor familiilor
lor, care locuiesc permanent pe teritoriul unuia din statele Părţi şi
îşi realizează activitatea de muncă la întreprinderile, instituţiile,
organizaţiile tuturor formelor de proprietate (în continuare denumite
patroni sau angajatori) pe teritoriul altui stat al Părţilor, în
conformitate cu legislaţia Părţii angajatoare.
Prezentul Acord nu se aplică:
- refugiaţilor şi strămutaţilor;
- persoanelor ce practică profesiuni libere şi artiştilor care intră
în ţară pe un termen scurt;
- persoanelor care vin special în scopul studiilor.
Articolul 2
Termenii utilizaţi în prezentul Acord au următorul sens:
lucrător migrant (sau lucrător) - persoană care locuieşte permanent
pe teritoriul Părţii de ieşire, care în bază legală practică o
activitate remunerată în Partea angajatoare;
membrii familiei - persoane care sunt căsătorite cu lucrătorul
migrant, precum copiii şi alte persoane aflate la întreţinerea lui, care
sunt recunoscute ca membri ai familiei, în conformitate cu legislaţia
aplicată a Părţii angajatoare;
patron (angajator) - întreprinderea, instituţia, organizaţia,
indiferent de forma de proprietate şi apartenenţa departamentală, care
oferă lucru în Partea angajatoare;
Partea de ieşire - statul pe teritoriul căruia lucrătorii migranţi
locuiesc permanent şi migrează în alt stat cu intenţia de a găsi de
lucru;
Partea angajatoare - statul pe teritoriul căruia lucrătorii migranţi
din alt stat îşi desfăşoară activitatea de muncă în condiţiile
contractului de muncă;
Organe competente - organele Părţilor, de competenţa cărora ţine
soluţionarea chestiunilor privind realizarea prezentului Acord;
condiţii de muncă - totalitatea factorilor mediului de producţie,
care au influenţă asupra sănătăţii şi capacităţii de muncă a omului,
precum şi durata stabilită a timpului de lucru şi a timpului de odihnă,
acordarea concediilor, salarizarea muncii, în conformitate cu legislaţia
de muncă a Părţii angajatoare.
Articolul 3
Ordinea de atragere a lucrătorilor, cerinţele faţă de calificare,
vîrstă etc. se stabilesc de Partea angajatoare reieşind din legislaţia
în vigoare pe teritoriul ei, dacă altceva nu este prevăzut de acordurile
bilaterale.
Numărul lucrătorilor primiţi se determină în baza acordurilor
bilaterale.
Articolul 4
Fiecare dintre Părţi recunoaşte (fără legalizare) diplomele,
certificatele de studii, documentele corespunzătoare despre acordarea
titlului, nivelului calificării şi alte documente necesare pentru
desfăşurarea activităţii de muncă şi traducerea lor certificată, în
ordinea stabilită pe teritoriul Părţii de ieşire, în limba de stat a
Părţii angajatoare sau în limba rusă.
Vechimea în muncă, inclusiv vechimea în baze de facilităţi şi
conform specialităţii, este reciproc recunoscută de Părţi.
La ieşirea definitivă a lucrătorului migrant din Partea angajatoare
patronul îi eliberează un certificat sau alt document care conţine
informaţii despre durata lucrului şi salariul lunar.
Articolul 5
Plecarea lucrătorilor pe teritoriul Părţii angajatoare, şederea la
şi plecarea în patrie se vor înfăptui în conformitate cu legislaţia în
vigoare pe teritoriul său şi acordurile încheiate între Părţi.
Părţile pot cere încetarea înainte de termen a relaţiilor de muncă
şi repatrierea lucrătorului migrant în cazurile încălcării de către
acesta a legilor Părţii angajatoare şi a regulilor de şedere a
cetăţenilor străini.
Articolul 6
Activitatea de muncă a lucrătorului este perfectată sub forma unui
contract de muncă încheiat cu patronul, în limba de stat a Părţii
angajatoare şi în limba rusă, în conformitate cu legislaţia muncii a
Părţii angajatoare, care se înmînează lucrătorului pînă la plecarea
acestuia la lucru.
În contractul de muncă trebuie să fie incluse rechizitele de bază
ale patronului şi lucrătorului, cerinţele profesionale faţă de lucrător,
informaţii despre caracterul muncii, condiţiile de muncă şi de plată a
acesteia, durata zilei de lucru şi odihnei, condiţiile de trai, precum
şi termenul de valabilitate a contractului de muncă, condiţiile de
reziliere a acestuia, ordinea de suportare a cheltuielilor de transport.
Lucrătorii beneficiază de drepturi şi execută obligaţiile, stabilite
de legislaţia Părţii angajatoare.
Dacă contractul de muncă este reziliat în legătură cu lichidarea sau
reorganizarea întreprinderii (instituţiei, organizaţiei), micşorarea
numărului sau listei de personal, a lucrătorilor, lucrătorului migrant i
se aplică facilităţile şi compensările, conforme legislaţiei Părţii
angajatoare privind lucrătorii eliberaţi în temeiurile indicate. În
acest caz lucrătorul migrant urmează să fie repatriat în Partea de
ieşire din contul mijloacelor patronului (angajatorului).
Contractul de muncă nu poate fi transmis de la un patron (angajator)
la altul.
Articolul 7
Impozitarea veniturilor provenite din munca lucrătorilor Părţii
angajatoare este efectuată în ordinea şi mărimile stabilite de
legislaţia Părţii angajatoare. Părţile nu vor admite dubla impunere a
mijloacelor cîştigate de lucrător.
Articolul 8
Lucrătorii şi membrii familiilor lor au dreptul la introducerea în
ţară şi scoaterea din ţară a averii personale, în conformitate cu
legislaţia în vigoare a Părţilor sau acordurile bilaterale.
Articolul 9
Chestiunile asigurării cu pensii a lucrătorilor şi membrilor
familiilor lor se reglementează de Acordul privind garanţiile
drepturilor cetăţenilor statelor membre ale Comunităţii Statelor
Independente în domeniul asigurării cu pensii, din 13 martie 1992 sau
(şi) acordurile bilaterale.
Articolul 10
Lucrătorii migranţi beneficiază de asigurări sociale (în afară de
pensii) în conformitate cu legislaţia muncii în vigoare pe teritoriul
Părţii angajatoare, dacă altceva nu este prevăzut de un acord special.
Deservirea medicală a acestora este realizată din contul patronului
(angajatorului) Părţii angajatoare la un nivel egal cu cetăţenii săi.
Articolul 11
Ordinea de reparare a pagubei pricinuite lucrătorului în caz de
mutilare, boală profesională sau altă vătămare a sănătăţii, legate de
executarea obligaţiilor de muncă, este reglementată de legislaţia Părţii
angajatoare, dacă altceva nu este prevăzut de un acord special.
Articolul 12
În caz de deces al lucrătorului, patronul (angajatorul) organizează
transportarea corpului şi averii personale a decedatului pe teritoriul
Părţii de ieşire, suportă toate cheltuielile legate de aceasta,
informează reprezentanţele diplomatice sau consulare ale acestei Părţi
cu punerea la dispoziţie a materialelor privind faptul morţii.
Articolul 13
Părţile se vor informa reciproc despre:
- legislaţia naţională şi alte acte normative în domeniul muncii,
ocupării, emigrării şi imigrării, inclusiv despre condiţiile de viaţă
ale lucrătorilor migranţi,
- situaţia de pe pieţele forţei de muncă ale Părţilor.
Părţile iau măsurile necesare în scopul preîntîmpinării angajării
lucrătorilor migranţi aduşi de intermediari, care nu au permisiunile
respective ale organelor competente ale Părţii de ieşire pentru
realizarea unei astfel de activităţi.
Orice persoană, care contribuie la imigrarea tainică sau ilegală,
poartă răspundere, în conformitate cu legislaţia în vigoare a Părţii
angajatoare.
Articolul 14
Lucrătorii pot efectua transferul mijloacelor băneşti pe teritoriul
Părţii de ieşire în conformitate cu legislaţia Părţii angajatoare şi
avînd în vedere acordurile bilaterale.
Articolul 15
Părţile, nu mai tîrziu de o lună din data semnării prezentului
Acord, vor stabili Organele competente corespunzătoare.
Articolul 16
Toate chestiunile legate de executarea prezentului Acord sunt
soluţionate prin consultări reciproce ale Organelor competente ale
Părţilor sau prin Consiliul Consultativ pentru muncă, migraţie şi
protecţie socială a populaţiei statelor membre ale Comunităţii Statelor
Independente, iar în caz de necesitate - între guvernele lor.
Articolul 17
Părţile pot introduce completările şi modificările necesare în
prezentul Acord în baza unui acord comun, care se redactează sub forma
unor protocoale corespunzătoare şi sunt parte integrantă a prezentului
Acord.
Articolul 18
În cazul încetării acţiunii prezentului Acord prevederile acestuia
rămîn în vigoare în privinţa contractelor de muncă încheiate de
lucrători cu patronul (angajatorul) pînă la expirarea termenului pentru
care au fost încheiate.
Articolul 19
Prezentul Acord intră în vigoare din momentul transmiterii
depozitarului a notificărilor ale trei Părţi care să confirme
îndeplinirea de către statele Părţi a procedurilor interne necesare
intrării sale în vigoare.
Articolul 20
Prezentul Acord este deschis spre aderare altor state care recunosc
scopurile şi principiile lui, prin transmiterea depozitarului a
documentelor de aderare.
Articolul 21
Prezentul Acord se încheie pe un termen de 5 ani şi va fi prelungit
automat de fiecare dată pe un an. Fiecare dintre Părţi poate declara
despre intenţia sa de a ieşi din prezentul Acord printr-o notificare
scrisă depozitarului, cu un preaviz de 6 luni pînă la expirarea
perioadei corespunzătoare.
Încheiat în or. Moscova, la 15 aprilie 1994, într-un singur exemplar
original, în limba rusă.
Originalul este depozitat în Arhiva Guvernului Republicii Belarusi,
care va remite statelor semnatare ale prezentului Acord copia lui
certificată.