Documente
Acord din 25.02.98 între Guvernul Republicii Moldova şi Guvernul Republicii Letonia pentru evitarea dublei impuneri şi prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit şi pe capital
Notă: Ratificat prin Hot. Parl. nr.27-XIV din 28.05.98
Acord între Guvernul Republicii Moldova şi Guvernul
Republicii Letonia pentru evitarea dublei impuneri
şi prevenirea evaziunii fiscale cu privire
la impozitele pe venit şi pe capital
din 25.02.1998
Publicat în ediţia oficială
"Tratate internaţionale", 2001, volumul 24, pag.232
* * *
-------------------------------
În vigoare din 24 iunie 1998.
Guvernul Republicii Moldova şi Guvernul Republicii Letonia,
dorind să încheie un Acord pentru evitarea dublei impuneri şi
prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit şi pe
capital,
au convenit după cum urmează:
Articolul 1
Persoane vizate
Prezentul Acord se va aplica persoanelor care sunt rezidente ale
unuia sau ale ambelor State Contractante.
Articolul 2
Impozite vizate
1) Prezentul Acord se va aplica impozitelor pe venit şi pe capital,
stabilite în numele unui Stat Contractant sau al subdiviziunilor sale
politice sau al autorităţilor locale, indiferent de modul în care sunt
percepute.
2) Vor fi considerate impozite pe venit şi pe capital toate
impozitele, stabilite pe venitul total, pe capitalul total sau pe
elementele de venit sau de capital, inclusiv impozitele pe cîştigurile
din înstrăinarea proprietăţii mobiliare sau imobiliare, precum şi
impozitele asupra creşterii capitalului.
3) Impozitele existente, cărora li se va aplica Acordul, în
particular, sunt:
a) în Republica Moldova;
(i) impozitul pe beneficiul (venitul) întreprinderilor;
(ii) impozitul pe venitul persoanelor fizice;
(iii) impozitul pe proprietăţi imobiliare;
(în continuare impozitul moldovenesc);
b) în Republica Letonia:
(i) impozitul pe venitul întreprinderilor;
(ii) impozitul pe venitul persoanelor fizice;
(iii) impozitul pe proprietate;
(în continuare impozitul leton).
4) Prezentul Acord se va aplica, de asemenea, oricăror impozite
identice sau în esenţă similare, care sunt stabilite după data semnării
prezentului Acord, în plus sau în locul impozitelor existente.
Autorităţile competente ale Statelor Contractante se vor informa
reciproc asupra oricăror modificări importante aduse legislaţiilor lor
fiscale.
Articolul 3
Definiţii generale
1) În sensul prezentului Acord, în măsura în care contextul nu cere
o interpretare diferită:
a) termenul Republica Moldova înseamnă Republica Moldova şi, folosit
în sens geografic, înseamnă teritoriul Republicii Moldova, inclusiv
apele interne şi spaţiul aerian, asupra cărora Republica Moldova îşi
exercită drepturile sale suverane la exploatarea resurselor minerale şi
naturale, conform normelor dreptului internaţional;
b) termenul Letonia înseamnă Republica Letonia şi, folosit în sens
geografic, înseamnă teritoriul Republicii Letonia şi orice altă
suprafaţă atribuită apelor teritoriale ale Republicii Letonia, potrivit
legislaţiei Letoniei şi, în conformitate cu legislaţia internaţională,
drepturile Letoniei pot fi exercitate asupra ţărmului maritim,
subsolului lui şi asupra resurselor lor naturale;
c) expresiile un Stai Contractant şi celălalt Stat Contractant
înseamnă Republica Moldova sau Letonia, după cum cere contextul;
d) termenul persoană include o persoană fizică, o companie şi orice
altă asociere de persoane;
e) termenul companie înseamnă orice asociere corporativă sau orice
entitate, care este considerată ca o asociere corporativă în scopul
impozitării;
f) expresiile întreprindere a unui Stat Contractant şi întreprindere
a celuilalt Stat Contractant înseamnă, respectiv, o întreprindere
exploatată de un rezident al unui Stat Contractant şi o întreprindere
exploatată de un rezident al celuilalt Stat Contractant;
g) expresia trafic internaţional înseamnă orice transport efectuat
cu o navă aeriană exploatată de o întreprindere a unui Stat Contractant,
cu excepţia cazului, în care nava aeriană este exploatată numai între
locuri situate în celălalt Stat Contractant;
h) expresia autoritate competentă înseamnă:
(i) în Republica Moldova - Ministerul Finanţelor sau reprezentantul
său autorizat;
(ii) în Letonia - Ministerul Finanţelor sau reprezentantul său
autorizat;
i) expresia persoana naţionala înseamnă:
(i) orice persoană fizică care are cetăţenia unui Stat Contractant;
(ii) orice persoană juridică, parteneriat sau asociaţie care au
primit acest statut în baza legislaţiei în vigoare a unui Stat
Contractant;
2) În ce priveşte aplicarea prezentului Acord de un Stat Contractant
orice termen care nu este altfel definit va avea, dacă contextul nu
cere o interpretare diferită, înţelesul pe care îl are în cadrul
legislaţiei acestui Stat Contractant cu privire la impozitele, la care
prezentul Acord se aplică.
Articolul 4
Rezident
1) În sensul prezentului Acord, expresia rezident al unui Stat
Contractant înseamnă orice persoană care, potrivit legislaţiei acestui
Stat, este supusă impunerii conform domiciliului său, reşedinţei,
locului conducerii, locului de încorporare sau oricărui alt criteriu de
natură similară. Expresia va include, de asemenea, însuşi Guvernul
acestui Stat, subdiviziunile lui politice şi autorităţile lui locale.
Totuşi, această expresie nu include orice persoană care este supusă
impozitării în acest Stat numai pentru faptul că obţine venituri din
surse aflate în acest Stat sau deţine capital situat acolo.
2) Cînd, în conformitate cu prevederile paragrafului 1) al acestui
articol, o persoană fizică este rezidentă a ambelor State Contractante,
atunci statutul său va fi determinat după cum urmează:
a) aceasta va fi considerată rezidentă a Statului în care are o
locuinţă permanentă la dispoziţia sa; dacă ea dispune de o locuinţă
permanentă la dispoziţia sa în ambele State, va fi considerată rezidentă
a Statului cu care legăturile sale personale şi economice sunt mai
strînse (centrul intereselor vitale);
b) dacă Statul, în care această persoană are centrul intereselor
sale vitale, nu poate fi determinat, sau dacă ea nu dispune de o
locuinţă permanentă la dispoziţia sa în nici unul din State, atunci ea
va fi considerată rezidentă a Statului, în care locuieşte în mod
obişnuit;
c) dacă această persoană locuieşte în mod obişnuit în ambele State
sau nu locuieşte în nici unul dintre ele, ea va fi considerată rezidentă
a Statului, a cărui cetăţenie o are;
d) dacă această persoană are cetăţenia ambelor State sau nu o are pe
nici a unuia dintre ele, autorităţile competente ale Statelor
Contractante vor rezolva problema de comun acord.
3) Cînd, potrivit prevederilor paragrafului 1) al acestui articol, o
persoană, alta decît o persoană fizică, este rezidentă a ambelor State
Contractante, autorităţile competente ale Statelor Contractante se vor
strădui să rezolve problema de comun acord şi să determine modul de
aplicare a Acordului faţă de această persoană. În lipsa unui asemenea
Acord această persoană nu va fi considerată rezidentă a nici unuia din
Statele Contractante, în sensul prezentului Acord.
Articolul 5
Reprezentanţa permanentă
1) În sensul prezentului Acord, expresia reprezentanţă permanentă
înseamnă un loc fix de afaceri, prin care o întreprindere îşi desfăşoară
în întregime sau parţial, activitatea sa.
2) Expresia "reprezentanţă permanentă", include în special:
a) un loc de conducere;
b) o sucursală;
c) un birou;
d) o uzină;
e) un atelier, şi
f) o mină, o sondă petrolieră sau de gaze, o carieră sau orice alt
loc de extracţie a resurselor naturale.
3) a) Un şantier de construcţie, o construcţie sau un proiect de
instalaţie constituie o reprezentanţă permanentă numai atunci cînd
durează pentru o perioadă mai mare de şase luni;
b) activităţile off-shore desfăşurate într-un Stat Contractant în
legătură cu explorarea sau exploatarea ţărmului maritim, a subsolului şi
resurselor lor naturale situate în acest Stat vor fi considerate ca
fiind desfăşurate printr-o reprezentanţă permanentă situată în acest
Stat, dacă asemenea activităţi sunt desfăşurate pentru o perioadă sau
perioade ce depăşesc în total 30 de zile în orice perioadă de
douăsprezece luni.
4) Independent de prevederile precedente ale acestui articol,
expresia "reprezentanţă permanentă" va fi considerată că nu include:
a) folosirea de instalaţii exclusiv în scopul depozitării, expunerii
sau livrării de produse sau mărfuri aparţinînd întreprinderii;
b) menţinerea unui stoc de produse sau mărfuri aparţinînd
întreprinderii exclusiv în scopul depozitării, expunerii sau livrării;
c) menţinerea unui stoc de produse sau mărfuri aparţinînd
întreprinderii exclusiv în scopul prelucrării de către o altă
întreprindere;
d) menţinerea unui loc fix de afaceri exclusiv în scopul cumpărării
de produse sau mărfuri sau colectării de informaţii pentru
întreprindere;
e) menţinerea unui loc fix de afaceri exclusiv în scopul efectuării
pentru întreprindere a oricărei alte activităţi cu caracter pregătitor
sau auxiliar;
f) menţinerea unui loc fix de afaceri exclusiv pentru orice
combinare de activităţi menţionate în subparagrafele de la a) la e) ale
acestui paragraf, cu condiţia, ca întreaga activitate a locului fix de
afaceri, ce rezultă din această combinare, să aibă un caracter
pregătitor sau auxiliar.
5) Independent de prevederile paragrafelor 1) şi 2) ale acestui
articol, cînd o persoană, alta decît un agent cu statut independent,
căruia i se aplică prevederile paragrafului 6) al acestui articol,
desfăşoară activitate în numele unei întreprinderi, are şi, ca regulă,
exercită în Statul Contractant împuternicirea de a încheia contracte în
numele întreprinderii, această întreprindere va fi considerată ca avînd
o reprezentanţă permanentă în acest Stat pentru orice activităţi
efectuate de această persoană pentru întreprindere, cu excepţia cazului,
în care activităţile acestei persoane sunt limitate de cele menţionate
în paragraful 4) al acestui articol, care, fiind exercitate printr-un
loc fix de afaceri, nu transformă acest loc fix de afaceri într-o
reprezentanţă permanentă, potrivit prevederilor acestui paragraf.
6) O întreprindere nu va fi considerată ca avînd o reprezentanţă
permanentă într-un Stat Contractant numai prin faptul că aceasta
exercită activitate de afaceri în acest Stat printr-un broker, agent
comisionar general sau orice alt agent cu statut independent, cu
condiţia ca aceste persoane să acţioneze în cadrul activităţii lor
obişnuite.
7) Faptul că o companie, care este rezidentă a unui Stat Contractant
controlează sau este controlată de o companie, care este rezidentă a
celuilalt Stat Contractant sau care exercită activitate de afaceri în
acel celălalt Stat (printr-o reprezentanţă permanentă sau în alt mod),
nu este suficient pentru a face una din aceste companii o reprezentanţă
permanentă a celeilalte.
Articolul 6
Venituri din proprietăţi imobiliare
1) Veniturile, obţinute de un rezident al unui Stat Contractant din
proprietăţi imobiliare (inclusiv venitul din agricultură sau din
exploatări forestiere) situate în celălalt Stat Contractant, pot fi
impuse în acel celălalt Stat.
2) Expresia proprietăţi imobiliare va avea înţelesul care îi este
atribuit de legislaţia Statului Contractant în care proprietăţile în
cauză sunt situate. Expresia va include, în orice caz, accesoriile
proprietăţii imobiliare, inventarul viu şi echipamentul utilizat în
agricultură şi exploatări forestiere, drepturilor asupra cărora li se
aplică prevederile dreptului comun cu privire la proprietatea funciară,
orice opţiune sau drept similar pentru acumularea proprietăţii
imobiliare, uzufructul proprietăţii imobiliare şi drepturile la rente
variabile sau fixe pentru exploatarea sau dreptul la exploatarea
zăcămintelor minerale, izvoarelor şi altor resurse naturale, drepturile
la active ce apar în urma explorării sau exploatării ţărmului maritim,
subsolului şi resurselor lor naturale, inclusiv drepturile la dobînzi
sau la beneficierea de aceste active. Navele aeriene nu vor fi
considerate proprietăţi imobiliare.
3) Prevederile paragrafului 1) al acestui articol se vor aplica
veniturilor obţinute din exploatarea directă, din darea în arendă sau
din folosirea în orice altă formă a proprietăţii imobiliare, precum şi
veniturilor obţinute din înstrăinarea proprietăţii imobiliare.
4) Cînd deţinerea acţiunilor sau a altor drepturi corporative în
entităţile unei companii care este proprietarul acestor acţiuni sau
drepturilor corporative la utilizarea proprietăţii imobiliare deţinută
de companie, veniturile din folosirea directă, darea în arendă, sau
folosirea în orice altă formă a acestor drepturi la utilizare, pot fi
impuse în Statul Contractant în care este situată proprietatea
imobiliară.
5) Prevederile paragrafelor 1), 3) şi 4) ale acestui articol se vor
aplica, de asemenea, veniturilor din proprietăţi imobiliare ale unei
întreprinderi şi veniturilor din proprietăţi imobiliare folosite pentru
prestarea serviciilor personale independente.
Articolul 7
Profituri din activităţi de afaceri
1) Profiturile unei întreprinderi a unui Stat Contractant vor fi
impuse numai în acest Stat, în afară de cazul, în care întreprinderea
exercită activitate de afaceri în celălalt Stat Contractant printr-o
reprezentanţă permanentă situată acolo. Dacă întreprinderea exercită
activitate de afaceri în acest mod, atunci profiturile întreprinderii
pot fi impuse în celălalt Stat, dar numai partea atribuibilă acelei
reprezentanţe permanente.
2) Sub rezerva prevederilor paragrafului 3) al acestui articol, cînd
o întreprindere a unui Stat Contractant exercită activitate de afaceri
în celălalt Stat Contractant printr-o reprezentanţă permanentă situată
acolo, atunci se atribuie în fiecare Stat Contractant, acelei
reprezentanţe permanente, profiturile care le-ar fi putut obţine, dacă
ar fi constituit o întreprindere distinctă şi separată, exercitînd
activităţi identice sau similare în condiţii identice sau similare şi
tratînd cu toată independenţa cu întreprinderea a cărei reprezentanţă
permanentă este.
3) La determinarea profiturilor unei reprezentanţe permanente vor fi
admise la scădere cheltuielile, ce pot fi dovedite ca fiind efectuate
pentru scopurile reprezentanţei permanente, inclusiv cheltuielile de
conducere şi cheltuielile generale de administrare efectuate, indiferent
de faptul că s-au efectuat în Statul în care se află situată
reprezentanţa permanentă sau în altă parte. Totuşi, o asemenea scădere
nu se admite la plăţile efectuate (altfel decît pentru rambursarea
cheltuielilor actuale) de către reprezentanţa permanentă a
întreprinderii sau a oricăruia din oficiile sale, privind redevenţele,
onorariile sau alte plăţi similare pentru folosirea patentelor sau altor
drepturi, sau a comisioanelor, pentru servicii specifice prestate sau
pentru administrare sau, cu excepţia cazului unei întreprinderi bancare,
cu privire la dobînda din împrumutul acordat reprezentanţei permanente
de către întreprindere.
4) În măsura, în care într-un Stat Contractant se practică ca
profitul, care se atribuie unei reprezentanţe permanente, să fie
determinat prin repartizarea profitului total al întreprinderii în
diversele sale părţi componente, nici o prevedere a paragrafului 2) al
acestui articol nu va împiedica acest Stat Contractant să determine
profitul impozabil în conformitate cu repartizarea obişnuită; metoda de
repartizare adoptată va fi, totuşi, aceea prin care rezultatul va fi în
concordanţă cu principiile enunţate în acest articol.
5) Nici un profit nu se va atribui unei reprezentanţe permanente
numai pentru faptul că această reprezentanţă permanentă cumpără produse
sau mărfuri pentru întreprindere.
6) În sensul paragrafelor precedente ale acestui articol,
profiturile, care se atribuie reprezentanţei permanente, vor fi
determinate în fiecare an prin aceeaşi metodă, în afară de cazul cînd
există motive temeinice şi suficiente pentru a se proceda altfel.
7) Cînd profiturile includ elemente de venit, care sunt tratate
separat în alte articole ale prezentului Acord, atunci prevederile
acelor articole nu vor fi afectate de prevederile acestui articol.
Articolul 8
Transportul aerian
1) Profiturile unei întreprinderi a unui Stat Contractant obţinute
din exploatarea în trafic internaţional a navelor aeriene, vor fi impuse
numai în acest Stat.
2) Prevederile paragrafului 1) al acestui articol se vor aplica, de
asemenea, profiturilor obţinute din participarea la un pool, la o
exploatare în comun sau la o agenţie internaţională de transporturi.
Articolul 9
Întreprinderi asociate
1) Cînd:
a) o întreprindere a unui Stat Contractant participă direct sau
indrect la conducerea, controlul sau la capitalul unei întreprinderi a
celuilalt Stat Contractant, sau
b) aceleaşi persoane participă, direct sau indirect, la conducerea,
controlul sau la capitalul unei întreprinderi a unui Stat Contractant şi
a unei întreprinderi a celuilalt Stat Contractant, şi, fie într-un caz,
fie în celălalt, cele două întreprinderi sunt legate în relaţiile lor
financiare sau comerciale prin condiţii acceptate sau impuse, care
diferă de acelea, care ar fi fost stabilite între întreprinderi
independente, atunci orice profituri, care, fără aceste condiţii, ar fi
fost calculate de una din întreprinderi, dar nu au putut fi calculate în
fapt datorită acestor condiţii, pot fi incluse în profiturile acestei
întreprinderi şi impozitate în consecinţă.
2) Cînd un Stat Contractant include în profiturile unei
întreprinderi aparţinînd acestui Stat şi impune, în consecinţă,
profiturile asupra cărora o întreprindere a celuilalt Stat Contractant a
fost supusă impozitării în acel celălalt Stat şi profiturile astfel
incluse sunt profituri care ar fi revenit întreprinderii primului Stat
menţionat, dacă condiţiile stabilite între cele două întreprinderi ar fi
fost acelea, care ar fi fost stabilite între întreprinderi independente,
atunci acel celălalt Stat va proceda la modificarea corespunzătoare a
sumei impozitului stabilit pe aceste profituri. La efectuarea unor
astfel de modificări se va ţine cont de celelalte prevederi ale
prezentului Acord şi, în caz de necesitate, autorităţile competente ale
Statelor Contractante se vor consulta reciproc.
Articolul 10
Dividende
1) Dividendele plătite de o companie, care este rezidentă a unui
Stat Contractant, unui rezident al celuilalt Stat Contractant pot fi
impuse în acel celălalt Stat.
2) Totuşi, aceste dividende pot fi, de asemenea, impuse în Statul
Contractant în care este rezidentă compania plătitoare de dividende şi
potrivit legislaţiei acestui Stat, dar dacă primitorul este beneficiarul
efectiv al dividendelor, impozitul astfel stabilit nu va depăşi 10 la
sută din suma brută a dividendelor.
Acest paragraf nu va afecta impunerea companiei în ce priveşte
profiturile din care se plătesc dividendele.
3) Termenul dividende, folosit în acest articol, înseamnă veniturile
provenind din acţiuni sau alte drepturi, care nu sunt titluri de creanţă
din participarea la profituri, precum şi veniturile din alte drepturi
corporative, care sunt supuse aceluiaşi regim de impunere ca venituri
din acţiuni, de către legislaţia Statului, în care este rezidentă
compania distribuitoare a dividendelor.
4) Prevederile paragrafelor 1) şi 2) ale acestui articol nu se vor
aplica dacă beneficiarul efectiv al dividendelor, fiind un rezident al
unui Stat Contractant, desfăşoară activitate de afaceri în celălalt Stat
Contractant în care compania plătitoare de dividende este rezidentă,
printr-o reprezentanţă permanentă situată acolo, sau desfăşoară în acel
celălalt Stat servicii personale independente printr- o bază fixă
situată acolo, iar deţinerea drepturilor generatoare de dividende în
legătură cu care dividendele sunt plătite, este efectiv legată de o
asemenea reprezentanţă permanentă sau bază fixă. În această situaţie se
vor aplica prevederile articolului 7 sau ale articolului 14 ale
prezentului Acord, după caz.
5) Cînd o companie rezidentă a unui Stat Contractant obţine
profituri sau venituri din celălalt Stat Contractant, acel celălalt Stat
nu poate percepe nici un impozit pe dividendele plătite de companie, cu
excepţia cazului, în care asemenea dividende sunt plătite unui rezident
al acelui celuilalt Stat sau cînd deţinerea drepturilor generatoare de
dividende, în legătură cu care dividendele sunt plătite, este efectiv
legată de o reprezentanţă permanentă sau o bază fixă situată în acel
celălalt Stat, nici să supună profiturile nedistribuite ale companiei
unui impozit pe profiturile nedistribuite, chiar dacă dividendele
plătite sau profiturile nedistribuite reprezintă în întregime sau în
parte profituri sau venituri provenind din acel celălalt Stat.
Articolul 11
Dobînzi
1) Dobanzile, provenind dintr-un Stat Contractant şi plătite unui
rezident al celuilalt Stat Contractant, pot fi impuse în acel celălalt
Stat.
2) Totuşi, aceste dobînzi pot fi, de asemenea, impuse în Statul
Contractant din care provin şi potrivit legislaţiei acestui Stat, dar
dacă primitorul este beneficiarul efectiv al dobînzilor, impozitul
astfel stabilit nu va depăşi 10 la sută din suma brută a dobînzilor.
3) Independent de prevederile paragrafului 2) al acestui articol,
dobînzile provenind dintr-un Stat Contractant, obţinute şi deţinute de
către Guvernul celuilalt Stat Contractant, inclusiv subdiviziunile
politice şi autorităţile locale ale acestuia, Banca Centrală (Naţională)
sau orice instituţie financiară, care complet aparţine acelui Guvern,
sau dobînzile din împrumuturile garantate de acel Guvern vor fi scutite
de impunere în primul Stat menţionat.
4) Termenul dobînzi, astfel cum este folosit el în acest articol,
înseamnă venituri din titluri de creanţă de orice natură, însoţite sau
nu de garanţii ipotecare, şi, în special, venituri din hîrtii de valoare
guvernamentale şi venituri din titluri de creanţă sau obligaţiuni,
inclusiv primele şi premiile legate de asemenea hîrtii de valoare,
titluri de creanţă sau obligaţiuni. Penalităţile pentru plata cu
întîrziere nu sunt considerate dobanzi, în sensul acestui articol.
5) Prevederile paragrafelor 1), 2) şi 3) ale acestui articol nu se
vor aplica, dacă beneficiarul efectiv al dobînzilor, fiind un rezident
al unui Stat Contractant, desfăşoară activitate de afaceri în celălalt
Stat Contractant, din care provin dobînzile, printr-o reprezentanţă
permanentă situată acolo, sau prestează în acel celălalt Stat servicii
personale independente printr-o bază fixă situată acolo, şi creanţa în
legătură cu care sunt plătite dobînzile este efectiv legată de o
asemenea reprezentanţă permanentă sau bază fixă. În această situaţie se
vor aplica prevederile articolului 7 sau ale articolului 14 al
prezentului Acord, după caz.
6) Dobînzile se consideră ca provenind dintr-un Stat Contractant
atunci, cînd plătitorul este un rezident al acestui Stat. Totuşi, cînd
plătitorul dobînzilor, fie că este sau nu rezident al unui Stat
Contractant, are într-un Stat Contractant o reprezentanţă permanentă sau
o bază fixă, în legătură cu care a fost contractată creanţa generatoare
de dobînzi şi aceste dobînzi se suportă de acea reprezentanţă permanentă
sau bază fixă, atunci aceste dobînzi vor fi considerate ca provenind din
Statul, în care este situată reprezentanţa permanentă sau baza fixă.
7) Cînd, datorită relaţiilor speciale existente între plătitor şi
beneficiarul efectiv sau între ambii şi o altă persoană, suma dobînzilor
ţinînd cont de creanţa pentru care sunt plătite, depăşeşte suma care
s-ar fi convenit între plătitor şi beneficiarul efectiv în lipsa unor
astfel de relaţii, prevederile acestui articol se vor aplica numai la
această ultimă sumă menţionată. În acest caz, partea excedentară a
plăţilor va fi impozitată potrivit legislaţiei fiecărui Stat Contractant
ţinînd cont de celelalte prevederi ale prezentului Acord.
Articolul 12
Redevenţe
1) Redevenţele, provenind dintr-un Stat Contractant şi plătite unui
rezident al celuilalt Stat Contractant, pot fi impuse în acel celălalt
Stat.
2) Totuşi, aceste redevenţe pot fi, de asemenea, impuse în Statul
Contractant din care provin şi potrivit legislaţiei acestui Stat, dar
dacă primitorul este beneficiarul efectiv al redevenţelor, impozitul
astfel stabilit nu va depăşi 10 la sută din suma brută a redevenţelor.
3) Termenul redevenţe folosit în acest articol înseamnă plăţi de
orice natură, primite pentru folosirea sau concesionarea oricărui drept
de autor asupra unei opere literare, artistice sau ştiinţifice, inclusiv
asupra filmelor de cinematograf şi filmelor sau benzilor folosite pentru
emisiunile de radio sau televiziune, orice brevet, marcă comercială,
desen sau model, plan, formulă secretă sau procedeu, sau pentru
folosirea sau concesionarea oricărui echipament industrial, comercial
sau ştiinţific, sau pentru informaţii referitoare la experienţa în
domeniul industrial, comercial sau ştiinţific.
4) Prevederile paragrafelor 1) şi 2) ale acestui articol nu se vor
aplica, dacă beneficiarul efectiv al redevenţelor, fiind un rezident al
unui Stat Contractant, desfăşoară activitate de afaceri în celălalt Stat
Contractant, din care provin redevenţele, printr-o reprezentanţă
permanentă situată acolo sau prestează în acel celălalt Stat servicii
personale independente printr-o bază fixă situată acolo, iar dreptul sau
proprietatea pentru care se plătesc redevenţele sunt efectiv legate de o
asemenea reprezentanţă permanentă sau bază fixă. În această situaţie se
vor aplica prevederile articolului 7 sau ale articolului 14 al
prezentului Acord, după caz.
5) Redevenţele vor fi considerate ca provenind dintr-un Stat
Contractant atunci, cînd plătitorul este un rezident al acestui Stat.
Totuşi, cînd plătitorul redevenţelor, fie că este sau nu rezident al
unui Stat Contractant, are într-un Stat Contractant o reprezentanţă
permanentă sau o bază fixă de care este legată obligaţia de a plăti
redevenţe, şi aceste redevenţe sunt suportate de o asemenea
reprezentanţă permanentă sau bază fixă, atunci aceste redevenţe sunt
considerate ca provenind din Statul în care este situată reprezentanţa
permanentă sau baza fixă.
6) Cînd, datorită relaţiilor speciale existente între plătitor şi
beneficiarul efectiv sau între ambii şi o altă persoană, suma
redevenţelor, avînd în vedere utilizarea, dreptul sau informaţia pentru
care sunt plătite, depăşeşte suma care ar fi fost convenita între
plătitor şi beneficiarul efectiv în lipsa unor astfel de relaţii,
prevederile acestui articol se vor aplica numai la această ultimă sumă
menţionată. În acest caz, partea excedentară a plăţilor va fi impusă
potrivit legislaţiei fiecărui Stat Contractant, ţinînd seama de
celelalte prevederi ale prezentului Acord.
Articolul 13
Cîştiguri de capital
1) Cîştigurile obţinute de un rezident al unui Stat Contractant din
înstrăinarea proprietăţii imobiliare, astfel cum este definită în
articolul 6 al prezentului Acord şi situată în celălalt Stat Contractant
sau a acţiunilor companiei ale cărei active constau în special din aşa
proprietăţi, pot fi impuse în acel celălalt Stat.
2) Cîştigurile provenite din înstrăinarea proprietăţii mobiliare,
făcînd parte din activul unei reprezentanţe permanente pe care o
întreprindere a unui Stat Contractant o are în celălalt Stat Contractant
sau a proprietăţii mobiliare, ţinînd de o bază fixă de care dispune un
rezident al unui Stat Contractant în celălalt Stat Contractant pentru
prestarea serviciilor personale independente, inclusiv cîştigurile
provenind din înstrăinarea unei asemenea reprezentanţe permanente
(singură sau cu întreaga întreprindere) sau a acelei baze fixe, pot fi
impuse în acel celălalt Stat.
3) Cîştigurile obţinute de o întreprindere a unui Stat Contractant
din înstrăinarea navelor aeriene exploatate în trafic internaţional de
această întreprindere sau a proprietăţii mobiliare, ce ţine de
exploatarea acestor nave aeriene, vor fi impozitate numai în acest Stat.
4) Cîştigurile provenite din înstrăinarea oricărei proprietăţi, alta
decît cea la care se face referire în paragrafele 1), 2) şi 3) ale
acestui articol, vor fi impuse numai în Statul Contractant, în care este
rezident cel care înstrăinează.
Articolul 14
Servicii personale independente
1) Veniturile obţinute de o persoană fizică rezidentă a unui Stat
Contractant din exercitarea serviciilor profesionale sau a altor
activităţi cu caracter independent, vor fi impuse numai în acest Stat,
dacă nu dispune, în mod obişnuit, în celălalt Stat Contractant de o bază
fixă la dispoziţia sa pentru exercitarea activităţilor sale. Dacă
dispune de o astfel de bază fixă, veniturile pot fi impuse în celălalt
Stat Contractant, dar numai partea, care este atribuibilă acelei baze
fixe. În acest scop, cînd o persoană fizică rezidentă a unui Stat
Contractant este prezentă în celălalt Stat Contractant pentru o perioadă
sau perioade ce depăşesc în total 183 zile în orice perioadă de
douăsprezece luni ce începe sau se termină în anul fiscal vizat, ea va
fi considerată ca avînd o bază fixă regulamentar la dispoziţia sa în
acel celălalt Stat şi veniturile obţinute din activităţile sale, la care
ne refeream mai sus şi care sunt prestate în acel celălalt Stat, se vor
atribui acelei baze fixe.
2) Expresia servicii profesionale cuprinde, în special, activităţile
independente de ordin ştiinţific, literar, artistic, educativ sau
pedagogic, precum şi exercitarea independentă a profesiilor de medic,
avocat, inginer, arhitect, dentist şi contabil.
Articolul 15
Servicii personale dependente
1) Sub rezerva prevederilor articolelor 16, 18 şi 19 ale prezentului
Acord, salariile, simbriile şi alte remuneraţii similare, obţinute de un
rezident al unui Stat Contractant pentru o activitate salariată, vor fi
impuse numai în acest Stat, în afară de cazul, în care activitatea
salariată este exercitată în celălalt Stat Contractant. Dacă activitatea
salariată este exercitată în acest mod, remuneraţiile primite pot fi
impuse în acel celălalt Stat.
2) Independent de prevederile paragrafului 1) al acestui articol,
remuneraţiile obţinute de un rezident al unui Stat Contractant pentru o
activitate salariată exercitată în celălalt Stat Contractant vor fi
impuse numai în primul Stat menţionat dacă:
a) primitorul este prezent în celălalt Stat pentru o perioadă sau
perioade care nu depăşesc în total 183 zile în orice perioadă de
douăsprezece luni ce începe sau se termină în anul fiscal vizat, şi
b) remuneraţiile sunt plătite de o persoană sau în numele unei
persoane care angajează şi care nu este rezidentă a celuilalt Stat, şi
c) remuneraţiile nu sunt suportate de o reprezentanţă permanentă sau
de o bază fixă, pe care cel care angajează le are în celălalt Stat.
3) Independent de prevederile precedente ale acestui articol,
remuneraţiile, primite pentru o activitate salariată exercitată la
bordul unei nave aeriene exploatate în trafic internaţional de o
întreprindere a unui Stat Contractant, pot fi impuse în acest Stat.
Articolul 16
Remuneraţiile directorilor
Remuneraţiile directorilor şi alte plăţi similare, primite de un
rezident al unui Stat Contractant în calitatea sa de membru al
Consiliului de Administraţie sau al oricărui organ similar al unei
companii care este rezidentă a celuilalt Stat Contractant, pot fi impuse
în acel celălalt Stat.
Articolul 17
Artişti şi sportivi
1) Independent de prevederile articolului 14 şi ale articolului 15
ale prezentului Acord, veniturile obţinute de un rezident al unui Stat
Contractant în calitate de artist de spectacol cum sunt artiştii de
teatru, de film, de radio sau televiziune ori ca interpreţi muzicali,
sau ca sportivi, din activitatea lor personală desfăşurată în celălalt
Stat Contractant, pot fi impuse în acel celălalt Stat.
2) Cînd veniturile în legătură cu activităţile personale desfăşurate
de un artist de spectacol sau de un sportiv nu revin artistului de
spectacol sau sportivului, ci unei alte persoane, acele venituri,
independent de prevederile articolelor 7,14 şi 15 ale prezentului Acord,
pot fi impuse în Statul Contractant, în care sunt exercitate
activităţile artistului de spectacol sau sportivului.
3) Prevederile paragrafelor 1) şi 2) ale acestui articol nu se vor
aplica veniturilor obţinute din activităţi desfăşurate într-un Stat
Contractant de un artist de spectacol sau un sportiv, dacă vizita în
acest Stat este pe deplin sau parţial finanţată din fondurile publice
ale unuia sau ale ambelor State Contractante, ale subdiviziunilor
politice sau autorităţilor locale ale acestora. În această situaţie,
veniturile se vor impozita numai în Statul Contractant, al cărui
rezident este artistul de spectacol sau sportivul.
Articolul 18
Pensii
Sub rezerva prevederilor paragrafului 2) al articolului 19 al
prezentului Acord, pensiile şi alte remuneraţii similare, plătite unui
rezident al unui Stat Contractant pentru munca salariată desfăşurată în
trecut, vor fi impozitate numai în acest Stat.
Articolul 19
Funcţii guvernamentale
1) a) Salariile, simbriile şi alte remuneraţii similare, altele
decît pensia, plătite de un Stat Contractant, de o subdiviziune politică
sau de o autoritate locală a acestuia, unei persoane fizice pentru
serviciile prestate acestui Stat, subdiviziunii sau autorităţii sale,
vor fi impozitate numai în acest Stat.
b) Totuşi, aceste salarii, simbrii şi alte remuneraţii similare vor
fi impozitate numai în celălalt Stat Contractant, dacă serviciile sunt
prestate în acel Stat şi persoana fizică este rezidentă a acelui Stat,
şi
(i) are cetăţenia acelui Stat; sau
(ii) nu a devenit rezidentă a acelui Stat numai în scopul prestării
serviciilor.
2) a) Orice pensii plătite de sau din fonduri create de un Stat
Contractant, de o subdiviziune politică sau de o autoritate locală a
acestuia, unei persoane fizice pentru serviciile prestate acestui Stat,
subdiviziunii sau autorităţii sale, vor fi impozitate numai în acest
Stat.
b) Totuşi, aceste pensii vor fi impozitate numai în celălalt Stat
Contractant, dacă persoana fizică este rezidentă şi are cetăţenia
acestui Stat.
3) Prevederile articolelor 15, 16 şi 18 ale prezentului Acord se vor
aplica salariilor, simbriilor şi altor remuneraţii similare şi pensiilor
pentru serviciile prestate în legătură cu o activitate de afaceri
desfăşurată de un Stat Contractant, de o subdiviziune politică sau de o
autoritate locală a acestuia.
Articolul 20
Studenţi
Plăţile primite de un student, stagiar sau un instructor în scopul
întreţinerii, educării sau instruirii, care este sau a fost imediat
înainte de sosirea sa într-un Stat Contractant rezident al celuilalt
Stat Contractant şi care este prezent în primul Stat menţionat în scopul
educării sau instruirii sale, vor fi scutite de impozit în acest Stat,
cu condiţia ca aceste plăţi să fie primite din surse aflate în afara
acestui Stat.
Articolul 21
Alte venituri
1) Elementele de venit ale unui rezident al unui Stat Contractant,
independent de sursa de provenienţă, care nu sunt tratate în articolele
precedente ale prezentului Acord, vor fi impuse numai în acest Stat.
2) Prevederile paragrafului 1) al acestui articol nu se vor aplica
veniturilor, altele decît veniturile provenite din proprietăţi
imobiliare aşa cum sunt definite în paragraful 2) al articolului 6 al
prezentului Acord, dacă primitorul unor astfel de venituri, fiind
rezident al unui Stat Contractant, desfăşoară activitate de afaceri în
celălalt Stat Contractant printr-o reprezentanţă permanentă situată
acolo, sau exercită în acel celălalt Stat servicii personale
independente printr-o bază fixă situată acolo şi dreptul sau
proprietatea în legătură cu care venitul este plătit sunt efectiv legate
de o asemenea reprezentanţă permanentă sau bază fixă. În această
situaţie se vor aplica prevederile articolului 7 sau ale articolului 14,
după caz.
Articolul 22
Capitalul
1) Capitalul reprezentat de proprietăţi imobiliare, astfel cum sunt
definite în articolul 6 al prezentului Acord, deţinut de un rezident al
unui Stat Contractant şi situat în celălalt Stat Contractant, poate fi
impus în acel celălalt Stat.
2) Capitalul reprezentat de proprietăţi mobiliare, făcînd parte din
activul unei reprezentanţe permanente pe care o întreprindere a unui
Stat Contractant o are în celălalt Stat Contractant sau de proprietăţi
mobiliare, aparţinînd unei baze fixe ce se află la dispoziţia unui
rezident al unui Stat Contractant în celălalt Stat Contractant pentru
prestarea serviciilor personale independente, poate fi impus în acel
celălalt Stat.
3) Capitalul reprezentat de nave aeriene exploatate în trafic
internaţional de o întreprindere a unui Stat Contractant şi de
proprietăţi mobiliare, ce ţin de exploatarea unor asemenea nave aeriene,
va fi impus numai în acest Stat.
4) Toate celelalte elemente de capital ale unui rezident al unui
Stat Contractant vor fi impozitate numai în acest Stat.
Articolul 23
Eliminarea dublei impuneri
1) În cazul unui rezident al Republicii Moldova dubla impunere se va
elimina în felul următor:
Cînd un rezident al Republicii Moldova obţine venit sau deţine
capital care, conform prevederilor prezentului Acord, poate fi impus în
Letonia, Republica Moldova va permite:
a) o scădere din impozitul pe venit al acestui rezident a sumei
egale cu impozitul pe venit plătit în Letonia;
b) o scădere din impozitul pe capital al acestui rezident a sumei
egale cu impozitul pe capital plătit în Letonia.
Această scădere, în orice caz, nu poate depăşi partea impozitului pe
venit sau pe capital în Republica Moldova, calculată pînă la scădere,
care se atribuie, în funcţie de caz, venitului sau capitalului care
poate fi impus în Letonia.
2) În cazul unui rezident al Letoniei, dubla impunere se va elimina
în felul următor:
a) cînd un rezident al Letoniei obţine venit sau deţine capital care
în conformitate cu prezentul Acord, poate fi impus în Republica Moldova
în afară de cazul, cînd legislaţia ei internă prevede o impozitare mai
favorabilă, Letonia va permite:
(i) o scădere din impozitul pe venit al acestui rezident a unei sume
egale cu impozitul pe venit plătit în Republica Moldova;
(ii) o scădere din impozitul pe capital al acestui rezident a unei
sume egale cu impozitul pe capital plătit în Republica Moldova.
Această scădere, în orice caz, nu poate depăşi partea impozitului pe
venit sau pe capital în Letonia, calculată pînă la scădere, care se
atribuie, în funcţie de caz, venitului sau capitalului care poate fi
impus în Republica Moldova;
b) În sensul subparagrafului a) al acestui paragraf, cînd o companie
rezidentă a Letoniei primeşte dividende de la o companie rezidentă a
Republicii Moldova, în care deţine cel puţin 10 Ia sută din acţiunile ei
şi avînd drepturi depline la vot, impozitul plătit în Republica Moldova
va include nu numai impozitul plătit pe dividende, dar şi impozitul pe
profiturile companiei care este distribuitoare a dividendelor.
Articolul 24
Nedisciminarea
1) Persoanele naţionale ale unui Stat Contractant nu vor fi supuse
în celălalt Stat Contractant nici unei impozitări sau obligaţii legate
de aceasta, diferită sau mai împovărătoare decît impozitarea sau
obligaţia la care sunt sau pot fi supuse persoanele naţionale ale
celuilalt Stat, aflate în aceeaşi situaţie, în special, în privinţa
reşedinţei. Independent de prevederile articolului 1 al prezentului
Acord, această prevedere se va aplica, de asemenea, persoanelor care nu
sunt rezidente ale unuia sau ale ambelor State Contractante.
2) Persoanele fără cetăţenie, rezidente ale unui Stat Contractant,
nu vor fi supuse în nici unul din Statele Contractante oricăror
impozitări sau oricăror obligaţiuni legate de ea, diferite sau mai
împovărătoare, decît impozitarea sau obligaţiunea, la care sunt sau pot
fi supuse persoanele naţionale ale Statului în condiţii similare.
3) Impunerea unei reprezentanţe permanente, pe care o întreprindere
a unui Stat Contractant o are în celălalt Stat Contractant, nu va fi
stabilită în condiţii mai puţin favorabile în acel celălalt Stat, decît
impunerea stabilită întreprinderilor acelui celuilalt Stat care
desfăşoară aceleaşi activităţi. Această prevedere nu va fi interpretată
ca obligînd un Stat Contractant să acorde rezidenţilor celuilalt Stat
Contractant vreo deducere, înlesnire sau reducere cu titlu personal pe
baza statutului civil sau obligaţiilor familiale în ce priveşte
impunerea, ce se pot acorda rezidenţilor săi.
4) Cu excepţia cazului, cînd se aplică prevederile paragrafului 1)
al articolului 9, paragrafului 7) al articolului 11 sau paragrafului 6)
al articolului 12 ale prezentului Acord, dobînzile, redevenţele şi alte
plăţi efectuate de o întreprindere a unui Stat Contractant unui rezident
al celuilalt Stat Contractant se vor deduce, în scopul determinării
profiturilor impozabile ale unei asemenea întreprinderi, în aceleaşi
condiţii ca şi cum ar fi fost plătite unui rezident al primului Stat
menţionat. În mod similar, orice datorii ale unei întreprinderi a unui
Stat Contractant faţă de un rezident al celuilalt Stat Contractant se
vor deduce, în scopul determinării capitalului impozabil al acestei
întreprinderi, ca şi cînd ar fi fost contactate faţă de un rezident al
primului Stat menţionat.
5) Întreprinderile unui Stat Contractant, al căror capital este
integral sau parţial deţinut sau controlat, în mod direct sau indirect,
de unul sau mai mulţi rezidenţi ai celuilalt Stat Contractant, nu vor fi
supuse în primul Stat menţionat nici unei impuneri sau nici unei
obligaţii legate de aceasta, care să fie diferită sau mai împovărătoare
decît impunerea şi obligaţia la care sunt sau pot fi supuse alte
întreprinderi similare ale primului Stat menţionat.
6) Independent de prevederile articolului 2 al prezentului Acord,
prevederile acestui articol se vor aplica impozitelor de orice tip şi
fel.
Articolul 25
Procedura amiabilă
1) Cînd o persoană consideră că, datorită măsurilor luate de unul
sau de ambele State Contractante, rezultă sau va rezulta pentru ea o
impozitare, care nu este conformă cu prevederile prezentului Acord, ea
poate, indiferent de căile de atac prevăzute de legislaţia internă a
acestor State, să supună cazul său autorităţii competente a Statului
Contractant a cărui rezidentă este sau, dacă situaţia sa se încadrează
în prevederile paragrafului 1) al articolului 24, acelui Stat
Contractant al cărui persoană naţională este. Cazul trebuie prezentat în
decurs de trei ani de la prima notificare a acţiunii din care rezultă că
impunerea nu este în conformitate cu prevederile Acordului.
2) Autoritatea competentă se va strădui, dacă reclamaţia pare
întemeiată şi dacă ea însăşi nu este în măsură să ajungă la o soluţie
corespunzătoare, să rezolve cazul pe calea unei înţelegeri amiabile cu
autoritatea competentă a celuilalt Stat Contractant, în vederea evitării
unei impozitări, care nu este în conformitate cu Acordul. Orice
înţelegere realizată va fi aplicată indiferent de perioada de
prescripţie prevăzută în legislaţia internă a Statelor Contractante.
3) Autorităţile competente ale Statelor Contractante se vor strădui
să rezolve pe calea înţelegerii amiabile orice dificultăţi sau dubii
rezultate ca urmare a interpretării sau aplicării Acordului. De asemenea
ele se pot consulta reciproc pentru evitarea dublei impuneri în
cazurile neprevăzute de Acord.
4) Autorităţile competente ale Statelor Contractante pot comunica
direct între ele în scopul realizării unei înţelegeri, în sensul
paragrafelor precedente.
Articolul 26
Schimb de informaţii
1) Autorităţile competente ale Statelor Contractante vor face schimb
de informaţii necesare aplicării prevederilor prezentului Acord sau ale
legislaţiei interne ale Statelor Contractante referitoare la impozitele
vizate în Acord, în măsura în care impozitarea la care se referă nu este
contrară Acordului. Schimbul de informaţii nu este limitat de articolul
1. Orice informaţie obţinută de un Stat Contractant va fi tratată ca
secret în acelaşi mod ca şi informaţia obţinută, conform prevederilor
legislaţiei interne a acestui Stat, şi va fi dezvăluită numai
persoanelor sau autorităţilor (inclusiv instanţelor judecătoreşti şi
organelor administrative) însărcinate cu stabilirea sau încasarea,
aplicarea sau urmărirea, sau soluţionarea contestaţiilor cu privire la
impozitele care fac obiectul Acordului. Asemenea persoane sau autorităţi
vor folosi informaţia numai în aceste scopuri. Acestea pot dezvălui
informaţia în procedurile judecătoreşti sau deciziile judiciare.
2) Prevederile paragrafului 1) al acestui articol nu vor impune în
nici un caz unui Stat Contractant obligaţia:
a) de a lua măsuri administrative contrare legislaţiei şi practicii
administrative a acestui sau a celuilalt Stat Contractant;
b) de a furniza informaţii, care nu pot fi obţinute în mod legal sau
în cadrul practicii administrative normale a acestui sau a celuilalt
Stat Contractant;
c) de a furniza informaţii, care ar dezvălui un secret de afaceri,
industrial, comercial sau profesional, sau un procedeu de fabricaţie sau
informaţie a căror divulgare ar fi contrară ordinii publice.
Articolul 27
Membrii misiunilor diplomatice şi ai oficiilor consulare
Prevederile prezentului Acord nu vor afecta privilegiile fiscale de
care beneficiază membrii misiunilor diplomatice sau oficiilor consulare
în virtutea regulilor generale ale dreptului internaţional sau a
prevederilor unor acorduri speciale.
Articolul 28
Intrarea în vigoare
1) Statele Contractante se vor informa reciproc, pe canale
diplomatice, despre încheierea procedurilor lor constituţionale necesare
intrării în vigoare a prezentului Acord.
2) Prezentul Acord va intra în vigoare la data ultimei înştiinţări
la care se referă paragraful 1) al acestui articol şi prevederile lui se
vor aplica în ambele State Contractante:
a) în ce priveşte impozitul reţinut la sursă la venitul obţinut la
sau după prima zi a lunii ianuarie a anului calendaristic, imediat
următor anului, în care Acordul a intrat în vigoare;
b) în ce priveşte celelalte impozite pe venit şi pe capital, pentru
orice an fiscal ce începe la sau după prima zi a lunii ianuarie a anului
calendaristic, imediat următor anului, în care Acordul a intrat în
vigoare.
Articolul 29
Denunţarea
Prezentul Acord va rămîne în vigoare pînă atunci, cînd un Stat
Contractant nu îl va denunţa. Fiecare Stat Contractant poate denunţa
acţiunea Acordului, prin canale diplomatice, înaintînd o notă de
denunţare scrisă, cu cel puţin şase luni pînă la finele oricărui an
calendaristic. În această situaţie Acordul va înceta să aibă efect în
ambele State Contractante:
a) în ce priveşte impozitul reţinut la sursă pe venitul obţinut în
sau după prima zi a lunii ianuarie a anului calendaristic, imediat
următor anului, în care a fost remisă nota de denunţare;
b) în ce priveşte celelalte impozite pe venit şi pe capital pentru
orice an fiscal ce începe în sau după prima zi a lunii ianuarie a anului
calendaristic, imediat următor anului, în care a fost remisă nota de
denunţare.
Drept care, subsemnaţii autorizaţi au semnat prezentul Acord.
Întocmit la Riga, la 25 februarie 1998, în dublu exemplar, în
limbile moldovenească, letonă şi engleză, toate trei texte fiind egal
autentice.
În cazul apariţiei unor divergenţe de interpretare, textul în limba
engleză va prevala.