Documente
Acord din 25.06.98 între Guvernul Republicii Moldova şi Guvernul Republicii Turcia pentru evitarea dublei impuneri cu privire la impozitele pe vemit şi prevenirea evaziunii fiscale
Notă: Ratificat prin Hot. Parl. nr.157-XIV din 15.10.98
Acord între Guvernul Republicii Moldova şi
Guvernul Republicii Turcia pentru evitarea
dublei impuneri cu privire la impozitele pe
vemit şi prevenirea evaziunii fiscale
din 25.06.1998
Publicat în ediţia oficială
"Tratate internaţionale", 2001, volumul 24, pag.464
* * *
-------------------------------
În vigoare din 28 iulie 2000
Guvernul Republicii Moldova şi Guvernul Republicii Turcia,
animate de dorinţa de a încheia un Acord pentru evitarea dublei
impuneri cu privire la impozitele pe venit şi prevenirea evaziunii
fiscale,
au convenit după cum urmează:
Articolul 1
Persoane vizate
Prezentul Acord se va aplica persoanelor care sunt rezidente ale
unuia sau ale ambelor State Contractante.
Articolul 2
Impozite vizate
1) Prezentul Acord se va aplica impozitelor pe venit stabilite în
numele unui Stat Contractant sau subdiviziunilor sale politice, sau
autorităţilor locale, indiferent de modul în care sunt percepute.
2) Vor fi considerate impozite pe venit toate impozitele stabilite
pe venitul total, sau pe elementele de venit, inclusiv impozitele pe
cîştigurile provenite din înstrăinarea proprietăţii mobiliare sau
imobiliare, impozitele pe suma totală a simbriilor sau salariilor
plătite de întreprinderi.
3) Impozitele existente, cărora li se va aplica Acordul, sunt, în
particular:
a) în Republica Moldova:
(i) impozitul pe venitul întreprinderilor;
(ii) impozitul pe venitul persoanelor fizice;
(în continuare Impozit moldovenesc)
b) în Republica Turcia:
(i) impozitul pe venit;
(ii) impozitul corporativ; şi
(iii) încasări pe impozitul pe venit şi impozitul corporativ;
(în continuare Impozit turcesc)
4) Acordul se va aplica, de asemenea, oricăror impozite identice sau
în esenţă similare, care sunt stabilite după data semnării Acordului, în
plus sau în locul impozitelor existente. Autorităţile competente ale
Statelor Contractante se vor informa reciproc asupra oricăror modificări
importante operate legislaţiilor lor fiscale.
Articolul 3
Definiţii generale
1) În sensul prezentului Acord, în măsura în care contextul nu cere
o interpretare diferită:
a) (i) termenul Republica Moldova înseamnă Republica Moldova şi,
folosit în sens geografic, înseamnă teritoriul Moldovei, inclusiv apele
interne şi spaţiul aerian asupra cărora Republica Moldova exercită
drepturile suverane la explorarea şi exploatarea resurselor naturale,
conform normelor dreptului internaţional;
(ii) termenul Turda înseamnă teritoriul Turciei, marea teritorială,
precum şi spaţiul maritim asupra căruia îşi exercită jurisdicţia sau
drepturile suverane în scopul explorării, exploatării şi ocrotirii
resurselor naturale, în conformitate cu normele dreptului internaţional;
b) termenii un Stat Contractant şi celălalt Stat Contractant
înseamnă Republica Moldova sau Turcia, după cum cere contextul;
c) termenul impozit înseamnă orice impozit menţionat în articolul 2
al prezentului Acord;
d) termenul persoană include o persoană fizică, o persoană juridică,
o companie şi orice altă asociere de persoane;
e) termenul companie înseamnă orice asociere corporativă sau orice
entitate care este considerată ca o asociere corporativă în scopul
impozitării;
f) termenul oficiul legal de conducere înseamnă oficiul înregistrat
potrivit legislaţiei în vigoare a Statelor Contractante;
g) termenul persoană naţională înseamnă:
(i) orice persoană fizică care are cetăţenia unui Stat Contractant;
(ii) orice persoană juridică, parteneriat sau asociaţie, care au
primit acest statut în baza legislaţiei în vigoare a unui Stat
Contractant;
h) termenii întreprindere a unui Stat Contractant şi întreprindere a
celuilalt Stat Contractant înseamnă, respectiv, o întreprindere
exploatată de un rezident al unui Stat Contractant şi o întreprindere
exploatată de un rezident al celuilalt Stat Contractant;
i) termenul autoritate competentă înseamnă:
i) în Republica Moldova - Ministrul Finanţelor sau reprezentantul
său autorizat;
ii) în Republica Turcia - Ministrul Finanţelor sau reprezentantul
său autorizat.
j) termenul trafic internaţional înseamnă orice transport efectuat
cu o aeronavă sau vehicul rutier exploatat de o întreprindere a unui
Stat Contractant, cu excepţia cazului cînd aeronava sau vehiculul rutier
este exploatat numai între locuri situate în celălalt Stat Contractant.
2) În ce priveşte aplicarea Acordului la o anumită perioadă de timp
de un Stat Contractant, orice termen, care nu este altfel definit, va
avea, dacă contextul nu cere o interpretare diferită, înţelesul pe care
îl are la acea perioadă de timp în cadrul legislaţiei acelui Stat cu
privire la impozitele cărora li se aplică Acordul; orice sens, potrivit
legislaţiei fiscale a acelui Stat, prevalează asupra sensului dat
termenului, potrivit altor legi ale acelui Stat.
Articolul 4
Rezident
1) În sensul prezentului Acord, termenul rezident al unui Stat
Contractant înseamnă orice persoană care, potrivit legislaţiei acelui
Stat, este supusă impunerii conform domiciliului său, reşedinţei,
oficiului legal de conducere, locului de conducere sau oricărui alt
criteriu de natură similară şi, de asemenea, include acel Stat şi orice
subdiviziune politică sau autoritate locală a acestuia. Totuşi, acest
termen nu include o persoană care este impusă în acel Stat numai pentru
faptul că realizează venituri din surse aflate în acel Stat.
2) Cînd, în conformitate cu prevederile paragrafului 1), o persoană
fizică este rezidentă a ambelor State Contractante, atunci statutul său
va fi determinat după cum urmează:
a) aceasta va fi considerată rezidentă a Statului, în care are o
locuinţă permanentă la dispoziţia sa; dacă aceasta dispune de o locuinţă
permanentă la dispoziţia sa în ambele State, atunci va fi considerată
rezidentă a Statului, cu care legăturile sale personale şi economice
sunt mai strînse (centrul intereselor vitale);
b) dacă Statul, în care această persoană are centrul intereselor
sale vitale, nu poate fi determinat sau dacă ea nu dispune de o locuinţă
permanentă la dispoziţia sa în nici unul din State, atunci ea va fi
considerată rezidentă a Statului, în care locuieşte în mod obişnuit;
c) dacă această persoană locuieşte în mod obişnuit în ambele State
sau în nici unul dintre ele, ea va fi considerată rezidentă a Statului a
cărui cetăţenie o are;
d) dacă această persoană are cetăţenia ambelor State sau nu o are pe
a nici unuia dintre ele, autorităţile competente ale Statelor
Contractante vor rezolva problema de comun acord.
3) Cînd, potrivit prevederilor paragrafului 1), o persoană, alta
decît o persoană fizică, este rezidentă a ambelor State Contractante,
atunci ea va fi considerată rezidentă a Statului în care e situat
oficiul ei legal de conducere.
Articolul 5
Sediu permanent
1) În sensul prezentului Acord termenul sediu permanent înseamnă un
loc fix de afaceri prin care o întreprindere îşi desfăşoară, în
întregime sau în parte, activitatea sa.
2) Termenul "sediu permanent" include îndeosebi:
a) un loc de conducere;
b) o sucursală;
c) un birou;
d) o uzină;
e) un atelier, şi
f) o mină, o sondă petrolieră sau de gaze, o carieră sau orice alt
loc de extragere a resurselor naturale.
3) Un şantier de construcţie sau o construcţie, sau un proiect de
instalaţie constituie un sediu permanent, dar numai atunci, cînd aceasta
continuă pentru o perioadă ce depăşeşte 12 luni;
4) Independent de prevederile anterioare ale acestui articol,
termenul "sediu permanent" se va considera că nu include:
a) folosirea de instalaţii exclusiv în scopul depozitării, expunerii
sau livrării de produse sau mărfuri aparţinînd întreprinderii;
b) menţinera unui stoc de produse sau mărfuri aparţinînd
întreprinderii exclusiv în scopul depozitării, expunerii sau livrării;
c) menţinerea unui stoc de produse sau mărfuri aparţinînd
întreprinderii exclusiv în scopul prelucrării de către o altă
întreprindere;
d) menţinerea unui loc fix de afaceri exclusiv în scopul cumpărării
de produse sau mărfuri sau colectării de informaţii pentru
întreprindere;
e) menţinerea unui loc fix de afaceri exclusiv în scopul efectuării
oricărei activităţi cu caracter pregătitor sau auxiliar pentru
întreprindere;
f) menţinerea unui loc fix de afaceri exclusiv pentru orice
combinare de activităţi menţionate în subparagrafele de la a) la e), cu
condiţia ca întreaga activitate a locului fix de afaceri, ce rezultă din
această combinare, să aibă un caracter pregătitor sau auxiliar.
5) Independent de prevederile paragrafelor 1) şi 2), cînd o persoană
alta decît un agent cu statut independent căruia i se aplică
prevederile paragrafului 6), activează în numele unei întreprinderi, are
şi, ca regulă, exercită în Statul Contractant împuterniciri de a încheia
contracte în numele întreprinderii, această întreprindere va fi
considerată ca avînd un sediu permanent în acel Stat, în legătură cu
orice activităţi efectuate de această persoană pentru întreprindere, cu
excepţia cazului, în care activităţile acestei persoane sunt limitate de
cele menţionate în paragraful 4) care, fiind exercitate printr-un loc
fix de afaceri, nu transformă acest loc fix de afaceri într-un sediu
permanent, potrivit prevederilor acestui paragraf.
6) O întreprindere a unui Stat Contractant nu va fi considerată că
are un sediu permanent în celălalt Stat Contractant numai prin faptul că
aceasta exercită activitate de afaceri în acel celălalt Stat printr- un
broker, agent comisionar general sau orice alt agent cu statut
independent, cu condiţia că aceste persoane să acţioneze în cadrul
activităţii lor obişnuite.
7) Faptul că o companie care este rezidentă a unui Stat Contractant
controlează sau este controlată de o companie, care este rezidentă a
celuilalt Stat Contractant sau care exercită activitate de afaceri în
acel celălalt Stat (printr-un sediu permanent sau în alt mod), nu este
suficient pentru a face una din aceste companii un sediu permanent al
celeilalte.
Articolul 6
Venituri din proprietăţi imobiliare
1) Veniturile realizate de un rezident al unui Stat Contractant din
proprietăţi imobiliare (inclusiv veniturile din agricultură sau din
exploatări forestiere) situate în celălalt Stat Contractant pot fi
impuse în acel celălalt Stat.
2) Termenul proprietăţi imobiliare va avea înţelesul care este
atribuit de legislaţia Statului Contractant în care proprietăţile în
cauză sunt situate. Termenul va include, în orice caz, accesoriile
proprietăţii imobiliare, inventarul viu şi echipamentul utilizat în
agricultură (inclusiv creşterea şi cultivarea peştelui) şi exploatări
forestiere, drepturile asupra cărora se aplică prevederile dreptului
comun cu privire la proprietatea funciară, uzufructul proprietăţilor
imobiliare şi drepturile la rente variabile sau fixe pentru exploatarea
sau concesionarea exploatării zăcămintelor minerale, izvoarelor şi altor
resurse naturale; navele, vapoarele şi aeronavele nu vor fi considerate
proprietăţi imobiliare.
3) Prevederile paragrafului 1) se vor aplica veniturilor obţinute
din exploatarea directă, din darea în arendă sau din folosirea în orice
altă formă a proprietăţii imobiliare.
4) Prevederile paragrafelor 1) şi 3) se vor aplica, de asemenea,
veniturilor provenind din proprietăţi imobiliare ale unei întreprinderi
şi veniturilor din proprietăţi imobiliare utilizate pentru exercitarea
serviciilor personale independente.
Articolul 7
Profituri din activităţi de afaceri
1) Profiturile unei intreprinderi a unui Stat Contractant vor fi
impozabile numai în acel Stat, în afară de cazul în care întreprinderea
exercită activitate de afaceri în celălalt Stat Contractant printr-un
sediu permanent situat acolo. Dacă întreprinderea exercită activitate de
afaceri în acest mod, profiturile întreprinderii pot fi impuse în
celălalt Stat, dar numai acea parte din ele care este atribuibilă acelui
sediu permanent.
2) Sub rezerva prevederilor paragrafului 3), cînd o întreprindere a
unui Stat Contractant exercită activitate de afaceri în celălalt Stat
Contractant printr-un sediu permanent situat acolo, atunci în fiecare
Stat Contractant vor fi atribuite acelui sediu permanent profiturile pe
care le-ar fi putut realiza, dacă ar fi constituit o întreprindere
distinctă şi separată, exercitînd activităţi identice sau similare în
condiţii identice sau similare şi tratînd cu toată independenţa cu
întreprinderea, a cărui sediu permanent este.
3) La determinarea profiturilor unui sediu permanent vor fi admise
la scădere cheltuielile care sunt efectuate pentru scopurile sediului
permanent, inclusiv cheltuielile de conducere şi cheltuielile generale
de administrare efectuate, indiferent de faptul, dacă s-au efectuat în
Statul în care se află sediul permanent sau în altă parte.
4) Nici un profit nu se va atribui unui sediu permanent numai pentru
faptul că acest sediu permanent cumpără produse sau mărfuri pentru
întreprindere.
5) Cînd profiturile includ elemente de venit care sunt tratate
separat în alte articole ale prezentului Acord, atunci prevederile
acelor articole nu vor fi afectate de prevederile prezentului articol.
Articolul 8
Transportul internaţional
1) Profiturile obţinute de o întreprindere a unui Stat Contractant
din exploatarea în trafic internaţional a aeronavelor sau vehiculelor
rutiere vor fi impozabile numai în acel Stat.
2) În sensul prezentului articol profiturile obţinute de o
întreprindere a unui Stat Contractant din exploatarea în trafic
internaţional a aeronavelor vor include, printre altele, şi profiturile
obţinute din folosirea sau închirierea containerelor, dacă asemenea
profituri sunt ocazionale, faţă de acestea aplicîndu-se prevederile
paragrafului 1).
3) Prevederile paragrafului 1) al prezentului articol se vor aplica,
de asemenea, profiturilor obţinute din participarea la un pool, la o
exploatare în comun sau la o agenţie internaţională de transporturi.
Articolul 9
Întreprinderi asociate
1) Cînd:
a) o întreprindere a unui Stat Contractant participă, direct sau
indirect, la conducerea, controlul sau la capitalul unei întreprinderi a
celuilalt Stat Contractant, sau
b) aceleaşi persoane participă, direct sau indirect, la conducerea,
controlul sau la capitalul unei întreprinderi a unui Stat Contractant şi
a unei întreprinderi a celuilalt Stat Contractant şi, fie într-un caz,
fie în celălalt, cele două întreprinderi sunt legate în relaţiile lor
financiare sau comerciale prin condiţii acceptate sau impuse, care
diferă de acele care ar fi fost stabilite între întreprinderi
independente, atunci orice profituri, care fără aceste condiţii ar fi
fost calculate de una din întreprinderi, dar nu au putut fi calculate în
fapt datorită acestor condiţii, pot fi incluse în profiturile acelei
întreprinderi şi impuse în consecinţă.
2) Cînd un Stat Contractant include în profiturile unei
întreprinderi aparţinînd acelui Stat şi impune, în consecinţă,
profiturile asupra cărora o întreprindere a celuilalt Stat Contractant a
fost supusă impozitării în acel celălalt Stat şi profiturile astfel
incluse sunt considerate de primul Stat menţionat profituri care ar fi
revenit întreprinderii primului Stat menţionat, dacă condiţiile
stabilite între cele două întreprinderi ar fi fost acele care ar fi fost
stabilite între întreprinderi independente, atunci acel celălalt Stat va
proceda la o modificare corespunzătoare a sumei impozitului impus pe
acele profituri, cînd acel celălalt Stat consideră modificarea
justificată. La efectuarea unei asemenea modificări se va ţine cont de
celelalte prevederi ale prezentului Acord şi în caz de necesitate
autorităţile competente ale Statelor Contractante se vor consulta
reciproc.
Articolul 10
Dividende
1) Dividendele plătite de o companie, care este rezidentă a unui
Stat Contractant, unei persoane rezidente a celuilalt Stat Contractant
pot fi impuse în acel celălalt Stat.
2) Totuşi, aceste dividende pot fi, de asemenea, impuse în Statul
Contractant în care este rezidentă compania plătitoare de dividende şi
potrivit legislaţiei acelui Stat, dar dacă beneficiarul efectiv al
dividendelor este rezident al celuilalt Stat Contractant, impozitul
stabilit nu va depăşi:
a) 10 la sută din suma brută a dividendelor, dacă beneficiarul
efectiv este o companie (alta decît un parteneriat) care deţine direct
cel puţin 25 la sută din capitalul companiei plătitoare de dividende;
b) 15 la sută din suma brută a dividendelor în toate celelalte
cazuri.
Prezentul paragraf nu va afecta impunerea companiei în ce priveşte
profitul din care se plătesc dividendele.
3) Termenul dividende folosit în acest articol înseamnă venitul
provenind din acţiuni şi din drepturile de folosinţă, din cote de
fondatori sau alte drepturi, care nu sunt titluri de creanţă, din
participarea la profituri, precum şi venitul din alte drepturi
corporative care sunt supuse aceluiaşi regim de impunere ca şi venitul
din acţiuni, conform legislaţiei Statului în care este rezidentă
compania distribuitoare a dividendelor.
4) Profiturile unei companii a unui Stat Contractant care desfăşoară
activitate de afaceri în celălalt Stat Contractant printr-un sediu
permanent situat acolo pot fi impuse, după ce au fost impuse potrivit
articolului 7, pe suma rămasă în Statul Contractant în care e situat
sediul permanent şi în conformitate cu paragraful 2) al acestui articol.
4) Prevederile paragrafelor 1) şi 2) nu se vor aplica, dacă
beneficiarul efectiv al dividendelor, fiind un rezident al unui Stat
Contractant, desfăşoară activitate de afaceri în celălalt Stat
Contractant, în care compania plătitoare de dividende este rezidentă,
printr-un sediu permanent situat acolo, şi deţinerea drepturilor
generatoare de dividende în legătură cu care dividendele sunt plătite,
este efectiv legată de un asemenea sediu permanent. În această situaţie
se vor aplica prevederile articolului 7.
Articolul 11
Dobînzi
1) Dobînzile provenind dintr-un Stat Contractant şi plătite unui
rezident al celuilalt Stat Contractant pot fi impuse în acel celălalt
Stat.
2) Totuşi, aceste dobînzi pot fi, de asemenea, impuse în Statul
Contractant din care provin şi potrivit legislaţiei acelui Stat, dar
dacă beneficiarul efectiv al dobînzilor este un rezident al celuilalt
Stat Contractant, impozitul astfel stabilit nu va depăşi 10 la sută din
suma brută a dobînzilor.
3) Independent de prevederile paragrafului 2), dobînzile provenite
în:
a) Moldova şi plătite Guvernului Turciei sau Băncii Centrale a
Turciei vor fi scutite de Impozitul moldovenesc;
b) Turcia şi plătite Guvernului Republicii Moldova sau Băncii
Naţionale a Moldovei vor fi scutite de Impozitul turcesc;
4) Termenul dobînzi, astfel cum este folosit în prezentul articol,
înseamnă venituri din titluri de creanţă de orice natură, însoţite sau
nu de garanţii ipotecare sau de o clauză de participare la profiturile
debitorului, şi în special, venituri din hîrtii de valoare
guvernamentale şi venituri din titluri de creanţă sau obligaţiuni.
Penalităţile pentru plata cu întîrziere nu sunt considerate dobînzi în
sensul prezentului articol.
5) Prevederile paragrafelor 1) şi 2) nu se vor aplica dacă
beneficiarul efectiv al dobînzilor, fiind un rezident al unui Stat
Contractant, desfăşoară activitate de afaceri în celălalt Stat
Contractant, din care provin dobînzile, printr-un sediu permanent situat
acolo, şi creanţa în legătură cu care sunt plătite dobînzile este
efectiv legată de un asemenea sediu permanent. În această situaţie se
vor aplica prevederile articolului 7.
6) Dobînzile se vor considera că provin dintr-un Stat Contractant
atunci, cînd plătitorul este însuşi acel Stat, o subdiviziune politică,
o autoritate locală sau un rezident al acelui Stat. Totuşi, cînd
plătitorul dobînzilor, fie că este sau nu rezident al unui Stat
Contractant, are într-un Stat Contractant un sediu permanent sau o bază
fixă în legătură cu care a fost contactată creanţa generatoare de
dobînzi şi aceste dobînzi se suportă de acel sediu permanent sau bază
fixă, atunci aceste dobînzi vor fi considerate că provin din Statul în
care este situat sediul permanent sau baza fixă.
7) Cînd, datorită relaţiilor speciale existente între plătitor şi
beneficiarul efectiv sau între ambii şi o altă persoană, suma dobînzilor
ţinînd seama de creanţa pentru care sunt plătite, depăşeşte suma care
s-ar fi convenit între plătitor şi beneficiarul efectiv în lipsa unor
astfel de relaţii, prevederile prezentului articol se vor aplica numai
la această ultimă sumă menţionată. În acest caz, partea excedentară a
plăţilor va fi impozabilă potrivit legislaţiei fiecărui Stat Contractant
ţinîndu-se seama de celelalte prevederi ale prezentului Acord.
Articolul 12
Redevenţe
1) Redevenţele provenind dintr-un Stat Contractant şi plătite unui
rezident al celuilalt Stat Contractant pot fi impuse în acel celălalt
Stat.
2) Totuşi, aceste redevenţe pot fi, de asemenea, impuse în Statul
Contractant din care provin şi potrivit legislaţiei acelui Stat, dar
dacă beneficiarul efectiv al redevenţelor este un rezident al celuilalt
Stat Contractant, impozitul astfel stabilit nu va depăşi 10 la sută din
suma brută a redevenţelor.
3) Termenul redevenţe folosit în prezentul articol înseamnă plăţi de
orice natură, primite pentru folosirea sau concesionarea oricărui drept
de autor asupra unei opere literare, artistice sau ştiinţifice, inclusiv
asupra filmelor de cinematograf şi filmelor sau benzilor folosite pentru
emisiunile de radio sau televiziune, orice brevet, marcă de comerţ,
desen sau model, plan, formulă secretă sau procedeu, sau pentru
folosirea sau concesionarea oricărui echipament industrial, comercial
sau ştiinţific, pentru informaţii referitoare la experienţa în domeniul
industrial, comercial sau ştiinţific.
4) Prevederile paragrafelor 1) şi 2) nu se vor aplica dacă
beneficiarul efectiv al redevenţelor, fiind un rezident al unui Stat
Contractant, desfăşoară activitate de afaceri în celălalt Stat
Contractant, din care provin redevenţele, printr-un sediu permanent
situat acolo, iar dreptul sau proprietatea pentru care se plătesc
redevenţele sunt efectiv legate de un asemenea sediu permanent. În
această situaţie se vor aplica prevederile articolului 7.
5) Redevenţele vor fi considerate că provin dintr-un Stat
Contractant atunci, cînd plătitorul este însuşi acel Stat, o
subdiviziune politică, o autoritate locală sau un rezident al acelui
Stat. Totuşi, cînd plătitorul redevenţelor, fie că este sau nu rezident
al unui Stat Contractant, are într-un Stat Contractant un sediu
permanent sau o bază fixă în legătură cu care dreptul sau proprietatea
ce dă creştere redevenţelor este efectiv legată şi aceste redevenţe sunt
suportate de acest sediu permanent sau bază fixă, atunci aceste
redevenţe vor fi considerate ca provenind din Statul în care este situat
sediul permanent sau baza fixă.
6) Cînd, datorită relaţiilor speciale existente între plătitor şi
beneficiarul efectiv sau între ambii şi o altă persoană, suma
redevenţelor, avînd în vedere utilizarea, dreptul sau informaţia pentru
care sunt plătite, depăşeşte suma care ar fi fost convenită între
plătitor şi beneficiarul efectiv în lipsa unor astfel de relaţii,
prevederile prezentului articol se vor aplica numai la această ultimă
sumă menţionată. În acest caz, partea excedentară a plăţilor va fi
impozabilă potrivit legislaţiei fiecărui Stat Contractant, ţinîndu-se
seamă de celelalte prevederi ale prezentului Acord.
Articolul 13
Cîştiguri de capital
1) Cîştigurile obţinute de un rezident al unui Stat Contractant din
înstrăinarea proprietăţii imobiliare, astfel cum este definită la
articolul 6 şi situată în celălalt Stat Contractant, pot fi impuse în
acel celălalt Stat.
2) Cîştigurile provenite din înstrăinarea proprietăţii mobiliare
făcînd parte din activul unui sediu permanent pe care o întreprindere a
unui Stat Contractant îl are în celălalt Stat Contractant sau din
proprietăţile mobiliare ce ţin de o bază fixă de care dispune un
rezident al unui Stat Contractant în celălalt Stat Contractant pentru
exercitarea unor servicii personale independente, inclusiv cîştigurile
provenite din înstrăinarea unui asemenea sediu permanent (separat sau cu
întreaga întreprindere) sau a acelei baze fixe, pot fi impuse în acel
celălalt Stat.
3) Cîştigurile, obţinute de un rezident al unui Stat Contractant din
înstrăinarea aeronavelor sau vehiculelor rutiere exploatate în trafic
internaţional sau a proprietăţii mobiliare necesare exploatării acestor
aeronave sau vehicule rutiere, vor fi impozabile numai în acel Stat.
4) Cîştigurile provenite din înstrăinarea oricărei proprietăţi, alta
decît cea la care se face referire în paragrafele 1), 2) şi 3), vor fi
impozabile numai în Statul Contractant în care este rezident cel care
înstrăinează. Totuşi, cîştigurile de capital menţionate în prevederile
precedente şi obţinute din celălalt Stat Contractant vor fi impuse în
celălalt Stat Contractant dacă perioada de timp între procurare şi
înstrăinare nu depăşeşte un an.
Articolul 14
Servicii personale independente
1) Venitul obţinut de un rezident al unui Stat Contractant din
exercitarea unor servicii profesionale sau a altor activităţi cu
caracter independent vor fi impozabile numai în acel Stat, dacă nu
dispune în mod obişnuit în celălalt Stat Contractant de o bază fixă la
dispoziţia sa pentru exercitarea activităţilor sale. Dacă dispune de o
astfel de bază fixă, venitul poate fi impus în celălalt Stat, dar numai
partea care este atribuibilă acelei baze fixe.
2) Termenul servicii profesionale cuprinde, în special, activităţile
independente de ordin ştiinţific, literar, artistic, educativ sau
pedagogic, precum şi exercitarea independentă a profesiilor de medic,
avocat, inginer, arhitect, dentist şi contabil.
Articolul 15
Servicii personale dependente
1) Sub rezerva prevederilor articolelor 16, 18 şi 19, salariile,
simbriile şi alte remuneraţii similare obţinute de un rezident al unui
Stat Contractant pentru o activitate salariată, vor fi impozabile numai
în acel Stat, în afară de cazul în care activitatea salariată este
exercitată în celălalt Stat Contractant. Dacă activitatea salariată este
exercitată în acest mod, remuneraţiile primite pot fi impuse în acel
celălalt Stat.
2) Independent de prevederile paragrafului 1), remuneraţiile
obţinute de un rezident al unui Stat Contractant pentru o activitate
salariată exercitată în celălalt Stat Contractant vor fi impozabile
numai în primul Stat menţionat dacă:
a) primitorul este prezent în celălalt Stat pentru o perioadă sau
perioade care nu depăşesc în total 183 zile în orice perioadă de 12 luni
care începe sau se termină în anul calendaristic vizat, şi
b) remuneraţiile sunt plătite de o persoană sau în numele unei
persoane care angajează şi nu este rezidentă a celuilalt Stat, şi
c) cheltuielile nu sunt suportate de un sediu permanent sau de o
bază fixă pe care cel care angajează le are în celălalt Stat.
3) Independent de prevederile paragrafelor 1) şi 2), salariile şi
alte remuneraţii obţinute de un rezident al unui Stat Contractant pentru
lucrul exercitat în celălalt Stat Contractant nu sunt impozabile în acel
celălalt Stat Contractant, dacă este executat de persoane pentru o
activitate salariată exercitată la bordul unei aeronave sau vehicul
rutier exploatat în trafic internaţional de o întreprindere a unui Stat
Contractant a cărui rezidentă este întreprinderea.
Articolul 16
Remunerarea directorilor
Remuneraţiile directorilor şi alte plăţi similare obţinute de un
rezident al unui Stat Contractant în calitatea sa de membru al
Consiliului de Administraţie al unei companii, care este rezidentă a
celuilalt Stat Contractant, pot fi impuse în acel celălalt Stat.
Articolul 17
Artişti şi sportivi
1) Independent de prevederile articolelor 14 şi 15, veniturile
obţinute de un rezident al unui Stat Contractant în calitate de artist
de spectacol, cum sunt artiştii de teatru, de film, de radio sau
televiziune ori ca interpreţi muzicali, sau ca sportivi, din activitatea
lor personală desfăşurată în celălalt Stat Contractant, pot fi impuse în
acel celălalt Stat.
2) Cînd veniturile obţinute din activităţile personale exercitate de
un artist de spectacol sau un sportiv nu revin artistului de spectacol
sau sportivului, ci unei alte persoane, acele venituri, independent de
prevederile articolelor 7, 14 şi 15, pot fi impuse în Statul Contractant
în care sunt exercitate activităţile artistului de spectacol sau ale
sportivului.
Articolul 18
Pensii
1) Sub rezerva prevederilor paragrafului 1) al articolului 19,
pensiile şi alte remuneraţii similare, plătite unui rezident al unui
Stat Contractant pentru munca salariată desfăşurată în trecut vor fi
impozitate numai în acel Stat. Această prevedere se va aplica, de
asemenea, anuităţilor plătite unui rezident al unui Stat Contractant.
2) Independent de prevederile paragrafului 1), pensiile şi alte
plăţi efectuate potrivit legislaţiei asigurărilor sociale a unui Stat
Contractant pot fi impuse în acel Stat.
Articolul 19
Funcţii guvernamentale
1) Salariile, simbriile şi alte remuneraţii similare, inclusiv
pensiile, plătite de un Stat Contractant sau de o subdiviziune politică,
sau de o autoritate locală a acestuia unei persoane fizice pentru
serviciile prestate acelui Stat, subdiviziunii sau autorităţii acestuia
pentru îndeplinirea funcţiilor guvernamentale, vor fi impozabile numai
în acel Stat.
2) Prevederile articolelor 15, 16, 17 şi 18 se vor aplica salariilor
simbriilor şi altor remuneraţii similare şi pensiilor plătite pentru
serviciile exercitate în legătură cu o activitate de afaceri desfăşurată
de un Stat Contractant, de o subdiviziune politică sau de o autoritate
locală a acestuia.
Articolul 20
Studenţi
Plăţile primite de un student sau un practicant, care are cetăţenia
unui Stat Contractant şi care este prezent în celălalt Stat Contractant
în scopul studiilor sau instruirii sale, primite pentru întreţinere,
studii sau instruire nu vor fi impuse în acel celălalt Stat, cu condiţia
că aşa plăţi provin din surse din afara acelui celălalt Stat.
Articolul 21
Alte venituri
Elementele de venit ale unui rezident al unui Stat Contractant,
independent de sursa de provenienţă, care nu sunt tratate în articolele
precedente ale prezentului Acord, vor fi impuse numai în acel Stat.
Articolul 22
Eliminarea dublei impuneri
1) Dubla impunere pentru rezidenţii Republicii Moldova se va elimina
în felul următor:
a) cînd un rezident al Republicii Moldova realizează venit care,
conform prevederilor prezentului articol, poate fi impus în Turcia,
Moldova va permite o scădere din impozitul pe venit al acelui rezident a
unei sume egale cu impozitul pe venit plătit în Turcia.
Această scădere, la care se referă paragraful 2) al prezentului
articol, în orice caz, nu poate depăşi partea impozitului pe venit,
calculată pînă la scăderea, care se atribuie venitului ce poate fi
impozitat în Turcia;
b) în caz dacă, conform oricărei prevederi a prezentului Acord,
venitul realizat de un rezident al Moldovei este scutit de impunere în
Moldova, Moldova poate, totuşi, la calcularea sumei impozitului pe
venitul rămas al acelui rezident să ţină cont de venitul scutit.
2) Dubla impunere pentru rezidenţii Turciei se va elimina în felul
următor:
a) cînd un rezident al Turciei realizează venit care, în afară de
venitul cuprins de subparagraful b), potrivit prevederilor prezentului
Acord, poate fi impozitat în Moldova, Turcia va scuti de impunere aşa
venit, însă va admite la calcularea impozitului pe venitul rămas al
acelei persoane să folosească rata de impozit care ar fi fost aplicabilă
dacă venitul scutit n-ar fi fost astfel scutit;
b) cînd un rezident al Turciei primeşte venit care, potrivit
prevederilor articolelor 10, 11, 12 şi paragrafului 4) al articolului 13
al prezentului Acord, poate fi impus în Moldova, Turcia va permite o
scădere din impozitul pe venit al acelei persoane a unei sume egale cu
impozitul pe venit plătit în Moldova.
Această scădere nu poate, totuşi, depăşi acea parte a impozitului,
calculată înainte de efectuarea scăderii, care corespunde venitului ce
poate fi impus în Moldova.
Articolul 23
Nediscriminarea
1) Persoanele naţionale ale unui Stat Contractant nu vor fi supuse
în celălalt Stat Contractant nici unei impozitări sau obligaţiuni legate
de aceasta, diferită sau mai împovărătoare decît impozitarea sau
obligaţia la care sunt sau pot fi supuse persoanele naţionale ale acelui
celuilalt Stat aflate în aceeaşi situaţie, în special în privinţa
reşedinţei.
2) Persoanele fără cetăţenie, rezidente ale unui Stat Contractant,
nu pot fi supuse în nici unul din Statele Contractante oricăror
impozitări sau oricăror obligaţiuni legate de ea, diferite sau mai
împovărătoare, decît impozitarea sau obligaţia, la care sunt sau pot fi
supuse persoanele naţionale ale Statului în condiţii similare.
3) Sub rezerva prevederilor paragrafului 4) al articolului 10,
impunerea unui sediu permanent, pe care o întreprindere a unui Stat
Contractant îl are în celălalt Stat Contractant, nu va fi stabilită în
condiţii mai puţin favorabile în acel celălalt Stat, decît impunerea
stabilită întreprinderilor acelui celălalt Stat care desfăşoară aceleaşi
activităţi.
4) Întreprinderile unui Stat Contractant, al căror capital este
integral sau parţial deţinut sau controlat în mod direct sau indirect de
unul sau mai mulţi rezidenţi ai celuilalt Stat Contractant, nu vor fi
supuse în primul Stat menţionat nici unei impuneri sau nici unei
obligaţiuni legate de aceasta care să fie diferită sau mai împovărătoare
decît impunerea şi obligaţiunea legată de aceasta, la care sunt sau pot
fi supuse alte întreprinderi similare ale acelui prim Stat menţionat.
5) Cu excepţia cazului, cînd se aplică prevederile paragrafului 1)
al articolului 9, paragrafului 7) al articolului 11, sau paragrafului 6)
al articolului 12 al prezentului Acord, dobînzile, redevenţele şi alte
plăţi efectuate de o întreprindere a unui Stat Contractant unui rezident
al celuilalt Stat Contractant se vor deduce, în scopul determinării
profiturilor impozabile ale unei asemenea întreprinderi, în aceleaşi
condiţii, ca şi cum ar fi fost plătite unui rezident al primului Stat
menţionat.
6) Aceste prevederi nu vor fi interpretate ca obligînd un Stat
Contractant să acorde rezidenţilor celuilalt Stat Contractant vreo
scădere, înlesnire sau reducere cu titlu personal ce se pot acorda
rezidenţilor săi.
Articolul 24
Procedura amiabilă
1) Cînd o persoană a unui Stat Contractant consideră că, datorită
măsurilor luate de unul sau de ambele State Contractante, rezultă sau va
rezulta pentru ea o impozitare care nu este conformă cu prevederile
prezentului Acord, ea poate, indiferent de căile de atac prevăzute de
legislaţia internă a acelor State, să supună cazul său autorităţii
competente a Statului Contractant a cărui rezidentă este sau, dacă
situaţia sa se încadrează în prevederile paragrafului 1) al articolului
23, acelui Stat Contractant a cărui persoană naţională este. Cazul
trebuie prezentat în conformitate cu perioada de timp prevăzută de
legislaţia internă a Statelor Contractante.
2) Autoritatea competentă se va strădui, dacă reclamaţia pare
intemeiată şi dacă ea însăşi nu este în măsură să ajungă la o
soluţionare corespunzătoare, să rezolve cazul pe calea unei înţelegeri
amiabile cu autoritatea competentă a celuilalt Stat Contractant, în
vederea evitării unei impozitări care nu este în conformitate cu
Acordul.
3) Autorităţile competente ale Statelor Contractante se vor strădui
să rezolve pe calea înţelegerii amiabile orice dificultăţi sau dubii
rezultate din interpretarea sau aplicarea Acordului. De asemenea, ele se
pot consulta reciproc pentru evitarea dublei impuneri în cazurile
neprevăzute de Acord.
4) Autorităţile competente ale Statelor Contractante pot comunica
direct între ele, inclusiv prin intermediul unei Comisii mixte formate
de ele înseşi sau din reprezentanţii lor, în scopul realizării unei
înţelegeri, în sensul paragrafelor precedente.
Articolul 25
Schimb de informaţii
1) Autorităţile competente ale Statelor Contractante vor face schimb
de informaţii necesare aplicării prevederilor prezentului Acord sau ale
legislaţiei interne ale Statelor Contractante privitoare la impozitele
vizate de Acord, în măsura în care impozitarea la care se referă nu este
contrară prevederilor Acordului. Orice informaţie obţinută de un Stat
Contractant va fi tratată ca secretă în acelaşi mod ca şi informaţia
obţinută conform prevederilor legislaţiei interne a acelui Stat şi va fi
dezvăluită numai persoanelor sau autorităţilor (inclusiv instanţelor
judecătoreşti şi organelor administrative) însărcinate cu stabilirea sau
perceperea, aplicarea sau urmărirea, sau soluţionarea contestaţiilor cu
privire la impozitele care fac obiectul Acordului. Asemenea persoane sau
autorităţi vor folosi informaţia numai în aceste scopuri. Acestea pot
dezvălui informaţia în procedurile judecătoreşti sau deciziile
judiciare.
2) Prevederile paragrafului 1) nu vor impune în nici un caz unui
Stat Contractant obligaţia:
a) de a lua măsuri administrative contrare propriei legislaţii şi
practicii administrative a acelui sau a celuilalt Stat Contractant;
b) de a furniza informaţii care nu pot fi obţinute pe baza
legislaţiei proprii sau în cadrul practicii administrative obişnuite a
acelui sau a celuilalt Stat Contractant;
c) de a furniza informaţii care ar dezvălui un secret de afaceri,
industrial, comercial sau profesional, sau un procedeu de fabricaţie,
sau informaţii a căror divulgare ar fi contrară ordinii publice.
Articolul 26
Membrii misiunilor diplomatice şi ai oficiilor
consulare
Prevederile prezentului Acord nu vor afecta privilegiile fiscale de
care beneficiază membrii misiunilor diplomatice sau ai oficiilor
consulare în virtutea reglementarilor generale ale dreptului
internaţional sau a prevederilor unor acorduri speciale.
Articolul 27
Intrarea în vigoare
1) Fiecare Stat Contractant îl va înştiinţa pe celălalt Stat
Contractant despre încheierea procedurilor lor interne, necesare
intrării în vigoare a prezentului Acord. Prezentul Acord va intra în
vigoare la data primirii ultimei înştiinţări.
2) Prevederile prezentului Acord se vor aplica:
a) în ce priveşte impozitele reţinute la sursă, la venitul realizat
la sau după prima zi a lunii ianuarie a anului calendaristic imediat
următor anului în care Acordul a intrat în vigoare;
b) în ce priveşte celelalte impozite pe venit percepute pentru
fiecare an fiscal ce începe sau se termină la sau după prima zi a lunii
ianuarie a anului calendaristic imediat următor anului în care Acordul a
intrat în vigoare.
Articolul 28
Denunţarea
Prezentul Acord va rămîne în vigoare pînă atunci, cînd un Stat
Contractant nu îl va denunţa. Fiecare Stat Contractant poate denunţa
acţiunea Acordului, prin canale diplomatice, înaintînd o notă de
denunţare cu cel puţin şase luni pînă la finele oricărui an
calendaristic ce începe după expirarea a cinci ani de la data intrării
în vigoare a Acordului. În această situaţie Acordul va înceta să aibă
efect:
a) în ce priveşte impozitul reţinut la sursă pe venitul realizat la
sau după prima zi a lunii ianuarie a anului calendaristic imediat
următor anului în care a fost remisă nota de denunţare;
b) în ce priveşte celelalte impozite pe venit, percepute pentru
fiecare an fiscal ce începe sau se termină la sau după prima zi a lunii
ianuarie a anului calendaristic imediat următor anului în care a fost
remisă nota de denunţare.
Drept care subsemnaţii autorizaţi au semnat prezentul Acord.
Întocmit la Chişinău, la 25 iunie 1998, în dublu exemplar, în
limbile moldovenească, turcă şi engleză, toate textele fiind egal
autentice.
În cazul apariţiei divergenţelor de interpretare a textelor, textul
în limba engleză va prevala.
PROTOCOL
La momentul semnării Acordului între Guvernul Republicii Moldova şi
Guvernul Republicii Turcia pentru evitarea dublei impuneri şi prevenirea
evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit, subsemnaţii au
convenit că următoarele prevederi vor constitui parte integrantă a
Acordului.
1) În scopul acestui Acord, termenul capital, în cazul Republicii
Moldova, înseamnă proprietate.
2) În ce priveşte paragraful 3) al articolului 10, s-a convenit că
în cazul Turciei dividendele vor include, de asemenea, venitul obţinut
din fondurile de investiţii şi din companiile fiduciare de investiţii.
Drept care subsemnaţii autorizaţi au semnat prezentul Protocol.
Întocmit la Chişinău, la 25 iunie 1998, în dublu exemplar, în
limbile moldovenească, turcă şi engleză, toate trei texte fiind egal
autentice.
În cazul apariţiei divergenţelor de interpretare a textelor, textul
în limba engleză va prevala.