Documente
Acord din 30.03.95 între Guvernul Republicii Moldova şi Guvernul Republicii Uzbekistan privind evitarea dublei impuneri şi prevenirea evaziunii fiscale în materie de impozite pe venit şi pe avere
Notă: Ratificat prin Hot. Parl. nr.577-XIII din 20.09.95
Acord între Guvernul Republicii Moldova şi Guvernul Republicii
Uzbekistan privind evitarea dublei impuneri şi prevenirea evaziunii
fiscale în materie de impozite pe venit şi pe avere
din 30.03.95
Publicat în ediţia oficială
"Tratate internaţionale", 1999, volumul 22, pag.402
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.30 din 08.05.1997
* * *
-------------------------
* Semnat la Chişinău, la 30 martie 1995.
În vigoare din 28 noiembrie 1995.
Guvernul Republicii Moldova şi Guvernul Republicii Uzbekistan,
denumite în continuare State contractante,
dorind să încheie Acordul privind evitarea dublei impuneri şi
prevenirea evaziunii fiscale în materie de impozite pe venit şi pe avere,
au convenit următoarele:
ARTICOLUL 1
Persoane vizate
Prezentul Acord se aplică persoanelor care sînt rezidente ale unui
Stat contractant sau ale ambelor State contractante.
ARTICOLUL 2
Impozite vizate
1. Prezentul Acord se aplică impozitelor pe venit şi pe avere
percepute în numele fiecărui Stat contractant sau al autorităţilor sale
locale, indiferent de modul în care sînt percepute.
2. Sînt considerate impozite pe venit şi pe avere toate impozitele
percepute pe venitul total sau pe o parte din venit, inclusiv impozitele
pe veniturile de la înstrăinarea bunurilor mobiliare şi imobiliare şi
impozitul pe suma totală a salariilor şi a remuneraţiilor, plătite de
întreprinderi.
3. Impozitele cărora li se aplică prezentul Acord sînt:
a) În Republica Moldova:
(i) impozitul pe beneficiu (venitul) întreprinderilor;
(ii) împozitul pe venitul persoanelor fizice;
(iii) impozitul pe avere;
(denumite în continuare "impozite ale Moldovei");
b) În Republica Uzbekistan:
(i) impozitul pe beneficiu (venitul) întreprinderilor, asociaţiilor
şi organizaţiilor;
(ii) impozitul pe venitul cetăţenilor Republicii Uzbekistan,
cetăţenilor străini şi persoanelor fără cetăţenie;
(iii) impozitul pe avere;
(denumite în continuare "impozite ale Uzbekistanului").
4. Prezentul Acord se aplică, de asemenea oricăror impozite identice
sau similare în esenţă, care vor fi percepute de oricare dintre Statele
contractante după data semnării acestui Acord, în completare sau în
locul impozitelor menţionate în punctul 3. Autorităţile competente ale
Statelor contractante îşi vor notifica reciproc modificările
substanţiale ale legislaţiilor lor fiscale.
ARTICOLUL 3
Definiţii generale
1. În sensul prezentului Acord, în măsura în care contextul nu
impune o altă interpretare:
a) termenul "Republica Moldova" înseamnă Republica Moldova şi,
folosit în sens geografic, include teritoriul, apele şi spaţiul ei
aerian, asupra cărora Republica Moldova îşi exercită drepturile suverane
şi jurisdicţia, inclusiv dreptul la exploatarea subsolurilor şi
resurselor naturale, conform normelor dreptului internaţional;
b) termenul "Uzbekistan" înseamnă Republica Uzbekistan şi, folosit
în sens geografic, include teritoriul, apele şi spaţiul ei aerian,
asupra cărora Republica Uzbekistan îşi exercită drepturile suverane şi
jurisdicţia, inclusiv dreptul la exploatarea subsolurilor şi resurselor
naturale, conform normelor dreptului internaţional;
c) termenii "un Stat contractant" şi "celălalt Stat contractant"
indică, în dependenţă de context, Republica Moldova sau Republica
Uzbekistan;
d) termenul "persoană" înseamnă o persoană fizică, o companie sau
orice altă asociere de persoane;
e) termenul "companie" înseamnă orice asociere corporativă sau orice
altă organizaţie, considerată în conformitate cu legile Statelor
contractante drept asociere corporativă, căreia i s-a conferit un
asemenea statut jurudic în scopul impozitării;
f) termenii "întreprindere a unui Stat contractant" şi
"întreprindere a celuilalt Stat contractant" înseamnă o întreprindere
condusă de un rezident al unul Stat contractant şi, respectiv, o
întreprindere condusă de un rezident al celuilalt Stat contractant;
g) termenul "transport internaţional" înseamnă orice transport
efectuat cu o navă maritimă, fluvială sau aeriană, cu un vehicul
feroviar sau auto, exploatate de o întreprindere a unui Stat
contractant, cu excepţia cazurilor cînd sus-numitele mijloace de
transport sînt exploatate aparte numai între punctele situate pe
teritoriul celuilalt Stat contractant;
h) termenul "organ de resort" înseamnă în cazul Republicii Moldova -
Ministerul Finanţelor al Republicii Moldova sau reprezentantul lui
împuternicit; iar în cazul Republicii Uzbekistan Comitetul Fiscal de
Stat al Republicii Uzbekistan sau reprezentantul lui împuternicit;
i) termenul "un naţional" înseamnă orice persoană fizică cu
cetăţenia unui Stat contractant, precum şi orice persoană juridică,
societate, asociaţie sau organizaţie, căreia i s-a atribuit un atare
statut în conformitate cu legislaţia în vigoare a unuia dintre Statele
contractante.
2. La aplicarea acestui Acord de către unul din Statele
contractante, orice termen care nu este definit în Acord va avea sensul
pe care îl are în cadrul legislaţiei acelui Stat contractant în raport
cu impozitele care cad sub incidenţa prezentului Acord, dacă din context
nu reiese altă interpretare.
ARTICOLUL 4
Rezident
1. În sensul prezentului Acord, termenul "rezident al unui Stat
contractant" înseamnă orice persoană care, potrivit legislaţiei acelui
Stat, este supusă impozitării în el în baza domiciliului, reşedinţei
permanente, locului în care s-a constituit ca persoană juridică,
sediului organului ei de conducere şi oricărui alt criteriu de natură
analogă. Totuşi acest termen nu include orice persoană supusă
impozitării în acest Stat numai în temeiul faptului că ea obţine
venituri din sursele sau averea, situate în acest Stat. Acest termen
include de asemenea Guvernul Statului contractant şi autorităţile lui
locale, structurile autorizate ale acelui Guvern sau ale autorităţilor
în cauză.
2. Dacă în conformitate cu prevederile punctului 1 al acestui
articol, o persoană fizică este rezidentă ambelor State contractante,
atunci statutul său va fi determinat în conformitate cu următoarele
reguli:
a) această persoană va fi considerată rezidentă a Statului
contractant în care dispune de o locuinţă accesibilă permanentă. Dacă
această persoană dispune de o locuinţă accesibilă permanentă în ambele
State contractante, ea va fi considerată rezidentă a acelui Stat
contractant, cu care legăturile sale personale şi economice sînt cele
mai strînse (centrul intereselor vitale);
b) dacă Statul contractant, în care această persoană are centrul
intereselor ei vitale, nu poate fi determinat sau dacă ea nu dispune de
o locuinţă permanentă în nici unul din Statele contractante, atunci
această persoană va vi considerată rezidentă a acelui Stat contractant,
în care de obicei locuieşte;
c) dacă această persoană locuieşte de obicei în ambele State
contractante sau în nici unul din ele, ea va fi considerată rezidentă a
Statului contractant al cărui cetăţean este;
d) dacă fiecare din Statele contractante consideră această persoană
ca rezident al său sau al nici unuia dintre ele, organele de resort ale
Statelor contractante vor soluţiona această problemă de comun acord.
3. Dacă o persoană, alta decît o persoană fizică, este, potrivit
prevederilor punctului 1, rezidentă a ambelor State contractante, atunci
ea va fi considerată rezidentă a Statului contractant în care se află
sediul conducerii sale efective.
ARTICOLUL 5
Reprezentanţa permanentă
1. În sensul prezentului Acord, termenul "reprezentanţă permanentă"
înseamnă locul permanent de activitate, prin intermediul căruia
întreprinderea unui Stat contractant îşi desfăşoară, în întregime sau
parţial, activitatea sa de antreprenoriat în celălalt Stat contractant.
2. Termenul "reprezentanţa permanentă" include în special:
a) sediul conducerii;
b) o sucursală;
c) un birou;
d) o fabrică;
e) un atelier;
f) o mină, un puţ petrolier sau de gaze, o carieră sau orice alt loc
de extragere a resurselor naturale.
3. Termenul "reprezentanţă permanentă" include, de asemenea, un
şantier de construcţii, un obiect de montaj sau asamblare numai dacă
acestea funcţionează o perioadă mai mare de 6 luni. În cazuri
excepţionale şi în baza demersului persoanei care efectuează aceste
lucrări, organele de resort ale Statelor contractante, unde se
desfăşoară atare lucrări, pot să nu considere această activitate ca
formativă a unei reprezentanţe permanente chiar şi în cazurile cînd
această activitate continuă peste 6 luni, dar nedepăşind perioada de 12
luni.
4. Independent de prevederile precedente ale acestui articol,
termenul "reprezentanţă permanentă" nu cuprinde:
a) folosirea de instalaţii exclusiv în scopul depozitării, expunerii
sau livrării de produse sau mărfuri, ce aparţin întreprinderii;
b) păstrarea unor rezerve de produse sau mărfuri, ce aparţin
întreprinderii, numai în scopul depozitării, expunerii sau livrării;
c) păstrarea unor rezerve de produse sau mărfuri, ce aparţin
întreprinderii, exclusiv în scopul prelucrării lor de către altă
întreprindere;
d) menţinerea unui loc permanent de activitate numai în scopul
achiziţionării de produse ori mărfuri sau culegerii de informaţii pentru
întreprindere;
e) menţinerea unui loc permanent de activitate exclusiv în scopul de
a desfăşura, pentru întreprindere, orice alte activităţi cu caracter
pregătitor sau auxiliar;
f) menţinerea unui loc permanent de activitate exclusiv pentru orice
combinare de activităţi, menţionate în subpunctele de la a) la e), cu
condiţia că întreaga activitate a locului permanent de activitate, ce
rezultă din această combinare, are un caracter pregătitor sau auxiliar.
5. Independent de prevederile punctelor 1 şi 2 precedente, dacă o
persoană, alta decît agentul cu statut independent, la care se referă
punctul 7 al prezentului articol, activează într-un Stat contractant din
numele întreprinderii celuilalt Stat contractant, atunci această
întreprindere se consideră ca avînd reprezentanţă permanentă în acest
Stat referitor la orice activitate pe care o desfăşoară această persoană
în beneficiul întreprinderii, dacă această persoană dispune şi, ca
regulă, foloseşte în primul Stat contractant împuternicirea de a încheia
contracte în numele întreprinderii, cu excepţia cazurilor cînd
activitatea acestei persoane este limitată de prevederile punctului 4,
activitate care, deşi se efectuează printr-un loc permanent de
activitate, nu transformă acel loc într-o reprezentanţă permanentă.
6. Independent de prevederile precedente ale acestui articol, o
întreprindere de asigurare a unui Stat contractant, cu excepţia
cazurilor de asigurare repetată, se va considera ca avînd reprezentanţă
permanentă în celălalt Stat contractant, dacă ea va acumula prime de
asigurare pe teritoriul acestui din urmă Stat contractant sau dacă
asigură riscurile eventuale din acest Stat prin intermediul unei
persoane, ce diferă de agentul cu Statut independent, indicat în punctul
7 al prezentului articol.
7. O întreprindere a unui Stat contractant nu va fi considerată că
are o repezentanţă permanentă în celălalt Stat contractant numai fiindcă
ea exercită în acest Stat activităţi de antreprenor prin intermediul
unui broker, comisionar sau orice alt agent cu statut independent, cu
condiţia că aceste persoane vor acţiona în cadrul activităţii lor
obişnuite.
8. Faptul că o companie care este rezidentă a unui Stat contractant
controlează sau este controlată de o companie care este rezidentă a
celuilalt Stat contractant sau care exercită activităţi comerciale în
acest celălalt Stat (fie printr-o reprezentanţă permanentă sau în alt
mod), luat ca atare, nu este suficient să transforme una din aceste
companii într-o reprezentanţă permanentă a celeilalte companii.
ARTICOLUL 6
Venitul din proprietăţi imobiliare
1. Veniturile, obţinute de rezidentul unui Stat contractant din
proprietăţi imobiliare (inclusiv venitul din agricultură sau gospodăria
forestieră), situate în celălalt Stat contractant, pot fi impozitate în
acel celălalt Stat contractant.
2. În prezentul Acord termenul "proprietăţi imobiliare" va avea
sensul, atribuit de legislaţia acelui Stat contractant, în care sînt
situate proprietăţile în cauză. Acest termen va include, în orice caz
proprietatea accesorie proprietăţii imobiliare, vitele şi utilajele
folosite în agricultură şi în exploatări forestiere, toate tipurile de
gospodării piscicole, drepturile asupra cărora se aplică prevederile
dreptului comun cu privire la proprietatea funciară, uzufructul averii
imobiliare şi drepturile la rente variabile sau fixe în calitate de
recompensă pentru exploatarea sau dreptul de exploatare a zăcămintelor
minerale, izvoarelor şi altor resurse naturale. Navele maritime,
fluviale şi aeriene, mijloacele de transport feroviar şi auto nu vor fi
considerate ca proprietăţi imobiliare.
3. La aplicarea în prezentul articol, termenul "uzufruct" înseamnă
dreptul la folosinţă pe viaţă a proprietăţii străine şi a veniturilor,
aduse de ea.
4. Prevederile punctului 1 al acestui articol se aplică, de
asemenea, veniturilor, obţinute din folosirea directă, închirierea sau
folosirea în orice altă formă a proprietăţii imobiliare.
5. Prevederile punctelor 1 şi 3 ale prezentului articol se vor
aplica, de asemenea, veniturilor provenite din proprietăţile imobiliare
ale unei întreprinderi şi veniturilor din proprietăţile imobiliare,
utilizate pentru prestarea unor servicii individuale independente.
ARTICOLUL 7
Profitul din activităţi de antreprenoriat
1. Profitul unei întreprinderi a unui Stat contractant va fi
impozabil numai în acest Stat în afară de cazul cînd întreprinderea
exercită activităţi de antreprenoriat în celălalt Stat contractant
printr-o reprezentanţă permanentă situată în el. Dacă întreprinderea
exercită activităţi de antreprenoriat în modul sus-indicat, profitul
întreprinderii se impune în celălalt Stat contractant, însă numai acea
parte din el, care poate fi atribuibilă:
a) activităţii acelei reprezentanţe permanente;
b) vînzărilor în acel celălalt Stat de produse sau mărfuri de
acelaşi tip sau de tip similar cu cele, care se comercializează prin
acea reprezentanţă permanentă;
c) altor activităţi comerciale, desfăşurate în acel celălalt Stat,
de aceeaşi natură sau asemănătoare cu cele, desfăşurate prin acea
reprezentanţă permanentă.
2. În conformitate cu prevederile punctului 3 al prezentului
articol, dacă o întreprindere a unui Stat contractant exercită
activităţi de antreprenoriat în celălalt Stat contractant printr-o
reprezentanţă permanentă situată acolo, atunci în fiecare Stat
contractant acestei reprezentanţe permanente i se atribuie profitul pe
care l-ar fi putut obţine, dacă ea ar fi constituit o întreprindere
separată şi autonomă, care ar fi realizat o activitate identică sau
similară în condiţii identice sau similare şi acţionînd total
independent faţă de întreprinderea a cărei reprezentanţă permanentă este.
3. La determinarea profitului reprezentanţei permanente va fi admisă
scăderea cheltuielilor, comportate de scopurile funcţionării acelei
reprezentanţe permanente, inclusiv cheltuielile de conducere şi de
administrarea ei generală, suportate atît în Statul, în care este
situată reprezentanţa permanentă, cît şi în oricare alt loc.
Nu se admite scăderea sumelor, achitate de reprezentanţă permanentă
reprezentanţei sale principale sau oricărei alte reprezentanţe a
rezidentului prin plata redevenţei pentru exploatarea licenţelor,
taxelor sau altor plăţi analogice pentru folosirea patentelor sau altor
drepturi, sau prin plata comisioanelor pentru prestarea unor servicii
concrete sau de management, sau prin plata dobînzilor aferente
împrumuturilor acelei reprezentanţe permanente.
4. Deşi în fiece Stat contractant se obişnuieşte, potrivit legii, ca
profitul atribuibil unei reprezentanţe permanente să se determine prin
repartizarea proporţională a profitului total al întreprinderii
diferitelor subdiviziuni ale acesteia, nici o prevedere a punctului 2
din prezentul articol nu va împiedica Statul contractant în cauză să
determine profitul impozabil printr-o repartizare ce se impune prin
practica uzuală, însă metoda de repartizare aleasă trebuie să fie aceea,
prin care rezultatele vor corespunde principiilor ce se cuprind în acest
articol.
5. Nici un profit nu se va atribui reprezentanţei permanente în baza
faptului că reprezentanţa permanentă pur şi simplu achiziţionează
produse sau mărfuri pentru întreprindere.
6. Pentru scopurile prevăzite în punctele precedente, profiturile
care se atribuie unei reprezentanţe permanente, vor fi determinate în
fiecare an prin aceeaşi metodă, în afară de cazul cînd există motive
temeinice pentru a proceda altfel.
7. Dacă profitul include elemente de venit, care sînt tratate
separat în alte articole ale prezentului Acord, atunci prevederile
acelor articole nu vor fi afectate de prevederile prezentului articol.
ARTICOLUL 8
Transporturi internaţionale
1. Profiturile întreprinderii unui Stat contractant, obţinute din
exploatarea în trafic internaţional a navelor, aeronavelor şi a
vehiculelor de transport feroviar şi rutier, vor fi impozabile numai în
acel Stat.
2. În scopurile acestui articol, profiturile obţinute din
exploatarea în trafic internaţional a navelor, aeronavelor, vehiculelor
de transport feroviar sau rutier includ:
a) profiturile obţinute din închirierea navelor, aeronavelor,
vehiculelor de transport feroviar şi rutier şi
b) profiturile obţinute din folosirea, întreţinerea sau închirierea
containerelor (inclusiv treilere şi utilaje pentru transportarea
containerelor), folosite pentru transportarea produselor şi mărfurilor,
în cazurile cînd atare folosire, întreţinere sau închiriere sînt doar
activităţi auxiliare în cadrul exploatării în trafic internaţional a
navelor, aeronavelor, vehiculelor de transport feroviar şi rutier.
3. Prevederile punctului 1 şi 2 sînt, de asemenea, aplicabile şi
profitului obţinut prin participarea la un pool (în fondul general), la
activitatea unei întreprinderi mixte sau unei organizaţii internaţionale
de exploatare a transporturilor.
4. Prin derogare de la prevederile articolului 7, profitul obţinut
de întreprinderile unui Stat contractant, al căror profil de activitate
este exploatarea transporturilor auto sau feroviare:
a) din transportarea pasagerilor sau bunurilor între un punct, aflat
în afara hotarelor celuilalt Stat contractant, şi oricare alt punct, sau
b) din închirierea mijloacelor de transport auto (inclusiv treilere)
sau a materialului rulant feroviar, utilizat pentru transporturi de
pasageri sau bunuri între un punct, situat peste hotarele celuilalt Stat
contractant şi oricare alt punct,
se scuteşte de impozit în acest celălalt Stat.
ARTICOLUL 9
Întreprinderi asociate
1. În cazul cînd:
a) o întreprindere a unui Stat contractant participă, direct sau
indirect, la conducerea, controlul sau la capitalul unei întreprinderi a
celuilalt Stat contractant, sau
b) unele şi aceleaşi persoane participă, direct sau indirect, la
conducerea, controlul sau la capitalul unei întreprinderi a unui Stat
contractant şi ale unei întreprinderi a celuilalt Stat contractant şi
cînd în fiecare caz în relaţiile reciproce comerciale şi financiare ale
acestor două întreprinderi se crează sau sînt impuse condiţii ce diferă
de acelea, care ar fi fost stabilite între întreprinderi independente,
atunci orice profit, care fără aceste condiţii ar fi fost obţinut de una
din ele, dar nu a fost realizat în fapt, poate fi inclus în profitul
acestei întreprinderi şi impozitat respectiv, conform sumai totale.
2. Cînd un Stat contractant include în profiturile unei
întreprinderi aparţinînd acelui Stat şi impozitează respectiv
profiturile, pentru care o întreprindere a celuilalt Stat contractant a
fost supusă impozitării în acel celălalt Stat, şi profiturile astfel
incluse sînt profituri care ar fi revenit întreprinderii primului Stat
menţionat, dacă condiţiile relaţiilor reciproce dintre cele două
întreprinderi ar fi fost condiţii ce se stabilesc în mod obişnuit între
întreprinderi independente, atunci acest celălalt Stat va corela
respectiv suma impozitului ce i se cuvine din aceste profituri în cazul,
cînd acest celălalt Stat consideră corelarea justificată. La efectuarea
unei asemenea rectificări este necesar să se ţină seama şi de celelalte
prevederi ale prezentului Acord, iar organele de resort ale Statelor
contractante vor iniţia, în caz de necesitate, consultările reciproce de
rigoare.
ARTICOLUL 10
Dividende
1. Dividendele, plătite de o companie care este rezidentă a Statului
contractant, unui rezident al celuilalt Stat contractant pot fi
impozitate în acel celălalt Stat.
2. Totuşi, aceste dividende pot fi, de asemenea impuse în Statul
contractant, în care este rezidentă compania care plăteşte dividende
potrivit legislaţiei acestui Stat, dar dacă primitorul este în realitate
posesorul dividendelor şi este supus impozitării pentru aceste
dividende, impozitul astfel stabilit nu va depăşi:
a) cinci la sută din suma totală a dividendelor, dacă beneficiarul
(posesorul care profită de dividende) este în compania, care
controlează, direct sau indirect, cel puţin 10 la sută din voturile
decisive ale companiei plătitoare de dividende;
b) 15 la sută din suma totală a dividendelor în celelalte cazuri.
Organele de resort ale Statelor contractante vor stabili prin
înţelegere reciprocă modalitatea aplicării acestor restricţii. Prezentul
punct nu se referă la impozitarea companiei în ce priveşte profitul, din
care se plătesc dividende.
3. Termenul "dividende" folosit în acest articol, înseamnă
veniturile provenite din acţiuni şi din folosirea acţiunilor, din
drepturile de folosinţă şi din părţi miniere, din acţiuni de fondator şi
alte drepturi, care nu sînt titluri de creanţă, din participarea la
profituri, precum şi veniturile din alte drepturi corporative, care sînt
supuse impozitării analogic veniturilor provenite din acţiuni, în
conformitate cu legislaţia fiscală a Statului, în care este rezidentă
compania distribuitoare a dividendelor.
4. Prevederile punctelor 1 şi 2 ale acestui articol nu se aplică
dacă beneficiarul dividendelor, fiind rezident al unui Stat contractant,
desfăşoară activităţi antreprenoriale în celălalt Stat contractant, în
care compania plătitoare de dividende este rezidentă, printr-o
reprezentanţă permanentă situată acolo, sau prestează în acel celălalt
Stat servicii individuale independente printr-o bază permanentă situată
în el, şi dacă holdingul, care este aducător de dividende, este efectiv
legat de o asemenea reprezentanţă permanentă sau bază permanentă. În
atare caz, în dependenţă de situaţie, se vor aplica prevederile
articolelor 7 sau 14 ale acestui Acord.
5. Cînd o companie, rezidentă a unui Stat contractant, obţine
profituri sau venituri din celălalt Stat contractant, acel celălalt Stat
poate să nu perceapă nici un impozit asupra dividendelor, plătite de
această companie, cu excepţia cazurilor cînd aceste dividende se plătesc
unui rezident al acelui celălalt Stat, sau dacă holdingul, aducător de
dividende, este efectiv legat de reprezentanţă permanentă sau de o bază
permanentă, situată în acel celălalt Stat, şi să nu supună impozitării
profitul nedestribuit al companiei, chiar dacă dividendele plătite sau
profitul nedestribuit sînt constituite, în întregime sau în parte din
profitul sau venitul, provenind din acel celălalt Stat.
6. Nimic din prezentul Acord nu poate fi interpretat ca un obstacol
pentru oricare Stat contractant de a stabili un impozit special asupra
profitului companiei, înregistrat reprezentanţei permanente, în acel
Stat, ca supliment la impozitul, care ar fi fost perceput din beneficiul
companiei rezidente a acelui Stat, cu condiţia că orice atare impozit nu
va depăşi 5 la sută din volumul profitului, nesupus în anii precedenţi
unui atare impozit suplimentar.
În acest scop, profitul se determină după calcularea tuturor
impozitelor, altele decît impozitul special menţionat în acest punct,
percepute în Statul contractant, în care se află reprezentanţa
permanentă.
ARTICOLUL 11
Dobînzi
1. Dobînzile, provenind dintr-un Stat contractant şi plătite unui
rezident al celuilalt Stat contractant, pot fi impozitate în acel
celălalt Stat.
2. Totuşi, asemenea dobînzi pot fi, de asemenea, impozitate în acel
Stat contractant din care provin potrivit legislaţiei acelui Stat, dar
dacă beneficiarul (posesorul care profită efectiv de dobînzi) este
rezidentul altui Stat contractant, impozitul încasat nu poate depăşi 10
la sută din suma totală a dobînzilor. Organele de resort ale Statelor
contractante vor stabili de comun acord procedura aplicării unor astfel
de restricţii.
3. Independent de prevederile punctului 2, dobînda provenind
dintr-un Stat contractant va fi scutită de impozit în acel Stat, dacă:
a) beneficiarul efectiv al dobînzii este Guvernul celuilalt Stat
contractant sau autorităţile locale, sau orice alte organe ale
Guvernului sau ale autorităţilor locale;
b) primitorul de facto este Banca Naţională a Republicii Moldova sau
Banca Centrală a Republicii Uzbekistan ("banca băncilor" fiecărui Stat
contractant), organizaţia garant a creditelor de stat pentru export şi
import sau alte organizaţii similare, cărora în conformitate cu
legislaţia Statului contractant respectiv li s-au delegat drepturi
corespunzătoare.
4. Termenul "dobînzi", folosit în prezentul Acord, înseamnă venitul
din titluri de creanţă de orice natură, însoţite sau nu de garanţii
ipotecare sau o clauză privind dreptul de participare la profiturile
debitorului, în special venitul în hîrtii de valoare guvernamentale şi
venitul din titluri de creanţă sau obligaţiuni, inclusiv cîştigurile şi
premiile, legate de aceste hîrtii de valoare, titluri de creanţă sau
obligaţiuni. În sensul prezentului articol, amenzile pentru plata cu
întîrziere (penalităţile) nu sînt considerate dobînzi.
5. Prevederile punctelor 1 şi 2 ale acestui articol nu se vor aplica
dacă beneficiarul, fiind rezident al unui Stat contractant, desfăşoară
activităţi antreprenoriale în celălalt Stat contractant, din care provin
dobînzile, printr-o reprezentanţă permanentă situată acolo, sau
prestează servicii individuale independente printr-o bază permanentă
situată acolo, iar creanţa în baza căreia se plătesc dobînzile este
legată efectiv de o asemenea reprezentanţă permanentă sau bază
permanentă. În atare caz, în dependenţă de situaţie, se vor aplica
prevederile articolelor 7 sau 14 ale prezentului Acord.
6. Dobînzile se consideră că provin dintr-un Stat contractant cînd
plătitorul este însuşi acel Stat, autorităţile locale sau rezidentul
acelui Stat. Totuşi, cînd plătitorul dobînzilor, fie că este sau nu
rezident al unui Stat contractant, are într-un Stat contractant o
reprezentanţă permanentă sau o bază permanentă, în legătură cu care au
apărut dobînzile plătite efectiv pentru creanţă, atunci dobînzile se
consideră că provin din Statul contractant, în care este situată
reprezentanţa permanentă sau baza permanentă.
7. În cazul cînd, datorită relaţiilor deosebite existente între
plătitor şi persoana care are dreptul real la dobîndă sau între ambii şi
un terţ, suma dobînzilor rezultînd din creanţa în baza căreia acestea se
plătesc, va depăşi suma care ar fi fost stabilită în lipsa unor astfel
de relaţii de către plătiror şi persoana cu dreptul real la dobîndă,
prevederile prezentului acrticol se vor aplica numai la ultima sumă
menţionată. În acest caz, partea excedentară a plăţilor va rămîne, de
asemenea, impozabilă conform legislaţiei fiecărui Stat contractant,
ţinîndu-se cont de celelalte prevederi ale prezentului Acord.
ARTICOLUL 12
Redevenţe
1. Redevenţele provenind dintr-un Stat contractant şi achitate unui
rezident al celuilalt Stat contractant pot fi supuse impozitării în acel
celălalt Stat, dacă acest rezident este beneficiarul efectiv al acestor
redevenţe.
2. Totuşi aceste redevenţe pot fi, de asemenea, impuse în Statul
contractant din care provin, conform legislaţiei lui, dar dacă
primitorul lor este beneficiarul (posesorul care profită de redevenţe),
impozitul nu poate depăşi 15 la sută din suma globală a redevenţei.
Organele competente ale Statelor contractante, conform acordului
reciproc, vor stabili metoda aplicării acestor restricţii.
3. Termenul "redevenţe", folosit în prezentul Articol, înseamnă
plăţi de orice gen, primite pentru folosirea sau concesionarea oricărui
drept de autor asupra unei opere literare, de artă sau ştiinţifice,
inclusiv filme cinematografice şi înregistrări pentru radio şi
televiziune, casete video, orice brevete şi embleme comerciale, design
sau model, scheme, programe computerizate, formule secrete sau procese,
ori pentru folosirea sau concesionarea oricăror echipamente industriale,
comerciale sau ştiinţifice, sau pentru orice informaţii privind
experienţa în domeniul industrial, comercial sau ştiinţific.
4. Prevederile punctelor 1 şi 2 nu se aplică în cazul cînd
beneficiarul efectiv al redevenţelor, fiind un rezident al unui Stat
contractant desfăşoară activităţi de afaceri în celălalt Stat
contractant din care provin redevenţele, printr-o reprezentanţă
permanentă sau bază permanentă situată acolo, şi dreptul sau
proprietatea pentru care se plătesc redevenţe sînt efectiv legate de o
asemenea reprezentanţă permanentă sau bază permanentă. În acest caz, se
vor aplica prevederile articolelor 7 sau 14 ale prezentului Acord, după
caz.
5. Se consideră că redevenţele provin din Statul contractant, dacă
plătitorul lor este însuşi Statul, organul administraţiei publice locale
sau rezidentul acelui Stat contractant. Totuşi, cînd persoana plătitoare
de redevenţe, fie că este sau nu rezidentă a acelui Stat contractant,
dispune în ambele State de o reprezentanţă permanentă sau o bază
permanentă, de care este legat angajamentul de a achita redevenţele, şi
cheltuielile privind achitarea lor le suportă acea reprezentaţă sau bază
permanentă, aceste redevenţe se consideră că provin din acel Stat
contractant, în care sînt situate acea reprezentanţă permanentă sau bază
permanentă.
6. Dacă, datorită relaţiilor deosebite dintre plătitor şi
beneficiarul efectiv sau dintre ambii şi un terţ, suma redevenţelor,
avîndu-se în vedere utilizarea, dreptul sau informaţia pentru care sînt
achitate, depăşeşte suma care ar fi fost convenită în lipsa unor atare
relaţii între plătitor şi beneficiarul efectiv, care are dreptul la
aceste venituri, prevederile prezentului articol se vor aplica numai la
ultima sumă menţionată. În acest caz, partea excedentară a plăţilor va
fi supusă impozitării potrivit legislaţiei fiecărui Stat contractant,
ţinîndu-se cont de celelalte prevederi ale prezentului Acord.
7. Prevederile acestui articol nu se vor aplica, dacă scopul
principal sau unul din scopurile principale ale unei persoane, care are
atribuţie la constituirea sau transmiterea dreptului pentru care sînt
achitate redevenţe, a fost obţinerea avantajelor prevăzute în acest
articol printr-o atare constituire sau transmitere a drepturilor.
ARTICOLUL 13
Venituri obţinute din sporirea valorii averii
1. Veniturile obţinute de un rezident al unui Stat contractant din
vînzarea averii imobiliare, menţionate în articolul 6 şi situate în
celălalt Stat contractant, pot fi impuse în acel celălalt Stat
contractant.
2. Veniturile provenite din înstrăinarea averii mobiliare, care
constituie o parte din activul reprezentanţei permanente, pe care o
întreprindere a unui Stat contractant o are în celălalt Stat
contractant, sau din averea mobiliară a bazei permanente, de care
dispune rezidentul unui Stat contractant în celălalt Stat contractant
pentru prestarea unor servicii individuale independente, incluzînd
veniturile obţinute din înstrăinarea acelei reprezentanţe permanente
(separat sau cu întreaga întreprindere) sau bazei permanente respective
pot fi supuse impozitării în acel celălalt Stat.
3. Veniturile rezidentului unui Stat contractant, provenite din
vînzarea navelor, aeronavelor, vehiculelor de transport feroviar şi
rutier, exploatate în trafic internaţional de către o întreprindere a
acestui Stat contractant sau din înstrăinarea averii mobiliare,
utilizate în exploatarea acestor mijloace de transport, vor fi supuse
impozitării numai în acest Stat contractant.
4. Veniturile, provenite din înstrăinarea oricăror bunuri, altele
decît cele enumerate în punctele 1, 2 şi 3 ale prezentului articol, pot
fi impozitate numai în Statul contractant, în care este rezidentă
persoana care înstrăinează.
ARTICOLUL 14
Servicii individuale independente
1. Venitul, obţinut de către rezidentul unui Stat contractant din
prestarea unor servicii profesionale sau altor servicii independente
analogice, poate fi impozitat numai în acest Stat, cu excepţia
următoarelor circumstanţe, cînd astfel de venituri pot fi impozitate şi
în celălalt Stat contractant:
a) dacă el dispune de o bază permanentă, accesibilă pentru el în
celălalt Stat contractant pentru scopuri ce ţin de serviciile sale,
venitul lui poate fi impozitat în acel celălalt Stat contractant, însă
numai acea parte a lui, care este atribuită acestei baze permanente, sau
b) dacă aflarea lui în celălalt Stat contractant constituie o
perioadă sau mai multe perioade, egale sau ce depăşesc 90 de zile în
decursul a 12 luni, aflare ce începe şi sfîrşeşte în anul calendaristic
examinat, se va impozita numai venitul, obţinut din activitatea ce a
realizat-o în acel celălalt Stat contractant în anul respectiv.
2. Termenul "servicii individuale independente" include, în special,
activităţile independente de ordin ştiinţific, literar, artistic,
instructiv sau pedagogic, precum şi exercitarea activităţii independente
de medic, jurist, inginer, arhitect, dentist şi contabil.
ARTICOLUL 15
Servicii individuale dependente
1. Lînd în considerare prevederile articolelor 16, 18 şi 19 ale
prezentului Acord, salariile şi alte recompense similare, primite de un
rezident al unui Stat contractant pentru munca salariată, sînt supuse
impozitării numai în acel Stat, cu condiţia ca munca salariată să nu se
efectueze în celălalt Stat contractant. Dacă munca salariată este
exercitată în acest mod, recompensele primite în legătură cu aceasta pot
fi impozitate în acest Stat contractant.
2. Independent de prevederile punctului 1 al prezentului articol,
remuneraţia, primită de rezidentul unui Stat contractant pentru o
activitate salariată, exercitată în celălalt Stat contractant, este
supusă impozitării numai în primul Stat menţionat dacă:
a) beneficiarul se află în celălalt Stat contractant o perioadă sau
mai multe perioade care nu depăşesc în total 183 zile în orice perioadă
de 12 luni, care se începe şi se sfîrşeşte în anul calendaristic vizat,
şi
b) remuneraţia este plătită de o persoană sau în numele unei
persoane, care angajează şi care nu este rezidentă a celuilalt Stat, şi
c) cheltuielile cu remunerarea nu sînt suportate de o instituţie
permanentă sau o bază permanentă, pe care cel care angajează le are în
celălalt Stat.
3. Independent de prevederile punctelor 1 şi 2 ale acestui articol,
salariul şi alte remuneraţii similare, pe care rezidentul unui Stat
contractant le primeşte pentru o activitate salariată, executată la
bordul unei nave maritime sau aeriene, vehicul de transport feroviar sau
rutier, exploatate în trafic internaţional, pot fi impozitate în acest
Stat contractant.
ARTICOLUL 16
Onorariile membrilor consiliului de administraţie
1. Onorariile directorilor şi alte plăţi similare primite de un
rezident al unui Stat contractant în calitatea sa de membru al
consiliului de administraţie sau al altui organ al companiei ori al
oricărei alte persone juridice care este rezidentă a celuilalt Stat
contractant pot fi impozitate în acel celălalt Stat.
ARTICOLUL 17
Artişti şi sportivi
1. Independent de prevederile articolelor 14 şi 15 ale prezentului
Acord, venitul obţinut de rezidentul unui Stat contractant în calitate
de lucrător în domeniul artelor, cum sînt artiştii de teatru, de film,
de radio sau televiziune, ori ca interpreţi muzicali sau ca sportivi,
din activitatea lui personală, desfăşurată în celălalt Stat contractant,
poate fi impozitat în acel celălalt Stat.
2. În cazul în care venitul din activitatea personală, desfăşurată
de un lucrător din domeniul artelor sau de un sportiv în această
calitate, nu revine lucrătorului din domeniul artelor sau sportivului,
ci altei persoane, acest venit, independent de prevederile articolelor
7, 14 şi 15 ale prezentului Acord, se impozitează în Statul contractant
în care sînt exercitate activităţile lucrătorului din domeniul artelor
sau sportivului.
3. Prevederile punctelor 1 şi 2 nu se aplică venitului, obţinut din
activitatea desfăşurată într-un Stat contractant de către lucrători din
domeniul artelor şi sportivi, dacă vizita lor în acest Stat este
finanţată integral din fondurile publice ale unuia dintre Statele
contractante sau ale ambelor State ori de către autorităţile locale. În
atare situaţii venitul se impozitează numai în Statul contractant, al
cărui rezident este lucrătorul din domeniul artelor sau sportivul în
cauză.
Organele de resort ale Statelor contractante, de comun acord, în
fiecare caz concret, determină modul de aplicare a prevederilor
punctului 3 al prezentului articol.
ARTICOLUL 18
Pensii
1. Sub rezerva prevederilor punctului 2 al articolului 19, pensiile
şi alte remuneraţii şi plăţi similare, constituite în Statul contractant
şi plătite rezidentului celuilalt Stat contractant pentru activitatea
salariată desfăşurată în trecut, se impun numai în acel Stat.
ARTICOLUL 19
Serviciul public
1. a) Remuneraţia, alta decît pensia, plătită de un Stat contractant
sau de autorităţile locale ale acestuia unei persoane fizice pentru
serviciile dependente prestate acelui Stat sau autorităţilor locale, se
impozitează numai în acel Stat;
b) în pofida prevederilor subpunctului a) al punctului 2 din
prezentul articol, pensia se impozitează numai în celălalt Stat
contractant, dacă serviciul dependent este prestat în acel Stat şi
persoana fizică este rezidentă a acelui Stat care:
(i) este cetăţean al acelui Stat, sau
(ii) nu a devenit rezidentă a acelui Stat, numai în scopul prestării
serviciului.
2. a) orice pensie, plătită de un Stat contractant, de o
subdiviziune administrativă, de autorităţile publice locale sau din
fonduri create de acest Stat contractant oricărei persoane fizice pentru
serviciile, prestate acestui Stat, subdiviziunii administrative sau
autorităţii locale ale acestuia, se impozitează numai în acest Stat;
b) în pofida prevederilor subpunctului a) din punctul 2 al acestui
articol, această pensie se impozitează numai în celălalt Stat
contractant, dacă persoana fizică este rezidentă sau cetăţean al
acestuia.
3. Prevederile articolelor 15, 16 şi 17 ale prezentului Acord se vor
aplica remuneraţiilor şi pensiilor plătite pentru serviciile prestate în
legătură cu o activitate de afaceri, desfăşurată de Statul contractant
sau autorităţile locale ale acestuia.
ARTICOLUL 20
Studenţi
Plăţile, primite de un student sau un practicant, care este sau a
fost înainte de sosirea sa într-un Stat contractant rezident al
celuilalt Stat contractant şi care se află în primul Stat contractant
menţionat exclusiv în scopul studierii sau instruirii, şi destinate
întreţinerii, studierii şi instruirii, nu se impozitează în acest Stat,
cu condiţia ca sursele acestor remuneraţii să se afle în afara acestui
Stat.
ARTICOLUL 21
Alte venituri
1. Elementele de venituri, de care beneficiază efectiv rezidentul
unui Stat contractant, indiferent de originea lor, necuprinse în
articolele precedente ale prezentului Acord, se impozitează numai în
acest Stat.
2. Prevederile punctului 1 al acestui articol nu se vor aplica
veniturilor, care nu sînt venituri provenite din bunuri imobiliare, dacă
beneficiarul acestor venituri, fiind rezident al unui Stat contractant,
desfăşoară activitate în celălalt Stat contractant prin intermediul
reprezentanţei permanente situate acolo sau prestează servicii
individuale independente printr-o bază permanentă situată acolo, şi
dreptul sau proprietatea în legătură cu care venitul este plătit sînt
efectiv legate de o asemenea reprezentanţă permanentă sau bază
permanentă. În acest caz se vor aplica prevederile articolelor 7 sau 14
ale prezentului Acord, după caz.
ARTICOLUL 22
Averea
1. Averea constituită din bunuri imobiliare aparţinînd rezidentului
unui Stat contractant, aflate în celălalt Stat contractant, se
impozitează în acest celălalt Stat.
2. Averea constituită din bunuri imobiliare făcînd parte din averea
antreprenorială a reprezentanţei permanente, pe care o întreprindere a
unui Stat contractant o are în celălalt Stat contractant, sau din bunuri
imobiliare, aparţinînd unei baze permanente, pe care rezidentul unui
Stat contractant o are în celălalt Stat contractant în scopul prestării
serviciilor individuale independente, poate fi impozitat în acest
celălalt Stat.
3. Averea întreprinderii Statului contractant, reprezentată de nave
maritime sau aeriene, vehicule de transport feroviar sau rutier
exploatate în trafic internaţional, precum şi averea mobiliară ţinînd de
exploatarea unor asemenea nave maritime şi aeriene, vehicule de
transport feroviar sau rutier şi conteinerelor, la care se referă
prevederile punctului 2 al articolului 8, se impozitează numai în acest
Stat contractant.
4. Toate celelalte elemente de avere ale unui rezident al unui Stat
contractant sînt impozabile numai în acest Stat.
ARTICOLUL 23
Eliminarea dublei impuneri
1. În cazul în care rezidentul unui Stat contractant primeşte venit
sau posedă o avere care, conform prevederilor prezentului Acord, poate
fi impozitată în celălalt Stat contractant, primul Stat menţionat va
permite:
a) deducerea din impozitul pe venitul acestui rezident a unei sume
egale cu impozitul plătit în acel celălalt Stat;
b) deducerea din impozitul pe avere a acestui rezident a unei sume
egale cu impozitul pe avere plătit în acel celălalt Stat.
Aceste reţineri totuşi nu pot depăşi cota de impozit pe venit sau pe
avere, calculată înainte de deducere, care este atribuită venitului sau
averii, ce pot fi impozitate în acel celălalt Stat, după caz.
2. Atunci cînd, conform oricăreia dintre prevederile prezentului
Acord, venitul sau averea, de care dispune rezidentul unui Stat
contractant, este exceptată de la plata impozitului în acest Stat,
Statul acesta poate totuşi, la calcularea sumei impozitului asupra
restului de venit ori de avere aparţinînd acestui rezident, să ia în
calcul suma venitului ori averii exceptate de la impozitare.
ARTICOLUL 24
Nediscriminarea
1. Cetăţenii unui Stat contractant nu vor fi supuşi în celălalt Stat
contractant nici unei impozitări sau obligaţii legate de impunere,
diferită sau mai împovărătoare decît impozitarea şi obligaţiile legate
de ea, la care sînt sau pot fi supuşi cetăţenii acestui celălalt Stat
aflaţi în aceeaşi situaţie, în special, rezidenţii. Prezenta prevedere
se aplică, de asemenea, independent de prevederile articolului 1 al
acestui Acord (persoane vizate) persoanelor fizice care nu sînt
rezidente ale unui Stat contractant sau al ambelor State contractante.
2. Impunerea unei reprezentanţe permanente, pe care o întreprindere
a unui Stat contractant o are în celălalt Stat contractant, nu se va
efectua în acest celălalt Stat contractant în condiţii mai puţin
avantajoase decît impunerea întreprinderilor acestui celuilalt Stat,
care desfăşoară activităţi similare. Această dispoziţie nu trebuie să
fie interpretată ca obligaţie a unui Stat contractant de a acorda
rezidenţilor celuilalt Stat contractant facilităţi personale, scutiri
sau reduceri de impozite în temeiul statutului lor civil sau
circumstanţelor familiale, pe care le acordă propriilor rezidenţi.
3. Cu excepţia cazurilor în care se aplică prevederile punctului 1
al articolului 9, punctului 7 al articolului 11 sau ale punctului 6 al
articolului 12 ale prezentului Acord, dobînzile, redevenţele şi alte
compensaţii, plătite de o întreprindere a unui Stat contractant unui
rezident al celuilalt Stat contractant, sînt deductibile, în scopul
determinării beneficiului impozabil al acestei întreprinderi, în
aceleaşi condiţii ca şi cum ar fi plătite unui rezident din primul Stat
contractant menţionat. Orice datorii similare ale unei întreprinderi a
unui Stat contractant către un rezident al celuilalt Stat contractant
sînt deductibile, în scopul determinării averii impozabile a acestei
întreprinderi, în aceleaşi condiţii ca şi datoriile unui rezident din
primul Stat menţionat.
4. Întreprinderile unui Stat contractant, a căror avere, integral
sau parţial, aparţine sau este controlată, direct sau indirect, de unul
sau mai mulţi rezidenţi ai celuilalt Stat contractant, nu vor fi supuse
în primul Stat contractant menţionat nici unei impuneri sau obligaţii
legate de aceasta, la care sînt sau pot fi supuse întreprinderile
similare ale primului Stat menţionat.
5. Prevederile punctului 3 nu afectează prevederile legilor cu
privire la impozitare ale Statului contractant, care sînt create pentru
a împiedica operaţiunile sau înţelegerile de evaziune fiscală.
ARTICOLUL 25
Procedura amiabilă
1. În cazul cînd o persoană consideră că măsurile luate de un Stat
contractant sau de ambele State contractante îi atrag sau îi vor atrage
o impozitare care nu este în corespundere cu prevederile prezentului
Acord, ea poate, indiferent de mijloacele de apărare, prevăzute de
legislaţia naţională a acestor State, să prezinte o reclamaţie organului
de resort al Statului contractant a cărui rezidentă este sau, dacă cazul
ei cade sub incidenţa punctului 1 al articolului 24 - Statului
contractant al cărui cetăţenie o poartă. Reclamaţia trebuie să fie
prezentată în termen de trei ani de la prima notificare a măsurilor care
atrage o impozitare neconcormă prevederilor prezentului Acord.
2. Organul de resort al unui Stat contractant se va strădui, dacă va
considera reclamaţia întemeiată şi dacă el însuşi nu este în măsură să
ia o decizie satisfăcătoare, să soluţioneze cazul pe calea unei
înţelegeri amiabile cu organul de resort al celuilalt Stat contractant,
în scopul evitării unei impozitări neconforme cu prezentul Acord. Orice
înţelegere atinsă trebuie să se execute independent de restricţiile
temporare, care există în legislaţiile Statelor contractante.
3. Organele de resort ale Statelor contractante se vor stră-dui să
soluţioneze pe calea înţelegerii amiabile orice dificultăţi sau dubii
rezultate ca urmare a interpretării sau aplicării prezentului Acord.
4. Organele de resort ale Statelor contractante pot comunica direct
între ele în scopul realizării unei înţelegeri, în sensul punctelor
precedente. Dacă pentru realizarea unei înţelegeri va fi oportună
organizarea unui schimb verbal de opinii, un atare schimb poate avea loc
în cadrul unei comisii alcătuite din reprezentanţi ai organelor de
resort ale Statelor contractante.
ARTICOLUL 26
Schimb de informaţii
1. Organele de resort ale Statelor contractante vor face schimb de
informaţii necesare pentru aplicarea prevederilor prezentului Acord sau
a legislaţiei Statelor contractante privind impozitările care fac
obiectul prezentului Acord, în măsura în care impozitarea nu este
contrară prevederilor prezentului Acord, în special pentru
preîntîmpinarea evaziunii fiscale şi simplificarea procedurii de
aplicare a prevederilor legii. În acest domeniu orice informaţie primită
de un stat contractant va fi considerată secretă şi va fi divulgată
numai persoanelor sau organelor, inclusiv instanţelor judecătoreşti şi
organelor administrative, abilitate cu stabilirea, încasarea, perceperea
forţată sau prin urmărire judiciară sau soluţionarea contestaţiilor cu
privire la impozitele, care fac obiectul prezentului Acord. Asemenea
persoane sau organe vor folosi informaţia numai în aceste scopuri. Ele
pot divulga informaţia în procedurile judecătoreşti publice sau la
adoptarea deciziilor judiciare.
2. Prevederile punctului 1 nu vor impune în nici un caz organelor de
resort ale unui Stat contractant obligaţia:
a) de a întreprinde măsuri administrative, care contravin
legislaţiei şi practicii administrative predominante ale acelui sau ale
celuilalt Stat contractant;
b) de a furniza informaţii, care nu pot fi obţinute conform
legislaţiei sau în cadrul practicii administrative normale a acelui sau
a celuilalt Stat contractant;
c) de a difuza informaţii, care ar divulga un secret de afaceri,
industrial, comercial sau profesional, sau un procedeu comercial, sau
informaţii a căror divulgare ar fi contrară politicii de stat.
ARTICOLUL 27
Colaboratorii reprezentaţelor diplomatice şi funcţionarii
instituţiilor consulare
Prevederile prezentului Acord în nici un caz nu vor afecta
privilegiile fiscale, acordate colaboratorilor reprezentanţelor
diplomatice şi funcţionarilor instituţiilor consulare în baza regulilor
generale ale dreptului internaţional sau a prevederilor acordurilor
speciale.
ARTICOLUL 28
Intrarea în vigoare
Statele contractante se vor informa reciproc pe canale diplomatice
despre îndeplinirea procedurilor necesare, conform legislaţiei
naţionale, pentru intrarea în vigoare a prezentului Acord. Acordul intră
în vigoare din data primirii notificării de către ultimul Stat
contractant şi dispoziţiile lui se vor aplica:
a) impozitelor percepute de la sursa plătitoare pe veniturile
obţinute, începînd cu 1 ianuarie a anului următor anului în care
prezentul Acord va intra în vigoare;
b) altor impozite pe venit şi pe avere, percepute pentru fiecare an
fiscal, începînd cu 1 ianuarie sau după această dată din anul
calendaristic imediat următor anului, în care Acordul a intrat în
vigoare.
ARTICOLUL 29
Denunţarea
Prezentul Acord va rămîne în vigoare pînă va fi denunţat de către
unul dintre Statele contractante. Fiecare Stat contractant poate să
denunţe prezentul Acord pe canale diplomatice, printr-o notă de
denunţare, după expirarea a cinci ani de la data în care prezentul Acord
a intrat în vigoare, cu cel puţin şase luni înainte de sfîrşitul
oricărui an calendaristic.
În acest caz prezentul Acord îşi va înceta aplicabilitatea:
a) asupra impozitelor percepute de la sursa plătitoare pe venitul
obţinut, începînd cu 1 ianuarie a anului, următor anului în care a fost
remisă nota de denunţare;
b) asupra altor impozite pe venit şi pe avere, percepute pentru
fiecare an fiscal, începînd cu 1 ianuarie sau după această dată în anul
calendaristic imediat următor anului în care a fost remisă nota de
denunţare.
Drept care, subsemnaţii, autorizaţi în modul stabilit, au semnat
prezentul Acord.
Încheiat în oraşul Chişinău la 30 martie 1995 în două exemplare,
fiecare în limbile moldovenească, uzbecă şi rusă, toate textele avînd
aceeaşi valabilitate.
În cazul unor diferende de interpretare a prevederilor prezentului
Acord, va prevala textul în limba rusă.