BIZLEXLegislația Republicii Moldova
Cuprins
Documente

Convenţie colectivă din 18.04.2016 la nivelul ramurii Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţii pentru anii 2016-2019

Tipul documentului
Documente
Data adoptării
18.04.2016

MINISTERUL TEHNOLOGIEI INFORMAŢIEI ŞI COMUNICAŢIILOR,

FEDERAŢIA SINDICATELOR DIN COMUNICAŢII ŞI FEDERAŢIA

 PATRONATELOR DIN COMUNICAŢII

C O N V E N Ţ IE

colectivă la nivelul ramurii Tehnologiei Informaţiei

şi Comunicaţii pentru anii 2016-2019

 din  18.04.2016

 (în vigoare 18.04.2016) 

Monitorul Oficial al R. Moldova nr. 151-155 art. 992 din 03.06.2016

* * *

Părţile semnatare – Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor al Republicii Moldova, Federaţia Sindicatelor din Comunicaţii din Republica Moldova, care reprezintă salariaţii-membri de sindicat din ramură şi Federaţia Patronatelor din Comunicaţii din Republica Moldova, care reprezintă angajatorii întreprinderilor din ramura Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţii (în continuare ramura TIC) ce utilizează munca salariată, în scopul asigurării realizării prevederilor Codului muncii, Legii salarizării şi altor acte normative ce reglementează salarizarea, precum şi în scopul stabilirii unor condiţii optime de activitate şi utilizare a forţei de muncă, folosire eficientă a timpului de muncă şi de odihnă a salariaţilor, antrenaţi în ramura TIC, au convenit asupra celor ce urmează:

DISPOZIŢII GENERALE

ORGANIZAREA, REMUNERAREA ŞI NORMAREA MUNCII

a) sisteme:

- sistemul tarifar de salarizare;

- sistemul netarifar de salarizare;

b) forme:

- pe unitate de timp;

- în acord individual direct;

- în acord colectiv;

- prin contract individual de muncă cu condiţii speciale de salarizare.

Remunerarea muncii, conform acestor sisteme şi forme, se va efectua în baza Regulamentului privind sistemele şi formele de organizare şi remunerare a muncii salariaţilor de la unitate, elaborat şi aprobat de comun acord cu organul sindical de la unitatea respectivă.

În timpul de muncă al salariaţilor, care desfăşoară activităţi cu caracter mobil, nu se include timpul deplasării de la locul de pornire (unitate, filială etc.) către locul de destinaţie (sectorul de deservire) şi, respectiv, timpul deplasării de la locul de destinaţie (sectorul de deservire) spre locul de pornire (unitate, filială etc.).

Evidenţa timpului de muncă efectiv prestat în zilele de repaus şi în zilele de sărbătoare nelucrătoare, cît şi salarizarea vor fi efectuate conform legislaţiei în vigoare.

TIMPUL DE MUNCĂ ŞI TIMPUL DE ODIHNĂ

Ţinînd cont de specificul muncii, se permite aplicarea şi altor tipuri de săptămînă de lucru cu repartizarea timpului de muncă, după cum urmează:

a) săptămîna de lucru de şase zile cu o zi de repaus, durata zilei de muncă fiind de 7 ore primele 5 zile şi 5 ore ziua a şasea;

b) săptămîna de lucru de patru zile cu durata de 10 ore şi trei zile de repaus;

c) săptămîna de lucru de patru zile cu durata de 9 ore primele 4 zile şi 4 ore de muncă în ziua a cincea şi 2 zile şi jumătate de repaus.

Tipul săptămînii de lucru, timpul începerii şi terminării lucrului, durata schimbului, întreruperile, alternarea zilelor lucrătoare şi nelucrătoare se stabilesc prin regulamentul intern al întreprinderii cu consultarea prealabilă a organului sindical şi pot fi clauze ale contractului colectiv de muncă.

Funcţionarii publici beneficiază de concediu de odihnă anual plătit, cu o durată prevăzută de legislaţia în vigoare.

a) căsătoria salariatului – 5 zile;

b) căsătoria copilului salariatului – 3 zile;

c) naşterea sau înfierea copilului – 3 zile în primele 56 de zile de la naşterea sau înfierea copilului;

d) decesul membrului familiei (părintele, soţul, soţia, copilul) – 5 de zile;

e) decesul rudelor apropiate (bunici, frate, soră, socri) – 3 zile;

f) părinţilor care au copii în clasele I-IV – 1 zi la începutul anului şcolar şi 1 zi la sfîşitul anului şcolar;

g) încorporarea în rîndurile Armatei Naţionale a unui membru al familiei – 1 zi.

h) la cererea salariaţilor, pentru asistenţă medicală – 1 zi în semestru;

i) cu prilejul datelor jubiliare (30, 40, 50, 60, 70 ani) - 1 zi;

j) cînd nu a beneficiat de concediul medical în perioada anului precedent – 3 zile.

Concediul suplimentar plătit în cazurile expuse la literele a), b), f), g), i) se acordă la data producerii evenimentului sau în cazul producerii evenimentului în zilele de odihnă sau sărbătoare - în ziua lucrătoare imediat următoare şi nu poate fi transferat în altă perioadă a anului".

GARANTAREA UTILIZĂRII FORŢEI DE MUNCĂ

a) nivelul de studii pe funcţia sau profesia prestată;

b) dispunerea contractului de formare profesională;

c) rezultatele ultimei atestări;

d) dispunerea titlului onorific în domeniul comunicaţiilor;

e) nivelul şi calitatea executării obiectivelor individuale;

f) vechimea în muncă la unitate.

Criteriile menţionate vor fi examinate în ansamblu. În caz că persoanele supuse disponibilizării vor corespunde cîtorva criterii din cele menţionate, dreptul preferenţial de a-şi menţine locul de muncă aparţine persoanelor care corespund mai multor criterii în comparaţie cu celelalte persoane. În caz de egalitate a numărului de criterii, dreptul preferenţial aparţine persoanelor care au o vechime în muncă mai mare la unitatea respectivă.

Se consideră concediere în masă pentru unităţile cu numărul total de angajaţi: de la 20 pînă la 50 persoane – 20% timp de o lună, de la 51 pînă la 100 – 15% timp de o lună, de la 101-1000 – 8% timp de o lună, peste 1000 angajaţi – 5% timp de o lună.

a) să limiteze sau temporar să întrerupă angajarea la muncă a unor noi lucrători;

b) să întreprindă măsuri pentru desfacerea contractelor individuale de muncă cu cumularzii;

c) să propună lucrătorilor subdiviziunilor lichidate sau locurilor de muncă reduse posturile de muncă vacante sau nou create.

SECURITATEA ŞI SĂNĂTATEA ÎN MUNCĂ

În acest scop, reprezentanţii salariaţilor şi angajatorului vor:

a) întocmi un plan anual de protecţie şi prevenire care să includă măsuri tehnice, sanitare, organizatorice şi de altă natură, bazat pe evaluarea riscurilor profesionale, care să fie aplicat corespunzător condiţiilor de lucru specifice unităţii, parte integrantă a contractului colectiv de muncă;

b) constitui Comitetul pentru securitatea şi sănătatea în muncă cu atribuţiile ce derivă din Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a Comitetelor pentru securitatea şi sănătatea în muncă aprobat în modul stabilit. Timpul utilizat pentru activitatea în componenţa comitetului se consideră timp de muncă şi este retribuit conform legislaţiei în vigoare;

c) efectua atestarea locurilor de muncă din punctul de vedere al securităţii şi sănătăţii în muncă, nu mai rar decît o dată la 5 ani.

a) asigura cercetarea, înregistrarea şi evidenţa accidentelor de muncă, determinarea măsurilor de prevenire a lor, recuperării prejudiciilor accidentaţilor în modul şi mărimile stabilite de actele normative;

b) efectua în modul stabilit informarea şi instruirea lucrătorilor în materie de securitate şi sănătate în muncă;

c) asigura salariaţii cu instrucţiunile – cadru de securitate şi sănătate în muncă pentru anumite ocupaţii;

d) organiza examene medicale periodice gratuite a personalului unităţii în modul stabilit de organele ocrotirii sănătăţii;

e) finanţa activitatea serviciului medical în unităţile cu un număr de cel puţin 300 de salariaţi.

DISPOZIŢII FINALE

Federaţia Sindicatelor din Comunicaţii va remite Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei un exemplar al Convenţiei colective, în termen de 7 zile calendaristice din data semnării.

Realizarea Convenţiei colective se examinează la şedinţele Comisiei pentru consultări şi negocieri colective din ramura TIC, organizate trimestrial.

În cazul apariţiei unor condiţii ce atrag după sine completări şi modificări în conţinutul prezentei Convenţii, partea interesată transmite propunerea în formă scrisă de începere a negocierilor colective respective.

Reprezentanţii părţilor cărora le-a fost transmisă propunerea, în formă scrisă, de începere a negocierilor colective sunt obligaţi să purceadă la examinarea acesteia în decurs de 7 zile calendaristice de la data avizării.