BIZLEXLegislația Republicii Moldova
Cuprins
Documente

Convenţie colectivă în domeniul în domeniul cercetării, anii 2021 - 2025 (nivel de ramură)

Tipul documentului
Documente
Data adoptării
01.12.2020

MINISTERUL EDUCAŢIEI,
CULTURII ŞI CERCETĂRII

CONVENŢIE COLECTIVĂ,

în domeniul cercetării, anii 2021 – 2025

(nivel de ramură)

 (în vigoare 01.01.2021) 

Monitorul Oficial al R. Moldova nr. 332-342 din 11.12.2020

* * *

În temeiul drepturilor garantate de Constituţia Republicii Moldova din 29.07.1994, Codul cu privire la ştiinţă şi inovare nr.259 din 05.07.2004, Codul Educaţiei al Republicii Moldova nr.152 din 17.07.2014, Codul Muncii al Republicii Moldova nr.154/2003, Ministerul Educaţiei, Culturii si Cercetării din RM (MECC) în calitate de fondator al organizaţiilor din domeniul cercetării şi inovării în persoana ministrului şi Federaţia Sindicală a Educaţiei si Ştiinţei (FSEŞ) reprezentant al membrilor Sindicatului "Ştiinţa" şi organizaţiilor sindicale din învăţământul superior, în persoana preşedintelui, au negociat şi semnat prezenta Convenţie colectivă, numită în continuare Convenţie, pentru anii 2021 – 2025.

Scopul încheierii prezentei Convenţii este realizarea acţiunilor coordonate ce ţin de raporturile de muncă, protecţia social-economică a salariaţilor din sfera ştiinţei si inovării, respectarea legislaţiei muncii, asigurând, totodată, egalitatea în împuterniciri.

DISPOZIŢII GENERALE

1. Părţile recunosc egalitatea şi împuternicirile partenerilor sociali, asigură executarea obligatorie a înţelegerilor şi îşi asumă responsabilitatea pentru toate obligaţiunile stipulate în prezenta Convenţie.

2. Părţile se obligă să întreprindă acţiuni pentru asigurarea drepturilor şi libertăţilor salariaţilor, în conformitate cu actele normative naţionale în vigoare şi convenţiile Organizaţiei Internaţionale a Muncii, ratificate de Republica Moldova.

3. Prezenta Convenţie este încheiată pe o perioadă de cinci ani. Sub incidenţa acesteia cad salariaţii care au împuternicit reprezentanţii lor să participe la negocieri colective, să elaboreze şi să încheie Convenţia în numele lor, precum şi salariaţii care au aderat la Convenţie după încheierea acesteia.

4. Dreptul de a adera la prezenta Convenţie îl au salariaţii care obţin calitatea de membru al FSEŞ în perioada acţiunii acesteia.

5. Salariaţii care nu sunt membri ai FSEŞ, la solicitare, pot beneficia de garanţiile stipulate în prezenta Convenţie doar în cazul în care vor achita lunar Sindicatului 1% din salariu/bursă în modul stabilit de art.390 din Codul Muncii al Republicii Moldova.

6. Prevederile prezentei Convenţii sunt considerate garanţii minime, de la nivelul cărora începe negocierea garanţiilor concrete, care se includ în contractele colective de muncă (CCM) şi contractele individuale de muncă (CIM), conform art.31, alineatul 3, Codul Muncii.

PARTENERIATUL SOCIAL

7. Părţile semnatare, în limitele competenţelor funcţionale si acţiunilor coordonate vor contribui la:

(1) asigurarea transparenţei formării şi gestionării bugetului consolidat, aferent cercetării şi inovării.

(2) participarea preşedinţilor, reprezentanţilor organizaţiilor sindicale primare în componenţa organelor şi comisiilor de luare a deciziilor la nivel de instituţii - Consiliului ştiinţific, Consiliului de administraţie, comisiilor de organizare şi desfăşurare a concursului pentru ocuparea posturilor de conducere, funcţiilor ştiinţifice, comisiei pentru stabilirea sporului de performanţă, comisiei locative, precum şi în comisiile la care se vor examina probleme ce ţin de interesele salariaţilor;

(3) consultarea cu partenerii sociali a proiectelor actelor legislativ-normative care vizează drepturile de muncă, profesionale şi social-economice ale salariaţilor din domeniul de cercetare, cu scopul perfecţionării cadrului normativ;

(4) elaborarea propunerilor de perfecţionare a cadrului normativ în domeniul raporturilor de muncă, retribuire a muncii, sănătăţii şi securităţii la locurile de muncă a cercetătorilor şi ale altor categorii de salariaţi din domeniul de cercetare;

(5) asigurarea instruirii conducătorilor unităţilor, a activului sindical de toate nivelurile, vizând stabilirea raporturilor de muncă, protecţia socială, securitatea şi sănătatea în muncă;

(6) efectuarea controlului respectării legislaţiei în vigoare şi a deciziilor adoptate;

(7) cooperarea financiară în organizarea activităţilor de interes comun vizând perfecţionarea nivelului de pregătire al conducătorilor instituţiilor, al liderilor sindicali, precum şi la desfăşurarea activităţilor cultural-sportive;

(8) dezvoltarea parteneriatului în cadrul comisiei pentru dialog social "angajator-salariaţi" şi în cadrul comisiilor pentru consultări şi negocieri colective la nivel naţional-ramural;

(9) cooperarea în vederea majorării alocaţiilor financiare pentru domeniul cercetării şi inovării;

(10) promovarea sporirii nivelului de calitate a muncii cercetătorului prin menţinerea şi dezvoltarea infrastructurii de cercetare, evaluarea activităţii cercetătorilor în baza unor indicatori de performanţă concludenţi, organizarea concursurilor de evaluare a rezultatelor obţinute (la diferite categorii, consacrate Zilei Ştiinţei) cu scopul motivării performanţei în cercetare, asigurarea mobilităţii în caz de necesitate, promovarea accesării finanţărilor pentru cercetare prin proiecte/granturi ştiinţifice naţionale şi internaţionale.

(11) susţinerea implementării rezultatelor ştiinţifice obţinute de cercetători în economia naţională; promovarea rolului cercetării în societate şi a vizibilităţii rezultatelor ştiinţifice prin susţinerea publicării rezultatelor ştiinţifice importante (inclusiv cu accent pe popularizarea cercetării).

(12) Promovarea cercetărilor fundamentale şi aplicative, ca bază a unei economii durabile, prin politici de susţinere pe parcursul întregii cariere ştiinţifice.

8. FSEŞ îşi asumă următoarele obligaţiuni:

(1) protecţia drepturilor şi intereselor profesionale, social-economice şi de muncă ale angajaţilor din domeniul cercetării;

(2) identificarea şi examinarea problemelor existente în domeniul ştiinţei şi inovării, sesizând MECC, ANCD, alte organe statale şi de drept;

(3) promovarea negocierilor, concilierilor, întru soluţionarea revendicărilor înaintate de salariaţi; medierea conflictelor individuale şi colective de muncă;

(4) acordarea asistenţei, inclusiv juridice gratuite, membrilor de sindicat;

(5) distribuirea biletelor de tratament balneosanatorial, precum şi ale celor de odihna de vară a copiilor, conform legislaţiei în vigoare. Alocarea anuală, a până la 5% din bugetul sindical consolidat, pentru asanarea membrilor de sindicat, conform Regulamentului aprobat de FSEŞ;

(6) desfăşurarea activităţilor cu caracter instructiv-educativ în domeniul raporturilor de muncă, de organizare sindicală şi de pregătire a negociatorilor, în cadrul platformelor sindicale de dialog, inclusiv a centrelor de excelenţă sindicală.

REGLEMENTĂRI ÎN STABILIREA RAPORTURILOR DE MUNCĂ

9. Angajarea în a personalului din domeniile cercetării şi inovării se va efectua prin negocierea şi încheierea Contractului individual de muncă (CIM). La CIM se va anexa fişa postului.

10. Personalul de conducere din organizaţiile de drept public din domeniul Cercetării şi inovării este numit în funcţie, prin concurs, desfăşurat în conformitate cu legislaţia în vigoare.

11. Cercetătorii ştiinţifici vor fi angajaţi în câmpul muncii în rezultatul concursului proiectelor naţionale (internaţionale), granturilor individuale sau a contractelor de prestare a serviciilor de cercetare ştiinţifică, pe durata realizării proiectului/grantului/contractului, în baza CIM, negociat şi semnat cu conducătorul instituţiei (angajator).

12. Cu scopul valorificării potenţialului ştiinţific existent în organizaţiile de drept public din domeniul cercetării şi inovării pot angaja cercetătorii ştiinţifici în calitate de cercetători asociaţi (fără remunerare), în baza unei cereri şi a deciziei Consiliului Ştiinţific.

13. Doctoranzii cu frecvenţă la zi şi post doctoranzii pot fi angajaţi în proiectele de cercetare, în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare.

14. La angajare conducătorul va familiariza salariaţii cu Regulamentul intern al unităţii, Legea securităţii şi sănătăţi în muncă nr.186 din 10.07.2008, cu prezenta Convenţie şi cu CCM.

15. Concedierea salariaţilor, membri de sindicat, se efectuează de către conducătorul instituţiei conform art.86, 87, 88 din Codul Muncii RM, cu consultarea prealabilă a organului sindical.

16. În caz de reorganizare sau lichidare a instituţiilor, personalul este supus reducerii în condiţiile art.87, art.88,art. 183 şi art.186 din Codul Muncii al Republicii Moldova. Dreptul preferenţial de a menţine locul de muncă îl au şi tinerii specialişti în primii 3 ani de activitate. Reducerea în masă a angajaţilor poate avea loc doar cu respectarea prevederilor Convenţiei colective (nivel naţional) nr.11 din 28.03.2012 "Cu privire la criteriile de reducere în masă a locurilor de muncă"

17. Angajatorul acordă salariaţilor o indemnizaţie unică, o singură dată, în mărimea unui salariu mediu lunar stabilit salariatului, la încheierea activităţii de muncă (negociat în CCM ), în caz de:

(1) demisionare:

a) pensionarilor;

b) persoanelor cu o vechime în muncă de peste 25 de ani în instituţia respectivă (pentru fidelitate);

(2) concediere, încetare a CIM:

a) pensionarilor (art.86 alin.(1), lit.(y1) din Codul Muncii al Republicii Moldova);

b) conducătorilor instituţiilor, prin decizia organului ierarhic superior.

REGIMUL DE MUNCĂ ŞI DE ODIHNĂ

18. Regimul de muncă al salariaţilor se reglementează prin CIM, CCM, Regulamentul intern al unităţii.

19. Pentru salariaţii angajaţi cu normă deplină, durata normală a timpului de muncă este de 8 ore pe zi şi 40 de ore pe săptămână, cu 2 zile repaus, una din ele fiind duminica.

20. Munca prestată în afara duratei normale a timpului de muncă săptămânal este considerată muncă suplimentară.

21. În funcţie de specificul unităţii sau al muncii prestate, personalul poate opta pentru un program individual flexibil de muncă realizat în condiţiile art.101' al Codului Muncii RM, negociat în CCM şi CIM.

22. În cazul stărilor excepţionale, care vor solicita o alegere între lucru în regim obişnuit sau lucru la distanţă, angajatorul, de comun acord cu Sindicatul, vor opta pentru soluţia cu risc minim pentru sănătatea salariaţilor.

23. În scopul stabilirii unor condiţii optime de activitate, utilizării eficiente a regimului de muncă şi a timpului de odihnă al salariaţilor, se permite stabilirea duratei zilnice a timpului de muncă de 12 ore, urmată de o perioadă de repaus de cel puţin 24 ore (Lista beneficiarilor – Anexa nr.1).

24. În cazul evidenţei globale a timpului de muncă, numărul mediu de ore lucrătoare pe lună, cu durata săptămânală normală a timpului de muncă de 40 ore, constituie 169 ore, respectiv, 148 ore, 126,8 ore – în cazurile duratei săptămânii reduse a timpului de muncă de 35 ore, 30ore.

25. În ajunul zilelor de sărbătoare nelucrătoare prevăzute în art.111 din Codul Muncii al Republicii Moldova, durata muncii personalului se reduce cu 2 ore, cu excepţia personalului căruia i s-a stabilit durata redusă a timpului de muncă (art.96 din Codul Muncii al Republicii Moldova) şi ziua de muncă parţială (art.97 din Codul Muncii al Republicii Moldova), inclusiv în cazurile când ziua de muncă din ajunul zilei de sărbătoare a fost transferată în altă zi.

Durata muncii salariaţilor în ziua de vineri înaintea zilelor de sărbătoare nelucrătoare – Paştele, Paştele Blajinilor, precum şi în ajunul Naşterii lui Isus Hristos – se reduce cu trei ore (se negociază în CCM).

26. Salariaţii beneficiază de concediu de odihnă anual, concediu anual suplimentar plătit, concediu neplătit, concedii sociale, precum şi de concediu de studii în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare.

(1) Tuturor salariaţilor li se acordă anual un concediu de odihnă plătit (Anexa nr.2).

(2) La prezentarea actelor respective salariaţilor li se acordă concediu suplimentar plătit pe motive familiale, exprimat în zilele lucrătoare. Acest concediu se acorda strict în timpul survenirii evenimentului şi nu poate fi transferat în altă perioadă (Anexa nr.3);

(3) Angajaţii beneficiază de concedii de odihnă anuale suplimentare plătite cu durata de:

a) 4 zile calendaristice – pentru activitate în condiţii de muncă periculoase, speciale, grele sau nocive. Prin contractele colective de muncă la nivel de unitate se pot negocia concedii de odihnă suplimentare mai mari;

b) 4 zile calendaristice – unuia dintre părinţi care au doi şi mai mulţi copii în vârstă de până la 14 ani (sau un copil invalid);

c) 7 zile calendaristice – pentru personalul de conducere, cadrele ştiinţifice şi de specialitate, ale căror muncă implică eforturi psiho-emoţionale sporite, negociate în CCM;

d) 3 zile lucrătoare – pentru salariaţii care pe parcursul anului calendaristic precedent n-au beneficiat de concediu medical, cu excepţia concediului de maternitate;

e) 14 zile calendaristice concediu paternal - pentru tatăl copilului nou-născut, în primele 56 de zile calendaristice de la naşterea copilului;

f) până la 4 zile lucrătoare - pentru preşedintele organului sindical, urmare a executării obligaţiunilor statutare, negociate şi stipulate în CCM.

(4) Concediile indicate în subpunctul (3) lit.a), b), c), d), f) se acordă salariatului concomitent cu concediul de odihnă anual, iar concediul prevăzut la lit.e) se acordă la cererea salariatului, cu prezentarea concomitentă a certificatului de naştere al copilului.

(5) Salariaţii beneficiază de concedii suplimentare neplătite conform art.120, art.300 din Codul Muncii al Republicii Moldova, acestea fiind negociate în CCM.

(6) Perioada staţionării activităţii unităţii, subdiviziunii, nu din vina salariaţilor, se include în vechimea în muncă, care oferă acestora dreptul la concediu.

(7) Activitatea în condiţiile timpului de muncă parţial nu implică limitarea drepturilor salariatului privind calcularea vechimii în muncă, durata concediului de odihnă anual sau a altor drepturi de muncă.

(8) Salariaţii beneficiază de concedii sociale în condiţiile articolelor 123-127 din Codul Muncii al Republicii Moldova.

(9) În cazul în care salariatul aflat în unul dintre concediile pentru îngrijirea copilului doreşte să reînceapă munca înainte de expirarea termenului concediului, acesta va informa angajatorul în scris despre intenţia sa, cu cel puţin 15 zile lucrătoare înainte.

(10) Membrului de sindicat, căruia i s-a acordat de către sindicat un bilet de tratament la o staţiune balneo-sanatorială, poate utiliza pentru perioada de tratament zile de concediu din contul anului următor.

27. În cadrul programului zilnic de muncă, salariaţilor se acordă o pauză de masă cel puţin 30 minute, negociată în CCM, Regulamentul intern al instituţiei, care nu se include în timpul de muncă.

NORMAREA ŞI RETRIBUIREA MUNCII

28. Normarea şi plata muncii în organizaţiile de drept public din domeniul cercetării şi inovării se efectuează în strictă conformitate cu legislaţia în vigoare.

(1) Pentru organizarea muncii, angajatorul, de comun acord cu organul sindical, stabileşte prin ordin normele de muncă pentru toţi salariaţii unităţii, concretizându-le pentru personalul de conducere, cadrele de cercetare şi pentru cele cu funcţii de deservire.

(2) Conducătorii, adjuncţii şi secretarii ştiinţifici din organizaţiile de drept public din domeniul cercetării şi inovării pot desfăşura activitatea de cercetare în timpul orelor de program în volum de până la 0,5 norma de cercetare/didactică.

29. Responsabil pentru retribuirea corectă a muncii salariaţilor este angajatorul. Eliberarea certificatelor de salariu este obligatorie.

30. În perioada staţionării unităţii, survenite nu din vina salariaţilor, personalului i se păstrează salariul mediu lunar. Modul în care salariaţii vor executa obligaţia de a se afla la dispoziţia angajatorului se stabileşte prin ordin şi CCM.

31. Salariaţii beneficiază de sporuri şi suplimente la salariu:

a) spor lunar pentru cercetătorii ştiinţifici cu titlul ştiinţific de doctor habilitat;

b) spor lunar pentru cercetătorii ştiinţifici cu titlul de doctor;

c) sporul pentru condiţii nocive de muncă;

d) sporul pentru performanţă/specific;

e) alte suplimente, care se acordă în conformitate cu legislaţia în vigoare.

32. Stimularea muncii salariaţilor se efectuează de către angajator în conformitate cu Legea nr.270 /2018 privind sistemul unitar de salarizare în sectorul bugetar:

(1) Salariaţii beneficiază de premii unice cu prilejul sărbătorilor profesionale şi al zilelor de sărbătoare nelucrătoare, care se plătesc din contul economiei mijloacelor alocate pentru retribuirea muncii, dar nu mai mult de 5% din fondul anual de salarizare la nivel de unitate;

(2) Premierea salariaţilor se efectuează în baza Regulamentului instituţional anexat la CCM, elaborat în baza Regulamentului cadru (Anexa nr.5 a prezentei Convenţii).

33. Salariaţii au dreptul la perfecţionarea profesională, inclusiv la obţinerea unei profesii sau specialităţi noi.

34. Angajatorul planifică în bugetul unităţii mijloace financiare în cuantumul de cel puţin 2% de la fondul de salarizare pentru asigurarea activităţilor de formare profesională, care include diferite taxe şi cheltuieli aferente activităţilor de formare, inclusiv mobilitatea necesară pentru cercetare. Cuantumul va fi negociat în CCM.

CONDIŢIILE DE MUNCĂ ŞI PROTECŢIA MUNCII

35. Întru asigurarea condiţiilor inofensive de muncă, în scopul reducerii şi prevenirii riscurilor, accidentelor de muncă potrivit Legii securităţii şi sănătăţii în muncă nr.186 din 10.07.2008 şi Hotărârii Guvernului Republicii Moldova cu privire la aprobarea cerinţelor minime de securitate şi sănătate la locul de muncă nr.353 din 05.05.2010 Părţile vor:

(1) monitoriza activitatea conducătorilor unităţilor şi organelor sindicale privind formarea condiţiilor de muncă, respectarea legislaţiei în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă;

(2) elabora Lista-tip a lucrărilor şi locurilor de muncă cu condiţii grele, vătămătoare şi deosebit de vătămătoare din instituţiile de cercetare şi dezvoltare, pentru care salariaţilor li se stabilesc sporuri de compensare (Anexa nr.4);

(3) continua conlucrarea cu Inspectoratul de Stat al Muncii şi Inspectoratul Muncii al Sindicatelor vizând formarea nivelului de pregătire a conducătorilor, activului sindical în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, identificarea problemelor întru diminuarea riscurilor la locul de muncă.

36. Întru asigurarea condiţiilor inofensive de muncă la nivel de instituţii, angajatorul va:

(1) asigura alocarea anuală în bugetul instituţiei a cel puţin 2% de la fondul de salarizare a unităţii pentru realizarea măsurilor de securitate şi sănătate în muncă;

(2) asigura condiţii minime de securitate şi sănătate la locul de muncă;

(3) crea serviciul intern de protecţie şi prevenire a riscurilor (după caz) şi comitetul pentru securitate şi sănătate în muncă. Va achita reprezentanţilor lucrătorilor în comitet ore destinate activităţii acestora, conform Anexei nr.2 la Hotărârea Guvernului Republicii Moldova nr.95 din 05.02.2009, stabilind costul orei în dependenţă de salariul mediu lunar al persoanei respective;

(4) organiza examenele medicale gratuite personalului unităţii şi tineretului studios;

(5) asigura salariaţii cu instrucţiunile-cadru de securitate şi sănătate în muncă pentru anumite ocupaţii;

(6) organiza atestarea locurilor de muncă în conformitate cu Regulamentul, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.1335/2002, nu mai rar decât o dată la 5ani.

(7) pentru salariaţii care lucrează în ateliere, laboratoare, gradul de nocivitate se stabileşte în cazul depăşirii nivelului orientativ admisibil al zgomotului 5dBA şi al nivelului vibraţiei locale 3dBA;

(8) asigura temperatura aerului la posturile de lucru în încăperi în limitele termice minime admise de 18°C, în limitele maxime admise de 32°C. La locurile de muncă unde temperatura aerului depăşeşte constant 30°C, se va asigura apă carbogazoasă salină (1g NaCl/1000 ml) sau minerală, în cantitate de 2000÷4000ml/ persoană / schimb, distribuită la temperatura de 16÷18°C. La locurile de muncă cu temperatura aerului joasă (sub 5°C) se va asigura ceai fierbinte în cantitate de 500÷1000ml / persoană / schimb;

(9) asigura cu echipament individual de protecţie, cu materiale sanitaro-igienice, prevăzute în CCM şi în CIM în conformitate cu normativele stabilite în Legea nr.186/2008, privind securitatea şi sănătatea în muncă.

37. Salariaţii care activează în condiţii nefavorabile de muncă beneficiază, în urma atestării locului de muncă, de un spor de compensare, în mărimea prevăzută de CCM şi/sau CIM.

38. Organele sindicale vor:

(1) participa în componenţa Comitetului pentru sănătate şi securitate a muncii, Comisiei pentru evaluarea locurilor de muncă;

(2) organiza activităţi de instruire a conducătorilor şi liderilor sindicali şi de informare a tuturor membrilor de sindicat, vizând actele reglatorii în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă.

(3) asigura controlul asupra stabilirii şi achitării sporurilor de compensare pentru salariaţii care activează în condiţii nefavorabile de muncă (salariu, timp de muncă redus, concediu).

(4) vor informa operativ membrii de sindicat vizând modificările efectuate în actele reglatorii în domeniul sănătăţii şi securităţii în muncă.

ASIGURAREA CONDIŢIILOR PENTRU ACTIVITATEA ORGANELOR SINDICALE

39. MECC şi FSEŞ va contribui la crearea condiţiilor cu toate dotările, pentru activitatea Consiliului Sindical al Sindicatului "Ştiinţa".

40. Organele sindicale vor încuraja angajaţii Institutelor de cercetare şi motiva tinerii specialişti (ne membri ai sindicatelor) să se asocieze organizaţiilor sindicale primare întru protejarea drepturilor şi promovarea intereselor lor social-economice.

41. MECC, angajatorul, garantează reprezentanţilor aleşi în organele de conducere ale organizaţiilor sindicale următoarele:

(1) Liderii organelor sindicale din instituţii, vor beneficia de aceleaşi drepturi şi facilităţi ca şi ceilalţi salariaţi ai instituţiei respective;

(2) Liderilor aleşi în organele sindicale şi eliberaţi de la locul de muncă de bază li se va păstra locul de muncă echivalent cu cel anterior, pe perioada mandatului;

(3) conducătorii organelor sindicale din instituţie, ale căror CIM la locul de muncă de bază au fost suspendate, vor beneficia de aceleaşi drepturi şi facilităţi ca şi ceilalţi salariaţi ai instituţiei respective;

(4) conducătorilor organelor sindicale din instituţie, ale căror CIM la locul de muncă de bază au fost suspendate, li se va acorda locul de muncă anterior sau un loc de muncă similar, la expirarea mandatului.

(5) concedierea, încetarea CIM cu angajaţii, preşedinţi ai comitetelor sindicale, în condiţiile art.86, alin.(1), lit.( y1), art.301, alin.(2) din Codul Muncii al Republicii Moldova, poate fi efectuată la expirarea mandatului de alegere în funcţia sindicală.

42. În scopul realizării sarcinilor statutare şi a drepturilor sindicale, organizaţiile sindicale de toate nivelurile, reprezentanţii aleşi în organele de conducere, vor:

(1) beneficia, cu titlu gratuit, de spaţiu cu dotări corespunzătoare funcţionării acestuia, acordat de către conducătorii instituţiilor de cercetare;

(2) avea acces liber în unităţile şi subdiviziunile structurale şi la informaţia referitoare la situaţia social-economică a instituţiei;

(3) utiliza, cu titlu gratuit, baza materială cu destinaţie cultural-sportivă a instituţiei, în condiţiile prevăzute de CCM;

(4) avea permisiunea de a participa la adunări, şedinţe, întruniri, seminare, organizate de către FSEŞ, cu menţinerea salariului mediu sau a bursei pentru perioada respectivă.

43. Angajatorul efectuează, fără plată, în modul stabilit de legislaţie, colectarea cotizaţiilor de membru de sindicat şi le transferă lunar la contul de decontare al organului sindical respectiv.

44. Angajatorul va prevedea în devizul de cheltuieli al instituţiei, pentru utilizare în scopuri stabilite în CCM, a mijloacelor în mărime de 0,15% de la fondul de salarizare al instituţiei.

DISPOZIŢII FINALE

45. Prezenta Convenţie intră în vigoare de la 1 ianuarie 2021.

46. Părţile se obligă să distribuie Convenţia conducătorilor instituţiilor de cercetare şi preşedinţilor organelor sindicale de toate nivelurile şi să o plaseze pe site-urile MECC (www.edu.gov.md) şi al FSEŞ(www.estu.md).

47. Controlul realizării prevederilor prezentei Convenţii revine părţilor semnatare prin intermediul Comisiei pentru consultări şi negocieri colective la nivel de ramură. Totalurile se fac la finele fiecărui an calendaristic, la şedinţele comune ale organelor de conducere ale MECC, FSEŞ şi Sindicatul "Ştiinţa".

48. Cu trei luni înainte de expirarea termenului de validitate a prezentei Convenţii, Părţile se obligă să iniţieze negocieri în vederea încheierii unei convenţii noi.

49. Părţile, în timp de şase luni, vor elabora şi ajusta actele aferente prezentei Convenţii.