Documente
Convenţie din 08.12.2003 între Republica Moldova şi Bosnia şi Herţegovina privind evitarea dublei impuneri şi prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit şi pe proprietate
Notă: Ratificată prin Legea R.Moldova nr.95-XV din 01.04.2004
Convenţie între Republica Moldova şi Bosnia şi Herţegovina
privind evitarea dublei impuneri şi prevenirea evaziunii
fiscale cu privire la impozitele pe venit şi pe proprietate
din 08.12.2003
Publicat în ediţia specială
"Tratate internaţionale", 2005, volumul 31, pag.366
* * *
-------------------------
*Întocmită la Sarajevo la 8 decembrie 2003.
În vigoare din 17 decembrie 2004.
Republica Moldova şi Bosnia şi Herţegovina,
dorind să încheie o Convenţie pentru evitarea dublei impuneri şi
prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit şi pe
proprietate,
au convenit după cum urmează:
Articolul 1
Persoane vizate
Prezenta Convenţie se va aplica persoanelor care sînt rezidente ale
unui sau ale ambelor State Contractante.
Articolul 2
Impozite vizate
1) Prezenta Convenţie se va aplica impozitelor pe venit şi pe
proprietate, percepute în numele unui Stat Contractant sau unităţilor
administrativ-teritoriale sau autorităţilor locale ale sale, indiferent
de modul în care sînt percepute.
2) Vor fi considerate ca impozite pe venit şi pe proprietate toate
impozitele, percepute pe venitul total, pe proprietatea totală sau pe
elementele de venit sau de proprietate, inclusiv impozitele pe
cîştigurile din înstrăinarea proprietăţilor mobiliare sau imobiliare,
impozitele pe sumele totale ale simbriilor sau salariilor, plătite de
către întreprinderi, precum şi impozitele pe creşterea de capital.
3) Impozitele existente asupra cărora se va aplica Convenţia, în
particular, sînt:
a) în Moldova:
(i) impozitul pe venit, şi
(ii) impozitul pe bunurile imobiliare;
b) în Bosnia şi Herţegovina:
(i) impozitul pe salariu;
(ii) impozitul pe profitul întreprinderilor;
(iii) impozitul pe profitul din activitatea economică şi
profesională;
(iv) impozitul pe venitul din activitatea agricolă;
(v) impozitul pe proprietate;
(vi) impozitul pe venitul din proprietăţi şi drepturi de
proprietate;
(vii) impozitul pe venitul din drepturi de autor, patente şi
inovaţii tehnice;
(viii) impozitul pe venitul brut al persoanelor fizice, şi
(ix) impozitul pe venitul persoanelor fizice.
4) Convenţia se va aplica, de asemenea, oricăror impozite identice
sau substanţial similare, care sînt percepute după data semnării
Convenţiei, în plus, sau în locul impozitelor existente. Autorităţile
competente ale Statelor Contractante se vor notifica reciproc asupra
oricăror modificări importante operate în legislaţiile lor fiscale
respective.
Articolul 3
Definiţii generale
1) În sensul prezentei Convenţii, în măsura în care contextul nu
cere o interpretare diferită:
a) termenii "un Stat Contractant" şi "celălalt Stat Contractant"
înseamnă Republica Moldova sau Bosnia şi Herţegovina, după cum cere
contextul;
b) termenul "Moldova" înseamnă Republica Moldova şi, utilizat în
sens geografic, înseamnă teritoriul acesteia, cuprins între frontierele
sale, alcătuit din sol, subsol, ape şi spaţiu aerian de deasupra solului
şi apelor, asupra căruia Republica Moldova îşi exercită suveranitatea şi
jurisdicţia sa deplină şi exclusivă, în conformitate cu legislaţia sa
internă şi cu dreptul internaţional;
c) termenul "Bosnia şi Herţegovina" înseamnă Statul Bosnia şi
Herţegovina;
d) termenul "persoană" include o persoană fizică, o companie şi
orice altă asociere de persoane;
e) termenul "companie" înseamnă orice asociere corporativă sau orice
entitate care este tratată, în scopuri fiscale, ca o asociere
corporativă;
f) termenii "întreprindere a unui Stat Contractant" şi
"întreprindere a celuilalt Stat Contractant" înseamnă, respectiv, o
întreprindere gestionată de un rezident al unui Stat Contractant şi o
întreprindere gestionată de un rezident al celuilalt Stat Contractant;
g) termenul "trafic internaţional" înseamnă orice transport cu o
navă maritimă, aeronavă sau vehicul rutier, exploatate de o
întreprindere a unui Stat Contractant, cu excepţia cazului, cînd nava
maritimă, aeronava sau vehiculul rutier sînt exploatate numai între
locurile situate în celălalt Stat Contractant;
h) termenul "autoritate competentă" înseamnă:
(i) în Moldova, Ministerul Finanţelor sau reprezentantul său
autorizat;
(ii) în Bosnia şi Herţegovina, Ministerul Finanţelor şi Trezoreriei
sau reprezentantul său autorizat;
i) termenul "persoană naţională" înseamnă:
(i) orice persoană fizică care are cetăţenia unui Stat Contractant;
(ii) orice persoană juridică, societate sau asociaţie, care au
primit un asemenea statut al lor, potrivit legislaţiei în vigoare a unui
Stat Contractant.
2) În ce priveşte aplicarea Convenţiei la orice perioadă de timp de
un Stat Contractant, orice termen, care nu este definit în ea, dacă
contextul nu cere o interpretare diferită, va avea înţelesul pe care
acesta îl are la acea perioadă de timp în cadrul legislaţiei acestui
Stat cu referire la impozitele la care se aplică Convenţia, orice
înţeles, potrivit legislaţiei fiscale corespunzătoare a acestui Stat,
va prevala asupra înţelesului atribuit termenului conform altor legi ale
acestui Stat.
Articolul 4
Rezident
1) În sensul prezentei Convenţii, termenul "rezident al unui Stat
Contractant" înseamnă orice persoană, care, potrivit legislaţiei acestui
Stat, este supusă impunerii fiscale acolo conform domiciliului,
reşedinţei, locului de înregistrare, locului de conducere ale sale sau
oricărui alt criteriu de natură similară şi, de asemenea, include acest
Stat şi orice unitate administrativ-teritorială sau autoritate locală a
acestuia. Acest termen, totuşi, nu va include orice persoană care este
supusă impunerii fiscale în acest Stat numai în legătură cu veniturile
realizate din sursele aflate în acest Stat sau proprietatea situată
acolo.
2) Cînd, în conformitate cu prevederile paragrafului 1, o persoană
fizică este rezidentă a ambelor State Contractante, atunci statutul său
va fi determinat după cum urmează:
a) aceasta va fi considerată rezidentă numai a Statului în care ea
are o locuinţă permanentă la dispoziţia sa; dacă aceasta are o locuinţă
permanentă la dispoziţia sa în ambele State, ea va fi considerată
rezidentă numai a Statului cu care relaţiile sale personale şi economice
sînt mai strînse (centrul intereselor vitale);
b) dacă Statul, în care aceasta are centrul intereselor sale vitale,
nu poate fi determinat sau dacă ea nu are o locuinţă permanentă la
dispoziţia sa în nici un Stat, ea va fi considerată rezidentă numai a
Statului în care aceasta locuieşte în mod obişnuit;
c) dacă aceasta locuieşte în mod obişnuit în ambele State sau în
nici unul dintre ele, ea va fi considerată rezidentă numai a Statului, a
cărui cetăţenie o are;
d) dacă aceasta are cetăţenia ambelor State sau a nici unuia dintre
ele, autorităţile competente ale Statelor Contractante vor rezolva
problema de comun acord.
3) Cînd, potrivit prevederilor paragrafului 1, o persoană, alta
decît o persoană fizică, este rezidentă a ambelor State Contractante,
atunci ea va fi considerată rezidentă numai a Statului Contractant în
care este situat locul conducerii sale efective.
Articolul 5
Reprezentanţă permanentă
1) În sensul prezentei Convenţii, termenul "reprezentanţă
permanentă" înseamnă un loc fix de afaceri prin care este exercitată,
integral sau parţial, activitatea de afaceri a unei întreprinderi.
2) Termenul "reprezentanţă permanentă", în special, include:
a) un loc de conducere;
b) o filială;
c) un birou;
d) o fabrică;
e) un atelier, şi
f) o mină, o sondă petrolieră sau de gaze, o carieră sau orice alt
loc de extracţie a resurselor naturale.
3) Termenul "reprezentanţă permanentă", de asemenea, cuprinde:
a) un şantier de construcţie, un proiect de construcţie, asamblare
sau montaj sau activităţile de supraveghere în legătură, cu acestea,
numai dacă asemenea şantier, proiect sau activităţi continua mai mult de
nouă luni în orice perioadă de douăsprezece luni:
b) prestarea serviciilor, inclusiv serviciile de consulting, de o
întreprindere, prin intermediul angajaţilor sau altui personal angajat
de întreprindere în acest scop, numai dacă activităţile de această
natură continuă (pentru acelaşi proiect sau un proiect conex) într-un
Stat Contractant pentru o perioadă sau perioade însumînd mai mult de
trei luni în orice perioadă de douăsprezece luni.
4) Indiferent de prevederile precedente ale acestui articol,
termenul "reprezentanţă permanentă" va fi considerat, că nu include:
a) utilizarea de instalaţii, exclusiv, în scopul depozitării sau
expunerii produselor sau mărfurilor aparţinînd întreprinderii;
b) menţinerea unui stoc de produse sau mărfuri aparţinînd
întreprinderii, exclusiv, în scopul depozitării sau expunerii;
o) menţinerea unui stoc de produse sau mărfuri aparţinînd
întreprinderii, exclusiv, în scopul prelucrării de către altă
întreprindere;
d) menţinerea unui stoc fix de afaceri, exclusiv, în scopul
achiziţionării produselor sau mărfurilor, sau colectării de informaţii
pentru întreprindere;
e) menţinerea unui stoc fix de afaceri, exclusiv, în scopul
exercitării pentru întreprindere a oricărei alte activităţi cu caracter
pregătitor sau auxiliar;
f) menţinerea unui loc fix de afaceri, exclusiv, pentru orice
combinare de activităţi, specificate în subparagrafele de la a) la e),
cu condiţia, ca întreaga activitate a locului fix de afaceri, ce
rezultă din această combinare, să aibă un caracter pregătitor sau
auxiliar.
5. Indiferent de prevederile paragrafelor 1 şi 2, cînd o persoană -
alta decît un agent cu statut independent, căruia i se aplică
prevederile paragrafului 6 - acţionează din numele unei întreprinderi şi
are, şi, de regulă, utilizează într-un Stat Contractant împuternicirea
de a încheia contracte în numele întreprinderii, atunci această
întreprindere va fi considerată că are o reprezentanţă permanentă în
acest Stat, referitoare la orice activităţi pe care această persoană le
exercită pentru întreprindere, cu excepţia cazurilor, cînd activităţile
acestei persoane sînt limitate de cele specificate în paragraful 4, care
fiind exercitate printr-un loc fix de afaceri, nu transformă acest loc
fix de afaceri într-o reprezentanţă permanentă, potrivit prevederilor
acestui paragraf.
6) O întreprindere nu va fi considerată că are o reprezentanţă
permanentă într-un Stat Contractant, numai prin faptul, că aceasta
exercită activitate de afaceri în acest Stat printr-un broker, agent
comisionar general sau orice alt agent cu statut independent, cu
condiţia, ca asemenea persoane să acţioneze în cadrul activităţii lor
obişnuite.
7) Indiferent de prevederile precedente ale acestui articol, o
companie de asigurări a unui Stat Contractant, cu excepţia cazurilor de
reasigurare, va fi considerată că are o reprezentanţă permanentă în
celălalt Stat Contractant, dacă aceasta colectează prime de asigurări pe
teritoriul acelui celălalt Stat sau asigură riscurile situate acolo
printr-o persoană, care nu este un agent cu statut independent, căruia i
se aplică prevederile paragrafului 6.
8) Faptul că o companie rezidentă a unui Stat Contractant,
controlează sau este controlată de o companie rezidentă a celuilalt Stat
Contractant sau, care exercită activitate de afaceri în acel celălalt
Stat (fie, printr-o reprezentanţă permanentă sau în alt mod), nu este
suficient pentru a face orice companie o reprezentanţă permanentă a
celeilalte.
Articolul 6
Venitul din proprietăţi imobiliare
1) Venitul, realizat de un rezident al unui Stat Contractant din
proprietăţi imobiliare (inclusiv venitul din agricultură sau
silvicultură), situate în celălalt Stat Contractant, poate fi impus în
acel celălalt Stat.
2) Termenul "proprietăţi imobiliare" va avea înţelesul pe care îl
are, potrivit legislaţiei Statului Contractant, în care proprietăţile în
cauză sînt situate. Termenul va include, în orice caz, accesoriile
proprietăţilor imobiliare, inventarul viu şi utilajul, utilizate în
agricultură şi silvicultură, drepturile, asupra cărora se aplică
prevederile dreptului comun cu privire la proprietatea funciară,
uzufructul proprietăţilor imobiliare şi drepturile la plăţile variabile
sau fixe, ca compensaţii pentru exploatarea sau concesionarea
zăcămintelor minerale, izvoarelor şi altor resurse naturale; navele
maritime, aeronavele şi vehiculele rutiere nu vor fi considerate ca
proprietăţi imobiliare.
3) Prevederile paragrafului 1 se vor aplica venitului, realizat din
utilizarea directă, darea în arendă sau utilizarea în orice altă formă a
proprietăţilor imobiliare.
4) Cînd deţinerea acţiunilor sau altor drepturi corporative într-o
companie acordă deţinătorului acestor acţiuni sau drepturi corporative
dreptul de utilizare a proprietăţilor imobiliare deţinute de companie,
venitul din utilizarea directă, darea în arendă sau utilizarea în orice
altă formă a acestui drept de utilizare, poate fi impus în Statul
Contractant, în care sînt situate proprietăţile imobiliare.
5) Prevederile paragrafelor 1, 3 şi 4 se vor aplica, de asemenea,
venitului din proprietăţile imobiliare ale unei întreprinderi şi
venitului din proprietăţile imobiliare, utilizate pentru prestarea
serviciilor personale independente.
Articolul 7
Profituri din activităţi de afaceri
1) Profiturile unei întreprinderi a unui Stat Contractant vor fi
impuse numai în acest Stat, cu excepţia cazului, cînd întreprinderea
exercită activitate de afaceri în celălalt Stat Contractant printr-o
reprezentanţă permanentă situată acolo. Dacă întreprinderea exercită
activitate de afaceri în acest mod, profiturile întreprinderii pot fi
impuse în celălalt Stat, dar numai acea parte a lor care este atribuită
acelei reprezentanţe permanente.
2) Sub rezerva prevederilor paragrafului 3, cînd o întreprindere a
unui Stat Contractant exercită activitate de afaceri în celălalt Stat
Contractant printr-o reprezentanţă permanentă situată acolo, atunci în
fiecare stat Contractant acestei reprezentanţe permanente i se vor
atribui profiturile care le-ar fi putut realiza, dacă ar fi constituit o
întreprindere distinctă şi separată exercitînd activităţi identice sau
similare în condiţii identice sau similare şi tratînd cu toată
independenţa cu întreprinderea, a cărei reprezentanţa Permanentă ea este.
3) La determinarea profiturilor unei reprezentanţe permanente vor fi
admise spre deducere cheltuielile, efectuate pentru scopurile
reprezentanţei permanente, inclusiv cheltuielile de conducere şi
cheltuielile generale de administrare astfel suportate, indiferent de
faptul că s-au efectuat în Statul în care este situată reprezentanţa
permanentă sau în altă parte. Totuşi, asemenea deducere nu va fi admisă
în privinţa sumelor, dacă există, plătite (altele decît cele achitate
pentru acoperirea cheltuielilor curente) de către reprezentanţa
permanentă către oficiul central al întreprinderii sau oricăror alte
oficii ale sale, sub formă de royalty, onorarii sau alte plăţi similare
în schimbul utilizării brevetelor de invenţii sau altor drepturi, sau
sub formă de comisioane pentru serviciile specifice prestate sau pentru
conducere, sau, cu excepţia cazului unei instituţii bancare, sub formă
de dobînzi pentru sumele de bani date cu împrumut reprezentanţei
permanente. În acelaşi mod, nu se va ţine seama, la determinarea
profiturilor unei reprezentanţe permanente, de sumele plătite (altele
decît cele achitate pentru acoperirea cheltuielilor curente) de către
reprezentanţa permanentă către oficiul central al întreprinderii sau
oricăror alte oficii ale sale, sub formă de royalty, onorarii sau alte
plăţi similare în schimbul utilizării brevetelor de invenţii sau altor
drepturi, sau sub formă de comisioane pentru serviciile specifice
prestate sau pentru conducere, sau, cu excepţia cazului unei instituţii
bancare, sub formă de dobînzi pentru sumele de bani date cu împrumut
oficiului central al întreprinderii sau oricăror alte oficii ale sale.
4) În măsura, în care într-un Stat Contractant se obişnuieşte ca
profiturile, atribuite unei reprezentanţe permanente, să fie determinate
în baza repartizării proporţionale a profiturilor totale ale
întreprinderii către diversele sale oficii, nimic în paragraful 2 nu va
împiedica acest Stat Contractant să determine profiturile impozabile în
baza unei asemenea repartizări obişnuite; metoda de repartizare adoptată
va fi, totuşi, acea, ca rezultatul să fie în conformitate cu principiile
incluse în acest articol.
5) Nici un profit nu va fi atribuit unei reprezentanţe permanente,
din simplul motiv, că această reprezentanţă permanentă achiziţionează
produse sau mărfuri pentru întreprindere.
6) În sensul paragrafelor precedente ale acestui articol,
profiturile, atribuite reprezentanţei permanente, vor fi determinate în
fiecare an prin aceeaşi metodă, dacă nu există motiv temeinic şi
suficient de a proceda altfel.
7) Cînd profiturile includ elemente de venit, care sînt tratate
separat în alte articole ale prezentei Convenţii, atunci prevederile
acelor articole nu vor fi afectate de prevederile acestui articol.
Articolul 8
Trafic internaţional
1) Profiturile unei întreprinderi a unui Stat Contractant din
exploatarea în trafic internaţional a navelor maritime, aeronavelor sau
vehiculelor rutiere vor fi impuse numai în acest Stat.
2) Prevederile paragrafului 1 se vor aplica, de asemenea,
profiturilor din participarea la un pool, o afacere în comun sau o
agenţie internaţională de transporturi.
Articolul 9
Întreprinderi asociate
1) Cînd:
a) o întreprindere a unui Stat Contractant participă, direct sau
indirect, la conducerea, controlul sau la capitalul unei întreprinderi a
celuilalt Stat Contractant, sau
b) aceleaşi persoane participă, direct sau indirect, la conducerea,
controlul sau la capitalul unei întreprinderi a unui Stat Contractant şi
a unei întreprinderi a celuilalt Stat Contractant,
şi, fie într-un caz, fie în celălalt, cele două întreprinderi sînt
legate în relaţiile lor comerciale sau financiare prin condiţii
acceptate sau impuse, care diferă de acelea care ar fi fost stabilite
între întreprinderi independente, atunci orice profituri, care fără
aceste condiţii ar fi fost calculate uneia din întreprinderi, dar nu au
fost astfel calculate, datorită acestor condiţii, pot fi incluse în
profiturile acestei întreprinderi şi impuse, în consecinţă.
2) Cînd un Stat Contractant include în profiturile unei
întreprinderi a acestui Stat - şi impune, în consecinţă - profiturile,
asupra cărora o întreprindere a celuilalt Stat Contractant a fost supusă
impunerii în acel celălalt Stat şi profiturile astfel incluse sînt
profituri care ar fi revenit întreprinderii primului Stat menţionat,
dacă condiţiile stabilite între două întreprinderi ar fi fost aceleaşi
ca şi cele, stabilite între întreprinderile independente, atunci acel
celălalt Stat va proceda la o modificare corespunzătoare a sumei
impozitului perceput acolo pe acele profituri, dacă acel celălalt Stat
consideră modificarea justificată. La efectuarea acestei modificări se
va ţine seama de celelalte prevederi ale prezentei Convenţii şi, în caz
de necesitate, autorităţile competente ale Statelor Contractante se vor
consulta reciproc.
Articolul 10
Dividende
1) Dividendele, plătite de o companie rezidentă a unui Stat
Contractant unui rezident al celuilalt Stat Contractant, pot fi impuse
în acel celălalt Stat.
2) Totuşi, aceste dividende pot fi, de asemenea, impuse în Statul
Contractant, a cărui rezidentă este compania plătitoare de dividende şi
potrivit legislaţiei acestui Stat, dar dacă proprietarul beneficiar al
dividendelor este un rezident al celuilalt Stat Contractant, impozitul
astfel perceput nu va depăşi:
a) 5 la sută din suma brută a dividendelor, dacă proprietarul
beneficiar este o companie (alta decît o societate), care deţine, în mod
direct, cel puţin 25 la sută din capitalul companiei plătitoare de
dividende;
b) 10 Ia sută din suma brută a dividendelor în toate celelalte
cazuri.
Autorităţile competente ale Statelor Contractante vor stabili de
comun acord modul de aplicare a acestor limitări.
Prevederile acestui paragraf nu vor afecta impunerea companiei în ce
priveşte profiturile din care se plătesc dividendele.
3) Termenul "dividende", cum este utilizat în acest articol,
înseamnă veniturile din acţiuni, acţiunile "jouissance" sau drepturile
"jouissance", acţiunile industriei miniere, acţiunile de fondator sau
alte drepturi ce nu sînt titluri de creanţă, participante la profituri,
precum şi veniturile din alte drepturi corporative, care sînt supuse
aceluiaşi regim de impunere ca veniturile din acţiuni, potrivit
legislaţiei Statului, a cărui rezidentă este compania distribuitoare de
profituri.
4) Prevederile paragrafelor 1 şi 2 nu se vor aplica, dacă
proprietarul beneficiar al dividendelor, fiind un rezident al unui Stat
Contractant, exercită activitate de afaceri în celălalt Stat Contractant
a cărui rezidentă este compania plătitoare de dividende, printr-o
reprezentanţă permanentă situată acolo, sau prestează în acel celălalt
Stat servicii personale independente printr-o bază fixă situată acolo,
şi holdingul, în legătură cu care se plătesc dividendele, este efectiv
legat de această reprezentanţă permanentă sau bază fixă. În asemenea
situaţie se vor aplica prevederile articolului 7 sau articolului 14,
după caz.
5) Cînd o companie rezidentă a unui Stat Contractant realizează
profituri sau venituri din celălalt Stat Contractant, acel celălalt Stat
nu poate supune nici unui impozit dividendele plătite de această
companie, cu excepţia cazului, cînd asemenea dividende sînt plătite unui
rezident al acelui celălalt Stat sau cînd holdingul, în legătură cu care
se plătesc dividendele, este efectiv legat de o reprezentanţă permanentă
sau o bază fixă situată în acel celălalt Stat, nici să supună
profiturile nedistribuite ale companiei unui impozit asupra profiturilor
nedistribuite ale companiei, chiar dacă dividendele plătite sau
profiturile nedistribuite constau integral sau parţial din profituri sau
venituri ce provin din acei celălalt Stat.
Articolul 11
Dobînzi
1) Dobînzile, ce provin într-un Stat Contractant şi plătite unui
rezident al celuilalt Stat Contractant, pot fi impuse în acel celălalt
Stat.
2) Totuşi, aceste dobînzi pot fi, de asemenea, impuse în Statul
Contractant din care provin şi potrivit legislaţiei acestui Stat, dar
dacă proprietarul beneficiar al dobînzilor este un rezident al celuilalt
Stat Contractant, impozitul astfel perceput nu va depăşi 10 la sută din
suma brută a dobînzilor.
Autorităţile competente ale Statelor Contractante vor stabili de
comun acord modul de aplicare a acestei limitări.
3) Termenul "dobînzi", cum este utilizat în acest articol, înseamnă
veniturile din creanţe de orice natură, însoţite sau nu de garanţii
ipotecare şi de dreptul de participare la profiturile debitorului, şi,
în special, veniturile din hîrtii de valoare de stat şi veniturile din
titluri de creanţă sau obligaţiuni, inclusiv primele şi premiile,
aferente acestor hîrtii de valoare, titluri de creanţă sau obligaţiuni.
Penalităţile calculate pentru plata cu întîrziere nu vor fi considerate
ca dobînzi în sensul acestui articol.
4) Prevederile paragrafelor 1 şi 2 nu se vor aplica, dacă
proprietarul beneficiar al dobînzilor, fiind un rezident al unui Stat
Contractant, exercită activitate de afaceri în celălalt Stat
Contractant, din care provin dobînzile, printr-o reprezentanţă
permanentă situată acolo, sau prestează în acel celălalt Stat servicii
personale independente printr-o bază fixă situată acolo, şi titlurile de
creanţă, în legătură cu care se plătesc dobînzile, sînt efectiv legate
de această reprezentanţă permanentă sau bază fixă. În asemenea situaţie
se vor aplica prevederile articolului 7 sau articolului 14, după caz.
5) Dobînzile vor fi considerate că provin dintr-un Stat Contractant,
cînd plătitorul este un rezident al acestui Stat. Totuşi, cînd
plătitorul dobînzilor, fie, că este sau nu rezident al unui Stat
Contractant, are într-un Stat Contractant o reprezentanţă permanentă sau
o bază fixă, în legătură cu care a apărut datoria, pentru care se
plătesc dobînzile, şi aceste dobînzi se suportă de asemenea
reprezentanţă permanentă sau bază fixă, atunci aceste dobînzi vor fi
considerate că provin din Statul Contractant, în care este situată
reprezentanţa permanentă sau baza fixă.
6) Cînd, datorită unor relaţii speciale existente între plătitorul şi
proprietarul beneficiar al dobînzilor sau între ambii şi o oarecare
terţă persoană, suma dobînzilor, referitoare la titlul de creanţa pentru
care ea este plătită, depăşeşte suma care ar fi fost convenită între
plătitorul şi proprietarul beneficiar al dobînzilor, în lipsa unor
astfel de relaţii, atunci prevederile acestui articol se vor aplica
numai la ultima sumă menţionată. În asemenea situaţie partea excedentară
a plăţilor va rămîne impozabilă, potrivit legislaţiei fiecărui Stat
Contractant, ţinînd seama de celelalte prevederi ale prezentei Convenţii.
Articolul 12
Royalty
1) Royalty, ce provin într-un Stat Contractant şi plătite unui
rezident al celuilalt Stat Contractant, pot fi impuse în acel celălalt
Stat.
2) Totuşi, aceste royalty pot fi, de asemenea, impuse în Statul
Contractant din care provin şi potrivit legislaţiei acestui Stat, dar
dacă proprietarul beneficiar al royalty este un rezident al celuilalt
Stat Contractant, impozitul astfel perceput nu va depăşi 10 la sută din
suma brută a royalty.
Autorităţile competente ale Statelor Contractante vor stabili de
comun acord modul de aplicare a acestei limitări.
3) Termenul "royalty", cum este utilizat în acest articol, înseamnă
plăţile de orice natură, primite ca compensaţie pentru utilizarea sau
concesionarea oricărui drept de autor asupra unei opere literare,
artistice sau ştiinţifice, inclusiv filme de cinema, orice brevet de
invenţii, produs soft, emblemă comercială, design sau model, plan,
formulă secretă sau proces, sau pentru informaţii referitoare la
experienţa în domeniul industrial, comercial sau ştiinţific.
4) Prevederile paragrafelor 1 şi 2 nu se vor aplica dacă
proprietarul beneficiar al royalty, fiind un rezident al unui Stat
Contractant, exercită activitate de afaceri în celălalt Stat Contractant
din care provin royalty, printr-o reprezentanţă permanentă situată acolo
sau prestează în acel celălalt Stat servicii personale independente
printr-o bază fixă situată acolo, şi dreptul sau proprietatea pentru
care se plătesc royalty, este efectiv legată de această reprezentanţă
permanentă sau bază fixă. În asemenea situaţie se vor aplica prevederile
articolului 7 sau articolului 14, după caz.
5) Royalty vor fi considerate, că provin dintr-un Stat Contractant
cînd plătitorul este un rezident al acestui Stat. Totuşi, cînd
plătitorul de royalty, fie, că este sau nu rezident al unui Stat
Contractant, are într-un Stat Contractant o reprezentanţă permanentă sau
o bază fixă, în legătură cu care a apărut obligaţia de a plăti royalty,
şi aceste royalty se suportă de asemenea reprezentanţă permanentă sau
bază fixă, atunci aceste royalty vor fi considerate că provin din Statul
Contractant, în care este situată reprezentanţa permanentă sau baza fixă.
6) Cînd, datorită unor relaţii speciale existente între plătitorul
şi proprietarul beneficiar al royalty sau între ambii şi o oarecare
terţă persoană, suma royalty referitoare la utilizarea, dreptul sau
informaţia pentru care ea este plătită, depăşeşte suma care ar fi fost
convenită între plătitorul şi proprietarul beneficiar al royalty în
lipsa unor astfel de relaţii, atunci prevederile acestui articol se vor
aplica numai la ultima sumă menţionată. În asemenea situaţie partea
excedentară a plăţilor va rămîne impozabilă, potrivit legislaţiei
fiecărui Stat Contractant, ţinînd seama de celelalte prevederi ale
prezentei Convenţii.
Articolul 13
Cîştiguri de capital
1) Cîştigurile, realizate de un rezident al unui Stat Contractant
din înstrăinarea proprietăţilor imobiliare, specificate în articolul 6
şi situate în celălalt Stat Contractant, pot fi impuse în acel celălalt
Stat.
2) Cîştigurile din înstrăinarea proprietăţilor mobiliare, ce fac
parte din proprietatea comerciala a unei reprezentanţe permanente pe
care o întreprindere a unui Stat Contractant o are în celălalt Stat
Contractant sau a proprietăţilor mobiliare, ce ţin de o bază fixă de
care dispune un rezident al unui Stat Contractant în celalalt Stat
Contractant, în scopul prestării serviciilor personale independente,
inclusiv cîştigurile din înstrăinarea acestei reprezentanţe permanente
(separat sau cu întreaga întreprindere) sau a acelei baze fixe, pot fi
impuse în acel celălalt Stat.
3) Cîştigurile, realizate de o întreprindere a unui Stat Contractant
din înstrăinarea navelor maritime, aeronavelor sau vehiculelor rutiere,
exploatate în trafic internaţional sau a proprietăţilor mobiliare, ce
ţin de exploatarea acestor nave maritime, aeronave sau vehicule rutiere,
vor fi impuse numai în acest Stat.
4) Cîştigurile din înstrăinarea acţiunilor sau altor drepturi
corporative într-o companie, a cărei proprietate constă direct sau
indirect, în special, din proprietăţile imobiliare situate într-un Stat
Contractant pot fi impuse în acest Stat.
5) Cîştigurile din înstrăinarea oricăror proprietăţi, altor decît
cele specificate în paragrafele 1, 2, 3 şi 4, vor fi impuse numai în
Statul Contractant, a cărui rezidenta este persoana care înstrăinează.
Articolul 14
Servicii personale independente
1) Venitul, realizat de un rezident al unui Stat Contractant din
prestarea serviciilor profesionale sau altor activităţi cu caracter
independent, va fi impus numai în acest Stat, cu excepţia cazului, cînd
el dispune în mod regulat de o bază fixă la dispoziţia sa în celalalt
Stat Contractant în scopul exercitării activităţilor sale. Daca el
dispune de o astfel de bază fixă, venitul poate fi impus în celălalt
Stat, dar numai acea parte a lui care este atribuită acestei baze fixe.
2) Termenul "servicii profesionale" include, în special,
activităţile independente de ordin ştiinţific, literar, artistic,
educativ sau pedagogic, precum şi activităţile independente de medici,
avocaţi, ingineri, arhitecţi, dentişti, contabili, auditori şi
consultanţi.
Articolul 15
Venituri din munca salariată
1) Sub rezerva prevederilor articolelor 16, 18, 19 şi 21 salariile,
simbriile şi alte remuneraţii similare, primite de un rezident al unui
Stat Contractant în legătura cu munca salariată, vor fi impuse numai în
acest Stat, cu excepţia cazului, cînd munca salariată este exercitată în
celălalt Stat Contractant. Dacă munca salariată este exercitată în acest
mod, remuneraţiile astfel primite de acolo pot fi impuse în acel
celălalt Stat.
2) Indiferent de prevederile paragrafului 1, remuneraţiile, primite
de un rezident al unui Stat Contractant în legătură cu munca salariată
exercitată în celălalt Stat Contractant, vor fi impuse numai în primul
Stat menţionat, dacă:
a) primitorul este prezent în celălalt Stat pentru o perioadă sau
perioade care nu depăşesc în total 183 zile în orice perioadă de
douăsprezece luni, ce se începe sau se termină în anul fiscal dat, şi
b) remuneraţiile sînt plătite de un patron sau în numele unui patron
care nu este rezident al celuilalt Stat, şi
c) remuneraţiile nu sînt suportate de o reprezentanţă permanentă sau
de o bază fixă pe care patronul o are în celălalt Stat.
3) Indiferent de prevederile precedente ale acestui articol,
remuneraţiile, primite în legătură cu munca salariată exercitată la
bordul unei nave maritime, aeronave sau vehicul rutier, exploatate în
trafic internaţional de o întreprindere a unui Stat Contractant, pot fi
impuse în acest Stat.
Articolul 16
Onorariile directorilor
Onorariile directorilor şi alte plăţi similare, primite de un
rezident al unui Stat Contractant în calitatea sa de membru al
comitetului de conducere al unei companii, care este rezidentă a
celuilalt Stat Contractant, pot fi impuse în acel celălalt Stat.
Articolul 17
Artişti şi sportivi
1) Indiferent de prevederile articolelor 14 şi 15, venitul, realizat
de un rezident al unui Stat Contractant ca un artist de estradă, cum
sînt artiştii de teatru, de cinema, de radio sau televiziune, sau un
interpret muzical, sau ca un sportiv, din activităţile lui personale,
exercitate în celălalt Stat Contractant, poate fi impus în acel celălalt
Stat.
2) Cînd venitul, în legătură cu activităţile personale, exercitate
de un artist de estradă sau un sportiv în această calitate a sa, nu
revine însuşi artistului de estradă sau sportivului, ci altei persoane,
fie că este sau nu rezidentă a unui Stat Contractant, acest venit,
indiferent de prevederile articolelor 7, 14 şi 15, poate fi impus în
Statul Contractant în care sînt exercitate activităţile artistului de
estradă sau sportivului.
Articolul 18
Pensii
Sub rezerva prevederilor paragrafului 2 al articolului 19, pensiile
şi alte remuneraţii similare, plătite unui rezident al unui Stat
Contractant pentru munca salariată exercitată în trecut, vor fi impuse
numai în acest Stat.
Articolul 19
Serviciul public
1)
a) Salariile, simbriile şi alte remuneraţii similare, altele decît
pensia, plătite de un Stat Contractant, o unitate administrativ-
teritorială sau o autoritate locală a acestuia unei persoane fizice
pentru serviciile prestate acestui Stat, unităţi administrativ-
teritoriale sau autorităţi locale, vor fi impuse numai în acest Stat.
b) Totuşi, asemenea salarii, simbrii şi alte remuneraţii similare
vor fi impuse numai în celălalt Stat Contractant, dacă serviciile sînt
prestate în acel Stat şi persoana fizică este rezidentă a acelui Stat,
care:
(i) are cetăţenia acelui Stat; sau
(ii) nu a devenit rezidentă a acelui Stat, numai în scopul prestării
serviciilor.
2)
a) Orice pensie, plătită de sau din fondurile create de un Stat
Contractant, o unitate administrativ-teritorială sau o autoritate locală
a acestuia unei persoane fizice pentru serviciile prestate acestui Stat,
unităţi administrativ-teritoriale sau autorităţi locale, va fi impusă
numai în acest Stat.
b) Totuşi, asemenea pensie va fi impusă numai în celălalt Stat
Contractant, dacă persoana fizică este rezidentă şi are cetăţenia acelui
Stat.
3) Prevederile articolelor 15, 16, 17 şi 18 se vor aplica
salariilor, simbriilor şi altor remuneraţii similare, şi pensiilor,
pentru serviciile prestate, în legătură cu activitatea de afaceri,
exercitată de un Stat Contractant, o unitate administrativ-teritorială
sau o autoritate locală a acestuia.
Articolul 20
Studenţi
Plăţile, primite de un student sau stagiar care este sau a fost
imediat înainte de a vizita un Stat Contractant rezident al celuilalt
Stat Contractant şi care este prezent în primul Stat menţionat,
exclusiv, în scopul instruirii sau pregătirii sale, destinate pentru
întreţinerea, instruirea sau pregătirea sa, nu vor fi impuse în primul
Stat menţionat, cu condiţia, ca asemenea plăţi să provină din sursele
aflate în afara acestui Stat.
Articolul 21
Profesori şi învăţători
1) O persoană fizică care vizitează un Stat Contractant în scopul
predării sau efectuării cercetării ştiinţifice la o universitate,
colegiu, şcoală sau altă instituţie de învăţămînt recunoscută în acel
Stat şi care este sau a fost imediat înainte de această vizită rezidentă
a celuilalt Stat Contractant va fi scutită de impunere în primul Stat
Contractant menţionat pe remuneraţiile pentru asemenea predare sau
cercetare pentru o perioadă ce nu depăşeşte doi ani din data primei sale
vizite în acest scop, cu condiţia ca asemenea remuneraţii să fie
realizate de ea din afara acestui Stat.
2) Prevederile paragrafului 1 al acestui articol nu se vor aplica
veniturilor din cercetare, dacă asemenea cercetare nu este efectuată în
scop public, dar, în general, în scopul personal al unei anumite
persoane sau unor anumite persoane.
Articolul 22
Alte venituri
1) Elementele de venit ale unui rezident al unui Stat Contractant,
indiferent de sursa de provenienţă, care nu sînt tratate în articolele
precedente ale prezentei Convenţii, vor fi impuse numai în acest Stat.
2) Prevederile paragrafului 1 nu se vor aplica veniturilor, altor
decît veniturile din proprietăţi imobiliare, cum sînt definite în
paragraful 2 al articolului 6, dacă primitorul acestor venituri, fiind
un rezident al unui Stat Contractant, exercită activitate de afaceri în
celălalt Stat Contractant printr-o reprezentanţă permanentă situată
acolo, sau prestează în acel celălalt Stat servicii personale
independente printr-o bază fixă situată acolo, şi dreptul sau
proprietatea, în legătură cu care sînt plătite veniturile, este efectiv
legată de această reprezentanţă permanentă sau bază fixă. În asemenea
situaţie se vor aplica prevederile articolului 7 sau articolului 14,
după caz.
Articolul 23
Proprietatea
1) Proprietatea, reprezentată de proprietăţi imobiliare, cum sînt
definite în articolul 6, deţinute de un rezident al unui Stat
Contractant şi situate în celălalt Stat Contractant, poate fi impusă în
acel celălalt Stat.
2) Proprietatea, reprezentată de proprietăţi mobiliare, ce fac parte
din proprietatea comercială a unei reprezentanţe permanente, pe care o
întreprindere a unui Stat Contractant o are în celălalt Stat Contractant
sau de proprietăţi mobiliare, ce ţin de o bază fixă de care dispune un
rezident al unui Stat Contractant în celălalt Stat Contractant, în
scopul prestării serviciilor personale independente, poate fi impusă în
acel celălalt Stat.
3) Proprietatea, reprezentată de nave maritime, aeronave şi vehicule
rutiere, exploatate de o întreprindere a unui Stat Contractant în trafic
internaţional şi de proprietăţi mobiliare ce ţin de exploatarea unor
asemenea nave maritime, aeronave şi vehicule rutiere, va fi impusă numai
în acest Stat.
4) Proprietatea, reprezentată de acţiuni sau alte drepturi
corporative într-o companie a cărei proprietate constă, direct sau
indirect, în special din proprietăţi imobiliare situate într-un Stat
Contractant, poate fi impusă în acest Stat.
5) Toate celelalte elemente de proprietate ale unui rezident, al
unui Stat Contractant vor fi impuse numai în acest Stat.
Articolul 24
Eliminarea dublei impuneri
1) Cînd un rezident al unui Stat Contractant realizează venit sau
deţine proprietate, care, în conformitate cu prevederile prezentei
Convenţii, poate fi impusă în celălalt Stat Contractant, primul Stat
menţionat va permite:
a) deducerea din impozitul pe venit al acestui rezident a sumei
egale cu impozitul pe venit, plătit în acel celălalt Stat;
b) deducerea din impozitul pe proprietate al acestui rezident a
sumei egale cu impozitul pe proprietate, plătit în acel celălalt Stat.
Asemenea deducere în nici un caz, totuşi, nu va depăşi acea parte a
impozitului pe venit sau a impozitului pe proprietate, calculat pînă la
acordarea deducerii, ce se atribuie, după caz, venitului sau
proprietăţii, care poate fi impusă în acel celălalt Stat.
2) Cînd, în conformitate cu orice prevedere a Convenţiei, venitul
realizat sau proprietatea deţinută de un rezident al unui Stat
Contractant este scutită de impunere în acest Stat, asemenea Stat poate,
totuşi, la calcularea sumei impozitului pe venitul sau pe proprietatea
rămasă a acestui rezident să ţină cont de venitul sau proprietatea
scutită.
Articolul 25
Nediscriminarea
1) Persoanele naţionale ale unui Stat Contractant nu vor fi supuse
în celălalt Stat Contractant nici unei impuneri sau obligaţii legate de
aceasta, diferită sau mai împovărătoare decît impunerea şi obligaţiile
aferente la care sînt sau pot fi supuse persoanele naţionale ale acelui
celălalt Stat, aflate în aceleaşi circumstanţe, în special, în privinţa
reşedinţei.
2) Impunerea unei reprezentanţe permanente, pe care o întreprindere
a unui Stat Contractant o are în celălalt Stat Contractant, nu va fi
stabilită în condiţii mai puţin favorabile în acel celălalt Stat, decît
impunerea stabilită întreprinderilor acelui celălalt Stat, care exercită
aceleaşi activităţi. Această prevedere nu va fi interpretată ca obligînd
un Stat Contractant să acorde rezidenţilor celuilalt Stat Contractant
orice deduceri, înlesniri şi scutiri cu titlu personal pe baza
statutului civil sau obligaţiilor familiale, în ce priveşte impunerea,
pe care le acordă propriilor săi rezidenţi.
3) Cu excepţia cazului, cînd se aplică prevederile paragrafului 1 al
articolului 9, paragrafului 6 al articolului 11 sau paragrafului 6 al
articolului 12, dobînzile, royalty şi alte plăţi efectuate de o
întreprindere a unui Stat Contractant unui rezident al celuilalt Stat
Contractant, vor fi deduse, în scopul determinării profiturilor
impozabile ale acestei întreprinderi, în aceleaşi condiţii, ca şi cum ar
fi fost plătite unui rezident al primului Stat menţionat. În mod similar
orice datorii ale unei întreprinderi a unui Stat Contractant faţă de un
rezident al celuilalt Stat Contractant, vor fi deduse, în scopul
determinării proprietăţii impozabile a acestei întreprinderi, în
aceleaşi condiţii, ca şi cum ar fi fost contractate faţă de un rezident
al primului Stat menţionat.
4) Întreprinderile unui Stat Contractant al căror capital este
integral sau parţial deţinut sau controlat, în mod direct sau indirect,
de unul sau mai mulţi rezidenţi ai celuilalt Stat Contractant, nu vor fi
supuse în primul Stat menţionat nici unei impuneri sau obligaţii legate
de aceasta, diferită sau mai împovărătoare decît impunerea şi
obligaţiile aferente la care sînt sau pot fi supuse alte întreprinderi
similare ale primului Stat menţionat.
Articolul 26
Procedura amiabilă
1) Cînd o persoană consideră, că din acţiunile unui sau ambelor
State Contractante rezultă sau va rezulta pentru ea o impunere care nu
este în conformitate cu prevederile prezentei Convenţii, ea poate,
indiferent de căile de atac, prevăzute de legislaţia internă a acestor
State, să supună cazul său autorităţii competente a Statului Contractant
a cărui rezidentă ea este sau, dacă cazul său cade sub incidenţa
paragrafului 1 al articolului 25, a acelui Stat Contractant, a cărui
persoană naţională ea este. Cazul trebuie prezentat în decurs de trei
ani de la prima notificare a acţiunii din care rezultă, că impunerea nu
este în conformitate cu prevederile Convenţiei.
2) Autoritatea competentă se va strădui, dacă reclamaţia i se pare
întemeiată şi dacă ea însăşi nu este în stare să ajungă la o soluţie
satisfăcătoare, să rezolve cazul de comun acord cu autoritatea
competentă a celuilalt Stat Contractant, în scopul evitării unei
impozitări care nu este în conformitate cu prevederile prezentei
Convenţii. Orice înţelegere realizată va fi aplicată indiferent de orice
perioadă de prescripţie prevăzută de legislaţia internă a Statelor
Contractante.
3) Autorităţile competente ale Statelor Contractante se vor strădui
să rezolve de comun acord orice dificultăţi sau dubii rezultate ca
urmare a interpretării sau aplicării Convenţiei. De asemenea, acestea se
pot consulta reciproc pentru eliminarea dublei impuneri în cazurile
neprevăzute de Convenţie.
4) Autorităţile competente ale Statelor Contractante pot comunica
direct între ele, inclusiv prin intermediul unei comisii mixte, formate
din ele însele sau reprezentanţii lor, în scopul realizării unei
înţelegeri, în sensul paragrafelor precedente.
Articolul 27
Schimb de informaţii
1) Autorităţile competente ale Statelor Contractante vor face schimb
de informaţii, necesare realizării prevederilor prezentei Convenţiei sau
ale legislaţiei interne referitoare la impozitele de orice gen şi tip,
percepute în numele Statelor Contractante sau unităţilor administrativ-
teritoriale sau autorităţilor locale ale lor, în măsura, în care
impunerea nu contravine Convenţiei. Schimbul de informaţii nu este
limitat de articolele 1 şi 2 ale prezentei Convenţii. Orice informaţie
primită de un Stat Contractant va fi tratată ca secret în acelaşi mod ca
şi informaţia primită, potrivit legislaţiei interne a acestui Stat, şi
va fi dezvăluită numai persoanelor sau autorităţilor (inclusiv
instanţele judecătoreşti şi organele administrative), abilitate cu
stabilirea sau perceperea, încasarea forţată sau urmărirea judiciară sau
soluţionarea contestaţiilor cu privire la impozitele menţionate în prima
propoziţie. Asemenea persoane sau autorităţi vor utiliza informaţia
numai în aceste scopuri. Acestea pot dezvălui informaţia în procedurile
judecătoreşti publice sau în deciziile judiciare.
2) Prevederile paragrafului 1, în nici un caz, nu vor fi
interpretate ca impunînd unui Stat Contractant obligaţia:
a) de a realiza măsuri administrative contrare legislaţiei şi
practicii administrative ale acestui sau ale celuilalt Stat Contractant;
b) de a furniza informaţii care nu pot fi accesibile potrivit
legislaţiei sau în procesul administrării obişnuite a acestui sau a
celuilalt Stat Contractant;
c) de a furniza informaţii care ar dezvălui orice secret de negoţ,
de afaceri, industrial, comercial sau profesional, sau proces comercial
sau informaţii a căror divulgare ar fi contrară politicii de stat.
Articolul 28
Membrii misiunilor diplomatice
şi posturilor consulare
Nimic în prezenta Convenţie nu va afecta privilegiile fiscale ale
membrilor misiunilor diplomatice sau posturilor consulare în virtutea
normelor generale ale dreptului internaţional sau a prevederilor
acordurilor speciale.
Articolul 29
Intrarea în vigoare
Prezenta Convenţie va intra în vigoare la data ultimei notificări în
scris, prin canale diplomatice, confirmînd îndeplinirea de către Statele
Contractante a procedurilor necesare potrivit legislaţiei pentru
intrarea ei în vigoare şi prevederile sale vor avea efect:
a) cu referinţă la impozitele reţinute la sursă, la veniturile,
realizate la sau după 1 ianuarie a anului calendaristic, imediat următor
anului, în care prezenta Convenţie a intrat în vigoare;
b) cu referinţă la celelalte impozite pe venit şi pe proprietate, la
impozitele, percepute pentru orice an fiscal, ce se începe la sau după 1
ianuarie a anului calendaristic, imediat următor anului, în care
prezenta Convenţie a intrat în vigoare.
Articolul 30
Denunţarea
Prezenta Convenţie va rămîne în vigoare pînă la denunţare de către
unul dintre Statele Contractante. Fiecare Stat Contractant poate denunţa
Convenţia, prin canale diplomatice, înaintînd o notă de denunţare scrisă
cu cel puţin şase luni pînă la finele oricărui an calendaristic, ce
urmează după perioada de cinci ani de la data în care Convenţia a intrat
în vigoare. În asemenea situaţie Convenţia îşi va înceta efectul:
a) cu referinţă la impozitele reţinute la sursă, la veniturile,
realizate la sau după 1 ianuarie a anului calendaristic, imediat următor
anului, în care a fost remisă nota de denunţare;
b) cu referinţă la celelalte impozite pe venit şi pe proprietate, la
impozitele, percepute pentru orice an fiscal, ce se începe la sau după 1
ianuarie a anului calendaristic, imediat următor anului, în care a fost
remisă nota de denunţare.
Drept care, subsemnaţii, autorizaţi în bună şi cuvenită formă, au
semnat prezenta Convenţie.
Întocmit la Sarajevo la 8 decembrie 2003 în două exemplare
originale, fiecare în limbile moldovenească, bosniacă/sîrbă/croată şi
engleză, toate textele fiind egal autentice. În cazul apariţiei unor
divergenţe la interpretarea sau aplicarea prevederilor prezentei
Convenţii, textul în limba engleză va prevala.