BIZLEXLegislația Republicii Moldova
Documente

Convenţie din 15.07.99 între Republica Moldova şi Republica Kazahstan pentru evitarea dublei impuneri şi prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit şi proprietate

Tipul documentului
Documente
Data adoptării
15.07.1999
Notă: Ratificată prin Hot.Parl. nr.725-XIV din 16.12.99 Convenţie* între Republica Moldova şi Republica Kazahstan pentru evitarea dublei impuneri şi prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit şi proprietate din 15.07.1999 Publicată în ediţia oficială "Tratate internaţionale", 2005, volumul 32, pag.422 Publicată în ediţia oficială "Tratate internaţionale", 2002, volumul 29, pag.215 * * * ----------------------- * Semnată la Astana la 15 iulie 1999. În vigoare din 25 februarie 2002. Republica Moldova şi Republica Kazahstan, conducîndu-se de tendinţa de a întări şi de a dezvolta legăturile economice, ştiinţifice, tehnice şi culturale între ambele State şi animate de dorinţa de a încheia Convenţia pentru evitarea dublei impuneri şi prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit şi proprietate, au convenit după cum urmează: Articolul 1 Persoane vizate Prezenta Convenţie se va aplica persoanelor, care sînt rezidente ale unuia sau ale ambelor State Contractante. Articolul 2 Impozite vizate 1) Prezenta Convenţie se va aplica la impozitele pe venit şi pe proprietate percepute în numele Statului Contractant, unităţilor sale administrative sau autorităţilor locale, indiferent de modul în care sînt percepute. 2) Vor fi considerate impozite pe venit şi pe proprietate toate impozitele, percepute pe venitul total, pe valoarea totală a proprietăţii, sau pe elementele particulare de venit sau proprietate, inclusiv impozitele pe veniturile, provenite din înstrăinarea proprietăţii mobiliare sau imobiliare, impozitele pe suma totală a salariilor plătite de întreprinderi, precum şi impozitele de la creşterea valorii proprietăţii. 3) Impozitele existente asupra cărora se va aplica Convenţia sînt, în particular: a) în Moldova: (i) impozitul pe venit; (ii) impozitul pe proprietăţi imobiliare; (în continuare "impozitul moldovenesc") b) în Kazahstan: (i) impozitul pe venitul persoanelor juridice şi fizice; (ii) impozitul pe proprietatea persoanelor juridice şi fizice; (în continuare "impozitul kazah"). 4) Prezenta Convenţie se va aplica, de asemenea, oricăror impozite identice sau în esenţă similare, care sînt stabilite după data semnării Convenţiei, în plus, sau în locul impozitelor existente. Autorităţile competente ale Statelor Contractante se vor informa reciproc asupra oricăror modificări importante aduse în legislaţiile lor fiscale. Articolul 3 Definiţii generale 1) În sensul prezentei Convenţii, în măsura în care contextul nu cere o interpretare diferită: a) termenul "Moldova" înseamnă Republica Moldova şi folosit în sens geografic, înseamnă teritoriul Moldovei, inclusiv apele interne şi spaţiul aerian, asupra cărora Republica Moldova exercită drepturile sale suverane la explorarea şi exploatarea resurselor naturale, conform normelor dreptului internaţional. b) termenul "Kazahstan" înseamnă Republica Kazahstan. La folosirea în sens geografic, termenul "Kazahstan" include teritoriul de stat al Republicii Kazahstan şi zona, asupra cărora Kazahstanul îşi exercită drepturile suverane şi jurisdicţia sa în conformitate cu legislaţia sa, şi tratatele internaţionale, şi în care se aplică legislaţia lui fiscală; c) termenul "persoană" include o persoană fizică, o persoană juridică, companie sau orice altă asociere de persoane; d) termenul "companie" înseamnă orice asociere corporativă sau orice organizaţie, care este considerată ca asociere corporativă în scopul impozitării; e) expresiile "un Stat Contractant" şi "celălalt Stat Contractant" înseamnă Moldova sau Kazahstan, după cum cere contextul; f) expresiile "întreprindere a unui Stat Contractant" şi "întreprindere a celuilalt Stat Contractant" înseamnă, după caz, o întreprindere exploatată de un rezident al unui Stat Contractant şi o întreprindere exploatată de un rezident al celuilalt Stat Contractant; g) expresia "trafic internaţional" înseamnă orice transport efectuat cu o navă maritimă sau aeronavă exploatate de o întreprindere a unui Stat Contractant, cu excepţia cazului, cînd nava maritimă sau aeronava este exploatată numai între puncte situate în celălalt Stat Contractant. h) termenul "persoană naţională" înseamnă: (i) orice persoană fizică, care are cetăţenia unui Stat Contractant; (ii) orice persoană juridică, întovărăşire sau asociaţie, cărora li s-au acordat statut potrivit legislaţiei în vigoare a unui Stat Contractant. i) expresia "autoritate competentă" înseamnă: (i) în Moldova: Ministrul Finanţelor sau reprezentantul său autorizat; (ii) în Kazahstan: Ministrul Finanţelor sau reprezentantul său autorizat. 2) În ce priveşte aplicarea prezentei Convenţii de către un Stat Contractant, orice termen care nu este altfel definit în Convenţie va avea, dacă contextul nu cere o interpretare diferită, înţelesul pe care l-a avut sau îl are în cadrul legislaţiei acelui Stat la acea perioadă de timp cu privire la impozitele, la care Convenţia se aplică. Articolul 4 Rezident 1) În sensul prezentei Convenţii, termenul "rezident al unui Stat Contractant" înseamnă orice persoană, care potrivit legislaţiei acelui Stat, este supusă impunerii conform domiciliului său, reşedinţei, locului conducerii sau locului formării, sau de înregistrare, sau oricărui alt criteriu de natură similară. Termenul, de asemenea, include un Stat Contractant, unitatea lui administrativă sau autoritatea locală. El, de asemenea, include orice fond de pensii sau alt fond de indemnizare a lucrătorilor, precum şi orice organizaţie de binefacere, formată potrivit legislaţiei Statului Contractant şi venitul căror, de obicei, se scuteşte de impunere în acest Stat. Dar acest termen nu include orice persoană, care este supusă impozitării în acest Stat, numai pentru faptul că realizează venituri din surse aflate în acel Stat ori are proprietate situată acolo. 2) Cînd, în conformitate cu prevederile paragrafului 1 al prezentului articol, o persoană fizică este rezidentă al ambelor State Contractante, atunci statutul său va fi determinat după cum urmează: a) aceasta va fi considerată rezidentă a Statului în care are o locuinţă permanentă; dacă aceasta dispune de o locuinţă permanentă în ambele State Contractante, ea va fi considerată rezidentă a Statului cu care legăturile sale personale şi economice sînt mai strînse (centrul intereselor vitale); b) dacă Statul, în care această persoană are centrul intereselor sale vitale, nu poate fi determinat sau dacă ea nu dispune de o locuinţă permanentă în nici unul din Statele Contractante, atunci ea va fi considerată rezidentă a Statului în care locuieşte în mod obişnuit; c) dacă această persoană locuieşte în mod obişnuit în ambele State sau în nici unul dintre ele, atunci ea va fi considerată rezidentă a Statului a cărui cetăţean este persoana; d) dacă statutul unui rezident nu poate fi determinat în conformitate cu subparagrafele a) - c), autorităţile competente ale Statelor Contractante vor rezolva problema de comun acord. 3) Cînd, potrivit prevederilor paragrafului 1, o persoană, alta decît o persoană fizică, este rezident al ambelor State Contractante, atunci ea se consideră rezidentă a Statului, în care e situat locul conducerii sale efective. Articolul 5 Reprezentanţă permanentă 1) În sensul prezentei Convenţii termenul "reprezentanţă permanentă" înseamnă un loc fix de afaceri prin care întreprinderea îşi desfăşoară în întregime sau în parte activitatea sa. 2) Termenul "reprezentanţă permanentă" include în deosebi: a) un loc de conducere; b) o sucursală; c) un birou; d) o uzină; e) un atelier; şi f) o mină, o sondă petrolieră sau de gaze, o carieră sau orice alt loc de extracţie a resurselor naturale. 3) Termenul "reprezentanţă permanentă" cuprinde, de asemenea: a) un şantier de construcţii, un obiect de construcţie, de montaj sau de asamblare sau serviciile, ce ţin de supravegherea exercitării acestor lucrări, dar numai în cazul, cînd astfel de şantier sau obiect activează pe o perioadă ce depăşeşte 6 luni, sau astfel de servicii se prestează într-o perioadă ce depăşeşte 6 luni; şi b) o instalaţie sau construcţie, utilizate pentru cercetarea resurselor naturale sau serviciile, ce ţin de supravegherea asupra exercitării acestor lucrări, o instalaţie de foraj sau o navă, folosite pentru cercetarea resurselor naturale, dar numai în cazul, cînd astfel de utilizări se îndeplinesc pentru o perioadă ce depăşeşte 6 luni, sau astfel de servicii se prestează pentru o perioadă ce depăşeşte 6 luni; şi c) prestarea de servicii, inclusiv servicii de consultanţă, de către rezidenţ prin intermediul angajaţilor săi sau alt personal, angajat de un rezident în acest scop, cu condiţia, că această activitate continuă (pentru acelaşi proiect sau un proiect conex) în limitele Statului pentru o perioadă mai mare de 6 luni. 4) Independent de prevederile precedente ale prezentului articol, termenul "reprezentanţă permanentă" va fi considerat că nu include; a) folosirea de instalaţii exclusiv în scopul depozitării, expunerii sau livrării de produse sau mărfuri aparţinînd întreprinderii; b) menţinerea unui stoc de produse sau mărfuri, aparţinînd întreprinderii exclusiv în scopul depozitării, expunerii sau livrării; c) menţinerea unui stoc de produse sau mărfuri, aparţinînd întreprinderii, exclusiv în scopul prelucrării de către o altă întreprindere; d) menţinerea unui loc fix de activitate, exclusiv în scopul achiziţionării mărfurilor sau produselor sau colectării de informaţii pentru întreprindere; e) menţinerea unui loc fix de activitate, exclusiv în scopul desfăşurării pentru întreprindere a oricărei alte activităţi cu caracter pregătitor sau auxiliar; f) menţinerea unui loc fix de afaceri, exclusiv pentru orice combinare de activităţi menţionate în subparagrafele de la a) la e) inclusiv, cu condiţia, ca întreaga activitate a locului fix de afaceri, ce rezultă din această combinare, să aibă un caracter pregătitor sau auxiliar. 5) Independent de prevederile paragrafelor 1 şi 2, cînd o persoană - alta decît un agent cu statut independent, căruia i se aplică prevederile paragrafului 6, activează în numele unei întreprinderi, are şi, ca regulă, foloseşte în Statul Contractant împuternicirile de a încheia contracte sau menţine un stoc de produse sau mărfuri aparţinînd întreprinderii, din care efectuează în mod regulat vînzări de produse sau mărfuri în numele întreprinderii, atunci această întreprindere se va considera că are o "reprezentanţă permanentă" în acel Stat referitor la orice activitate pe care o desfăşoară această persoană pentru întreprindere, cu excepţia cazurilor, cînd activităţile acestei persoane se limitează de cele menţionate în paragraful 4, care, deşi se efectuează printr-un loc fix de activitate, conform prevederilor acestui paragraf, nu vor transforma acest loc fix de activitate într-o reprezentanţă permanentă. 6) O întreprindere nu va fi considerată că are o reprezentanţă permanentă într-un Stat Contractant, numai prin faptul că aceasta exercită activitate de afaceri în acel Stat printr-un broker, agent comisionar sau orice alt agent cu statut independent, cu condiţia că acele persoane să acţioneze în cadrul activităţii lor obişnuite. 7) Faptul că o companie, care este rezidentă a unui Stat Contractant, controlează sau este controlată de o companie, care este rezidentă a celuilalt Stat Contractant, sau care exercită activitate de afaceri în acel celălalt Stat (printr-o reprezentanţă permanentă sau în alt mod), nu este suficient pentru a face una din aceste companii o reprezentanţă permanentă a celeilalte companii. Articolul 6 Venitul din proprietăţi imobiliare 1) Veniturile realizate de un rezident al unui Stat Contractant din proprietăţi imobiliare (inclusiv veniturile din agricultură sau din exploatări forestiere), situate în celălalt Stat Contractant, pot fi impuse în acel celălalt Stat. 2) Termenul "proprietăţi imobiliare" va avea înţelesul care este atribuit de legislaţia Statului Contractant în care sînt situate proprietăţile în cauză. Termenul va include, în orice caz, accesoriile proprietăţii imobiliare, inventarul viu şi echipamentul utilizat în agricultură şi exploatări forestiere, drepturile asupra cărora se aplică prevederile dreptului comun cu privire la proprietatea funciară, uzufructul proprietăţilor imobiliare şi drepturile la rente variabile sau fixe pentru exploatarea sau concesionarea exploatării zăcămintelor minerale, izvoarelor şi a altor resurse naturale; navele şi aeronavele nu vor fi considerate proprietăţi imobiliare. 3) Prevederile paragrafului 1 ale prezentului articol se aplică, de asemenea, veniturilor obţinute din exploatarea directă, din darea în arendă sau din folosirea în orice altă formă a proprietăţii imobiliare. 4) Prevederile paragrafelor 1 şi 3 ale prezentului articol se vor aplica, de asemenea, veniturilor provenind din proprietăţile imobiliare ale unei întreprinderi şi veniturilor din proprietăţi imobiliare, utilizate pentru exercitarea serviciilor personale independente. Articolul 7 Profituri din activitatea de antreprenoriat 1) Profiturile întreprinderii unui Stat Contractant vor fi impozabile numai în acel Stat, în afară de cazul, cînd întreprinderea exercită activitate de afaceri în celălalt Stat Contractant printr-o reprezentanţă permanentă situată acolo. Dacă întreprinderea exercită activitate de afaceri în acest mod, profiturile întreprinderii pot fi impuse în celălalt Stat, dar numai acea parte din ele care este atibuibilă: a) acelei reprezentanţe permanente; b) realizării în acel celălalt Stat a mărfurilor sau produselor, care coincid cu mărfurile sau produsele ce se realizează printr-o reprezentanţă permanentă; sau c) altei activităţi de afaceri, exercitată în acel celălalt Stat, care prin caracterul său coincide cu activitatea de afaceri, exercitată printr-o asemenea reprezentanţă permanentă. 2) Sub rezerva prevederilor paragrafului 3 al prezentului articol, cînd o întreprindere a unui Stat Contractant exercită activitate de afaceri în celălalt Stat Contractant printr-o reprezentanţă permanentă situată acolo, atunci se atribuie în fiecare Stat Contractant, acelei reprezentanţe permanente, profiturile pe care le-ar fi putut realiza, dacă ar fi constituit o întreprindere distinctă şi separată, exercitînd activităţi identice sau similare în condiţii identice sau similare şi tratînd cu toată independenţa cu întreprinderea a cărei reprezentanţă permanentă este. 3) La determinarea profiturilor unei reprezentanţe permanente vor fi admise la scădere cheltuielile ce pot fi dovedite ca fiind efectuate pentru scopurile urmărite de reprezentanţa permanentă, inclusiv cheltuielile de conducere şi cheltuielile generale de administrare efectuate, indiferent de faptul, că s-au efectuat în Statul în care se află situată reprezentanţa permanentă sau în altă parte. Nu sînt admise la deducere cheltuielile reprezentanţei permanente, care au fost plătite oficiului principal sau oricărui din alte oficii ale rezidentului prin plata redevenţelor, onorariilor sau altor plăţi similare ca recompensă pentru folosirea brevetelor sau altor drepturi, sau prin plata comisioanelor pentru servicii concrete sau management, sau prin plata dobînzilor pentru suma acordată reprezentanţei permanente. 4) Nici un profit nu se va atribui unei reprezentanţe permanente numai pentru faptul că această reprezentanţă permanentă cumpără produse sau mărfuri pentru întreprindere. 5) Cînd profiturile includ elemente de venit, care sînt tratate separat în alte articole ale prezentei Convenţii, atunci prevederile acelor articole nu vor fi afectate de prevederile prezentului articol. Articolul 8 Transporturi internaţionale 1) Profiturile realizate de un rezident al unui Stat Contractant din exploatarea în trafic internaţional a navelor maritime sau aeronavelor vor fi impuse numai în acest Stat. 2) Prevederile paragrafului 1 al prezentului articol se vor aplica, de asemenea, profiturilor obţinute din participarea la un pool, la o întreprindere mixtă sau organizaţie internaţională la exploatarea mijloacelor de transport. Articolul 9 Întreprinderi asociate 1) În cazul, cînd: a) o întreprindere a unui Stat Contractant participă, direct sau indirect la conducerea, controlul sau la capitalul unei întreprinderi a celuilalt Stat Contractant; sau b) aceleaşi persoane participă direct sau indirect la conducerea, controlul sau la capitalul unei întreprinderi a unui Stat Contractant şi a unei întreprinderi a celuilalt Stat Contractant; şi, în fiecare caz, între cele două întreprinderi în relaţiile lor comerciale şi financiare se vor crea sau stabili condiţii, diferite de acelea care ar fi fost stabilite între întreprinderi independente, atunci orice profituri, care ar fi fost calculate uneia din întreprinderi, dar nu au fost calculate datorită acestor condiţii, pot fi incluse în profiturile acelei întreprinderi şi impuse în consecinţă. 2) Cînd un Stat Contractant include în profiturile unei întreprinderi aparţinînd acelui Stat şi impune, în consecinţă, profiturile asupra cărora o întreprindere a celuilalt Stat Contractant a fost supusă impunerii în acel celălalt Stat şi profiturile, astfel incluse, sînt profituri care ar fi revenit întreprinderii primului Stat menţionat, dacă condiţiile, stabilite între cele două întreprinderi, ar fi fost acelea care ar fi fost stabilite între întrepinderi independente, atunci acest celălalt Stat va proceda la modificarea corespunzătoare a sumei impozitului stabilit asupra acelor profituri. La efectuarea unor astfel de modificări se va ţine seama de celelalte prevederi ale prezentei Convenţii, iar autorităţile competente ale Statelor Contractante, în caz de necesitate, se vor consulta reciproc. Articolul 10 Dividende 1) Dividendele plătite de o companie care este rezidentă a unui Stat Contractant, unui rezident al celuilalt Stat Contractant, pot fi impuse în acel celălalt Stat. 2) Totuşi, aceste dividende pot fi, de asemenea, impuse în Statul Contractant în care este rezidentă compania plătitoare de dividende şi potrivit legislaţiei acestui Stat, dar dacă beneficiarul efectiv al dividendelor este rezident al celuilalt Stat Contractant, atunci impozitul, perceput în aşa mod, nu va depăşi: a) 10 la sută din suma brută a dividendelor în cazul, cînd beneficiarul efectiv este o companie care deţine direct cel puţin 25 la sută din capitalul companiei plătitoare de dividende; b) 15 la sută din suma brută a dividendelor în toate celelalte cazuri. Prezentul paragraf nu va afecta impunerea companiei în ce priveşte profitul din care se plătesc dividendele. 3) Termenul "dividende" folosit în acest articol înseamnă veniturile provenind din acţiuni sau din alte drepturi, care nu sînt titluri de creanţă, ce permit participarea la profituri, precum şi veniturile din alte drepturi corporative care sînt supuse aceluiaşi regim de impunere ca veniturile din acţiuni, conform legislaţiei fiscale a Statului în care este rezident compania distribuitoare a profitului. 4) Prevederile paragrafelor 1 şi 2 ale prezentului articol nu se vor aplica dacă beneficiarul efectiv al dividendelor, fiind rezident al unui Stat Contractant, desfăşoară activitate de afaceri în celălalt Stat Contractant, în care compania plătitoare de dividende este rezidentă, printr-o reprezentanţă permanentă situată acolo, sau exercită în acel celălalt Stat servicii personale independente printr-o bază fixă situată acolo, şi holdingul, în privinţa căruia se plătesc dividendele, este efectiv legat de o asemenea reprezentanţă permanentă sau bază fixă. În această situaţie se vor aplica prevederile articolului 7 sau ale articolului 14, după caz. 5) Cînd o companie rezidentă al unui Stat Contractant realizează profituri sau venituri din celălalt Stat Contractant, acel celălalt Stat nu poate percepe nici un impozit asupra dividendelor, plătite de companie, cu excepţia cazului cînd asemenea dividende sînt plătite unui rezident al acelui celălalt Stat sau cînd deţinerea drepturilor generatoare de dividende în legătură cu care dividendele sînt plătite este efectiv legată de o reprezentanţă permanentă sau o bază fixă, situate în acel celălalt Stat, nici să supună profiturile nedistribuite ale companiei unui impozit asupra profiturilor nedistribuite companiei, char dacă dividendele plătite sau profiturile nedistribuite reprezintă în întregime sau în parte profituri sau venituri provenind din acel celălalt Stat. 6) Nici o prevedere a prezentei Convenţii nu va fi interpretată ca o piedică pentru Statul Contractant de a impozita profitul companiei ce ţine de o reprezentanţă permanentă în acest Stat, ca supliment la impozitul, calculat pe profitul companiei, care este o persoană naţională a acelui Stat, cu condiţia, că orice impozit suplimentar, calculat astfel, nu va depăşi 5 la sută din suma acelui profit, care nu a fost supus unei asemenea impuneri suplimentare în anii fiscali precedenţi. În sensul prezentului paragraf profitul se calculează după deducerea din el a tuturor impozitelor, altele, decît impozitul suplimentar, menţionat în prezentul paragraf, percepute în Statul Contractant, în care se află situată reprezentanţa permanentă. Articolul 11 Dobînzi 1) Dobînzile, provenind dintr-un Stat Contractant şi plătite unui rezident al celuilalt Stat Contractant pot fi impuse în acel celălalt Stat. 2) Totuşi, aceste dobînzi pot fi, de asemenea, impuse în Statul Contractant din care provin potrivit legislaţiei acelui Stat, dar dacă primitorul şi beneficiarul efectiv al dobînzilor este rezident al celuilalt Stat Contractant, impozitul astfel stabilit nu va depăşi 10 la sută din suma brută a dobînzilor. Autorităţile competente ale Statelor Contractante vor stabili de comun acord modul de aplicare a acestor limite. 3) Independent de prevederile paragrafului 2 al prezentului articol, dobînzile provenind dintr-un Stat Contractant vor fi scutite de impozit în acel Stat, dacă sînt primite şi deţinute de Guvernul celuilalt Stat Contractant, de o unitate administrativă sau de o autoritate locală a acestuia, sau Banca Naţională a acelui Stat sau altei organizaţii similare, care poate fi convenită ulterior între autorităţile competente ale Statelor Contractante. 4) Termenul "dobînzi" astfel cum este folosit în prezentul articol înseamnă veniturile din titluri de creanţă de orice natură însoţite sau nu de garanţii ipotecare sau de o clauză de participare la profiturile debitorului, şi în special veniturile din hîrtiile de valoare guvernamentale, titluri de creanţă sau obligaţiuni, inclusiv primele şi premiile legate de asemenea hîrtii de valoare, titluri de creanţă sau obligaţiuni. Penalităţile pentru plata cu întîrziere nu sînt considerate dobînzi în sensul prezentului articol. 5) Prevederile paragrafelor 1 şi 2 ale prezentului articol nu se vor aplica dacă beneficiarul efectiv al dobînzilor, fiind rezident al unui Stat Contractant, desfăşoară activitate de afaceri în celălalt Stat Contractant, din care provin dobînzile, printr-o reprezentanţă permanentă situată acolo, sau exercită în acel celălalt Stat servicii personale independente printr-o bază fixă situată acolo, şi creanţa în legătură cu care sînt plătite dobînzile este efectiv legată de o asemenea reprezentanţă permanentă sau bază fixă. În această situaţie se vor aplica prevederile articolului 7 sau articolului 14, după caz. 6) Dobînzile se consideră, că provin dintr-un Stat Contractant, cînd plătitorul este însuşi acel Stat, o unitate administrativă, o autoritate locală sau un rezident al acelui Stat. Totuşi, cînd plătitorul dobînzilor, fie că este sau nu rezident al unui Stat Contractant, are într-un Stat Contractant o reprezentanţă permanentă sau o bază fixă, în legătură cu care a apărut restanţa pentru care se plătesc dobînzile şi aceste dobînzi se suportă de aşa reprezentanţă permanentă sau bază fixă, atunci aceste dobînzi vor fi considerate, că provin din Statul, în care este situată reprezentanţa permanentă sau baza fixă. 7) Cînd datorită relaţiilor speciale existente între plătitor şi beneficiarul efectiv al dobînzilor sau între ambii şi o altă persoană, suma dobînzilor, ţinînd seama de creanţa pentru care sînt plătite, depăşeşte suma care s-ar fi convenit între plătitor şi beneficiarul efectiv al dobînzilor în lipsa unor astfel de relaţii, prevederile prezentului articol se vor aplica numai la această ultimă sumă menţionată. În acest caz partea excedentară a plăţilor va fi impozabilă potrivit legislaţiei fiecărui Stat Contractant, ţinînd seama de prevederile prezentei Convenţii. 8) Prevederile prezentului articol nu se vor aplica, dacă scopul principal sau unul din scopurile principale ale unei persoane, care are atribuţie la constituirea sau transmiterea titlului de creanţă pentru care sînt plătite dobînzile, a fost obţinerea avantajelor prevăzute în acest articol printr-o atare constituire sau transmitere a drepturilor. Articolul 12 Royalty 1) Royalty provenind dintr-un Stat Contractant şi plătite unui rezident al celuilalt Stat Contractant, pot fi impuse în acel celălalt Stat. 2) Totuşi, aceste royalty pot fi, de asemenea, impuse în Statul Contractant din care provin şi potrivit legislaţiei acelui Stat, dar dacă primitorul şi beneficiarul efectiv al acestor royalty este rezident al celuilalt Stat Contractant, impozitul astfel stabilit nu va depăşi 10 la sută din suma brută a acestor royalty. 3) Termenul "royalty" folosit în prezentul articol înseamnă plăţi de orice natură, primite pentru folosirea sau concesionarea oricărui drept de autor asupra unei opere literare, artistice sau ştiinţifice, filmelor cinematografice, orice patent, marcă de comerţ, design sau model, plan, formulă secretă sau procedeu de fabricaţie sau pentru folosirea sau concesionarea oricărui echipament industrial, comercial sau ştiinţific, pentru informaţii referitoare la experienţa în domeniul industrial, comercial sau ştiinţific. 4) Prevederile paragrafelor 1 şi 2 ale prezentului articol nu se vor aplica dacă beneficiarul efectiv al acestor royalty, fiind un rezident al unui Stat Contractant, desfăşoară activitate de afaceri în celălalt Stat Contractant din care provin royalty, printr-o reprezentanţă permanentă situată acolo sau exercită în acel celălalt Stat servicii personale independente printr-o bază fixă situată acolo, iar dreptul sau proprietatea pentru care se plătesc royalty sînt efectiv legate de o asemenea reprezentanţă permanentă sau bază fixă. În această situaţie se vor aplica prevederile articolului 7 sau articolului 14, după caz. 5) Royalty vor fi considerate, că provin dintr-un Stat Contractant, cînd plătitorul este însuşi acel Stat, o unitate administrativă, o autoritate locală sau un rezident al acestui Stat. Totuşi, cînd plătitorul acestor royalty, fie că este sau nu rezident al unui Stat Contractant, are într-un Stat Contractant o reprezentanţă permanentă sau o bază fixă de care este legată obligaţia de a plăti royalty, şi aceste royalty sînt suportate de o asemenea reprezentanţă permanentă sau bază fixă, atunci aceste royalty sînt considerate ca provenind din Statul în care este situată reprezentanţa permanentă sau baza fixă. 6) Cînd, datorită relaţiilor speciale existente între plătitorul şi beneficiarul efectiv sau între ambii şi o altă persoană, suma acestor royalty, avînd în vedere utilizarea, dreptul sau informaţia pentru care sînt plătite, depăşeşte suma care ar fi fost convenită între plătitor şi beneficiarul efectiv în lipsa unor astfel de relaţii, prevederile prezentului articol se vor aplica numai în această ultimă sumă menţionată. În acest caz, partea excedentară a plăţilor va fi impozabilă potrivit legislaţiei fiecărui Stat Contractant, ţinînd seama de celelalte prevederi ale prezentei Convenţii. 7) Prevederile prezentului articol nu se vor aplica, dacă scopul principal sau unul din scopurile principale ale unei persoane, care are atribuţie la constituirea sau transmiterea dreptului pentru care sînt achitate royalty, a fost obţinerea avantajelor prevăzute în acest articol printr-o atare constituire sau transmitere a drepturilor. Articolul 13 Venituri din creşterea valorii proprietăţii 1) Veniturile, obţinute de un rezident al unui Stat Contractant din înstrăinarea proprietăţii imobiliare, astfel cum este definită la articolul 6 şi situată în celălalt Stat Contractant pot fi impuse în acel celălalt Stat. 2) Veniturile, obţinute de un rezident al unui Stat Contractant din înstrăinarea: a) acţiunilor, cu excepţia celor, care se cotează la bursa de fonduri recunoscută, beneficiară de costul lor sau de majoritatea costului direct sau indirect din proprietatea imobiliară situată în celălalt Stat Contractant, sau b) părţilor sociale într-un parteneriat sau trast, activul cărora se constituie în special din proprietăţi imobiliare, situate în celălalt Stat Contractant sau acţiunilor definite în subpunctul a), pot fi supuse impunerii în acel celălalt Stat Contractant. 3) Veniturile, provenite din înstrăinarea proprietăţii imobiliare făcînd parte din proprietatea comercială a unei reprezentanţe permanente pe care o întreprindere a unui Stat Contractant o are în celălalt Stat Contractant sau din proprietăţi mobiliare ce ţin de o bază fixă de care dispune un rezident al unui Stat Contractant în celălalt Stat Contractant pentru exercitarea serviciilor personale independente, inclusiv cîştigurile obţinute din înstrăinarea unei asemenea reprezentanţe permanente (separat sau cu întreaga întreprindere) sau a acelei baze fixe, pot fi supuse impunerii în acel celălalt Stat. 4) Veniturile, obţinute de un rezident al unui Stat Contractant din înstrăinarea navelor sau aeronavelor exploatate în trafic internaţional sau proprietatea mobiliară ce ţine de exploatarea acestor nave sau aeronave, vor fi impuse numai în acest Stat Contractant. 5) Veniturile, obţinute din înstrăinarea oricărei proprietăţi, alta decît cea la care se face referire în paragrafele precedente, vor fi impozabile numai în Statul Contractant în care este rezident cel care înstrăinează proprietatea. Articolul 14 Servicii personale independente 1) Veniturile realizate de un rezident al unui Stat Contractant din exercitarea unor servicii profesionale sau a altor activităţi cu caracter independent vor fi impozabile numai în acest Stat, cu excepţia cazului, dacă el dispune în mod obişnuit, în celălalt Stat Contractant de o bază fixă pentru exercitarea activităţilor sale. Dacă dispune de o astfel de bază fixă, veniturile pot fi impuse în celălalt Stat Contractant, dar numai partea care este atribuibilă acelei baze fixe. 2) Termenul "servicii profesionale" cuprinde în special activităţile independente de ordin ştiinţific, literar, artistic, educativ sau pedagogic, precum şi exercitarea independentă a profesiilor de medic, avocat, inginer, arhitect, dentist şi contabil. Articolul 15 Servicii personale dependente 1) Sub rezerva prevederilor articolelor 16, 18, 19 salariile, simbriile şi alte remuneraţii similare, obţinute de un rezident al unui Stat Contractant pentru o activitate salariată, vor fi impuse numai în acest Stat, în afară de cazul, cînd activitatea salariată este exercitată în celălalt Stat Contractant. Dacă activitatea salariată este exercitată în acest mod, remuneraţiile primite în legătură cu aceasta pot fi impuse în acel celălalt Stat. 2) Independent de prevederile paragrafului 1 al prezentului articol, remunerările obţinute de un rezident al unui Stat Contractant pentru o activitate salariată, exercitată în celălalt Stat Contractant sînt supuse impozării numai în primul Stat menţionat dacă: a) beneficiarul este prezent în acel celălalt Stat pentru o perioadă sau perioade care nu depăşesc în total 183 zile în orice perioadă de 12 luni, ce se începe sau se termină în anul fiscal corespunzător; şi b) remuneraţiile sînt plătite de o persoană sau în numele unei persoane care angajează şi, care nu este rezidentă a celuilalt Stat; şi c) cheltuielile pentru remuneraţii nu sînt suportate de o reprezentanţă permanentă sau de o bază fixă pe care cel, care angajează le are în celălalt Stat. 3) Independent de prevederile precedente ale prezentului articol, remuneraţiile primite pentru o activitate salariată exercitată la bordul unei nave sau aeronave exploatate în trafic internaţional pot fi impozitate în Statul Contractant, în care este rezidentă întreprinderea ce exploatează nava sau aeronava. Articolul 16 Remuneraţiile directorilor Remuneraţiile directorilor şi alte plăţi similare primite de rezidentul unui Stat Contractant în calitatea sa de membru al Consiliului de Administraţie sau al altui organ similar al unei companii care este rezidentă a celuilalt Stat Contractant, pot fi impuse în acel celălalt Stat. Articolul 17 Artişti şi sportivi 1) Independent de prevederile articolului 14 şi articolului 15 venitul obţinut de un rezident al unui Stat Contractant în calitate de artist de spectacol cum sînt artiştii de teatru, de film, de radio sau televiziune ori ca interpreţi muzicali, sau ca sportivi, din activitatea lor personală desfăşurată în celălalt Stat Contractant, pot fi impuse în acel celălalt Stat. 2) Cînd venitul, în legătură cu activitatea personală desfăşurată de un artist de spectacol sau un sportiv în această calitate, nu revine artistului de spectacol sau sportivului, ci unei alte persoane, acel venit, independent de prevederile articolelor 7, 14 şi 15 poate fi impus în Statul Contracant, în care este exercitată activitatea artistului de spectacol sau sportivului. Articolul 18 Pensii şi alte plăţi 1) Sub rezerva prevederilor paragrafului 2 al articolului 19, pensiile, anuităţile şi alte remuneraţii similare, plătite rezidentului unui Stat Contractant în legătură cu activitatea salariată exercitată în trecut se vor impozita numai în acest Stat. 2) Termenul "anuitate" înseamnă suma stabilită periodic şi plătită unei persoane fizice într-o periodă de timp stabilită pe parcursul întregii vieţi sau a unei perioade de timp stabilite sau fixate, conform obligaţiei luate de a efectua aceste plăţi în locul compensării adecvate sau complete în expresie bănească. Articolul 19 Funcţii guvernamentale 1) a) Simbriile, salariile şi alte remuneraţii similare, altele decît pensia, plătite de un Stat Contractant sau de o unitate administrativă sau de o autoritate locală a acestuia unei persoane fizice pentru serviciile prestate acestui Stat, unităţii administrative sau autorităţii locale sînt impozabile numai în acest Stat. b) Totuşi, aceste simbrii, salarii şi alte remuneraţii similare se impozitează numai în celălalt Stat Contractant, dacă serviciul se exercită în acest Stat, şi persoana fizică este rezidentă a acestui Stat, care: (i) este cetăţean a acestui Stat; sau (ii) nu a devenit rezidentă a acestui Stat numai în scopul exercitării serviciului. 2) a) Orice pensie, plătită de un Stat Contractant, unitate administrativă sau autoritate locală, sau din fondurile create de ele oricărei persoane fizice pentru serviciul exercitat pentru acest Stat sau unitate administrativă sau autoritate locală, se va impune numai în acest Stat. b) Totuşi, astfel de pensie se impune numai în celălalt Stat Contractant, dacă persoana fizică este rezidentă şi are cetăţenia acestui Stat. 3) Prevederile articolelor 15, 16 şi 18 se vor aplica simbriilor, salariilor şi altor remuneraţii similare şi pensiilor primite pentru serviciul efectuat în legătură cu exercitarea activităţii de afaceri de un Stat Contractant sau de o unitate administrativă sau autoritate locală. Articolul 20 Studenţi Plăţile, primite de către un student sau un practicant care este sau a fost imediat înainte de sosirea sa într-un Stat Contractant rezident al celuilalt Stat Contractant, şi care se află în primul Stat menţionat exclusiv în scopul studierii sau instruirii, şi destinate întreţinerii, studierii şi instruirii, vor fi scutite de impozit în acest Stat, cu condiţia, că sursele acestor plăţi se află în afara acestui Stat. Articolul 21 Alte venituri 1) Elementele de venit ale unui rezident al unui Stat Contractant, independent de sursa de provenienţă, care nu sînt tratate în articolele precedente ale prezentei Convenţii vor fi impuse numai în acest Stat. 2) Prevederile paragrafului 1 al prezentului articol nu se vor aplica asupra veniturilor, altele decît veniturile provenind din proprietăţi imobiliare, aşa cum sînt definite în paragraful 2 al articolului 6, dacă destinatarul unor astfel de venituri, fiind rezidentul unui Stat Contractant desfăşoară activitate de afaceri în celălalt Stat Contractant printr-o reprezentanţă permanentă situată acolo şi exercită în acel celălalt Stat servicii personale independente printr-o bază fixă situată acolo şi dreptul sau proprietatea în legătură cu care venitul este plătit sînt efectiv legate de o asemenea reprezentanţă permanentă sau bază fixă. În această situaţie se vor aplica prevederile articolului 7 sau articolului 14, după caz. Articolul 22 Impunerea proprietăţii 1) Proprietatea reprezentată de proprietăţi imobiliare, astfel cum sînt definite în articolul 6, deţinută de un rezident al unui Stat Contractant şi situată în celălalt Stat Contractant, poate fi impusă în acel celălalt Stat. 2) Proprietatea reprezentată de proprietăţi mobiliare, făcînd parte din activul comercial al unei reprezentanţe permanente pe care o întreprindere a unui Stat Contractant o are în celălalt Stat Contractant sau de proprietăţi mobiliare aparţinînd unei baze fixe ce se află la dispoziţia unui rezident al unui Stat Contractant în celălalt Stat Contractant pentru prestarea serviciilor personale independente, poate fi impusă în acel celălalt Stat. 3) Proprietatea reprezentată de nave şi aeronave, care se află în posesia unui rezident al unui Stat Contractant şi exploatată în trafic internaţional sau de proprietăţi mobiliare, ce ţin de exploatarea unor asemenea nave maritime sau aeronave, va fi impusă numai în acel Stat Contractant. 4) Toate celelalte elemente de proprietate ale rezidentului unui Stat Contractant vor fi impuse numai în acel Stat. Articolul 23 Eliminarea dublei impuneri 1) Cînd un rezident al unui Stat Contractant realizează venit sau deţine proprietate, care conform prevederilor prezentei Convenţii, poate fi impusă în celălalt Stat Contractant, primul Stat menţionat va permite: a) scăderea din impozitul pe venit al acestui rezident suma egală cu impozitul pe venit, plătită în celălalt Stat Contractant; b) scăderea din impozitul pe proprietate al acestui rezident suma egală cu impozitul pe proprietate, plătită în acel celălalt Stat. Aceste scăderi, în orice caz, nu vor depăşi partea impozitului pe venit sau pe proprietate, calculată pînă la scăderea atribuibilă venitului sau proprietăţii care poate fi impozitată în acel celălalt Stat. 2) În caz, cînd conform oricărei prevederi a prezentei Convenţii venitul realizat sau proprietatea deţinută de rezidentul unui Stat Contractant este scutită de impunere în acest Stat, acest Stat poate, totuşi, la calcularea sumei impozitului pe venitul sau pe proprietatea rămasă al acestui rezident să ţină cont de venitul sau proprietatea scutită. Articolul 24 Nediscriminarea 1) Persoanele naţionale ale unui Stat Contractant nu vor fi supuse în celălalt Stat Contractant la nici o impozitare sau obligaţie legată de aceasta, diferită sau mai împovărătoare decît impozitarea sau obligaţia la care sînt sau pot fi supuse persoanele naţionale ale acelui celuilalt Stat aflate în aceeaşi situaţie, în special în privinţa reşedinţei. Independent de prevederile articolului 1, această prevedere se va aplica, de asemenea, persoanelor care nu sînt rezidente ale unuia sau ale ambelor State Contractante. 2) Persoanele fără cetăţenie, rezidente ale unui Stat Contractant, nu pot fi supuse în nici unul din Statele Contractante oricăror impozitări sau oricăror obligaţiuni legate de ea, diferite sau mai împovărătoare, decît impozitarea sau obligaţia legată de ea, la care sînt supuse persoanele naţionale ale acestor State în condiţii similare. 3) Impunerea unei reprezentanţe permanente, pe care o întreprindere a unui Stat Contractant o are în celălalt Stat Contractant, nu va fi stabilită în condiţii mai puţin favorabile în acel celălalt Stat, decît impunerea stabilită întreprinderilor acelui celuilalt Stat care desfăşoară aceleaşi activităţi. Această prevedere nu va fi interpretată ca obligînd un Stat Contractant să acorde rezidentului celuilalt Stat Contractant nici o scutire, înlesnire sau reducere cu titlu personal în ce priveşte impunerea, ce se pot acorda rezidenţilor săi. 4) Cu excepţia cazului, cînd se aplică prevederile paragrafului 1 al articolului 9, paragrafului 7 al articolului 11, paragrafului 6 al articolului 12, dobînzile, royalty şi alte plăţi efectuate de o întreprindere a unui Stat Contractant unui rezident al celuilalt Stat Contractant se vor deduce, în scopul determinării profiturilor impozabile ale unei asemenea întreprinderi, în aceleaşi condiţii ca şi cum ar fi fost plătite unui rezident al primului Stat menţionat. În mod similar, orice datorii ale unei întreprinderi a unui Stat Contractant faţă de un rezident al celuilalt Stat Contractant, în scopul determinării capitalului impozabil al acestei întreprinderi, vor fi deductibile, în aceleaşi condiţii ca şi cînd ar fi fost contractate faţă de un rezident al primului Stat menţionat. 5) Întreprinderile unui Stat Contractant, capitalul cărora este integral sau parţial deţinut sau controlat în mod direct sau indirect, de unul sau mai muţli rezidenţi ai celuilalt Stat Contractant, nu vor fi supuse în primul Stat menţionat, nici unei impuneri sau unei nici unei obligaţii legate de aceasta, care să fie diferită sau mai împovărătoare decît impunerea şi obligaţia legată de aceasta la care sînt sau pot fi supuse alte întreprinderi similare ale acelui prim Stat menţionat. Articolul 25 Procedura amiabilă 1) Cînd o persoană consideră, că datorită măsurilor luate de unul sau de ambele State Contractante rezultă sau va rezulta pentru ea o impozitare, care nu este conformă cu prevederile prezentei Convenţii, ea poate, indiferent de căile de atac prevăzute de legislaţia internă a acelor State, să supună cazul său autorităţii competente a Statului Contractant al cărui rezidentă este, sau dacă cazul ei se încadrează în prevederile paragrafului 1 al articolului 24, a acelui Stat Contractant a cărui persoană naţională este. Cazul trebuie prezentat în decurs de 3 ani de la prima notificatre a acţiunii din care rezultă că impunerea este contrară prevederilor Convenţiei. 2) Autoritatea competentă se va strădui, dacă reclamaţia pare întemeiată şi dacă ea însăşi nu este în măsură să ajungă la o soluţionare corespunzătoare, să rezolve cazul pe calea unei înţelegeri amiabile cu autoritatea competentă a celuilalt Stat Contractant, în vederea evitării unei impozitări care nu este în conformitate cu Convenţia. Orice înţelegere realizată va fi aplicată indiferent de perioada de prescripţie prevăzută de legislaţia internă a Statelor Contractante. 3) Autorităţile competente ale Statelor Contractante se vor strădui să rezolve pe calea înţelegerii amiabile orice dificultăţi sau dubii rezultate ca urmare a interpretării sau aplicrării Convenţiei. 4) Autorităţile competente ale Statelor Contractante pot comunica direct între ele, în scopul realizării unei înţelegeri, în sensul paragrafelor precedente. Dacă pentru atingerea unei înţelegeri este oportun de organizat un schimb oral de opinii, astfel de schimb poate să aibă loc în cadrul şedinţelor comisiilor, care sînt compuse din reprezentanţi ai organelor competente ale Statelor Contractante. Articolul 26 Schimb de informaţii 1) Autorităţile competente ale Statelor Contractante vor face schimb de informaţii necesare aplicării prevederilor prezentei Convenţii sau legislaţiei interne ale Statelor Contractante referitoare la impozitele vizate de Convenţie, în măsura în care impozitarea nu este contrară Convenţiei. Orice informaţie obţinută de un Stat Contractant va fi tratată ca secret în acelaşi mod ca şi informaţia primită în cadrul legislaţiei interne a acelui Stat, şi va fi dezvăluită numai persoanelor sau autorităţilor (inclusiv la instanţele judecătoreşti şi organe administrative) însărcinate cu stabilirea sau încasarea, aplicarea sau urmărirea, sau soluţionarea contestaţiilor cu privire la impozitele care fac obiectul prezentei Convenţii. Asemenea persoane sau autorităţi vor folosi informaţia numai în aceste scopuri. Aceste persoane sau autorităţi pot folosi informaţia numai în aceste scopuri. Acestea pot dezvălui informaţia în procedurile judecătoreşti sau în deciziile judiciare. 2) Prevederile paragrafului 1 al prezentului articol nu vor impune în nici un caz unui Stat Contractant obligaţia: a) de a întreprinde măsuri administrative contrare propriei legislaţii şi practicii administrative a acelui sau a celuilalt Stat Contractant; b) de a furniza informaţii care nu pot fi obţinute pe baza legislaţei proprii sau în cadrul practicii administrative obişnuite a acelui sau a celuilalt Stat Contractant; c) de a furniza informaţii care ar dezvălui un secret de afaceri, industrial, comercial sau profesional, sau un procedeu de fabricaţie sau informaţii a căror divulgare ar contrazice politicii de stat (practicii sociale). Articolul 27 Membrii misiunilor diplomatice şi posturilor consulare Nimic în prezenta Convenţie nu va afecta privilegiile fiscale de care beneficiază membrii misiunilor diplomatice şi posturilor consulare, în virtutea regulilor generale ale dreptului internaţional sau a prevederilor unor acorduri speciale. Articolul 28 Intrarea în vigoare 1) Statele Contractante se vor înştiinţa reciproc prin canale diplomatice despre încheierea procedurilor interstatale, necesare intrării în vigoare a prezentei Convenţii. 2) Prezenta Convenţie intră în vigoare din ziua primirii ultimei înştiinţări prevăzute în paragraful 1 al prezentului articol şi prevederile ei se vor aplica: a) în ce priveşte impozitul reţinut la sursă, la venitul realizat la sau după prima zi a lunii ianuarie a anului calendaristic imediat următor anului în care Convenţia va intra în vigoare; b) în ce priveşte celelalte impozite pe venit şi pe proprietate percepute pentru fiecare an fiscal la sau după prima zi a lunii ianuarie a anului calendaristic imediat anului în care Convenţia va intra în vigoare. Articolul 29 Denunţarea 1) Prezenta Convenţie va rămîne în vigoare pînă cînd unul din Statele Contractante nu o va denunţa. Fiecare din Statele Contractante poate să denunţe acţiunea Convenţiei, după cinci ani din ziua în care Convenţia a intrat în vigoare, înaintînd pe canale diplomatice o notă scrisă despre denunţarea acţiuniii Convenţiei cu cel puţin şase luni pînă la finele oricărui an calendaristic. În acest caz prezenta Convenţie va înceta să aibă efect: a) în ce priveşte impozitul reţinut la sursă, la venitul realizat la sau după prima zi a lunii ianuarie a anului calendaristic imediat următor anului în care a fost remisă nota de denunţare; b) în ce priveşte celelalte impozite pe venit şi pe proprietate, percepute pentru fiecare an fiscal la sau după prima zi a lunii ianuarie a anului calendaristic imediat următor anului în care a fost remisă nota de denunţare. Drept care, subsemnaţii, autorizaţi în bună şi cuvenită formă, au semnat prezenta Convenţie. Întocmită în două exemplare la Astana la 15 iulie 1999 în limbile moldovenească, kazahă şi rusă, toate textele fiind egal autentice. În cazul apariţiei unor divergenţe privind interpretarea prevederilor prezentei Convenţii, textul în limba rusă va prevala.