Documente
Convenţie nr.117 din 22.06.62 privind Obectivele şi Normele de bază ale Politicii Sociale
Notă: Ratificată prin Hot. Parl. nr.593-XIII din 26.09.95
CONVENŢIA PRIVIND OBIECTIVELE ŞI NORMELE DE
BAZĂ ALE POLITICII SOCIALE
Nr.117 din 22.06.62
* * *
Publicată în ediţia oficială
"Tratate internaţionale", 1999, volumul 10, pag.58
Conferinţa generală a Organizaţiei Internaţionale a Muncii,
convocată la Geneva de Consiliul de administraţie al Biroului
Internaţional al Muncii şi care s-a întrunit aici la 6 iunie 1962 în cea
de-a patruzeci şi şasea sesiune a sa,
după ce a hotărît să adopte diferite propuneri privind revizuirea
Convenţiei asupra politicii sociale (teritorii nemetropolitane), 1947,
problemă care constituie cel de-al zecelea punct al ordinii de zi a
sesiunii, mai ales în scopul de a permite statelor independente să o
aplice şi să o ratifice în continuare, considerînd că aceste propuneri
ar trebui să ia forma unei convenţii internaţionale,
considerînd că dezvoltarea economică trebuie să servească drept bază
a progresului social,
considerînd că ar trebui să fie făcute toate eforturile pe plan
internaţional, regional sau naţional pentru a se asigura o asistenţă
financiară şi tehnică care să ocrotească interesele populaţiilor,
considerînd că, atunci cînd este cazul, trebuie luate măsuri
internaţionale, regionale sau naţionale în vederea stabilirii unor
condiţii comerciale care ar încuraja o producţie cu randament ridicat şi
ar permite să se asigure un nivel de trai rezonabil,
considerînd că ar trebui luate toate iniţiativele posibile prin
măsuri adecvate pe plan internaţional, regional sau naţional pentru
încurajarea îmbunătăţirilor în domenii cum sunt igiena publică,
locuinţele, alimentaţia, învăţămîntul public, bunăstarea copiilor,
statutul femeilor, condiţiile de muncă, remunerarea salariaţilor şi a
producătorilor independenţi, protecţia lucrătorilor migranţi,
securitatea socială, funcţionarea serviciilor publice, precum şi
producţia în general,
considerând că ar trebui luate toate iniţiativele posibile pentru
interesele şi asocierea efectivă a populaţiei la elaborarea şi aplicarea
măsurilor de progres social,
adoptă, la 22 iunie 1962, convenţia următoare, care se va numi
Convenţia asupra politicii sociale (obiective şi norme de bază), 1962.
Partea I
Principii generale
Articolul 1
1. Orice politică trebuie să urmărească în primul rînd bunăstarea şi
dezvoltarea populaţiei, precum şi încurajarea aspiraţiilor acesteia
către progresul social.
2. În definirea oricărei politici de importanţă generală va trebui
să se ţină seama de repercusiunile acestei politici asupra bunăstării
populaţiei.
Partea a II-a
Îmbunătăţirea nivelului de trai
Articolul 2
Îmbunătăţirea nivelului de trai va fi considerată ca obiectivul
principal al planurilor de dezvoltare economică.
Articolul 3
1. La elaborarea planurilor de dezvoltare economică se vor lua toate
măsurile practice şi posibile pentru a pune în concordanţă această
dezvoltare cu evoluţia în bune condiţii a colectivităţilor interesate.
2. Se va urmări, în mod special, să se evite dislocarea vieţii
familiale şi a oricărei celule sociale tradiţionale, mai ales prin:
a) studierea atentă a cauzelor şi efectelor mişcărilor migratorii şi
eventuala adoptare de măsuri corespunzătoare;
b) încurajarea urbanizării în regiunile în care necesităţile
economice antrenează o concentrare a populaţiei;
c) prevenirea şi eliminarea aglomerării în zonele urbane;
d) îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă în regiunile în care există
forţă de muncă suficientă.
Articolul 4
Următoarele măsuri vor figura printre cele pe care autorităţile
competente vor trebui să le ia în considerare în vederea creşterii
capacităţii de producţie şi îmbunătăţirii nivelului de trai al
producătorilor agricoli:
a) eliminarea, cît mai mult posibil, a cauzelor care determină
contractarea de datorii în mod obişnuit;
b) controlarea cesiunilor de terenuri cultivabile persoanelor care
nu sunt cultivatori, cu scopul că această cesiune să se facă pe cît
posibil numai în interesul ţării;
c) controlarea, prin aplicarea unei legislaţii corespunzătoare, a
proprietăţii şi a folosirii pămîntului, precum şi a altor resurse
naturale, pentru a se asigura că acestea sunt cît mai bine folosite în
interesul populaţiei ţării, ţinîndu-se seama de drepturile tradiţionale;
d) controlarea condiţiilor de concentrare a pămîntului pentru
cultivare a condiţiilor de muncă, în scopul de a se asigura fermierilor
şi lucrătorilor agricoli cel mai ridicat nivel de trai posibil şi o
parte echitabilă din avantajele care pot rezulta din îmbunătăţirea
randamentului său a preţurilor;
e) reducerea costurilor de producţie şi de distribuţie prin toate
mijloacele posibile, în special prin înfiinţarea, favorizarea şi
ajutorarea cooperativelor de producători şi de consumatori.
Articolul 5
1. Se vor lua măsuri pentru a se asigura producătorilor independenţi
şi salariaţilor condiţii de viaţă care să le permită îmbunătăţirea
nivelului lor de trai prin eforturi proprii şi care să le garanteze
menţinerea unui nivel minim de trai stabilit pe baza anchetelor oficiale
asupra condiţiilor de viaţă, efectuate de acord cu organizaţiile
reprezentative ale acelor care angajează şi ale lucrătorilor.
2. La stabilirea nivelului minim de trai va trebui să se ţină seama
de nevoile familiale esenţiale ale lucrătorilor, inclusiv alimentaţia şi
valoarea ei nutritivă, locuinţa, îmbrăcămintea, îngrijirile medicale,
educaţia.
Partea a III-a
Dispoziţii referitoare la lucrătorii migranţi
Articolul 6
Cînd împrejurările care sunt folosite în muncă lucrătorii cer ca ei
să locuiască în afara căminelor proprii, condiţiile în care aceştia sunt
folosiţi vor trebui să ţină seama de nevoile lor familiale normale.
Articolul 7
Atunci cînd într-o regiune se va face apel, în mod temporar, la
resursele de forţă de muncă ale unei alte regiuni, se vor lua măsuri
pentru favorizarea transferului parţial de salarii şi de economii ale
lucrătorilor din regiunea unde sunt folosiţi în muncă în regiunea de
unde provin.
Articolul 8
1. Atunci cînd într-o regiune se va face apel la resursele de forţă
de muncă ale unei ţări supuse unei administraţii diferite, autorităţile
competente ale ţărilor interesate vor trebui, de fiecare dată cînd va fi
necesar sau de dorit să o facă, să încheie acorduri pentru reglementarea
problemelor de interes comun care s-ar putea pune prin aplicarea
dispoziţiilor prezentei convenţii.
2. Aceste acorduri vor trebui să prevadă că lucrătorul migrant se va
bucura de protecţie şi de avantaje care să nu fie inferioare celor de
care beneficiază lucrătorii care locuiesc în regiunea în care sunt
folosiţi migranţii.
3. Aceste acorduri vor trebui să prevadă înlesniri acordate
lucrătorilor pentru a le permite să transfere către căminele lor o parte
din salariile şi economiile realizate.
Articolul 9
Atunci cînd lucrătorii şi familiile lor se deplasează într-o regiune
unde costul vieţii este scăzut într-o regiune unde costul vieţii este
mai ridicat, trebuie să se ţină seama de creşterea costului vieţii pe
care o antrenează această schimbare de reşedinţă.
Partea a IV-a
Remunerarea lucrătorilor şi probleme conexe
Articolul 10
1. Va trebui încurajată stabilirea nivelurilor, liber negociate,
între sindicatele reprezentînd pe lucrătorii interesaţi, pe de o parte,
şi cei care angajează sau organizaţiile celor care angajează, pe de altă
parte.
2. Atunci cînd nu există metode potrivite pentru stabilirea
nivelurilor salariilor minime pe cale de acorduri colective, vor fi
luate măsuri necesare pentru a permite stabilirea acestor niveluri prin
consultare cu reprezentanţii celor care angajează şi ai lucrătorilor,
printre care vor figura reprezentanţi ai organizaţiilor lor respective,
dacă acestea există.
3. Se vor lua măsurile necesare pentru ca, pe de o parte, cei care
angajează şi lucrătorii interesaţi să aibă cunoştinţă de nivelurile
salariilor minime în vigoare, iar pe de altă parte, salariile efectiv
plătite să nu fie inferioare nivelurilor minime aplicabile.
4. Orice lucrător căruia i se aplică nivelul salariului minim şi
care după intrarea acestuia în vigoare a primit salarii inferioare
acestui nivel trebuie să aibă dreptul să recupereze pe cale judiciară
sau pe alte căi autorizate de lege suma ce i se datorează, într-un
termen care va putea fi fixat de legislaţie.
Articolul 11
1. Se vor lua măsurile necesare pentru a se asigura că toate
salariile cîştigate sunt legal plăţile, iar cei care angajează vor fi
obligaţi să ţină registre care să specifice plăţile salariilor, să
elibereze lucrătorilor dovezi cu privire la plata salariilor lor şi să
ia alte măsuri pentru înlesnirea controlului necesar.
2. Salariile vor fi plătite, de regulă, în monedă avînd curs legal.
3. Salariile vor fi plătite, de regulă, direct lucrătorului.
4. Va fi interzisă înlocuirea parţială sau totală a salariilor
datorate lucrătorilor pentru munca pe care au prestat-o prin alcool sau
băuturi alcoolice.
5. Plata salariilor nu va putea să fie făcută în localuri în care se
consumă băuturi sau în magazine, excepţie făcînd numai lucrătorii care
lucrează în astfel de unităţi.
6. Salariile vor fi plătite cu regularitate la intervale care să
permită reducerea posibilităţii de contractare de datorii în rîndul
salariaţilor, afară de cazul cînd există un obicei local contrar, iar
autoritatea competentă se va convinge de dorinţa lucrătorilor de a se
menţine acest obicei.
7. Dacă hrana, locuinţa, îmbrăcămintea şi alte furnituri şi servicii
esenţiale constituie un element al remunerării, autoritatea competentă
va lua toate măsurile practice şi posibile pentru a se asigura că ele
sunt corespunzătoare şi că valoarea lor în bani a fost calculată exact.
8. Se vor lua toate măsurile practice şi posibile în scopul:
a) de a-i informa pe lucrători asupra drepturilor pe care le au în
materie de salarizare;
b) de a împiedica orice reţinere neautorizată din salarii;
c) de a limita sumele reţinute cu titlu de furnituri şi servicii,
care constituie un element al remunerării, la justa valoare în bani a
acestor furnituri şi servicii.
Articolul 12
1. Nivelul maxim şi modul de stabilire a avansurilor din salarii vor
fi reglementate de către autoritatea competentă.
2. Autoritatea competentă va limita nivelul avansurilor care pot fi
acordate unui lucrător pentru a-l determina să accepte o ocupaţie, iar
nivelul autorizat va fi indicat în mod clar lucrătorului.
3. Orice avans acordat peste nivelul stabilit de către autoritatea
competentă va fi în mod legal nerestituibil şi nu va putea să fie
recuperat prin compensare asupra plăţilor datorate lucrătorilor la o
dată ulterioară.
Articolul 13
1. În rîndul salariaţilor şi producătorilor independenţi vor fi
încurajate formele de economii rezultate dintr-un act spontan al celui
care economiseşte.
2. Se vor lua toate măsurile practice şi posibile în vederea
protejării salariaţilor şi a producătorilor independenţi contra cametei,
în special prin măsuri urmărind reducerea dobînzilor asupra
împrumuturilor, prin controlul operaţiunilor de acordare a fondurilor
băneşti de către cei care le finanţează şi prin încurajarea sistemelor
de împrumuturi în scopuri determinate cu ajutorul organizaţiilor
cooperatiste de credit sau cu ajutorul instituţiilor plasate sub
controlul autorităţii competente.
Articolul 14
1. Scopul politicii îl va constitui abolirea tuturor formelor de
discriminare a lucrătorilor din motive de rasă, culoare, sex,
convingeri, asociaţie tribală sau afiliere la uniune comercială în
următoarele privinţe:
a) legislaţie şi contracte de dreptul muncii care asigură tratament
economic echitabil tuturor celor care au domiciliul legal sau lucreaza
în ţară;
b) acces la angajare în muncă în sectorul public sau privat;
c) condiţii de angajare în muncă şi promovare;
d) posibilităţi de instruire profesională;
e) condiţii de muncă;
f) măsuri de asigurare a sănătăţii, securităţii şi bunăstării;
g) disciplină;
h) participarea la negocierea contractelor colective de muncă;
i) impozite pe salariu fixate în conformitate cu principiul
remunerării identice pentru munca identica pentru aceeaşi activitate la
aceeaşi întreprindere.
2. Vor fi luate toate măsurile susceptibile de realizare prin
incasarea impozitelor aplicate pentru lucrătorii remuneraţi inferior,
pentru a diminua orice diferentă existentă în ceea ce priveşte
impozitele pe salariu din cauza discriminării din motive de rasă,
culoare, sex, convingeri, asociaţie tribală sau afiliere la uniune
comercială.
3. Lucrătorilor dintr-un stat angajaţi in muncă în alt stat li se
acordă suplimentar la salariile lor, alocaţii pecuniare sau de orice alt
tip pentru a acoperi orice cheltuieli rezonabile, personale sau ale
familiei, cauzate de angajarea în muncă departe de casă.
4. Dispoziţiile anterioare ale prezentului articol nu vor aduce
atingere măsurilor pe care autoritatea competentă le consideră necesare
sau dezirabile pentru ocrotirea maternităţii şi pentru asigurarea
sănătăţii, securităţii şi bunăstării femeilor lucrătoare.
Partea V
Educaţie şi instruire
Articolul 15
1.Vor fi introduse dispoziţii potrivite în masura maximum posibila
în condiţii locale pentru dezvoltarea progresivă a sistemelor generale
de educaţie, instruire profesională şi învăţatură, luînd în considerare
pregătirea eficace pentru profesii utile a copiilor de ambele sexe.
2. Legile şi reglementările naţionale vor fixa vîrsta de absolvire a
şcolii, precum si condiţiile de angajare în muncă.
3. Pentru ca copii să poată beneficia de înlesnirile existente în
domeniul educaţiei şi pentru ca extinderea acestora să nu fie
împiedicată de cererea forţei de muncă a copiilor care nu au atins
vîrsta de absolvire a scolii va fi interzisă în timpul orelor cînd
şcolile funcţionează în zonele unde înlesnirile cu caracter educaţional
vor fi acordate la o scară adecvată pentru majoritatea copiilor de
vîrstă şcolară.
Articolul 16
1. Pentru a asigura o productivitate înaltă prin dezvoltarea
activităţii calificate în cazurile potrivite va fi organizată instruire
în ceea ce priveşte tehnicile noi de producţie.
2. Această instruire va fi organizată cu sau sub supravegherea
autorităţilor competente fiind consultate organizaţiile de patroni şi
lucrători ale ţării de origine a persoanei instruite sau ale ţării de
instruire.
Partea VI
Dispoziţii finale
Articolul 17
Ratificarea oficiala a prezentei Convenţii va fi comunicată pentru
înregistrare Directorului general al Biroului Internaţional al Muncii.
Articolul 18
1. Prezenta Convenţie va angaja numai acele State membre ale
Organizaţiei Internaţionale a Muncii ale căror ratificări au fost
înregistrate la Directorul general.
2. Aceasta va intra în vigoare pentru orice alt Stat membru la
douăsprezece luni de la data cînd ratificarea a două State membre a fost
înregistrată la Directorul general.
3. Drept urmare, prezenta Convenţie va întra în vigoare pentru orice
alt Stat membru la douăsprezece luni de la data înregistrării
ratificării sale.
Articolul 19
Intrarea în vigoare a prezentei Convenţii nu va implica denunţarea
ipso jure a Convenţiei cu privire la Politica Socială (Teritoriul
non-metropolitan), 1947, de către orice Stat membru pentru care
respectiva Conventie ramîne în vigoare, aşa cum nici nu va anula
posibilitatea ratificării ulterioare a respectivei Convenţii.
Articolul 20
1. Statul Membru care a ratificat prezenta Convenţie o poate denunta
după expirarea a zece ani de la data la care Convenţia a intrat în
vigoare pentru prima dată printr-un act comunicat pentru înregistrare
Directorului General al Biroului Internaţional al Muncii. Această
denunţare nu va intra în vigoare decît după un an de la data
înregistrării sale.
2. Fiecare Stat Membru care a ratificat prezenta Convenţie şi care,
în termen de un an de la data expirării termenului de zece ani menţionat
în paragraful precedent, nu-şi exercită dreptul de a denunţa stipulat în
prezentul articol, va fi obligat pentru o nouă perioadă de zece ani şi
după aceea poate denunţa prezenta Convenţie la expirarea fiecărui termen
de zece ani în condiţiile prevăzute de prezentul articol.
Articolul 21
1. Directorul general al Biroului Internaţional al Muncii va
notifica tuturor Statelor membre ale Organizaţiei Internaţionale a
Muncii despre înregistrarea tuturor ratificărilor şi denunţărilor
comunicate acestuia de catre Statele membre ale Organizaţiei.
2. Notificind Statelor membre ale Organizaţiei înregistrările celei
de-a doua ratificări comunicate acestuia, Directorul General va atrage
atenţia Statelor membre ale Organizaţiei asupra datei la care Convenţia
va intra în vigoare.
Articolul 22
Directorul general al Biroului Internaţional al Muncii va comunica
Secretariatului general al Organizaţiei Naţiunilor Unite, în scopul
înregistrării în conformitate cu art. 102 al Statutului Cartei
Organizaţiei Naţiunilor Unite, informaţii detaliate cu privire la toate
ratificările şi actele de denunţare înregistrate de către acesta în
conformitate cu dispoziţiile articolelor precedente.
Articolul 23
La momentul considerat necesar Consiliul de Administraţie al
Biroului Internaţional al Muncii va înainta Adunării Generale un raport
vizînd aplicarea Convenţiei şi va examină oportunitatea includerii în
ordinea de zi a Consiliului a problemei revizuirii acesteia în tot sau
în parte.
Articolul 24
1. În cazul în care Adunarea va adopta o nouă Convenţie de revizuire
a prezentei Convenţii în tot sau în parte, atunci, cu excepţia cazului
cînd Convenţia dispune altfel:
a) ratificarea de către un Stat membru a noii Convenţii de revizuire
va implica ipso jure denunţarea imediată a prezentei Convenţii, fără a
se ţine seama de dispoziţiile art. 20 de mai sus, în cazul în care şi
atunci cînd noua Convenţie de revizuire va intra în vigoare;
b) de la data cînd intră în vigoare noua Convenţie de revizuire,
prezenta Convenţie va înceta să fie deschisă spre ratificare de către
Statele membre.
2. Prezenta Convenţie va rămîne în vigoare în orice caz în forma şi
conţinutul actual pentru acele State membre care au ratificat Convenţia
de revizuire.
Articolul 25
Versiunile textului în limbile franceză şi engleză au valoare egală.
Adoptată la Geneva la 22 iunie 1962