Ordin nr.11 din 16.01.2017 despre aprobarea formularului Declaraţiei privind accizele şi a Modului de completare a ei
MINISTERUL FINANŢELOR
O R D I N
despre aprobarea formularului Declaraţiei privind
accizele şi a Modului de completare a ei
nr. 11 din 16.01.2017
(în vigoare 17.02.2017)
Monitorul Oficial al R. Moldova nr. 50-59 art. 204 din 17.02.2017
* * *
ÎNREGISTRAT:
Ministerul Justiţiei
al Republicii Moldova
nr.1186 din 9 februarie 2017
Ministru __________ Vladimir Cebotari
Întru executarea prevederilor articolelor 127 alin.(3) şi alin.(31) din Codul fiscal nr.1163-XIII din 24 aprilie 1997 (republicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, ediţie specială din 8 februarie 2007), cu modificările şi completările ulterioare,
ORDON:
1. Se aprobă:
1) Formularul Declaraţiei privind accizele, conform anexei nr.1 la prezentul ordin;
2) Modul de completare a Declaraţiei privind accizele, conform anexei nr.2 la prezentul ordin;
2. Formularul Declaraţiei privind accizele şi Modul de completare a Declaraţiei privind accizele, aprobate prin prezentul ordin, sînt aplicate de către antrepozitarii autorizaţi, de subiecţii care desfăşoară activitate de întreprinzător şi care nu sînt înregistraţi în calitate de antrepozitari autorizaţi, dar care exportă în mod independent sau în baza contractului de comision mărfuri supuse accizelor, prelucrate şi/sau fabricate pe teritoriul Republicii Moldova, începînd cu prezentarea dărilor de seamă pentru perioada fiscală ianuarie 2017, precum şi de către persoanele juridice sau fizice care desfăşoară activitate de întreprinzător şi utilizează alcoolul etilic nedenaturat de la poziţiile tarifare 220710000 şi 220890910 în alte scopuri decât cele prevăzute la art.124 alin.(15) sau (16) din Codul fiscal.
[Pct.2 în redacţia Ordinului Ministerului Finanţelor nr.27 din 28.02.2024, în vigoare 05.03.2024]
[Pct.2 modificat prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.33 din 29.01.2018, în vigoare 01.01.2018]
3. Se va asigura publicarea prezentului ordin în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
| MINISTRUL FINANŢELOR | Octavian ARMAŞU |
| Nr.11. Chişinău, 16 ianuarie 2017. | |
Anexa nr.1
la Ordinul Ministerului Finanţelor
nr.11 din 16 ianuarie 2017
|
Serviciul Fiscal de Stat Declaraţia privind accizele Декларация об акцизах Pentru perioada fiscală _______________________________ за налоговый период |
Formularul ACZ 09 Форма ACZ 09
|
|
|
Denumirea agentului economic _______________________________________________________ (название экономического агента) Adresa juridică ______________________________________________________________________ (юридический адрес) Codul fiscal ________________________ nr.de înregistrare a Certificatului de acciz ________ (фискальный код) (регистрационный номер акцизного сертификата) data prezentării __________________ Serviciului Fiscal de Stat _____________________________ дата представления территориальной Государственной Налоговой Службе |
||
|
I. Volumul impozabil Налогооблагаемый оборот |
|||||||||
| Nr. d/o № п/п |
Denumirea mărfii supuse accizelor expediate (transportate) Наименование вывезенных (отгруженных) подакцизных товаров |
Poziţia tarifară Товарная позиция |
Codul clasificației economice Код экономи- ческой класси- фикации |
Baza impozabilă Налогооблагаемая база |
Cota accizului Ставка акциза |
Suma accizelor calculate Сумма начис- ленного акциза |
Suma accizelor achitate în limita cantităţii folosite, care urmează a fi trecută în cont sau restituită Сумма уплаченного акциза в пределах используемого количества, подлежащего зачету или возмещению |
Total destinat virării în buget (col.8–col.9) Всего для перечис- ления в бюджет (гр.8–гр.9) |
|
| Volumul în expresie naturală Объем в натуральном выражении |
Valoarea fără TVA şi accize Стоимость без НДС и акциза |
||||||||
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
|
Suma de control (контрольная сумма) ______________________________ Suma totală pe coloana 10 Общий итог гр.10 |
||||||
|
Subsemnaţii, Нижеподписавшиеся, ____________________________________________ Numele și prenumele conducătorului |
şi |
Numele și prenumele contabilului-șef (Ф.И. главного бухгалтера) |
||||
|
____________ funcţia |
__________ data (дата) |
____________ semnătura (подпись) |
____________ funcţia (должность) |
__________ data (дата) |
____________ semnătura (подпись) |
|
|
Declarăm, că informaţia prezentată este completă şi veridică. Декларируем, что представленная информация является достоверной и полной. |
||||||
[Anexa nr.1 modificată prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.33 din 29.01.2018, în vigoare 01.01.2018]
Anexa nr.2
la Ordinul Ministerului Finanţelor
nr.11 din 16 ianuarie 2017
Notă: În anexa nr.2, pe tot parcursul textului cuvintele "subiecţii impunerii care deţin certificatul de acciz", "subiecţi ai impunerii cu accize", "subiect impozabil de accize", "subiectului impunerii", "subiectul impunerii", "subiectului impozabil cu accize", "subiect al impunerii cu accize", "subiectului impozabil" şi "subiecţii înregistraţi ca plătitori de accize" se substituie cu cuvintele "antrepozitarul autorizat", iar cuvintele "încăperea de acciz" se substituie cu cuvintele "antrepozit fiscal", la forma gramaticală respectivă conform Ordinului Ministerului Finanţelor nr.33 din 29.01.2018, în vigoare 01.01.2018
Modul de completare a declaraţiei privind accizele
1. Antrepozitarii autorizaţi, subiecţii care desfăşoară activitate de întreprinzător şi care nu sunt înregistraţi în calitate de antrepozitari autorizaţi şi care exportă în mod independent sau în baza contractului de comision mărfuri supuse accizelor, prelucrate şi/sau fabricate pe teritoriul Republicii Moldova, precum şi persoanele juridice sau fizice care desfăşoară activitate de întreprinzător şi utilizează alcoolul etilic nedenaturat de la poziţiile tarifare 220710000 şi 220890910 în alte scopuri decât cele prevăzute la art.124 alin.(15) sau (16) din Codul fiscal, prezintă Serviciului Fiscal de Stat Declaraţia privind accizele în termenele prevăzute la alineatele (3), (31) şi (32) art.127 din Codul fiscal.
[Pct.1 în redacţia Ordinului Ministerului Finanţelor nr.27 din 28.02.2024, în vigoare 05.03.2024]
2. Declaraţia privind accizele se completează pe formular unic, conform anexei nr.1 la prezentul ordin.
3. În Declaraţia privind accizele se indică perioada fiscală, denumirea (numele, prenumele) antrepozitarului autorizat, adresa juridică, codul fiscal şi numărul de înregistrare al certificatului de acciz (în cazul în care agentul economic declarant este înregistrat ca antrepozitar autorizat).
4. Declaraţia privind accizele conţine 10 coloane, în care se înscrie următoarea informaţie:
1) rubrica "pentru perioada fiscală" se completează în următorul mod: P/NN/AAAA, unde:
P – codul periodicităţii de prezentare a declaraţiei, se indică L (lunar);
NN – numărul lunii, se indică valorile de la 1 la 12;
AAAA – se indică anul;
2) în coloana 1 se indică numărul de ordine al mărfii supuse accizelor sau al mărfurilor proprii supuse accizelor, pentru care nu există documente justificative privind achitarea accizelor, utilizate în calitate de materie primă la fabricarea mărfurilor nesupuse accizelor – în cazul subiecţilor menţionaţi la articolul 4 alin.(6) din Legea pentru punerea în aplicare a Titlului IV al Codului fiscal;
3) în coloana 2 se indică denumirea mărfii supuse accizelor expediate (transportate) sau a mărfurilor proprii supuse accizelor, pentru care nu există documente justificative privind achitarea accizelor, utilizate în calitate de materie primă la fabricarea mărfurilor nesupuse accizelor –în cazul subiecţilor menţionaţi la articolul 4 alin.(6) din Legea pentru punerea în aplicare a Titlului IV al Codului fiscal;
4) în coloana 3 se indică poziţia tarifară a mărfii supuse accizelor conform Nomenclaturii combinate a mărfurilor, specificată în coloana 1 din anexa nr.1 la Titlul IV al Codului fiscal, sau poziţia tarifară a mărfurilor proprii supuse accizelor, pentru care nu există documente justificative privind achitarea accizelor, utilizate în calitate de materie primă la fabricarea mărfurilor nesupuse accizelor – în cazul subiecţilor menţionaţi la articolul 4 alin.(6) din Legea pentru punerea în aplicare a Titlului IV al Codului fiscal;
5) în coloana 4 se indică codul clasificaţiei economice;
6) în coloana 5 se indică volumul mărfii în expresie naturală, indicînd între paranteze unitatea de măsură conform anexei nr.1 la Titlul IV al Codului fiscal;
7) în coloana 6 se indică valoarea mărfii fără TVA şi accize, în unităţi monetare naţionale, în cazul în care baza impozabilă se determină în expresie valorică, conform Titlului IV al Codului fiscal.
La completarea Declaraţiei privind accizele, antrepozitarul autorizat face înscrierile corespunzătoare doar în una din coloanele 5 sau 6, în funcţie de tipul cotei accizului aplicat;
8) în coloana 7 se indică cota accizului stabilită ad-valorem, în procente de la valoarea mărfii fără TVA şi accize, sau cota accizului stabilită în sumă absolută la unitatea de măsură a mărfii supuse accizelor;
9) în coloana 8 se indică suma accizului calculată prin aplicarea cotei accizului aferente mărfii supuse accizelor, aplicată la una din bazele impozabile indicate în coloanele 5 şi 6;
10) în coloana 9 se indică suma accizului achitată pentru mărfurile supuse accizelor utilizate în procesul de prelucrare şi/sau de fabricare a altor mărfuri supuse accizelor, urmînd a fi trecută în cont la momentul expedierii (transportării) mărfurilor finite supuse accizelor din antrepozitul fiscal sau urmînd a fi restituită;
11) în coloana 10 se indică suma accizului destinată virării la buget, calculată ca diferenţa dintre coloana 8 şi coloana 9. În cazul în care suma accizului achitată la mărfurile supuse accizelor, utilizate în procesul de prelucrare şi/sau de fabricare pentru obţinerea altor mărfuri supuse accizelor, reflectată în coloana 9 a Declaraţiei, depăşeşte suma accizului calculată la mărfurile supuse accizelor expediate din antrepozitul fiscal, reflectată în coloana 8 a Declaraţiei, înscrierea rezultatelor cu semnul "minus" în coloana 10 nu se admite;
12) se admite înscrierea în Declaraţia privind accizele a rezultatelor cu semnul "minus" doar în cazul reflectării în aceasta a returului mărfurilor impozabile cu acciz antrepozitarului autorizat. Înscrierea datelor privind returul se efectuează într-un rînd separat al Declaraţiei, în funcţie de necesitate, reflectîndu-se cu semnul "minus" indicatorii de la coloanele 5, 6, 8, 9 şi 10.
5. La completarea Declaraţiei privind accizele nu se admit corectări şi radieri.
6. Declaraţia privind accizele se semnează de către conducătorul şi contabilul-şef al antrepozitarului autorizat sau în cazul subiecţilor care desfăşoară activitate de întreprinzător şi care nu sunt înregistraţi în calitate de antrepozitari autorizaţi şi care exportă în mod independent sau în baza contractului de comision mărfuri supuse accizelor, prelucrate şi/sau fabricate pe teritoriul Republicii Moldova - de către conducătorul şi contabilul-şef al subiectului care desfăşoară activitate de întreprinzător, cu prezentarea ei într-un singur exemplar Serviciului Fiscal de Stat.
7. În cazul în care sortimentul de mărfuri supuse accizelor, expediate (transportate) din antrepozitul fiscal a antrepozitarului autorizat sau procurate de persoane fizice şi juridice fără confirmarea documentară a achitării accizelor şi ulterior comercializate, nu poate fi înscris într-un singur formular al Declaraţiei, mărfurile se reflectă detaliat într-o anexă la Declaraţie, avînd acelaşi conţinut şi care se completează în modul respectiv.
În formularul Declaraţiei se trec doar sumele totale calculate pentru mărfurile supuse accizelor expediate (transportate) din antrepozitul fiscal, care fac parte din componenţa fiecărui cod separat al clasificaţiei economice, completînd astfel coloanele 4, 5 sau 6, 8, 9 şi 10.
8. De către antrepozitarii autorizaţi înscrierile aferente exportului se introduc în Declaraţia privind accizele pentru perioada fiscală în care a avut loc exportul.
Astfel, în coloana 2 a Declaraţiei se înscrie cuvîntul "export", iar în coloanele 4, 5 sau 6 şi 9, pentru fiecare cod a clasificaţiei economice, se înregistrează datele corespunzătoare.
9. Subiecţii care desfăşoară activitate de întreprinzător şi care nu sînt înregistraţi în calitate de antrepozitar autorizat, dar care solicită restituirea accizelor înscrierile aferente exportului se introduc în Declaraţia privind accizele pentru perioada fiscală în care a avut loc exportul, cu înscrierea în coloana 2 a Declaraţiei a cuvîntului "export", iar în coloanele 4, 5 sau 6 şi 9, pentru fiecare cod al clasificaţiei economice, înregistrîndu-se datele corespunzătoare.
10. Dacă în luna expirată antrepozitarul autorizat nu a avut volum circulant impozabil, acesta prezintă Serviciului Fiscal de Stat, în termenul stabilit pentru prezentarea calculelor, Declaraţia semnată de persoanele menţionate la punctul 6, indicînd valoarea zero la indicatorii specificaţi.
11. De către persoanele juridice sau fizice care desfăşoară activitate de întreprinzător şi utilizează alcoolul etilic nedenaturat de la poziţiile tarifare 220710000 şi 220890910 în alte scopuri decât cele prevăzute la art.124 alin.(15) sau (16) din Codul fiscal, înscrierile aferente se introduc în Declaraţia privind accizele în perioada fiscală respectivă.
Astfel, în coloana 2 a Declaraţiei se înscrie textul "alcool utilizat în alte scopuri decât cele prevăzute la art.124 alin.(15) sau (16)", iar în coloanele 3, 4, 5, 7, 8 şi 10, se înregistrează datele corespunzătoare.
[Pct.11 introdus prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.27 din 28.02.2024, în vigoare 05.03.2024]