Ordin nr.131 din 05.12.2025 cu privire la aprobarea formularului-tipizat al avizului de plată a impozitului unic din desfăşurarea activităţii de antreprenoriat independent
MINISTERUL FINANŢELOR
O R D I N
cu privire la aprobarea formularului-tipizat al avizului
de plată a impozitului unic din desfăşurarea
activităţii de antreprenoriat independent
nr. 131 din 05.12.2025
(în vigoare 01.01.2026)
Monitorul Oficial al R. Moldova nr. 620-622 art.1101 din 18.12.2025
* * *
În vederea executării prevederilor art.6926 alin.(2) din Codul fiscal nr.1163/1997 (republicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova din 8 februarie 2007, ediţie specială),
ORDON:
1. Se aprobă formularul-tipizat "Aviz de plată a impozitului unic din desfăşurarea activităţii de antreprenoriat independent", conform anexei nr.1.
2. Se aprobă Modul de completare a avizului de plată a impozitului unic din desfăşurarea activităţii de antreprenoriat independent, conform anexei nr.2.
3. Se aprobă formularul-tipizat "Cererea de corectare a sumei venitului reflectat în avizul de plată a impozitului unic din desfăşurarea activităţii de antreprenoriat independent", conform anexei nr.3.
4. Se aprobă Regulamentul privind corectarea avizului de plată a impozitului unic din desfăşurarea activităţii de antreprenoriat independent, conform anexei nr.4.
5. Prezentul ordin intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2026.
| MINISTRU | Andrian GAVRILIŢĂ |
| Nr.131. Chişinău, 5 decembrie 2025. | |
|
Anexa nr.1 la Ordinul Ministrului finanţelor nr.131/2025 |
||
| Serviciul Fiscal de Stat | ||
| Adresa | _________________________ | |
| Cod fiscal | _________________________ | |
| Nume, Prenume | _________________________ | |
| Adresa domiciliului | _________________________ | |
| Cod fiscal (IDNO) | _________________________ | |
| Adresa electronică | _________________________ | |
|
Aviz de plată a impozitului unic din desfăşurarea activităţii de antreprenoriat independent |
||
| Nr. __________ | Data întocmirii _______________ | |
| Termenul de achitare _______________ | ||
|
Informaţia cu privire la suma impozitului unic calculat pentru luna ____ anul __________ |
||
| 1. | Suma venitului obţinut din desfăşurarea antreprenoriatului independent pentru luna de gestiune (lei) (rând 1.1. + rând 1.2.) | |
| 1.1. | Suma venitului obţinut prin intermediul ECC conectat la SIA MEV (lei) | |
| 1.2. | Suma venitului obţinut prin virament, la contul bancar (lei) | |
| 2. | Suma cumulativă a venitului, pentru anul calendaristic de activitate (lei) | |
| 3. | Venitul impozabil lunar conform cotei de 15% (până la 1200000 lei) | |
| 4. | Impozitul unic lunar determinat conform cotei de 15% (rând 3 * 15%) | |
| 5. | Venitul impozabil lunar conform cotei de 35% (peste 1200000 lei) | |
| 6. | Impozitul unic lunar determinat conform cotei de 35% (rând 5 * 35%) | |
| 7. | Suma impozitului unic lunar calculat (lei) (rând 4 + rând 6) | |
| 8. | Restanţă (-) / supraplată (+) la data întocmirii avizului de plată (lei) | |
| 9. | Total către plată impozitul unic (lei) (rând 7 – rând 8) | |
| Date bancare | QR cod pentru achitare | |
| Plătitor | ||
| Codul fiscal al plătitorului | ||
| Beneficiar | ||
| Codul fiscal al beneficiarului | ||
| Prestator beneficiar | ||
| Codul IBAN al beneficiarului | ||
| Destinaţia plăţii | ||
| Total către plată (lei) | ||
|
Informaţii privind calculul impozitului unic Impozitul unic se încasează într-un cont trezorerial de încasări, fiind ulterior repartizate: a) la bugetul local: impozitul pe venitul antreprenorilor independenţi care desfăşoară activităţi economice independente în domeniul prestării serviciilor – 26,3% şi taxele locale – 5,0%; b) la bugetul asigurărilor sociale de stat: contribuţiile de asigurări sociale de stat obligatorii datorate de antreprenorii independenţi care desfăşoară activităţi economice independente în domeniul prestării serviciilor – 53,3%; c) la fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală: primele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală sub formă de contribuţie procentuală din venitul obţinut de antreprenorii independenţi care desfăşoară activităţi economice independente în domeniul prestării serviciilor – 15,4%. Cota impozitului unic constituie 15% din obiectul impunerii în cazul în care venitul anual al antreprenorului independent nu depăşeşte 1200000 de lei. În cazul în care venitul anual depăşeşte plafonul prevăzut de 1200000 lei, pentru partea excedentară a venitului se aplică o cotă a impozitului unic de 35%. Dacă suma anuală defalcată pentru primele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală nu acoperă valoarea sumei fixe stabilite pentru categoria de plătitori prevăzută la pct.1 lit.b) din anexa nr.2 la Legea nr.1593/2002 cu privire la mărimea, modul şi termenele de achitare a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală, diferenţa se achită de către antreprenorul independent în baza unui aviz de plată emis suplimentar, remis până la data de 25 ianuarie a anului următor celui de gestiune. |
||
[Anexa nr.1 în redacţia Ordinului Ministerului Finanţelor nr.101 din 07.07.2026, în vigoare 23.07.2026]
Anexa nr.2
la Ordinul ministrului finanţelor
nr.131 din 05.12.2025
MODUL DE COMPLETARE
a avizului de plată a impozitului unic din desfăşurarea
activităţii de antreprenoriat independent
1. La poziţia "Adresa" se indică adresa subdiviziunii Serviciului Fiscal de Stat în raza căreia persoana fizică care desfăşoară activitate de antreprenoriat independent îşi are domiciliul.
2. La poziţia "Codul fiscal" se indică codul fiscal al Serviciului Fiscal de Stat.
3. La poziţia "Nume, Prenume" se indică numele şi prenumele persoanei fizice care desfăşoară activitate de antreprenoriat independent conform capitolului 104 din titlul II al Codului fiscal.
4. La poziţia "Adresa domiciliului" se indică adresa unde îşi are domiciliul persoana fizică care desfăşoară activitate de antreprenoriat independent conform capitolului 104 din titlul II al Codului fiscal.
5. La poziţia "Cod fiscal (IDNO)" se indică numărul de identificare de stat, atribuit de către Agenţia Servicii Publice, pentru persoanele fizice ce desfăşoară activitate de antreprenoriat independent conform capitolului 104 din titlul II al Codului fiscal.
6. La poziţia "Adresa electronică" se indică adresa electronică a persoanei fizice ce desfăşoară activitate de antreprenoriat independent conform capitolului 104 din titlul II al Codului fiscal.
7. La poziţia "Nr." este reflectat numărul avizului de plată, care se completează conform modelului: AIS-anul de gestiune-numărul de ordine din 5 cifre (ex. Nr.AIS202500001).
8. La poziţia "Data întocmirii" se indică data întocmirii avizului de plată a impozitului unic din desfăşurarea activităţii de antreprenoriat independent.
9. La poziţia "Termenul de achitare" se indică termenul de achitare a impozitului unic, conform prevederilor art.6926 alin.(2) din Codul fiscal.
10. În rândul 1 se reflectă suma venitului obţinut din desfăşurarea antreprenoriatului independent, care este egală cu suma venitului obţinut prin intermediul echipamentului de casă şi de control conectat la Sistemul informaţional automatizat "Monitorizarea electronică a vânzărilor" (rând 1.1.) şi suma venitului obţinut prin virament, la contul bancar (rând 1.2.).
11. La rândul 2 se reflectă suma cumulativă a venitului, pentru anul calendaristic de activitate care reprezintă suma venitului pentru perioada fiscală de activitate în conformitate cu prevederile art.6923 din Codul fiscal.
12. La rândul 3 se reflectă suma venitului impozabil lunar conform cotei de 15% stabilite la art.6925 alin.(1) din Codul fiscal.
13. La rândul 4 se reflectă suma impozitului unic lunar care se determină prin aplicarea cotei de 15% asupra veniturilor obţinute din desfăşurarea activităţii de antreprenoriat independent.
14. La rândul 5 se reflectă suma venitului impozabil lunar conform cotei de 35% stabilite la art.6925 alin.(2) din Codul fiscal.
15. La rândul 6 se reflectă suma impozitului unic lunar care se determină prin aplicarea cotei de 35% asupra veniturilor obţinute din desfăşurarea activităţii de antreprenoriat independent.
16. La rândul 7 se reflectă suma impozitului unic lunar calculat, care este egal cu suma impozitului unic calculat conform cotei de 15% şi suma impozitului unic calculat conform cotei de 35% (rând 4 + rând 6).
17. La rândul 8 se reflectă suma impozitului unic restantă sau supraplata la achitarea impozitului unic, determinată la data întocmirii avizului de plată.
18. La rândul 9 se reflectă suma totală a impozitului unic către plată, determinată prin ajustarea sumei impozitului unic lunar calculat cu restanţa sau supraplata existentă la data întocmirii avizului (rând 7 – rând 8).
19. La rubrica "Plătitor" se indică numele şi prenumele persoanei fizice ce desfăşoară activitate de antreprenoriat independent.
20. La rubrica "Codul fiscal al plătitorului" se indică numărul de identificare de stat, atribuit de către Agenţia Servicii Publice, pentru persoanele fizice ce desfăşoară activitate de antreprenoriat independent.
21. La rubrica "Beneficiar" se va indica subdiviziunea responsabilă de asigurarea evidenţei de casă a bugetului public naţional – Trezoreria de Stat.
22. La rubrica "Codul fiscal al beneficiarului" se va indica codul fiscal al instituţiei responsabile de realizarea managementului finanţelor publice – Ministerul Finanţelor.
23. La rubrica "Codul IBAN al beneficiarului" se va indica codul IBAN la care urmează a fi încasat impozitul unic din desfăşurarea activităţii de antreprenoriat independent.
24. La rubrica "Destinaţia plăţii" se va indica denumirea clasificaţiei economice la care urmează a fi încasat impozitul unic din desfăşurarea activităţii de antreprenoriat independent.
25. La rubrica "Total către plată" se reflectă suma impozitului unic spre achitare, care este egală cu suma din rândul 9 "Total către plată impozitul pe venit (lei)".
Anexa nr.3
la Ordinul ministrului finanţelor
nr.131 din 05.12.2025
| Serviciul Fiscal de Stat Direcţia deservire fiscală ____________________________________________________________ |
|
| Nume, Prenume | |
| IDNO | |
| Date de contact | |
| Data (ziua/luna/anul) | |
|
CERERE Solicit corectarea sumei venitului reflectat în avizul de plată a impozitului unic din desfăşurarea activităţii de antreprenoriat independent nr.__________ pentru luna ____ anul 20____, în legătură cu emiterea bonului fiscal eronat/cu date eronate, returnării/restituirii contravalorii serviciului prestat sau încasării mijloacelor băneşti care nu sunt aferente activităţii de antreprenoriat independent, la contul curent. |
|
| A. Bon fiscal emis eronat/returnarea sau restituirea contravalorii
serviciului prestat pentru care a fost emis bon fiscal |
|||
| N/o | Nr. bonului fiscal | Data bonului fiscal | Suma bonului fiscal |
| 1 | 2 | 3 | 4 |
| 1. | |||
| … | |||
|
B. Bon fiscal emis cu date eronate, cu emiterea bonului fiscal corectat |
||||||
| N/o | Bonul fiscal emis cu date eronate | Bonul fiscal emis corectat | ||||
| Nr. bonului fiscal | Data bonului fiscal | Suma bonului fiscal | Nr. bonului fiscal | Data bonului fiscal | Suma bonului fiscal | |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
| 1. | ||||||
| … | ||||||
| C. Bon fiscal emis cu date eronate, fără emiterea bonului fiscal corectat | ||||
| N/o | Bonul fiscal emis cu date eronate | Suma achitată de către beneficiarul serviciilor |
||
| Nr. bonului fiscal | Suma bonului fiscal | Data bonului fiscal | ||
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| 1. | ||||
| … | ||||
| D. Returnarea/restituirea contravalorii serviciului prestat, încasat la contul curent | |||
| N/o | Nume, Prenume plătitor | Data tranzacţiei | Suma tranzacţiei |
| 1 | 2 | 3 | 4 |
| 1. | |||
| … | |||
|
E. Încasarea la contul curent a mijloacelor băneşti care nu sunt |
||||
| N/o | Nume, Prenume plătitor | Data tranzacţiei | Natura tranzacţiei | Suma tranzacţiei |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| 1. | ||||
| ... | ||||
|
La prezenta Cerere, anexez: 1. ____________________________________________________________ … Semnătura / ___________________ |
||||
Anexa nr.4
la Ordinul ministrului finanţelor
nr.131 din 05.12.2025
REGULAMENT
privind corectarea avizului de plată a impozitului unic din
desfăşurarea activităţii de antreprenoriat independent
1. Prezentul Regulament se aplică persoanelor fizice care desfăşoară activitate de antreprenoriat independent în conformitate cu capitolul 104 din titlul II al Codului fiscal şi solicită corectarea sumei venitului reflectat în avizul de plată, în legătură cu emiterea bonului fiscal eronat/cu date eronate, returnarea/restituirea contravalorii serviciului prestat sau încasării mijloacelor băneşti care nu sunt aferente activităţii de antreprenoriat independent, la contul curent al persoanei fizice care desfăşoară activitate de antreprenoriat independent.
2. Pentru corectarea sumei venitului reflectat în avizul de plată a impozitului unic din desfăşurarea activităţii de antreprenoriat independent, solicitantul depune o cerere, conform anexei nr.3 la prezentul Ordin, la orice Direcţie deservire fiscală din cadrul Serviciului Fiscal de Stat.
3. La Cerere, contribuabilul obligatoriu va anexa bonul/bonurile fiscale emise eronat sau cu date eronate, precum şi extrasul bancar care confirmă încasarea mijloacelor băneşti în contul curent utilizat în activitatea de antreprenoriat independent şi returnarea/restituirea acestora, în cazul returnării/restituirii contravalorii serviciului prestat.
4. În cazul încasării mijloacelor băneşti care nu sunt aferente activităţii de antreprenor independent, la contul bancar, utilizat în activitatea de antreprenor independent, va anexa documentele ce confirmă că acestea nu au legătură cu desfăşurarea activităţii economice respective.
5. Direcţia deservire fiscală va verifica, prin intermediul Sistemului informaţional automatizat "Monitorizarea electronică a vânzărilor" bonul/bonurile fiscale anexate la Cerere.
6. În cazul returnării/restituirii contravalorii serviciului prestat, încasat la contul curent al persoanei fizice care desfăşoară activităţi de antreprenoriat independent, tranzacţia urmează a fi verificată prin intermediul Sistemului informaţional automatizat de creare şi circulaţie a documentelor electronice între SFS şi IF.
7. Persoana fizică care desfăşoară activitate de antreprenoriat independent va completa tabelul din Cerere, corespunzător literei, pentru situaţiile după cum urmează:
A – bon fiscal emis eronat, returnarea sau restituirea contravalorii serviciului prestat pentru care a fost emis bon fiscal;
B – bon fiscal cu date eronate, cu emiterea bonului fiscal corectat;
C – bon fiscal cu date eronate, fără emiterea bonului fiscal corectat;
D – returnarea/restituirea contravalorii serviciului prestat, încasat la contul curent;
E – încasarea la contul curent a mijloacelor băneşti care nu sunt aferente activităţii de antreprenoriat independent.
8. Cererea de corectare a avizului de plată a impozitului unic din desfăşurarea antreprenoriatului independent se refuză în următoarele cazuri:
a) lipsa documentelor justificative prevăzute la pct.3 şi 4;
b) neconcordanţe între datele din Cerere şi informaţiile din Sistemul informaţional al SFS.
9. În cazul neîntrunirii condiţiilor obligatorii prevăzute la pct.7, Direcţia deservire fiscală va informa contribuabilul cu privire la respingerea Cererii în termen de 10 zile lucrătoare de la data prezentării acesteia.
10. Dacă în urma examinării documentelor prezentate, se confirmă emiterea eronată a bonului fiscal, emiterea cu date eronate a bonului fiscal sau returnarea/restituirea contravalorii serviciului prestat, încasat la contul curent al contribuabilului, Direcţia deservire fiscală, în termen de 10 zile lucrătoare de la data depunerii Cererii, va efectua modificarea avizului de plată, cu recalcularea corespunzătoare a obligaţiei fiscale, cu întocmirea Deciziei pe marginea examinării Cererii, semnată de conducătorul Direcţiei deservire fiscală.
11. Formularul Deciziei pe marginea examinării Cererii de corectare a sumei venitului reflectat în avizul de plată a impozitului unic din desfăşurarea activităţii de antreprenoriat independent se aprobă prin Ordinul Directorului SFS.
12. În cazul în care, contribuabilul a depus Cererea de corectare a sumei venitului care urmează a fi reflectat în avizul de plată a impozitului unic din desfăşurarea activităţii de antreprenoriat independent până la data întocmirii acestuia, Direcţia deservire fiscală, va corecta avizul de plată în termen de 10 zile lucrătoare de la data întocmirii avizului (data determinării obligaţiei fiscale).
13. Dacă în cadrul examinării nu se confirmă/se confirmă parţial caracterul eronat al bonurilor emise sau al returnării/restituirii contravalorii serviciului prestat, încasat la contul curent al contribuabilului, Direcţia deservire fiscală va înştiinţa contribuabilul cu privire la motivele care au stat la baza acestei constatări, cu indicarea acestora în Decizia menţionată la pct.10 din prezentul Regulament.
14. În cazul confirmării parţiale, Direcţia deservire fiscală va modifica corespunzător doar partea sumei recunoscute drept eronată/returnată/restituită.
15. După caz, Direcţia deservire fiscală în a cărei rază teritorială de deservire îşi are domiciliul contribuabilul, poate iniţia controlul fiscal în vederea examinării corectitudinii calculării obligaţiei fiscale indicate în avizul de plată.
16. Modificarea sumei venitului obţinut reflectată în avizul de plată a impozitului unic din desfăşurarea antreprenoriatului independent, nu va modifica termenul de achitare al impozitului.
|
Anexa nr.4 la Ordinul Ministrului finanţelor nr.131/2025 |
||
| Serviciul Fiscal de Stat | ||
| Adresa | _________________________ | |
| Cod fiscal | _________________________ | |
| Nume, Prenume | _________________________ | |
| Adresa domiciliului | _________________________ | |
| Cod fiscal | _________________________ | |
| Adresa electronică | _________________________ | |
|
Potrivit prevederilor art.6926 alin. (2) din Codul fiscal, dacă suma anuală defalcată pentru primele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală nu acoperă valoarea sumei fixe stabilite ca facilitate pentru achitarea în termen prestabilit pentru categoria de plătitori prevăzută la pct.1 lit.b) din anexa nr.2 la Legea nr.1593/2002 cu privire la mărimea, modul şi termenele de achitare a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală, diferenţa se achită de către antreprenorul independent în baza unui aviz de plată emis suplimentar, remis până la data de 25 ianuarie a anului următor celui de gestiune. Aviz de plată a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală suplimentar pentru antreprenorii independenţi |
||
| Nr. __________ | Data întocmirii _______________ | |
| Termenul de achitare _______________ | ||
|
Informaţia privind calculul primei de asigurare obligatorie de asistenţă medicală |
||
| 1. | Suma venitului obţinut din desfăşurarea antreprenoriatului independent pentru perioada fiscală de activitate (lei) | |
| 2. | Impozitul unic determinat pentru perioada fiscală de activitate (lei) | |
| 3. | Suma defalcată pentru primele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală pentru perioada fiscală de activitate (lei) 15,4% din impozitul unic determinat pentru perioada fiscală de activitate | |
| 4. | Valoarea sumei fixe stabilite ca facilitate pentru achitarea în termen prestabilit pentru categoria de plătitori prevăzută la pct.1 lit.b) din anexa nr.2 la Legea nr.1593/2002 pentru perioada fiscală de activitate (lei) | |
| 5. | Diferenţa calculată (lei) (rând 4 – rând 3) | |
| 6. | Restanţă (-) / supraplată (+) la data întocmirii avizului de plată (lei) | |
| 7. | Total către plată (lei) (rând 5 – rând 6) | |
| Date bancare | QR cod pentru achitare | |
| Plătitor | ||
| Codul fiscal al plătitorului | ||
| Beneficiar | ||
| Codul fiscal al beneficiarului | ||
| Prestator beneficiar | ||
| Codul IBAN al beneficiarului | ||
| Destinaţia plăţii | ||
| Total către plată (lei) | ||
[Anexa nr.4 introdusă prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.101 din 07.07.2026, în vigoare 23.07.2026]