BIZLEXLegislația Republicii Moldova
Cuprins
Ordine

Ordin nr.182 din 22.10.2018 cu privire la aprobarea Regulamentului-tip privind modul de anulare a obligaţiilor fiscale aflate în evidenţa serviciilor de colectare a impozitelor şi taxelor locale care cad sub incidenţa art.172 alin.(3) din Codul fiscal

Tipul documentului
Ordine
Data adoptării
22.10.2018

MINISTERUL FINANŢELOR

O R D I N

cu privire la aprobarea Regulamentului-tip privind modul de anulare

a obligaţiilor fiscale aflate în evidenţa serviciilor de colectare

a impozitelor şi taxelor locale care cad sub incidenţa

nr. 182  din  22.10.2018

 (în vigoare 02.12.2018) 

Monitorul Oficial al R. Moldova nr. 410-415 art. 1607 din 02.11.2018

* * *

Abrogat: 24.04.2020

Ordinul Ministerului Finanţelor nr.46 din 19.03.2020

În legătură cu modificările efectuate prin Legea cu privire la modificarea şi completarea unor acte legislative nr.178 din 21 iulie 2017 (Monitorul Oficial, 2017, nr.301-315, art.537) în partea ce ţine de art.172 alin.(3) din Codul fiscal, precum şi întru asigurarea bunei administrări fiscale,

ORDON:

1. Se aprobă Regulamentul-tip privind modul de anulare a obligaţiilor fiscale aflate în evidenţa serviciilor de colectare a impozitelor şi taxelor locale care cad sub incidenţa art.172 alin.(3) din Codul fiscal.

2. Se recomandă autorităţilor administraţiei publice locale, ca în procesul exercitării atribuţiilor legale ce ţin de anularea obligaţiilor fiscale restante conform art.172 alin.(3) din Codul fiscal, să se ghideze de prevederile prezentului Regulament-tip.

3. Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

Anexă

la Ordinul MF nr.182

din 22 octombrie 2018

REGULAMENT-TIP

privind modul de anulare a obligaţiilor fiscale aflate în evidenţa

serviciilor de colectare a impozitelor şi taxelor locale care

cad sub incidenţa art.172 alin.(3) din Codul fiscal

1. Prezentul Regulament reglementează modalitatea stingerii obligaţiilor fiscale restante, ale căror evidenţă este ţinută de serviciile de colectare a impozitelor şi taxelor locale din cadrul primăriilor (în continuare – SCITL), care cad sub incidenţa art.172 alin.(3) din Codul fiscal.

2. Se supun anulării, conform situaţiei din 31 decembrie a fiecărui an fiscal de gestiune, obligaţiile fiscale restante ale unui contribuabil (persoană fizică sau juridică), în cuantum de pînă la 10 lei în total (plăţi de bază şi majorări de întirziere), înregistrate în sistemele proprii de evidenţă ale SCITL (inclusiv în registrele manuale), la plăţile reglementate de Codul fiscal.

3. Determinarea şi stingerea prin anulare a obligaţiilor fiscale restante, care cad sub incidenţa art.172 alin.(3) din Codul fiscal, se efectuează individual de către fiecare SCITL, în baza informaţiilor deţinute în Registrul conturilor personale, la impozitele şi taxele locale administrate de serviciul de colectare a impozitelor şi taxelor locale din cadrul primăriei.

4. Selectarea/identificarea contribuabililor, ale căror obligaţii fiscale restante cad sub incidenţa art.172 alin.(3) din Codul fiscal, se efectuează de către SCITL anual, pînă la 25 ianuarie a anului următor celui de gestiune. Selectarea determină restanţa înregistrată pînă la 10 lei per contribuabil (persoana fizică sau juridică), luînd în consideraţie restanţa înregistrată la situaţia din 31 decembrie a fiecărui an aferentă fiecărui tip de impozit şi taxă, a căror evidenţă este ţinută de SCITL.

5. La selectarea obligaţiei fiscale restante pasibile anulării a persoanelor fizice, ce ţin de mai multe coduri ale Clasificaţiei economice, se va determina restanţa posibilă anulării înregistrată pînă la 10 lei, prin cumularea tuturor sumelor restante a persoanelor fizice pe fiecare cod al Clasificaţiei economice separat.

6. SCITL asigură întocmirea listelor contribuabililor, ale căror restanţe sunt pasibile anulării în conformitate cu art.172 alin.(3) din Codul fiscal, în format Excel, conform anexei nr.1 la prezentul Regulament.

7. Listele semnate de către primari se prezintă spre examinare şi aprobare Consiliului local, în termen de pînă la 1 februarie a anului următor celui de gestiune.

8. În termen de pînă la 25 februarie a anului următor celui de gestiune, Consiliul local adoptă Decizia privind anularea obligaţiilor fiscale, care cad sub incidenţa art.172 alin.(3) din Codul fiscal, conform modelului din anexa nr.2 la prezentul Regulament.

9. Copiile deciziilor Consiliile locale aprobate, însoţite de listele perfectate în format Excel, se transmit subdiviziunilor Serviciului Fiscal de Stat, conform razelor de deservire, pînă la 5 martie a anului următor celui de gestiune.

10. Subdiviziunile Serviciului Fiscal de Stat, menţionate la pct.9, verifică informaţiile prezentate de SCITL prin contrapunerea datelor din fişierele în format Excel, cu cele din Deciziile adoptate de către Consiliile locale, şi în termen de pînă la 15 martie expediază fişierele în format Excel pentru generalizare la adresa electronică planificare.statistică@sfs.md. În cazul constatării unor divergenţe, acestea se înlătură de către SCITL, care asigură prezentarea repetată a informaţiilor, în termen de cel mult 3 zile lucrătoare de la sesizare.

11. Subdiviuziunea Serviciului Fiscal de Stat responsabilă de generalizare, cu suportul Î.P. “Centrul de Tehnologii Informaţionale în Finanţe”, asigură, în mod centralizat, înscrierea în Sistemul Informaţional al Serviciului Fiscal de Stat a sumelor anulate în baza deciziilor adoptate de către Consiliile locale, utilizînd în formularul DFISC “Decizie de stingere a obligaţiilor fiscale şi/sau anulare a sumelor plătite în plus” metoda anulare şi codul motivului legal СF172/3 cu denumirea “Art.172 alin.(3) din Codul fiscal”.

12. În cazul în care după efectuarea acţiunilor specificate la punctul 11 se constată cazuri de admitere a unor erori, acestea se înlătură de către subdiviziunile SFS, menţionate la pct.9, prin perfectarea unui nou formular DFISC “Decizie de stingere a obligaţiilor fiscale şi/sau anulare a sumelor plătite în plus”, respectînd prevederile pct.9 din Anexa nr.2 la Ordinul SFS nr.71 din 28.04.2017 “Cu privire la aprobarea documentelor fiscale interne şi modul de utilizare a acestora în SIA “Documente fiscale interne”, cu utilizarea metodei anulare şi codul motivului legal СF172/3 cu denumirea “Art.172 alin.(3) din Codul fiscal”, indicînd la data adoptării deciziei data de 31 decembrie a anului fiscal de gestiune, pentru care se face anularea.

13. În cazul obligaţiilor fiscale restante, evidenţa cărora este dusă în mod manual de către SCITL, consemnările de rigoare (anulat în temeiul art.172 alin.(3) din Codul fiscal în baza Deciziei nr.______ din data de ____________) se vor efectua în registrele respective de către persoana responsabilă, iar listele întocmite conform anexei nr.1 la prezentul Regulament-tip, se vor prezenta separat subdiviziunilor Serviciului Fiscal de Stat menţionate la pct.9, cu respectarea condiţiilor şi termenelor de prezentare specificate la pct.6,7,9,10. Pentru a exclude confundarea listelor, în denumirea acestora se va face menţiunea “în evidenţa manuală”.