Ordin nr.188 din 17.11.2005 cu privire la aprobarea Instrucţiunii privind restituirea sumelor taxei pe valoarea adăugată
INSPECTORATUL FISCAL PRINCIPAL DE STAT
PE LÎNGĂ MINISTERUL FINANŢELOR
O R D I N
nr. 188 din 17.11.2005
(în vigoare 06.01.2006)
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.1-4 art.1 din 06.01.2006
* * *
Întru asigurarea respectării prevederilor art.101 (5) din Titlul III al Codului fiscal, precum şi întru executarea Hotărîrii Colegiului Ministerului Finanţelor din 04.11.2005,
ORDON:
Se aprobă, conform anexei, Instrucţiunea privind restituirea sumelor taxei pe valoarea adăugată.
Anexă 10 file.
| ŞEFUL INSPECTORATULUI | |
| FISCAL PRINCIPAL DE STAT | Sergiu PUŞCUŢA |
Chişinău, 17 noiembrie 2005. |
|
| Nr.188. |
|
APROBAT: |
ÎNREGISTRAT: MINISTERUL JUSTIŢIEI AL REPUBLICII MOLDOVA ___________Victoria IFTODI nr.429 din 22.12.2005 |
INSTRUCŢIUNE
privind restituirea sumelor taxei pe valoarea adăugată
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Prezenta Instrucţiune reprezintă modul de restituire a sumelor taxei pe valoarea adăugată (TVA), conform prevederilor Titlului III al Codului fiscal "Taxa pe valoarea adăugată" nr.1415-XIII din 17 decembrie 1997.
2. În prezenta instrucţiune se utilizează noţiunile, sensul cărora este stipulat în Codul fiscal Titlul III "Taxa pe valoarea adăugată", Titlului V "Administrarea fiscală".
Subiecţii impozabili cu TVA, beneficiază de restituirea sumelor TVA în situaţiile prevăzute de:
- art.101 (3) din Codul fiscal, avînd ca bază livrările impozabile cu TVA în conformitate cu art.96 b) din Codul fiscal;
- art.101 (5) din Codul fiscal, avînd ca bază livrările impozabile cu TVA în conformitate cu art.104 a), b), e), f) şi g) din Codul fiscal.
3. Dreptul la restituirea TVA din buget se extinde numai asupra subiecţilor impozabili înregistraţi ca plătitori de TVA şi se efectuează prin Decizia Comisiei teritoriale privind restituirea TVA de la locul de deservire1 sau prin Decizia Comisiei IFPS privind restituirea TVA contribuabililor deserviţi de Direcţia de Administrare a Contribuabililor Mari (în continuare DACM).
________________
1 Deciziile de restituire pentru agenţii economici care se deservesc la DACM se emit de Comisia IFPS privind restituirea TVA contribuabililor deserviţi de Direcţia de Administrare a Contribuabililor Mari.
În scopul administrării procesului de restituire subiecţii impozabili, înregistraţi ca plătitori de TVA, sînt clasificaţi în trei grupe de bază:
- Grupa I. Subiecţi impozabili cu grad înalt de credibilitate;
- Grupa II. Subiecţi impozabili cu grad mediu de credibilitate;
- Grupa III. Subiecţi impozabili cu grad mic de credibilitate.
4. Criteriile care determină cauza atribuirii subiecţilor impozabili la Grupa I – Subiecţi impozabili cu grad înalt de credibilitate.
Desfăşurarea pe parcurs de minimum 3 ani a oricărui gen de activitate pentru care s-a asigurat stabilirea corectă a obligaţiilor fiscale, plăţilor datorate şi onorarea integrală şi în termenele stabilite a acestora şi pe parcursul ultimului an a beneficiat de restituirea TVA de cel puţin două ori sau i s-a conferit titlul de cel mai bun contribuabil al anului în modul stabilit de Guvern. Toate actele de control fiscal întocmite de organele de control din ţară trebuie să demonstreze lipsa încălcărilor fiscale.
5. Criteriile care determină cauza atribuirii Subiecţilor impozabili la Grupa II – Subiecţi impozabili cu grad mediu de credibilitate.
Desfăşurarea activităţii pe parcurs de minimum 2 ani, cu practicarea oricărui gen de activitate pentru care subiectul impozabil a asigurat onorarea integrală şi în termenele stabilite a obligaţiei fiscale datorate şi pe parcursul ultimului an a beneficiat de restituirea TVA de cel puţin două ori. Ultimul act de control documentar, întocmit de organele de control din ţară, trebuie să demonstreze o atitudine responsabilă a agentului economic faţă de obligaţiunile fiscale. Evaziunile consemnate în act au fost comise fără intenţie şi mărimea lor nu depăşeşte valoarea capitalului social al întreprinderii la data întocmirii actului. Actele de control tematice privind restituirea sumelor TVA din buget, aferente livrărilor la cota zero (efectuate anterior), trebuie să demonstreze că nu s-a admis încălcarea prevederilor Codului fiscal.
6. Criteriile care determină cauza atribuirii subiecţilor impozabili la Grupa III – Subiecţi impozabili cu grad mic de credibilitate.
Subiecţii impozabili, înregistraţi ca plătitori de TVA, care nu corespund criteriilor Grupelor I şi II sînt atribuiţi la grupa III de credibilitate.
7. Subiecţii impozabili2 pînă la 1 ianuarie a anului următor celui de gestiune depun la organul fiscal de la locul de deservire cererea de atribuire la una din grupele de credibilitate. Subiecţii impozabili, înregistraţi ca plătitori de TVA, care nu au solicitat să fie atribuiţi la una din grupele de credibilitate se consideră automat atribuiţi la Grupa III de credibilitate.
________________
2 Subiecţii impozabili atribuiţi la categoria Contribuabililor Mari depun cererea la IFPS (DACM).
II. ORDINEA DE SOLICITARE A RESTITUIRII SUMELOR TVA
8. Declararea sumelor TVA spre restituire se efectuează pentru fiecare perioadă fiscală separat, în conformitate cu Modul de completare de către subiecţii impozabili cu TVA a Declaraţiei privind TVA aprobat prin Ordinul şefului IFPS nr.117 din 24 septembrie 2001. Subiecţii impunerii, solicită restituirea TVA, adresîndu-se la inspectoratele fiscale teritoriale de la locul de deservire3 prin depunerea cererii de model stabilit în anexa nr.1 la prezenta Instrucţiune4.
________________
3 La efectuarea restituirii TVA subiecţilor impozabili, atribuiţi de IFPS la categoria Contribuabililor Mari, acţiunile date se întreprind de IFPS (DACM).
4 În cererea de restituire, agentul economic obligatoriu va indica suma TVA solicitată spre restituire. Dacă nu este indicată suma solicitată spre restituire, atunci cererea agentului economic nu se examinează.
9. Restituirea TVA se efectuează în rezultatul controlului cu excepţia subiecţilor impozabili atribuiţi la Grupa I de credibilitate la care controlul sumelor TVA restituite se efectuează o dată în an sau subiecţilor impozabili atribuiţi la Grupa II de credibilitate la care controlul sumelor TVA restituite se efectuează o dată în jumătate de an. Pînă la momentul efectuării controlului, subiecţilor impozabili atribuiţi la Grupa I de credibilitate li se restituie integral suma TVA solicitată, subiecţilor impozabili atribuiţi la Grupa II de credibilitate li se restituie maxim 80% din suma TVA pasibilă restituirii pentru perioadele fiscale corespunzătoare.
Restituirea TVA în baza grupei de credibilitate I sau II pînă la efectuarea controlului se efectuează în baza cererii agentului economic şi Declaraţiei privind TVA prin Decizia Comisiei teritoriale privind restituirea TVA sau prin Decizia Comisiei IFPS privind restituirea TVA contribuabililor deserviţi la DACM (pentru contribuabilii deserviţi la DACM).
10. Dacă în cadrul controlului se stabileşte dreptul la restituirea unei sume mai mari decît cea solicitată prin cerere, atunci se restituie doar suma solicitată, dacă nu a fost depusă o cerere suplimentară. Agenţii economici atribuiţi la Grupa II de credibilitate, au dreptul să solicite restituirea sumelor TVA pasibilie spre restituire dar nerestituite pînă la momentul controlului.
11. În cazul în care subiectul economic nu doreşte restituirea sumelor TVA, atunci depăşirea sumelor trecute în cont faţă de sumele calculate pentru livrările impozabile efectuate se reflectă ca fiind destinate trecerii în cont pentru perioada ulterioară.
III. ACŢIUNILE ORGANELOR FISCALE LA SOLICITĂRILE SUBIECŢILOR IMPOZABILI
12. Restituirea sumelor TVA din buget se efectuează numai prin control tematic cu excepţia următoarelor situaţii:
• Agenţii economici atribuiţi la Grupa I la care controlul documentelor justificative se efectuează nu mai rar de o dată în 12 luni de la data efectuării ultimului control tematic privind restituirea TVA din buget în cadrul controlului documentar sau tematic.
• Agenţii economici atribuiţi la Grupa II la care controlul se efectuează nu mai rar de o dată în 6 luni de la data efectuării ultimului control tematic privind restituirea TVA din buget în cadrul controlului documentar sau tematic.
13. Pentru cererile de restituire a TVA la subiecţii impozabili care au filiale sau alte asemenea unităţi fără personalitate juridică, organele fiscale vor proceda astfel:
a) vor solicita inspectoratelor fiscale teritoriale, în raza cărora funcţionează subunităţile respective, să efectueze verificarea documentelor prevăzute şi să transmită actele de control solicitantului;
b) pe baza verificărilor, efectuate la sediul unităţii centrale şi a generalizării actelor de control, transmise de inspectoratele fiscale teritoriale, în raza cărora funcţionează subunităţile unităţii centrale, vor soluţiona cererile de restituire conform legislaţiei în vigoare.
14. În cazul în care organele de control propun, în urma verificării, aprobarea restituirii parţiale a TVA sau respingerea cererii, în actul de control întocmit se vor specifica motivele şi cauzele respective cu adoptarea deciziei corespunzătoare.
15. Termenul de restituire stabilit prin articolul 101 (5) din Codul fiscal, se determină din ultima zi a lunii care urmează după încheierea perioadei fiscale pentru care se solicită restituirea. Dacă se solicită restituirea TVA pentru perioade anterioare, dar nu pentru ultima perioadă fiscală, pentru care au fost prezentate Declaraţiile privind TVA, termenul de restituire este de 45 zile din data depunerii cererii şi documentelor confirmative.
16. În scopul administrării restituirii TVA în cadrul IFPS se instituie Comisia republicană privind atribuirea grupelor de credibilitate plătitorilor TVA şi examinarea disensiunilor dintre subiecţii impozabili şi IFS teritoriale (DACM) privind restituirea TVA (în continuare Comisia republicană), în cadrul IFS teritorial se instituie Comisia teritorială privind restituirea TVA, (în continuare Comisia teritorială), iar în cadrul DACM se instituie Comisia IFPS privind restituirea TVA contribuabililor deserviţi la DACM.
Comisia teritorială este compusă din 5 membri. Modificarea componenţei Comisiei se poate efectua la iniţiativa şefului IFS teritorial. Comisia teritorială se întruneşte:
- o dată în an, pînă la data de 30 ianuarie a anului respectiv, pentru ca în baza cererilor parvenite şi criteriilor stabilite de a propune atribuirea subiecţilor impozabili la grupele de credibilitate;
- în caz de necesitate, pentru examinarea materialelor şi primirea deciziilor de restituire a TVA, examinarea contestărilor şi adresărilor subiecţilor impozabili asupra restituirii TVA.
Comisia IFPS privind restituirea TVA contribuabililor deserviţi la DACM urmează să fie compusă din 5 membri. Modificarea componenţei Comisiei se poate efectua la iniţiativa şefului IFPS. Comisia IFPS privind restituirea TVA contribuabililor deserviţi la DACM se întruneşte:
- o dată în an, pînă la data de 30 ianuarie a anului respectiv, pentru ca în baza cererilor parvenite şi criteriilor stabilite de a propune atribuirea subiecţilor impozabili la grupele de credibilitate;
- în caz de necesitate, pentru examinarea materialelor şi primirea deciziilor de restituire a TVA, examinarea contestărilor şi adresărilor subiecţilor impozabili asupra restituirii TVA.
Comisia republicană urmează să fie compusă din 7 membri permanenţi. Modificarea componenţei Comisiei se poate efectua la iniţiativa şefului IFPS. Comisia republicană se întruneşte:
- o dată în an (nu mai tîrziu de 15 februarie a anului respectiv), pentru atribuirea subiecţilor impozabili la una din grupele de credibilitate specificate la punctul 3 din Instrucţiune în baza propunerilor Comisiilor teritoriale şi Comisiei IFPS privind restituirea TVA contribuabililor deserviţi la DACM;
- în caz de necesitate, pentru examinarea disensiunilor dintre subiecţii impozabili şi IFS teritoriale (DACM) privind restituirea TVA.
17. Restituirea sumei TVA se efectuează în termen de 45 de zile din data depunerii cererii de restituire. 37 de zile din termenul dat sînt destinate efectuării controlului şi primirii deciziei de restituire, restul de 8 zile sînt destinate efectuării restituirii efective. Cerinţe similare faţă de termenul de restituire se aplică şi pentru cazurile de restituire a TVA în baza grupelor de credibilitate I şi II. Agentul economic, cu decizia corespunzătoare şi cu o cerere suplimentară intervine la inspectoratul fiscal la care se deserveşte pentru distribuirea sumei acceptate spre restituire. IFS teritorial transmite materialele necesare pentru executarea restituirii sumelor TVA Inspectoratului Fiscal Principal de Stat care, după o verificare suplimentară a corectitudinii întocmirii materialelor necesare, prezintă Trezoreriei Centrale dispoziţiile de plată trezoreriale şi documentele justificative anexate la ele. Executarea restituirii sumelor TVA se face de la contul stabilit de Ministerul Finanţelor în contul stingerii datoriilor, agenţilor economici (sau ale creditorilor lor) faţă de bugetul de stat (cu excepţia plăţilor administrate de organele vamale), bugetele unităţilor administrativ-teritoriale, bugetul asigurărilor sociale de stat, fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală iar în lipsa datoriilor – la contul de decontare a agentului economic.
18. Trezoreria Centrală primeşte documentele de plată, cu privire la restituirea sumelor TVA, le examinează şi asigură executarea lor.
19. Copia documentelor ce confirmă dreptul la restituire5, cusute în dosar special format, numerotate şi vizate de funcţionarii fiscali, care au efectuat controlul, se prezintă ca anexă la actul de control. Documentele de restituire a sumelor TVA după executare, cu copia deciziei de restituire, se arhivează la IFS la care se deserveşte subiectul impozabil.
______________
5 Copia contractului în baza căruia s-au efectuat livrări la export anexat la materialele privind restituirea TVA, va fi confirmat prin semnăturile colaboratorului fiscal şi a conducătorului agentului economic precum şi ştampila autentică lîngă inscripţia "copia corespunde originalului"
20. În actul de control privind restituirea TVA din buget pentru fiecare perioadă fiscală separat se va înscrie suma TVA destinată trecerii în cont în perioada fiscală ulterioară, structurată după tipuri de achitări.
IV. DETERMINAREA SUMEI TVA SPRE RESTITUIRE PENTRU LIVRĂRILE DE MĂRFURI
ŞI SERVICII LA EXPORT ŞI TOATE TIPURILE DE TRANSPORTURI
INTERNAŢIONALE DE MĂRFURI ŞI PASAGERI
21. Subiecţii impozabili, care solicită restituirea acesteia, la data stabilită a efectuării controlului trebuie să depună la dispoziţia funcţionarilor fiscali, următoarele documente şi/sau informaţii:
1) Declaraţiile privind TVA din care rezultă suma de restituit.
2) Registrele de evidenţă a livrărilor şi procurărilor, în care sînt înregistrate operaţiunile de livrare sau procurare.
3) Suplimentar se prezintă:
a) pentru livrări de mărfuri şi servicii efectuate la export:
• copia contractului în baza căruia a fost efectuat exportul de mărfuri şi/sau servicii;
• factura comercială (invoice);
• declaraţia vamală de export de mărfuri inclusiv după prelucrare vizată de organele vamale. Pentru alte cazuri de export de servicii care sînt însoţite cu livrări de valori materiale se prezintă şi documentele ce confirmă scoaterea valorilor materiale respective de pe teritoriul vamal al Republicii Moldova;
• documentele de transport internaţional (în copie) care confirmă recepţionarea mărfurilor de destinatar cu prezenţa ştampilelor organelor vamale (cel puţin a statelor limitrofe Republicii Moldova) ce atestă transportarea mărfurilor în afara teritoriului vamal al ţării, indiferent de condiţiile de livrare Incoterms. Pentru mărfurile expediate prin intermediul transportului aerian se prezintă factura de expediţie avia, confirmată de organul vamal. La expedierea mărfurilor prin intermediul poştei se prezintă documentele ce confirmă transportarea conform Legii poştei nr.463-XIII din 18.05.1995;
• confirmarea Serviciului Vamal privind veridicitatea operaţiunilor de export care se declară în vamă, efectuate de subiectul impozabil. Suplimentar, pentru exportul de servicii se prezintă confirmarea scrisă în original de la beneficiarul serviciilor exportate (în caz de necesitate se prezintă traducerea autentificată de notar) şi documentele de plată ce confirmă achitarea serviciului.
b) pentru serviciile acordate prin intermediul mijloacelor electronice:
• confirmarea prin semnătură digitală şi confirmarea primirii plăţii pentru serviciile respective (dacă aceasta a avut loc) sau informaţia privind mijloacele băneşti încasate prin intermediul cardurilor sistemelor internaţionale de plăţi, prezentate de către bancă, în baza căreia va fi posibilă identificarea destinatarului străin.
c) pentru energia electrică, termică şi gaz la export:
• Confirmarea destinatarului străin privind recepţionarea livrărilor;
• Declaraţiile vamale, documentele ce atestă transportarea energiei electrice, termice, apă caldă şi gaz în adresa importatorului;
• Confirmarea Serviciului Vamal privind veridicitatea operaţiunilor de export, efectuate de subiectul impozabil.
d) pentru activitate de transport internaţional de pasageri efectuate cu:
• transportul auto în mod regulat – foaia de parcurs, fişa de evidenţă a biletelor, pentru transportările unice – foaia de parcurs, borderourile de control;
• transportul feroviar – fişa de evidenţă a biletelor;
• transportul avia – însărcinarea de navigaţie.
e) la efectuarea altor servicii de transport şi expediţie internaţională de mărfuri efectuate cu:
• transportul auto – contractul sau "comanda" privind prestarea serviciului de transport sau expediţie, documentele de plată ce confirmă achitările pe serviciile prestate, CMR (factura de transport internaţional auto) (expeditorul prezintă CMR în copie) cu înscrierea privind sosirea mărfurilor la locul de destinaţie şi prezenţa ştampilelor organelor vamale (cel puţin a statelor limitrofe Republicii Moldova);
• transport feroviar – copia facturii de transport feroviar cu ştampilele organelor vamale (cel puţin a statelor limitrofe Republicii Moldova), actele lucrărilor (serviciilor) executate pentru perioada de gestiune. Pentru servicii de expediţie se prezintă actele de verificare efectuate cu CFM (factura de transport internaţional pe cale ferată) (forma 4A) şi cu alţi expeditori care au participat la prestarea serviciilor respective;
• transportul aerian – factura de expediţie avia (Air Waybill) cu semnătura privind sosirea mărfurilor în ţara de destinaţie;
• transport naval – Conosament care prin înscrierile şi ştampilele aplicate atestă prestarea serviciului de transport internaţional.
f) pentru serviciile operatorului aerodrom (aeroport), de comercializare a biletelor de călătorie în trafic internaţional cu aeronave, de deservire la sol a aeronavelor, de securitate aeronautică şi de navigaţie aeriană, aferente aeronavelor în trafic internaţional.
• Documentele ce confirmă prestarea serviciilor enumerate şi valoarea acestora.
22. La determinarea sumelor TVA spre restituire se verifică sumele TVA aferente livrărilor şi procurărilor în modul stabilit de legislaţia în vigoare. În caz de necesitate se solicită controale de contrapunere la furnizorii mărfii exportate pe principiul pînă la producătorul sau importatorul ei.
23. Determinarea sumei TVA spre restituire se face în modul următor:
a) suma TVA trecută în cont în fiecare perioadă fiscală formează TVA aferentă facturilor fiscale acceptate la deduceri (trecere în cont);
b) se determină sumele TVA achitate nemijlocit prin intermediul conturilor de decontare şi trecute în cont în perioada fiscală în care a avut loc livrarea impozabilă cu TVA la cota zero, şi a TVA trecută în cont din perioada fiscală precedentă, luîndu-se în consideraţie achitările efectuate pînă la data prezentării Declaraţiei TVA pentru perioada în care s-a efectuat livrarea impozabilă cu TVA la cota zero, dar nu mai tîrziu de data stabilită prin art.115 din Codul fiscal. În suma TVA achitată prin intermediul conturilor de decontare se includ şi sumele transferate în contul stingerii datoriilor creditorilor faţă de bugetul de stat, bugetele unităţilor administrativ-teritoriale, bugetul asigurărilor sociale de stat şi în contul stingerii plăţilor administrate de organele vamale din sumele TVA anterior restituite.
c) se determină suma TVA aferentă valorii mărfurilor (serviciilor) livrate la cota zero, prin aplicarea cotei TVA standard la valoarea acestei livrări. În aspectul determinării valorii impozabile, la servicii de expediţie obligaţiunea pe TVA se va determina doar de la valoarea comisionului pentru serviciu de expediţie prestat.
d) se va accepta spre restituire pentru fiecare perioadă fiscală separat numai suma TVA determinată ca diferenţa dintre suma TVA trecută în cont, inclusiv din perioada fiscală precedentă şi suma TVA calculată pentru livrările efectuate, în limita sumei absolute determinate la lit.b), dar nu mai mare decît suma determinată la lit.c) adică TVA aferentă valorii mărfurilor (serviciilor) livrate la cota zero (vezi exemplul din anexa 2 la prezenta Instrucţiune).
V. DETERMINAREA SUMELOR TVA SPRE RESTITUIRE PENTRU LIVRĂRILE
EFECTUATE DE CĂTRE PRODUCĂTORII DE PÎINE ŞI PRODUSE DE
PANIFICAŢIE ŞI ÎNTREPRINDERILE CE PRELUCREAZĂ
LAPTE ŞI PRODUC PRODUSE LACTATE
24. Subiecţii impozabili, care solicită restituirea acesteia, la data stabilită a efectuării controlului trebuie să depună la dispoziţia funcţionarilor fiscali, următoarele documente şi/sau informaţii:
1) Declaraţiile privind TVA din care rezultă suma de restituit.
2) Registrele de evidenţă a livrărilor şi procurărilor, în care sînt înregistrate operaţiunile de livrare sau procurare.
3) Documentele care atestă livrările.
25. Determinarea sumei T.V.A. spre restituire se face în modul următor:
a) se determină limita sumei TVA spre restituire prin aplicarea TVA la cota de 20% la valoarea livrării ce se impune cu TVA la cota redusă de 8%.
b) se va accepta spre restituire numai suma TVA determinată ca diferenţa dintre suma TVA trecută în cont inclusiv din perioada precedentă şi suma TVA calculată pentru livrările efectuate dar nu mai mare decît suma determinată la punctul a).
VI. DETERMINAREA SUMEI TVA SPRE RESTITUIRE ÎN CAZUL
LIVRĂRII ENERGIEI ELECTRICE, TERMICE ŞI APEI CALDE
LA COTA ZERO
26. În conformitate cu prevederile art.104 b) din Codul fiscal, livrarea energiei electrice, termice sau apei calde (după caz) cu impozitarea TVA la cota zero vor efectua:
- Întreprinderile producătoare de energie electrică care livrează reţelelor de distribuţie
- Reţelele de distribuţie care livrează populaţiei
- Întreprinderile producătoare de energie termică şi apă caldă care livrează reţelelor de distribuţie
- Reţelele de distribuţie care livrează populaţiei
- Întreprinderile de termoficare locală care livrează populaţiei
- Cazangerii care livrează populaţiei
- Staţii termice şi staţii-grup care livrează populaţiei
27. În conformitate cu prevederile art.117 din Codul fiscal, pentru situaţiile de livrare a energiei electrice, termice şi apă caldă impozabile cu TVA la cota zero către reţele de distribuţie se stabileşte următoarea modalitate de prezentare a facturilor fiscale:
După livrarea energiei electrice, termice sau apei calde (după caz) consumatorilor, în baza facturilor de plată reţelele de distribuţie determină cantitatea livrărilor impozabile cu TVA la cota standard şi impozabile la cota zero.
Pierderile tehnologice, în limita stabilită de legislaţie, se repartizează de reţelele de distribuţie proporţional livrărilor impozabile cu TVA la cota standard şi celor impozabile la cota zero.
Cantitatea pierderilor supranormativ se atribuie la cantitatea livrărilor impozabile cu TVA la cota standard. Reţelele de distribuţie pentru fiecare livrare de energie electrică, termică sau apei calde (după caz) o dată în lună, remit întreprinderilor producătoare informaţia de formă liberă (Notă) privind cantitatea energiei electrice, termice sau apei calde (după caz) ce urmează a fi impozitată cu TVA la cota standard şi la cota zero.
În baza Notei, întreprinderile producătoare vor întocmi şi prezenta reţelelor de distribuţie factura fiscală.
28. Subiecţii impozabili care solicită restituirea acesteia, la data stabilită a efectuării controlului trebuie să depună la dispoziţia funcţionarilor fiscali, următoarele documente şi/sau informaţii:
1) Declaraţiile privind TVA din care rezultă suma de restituit.
2) Registrele de evidenţă a livrărilor şi procurărilor, în care sînt înregistrate operaţiunile de livrare sau procurare.
3) Alăturat se mai prezintă:
a. pentru energia electrică, termică şi apă caldă livrate populaţiei documentele care atestă livrările. În cazul livrării prin reţelele de distribuţie de la întreprinderile producătoare, acte de verificare între reţelele de distribuţie şi producători, în celelalte cazuri alte documente justificative ce confirmă livrările.
29. Determinarea sumei T.V.A. spre restituire în cazul efectuării livrărilor energiei electrice, termice şi apei calde impozabile cu TVA la cota zero se face în modul stabilit la punctul 23 din actuala instrucţiune.
VII. DETERMINAREA SUMEI TVA SPRE RESTITUIRE ÎN CAZUL EFECTUĂRII
LIVRĂRII DE MĂRFURI (SERVICII) ÎN CONFORMITATE CU ART.104 LIT.F)
DIN CODUL FISCAL ŞI ART.8 ALIN.(6) DIN LEGEA "CU PRIVIRE
LA PORTUL INTERNAŢIONAL LIBER «GIURGIULEŞTI»"
30. În cazul efectuării livrărilor mărfurilor în conformitate cu art.104 lit.f) din Codul fiscal şi art.8 alin.(6) din Legea "Cu privire la Portul Internaţional Liber «Giurgiuleşti»", subiecţii impozabili care solicită restituirea TVA în legătură cu aplicarea cotei zero a TVA, la data stabilită a efectuării controlului, trebuie să depună la dispoziţia funcţionarilor fiscali următoarele documente şi/sau informaţii:
1) Declaraţiile privind TVA din care rezultă suma de restituit.
2) Registrele de evidenţă a livrărilor şi procurărilor, în care sînt înregistrate operaţiunile de livrare sau procurare.
3) Alăturat se mai prezintă:
- Copia declaraţiei vamale privind introducerea de către rezidentul zonei a mărfurilor în zona liberă de pe restul teritoriului vamal al Republicii Moldova;
- Confirmarea Serviciului Vamal privind introducerea mărfurilor în zona liberă de pe restul teritoriului vamal al Republicii Moldova;
- Contractul de livrare;
- Factura fiscală aferentă livrării la cota zero a TVA, în care este indicat punctul de destinaţie zona economică liberă, cu ştampila serviciului vamal.
31. În cazul efectuării livrărilor serviciilor în conformitate cu art.104 lit.f) din Codul fiscal şi art.8 alin.(6) din Legea "Cu privire la Portul Internaţional Liber «Giurgiuleşti»", subiecţii impozabili care solicită restituirea TVA în legătură cu aplicarea cotei zero a TVA, la data stabilită a efectuării controlului, trebuie să depună la dispoziţia funcţionarilor fiscali următoarele documente şi/sau informaţii:
1) Declaraţiile privind TVA din care rezultă suma de restituit.
2) Registrele de evidenţă a livrărilor şi procurărilor, în care sînt înregistrate operaţiunile de livrare sau procurare.
3) Alăturat se mai prezintă:
- Contractul de livrare;
- Factura fiscală aferentă livrării la cota zero a TVA, în care este indicat punctul de destinaţie zona economică liberă;
- Actul de îndeplinire a lucrărilor.
32. Determinarea sumei T.V.A. spre restituire se face în modul stabilit la punctele 22 şi 23 din actuala instrucţiune (vezi exemplul din anexa 2 la prezenta Instrucţiune).
VIII. DETERMINAREA SUMEI TVA SPRE RESTITUIRE ÎN CAZUL
EFECTUĂRII LUCRĂRILOR DE CONSTRUCŢIE
A CASELOR DE LOCUIT
33. Subiecţii impozabili care solicită restituirea, în baza art.104 e) din Codul fiscal, la data efectuării controlului trebuie să depună la dispoziţia funcţionarilor fiscali, următoarele documente şi/sau informaţii:
1) Document ce confirmă că casa de locuit este inclusă în programele (proiectele) social-economice cu destinaţie specială în domeniul construcţiei caselor de locuit, aprobate de autorităţile administraţiei publice locale sau centrale prin Hotărîre de Guvern.
2) Declaraţiile privind TVA din care rezultă suma de restituit.
3) Registrele de evidenţă a livrărilor şi procurărilor, în care sînt înregistrate operaţiunile de livrare sau procurare.
4) Documentele ce confirmă efectuarea lucrărilor de construcţie a caselor de locuit inclusiv facturile fiscale.
34. Determinarea sumei T.V.A. spre restituire se face în modul stabilit la punctele 22 şi 23 din actuala instrucţiune.
IX. DETERMINAREA SUMEI TVA SPRE RESTITUIRE ÎN CAZUL
EFECTUĂRII LIVRĂRILOR ÎN CADRUL CONTRACTELOR DE LEASING
35. Subiecţii impozabili ce desfăşoară activitate de leasing, care solicită restituirea TVA în baza prevederilor art.101 alin.(6), la data stabilită a efectuării controlului, trebuie să depună la dispoziţia funcţionarilor fiscali următoarele documente şi/sau informaţii:
1) Declaraţiile privind TVA din care rezultă suma de restituit;
2) Registrele de evidenţă a livrărilor şi procurărilor, în care sînt înregistrate operaţiunile de livrare sau procurare;
3) Documentele care atestă livrările;
4) Facturi de expediţie care atestă predarea bunului locatarului;
5) Facturi fiscale care atestă primirea ratelor de leasing.
36. Determinarea sumei T.V.A. spre restituire se face în modul următor:
a) se determină suma TVA prin aplicarea TVA la cota standard sumei valorii fără TVA şi fără comision a ratelor de leasing încasate în perioada fiscală pentru care se solicită restituirea;
b) se va accepta spre restituire pentru fiecare perioadă fiscală separat numai suma TVA determinată ca diferenţa dintre suma TVA trecută în cont, inclusiv din perioada fiscală precedentă, şi suma TVA calculată pentru livrările efectuate, în limita sumei absolute determinate la lit.a).
DISPOZIŢII SPECIALE
37. Dacă în aceeaşi perioadă fiscală se solicită concomitent restituirea sumelor TVA în baza art.101 (3) din Codul fiscal şi art.101 (5) din Codul fiscal, atunci determinarea sumelor TVA se face în limita sumelor TVA trecute în cont achitate prin intermediul contului de decontare.
38. Contestarea deciziilor de restituire adoptate se efectuează în modul general stabilit de art.267-274 din Codul fiscal şi art.14-18 din Legea contenciosului administrativ nr.793-XV din 10 februarie 2000.
39. Actuala instrucţiune intră în vigoare din data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova. De la data intrării în vigoare a prezentei Instrucţiuni se abrogă Instrucţiunea privind restituirea sumelor TVA nr.06 din 30 decembrie 2002 cu modificările şi completările operate.
|
Anexa 1 la Instrucţiunea "Privind restituirea sumelor taxei pe valoarea adăugată” CERERE DE RESTITUIRE A TAXEI PE VALOAREA ADĂUGATĂ | M.F. | |
|
CERERE DE RESTITUIRE CODUL FISCAL DENUMIREA SUBIECTULUI IMPOZABIL ______________________________________________________ GRUPA DE CREDIBILITATE LA CARE ESTE ATRIBUIT _______ Localitatea_________________________________, str. _________________________ nr.______________________ |
|
Solicit restituirea sumei de ____________________________________________________________________, în baza (legii; articol) _________________________________________________________________________ aferente lunii /lunilor________________, anul __________, După acceptarea sumelor T.V.A. supuse restituirii va fi prezentat suplimentar repartizarea sumelor acceptate. data ______________________ A semnat /funcţia/___________________ |
|
Anexa 2 la Instrucţiunea "Privind restituirea sumelor taxei pe valoarea adăugată” “Privind modalitatea aprecierii sumei TVA spre restituire pentru subiecţii impozabili, înregistraţi ca plătitori de TVA, care urmează să beneficieze de restituirea efectivă a sumelor TVA în situaţiile prevăzute de art.101 (5) din Codul fiscal avînd ca bază livrările impozabile efectuate în baza art.104 a) din Codul fiscal. Perioada fiscală "A" (lei) |
||
| Indicii | Valoarea fără TVA |
Suma TVA |
| Livrări de mărfuri şi servicii pe teritoriul RM | 10000 | 2000 |
| Livrări la export (cota zero TVA) | 15000 | 3000 |
| TVA aferentă valorii mărfurilor, serviciilor livrate la cota zero prin aplicarea cotei standard (15000 × 20%) |
||
| Procurări de mărfuri, servicii | 5000 | 1000 |
| Inclusiv sume TVA: | ||
|
- achitate prin cont de decontare*; |
700 | |
|
- achitate altfel decît prin cont de decontare; |
100 | |
|
- neachitate. |
200 | |
| Trecerea în cont a TVA din perioada precedentă** | – | 2500 |
| Inclusiv sume TVA: | ||
|
- achitate prin cont de decontare*; |
500 | |
|
- achitate altfel decît prin cont de decontare; |
2000 | |
|
- neachitate. |
||
| Depăşirea TVA aferentă procurărilor asupra TVA aferentă livrărilor (1000 + 2500 – 2000) | 1500 | |
| Suma TVA achitată prin cont de decontare** (700 + 500) | 1200 | |
| TVA spre restituire (1200 < 1500 < 3000) | 1200 | |
| TVA destinată trecerii în cont în perioada ulterioară (1500 – 1200), | ||
| formată din TVA aferentă procurărilor: | 300 | |
|
- achitate altfel decît prin cont de decontare; |
100 | |
|
- neachitate; |
200 | |
|
- achitate prin cont de decontare* (dacă există). |
0 | |
|
* Se iau în consideraţie achitările efectuate pînă la data prezentării Declaraţiei privind TVA pentru perioada "A", dar nu mai tîrziu de data stabilită în art.115 CF. * Stingerea sumelor TVA aferente livrărilor de mărfuri şi servicii se face în următoarea ordine: - cu sumele achitate altfel decît prin contul de decontare - cele neachitate - achitate prin contul de decontare. ** La determinarea mărimii sumei achitate prin contul de decontare din suma trecută în cont din perioada precedentă se verifică modul de achitare a sumei TVA trecute în cont din perioadele fiscale ce au fost pînă la cea supusă controlului de restituire. Verificarea se face începînd cu perioada precedentă celei supuse controlului de restituire cuprinzînd perioada în care totalul sumelor TVA reflectate la trecerea în cont în boxele 11; 13; 14 din declaraţiile TVA respective este echivalentă sumei TVA reflectată în boxa 15 din perioada supusă controlului de restituire. |
||