BIZLEXLegislația Republicii Moldova
Ordine

Ordin nr.390-O din 26.10.2016 cu privire la calcularea şi perceperea taxei pentru efectuarea procedurilor vamale

Tipul documentului
Ordine
Data adoptării
26.10.2016

SERVICIUL VAMAL

O R D I N

cu privire la calcularea şi perceperea taxei

pentru efectuarea procedurilor vamale

nr. 390-O  din  26.10.2016

 (în vigoare 18.11.2016) 

Monitorul Oficial al R. Moldova nr. 399-404 art. 1945 din 18.11.2016

* * *

În scopul asigurării implementării prevederilor pct.3 din Hotărîrea Guvernului nr.512 din 25.04.2016 "Cu privire la revizuirea actelor normative cu caracter de reglementare a activităţii de întreprinzător emise de Serviciul Vamal" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr.123-127/575 din 06.05.2016),

ORDON:

1. A calcula taxele pentru efectuarea procedurilor vamale conform "Indicaţiilor metodice privind calcularea şi perceperea taxei pentru efectuarea procedurilor vamale" (se anexează).

2. Indicaţiile metodice privind calcularea şi perceperea taxei pentru procedurile vamale nr.5566 din 29.08.2005 se abrogă.

3. Şefii birourilor vamale vor aduce la cunoştinţa brokerilor vamali şi a declaranţilor în nume propriu prevederile prezentului Ordin.

4. Executarea prezentului Ordin se atribuie birourilor vamale.

5. Responsabilitatea pentru executarea prezentului Ordin se pune în sarcina şefilor birourilor vamale.

6. Controlul asupra executării prezentului Ordin se pune în sarcina Departamentului venituri şi control vamal.

7. Prezentul Ordin intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

INDICAŢII METODICE

privind calcularea şi perceperea taxei

pentru efectuarea procedurilor vamale

Cuantumul taxelor pentru efectuarea procedurilor vamale (în continuare – TPV) este stabilit în Anexa nr.2 a Legii nr.1380-XIII din 20.11.1997 cu privire la tariful vamal.

I. DISPOZIŢII GENERALE

1.1. Taxele pentru efectuarea procedurilor vamale sînt stabilite în mărimi advalorem (în procente faţă de valoarea în vamă a mărfii) şi taxe fixe, în euro.

1.2. TPV la vămuirea mărfurilor importate/exportate se percepe separat pe fiecare poziţie tarifară (pentru serviciile vamale 1-7), cu aplicarea cotei în funcţie de regimul vamal şi valoarea în vamă.

1.3. Tipurile de servicii vamale corespund numărului de ordine din Anexa nr.2 a Legii nr.1380-XIII din 20.11.1997 cu privire la tariful vamal.

1.4. TPV corespunzătoare tipurilor 18-19 se aplică tuturor declaraţiilor vamale, inclusiv celor de tranzit.

1.5. TPV corespunzătoare tipului 22 se aplică pentru escortarea mijlocului de transport auto către organul vamal de frontieră pentru a fi scos de pe teritoriul vamal al Republicii Moldova.

[Pct.1.5 introdus prin Ordinul Serviciului Vamal nr.75-O din 22.02.2017, în vigoare 03.03.2017]

II. MODUL DE APLICARE A TAXEI PENTRU

 EFECTUAREA PROCEDURILOR VAMALE

2.1. Calculul taxelor pentru efectuarea procedurilor vamale de tip 1-7 se efectuează la momentul întocmirii declaraţiei vamale. În funcţie de codul extins al regimului vamal, în procedura informatică (SÎIV "ASYCUDA WORLD") acest calcul se face în mod automat.

2.2. Tipul 1 al TPV se aplică la perfectarea operaţiunilor cu următoarele coduri ale procedurilor vamale:

Procedura 4:

4000, 4042, 4043, 4048, 4051, 4053, 4054, 4055, 4057, 4071, 4073, 4076, 4078, 4079, 4091, 4093, 4095, 4096;

4200, 4243, 4251, 4253, 4254, 4255, 4257, 4271, 4273, 4276, 4278, 4279, 4291, 4293, 4295, 4296;

4300, 4371, 4376, 4378;

4800. La introducerea de mărfuri de înlocuire (import anticipat) în cadrul regimului de perfecţionare pasivă (codul procedurii vamale 4800), înainte de realizarea exportului temporar al bunurilor ce urmează a fi plasate sub regim de perfecţionare pasivă, se aplică tip 1 al TPV.

Ulterior, la regularizarea datoriei vamale în cadrul regimului de perfecţionare pasivă (codul procedurii vamale 6121) se aplică tipul 6 (din costul serviciilor - pentru natura tranzacţiei 51,52 şi 10 euro pentru celelalte naturi ale tranzacţiei), cu întocmirea deciziei de regularizare şi recalculul TPV percepute iniţial.

Procedura 2:

2100, 2123, 2141, 2148, 2151, 2155.

Excepţie constituie cazurile cînd natura tranzacţiei este 42 sau 43, cînd TPV se aplică conform tip 5.

Procedura 9:

9100, 9151, 9153, 9154, 9155, 9157, 9171, 9173, 9176, 9178;

9500, 9571, 9573, 9576, 9578, 9579, 9591, 9596;

9600, 9671, 9673, 9676, 9678, 9679, 9691, 9695, 9696.

2.3. Tipul 2 al TPV se aplică la perfectarea operaţiunilor cu următoarele coduri ale procedurilor vamale:

Procedura 5:

5300, 5341, 5351, 5354 5355, 5357, 5371, 5373, 5376, 5378, 5386, 5388, 5391;

5400, 5441, 5451, 5453, 5455, 5457, 5471, 5473, 5476, 5478, 5486, 5488, 5491.

La perfectarea operaţiunilor de admitere temporară sau export temporar, în vederea returnării ulterioare a bunurilor în aceeaşi stare, se aplică tipul 2 al TPV, în funcţie de termenul indicat în rubrica 49 şi de destinaţia mărfurilor, după cum urmează:

- Pentru mărfurile plasate în regim de admitere temporară sau export temporar, respectiv reexportul sau reintroducerea acestora, prezentate la tîrguri şi expoziţii, pentru mărfurile culturale şi sportive pe un termen de până la 61 de zile – 0,05% din valoarea în vamă, dar nu mai mult de 400 de euro;

- Pentru mărfurile plasate în regim de admitere temporară sau export temporar, respectiv reexportul sau reintroducerea acestora prezentate, la tîrguri şi expoziţii, pentru mărfurile culturale şi sportive pe un termen de peste 61 de zile, precum şi pentru vămuirea în aceste regimuri a tuturor mărfurilor, se va calcula TPV în mărime de 4 euro (dacă valoarea în vamă este de la 100 până la 1000 de euro) sau 0,4% din valoarea în vamă, dar nu mai mult de 1800 euro (dacă valoarea în vamă este de peste 1000 de euro).

Procedura 2: 2300, 2321;

Procedura 3: 3153, 3154;

Procedura 6: 6323.

[Pct.2.3 în redacţia Ordinului Serviciului Vamal nr.60-O din 17.02.2023, în vigoare 17.02.2023]

2.4. Tipul 3 al TPV se aplică la perfectarea operaţiunilor cu următoarele coduri ale procedurilor vamale:

Procedura 1: 1000, 1023, 1043, 1076, 1079, 1086, 1089, 1097, 1100;

Procedura 3: 3171, 3173, 3176, 3178, 3186, 3188, 3196."

[Pct.2.4 în redacţia Ordinului Serviciului Vamal nr.60-O din 17.02.2023, în vigoare 17.02.2023]

[Pct.2.4 în redacţia Ordinului Serviciului Vamal nr.289-O din 01.09.2020, în vigoare 11.09.2020]

2.5. Tipul 4 al TPV se aplică la perfectarea operaţiunilor cu următoarele coduri ale procedurilor vamale:

Procedura 4:

4100, 4121, 4151, 4153, 4154, 4155, 4157, 4171, 4173, 4176, 4178;

Procedura 5:

5100, 5111, 5121, 5141, 5153, 5154, 5155, 5171, 5173, 5176, 5178;

5500, 5521, 5541, 5551, 5553, 5554, 5557, 5571, 5573.

2.6. Tipul 5 al TPV se aplică la perfectarea operaţiunilor cu următoarele coduri ale procedurilor vamale:

Procedura 2:

2100, 2123, 2141, 2148, 2151, 2155.

Se aplică pentru cazurile cînd natura tranzacţiei este 42 sau 43.

2.7. Tipul 6 al TPV se aplică la perfectarea operaţiunilor cu următoarele coduri ale procedurilor vamale:

Procedura 1:

1021, 1041;

Procedura 3:

1021, 1041, 3151, 3155, 3157, 3191.

La perfectarea operaţiunilor de export definitiv sau reexport (codurile procedurilor vamale 1021, 1041, 3151, 3155, 3157, 3191) se aplică tipul 6 al TPV. În cazul cînd natura tranzacţiei este 51,52 – baza de calcul este egală cu costul serviciilor, în celelalte cazuri – se aplică 10 euro.

Pentru perfectarea reexportului de mărfuri anterior cesionate în regim vamal de perfecţionare activă (codul procedurii vamale 3157) şi natura tranzacţiei 61,62 se aplică tip 2 în funcţie de termenul de aflare de facto al bunurilor în regimul vamal respectiv.

2.8. Tipul 7 al TPV se aplică la perfectarea operaţiunilor cu următoarele coduri ale procedurilor vamale:

Procedura 7:

7100, 7151, 7153, 7154, 7157, 7176, 7178, 7186, 7188, 7195, 7196, 7210, 7355, 7371;

7600, 7651, 7653, 7654, 7655, 7657, 7671, 7672, 7673, 7677, 7679, 7686, 7687, 7688, 7689, 7691, 7776, 7778, 7779, 7877, 7977, 7800, 7851, 7853, 7854, 7855, 7857, 7871, 7873, 7886, 7887, 7888, 7889, 7891, 7895, 7896, 7900, 7987.

Procedura 8:

8600, 8653, 8654, 8671, 8673, 8679, 8687, 8776, 8778, 8779, 8786, 8788, 8800, 8851, 8853, 8854, 8855, 8857, 8871, 8873, 8887, 8891, 8895, 8896, 8900, 8987.

Procedura 9:

9300, 9342, 9343, 9351, 9353, 9354, 9355, 9357, 9371, 9373, 9376, 9378, 9379, 9386, 8388, 9389, 9391, 9395, 9396.

[Pct.2.8 modificat prin Ordinul Serviciului Vamal nr.571-O din 20.12.2018, în vigoare 12.12.2018]

2.9. La perfectarea cesionării de bunuri sau a regimului vamal de admitere temporară TPV se percepe în funcţie de regimul cesionat.

III. CALCULAREA ŞI REFLECTAREA TAXEI PENTRU EFECTUAREA

PROCEDURILOR VAMALE ÎN DECLARAŢIA VAMALĂ

3.1. Taxa pentru efectuarea procedurilor vamale se calculează în lei moldoveneşti, la cursul oficial al MDL faţă de euro stabilit de BNM la ziua înregistrării declaraţiei vamale. Pentru persoanele fizice, care nu sînt subiecţi ai antreprenoriatului, cursul valutar al euro se va indica în partea dreaptă de sus a tabelei formularului TV-14 care conţine descrierea mărfurilor.

3.2. TPV calculate conform tipurilor 8,9,10,18,19 şi 21 se percepe în modulul "Accounting" din SÎIV "ASYCUDA WORLD"de către colaboratorii vamali care perfectează declaraţiile vamale în baza formularului nr.PV-1 "Calculul procedurilor vamale" (se anexează). Recalculul bazei impozabile pentru perceperea accizelor şi TVA se face doar pentru următoarele tipuri TPV: 8,9,10,18,19.

Formularul PV-1 "Calculul procedurilor vamale" se perfectează în 2 exemplare pe foi autocopiante executate în mod tipografic. Formularul PV-1 se completează în toate rubricile şi rîndurile în mod obligatoriu şi se anexează la declaraţia vamală. În caz de neprestare a tuturor tipurilor de servicii vamale, în formularul PV-1 se înscrie semnul "Z".

În cazul perfectării declaraţiilor T-1 pentru tranzit pe calea ferată, se permite cumularea informaţiei de percepere a plăţii pentru prelucrarea informatică a declaraţiei vamale primare şi complementare pe un singur formular PV-1 cu reflectarea sumei totale de proceduri vamale.

În rîndul "Declaraţia vamală nr...." se va indica numerele consecutive ale declaraţiilor primare şi complementare, cu condiţia eliberării PV-1 unui singur agent economic.

3.3. Responsabilitatea pentru completarea PV-1 şi corectitudinea calculării şi perceperii integrale a TPV o poartă colaboratorii vamali care perfectează declaraţiile vamale confirmat prin semnătură şi aplicarea ştampilei personale. Responsabilitatea pentru completarea PV-1 pentru tipul 21 al TPV o poartă colaboratorii vamali împuterniciţi/abilitaţi cu autentificarea şi eliberarea certificatelor de origine.

3.4. Evidenţa TPV calculate în procedură informatică se efectuează în fişele personale ale plătitorilor vamali, divizate pe tipuri de proceduri vamale. În extrasul din fişa de evidenţă a plătitorului vamal se va reflecta doar suma totală a TPV.

3.5. Decontarea TPV pentru escortarea mijlocului de transport auto către organul vamal de frontieră pentru a fi scos de pe teritoriul vamal al Republicii Moldova se efectuează în modulul "Accounting" din SI "ASYCUDA WORLD" prin intermediul "E-documentului" de decontare.

[Pct.3.5 introdus prin Ordinul Serviciului Vamal nr.75-O din 22.02.2017, în vigoare 03.03.2017]

IV. PERCEPEREA TAXELOR PENTRU EFECTUAREA

 PROCEDURILOR VAMALE

4.1. Mijloacele încasate de la tipurile 1-11,18,19 şi 21 ale taxei pentru efectuarea procedurilor vamale se virează integral la contul trezorerial al drepturilor de import-export achitate în avans (contul unic).

4.2. Achitarea se efectuează prin virament sau în numerar în casieriile băncii.

4.3. Perceperea numerarului de la persoane fizice se efectuează în procedură informatică (modulul "Accounting" al SI "ASYCUDA WORLD") de către inspectorul din cadrul postului vamal, la care a fost escortat mijlocul de transport.

[Pct.4.3 în redacţia Ordinului Serviciului Vamal nr.153-O din 02.05.2017, în vigoare 19.05.2017]

[Pct.4.3 în redacţia Ordinului Serviciului Vamal nr.75-O din 22.02.2017, în vigoare 03.03.2017]

4.4 Calculul distanţei parcurse pe perioada escortării mijlocului de transport se perfectează în 2 exemplare şi se completează în toate rubricile şi rîndurile în mod obligatoriu conform anexei nr.2. Responsabilitatea pentru completarea calculului o poartă colaboratorul vamal responsabil de escortare (la plecare), precum şi inspectorul din cadrul postului vamal (la sosire).

[Pct.4.4 introdus prin Ordinul Serviciului Vamal nr.153-O din 02.05.2017, în vigoare 19.05.2017]

[Anexa nr.2 introdusă prin Ordinul Serviciului Vamal nr.153-O din 02.05.2017, în vigoare 19.05.2017]