Ordine
Ordin nr.67 din 15.07.2005 cu privire la aprobarea modificărilor şi completărilor operate la Instrucţiunea nr.14 din 19 decembrie 2001 cu privire la reţinerea impozitului pe venit la sursa de plată
Ordin cu privire la aprobarea modificărilor şi
completărilor operate la Instrucţiunea nr.14 din
19 decembrie 2001 cu privire la reţinerea
impozitului pe venit la sursa de plată
Nr.67 din 15.07.2005
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.119-122/398 din 09.09.2005
* * *
Întru executarea prevederilor Legii privind revizuirea şi
optimizarea cadrului normativ de reglementare a activităţii de
întreprinzător nr.424-XV din 16 decembrie 2004,
ORDON:
Se aprobă modificările şi completările operate la Instrucţiunea
nr.14 din 19 decembrie 2001 cu privire la reţinerea impozitului pe venit
la sursa de plată.
VICEMINISTRUL FINANŢELOR Feodosia Furculiţa
Chişinău, 15 iulie 2005.
Nr.67.
"Aprobat" "Înregistrat"
Ministrul finanţelor Ministrul justiţiei
al Republicii Moldova al Republicii Moldova
_________Zinaida Grecianîi ________Victoria Iftodi
Nr.67 din 15 iulie 2005 Nr.417 din 25 august 2005
Modificările şi completările operate la Instrucţiunea nr.14
din 19 decembrie 2001 cu privire la reţinerea impozitului
pe venit la sursa de plată
1. La pct.1 sintagma "Cu privire la administrarea impozitului pe
venit şi" se exclude.
textul "prin Legile Republicii Moldova nr.1570-XIII din 26 februarie
1998, nr.112-XIV din 29 iulie 1998, nr.701-XIV din 2 decembrie 1999,
nr.704-XIV din 2 decembrie 1999, nr.1064-XIV din 16 iunie 2000,
nr.1389-XIV din 30 noiembrie 2000, nr.1428-XIV din 28 decembrie 2000" se
exclude.
2. La pct.2 noţiunea de cod fiscal va înregistra următoarea redacţie
"număr personal de identificare al contribuabilului, atribuit în modul
stabilit de prezentul cod. Numărul de identificare de stat, atribuit în
corespundere cu legislaţia privind înregistrarea întreprinderilor şi
organizaţiilor, se consideră cod fiscal din ziua eliberării
certificatului de înregistrare, care atestă identitatea numărului de
identificare de stat şi a codului fiscal".
3. La pct.9 subpunctul 4) lit.a) textul ce urmează după exemplul 1
"În cazul cînd patronul efectuează plăţile menţionate în favoarea unei
persoane, ce nu este angajat al lui, în baza unui contract civil sau
altui acord (înţelegere), impozitul se reţine în modul prevăzut de
pct.61 al prezentei Instrucţiuni" se exclude.
subpunctul 4) lit.g) ultimul alineat se expune în următoarea
redacţie textul "În componenţa acestor venituri nu se includ mijloacele
şi materialele repartizate salariaţilor conform Titlului IX "Protecţia
muncii" din Codul muncii aprobat prin Legea nr.154-XV din 28 martie
2003, care se eliberează gratuit salariaţilor după normele stabilite şi
care ţin nemijlocit de înfăptuirea măsurilor de protecţie a muncii".
4. La pct.10 subpunctul 5) sintagma "(indemnizaţiile de concediere
achitate în baza art.41 şi art.45/3 ale Codului muncii, precum şi
indemnizaţia de concediere ce se achită în conformitate cu alin.(4) al
art.25 din Legea serviciului public nr.443-XIII din 4 mai 1995
funcţionarilor publici la concedierea acestora)" se exclude.
5. La pct.12 sintagma "2520 sau 10000 lei anual" se substituie prin
sintagma "prevăzute la alin.(1) şi (2) art.33 din Codul fiscal".
subpunctul 1) se expune în următoarea redacţie "1) Suma scutirii
personale pentru lucrătorii, care nu corespund uneia din condiţiile
expuse în subpunctul 2) al prezentului punct, constituie indicatorul
expus la alin.(1) art.33 al Codului fiscal anual sau cuantumul acestui
indicator împărţit la 12 lunar"
subpunctul 2) textul se expune în următoarea redacţie "2) Suma
scutirii personale constituie indicatorul expus la alin.(2) art.33 al
Codului fiscal anual sau cuantumul acestui indicator împărţit la 12
lunar"
6. La pct.13 primul alineat sintagma "în mărime de 2520 lei anual"
se substituie prin sintagma "anuală în mărimea indicatorului expus de
art.34 al Codului"
alineatul 2 sintagma "în mărime de 10000 lei" se substituie prin
sintagma "în mărimea indicatorului stabilit de alin.(2) art.33 al
Codului", iar sintagma "în mărime de 2520 lei" se substituie prin
sintagma "în mărimea indicatorului stabilit la alin.(1) art.33 al
Codului"
7. La pct.14 primul alineat sintagma "în sumă de 120 lei anual" se
substituie prin sintagma "anuală în suma indicatorului expus de alin.(1)
art.35 al Codului"
sintagma "constituie 2520 lei anual" se substituie prin sintagma
"anuală constituie indicatorul expus de alin.(1) art.35 al Codului".
Textul liniuţei a patra din alineatul 2 se expune în următoarea
redacţie "are un venit anual ce nu depăşeşte suma reglementată de
indicatorul expus la alin.(1) art.33 al Codului"
8. La pct.15 textul "Modelul unei astfel de Cereri se prezintă în
anexa nr.1 la Instrucţiune" se expune în următoarea redacţie "Modelul
unei astfel de Cereri este aprobat de Inspectoratul fiscal Principal de
Stat".
9. La pct.16 ultimul alineat sintagma "de 2520 lei anual" se exclude.
10. La pct.24 primul alineat sintagma "de 2520 lei pe an" se
substituie prin sintagma "prevăzută la alin.(1) art.33 al Codului fiscal"
11. La pct.27 subpunctul 4) alineatul 2 sintagma "în mărime de 2520
lei anual" se substituie prin sintagma "în mărimea indicatorului
prevăzut la alin.(1) art.35 al Codului"
subpunctul 4) alineatul 3 sintagma "de 1000 lei" se substituie prin
sintagma "reglementată de indicatorul expus la alin.(1) art.33 al
Codului"
textul din paranteză "(modelul certificatului se prezintă în anexa
nr.2 la Instrucţiune)" se exclude.
12. Pct.30 se expune în următoarea redacţie "Cotele impozitului pe
venit reţinut la sursa de plată din salariu (inclusiv prime, facilităţi
etc.) constituie indicatorii expuşi la art.15 lit.a) al Codului.
Mecanismul de aplicare a acestor cote este cel de repartizare a
venitului anual (în funcţie de limita grilelor reglementate de acest
articol) la 12.
Lucrătorul are dreptul să ceară ca patronul să reţină din plăţile
achitate în folosul lui impozitul la cota maximă. Această cerinţă
trebuie să fie confirmată prin cererea angajatului, perfectată pe numele
patronului în formă arbitrară, în care urmează a fi indicată perioada,
pe parcursul căreia se solicită reţinerea impozitului pe venit la cota
maximă (din data angajării la serviciu, în cazul în care lucrătorul este
angajat pe parcursul anului, în care se efectuează reţinerea
corespunzătoare, de la începutul anului fiscal, din data prezentării
cererii, sau din altă dată, indicată în cerere). În cazul dacă o astfel
de cerere se depune de către angajat pe parcursul anului fiscal, însă în
ea se solicită reţinerea impozitului pe venit la cota maximă şi pentru
perioada de pînă la data depunerii cererii, patronul efectuează
recalculul corespunzător al impozitului pe venit pentru toată perioada
indicată".
13. La pct.33 textul "Modelul Fişei personale este prezentat în
anexa nr.3 la prezenta Instrucţiune" va fi substituit prin textul
"Modelul Fişei personale este aprobat de Inspectoratul Fiscal Principal
de Stat".
14. Pct.50 se expune în următoarea redacţie "În cazul, cînd agentul
economic achită prealabil dividende acţionarilor (asociaţilor) săi -
rezidenţi şi nerezidenţi ai Republicii Moldova, din contul venitului
pînă la impozitare, acesta este obligat să reţină din sumele îndreptate
spre plată ca dividende, impozitul pe venit în conformitate cu
prevederile art.80 alin.(1) al Codului. Impozitul pe venit reţinut în
conformitate cu acest punct şi achitat la buget, va fi trecut, în baza
art.81 al Codului, în contul impozitului ce urmează a fi achitat de
către persoana care a efectuat reţinerea, la prezentarea Declaraţiei cu
privire la impozitul pe venit a persoanei ce practică activitate de
întreprinzător pentru anul în care s-a efectuat reţinerea."
15. Pct.51 se expune în următoarea redacţie "Agentul economic, care
efectuează achitarea dividendelor în favoarea nerezidenţilor Republicii
Moldova din contul venitului rămas după impozitare, precum şi de pe
contul de dividende, reţine din sumele îndreptate spre achitare acestora
un impozit în conformitate cu prevederile art.91 alin.(1) al Codului"
16. Pct.54 se expune în următoarea redacţie "Fiecare plătitor de
dobînzi şi royalty este obligat să reţină şi să achite la buget ca parte
a impozitului o sumă în conformitate cu prevederile art.89 şi 91 ale
Codului.
Prevederile prezentului punct, în partea ce ţine de impozitarea
dobînzilor de la depozitele bancare şi de la hîrtiile de valoare de stat
achitate persoanelor fizice-rezidente, nu sînt aplicabile pînă la 1
ianuarie 2010"
17. Pct.63 textul se expune în următoarea redacţie "Persoanele
indicate în pct.57-58 ale prezentei Instrucţiuni reţin din veniturile
nerezidentului obţinute în hotarele teritoriului vamal al Republicii
Moldova, un impozit din suma plăţilor efectuate în folosul acestuia
(fără dreptul trecerii în cont a acestuia pentru nerezident) în
conformitate cu prevederile art.91 al Codului fiscal"
18. La Capitolul IV denumirea acestuia se expune în următoarea
redacţie "Achitarea impozitelor reţinute la sursa de plată şi
prezentarea către organele fiscale şi contribuabili a documentelor
privind plăţile şi/sau impozitele reţinute"
Textul capitolului va înregistra următoarea redacţie "pct.66.
Achitarea impozitelor reţinute la sursa de plată şi prezentarea către
organele fiscale şi contribuabili a documentelor privind plăţile şi/sau
impozitele reţinute se efectuează în conformitate cu prevederile art.92
al Codului şi în modul aprobat de Inspectoratul Fiscal Principal de Stat"
19. Capitolul V se exclude integral.
20. Anexele la instrucţiune se abrogă.