Documente
Regulament din 30.12.2002 cu privire la procedura de încheiere, acţiune şi reziliere a Acordului privind acordarea scutirii de plata impozitului pe venit a agenţilor economici, în capitalul social al căror cota-parte a investiţiilor străine depăşeşte suma echivalentă cu 1 milion dolari SUA
MINISTERUL FINANŢELOR
Regulament cu privire la procedura de încheiere, acţiune
şi reziliere a Acordului privind acordarea scutirii de
plata impozitului pe venit a agenţilor economici, în
capitalul social al căror cota-parte a investiţiilor
străine depăşeşte suma echivalentă cu 1 milion dolari SUA
din 30.12.2002
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.190-197/418 din 31.12.2002
* * *
Abrogat: 07.10.2005
Hotărîrea Guvernului nr.1030 din 03.10.2005
Aprob: Coordonat: Înregistrat:
Ministrul Finanţelor Şeful Inspectoratului Ministrul Justiţiei
al Republicii Moldova Fiscal Principal al Republicii Moldova
de Stat de pe lîngă
Ministerul Finanţelor
al Republicii Moldova
________ Zinaida Grecianîi _______Mihail Pop ________Ion Morei
Nr.25/5 din 30.12.2002 Nr.05 din 30.12.2002 Nr.314 din 31.12.2002
I. Dispoziţii generale
1. Regulamentul cu privire la procedura de încheiere, acţiune şi
reziliere a Acordului privind acordarea scutirii de plata impozitului pe
venit a agenţilor economici, în capitalul social al căror cota-parte a
investiţiilor străine depăşeşte suma echivalentă cu 1 milion dolari SUA
(în continuare - Regulament) este elaborat în conformitate cu
prevederile alin.(3), art. 24 al Legii pentru punerea în aplicare a
titlurilor I si II ale Codului fiscal (în redacţia Legii nr.1163-XV din
27 iunie 2002) (în continuare - Lege), nr. 1164-XIII din 24 aprilie 1997
(Monitorul Oficial, 18 septembrie 1997, nr.62, p. I, art. 524), cu
completările şi modificările ulterioare.
2. Prezentul Regulament se extinde asupra agenţilor economici, în al
căror capital social investiţiile străine depăşesc suma echivalentă cu 1
milion dolari S.U.A., după constituirea capitalului social în modul
prevăzut de legislaţie şi declararea primului venit.
În conformitate cu prevederile alin. (3), art. 24 al Legii,
întreprinderile în capitalul social al cărora cota-parte a investiţiilor
străine depăşeşte suma echivalentă cu 1 milion dolari S.U.A., după
constituirea capitalului social în modul prevăzut de legislaţie şi
declararea primului venit, se scutesc de plata impozitului pe venit pe
parcursul a trei ani de la data încheierii acordului cu Inspectoratul
Fiscal Principal de Stat de pe lîngă Ministerul Finanţelor cu condiţia,
ca nu mai puţin de 80% din suma impozitului pe venit calculată şi
neachitată la buget se investeşte în dezvoltarea producţiei proprii sau
în programe de stat şi ramurale de dezvoltare a economiei naţionale şi
că aceste întreprinderi nu au datorii la bugetul public naţional,
inclusiv pentru creditele acordate de Ministerul Finanţelor şi privind
garanţiile de stat; încheierea, acţiunea şi rezilierea acordului privind
scutirea de plata impozitului pe venit a întreprinderilor menţionate se
efectuează în conformitate cu prevederile Regulamentului Ministerului
Finanţelor. Se abilitează Inspectoratul Fiscal Principal de Stat cu
dreptul de a revedea acordurile semnate anterior în condiţiile prezentei
legi.
Facilitatea menţionată se extinde asupra investitorilor străini care
au efectuat investiţii pînă la 1 ianuarie 2000.
II. Noţiuni generale
3. În scopul prezentului Regulament sînt utilizate următoarele
noţiuni generale.
a). Investitori străini în Republica Moldova, conform art.2 al Legii
privind investiţiile străine nr. 998-XII din 1 aprilie 1992, pot fi:
(1) persoanele fizice şi persoanele juridice străine, asociaţiile
acestora înregistrate în ţara lor de reşedinţă (în care au cetăţenie,
domiciliu) pentru a desfăşura activitate de antreprenoriat;
(2) persoanele fizice străine care în ţara unde au cetăţenie nu sînt
înregistrate pentru a desfăşura activitate de antreprenoriat;
(3) cetăţenii Republicii Moldova şi apatrizii care au domiciliu
peste hotare şi sînt înregistraţi în ţara lor de reşedinţă pentru a
desfăşura activitatea de antreprenoriat;
(4) statele străine;
(5) organizaţiile internaţionale.
b). Investiţii străine, conform art.3 al Legii privind investiţiile
străine nr. 998-XII din 1 aprilie 1992, reprezintă:
(1) Investiţiile străine se pot constitui sub formă de:
- valută liber convertibilă sau altă valută străină achiziţionată de
către băncile Republicii Moldova şi care fac obiectul operaţiunilor
bancare;
- maşini, echipamente, inclusiv echipamente pentru oficiu, materie
primă şi materiale;
- drepturi patrimoniale şi nepatrimoniale, inclusiv dreptul de
proprietate intelectuală.
(2) Investiţiile străine, depuse în capitalul social al
întreprinderii în mijloace băneşti, trebuie să fie transferate la contul
investitorului străin, deschis în una din băncile Republicii Moldova,
sau plătite în numerar, introduse în ţară conform legislaţiei în vigoare.
(3) Investiţiile străine nemonetare vor fi aduse în Republica
Moldova sau procurate pe teritoriul ei contra valută liber convertibilă
şi altă valuta străină achiziţionată de băncile Republicii Moldova.
(4) Investitorii străini sînt în drept să reinvestească veniturile
lor în Republica Moldova.
c). Reinvestiţie se consideră, de asemenea, investiţie străină, dacă
este efectuată de acelaşi investitor străin.
d). Scutire de plata impozitului pe venit (în continuare - scutire)
- este suma impozitului pe venit, de care se scuteşte agentul economic,
în al cărui capital social investiţiile străine depăşesc suma
echivalentă cu 1 milion dolari S.U.A., în baza Acordului privind
scutirea de plata impozitului pe venit, încheiat între acesta şi
Inspectoratul Fiscal Principal de Stat cu contrasemnarea de către
Ministerul Finanţelor.
e). Dezvoltarea producţiei proprii reprezintă cheltuielile
întreprinderii care au ca scop producerea unor noi tipuri de producţie
(acordarea unor noi tipuri de servicii) sau extinderea volumului
existent de producţie (servicii). În special, la aceste cheltuieli se
atribuie cheltuielile suportate pentru procurarea mijloacelor fixe,
activelor materiale în curs de execuţie, reparaţie şi investiţiile
capitale ulterioare întru ameliorarea suplimentară a mijloacelor fixe,
cheltuielile suportate pentru procurarea proprietăţii materiale şi
nemateriale şi alte tipuri de cheltuieli efectuate în scopul producerii
unor noi tipuri de producţie sau acordarea unor noi tipuri de servicii
sau extinderea volumului existent de producţie (servicii), de asemenea
la majorarea volumelor producţiei fabricate şi comercializate, precum şi
serviciilor prestate. Se va considera investiţie în dezvoltarea
producţiei proprii procurarea şi achitarea efectivă a valorii
mijloacelor fixe, activelor materiale în curs de execuţie etc. de către
agentul economic, beneficiar al scutirii.
f). Investirea în programe de stat şi ramurale de dezvoltare a
economiei naţionale reprezintă cheltuielile întreprinderii care au ca
scop finanţarea diferitor programe de stat şi ramurale de dezvoltare a
anumitor laturi ale economiei naţionale.
III. Condiţii generale privind scutirea
de plata impozitului pe venit
4. Agenţii economici, menţionaţi la pct. 2 al prezentului
Regulament, care solicită scutirea de plata impozitului pe venit, sînt
obligaţi să se conformeze următoarelor condiţii:
a) în capitalul social al agentului economic, solicitant al
scutirii, cota-parte a investiţiilor străine depăşeşte suma echivalentă
cu 1 milion dolari S.U.A., recalculată la momentul efectuării
investiţiilor, cu condiţia că la momentul solicitării scutirii mărimea
capitalului social constituit în modul respectiv nu a fost diminuată;
b) a fost constituit capitalul social în modul prevăzut de
legislaţie şi declarat primul venit;
c) agentul economic, solicitant al scutirii, la data semnării
Acordului nu are datorii restante privind stingerea creditelor
contractate sub garanţie de stat;
d) la data depunerii cererii inclusiv pînă la data semnării
Acordului nu are şi nu va admite restanţe la bugetul public naţional;
e) a fost prezentat Planul de măsuri privind utilizarea sumei
facilităţilor, cu descrierea detaliată a măsurilor ce vor fi
întreprinse, precum şi termenii planificaţi de utilizare a sumei
facilităţii conform planului prezentat a măsurilor necesar a fi
întreprinse.
5. La respectarea condiţiilor menţionate la pct. 4 al prezentului
Regulament, agentul economic urmează să prezinte Inspectoratului Fiscal
Principal de Stat cererea, conform modelului prezentat în Anexa nr.1 la
prezentul Regulament.
6. Agentul economic, în al cărui capital social investiţiile străine
depăşesc suma echivalentă cu 1 milion dolari S.U.A, concomitent cu
cererea menţionată la pct. 5 la prezentul Regulament, este obligat să
prezinte Inspectoratului Fiscal Principal de Stat următoarele documente:
a) copia contractului de constituire şi a statutului;
b) documentele ce confirmă completarea sau constituirea capitalului
social, investiţiile străine în care la data efectuării lor efectiv
depăşesc suma echivalentă cu 1 milion dolari S.U.A. conform cursului
oficial al Leului moldovenesc faţă de Dolarul S.U.A., stabilit de Banca
Naţională a Moldovei la data efectuării efective a investiţiilor;
c) copia bilanţului contabil pentru anul, în care s-a constituit
capitalul social în mărimea indicată la p. 4 lit. a), precum şi pentru
perioada gestionară, în care s-a depus cererea pentru acordarea
scutirii, precum şi copia raportului financiar în care s-a declarat
primul venit;
d) copia avizului, eliberată de către Ministerul Economiei al
Republicii Moldova, în care este menţionată denumirea programului de
stat şi/sau ramural de dezvoltare a economiei naţionale, în care se vor
efectua investiţiile, în caz de efectuare a asemenea investiţii;
e) copia avizului, eliberată de către Ministerul Finanţelor al
Republicii Moldova, prin care se confirmă prezenţa sau absenţa
creditelor sub garanţie de stat angajate de către agentul economic
solicitant al scutirii de plata impozitului pe venit;
f) certificatul privind lipsa sau existenţa restanţelor faţă de
bugetul public naţional (Anexa nr.1 la Ordinul I.F.P.S. nr. 160 din 4
octombrie 2002), eliberat de Inspectoratul fiscal de stat teritorial în
raza căruia se deserveşte agentul economic cu anexarea fişei contului
personal al contribuabilului.
Cererea şi documentele anexate se recepţionează de către Secţia
Secretariat şi Protocol a I.F.P.S.
7. Cererea cu privire la acordarea scutirii urmează a fi examinată
de către I.F.P.S. în termen de 15 zile de la data înregistrării ei sau
în cazul necesităţii examinării suplimentare în termen de o lună.
Decizia I.F.P.S (în continuare - Decizia), coordonată cu Ministerul
Finanţelor privind acordarea scutirii sau refuzul de acordare a acestei
scutiri se perfectează conform formei prezentate în Anexa nr. 2 la
prezentul Regulament.
Despre rezultatele adoptării Deciziei (refuz sau acordare a
scutirii) agentul economic urmează a fi înştiinţat în termen de 5 zile
de la data emiterii Deciziei prin expedierea sau înmînarea unui Aviz
(forma tip a avizului - Anexa nr. 2 la prezentul Regulament).
8. Decizia privind refuzul de a încheia Acordul privind scutirea la
plata impozitului pe venit poate fi contestată în modul general stabilit
prin Titlul V al Codului fiscal.
9. În cazul în care, în urma examinării contestării, depuse de
persoanele indicate la pct. 2 al prezentului Regulament, privind
dezacordul cu Decizia de refuz a Inspectoratului Fiscal Principal de
Stat de a încheia Acordul privind scutirea de plata impozitului pe
venit, s-a depistat faptul cu privire la refuzul neîntemeiat, în Acordul
care urmează a fi încheiat se indică termenul scutirii în conformitate
cu pct. 13 al prezentului Regulament.
IV. Modul de întocmire a Acordului privind scutirea de plata
impozitului pe venit, precum şi de executare a acestuia
10. Scutirea de plata impozitului pe venit se obţine de către
agenţii economici menţionaţi la pct. 2 al prezentului Regulament în baza
Acordului încheiat între ultimul şi Inspectoratul Fiscal Principal de
Stat, coordonat cu Ministerul Finanţelor. Acordul se semnează pe de o
parte - de Inspectoratul Fiscal Principal de Stat, în persoana
conducătorului sau adjunctului său şi contrasemnat de Ministerul
Finanţelor, în persoana Ministrului sau Viceministrului şi pe de altă
parte - de contribuabil, în persoana conducătorului.
11. Acordul privind scutirea de plata impozitului pe venit se
întocmeşte conform Formularului-tip, prevăzut în Anexa. nr. 3 la
prezentul Regulament.
12. În cazul încheierii Acordului respectiv, termenul privind
scutirea de plata impozitului pe venit se acordă începînd cu perioada
fiscală (an calendaristic) în care a fost adoptată Decizia I.F.P.S. cu
privire la acordarea scutirii de plata impozitului pe venit sau începînd
cu perioada fiscală ce urmează perioadei în care a fost adoptată Decizia
pe un termen de trei ani. Perioada, începînd cu care agentul economic
poate beneficia de scutire de plata impozitului pe venit se stabileşte
de comun acord între I.F.P.S. şi contribuabilul beneficiar.
Exemplul 1. Dacă agentul economic, care respectă prevederile
prezentului Regulament a prezentat cererea privind acordarea scutirii de
plata impozitului pe venit la Inspectoratul Fiscal Principal de Stat la
3 octombrie 2002 şi Decizia I.F.P.S. cu privire la acordarea scutirii de
plata impozitului pe venit a fost adoptată la 25 octombrie 2002, ultimul
poate alege care să fie prima perioadă fiscală de beneficiere a
scutirii, fie începînd cu 1 ianuarie 2002, dacă la această dată a fost
deja constituit capitalul social în modul prevăzut sau începînd cu
1 ianuarie 2003 pînă la 1 ianuarie 2005 sau 1 ianuarie 2006 respectiv.
Exemplul 2. Agentul economic, care respectă prevederile prezentului
Regulament a prezentat cererea privind acordarea scutirii de plata
impozitului pe venit la Inspectoratul Fiscal Principal de Stat la 24
decembrie 2002 şi Decizia I.F.P.S. cu privire la acordarea scutirii de
plata impozitului pe venit a fost adoptată la 13 ianuarie 2003. În
asemenea caz agentul economic poate beneficia de scutire începînd cu 1
ianuarie 2003 pînă la 1 ianuarie 2006 deoarece Decizia a fost adoptată
în anul 2003.
13. Prin derogare de la prevederile pct. 12 al prezentului
Regulament, în cazul indicat în pct. 9 al acestuia, termenul privind
scutirea se acordă începînd cu perioada fiscală, în care a fost adoptată
Decizia I.F.P.S. privind refuzul de acordare a scutirii sau începînd cu
perioada fiscală ce urmează, perioada urmînd a fi stabilită de comun
acord între I.F.P.S. şi contribuabil.
14. Acordul se perfectează în 2 exemplare, unul dintre care se
eliberează solicitantului (agentului economic), al doilea se păstrează
la I.F.P.S.
15. I.F.P.S. efectuează controlul asupra utilizării sumelor
înlesnirilor la impozitul pe venit în scopurile stabilite prin prezentul
Regulament şi conform condiţiilor Acordului, inclusiv a Planului de
măsuri privind utilizarea sumei facilităţilor.
16. În cazul în care, agentul economic la alegerea sa beneficiază de
scutire la plata impozitului pe venit, prima perioadă fiscală de
beneficiere a scutirii fiind aceeaşi în care a fost adoptată Decizia
I.F.P.S., însă pe parcursul perioadei a aceluiaşi an (pînă la data
adoptării Deciziei I.F.P.S.) a achitat impozit pe venit în rate conform
prevederilor art. 84 din Codul fiscal, urmează de condus de prevederile
art.176 din Codul fiscal "Restituirea sumei plătite în plus şi a sumei
care, conform legislaţiei fiscale, urmează a fi restituită".
17. Îndreptarea sumei ce constituie nu mai puţin de 80 la sută din
suma scutirii la dezvoltarea producţiei proprii sau în programe de stat
şi ramurale de dezvoltare a economiei naţionale se repartizează pentru
fiecare an fiscal şi urmează a fi efectuată în termenul stabilit prin
art. 87 al Codului fiscal, adică pînă la 31 martie a anului fiscal
următor după anul în care agentul economic beneficiază de scutirea dată.
Dacă pe parcursul anului fiscal agentul economic, căruia i s-a
acordat scutire, a investit în dezvoltarea producţiei proprii o sumă ce
depăşeşte 80 la sută din suma acestei scutiri a anului respectiv, atunci
diferenţa este considerată ca investiţii efectuate în aceste scopuri
pentru anul fiscal următor.
Exemplul 3. Suma scutirii în primul an al acordării acesteia
constituie 300000 lei, iar suma cheltuielilor efectuate pentru
dezvoltarea producţiei proprii - 500000 lei. Deoarece suma cheltuielilor
efectuate depăşeşte suma de 80 la sută din suma scutirii acordate,
diferenţa în mărime de 260000 lei (500000 lei - (300000 lei x 80%)) este
considerată ca cheltuielile efectuate în aceste scopuri pentru anul
fiscal următor.
Dacă în anul fiscal următor suma scutirii constituie 400000 lei, iar
suma cheltuielilor efectuate pentru dezvoltare în acest an - 100000 lei,
acordul privind scutirea nu este reziliat, iar condiţia stabilită în
pct. 17 al prezentului Regulament se consideră că este respectată din
contul diferenţei sumei cheltuielilor pentru dezvoltarea producţiei
proprii din anul precedent. Astfel, cheltuielile pentru dezvoltare în a
doilea an de acordare a scutirii constituie 360000 lei (100000 lei în
anul următor + 260000 lei din anul precedent).
18. În cazul efectuării unor modificări la Planul de măsuri privind
utilizarea sumei facilităţilor agentul economic este obligat să
coordoneze cu I.F.P.S. şi Ministerul Finanţelor modificările necesar a
fi operate cu indicarea lor în Suplimentul la Acordul privind scutirea
de plata impozitului pe venit, semnat de părţile contractante (Anexa nr.
4 la prezentul Regulament).
19. În cazul în care, în rezultatul controlului fiscal, efectuat la
agentul economic pentru perioada în care se acordă scutirea, s-a
stabilit diminuarea venitului impozabil, atunci conform alin. (3) al
art. 234 din Codul fiscal agentul economic este absolvit de răspundere
pentru încălcarea comisă cu condiţia că, suma îndreptată la dezvoltarea
producţiei proprii conform pct. 17 al prezentului Regulament nu va fi
mai mică decît 80 la sută din suma impozitului pe venit determinată în
rezultatul controlului efectuat. În caz contrar, obligaţia
Contribuabilului, prevăzută la lit. a) pct. 22 al prezentului Regulament
se consideră încălcată şi respectiv urmează a fi aplicate prevederile
stabilite prin pct. 23 al prezentului Regulament.
V. Obligaţiile Părţilor participante la Acord
20. Acordul se încheie în baza alin. (3) art.24 al Legii pentru
punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal, între
Inspectoratul Fiscal Principal de Stat (în continuare - I.F.P.S.), în
persoana şefului I.F.P.S. sau adjunctului său şi contrasemnat de
Ministerul Finanţelor, în persoana Ministrului sau Viceministrului şi pe
de altă parte de către agentul economic, solicitant al scutirii (în
continuare - Contribuabil).
V.I. Obligaţiile I.F.P.S.
21. În conformitate cu alin. (3) art.24 al Legii pentru punerea în
aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal, nr. 1164-XIII din 24
aprilie 1997, ţinînd cont de modificările şi completările ulterioare,
I.F.P.S. scuteşte contribuabilul de plata impozitului pe venit pe un
termen de trei ani, indicat în Acordul privind scutirea de plata
impozitului pe venit.
V.II. Obligaţiile Contribuabilului
22. Contribuabilul este obligat să:
a) investească nu mai puţin de 80% din suma impozitului pe venit
calculată şi neachitată la buget în dezvoltarea producţiei proprii sau
în programe de stat şi ramurale de dezvoltare a economiei naţionale;
b) menţină în capitalul social al său cota-parte a investiţiilor
străine în sumă mai mare decît echivalentul a 1 milion de dolari S.U.A.
(recalculată la data efectuării efective a investiţiilor pînă la 1
ianuarie 2000) pe parcursul perioadei de beneficiere a scutirii şi timp
de trei ani de la expirarea termenului de acţiune a Acordului;
c) nu admită prezenţa datoriilor restante privind stingerea
creditelor contractate sub garanţie de stat;
d) prezinte I.F.P.S. Planul de măsuri privind utilizarea sumei
facilităţilor, cu descrierea detaliată a măsurilor ce vor fi
întreprinse, precum şi termenii planificaţi de utilizare a sumei
facilităţii conform planului prezentat al măsurilor necesar a fi
întreprinse, cu coordonarea obligatorie cu I.F.P.S. a modificărilor
necesar a fi operate la acest Plan cu indicarea lor în Suplimentul la
prezentul Acord (Anexa nr. 4 la prezentul Regulament);
e) utilizeze suma scutirii acordată la plata impozitului pe venit
întocmai conform Planului de măsuri privind utilizarea sumei
facilităţilor;
f) prezinte Declaraţia cu privire la impozitul pe venit a persoanei
ce practică activitatea de întreprinzător şi alte dări de seamă în
termenii şi modul stabilit de instrucţiunile Inspectoratului Fiscal
Principal de Stat pe parcursul perioadei de beneficiere a scutirii;
g) aloce cel puţin 80 la sută din suma impozitului pe venit supusă
scutirii la dezvoltarea producţiei proprii şi/sau în programe de stat şi
ramurale de dezvoltare a economiei naţionale în termen de pînă la 31
martie a anului următor după expirarea anului fiscal, pe parcursul
căruia se acordă scutirea la plata impozitului pe venit;
h) menţină activitate de întreprinzător cu dezvoltarea producţiei
proprii pe parcursul termenului de acţiune a Acordului încheiat şi pe
parcursul a trei ani de la expirarea termenului de acţiune a Acordului;
i) ţină evidenţa financiară în strictă conformitate cu prevederile
legislaţiei în vigoare la modul general stabilit.
VI. Rezilierea Acordului privind scutirea la plata
impozitului pe venit şi consecinţele nerespectării
prevederilor Acordului
23. Acordul privind scutirea de plata impozitului pe venit se
reziliază unilateral de către I.F.P.S. în cazurile în care,
contribuabilul nu respectă una sau mai multe din obligaţiile sale,
stipulate la capitolul V.II al prezentului Regulament, suma impozitului
pe venit lăsată la dispoziţia agentului economic, pe întreaga perioadă
de valabilitate a Acordului, urmînd a fi varsată la buget integral, cu
aplicarea sancţiunilor fiscale prevăzute de legislaţia în vigoare.
24. La lichidarea întreprinderii cu investiţii străine pînă la
expirarea termenului, pentru care a fost acordată scutirea, impozitul pe
venit se varsă la buget în mărimea sumei scutirii de plata impozitului
pe venit de care a beneficiat agentul economic pînă la lichidare.
25. Pentru neprezentarea Declaraţiei cu privire la impozitul pe
venit a persoanei ce practică activitatea de întreprinzător şi a altor
dări de seamă de către agentul economic - beneficiar al scutirii, se
aplică inclusiv sancţiunile administrative prevăzute prin Codul cu
privire la contravenţiile administrative, aprobat prin Legea RSS
Moldoveneşti din 29 martie 1985.
VII. Dispoziţii finale şi tranzitorii
26. Inspectoratul Fiscal Principal de Stat este obligat să revadă
Acordurile încheiate cu agenţii economici, care în prezent beneficiază
de scutire de plata impozitului pe venit în baza art. 24 alin. (3) al
Legii şi să verifice respectarea întocmai a prevederilor prezentului
Regulament de către agenţii economici - beneficiari ai scutirii, cu
încheierea a noi Acorduri, contrasemnate de Ministrul finanţelor, pentru
perioada menţionată în Acordul anterior.
27. La stabilirea cazurilor de neconformare a prevederilor
prezentului Regulament de către agenţii economici - beneficiari ai
scutirii în baza art. 24 alin. (3) al Legii, Inspectoratul Fiscal
Principal de Stat va rezilia Acordurile anterior încheiate cu aplicarea
sancţiunilor prevăzute de legislaţia în vigoare.
Anexa nr.1
la Regulamentul cu privire la procedura de încheiere,
acţiune şi reziliere a acordului privind scutirea de
plata impozitului pe venit a agenţilor economici, în
capitalul social al căror cota-parte a investiţiilor
străine depăşeşte suma echivalentă cu 1 milion
dolari SUA
Nr. _________din________________
Şefului Inspectoratului Fiscal Principal de Stat
Dl _______________________________
(numele, prenumele)
de la________________________________________________
(denumirea agentului economic, codul fiscal)
________________________________________
(adresa juridică)
în persoana conducătorului Dl (dna) _______________________
(numele, prenumele)
C e r e r e
În baza art. 24 alin. (3) al Legii pentru punerea în aplicare a
titlurilor I si II ale Codului fiscal, nr. 1164-XIII din 24 aprilie 1997
________________________________________________________________________
(denumirea agentului economic)
solicit acordarea scutirii de plata impozitului pe venit pe o
perioadă de trei ani.
Respectăm condiţiile înaintate potenţialilor beneficiari ai scutirii
la plata impozitului pe venit, şi anume:
(se completează compartimentul respectiv)*
1.1 În capitalul social cota-parte a investiţiilor străine în
echivalentul dolari S.U.A. constituie ___________ lei moldoveneşti, sau
______________dolari S.U.A., cursul BNM la data _____________;
1.2 Capitalul social a fost constituit la data ____________ în
mărime de _____________lei;
1.3 Primul venit în mărime de ___________ lei a fost declarat la
data _______.
1.4 Genul de activitate practicat__________________________________.
1.5 Restanţa la bugetul public naţional: există nu există.
(se subliniază cuvîntul respectiv)
1.6 Credite primite sub garanţie de stat: există nu există.
(se subliniază cuvîntul respectiv)
1.7 Planul de măsuri privind utilizarea sumei facilităţilor
nr________ din ______________________________________.
(numărul eliberat de agentul economic)
Documentele, ce confirmă dreptul de a beneficia de scutire se
anexează (se enumeră lista documentelor prezentate):
-
-
-
-
Confirmăm veridicitatea datelor din documentele enumerate mai sus şi
recunoaştem faptul că, în cazul determinării de către organele fiscale a
neveridicităţii acestor date vom fi sancţionaţi în conformitate cu
legislaţia în vigoare.
Conducătorul______________________ _________________________
(numele, prenumele) L.Ş. (semnătura)
Contabilul-şef____________________ _________________________
(numele,prenumele) (semnătura)
Data_____________________
Data primirii cererii la Inspectoratul Fiscal Principal de Stat
____ _____________ 200__
Nr. de înregistrare______________________
L.Ş.
Anexa nr.2
la Regulamentul cu privire la procedura de încheiere,
acţiune şi reziliere a acordului privind scutirea de
plata impozitului pe venit a agenţilor economici, în
capitalul social al căror cota-parte a investiţiilor
străine depăşeşte suma echivalentă cu 1 milion
dolari SUA
Nr. _________din________________
D E C I Z I A
nr. _____ din _____________ 200 _.
cu privire la acordarea (refuzul privind acordarea)
scutirii de plata impozitului pe venit
(de subliniat cuvîntul respectiv)
În baza împuternicirilor atribuite prin alin. (3) al art. 24 al
Legii pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal
nr. 1164-XIII din 24 aprilie 1997, DECID:
1. Acordarea (refuz acordarea)______________________________________
(de subliniat cuvîntul respectiv) (denumirea agentului economic,
________________________________________________________________________
cod fiscal)
scutirii de plata impozitului pe venit în conformitate cu cererea
prezentată (nr. de înregistrare la I.F.P.S. ____ din _________ 200__.)
pentru perioada de la _______________ pînă la ______________________.
2. Prezenta decizie poate fi contestată în modul stabilit de
legislaţia în vigoare.
Ministrul
Finanţelor ___________________________ _________________________
(numele, prenumele) (semnătura)
______________________________________________________________
Şeful
Inspectoratului ________________________ ________________________
(numele, prenumele) (semnătura)
______________________________________________________________
Conducătorului agentului economic
________________________________________
(denumirea, codul fiscal)
________________________________________
(adresa juridică)
Dlui (dnei)______________________________________
(numele, prenumele)
A V I Z
Inspectoratul Fiscal Principal de Stat, Vă informează că, prin
Decizia I.F.P.S. nr.____ din ___________ 200__ a hotărît să acorde
(refuze acordarea) scutirea (ii) de plata impozitului pe venit.
(de subliniat cuvîntul respectiv)
Pentru semnarea Acordului privind scutirea de plata impozitului pe
venit, care se va încheia între Dvs. şi Inspectoratul Fiscal Principal
de Stat, Vă invităm să fiţi prezenţi la Inspectoratul Fiscal Principal
de Stat, situat pe adresa mun. Chişinău, str. Cosmonauţilor 9 la ___
___________ 200 _ , ora _____.
Refuzul* de acordare a scutirii de plată a impozitului pe venit a
fost condiţionat de faptul că, agentul economic ________________________
(denumirea, codul fiscal)
nu corespunde cerinţelor înaintate către beneficiarii potenţiali ai
scutirii, şi anume (se enumeră):
1)_______________________________________
2)_______________________________________
3)_______________________________________
Notă*: se completează în cazul refuzului de acordare a scutirii la
plata impozitului pe venit.
Şeful
Inspectoratului ___________________________ __________________
(numele, prenumele)) (semnătura)
Anexa nr.3
la Regulamentul cu privire la procedura de încheiere,
acţiune şi reziliere a acordului privind scutirea de
plata impozitului pe venit a agenţilor economici, în
capitalul social al căror cota-parte a investiţiilor
străine depăşeşte suma echivalentă cu 1 milion
dolari SUA
Nr. _________din________________
ACORD
PRIVIND SCUTIREA DE PLATA IMPOZITULUI PE VENIT
mun.Chişinău "___"_____________200_
Nr. ______________________
Prezentul Acord este încheiat în baza alin. (3) art.24 al Legii
pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal, nr.
1164-XIII din 24 aprilie 1997 cu completările şi modificările
ulterioare, precum şi în urma examinării Cererii prezentate
Inspectoratul Fiscal Principal de Stat pe data de ________200__
înregistrate sub numărul _______, şi adoptării de către Inspectoratul
Fiscal Principal de Stat a Deciziei nr.____ din ___________ 200__ cu
privire la acordarea scutirii de plata impozitului pe venit.
I. PĂRŢILE ACORDULUI
1.1. Inspectoratul Fiscal Principal de Stat (în continuare -
I.F.P.S.), în persoana ________________________________pe de o parte şi,
(numele, prenumele)
1.2. Agentul economic ______________________________________ cu
(denumirea agentului economic)
sediul în __________________________ str. _____________________________,
nr. ________ jud. _____________________, telefon nr. ___________, fax
nr. ___________________, cod fiscal _________, în persoana
_______________________(în continuare - Contribuabil)
(numele, prenumele)
pe de altă parte, au încheiat prezentul Acord privind scutirea de
plata impozitului pe venit, în condiţiile care urmează.
II. OBIECTUL ACORDULUI
2.1. Obiectul îl constituie scutirea Contribuabilului de plata
impozitului pe venit pe parcursul a 3 ani de zile.
2.2. Suma scutirii de plata impozitului pe venit se determină în
baza Declaraţiei cu privire la impozitul pe venit a persoanei ce
practică activitatea de întreprinzător pentru anul fiscal respectiv, pe
parcursul căruia Contribuabilul beneficiază de scutire.
III. TERMENELE DE ACORDARE A SCUTIRII
DE PLATA IMPOZITULUI PE VENIT
3. Scutirea de plata impozitului pe venit se acordă Contribuabilului
timp de 3 ani de la ____________ 200__ pînă la __________ 200__.
IV. DREPTURILE ŞI OBLIGAŢIILE PĂRŢILOR
4. Drepturile I.F.P.S. şi ale Contribuabilului sînt reglementate de
legislaţia în vigoare.
IV.I. OBLIGAŢIILE I.F.P.S.
4.1.În conformitate cu alin. (3), art.24 al Legii pentru punerea în
aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal nr. 1164-XIII din 24
aprilie 1997, ţinînd cont de modificările şi completările ulterioare,
I.F.P.S. scuteşte Contribuabilul de plata impozitului pe venit pe
perioada indicată în pct. 3 al Prezentului Acord.
IV.II. OBLIGAŢIILE CONTRIBUABILULUI
4.2. Contribuabilul se obligă să:
a) asigure veridicitatea datelor indicate la pct. 4 lit. a)-e), ale
Regulamentului aprobat de Ministrul Finanţelor Nr.________ din
_______________ , declarate de el Inspectoratului Fiscal Principal de
Stat pînă la încheierea prezentului Acord;
b) investească nu mai puţin de 80% din suma impozitului pe venit
calculată şi neachitată la buget în dezvoltarea producţiei proprii sau
în programe de stat şi ramurale de dezvoltare a economiei naţionale;
c) menţină în capitalul social al său cota-parte a investiţiilor
străine în sumă mai mare decît echivalentul a 1 milion dolari S.U.A.
(recalculată la efectuarea efectivă a investiţiilor pînă la 1 ianuarie
2000) pe parcursul perioadei de beneficiere a scutirii şi pe parcursul a
trei ani de la expirarea termenului de acţiune a Acordului;
d) nu admită prezenţa datoriilor restante privind stingerea
creditelor contractate sub garanţie de stat;
e) prezinte I.F.P.S. Planul de măsuri privind utilizarea sumei
facilităţilor, cu descrierea detaliată a măsurilor ce vor fi
întreprinse, precum şi termenii planificaţi de utilizare a sumei
facilităţii conform planului prezentat al măsurilor necesar a fi
întreprinse, cu coordonarea obligatorie cu I.F.P.S. a modificărilor
necesar a fi operate la acest Plan cu indicarea lor în suplimentul la
prezentul Acord (Anexa nr. 4 la Regulamentul aprobat de Ministrul
Finanţelor Nr.________ din ______________);
f) utilizeze suma scutirii acordată la plata impozitului pe venit
întocmai conform Planului de măsuri privind utilizarea sumei
facilităţilor;
g) prezinte Declaraţia cu privire la impozitul pe venit a persoanei
ce practică activitatea de întreprinzător şi alte dări de seamă în
termenii şi modul stabilit de instrucţiunile Inspectoratului Fiscal
Principal de Stat pe parcursul perioadei de beneficiere a scutirii;
h) aloce cel puţin 80 la sută din suma impozitului pe venit supusă
scutirii la dezvoltarea producţiei proprii şi/sau în programe de stat şi
ramurale de dezvoltare a economiei naţionale în termen de pînă la 31
martie a anului următor după expirarea anului fiscal, pe parcursul
căruia se acordă scutirea la plata impozitului pe venit;
i) menţină activitate de întreprinzător cu dezvoltarea producţiei
proprii pe parcursul termenului de acţiune a Acordului încheiat şi pe
parcursul a trei ani de la expirarea termenului de acţiune a Acordului;
j) ţină evidenţa financiară în strictă conformitate cu prevederile
legislaţiei în vigoare la modul general stabilit.
V. CLAUZE SPECIALE
5. În cazul în care Contribuabilul nu respectă obligaţiile indicate
în Capitolul IV.II al prezentului Acord, Acordul privind scutirea la
plata impozitului pe venit se anulează, iar suma scutirii la plata
impozitului pe venit pe întreaga perioadă de acţiune a Acordului se
restituie la buget integral cu aplicarea sancţiunilor fiscale şi
administrative prevăzute de legislaţia în vigoare.
VI. DISPOZIŢII FINALE
6.1. Prezentul Acord poate să fie modificat prin acordul părţilor
sau prin efectul legii. Modificarea legislaţiei atrage după sine
modificarea obligatorie a prezentului Acord.
6.2. Litigiile apărute pe baza Prezentului Acord se vor soluţiona pe
cale amiabilă, în caz contrar în instanţa de drept competentă, în
conformitate cu legislaţia în vigoare.
6.3. Prezentul Acord este încheiat în 2 exemplare, în limba de stat,
cu aceeaşi putere juridică, pentru fiecare parte cîte un exemplar.
Ministrul
Finanţelor ___________________________ ____________L.Ş.___________
(numele, prenumele) (semnătura)
Şeful
Inspectoratului ______________________ ____________L.Ş.___________
(numele, prenumele) (semnătura)
Conducătorul
agentului economic____________________ ____________L.Ş.___________
(numele, prenumele)) (semnătura)
Anexa nr.4
la Regulamentul cu privire la procedura de încheiere,
acţiune şi reziliere a acordului privind scutirea de
plata impozitului pe venit a agenţilor economici, în
capitalul social al căror cota-parte a investiţiilor
străine depăşeşte suma echivalentă cu 1 milion
dolari SUA
Nr. _________din________________
SUPLIMENT LA ACORDUL
PRIVIND SCUTIREA DE PLATA IMPOZITULUI PE VENIT NR. ___ DIN
______________200_
mun.Chişinău "___"_____________200_
Nr.___________________
Acest supliment reprezintă unele modificări şi completări la Acordul
privind scutirea de plata impozitului pe venit Nr.___________ din
______________200_, încheiat în baza alin. (3) art.24 al Legii pentru
punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal, nr.
1164-XIII din 24 aprilie 1997 cu completările şi modificările
ulterioare, în rezultatul următoarelor modificări şi completări operate:
1)___________________________________________________________________
2)___________________________________________________________________
3)___________________________________________________________________
(se menţionează cauzele cu consecinţele respective)
Ministrul
Finanţelor ___________________________ ____________L.Ş.___________
(numele, prenumele) (semnătura)
Şeful
Inspectoratului ______________________ ____________L.Ş.___________
(numele, prenumele) (semnătura)
Conducătorul
agentului economic____________________ ____________L.Ş.____________
(numele, prenumele)) (semnătura)