BIZLEXLegislația Republicii Moldova
Documente

Scrisoarea IFPS nr.(10-13-02/1-1651)11 din 07.04.2000 privind aplicarea prevederilor art.116 din Codul fiscal

Tipul documentului
Documente
Data adoptării
07.04.2000

INSPECTORATUL FISCAL PRINCIPAL DE STAT
PE LÎNGĂ MINISTERUL FINANŢELOR

Privind aplicarea prevederilor art.116 din Codul fiscal

(Scrisoarea Inspectoratului Fiscal Principal de Stat)

nr. (10-13-02/1-1651)11  din  07.04.2000

 (în vigoare 07.04.2000) 

Contabilitate şi audit, 2002, nr.11, pag.108

* * *

Inspectoratul Fiscal de Stat, în legătură cu întrebările care parvin pe marginea aplicării prevederilor art.116 din Codul fiscal, drept călăuză în lucrul practic, comunică următoarele.

Prin acţiunile art.116 (1) din Codul fiscal este prevăzut mecanismul de trecere în cont a sumelor TVA aferente datoriilor compromise, potrivit cărora este determinat că, dacă toată suma sau o parte a sumei TVA, care a fost inclusă în declaraţia privind TVA şi achitată la buget pentru livrările de mărfuri şi servicii efectuate, se consideră, conform legislaţiei, drept datorie compromisă, subiectul impozabil are dreptul la trecerea în cont a sumei TVA respective pentru orice perioadă fiscală privind TVA.

Adică, suma TVA care urmează a fi trecută în cont este egală cu suma TVA achitată pe livrarea care corespunde sumei datoriei compromise nerambursate.

Drept datorie compromisă este considerată datoria debitoare a întreprinderilor, neachitată în termenul prevăzut de legislaţie şi neasigurată de garanţiile corespunzătoare, pentru care s-au prezentat revendicări privind nerespectarea îndeplinirii obligaţiilor şi s-a înaintat o cerere de acţiune cu privire la executarea forţată a obligaţiilor contractuale.

Astfel, dreptul de trecere în cont a sumei TVA aferente datoriei compromise, conform art.116 (1) din Codul fiscal, va apărea în momentul cînd la agentul economic, după ce a înaintat o acţiune în judecată sau în arbitraj, a expirat termenul prevăzut de legislaţie şi el dispune de decizia pronunţată de aceştia referitoare la imposibilitatea perceperii datoriei de la debitor (după caz concret).

Suma respectivă va fi înscrisă de contribuabil în Registrul de evidenţă a procurărilor, indicînd în coloana "numărul de ordine al facturii" seria şi numărul facturii TVA aferentă livrărilor efectuate, constatate compromise.

Concomitent, la debitor, în momentul constatării, prin decizia judecăţii, a datoriei sale faţă de furnizor ca compromisă, suma TVA aferentă datoriei compromise, care nu va mai fi achitată furnizorului, urmează să fie exclusă din relaţiile cu bugetul, întrucît, conform art.102 (1), (6) din Codul fiscal, în cont se trec sumele TVA achitate sau care urmează a fi achitate pe valorile materiale, serviciile procurate.

De menţionat că în cazul cînd suma datoriei compromise se restituie subiectului impozabil după obţinerea dreptului de a trece în cont suma TVA aferentă, suma respectivă, în baza art.116 (2) din Codul fiscal, se consideră ca plată pentru următoarea livrare impozabilă efectuată în momentul primirii sumei datoriei compromise.

Despre cele expuse de adus spre cunoştinţa contribuabililor.