BIZLEXLegislația Republicii Moldova
Documente

Scrisoarea IFPS nr.17-2-02-09/1-394-1884/10 din 16.05.2006 privind particularităţile administrării art.24 alin.(9) al Codului fiscal

Tipul documentului
Documente
Data adoptării
16.05.2006

INSPECTORATUL FISCAL PRINCIPAL DE STAT
PE LÎNGĂ MINISTERUL FINANŢELOR

Privind particularităţile administrării art.24 alin.(9) al Codului fiscal

(Scrisoarea Inspectoratului Fiscal Principal de Stat)

nr. 17-2-02-09/1-394-1884/10  din  16.05.2006

 (în vigoare 16.05.2006) 

"Contabilitate şi audit", 2006, nr.8, pag.114

* * *

Cu referinţă la multiplele adresări parvenite de la I.F.S. teritoriale care vizează particularităţile administrării unor prevederi ale Codului fiscal, Inspectoratul Fiscal Principal de Stat, pentru cunoştinţă şi aplicare în lucrul practic, comunică următoarele.

În conformitate cu prevederile art.24 alin.(9) al Codului fiscal, în redacţia actuală, nu se permite deducerea cheltuielilor legate de obţinerea venitului scutit de impozitare, care se determină în mod proporţional, în funcţie de ponderea venitului scutit de impozitare în suma totală a venitului constatat în evidenţa financiară pe parcursul anului fiscal.

Pentru determinarea cuantumului cheltuielilor nedeductibile se aplică următoarea formulă:

Suma cheltuielilor nedeductibile = Coeficientul nedeductibilităţii (%) × Cheltuielile totale constatate în evidenţa financiară (suma clasei a 7).

Formula matematică de apreciere a cheltuielilor nedeductibile este aplicabilă începînd cu 01.01.2005, dat fiind faptul că redacţia art.24 alin.(9) al Codului fiscal a intrat în vigoare la data respectivă.

Pentru perioadele anterioare este specifică următoarea regulă: nerecunoaşterea drept deductibile a cheltuielilor legate de procurarea, administrarea sau întreţinerea oricărei proprietăţi, venitul de pe urma căreia este scutit de impozitare (art.24 alin.(8) al Codului fiscal (în redacţia de pînă la 01.01.2005)).

În acest context, cheltuielile nedeductibile vor fi determinate în funcţie de următorii indicatori:

- aprecierea cheltuielilor legate exclusiv de obţinerea venitului scutit de impozitare (conform datelor din evidenţa contabilă);

- aprecierea de către organul fiscal a acestor tipuri de cheltuieli prin metode indirecte în baza art.189 al Codului fiscal şi Recomandărilor metodice privind estimarea obligaţiilor fiscale ale contribuabililor prin metode şi surse indirecte, aprobate prin Ordinul I.F.P.S. nr.3 din 05.01.2005 (în situaţia în care agentul economic individual nu poate argumenta suportarea acestora).