Scrisoarea IFPS nr.17-2-06/1-933-4437 din 14.11.2006 privind raportarea la consumuri sau la cheltuieli a sumelor TVA, care nu urmează să fie trecute în cont la efectuarea livrărilor mixte
INSPECTORATUL FISCAL PRINCIPAL DE STAT
PE LÎNGĂ MINISTERUL FINANŢELOR
Scrisoarea Inspectoratului Fiscal Principal de Stat
nr. 17-2-06/1-933-4437 din 14.11.2006
(în vigoare 14.11.2006)
"Contabilitate si audit", 2006, nr.11, pag.117
* * *
Inspectoratul Fiscal Principal de Stat a examinat adresarea "Contabilitate şi audit" S.R.L. nr.16-c din 10.11.2006 privind raportarea la consumuri sau la cheltuieli a sumelor TVA, care nu urmează să fie trecute în cont la efectuarea livrărilor mixte, şi comunică următoarele.
Conform art.102 alin.(3) din Codul fiscal, suma TVA, achitată sau care urmează a fi achitată, pe valorile materiale, serviciile procurate care sînt folosite pentru efectuarea livrărilor atît impozabile, cît şi scutite de TVA se trece în cont dacă se referă la livrările impozabile.
Mărimea trecerii în cont a TVA se determină lunar prin aplicarea proratei faţă de suma TVA, achitată sau care urmează a fi achitată, pe valorile materiale, serviciile procurate care sînt utilizate pentru efectuarea livrărilor atît impozabile, cît şi scutite de TVA. Prorata se determină prin aplicarea următorului raport:
a) la numărător se indică valoarea livrărilor impozabile (fără TVA), cu excepţia avansurilor primite, pentru a căror efectuare se utilizează valorile materiale, serviciile în cauză;
b) la numitor se indică valoarea totală a livrărilor impozabile (fără TVA) şi a livrărilor scutite, cu excepţia avansurilor primite, pentru efectuarea cărora se utilizează valorile materiale, serviciile în cauză.
Prorata definitivă se determină în modul descris mai sus la completarea declaraţiei privind TVA pentru ultima perioadă fiscală a anului şi se bazează pe indicatorii anuali ai livrărilor. Diferenţa dintre suma TVA trecută în cont în perioadele fiscale precedente şi suma TVA determinată drept urmare a aplicării proratei definitive se reflectă în declaraţia pentru ultima perioadă fiscală a anului.
Totodată, conform art.102 alin.(2) din Codul fiscal, suma TVA, achitată sau care urmează a fi achitată, pe valorile materiale, serviciile procurate care sînt folosite pentru efectuarea livrărilor scutite de TVA nu se trece în cont şi se raportează la consumuri sau la cheltuieli.
Suma TVA determinată, pornind de la prorata lunară menţionată la art.102 alin.(3) din Codul fiscal, care nu se trece în cont, se atribuie la cheltuieli în luna respectivă, ţinînd cont de prevederile S.N.C.3 "Componenţa consumurilor şi cheltuielilor întreprinderii" (sumele TVA respective se atribuie la cheltuielile generale şi administrative), care sînt deductibile în scopuri fiscale în baza art.24 alin.(1) şi art.30 alin.(1) din Codul fiscal.
La finele perioadei fiscale (anului calendaristic), în funcţie de prorata definitivă, se determină suma definitivă a TVA, care urmează a fi atribuită la cheltuieli sau trecută în cont, efectuîndu-se corectările respective în declaraţia privind TVA pentru ultima perioadă fiscală a anului şi în contabilitatea financiară.
| ŞEF ADJUNCT AL INSPECTORATULUI | Ion STURZU |