BIZLEXLegislația Republicii Moldova
Documente

Scrisoarea IFPS nr.17-4/1-07-508 din 06.02.2007 privind familiarizarea producătorilor agricoli cu condiţiile de subvenţionare, impozitare şi asigurare în anul 2007

Tipul documentului
Documente
Data adoptării
06.02.2007

INSPECTORATUL FISCAL PRINCIPAL DE STAT
PE LÎNGĂ MINISTERUL FINANŢELOR

Scrisoarea Inspectoratului Fiscal Principal de Stat

nr. 17-4/1-07-508  din  06.02.2007

 (în vigoare 06.02.2007) 

"Contabilitate şi audit", 2007, nr.3, pag.106

* * *

Inspectoratul Fiscal Principal de Stat, la demersul Ministerului Agriculturii şi Industriei Alimentare nr.07/4-17 din 23 ianuarie 2007 privind familiarizarea producătorilor agricoli cu condiţiile de subvenţionare, impozitare şi asigurare în anul 2007, comunică următoarele.

Agenţii economici producători agricoli, ca şi ceilalţi agenţi economici, în funcţie de forma juridică de organizare, au cele mai frecvente obligaţii fiscale asupra următoarelor impozite şi taxe.

Impozitul pe venit

Principiile de determinare a obiectului impunerii, principiile de impozitare, de utilizare a facilităţilor fiscale, precum şi cele de prezentare a dărilor de seamă de către agenţii economici (inclusiv şi cele aferente producătorilor agricoli) sînt stabilite prin prevederile Codului fiscal şi prin actele normative elaborate în conformitate cu acesta.

În contextul expunerii tipurilor facilităţilor aferente agenţilor economici ce activează în domeniul agriculturii, ţinem să menţionăm că, pe lîngă facilităţile de ordin general de care beneficiază agenţii economici ai Republicii Moldova, agenţii economici sus-nominalizaţi, la corespunderea anumitor cerinţe şi în funcţie de specificul activităţii acestora, au posibilitatea de a beneficia de facilităţi la plata impozitului specifice numai acestei categorii de agenţi economici.

Astfel, începînd cu 1 ianuarie 2006, în conformitate cu art.24 alin.(22) din Legea pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal nr.1164-XIII din 24.04.1997 (Monitorul Oficial din 25.03.2005, ediţie specială), se scutesc, pe un termen de 5 perioade fiscale consecutive, de plata impozitului pe veniturile obţinute exclusiv din activitatea de bază efectivă prevăzută la anexa nr.3 agenţii economici producători agricoli indiferent de forma juridică de organizare. Lista activităţilor efective din agricultură sînt stabilite în conformitate cu Clasificatorul activităţilor din economia Moldovei (CAEM), 2005, secţiunea A, diviziunea 01.1-01.3 (cultura vegetală, legumicultura, pomicultura, zootehnia, apicultura etc.).

În contextul Legii pentru completarea unor acte legislative nr.428-XVI din 27.12.2006, asupra agenţilor economici producători agricoli care beneficiază de facilităţi fiscale condiţiile prevăzute la art.8 alin.(1) lit.d) din Codul fiscal nu se extind pe parcursul anului 2006, iar pe perioada anilor 2007-2010 – cu condiţia că, la finele fiecărui an fiscal, nu vor fi admise restanţe la impozite, taxe şi la alte obligaţii de plată la bugetul public naţional aferente anului fiscal în curs pentru care se beneficiază de facilităţi.

De asemenea, conform prevederilor art.49 alin.(1) din Codul fiscal, la respectarea anumitor condiţii, au dreptul la scutirea integrală de plata impozitului pe venit pe un termen de trei perioade fiscale, în baza cererii depuse la organul teritorial al Serviciului Fiscal de Stat, următorii agenţi economici:

a) agenţii economici al căror număr mediu anual de salariaţi nu depăşeşte 19 persoane şi suma anuală a veniturilor din vînzări, inclusiv a serviciilor prestate, nu depăşeşte suma de 3 milioane de lei, indiferent de forma juridică de organizare şi genul de activitate;

b) gospodăriile ţărăneşti (de fermier) create în conformitate cu Legea nr.1353-XIV din 3 noiembrie 2000 privind gospodăriile ţărăneşti (de fermier);

c) cooperativele agricole de prestări servicii ce corespund cerinţelor art.87 din Legea nr.73-XV din 12 aprilie 2001 privind cooperativele de întreprinzător.

Numărul agenţilor micului business care au beneficiat şi beneficiază de facilitatea privind scutirea de plata impozitului pe venit pentru anii 2001-2006 este prezentat în tabelul de mai jos.

Notă.

Este de menţionat că pentru anii 2001 – 9 iulie 2004 (intrarea în vigoare a Legii pentru modificarea şi completarea art.49 din Codul fiscal nr.185-XV din 10.06.2004) agenţii micului business beneficiau de scutirea prevăzută la art.49 din Codul fiscal în baza acordului încheiat cu I.F.S. teritoriale. Odată cu aprobarea legii sus-menţionate agenţii micului business beneficiază în baza cererii depuse la organele fiscale.

Prin urmare, trebuie să precizăm că pentru anul 2004 din numărul total de agenţi ai micului business (655) în baza acordului încheiat cu I.F.S. teritoriale au beneficiat de scutire 29 contribuabili şi respectiv 626 – în baza cererilor depuse la I.F.S. teritoriale.

Imediat după expirarea termenului scutirii de plata impozitului pe venit pentru trei perioade fiscale, în conformitate cu alin.(10) al aceluiaşi articol, agenţii economici prevăzuţi la alin.(1) au dreptul, în decurs de două perioade fiscale, la o reducere de 35% a cotei impozitului pe venit prevăzută la art.15 din Codul fiscal.

Taxa pe valoarea adăugată, taxa pentru revitalizarea viticulturii şi accizele

Producătorii agricoli, înregistraţi în calitate de plătitori ai TVA, în conformitate cu art.112 alin.(1) din Codul fiscal, calculează şi achită TVA pentru livrările de mărfuri, servicii, cu excepţia celor scutite de TVA, efectuate pe teritoriul ţării, inclusiv a producţiei agricole, la cota standard în mărime de 20%.

Totodată, pentru laptele livrat pe teritoriul ţării, în baza art.96 lit.b) din Codul fiscal, cota TVA este stabilită în mărime de 8%.

Pentru livrările de mărfuri, servicii exportate, în temeiul art.104 din Codul fiscal se aplică cota „0” a TVA, cu dreptul la restituirea sumelor TVA în condiţiile prevăzute de art.101 alin.(5) din Codul fiscal.

Întru susţinerea financiară a producătorilor agricoli pentru livrările de producţie agricolă de fabricaţie proprie pe teritoriul ţării, în cazul apariţiei obligaţiunii de achitare a TVA la buget, este prevăzută subvenţionarea acestora.

În cazul în care producătorii agricoli prelucrează şi/sau fabrică mărfuri supuse accizelor, stabilite în anexa la titlul IV din Codul fiscal, sau importă aceste mărfuri, apare obligaţiunea calculării şi achitării accizelor.

Producătorii agricoli care desfăşoară activitate în producerea, prelucrarea, comercializarea şi/sau importul producţiei vinicole, potrivit art.31 din Legea viei şi vinului nr.57-XVI din 10.03.2006, au obligaţiunea de a achita taxa pentru revitalizarea viticulturii, care apare în momentul efectuării operaţiunilor de vînzare-cumpărare şi/sau de import al producţiei vinicole, cu excepţia producţiei vinicole livrate şi/sau importate în vrac pe teritoriul Republicii Moldova. Taxa pentru revitalizarea viticulturii se achită trimestrial pînă la data de 20 a lunii următoare trimestrului gestionar al anului fiscal în curs.

Impozitele pe proprietate reglementate de titlul VI din Codul fiscal

Contribuabilii din agricultură, în conformitate cu prevederile art.4 din Legea pentru punerea în aplicare a titlului VI din Codul fiscal nr.1056-XIV din 16 iunie 2000, prezintă calculul impozitului funciar o dată în an către 1 iulie a anului fiscal în curs (forma FUNJ-2 aprobată prin Ordinul I.F.P.S. nr.24 din 06.02.2006 – Monitorul Oficial nr.39-42 din 10.03.2006) şi achită impozitul în părţi egale nu mai tîrziu de 15 august şi 15 octombrie a anului curent. Contribuabilul care achită suma integrală a importului pentru anul fiscal în curs pînă la 30 iunie a anului respectiv beneficiază de dreptul la o reducere cu 15% a sumei impozitului ce urmează a fi achitat.

Persoanele juridice şi persoanele fizice, care desfăşoară activitate de întreprinzător prezintă calculul impozitului pe bunurile imobiliare trimestrial pînă în ultima zi a lunii imediat următoare trimestrului gestionar (forma BIJ-1 aprobată prin Ordinul I.F.P.S. nr.34 din 21.02.2005 – Monitorul Oficial nr.36-38 din 04.03.2005). Cotele concrete ale impozitului funciar şi bunurilor imobiliare sînt stabilite anual de către autorităţile reprezentative ale administraţiei publice locale la aprobarea bugetelor respective, în limitele (inclusiv limitele maxime) specificate în anexele nr.1 şi nr.2 la Legea pentru punerea în aplicare a titlului VI din Codul fiscal, dar nu mai mici decît 50% din cota maximă.

Pentru gospodăriile ţărăneşti (de fermier) obligaţiunea la impozitul funciar se calculează de către serviciile de colectare a impozitelor şi taxelor locale din cadrul primăriilor, iar în municipiile Chişinău şi Bălţi – de către I.F.S. teritoriale cu înmînarea avizelor respective de plată.

Scutiri

În anii 2001-2010 agenţii economici producători agricoli, indiferent de forma juridică de organizare, a căror activitate de bază efectivă este prevăzută în anexa nr.3 la Legea pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal, sînt scutiţi de impozitul pe bunurile imobiliare (pentru clădiri şi construcţii) – cu condiţia că, la finele fiecărui an fiscal, nu vot fi admise restanţe la impozite, taxe şi la alte obligaţii de plată la bugetul public naţional aferente anului fiscal în curs pentru care se beneficiază de facilităţi.

Alte scutiri la impozitele pe proprietate, de care ar urma să faciliteze agenţii economici producători agricoli, se acordă în mod general conform art.283 din Codul fiscal. Totodată, pot beneficia şi de unele scutiri acordate de către autorităţile publice locale conform prevederilor art.284 din Codul fiscal, în caz de prejudicii materiale ale obiectelor impunerii în legătură cu calamităţile naturale şi alte consecinţe.

Taxele locale reglementate de titlul VIl al Codului fiscal

La acest compartiment menţionăm că cele mai frecvente taxe locale la care sînt supuşi agenţii economici producătorii agricoli sînt:

• taxa pentru amenajarea teritoriului – cota maximă fiind de 40 lei anual pentru fiecare salariat sau fondator, dacă activează în cadrul întreprinderii (cu achitarea şi prezentarea dării de seamă trimestrial conform formei TAT 06);

• taxa pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii de deservire socială – cota maximă fiind stabilită conform anexei la titlul VII al Codului fiscal, în funcţie de obiectul comercial, amplasarea lui, tipul mărfurilor desfăcute şi serviciilor prestate (cu achitarea şi prezentarea dării de scamă trimestrial, pînă în ultima zi a lunii imediat următoare după trimestrul gestionar, conform formei TAUCS 06). Totodată, contribuabilii din agricultură urmează să achite şi alte taxe locale, în cazul apariţiei obiectului impozabil, cum ar fi:

• taxa de amplasare a publicităţii (reclamei);

• taxa de organizare a licitaţiilor şi loteriilor pe teritoriul unităţii administrativ-teritoriale;

• taxa de aplicare a simbolicii locale;

• taxa de piaţă;

• taxa pentru cazare;

• taxa balneară;

• taxa pentru prestarea serviciilor de transport auto de călători pe rutele municipale, orăşeneşti şi săteşti (comunale) ş. a.

Formularele dărilor de scama respective au fost aprobate prin Ordinul I.F.P.S. nr.21 din 02.02.2006 şi publicate în Monitorul Oficial nr.28-30 din 17.02.2006.

Scutiri

În conformitate cu art.296 din Codul fiscal, autorităţile administraţiei publice locale sînt în drept să acorde scutiri în plus la cele prevăzute la art.295 din titlul VII al Codului fiscal, să acorde amînări la plata taxelor locale pe anul fiscal respectiv şi să prevadă înlesniri la plata taxelor locale pentru categoriile social-vulnerabile ale populaţiei.

În baza art.295 lit.f) din titlul VII al Codului fiscal, sînt scutiţi de taxa pentru amenajarea teritoriului fondatorii gospodăriilor ţărăneşti (de fermier) care au atins vîrsta de pensionare.

Taxele pentru resursele naturale reglementate de titlul VIII al Codului fiscal

Referitor la taxele pentru resursele naturale menţionăm că, în conformitate cu prevederile art.302 al titlului VIII din Codul fiscal, contribuabilii din agricultură (cu excepţia gospodăriilor ţărăneşti (de fermier) care nu dispun de un sistem de pompare a apei pentru irigarea artificială a terenurilor sau pentru stropire) sînt subiecţi ai impunerii cu taxa pentru apă, obiect al impunerii fiind volumul apei utilizate din orice sursă în scopul desfăşurării propriei activităţi de fabricare a producţiei, de executare a lucrărilor şi de prestare a serviciilor. Respectiv, agenţii economici producători agricoli au obligaţiunea de a prezenta darea de seamă la taxa pentru apă (forma TA 06 aprobată prin Ordinul I.F.P.S. nr.22 din 03.02.2006 – Monitorul Oficial nr.31-34 din 24.02.2006), cota taxei pentru apa utilizată din orice sursă constituind 0,50 lei pentru 1 m3.

Astfel, contribuabilii care consumă pînă la 100 m3 de apă şi nu dispun de contoare norma este stabilită de 8 m3 (sau 4 lei) pe an pentru un lucrător, pornind de la numărul mediu scriptic de salariaţi. Darea de scamă (forma TA 06) se prezintă anual pînă la 31 decembrie.

Cei care consumă peste 100 m3 de apă prezintă darea de seamă (forma TA 06) trimestrial pînă la ultima zi a lunii imediat următoare, taxa fiind stabilită de 0,50 lei pentru 1 m3 de apă utilizată din orice sursă.

În acest context menţionăm că agenţii economici, care utilizează apă din izvoarele de suprafaţă la irigarea terenurilor, taxa respectivă se percepe în mărime de 0,10 lei pentru 1 m3.

În cazul în care contribuabilul utilizează apă cu scopul îmbutelierii în sticle şi în alte recipiente folosită în scopuri curative şi în calitate de apă minerală, potabilă şi de masă, taxa respectivă se calculează în mărime de 8 lei pentru 1 m3 de apă.

Alte taxe mai frecvent întîlnite, reglementate de titlul VIII al Codului fiscal, care ar putea apărea spre achitare, în cazul apariţiei obiectului impozabil la agenţii economici producători agricoli, sînt:

• taxa pentru extragerea mineralelor utile;

• taxa pentru lemnul eliberat pe picior ş. a.

Formularele dărilor de seamă respective au fost aprobate prin Ordinul I.F.P.S. nr.22 din 03.02.2006 şi publicate în Monitorul Oficial nr.31-34 din 24.02.2006.

Scutiri

În anii 2007-2010 agenţii economici producători agricoli, indiferent de forma juridică de organizare, a căror activitate de baza efectivă este prevăzută în anexa nr.3 la Legea pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal, sînt scutiţi de taxa pentru apă – cu condiţia că, la finele fiecărui an fiscal, nu vor fi admise restanţe la impozite, taxe şi la alte obligaţii de plată la bugetul public naţional aferente anului fiscal în curs pentru care se beneficiază de facilităţi.

Nu sînt subiecţi ai impunerii gospodăriile ţărăneşti (de fermier) care nu dispun de un sistem de pompare a apei pentru irigarea artificială a terenurilor sau pentru stropire.

Taxele rutiere reglementate de titlul IX al Codului fiscal

Contribuabilii din agricultură, în cazul în care, în procesul desfăşurării activităţii, folosesc mijloace, care sînt la evidenţa acestora, sînt obligaţi să prezinte organelor fiscale darea de seamă fiscală la taxa pentru folosirea drumurilor de către autovehiculele înmatriculate în Republica Moldova, nu mai tîrziu de 31 decembrie a anului de gestiune (formularul dării de seamă fiscale este în stadiu de elaborare). Cotele se stabilesc în funcţie de capacitatea cilindrică a motorului, capacitatea de ridicare sau masa totală înscrisă în certificatul de înmatriculare şi după numărul de locuri (pentru microbuze şi autobuze) conform anexei nr.1 din titlul IX al Codului fiscal.

Alte taxe reglementate din titlul IX al Codului fiscal, care urmează să le achite agenţii economici producători agricoli, în cazul apariţiei obiectului impozabil, sînt:

• taxa pentru folosirea drumurilor de către autovehiculele a căror masă totală, sarcină masică pe osie sau ale căror gabarite depăşesc limitele admise;

• taxa pentru folosirea zonei de protecţie a drumurilor din afara perimetrului localităţilor pentru efectuarea lucrărilor de construcţie şi montaj;

• taxa pentru folosirea zonei de protecţie a drumurilor din afara perimetrului localităţilor pentru amplasarea obiectivelor de prestare a serviciilor rutiere ş.a.

Scutiri

În anii 2007-2010 agenţii economici producători agricoli, indiferent de forma juridică de organizare, a căror activitate de bază efectivă este prevăzută în anexa nr.3 la Legea pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal, sînt scutiţi de taxa pentru folosirea drumurilor de către autovehiculele înmatriculate în Republica Moldova (utilizate în procesul tehnologic) – cu condiţia că, la finele fiecărui an fiscal, nu vor fi admise restanţe la impozite, taxe şi la alte obligaţii de plată la bugetul public naţional aferente anului fiscal în curs pentru care se beneficiază de facilităţi.

Sînt scutiţi de taxa respectivă posesorii de autovehicule cu acţionare manuală.

De asemenea, pentru determinarea activităţii de bază urmează a fi utilizate regulile generale de determinare a activităţii de baza din Clasificatorul activităţilor din economia Moldovei, aprobat şi pus în aplicare de la 1 februarie 2001 prin hotărîrea Moldovastandard nr.694-ST din 9 februarie 2000.

Remarcă.

Cu toate că agenţii economici producători agricoli sînt scutiţi de unele impozite şi taxe, legislaţia fiscală nu-i absolvă de prezentarea dărilor de seamă fiscale la impozitele şi taxele menţionate.