Scrisoarea IFPS nr.26-08/1-13-727/7510 din 11.09.2013 privind reţinerea impozitului pe venit la sursa de plată
INSPECTORATUL FISCAL PRINCIPAL DE STAT
PE LÎNGĂ MINISTERUL FINANŢELOR
Scrisoarea Inspectoratului Fiscal Principal de Stat
nr. 26-08/1-13-727/7510 din 11.09.2013
(în vigoare 01.09.2013)
“Contabilitate şi audit”, 2013, nr.9, pag.118
* * *
Inspectoratul Fiscal Principal de Stat, cu referinţă la adresarea Dvs. nr.2 din 03 septembrie 2013 privind reţinerea impozitului pe venit la sursa de plată, conform art.90 al Codului fiscal, din plăţile efectuate în folosul cabinetului avocatului sub formă de onorarii, comunică următoarele.
În conformitate cu prevederile Legii nr.1260 din 19.07.2002 cu privire la avocatură, activitatea avocatului nu este activitate de întreprinzător.
Conform art.90 al Codului fiscal, orice persoană care desfăşoară activitate de întreprinzător, cu excepţia deţinătorilor de patente de întreprinzător, orice reprezentanţă conform art.5 pct.20), reprezentanţă permanentă, instituţie, organizaţie, inclusiv orice autoritate publică şi instituţie publică, reţine, în prealabil, ca parte a impozitului, o sumă în mărime de 7% din plăţile efectuate în folosul persoanei fizice, cu excepţia deţinătorilor de patente de întreprinzător, a întreprinzătorilor individuali şi a gospodăriilor ţărăneşti (de fermier), pe veniturile obţinute de către aceasta conform art.18.
Ţinînd cont de prevederile Legii nr.1260 din 19.07.2002 cu privire la avocatură, profesia de avocat se exercită, la discreţia fiecărui avocat, în una din următoarele forme:
a) cabinet al avocatului, care activează şi se prezintă în raporturile juridice ca persoană fizică (conform art.27 din Lege);
b) birou asociat de avocaţi, care este persoană juridică (art.28 din Lege).
Respectiv, în cazul în care plata pentru serviciile/ asistenţa acordată de avocat a fost efectuată pe numele biroului asociat de avocaţi, reţinerea la sursa de plată a impozitului pe venit, în mărime de 7%, conform art.90 al Codului fiscal, nu se va efectua. În cazul în care plata a fost efectuată pe numele cabinetului avocatului sau nemijlocit pe numele avocatului, se vor aplica prevederile art.90 al Codului fiscal şi se va reţine impozitul pe venit în mărime de 7%.
| ŞEF ADJUNCT AL IFPS | Iuri LICHII |