Scrisoarea IFPS nr.26-08/2-11/1/136 din 09.01.2013 cu privire la schimbarea regimului fiscal privind TVA
INSPECTORATUL FISCAL PRINCIPAL DE STAT
PE LÎNGĂ MINISTERUL FINANŢELOR
Schimbarea regimului fiscal privind TVA
(Scrisoarea Inspectoratului Fiscal Principal de Stat)
nr. 26-08/2-11/1/136 din 09.01.2013
(în vigoare 01.02.2013)
“Contabilitate şi audit”, 2013, nr.2, pag.110
* * *
În conformitate cu politica fiscală aprobată pentru anul 2013, vizavi de schimbarea regimului fiscal privind TVA pentru unele tipuri de livrări, Inspectoratul Fiscal Principal de Stat prezintă următoarele explicaţii:
Conform modificărilor aprobate la art.96 lit.b) din Codul fiscal prin Legea nr.178 din 11.07.2012 pentru modificarea şi completarea unor acte legislative (Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr.190-192/644 din 14.09.2012), începînd cu 1 ianuarie 2013, a fost schimbat regimul fiscal privind TVA pentru următoarele livrări:
1) de la cota redusă în mărime de 8% s-a stabilit cota standard a TVA în mărime de 20% pentru:
- zahărul din sfeclă de zahăr importat şi/sau livrat pe teritoriul ţării;
- producţia din fitotehnie şi horticultură în formă naturală şi producţia din zootehnie în formă naturală, masă vie şi sacrificată produsă şi livrată pe teritoriul ţării;
2) de la cota redusă în mărime de 6% s-a stabilit cota redusă a TVA în mărime de 8% pentru gazele naturale şi gazele lichefiate.
În condiţiile schimbării regimului fiscal, la determinarea obligaţiei fiscale pentru livrările menţionate se va ţine cont de prevederile art.108 din Codul fiscal.
Astfel, luînd în consideraţie acţiunea articolului menţionat, în cazul primirii pînă la 31 decembrie 2012, inclusiv a plăţii prealabile pentru mărfurile pentru care au fost schimbate cotele TVA, iar livrările au fost efectuate după data menţionată, furnizorul va elibera cumpărătorului factura fiscală cu indicarea sumei TVA la cota în vigoare la momentul primirii plăţii - 8%.
În cazul primirii pînă la 31 decembrie 2012, inclusiv a plăţii prealabile parţiale pentru livrările în cauză, cu livrarea mărfurilor respective după această dată, furnizorul va elibera cumpărătorului factura fiscală, cu indicarea în rînduri separate a volumului de producţie care corespunde plăţii prealabile la cota TVA de 8% şi a volumului de producţie care depăşeşte plata prealabilă primită cu aplicarea cotei TVA de 20%.
Referitor la stocurile de mărfuri care au fost procurate pînă la 31 decembrie 2012 inclusiv, pentru care, începînd cu 1 ianuarie 2013, au fost schimbate cotele TVA, livrarea acestora, începînd cu data intrării în vigoare a noilor cote ale TVA, se va impozita conform cotelor în vigoare la momentul livrării.
| ŞEF AL INSPECTORATULUI | Nicolae VICOL |