Scrisoarea IFPS nr.26-11/1-12(14)-1383/5301 din 22.08.2012 cu privire la unele aspecte ce ţin de aplicarea prevederilor art.234 alin.(2) din Codul fiscal
INSPECTORATUL FISCAL PRINCIPAL DE STAT
PE LÎNGĂ MINISTERUL FINANŢELOR
Cu privire la unele aspecte ce ţin de aplicarea prevederilor
art.234 alin.(2) din Codul fiscal
(Scrisoarea Inspectoratului Fiscal Principal de Stat)
nr. 26-11/1-12(14)-1383/5301 din 22.08.2012
(în vigoare 22.08.2012)
“Contabilitate şi audit”, 2012, nr.10, pag.116
* * *
Inspectoratul Fiscal Principal de Stat, la multiplele adresări parvenite din teritoriu, şi întru interpretarea univocă a legislaţiei, aduce la cunoştinţă următoarele.
Conform prevederilor art.234 alin.(2) din Codul fiscal, persoana trasă la răspundere pentru încălcare fiscală beneficiază de o reducere de 50% a amenzilor aplicate în cazul respectării stricte a condiţiilor stipulate la lit.a), b) şi c) akt articolului menţionat.
Ţinem să atenţionăm că de prevederile menţionate pot beneficia contribuabilii traşi la răspundere doar pentru încălcare fiscală.
Astfel, încălcare fiscală, potrivit art.129 pct.12) din Codul fiscal, constituie acţiunea sau inacţiunea, exprimată prin neîndeplinire sau îndeplinire neadecvată a prevederilor legislaţiei fiscale, prin încălcare a drepturilor şi intereselor legitime ale participanţilor la raporturile fiscale, pentru care este prevăzută răspundere în conformitate cu Codul fiscal.
Respectiv, legislaţia fiscală, la rîndul său, este compusă din Codul fiscal şi din alte acte normative adoptate în conformitate cu acesta.
Astfel, potrivit condiţiei menţionate la art.234 alin.(2) lit.a) din Codul fiscal, contribuabilul beneficiază de o reducere cu 50% a amenzilor aplicate pentru săvîrşirea unor încălcări fiscale, dacă nu are restanţe la data adoptării deciziei asupra cazului de încălcare fiscală.
Din conţinutul noţiunii de restanţă, conform art.129 pct.13) din Codul fiscal, constatăm că aceasta este o sumă pe care contribuabilul este obligat să o plătească la buget ca impozit, taxă sau altă plată, precum şi suma majorării de întîrziere şi/sau amenzii.
Astfel, pornind de la cele relatate, comunicăm că la compartimentul “restanţă” se includ impozitele, taxele, primele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală şi contribuţiile de asigurări sociale de stat, deoarece reprezintă o plată obligatorie la buget.
Totodată, suma neachitată a obligaţiilor fiscale în cuantum de pînă la 100 de lei inclusiv nu se consideră restanţă faţă de bugetul public naţional în scopul beneficierii de reducere cu 50% a amenzii pentru încălcarea fiscală conform art.234 alin.(2) din Codul fiscal.
Relatăm că, potrivit pct. 5 din Regulamentul cu privire la evidenţa sumelor percepute conform hotărîrilor Inspecţiei Financiare, aprobat prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.275-c din 10 iunie 2009, inspectoratele fiscale de stat teritoriale în procedurile de administrare a prevederilor art.234 din Codul fiscal, vor examina sumele calculate şi încasate conform hotărîrilor emise de subdiviziunile Inspecţiei Financiare.
Astfel, în sensul respectării condiţiei stipulate la art.234 alin.(2) lit.b) din Codul fiscal, stingerea sumelor impozitelor, taxelor, altor plăţi, majorărilor de întîrziere (penalităţilor) şi /sau 50% din amenzile indicate în decizie, urmează a fi efectuată în decurs de 3 zile lucrătoare de la data înmînării acesteia. Data înmînării deciziei se va considera şi data indicată în confirmare (data contrasemnării pe decizie, avizul sau ştampila oficiului poştal) privind înmînarea deciziei respective.
Menţionăm că, conform condiţiei prevăzute în art.234 alin.(2) lit.с) din Codul fiscal, pentru a beneficia de o reducere de 50%, persoana trasă la răspundere nu este obligată să depună cererea către IFS teritorial, ci doar să prezinte, în termenul prevăzut pentru executarea benevolă a deciziei asupra cazului de încălcare fiscală, documentele ce confirmă stingerea sumelor prevăzute de art.234 alin.(2) lit.a) şi b) din Codul fiscal.
Astfel, pornind de la termenul de zile al executării benevole, în cazul prezentării organului fiscal de către contribuabil a documentelor ce confirmă stingerea sumelor prevăzute la art.234 lit.a) şi b) din Codul fiscal, după expirarea acestui termen, agentul economic nu va putea beneficia de reducerea de 50% a amenzii aplicate în urma controlului fiscal.
Potrivit art.252 alin.(1) din Codul fiscal, persoana vizată în decizia asupra cazului de încălcare fiscală urmează să o execute benevol în termen de 30 de zile din data pronunţării, termen în care nu se suspendă calcularea majorării de întîrziere.
În baza documentelor prezentate conform art.234 alin.(2) lit.с) din Codul fiscal, autoritatea abilitată să examineze cazurile privind încălcările fiscale, în termen de cel mult 10 zile lucrătoare, va adopta o decizie privind reducerea amenzilor în cauză cu 50%.
În cazul în care, după adoptarea deciziei privind reducerea amenzilor, se constată nerespectarea cel puţin a uneia din condiţiile prevăzute la art.234 lit.a), b) şi с) din Codul fiscal, autoritatea respectivă îşi va anula decizia, iar persoana nu va beneficia de reducerea cu 50% a amenzilor.
Ţinem să atenţionăm că, potrivit prevederilor art.175 alin.(8) din Codul fiscal, se vor considera stinse sumele de impozite, taxe, alte plăţi, majorări de întîrziere (penalităţi) şi/sau amenzi pentru care, la data examinării contului personal generalizat al contribuabilului, documentele trezoreriale de plată privind stingerea obligaţiilor fiscale prin compensare au fost perfectate şi remise organului corespunzător spre executare.
Această prevedere, la fel ca şi la art.129 pct.13), a fost inclusă în Codul fiscal pentru a exclude cazurile de neacceptare a reducerii cu 50% a amenzii pentru încălcarea fiscală în cazul stingerii obligaţiei fiscale prin compensare prin trecerea în contul restanţei a sumei plătite în plus sau a sumei care, conform legislaţiei urmează a fi restituită.
În cazul în care, ca urmare a admiterii acţiunilor de încălcare fiscală prin decizia organului fiscal, contribuabilului îi sînt calculate amenzi şi penalităţi, care ulterior au fost achitate de contribuabil, în termen de 3 zile lucrătoare de la data înmînării deciziei, şi din oarecare motiv au fost reflectate la alte compartimente, dar la acelaşi buget la care au fost calculate sumele restante, contribuabilul poate beneficia de reducere de 50% în conformitate cu prevederile art.234 alin.(2) din Codul fiscal.
Dacă contribuabilul înregistrează supraplată la bugetul public naţional, iar în cadrul controlului fiscal, agentului economic îi sunt calculate sancţiuni şi amenzi, la compartimente diferite celor care indică supraplată, contribuabilul poate beneficia de reducere, dacă depune cerere de compensare a datoriilor faţă de bugetul public naţional, în termen de 3 zile lucrătoare de la data înmînării deciziei.
În cazul în care contribuabilul depune cerere de stingere a datoriei prin compensare în termenul prevăzut, organul fiscal este obligat în ziua primirii cererii să examineze oportunitatea perfectării ordinelor de plată.
| ŞEF ADJUNCT AL INSPECTORATULUI | Andrian TIMOTIN |