BIZLEXLegislația Republicii Moldova
Cuprins
Documente

Scrisoarea IFPS nr.26-2/1-13-133-740/5 din 12.02.2010 Particularităţile aplicării impozitului pe venit în anul 2010 în contextul modificărilor şi completărilor operate la Codul fiscal şi la Legea nr.1164-XIII din 24 aprilie 1997 pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal

Tipul documentului
Documente
Data adoptării
12.02.2010

INSPECTORATUL FISCAL PRINCIPAL DE STAT
PE LÎNGĂ MINISTERUL FINANŢELOR

Particularităţile aplicării impozitului pe venit în anul 2010 în contextul modificărilor şi

completărilor operate la Codul fiscal şi la Legea nr.1164-XIII din 24 aprilie 1997

pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal

(Scrisoarea Inspectoratului Fiscal Principal de Stat)

nr. 26-2/1-13-133-740/5  din  12.02.2010

 (în vigoare 12.02.2010) 

"Contabilitate şi audit", 2010, nr.2, pag.113

* * *

Inspectoratul Fiscal Principal de Stat aduce spre cunoştinţă că prin Legea pentru modificarea şi completarea unor acte legislative nr.108-XVIII din 17 decembrie 2009 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr.193-196 din 29 decembrie 2009) (în continuare – Legea nr.108-XVIII din 17 decembrie 2009) au fost operate un şir de modificări şi completări în Codul fiscal nr.1163-XIII din 24 aprilie 1997 (în continuare – Cod) şi Legea nr.1164-XIII din 24 aprilie 1997 pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal (în continuare – Lege).

În continuare se prezintă modificările şi completările operate, precum şi explicaţiile ce ţin de mecanismul aplicării acestora.

I. Modificările şi completările operate în titlul II al Codului fiscal nr.1163-XIII din 24 aprilie 1997 (republicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, ediţie specială din 8 februarie 2007)

Articolul 13. Subiecţii impunerii

La articolul respectiv alineatul (1) este expus în următoarea redacţie:

"(1) Subiecţi ai impunerii sînt:

a) persoanele juridice şi fizice rezidente ale Republicii Moldova, cu excepţia societăţilor specificate la art.5 pct.9), care desfăşoară activitate de întreprinzător, precum şi persoanele care practică activitate profesională, care, pe parcursul perioadei fiscale, obţin venit din orice surse aflate în Republica Moldova, precum şi din orice surse aflate în afara Republicii Moldova;

b) persoanele fizice rezidente cetăţeni ai Republicii Moldova care nu desfăşoară activitate de întreprinzător şi pe parcursul perioadei fiscale obţin venituri impozabile din orice surse aflate în Republica Moldova;

c) persoanele fizice rezidente cetăţeni ai Republicii Moldova care nu desfăşoară activitate de întreprinzător şi obţin venit din investiţii şi financiar din orice surse aflate în afara Republicii Moldova;

d) persoanele fizice rezidente cetăţeni străini şi apatrizi care desfăşoară activitate pe teritoriul Republicii Moldova şi obţin venit din orice surse aflate în Republica Moldova şi din orice surse aflate în afara Republicii Moldova pentru activitatea lor în Republica Moldova, cu excepţia venitului din investiţii şi financiar din orice surse aflate în afara Republicii Moldova;

e) persoanele fizice nerezidente care nu desfăşoară activitate de întreprinzător pe teritoriul Republicii Moldova şi pe parcursul perioadei fiscale obţin venituri conform capitolului 11 din prezentul titlu.".

Prin modificările operate s-au concretizat categoriile persoanelor fizice care sînt subiecţi ai impunerii cu impozitul pe venit. Astfel, cetăţenii străini şi apatrizi care desfăşoară activitate pe teritoriul Republicii Moldova şi obţin venit din orice surse aflate în Republica Moldova, precum şi din orice surse aflate în afara Republicii Moldova pentru activitatea lor în Republica Moldova sînt constataţi ca subiecţi ai impunerii în cazul în care devin rezidenţi ai Republicii Moldova. Totodată, categoria respectivă nu va declara şi nu va impozita în Republica Moldova venitul din investiţii şi financiar obţinut din sursele aflate în afara Republicii Moldova.

De asemenea, sînt constataţi ca subiecţi ai impunerii persoanele fizice nerezidente care nu desfăşoară activitate de întreprinzător pe teritoriul Republicii Moldova, dar pe parcursul perioadei fiscale obţin venituri conform capitolului 11 din titlul II al Codului. De exemplu, persoana fizică – nerezidentă obţine venit din vînzarea proprietăţii imobiliare aflate în Republica Moldova. Conform prevederilor articolului 71 din Cod, sursa respectivă se constată ca sursă de venit impozabilă a nerezidentului obţinută în Republica Moldova.

Articolul 18. Sursele de venit impozabile

Litera e) se completează în final cu textul ", cu excepţia veniturilor specificate la art.20 lit.o1)".

Astfel, litera e) este expusă în următoarea redacţie:

"e) creşterea de capital definită la art.37 alin.(7), cu excepţia veniturilor specificate la art.20 lit.o1)".

Conform completărilor efectuate în articolul 20 din Cod, începînd cu 01.01.2010, ca sursă de venit neimpozabilă sînt constatate veniturile obţinute de persoanele fizice cetăţeni ai Republicii Moldova de la înstrăinarea terenurilor cu destinaţie agricolă, care nu se va include în venitul brut.

Prevederile lit.f), care stabileau că creşterea de capital peste pierderile de capital nu se vor lua în considerare în alte tipuri de venituri, au fost excluse.

Excluderea normei date a fost condiţionată de faptul că lit.e) din acelaşi articol reglementează deja ca sursă de venit impozabilă creşterea de capital definită la art.37 alin.(7) din Cod.

Articolul 19. Facilităţi acordate de patron

La articolul respectiv litera d) este expusă în următoarea redacţie:

"d) suma dobînzii, determinată ca rezultat al diferenţei pozitive dintre rata de bază (rotunjită pînă la următorul procent întreg) stabilită de Banca Naţională a Moldovei în luna noiembrie a anului precedent anului fiscal de gestiune (rata dobînzii aplicată la operaţiunile de politică monetară pe termen scurt – pentru împrumuturile acordate pe un termen de pînă la 5 ani; rata dobînzii la creditele pe termen lung – pentru împrumuturile acordate pe un termen mai mare de 5 ani) şi rata dobînzii calculată pentru împrumuturile acordate de către angajator salariatului, în funcţie de termenul lor de acordare;".

În conformitate cu prevederile Hotărîrii Băncii Naţionale a Moldovei cu privire la nivelul ratelor dobînzilor Băncii Naţionale a Moldovei nr.211 din 03.09.20091 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr.138-139 din 08.09.2009), rata de bază aplicată la principalele operaţiuni de politică monetară pe termen scurt a fost stabilită în mărime de 5.0 la sută anual. De asemenea, potrivit pct.3 din Hotărîrea menţionată, rata de bază la creditele acordate pe termen lung (mai mare de 5 ani) constituie 5.0 la sută anual. Astfel, la stabilirea mărimii facilităţii acordate de patron în perioada fiscala 2010 se va ţine cont de mărimea ratei de bază aplicată la principalele operaţiuni de politică monetară pentru împrumuturile acordate pe termen scurt şi pentru împrumuturile acordate pe termen lung, care constituie 5.0 la sută anual.

____________________

1 În luna noiembrie 2009 nu a fost adoptată Hotărîrea Băncii Naţionale a Moldovei cu privire la nivelul ratelor dobînzilor Băncii Naţionale a Moldovei şi, respectiv, se aplică ratele stabilite în Hotărîrea Băncii Naţionale a Moldovei nr.211 din 03.09.2009.

Articolul 20. Sursele de venit neimpozabile

La articolul respectiv au fost efectuate modificări şi completări la litera d1) şi anume:

Liniuţa a patra se completează în final cu textul "şi instituţiei de învăţămînt superior cu statut de mare unitate specială". Astfel, liniuţa respectivă este expusă în următoarea redacţie:

"- indemnizaţia unică plătită absolvenţilor instituţiilor de învăţămînt militar şi instituţiei de învăţămînt superior cu statut de mare unitate specială;".

Conform prevederilor punctului 4 al Hotărîrii Guvernului nr.746 din 12 iunie 2002 "Cu privire la Concepţia pregătirii cadrelor de jurişti pentru sistemul organelor afacerilor interne", Academiei "Ştefan cel Mare" a Ministerului Afacerilor Interne al Republicii Moldova i s-a atribuit statutul de mare unitate specială. Respectiv, indemnizaţia unică plătită absolvenţilor instituţiilor de învăţămînt militar, precum şi absolvenţilor Academiei "Ştefan cel Mare" constituie sursă de venit neimpozabilă.

Litera se completează în final cu o liniuţa nouă cu următorul cuprins:

"- compensaţia bănească, echivalentă normelor de asigurare pentru raţia alimentară şi echipament, în mărimea stabilită de Guvern".

Astfel, în venitul brut nu se va include şi nu se va impozita suma aferentă restituirii cheltuielilor şi plăţilor compensatorii ce ţin de raţia alimentară şi echipament in mărimea stabilită de Guvern.

De asemenea, articolul respectiv a fost completat cu litera o1) cu următorul cuprins:

"o1) veniturile obţinute de persoanele fizice cetăţeni ai Republicii Moldova de la înstrăinarea terenurilor cu destinaţie agricolă;".

Astfel, persoanele fizice cetăţeni ai Republicii Moldova la înstrăinarea terenurilor cu destinaţie agricolă nu vor declara şi nu vor impozita veniturile obţinute de la înstrăinarea acestora.

La litera p1), cuvintele "acţiunile de publicitate" au fost înlocuite cu cuvintele "campaniile promoţionale". Astfel, litera p1) este expusă în următoarea redacţie:

"p1) cîştigurile de la campaniile promoţionale în partea în care valoarea fiecărui cîştig nu depăşeşte 10% din indicatorul specificat la art.33 alin.(1)".

Redacţia noţiunii din articolul respectiv a fost modificată în legătură cu includerea noţiunii "campanie promoţională" în articolul 5 punctul 38) din Cod.

Litera z5) se completează în final cu textul " şi ai instituţiei de învăţămînt superior cu statut de mare unitate specială". Astfel, litera z5) este expusă în următoarea redacţie:

"z5) solda bănească a militarilor în termen, a elevilor şi cursanţilor (studenţilor) instituţiilor de învăţămînt militar şi ai instituţiei de învăţămînt superior cu statut de mare unitate specială;".

Luînd în consideraţie că Academiei "Ştefan cel Mare" a Ministerului Afacerilor Interne al Republicii Moldova i s-a atribuit statutul de mare unitate specială (Hotărîrea Guvernului nr.746 din 12.06.2002), solda bănească se constată ca sursă de venit neimpozabilă şi pentru absolvenţii Academiei "Ştefan cel Mare".

Articolul 24. Deducerea cheltuielilor aferente activităţii de întreprinzător

La articolul respectiv alineatul (1), propoziţia a doua a fost exclusă.

Propoziţia exclusă stabilea că deducerea cheltuielilor de asigurare aferente activităţii de întreprinzător se efectuează conform limitelor şi în modul stabilit de Guvern. Aceeaşi normă este prevăzută la articolul 24 alineatul (3) din Cod. Întru excluderea dublării normelor s-a efectuat modificarea respectivă.

Articolul 25. Deducerea dobînzilor

La articolul respectiv alineatul (2) este expus în următoarea redacţie:

"(2) Deducerea cheltuielilor aferente dobînzilor suportate, de către persoanele juridice şi fizice care practică activitate de întreprinzător, în folosul persoanelor fizice şi juridice (cu excepţia instituţiilor financiare şi a organizaţiilor de microfinanţare) se acceptă în limita ratei de bază (rotunjită pînă la următorul procent întreg) stabilită de Banca Naţională a Moldovei în luna noiembrie a anului precedent anului fiscal de gestiune, aplicată la operaţiunile de politică monetară pe termen scurt".

În conformitate cu prevederile Hotărîrii Băncii Naţionale a Moldovei cu privire la nivelul ratelor dobînzilor Băncii Naţionale nr.211 din 03.09.2009 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr.138-139 din 08.09.2009), rata de bază aplicată la principalele operaţiuni de politică monetară pe termen scurt a fost stabilită în mărime de 5.0 la sută anual. Astfel, la stabilirea mărimii deducerii cheltuielilor aferente dobînzilor suportate în perioada fiscală 2010 se va ţine cont de mărimea ratei de bază, aplicată la principalele operaţiuni de politică monetară pe termen scurt, care constituie 5.0 la sută anual.

Exemplu. S.R.L. "Alfa" pentru desfăşurarea activităţii de întreprinzător a obţinut un credit în sumă de 200000 lei de la întreprinderea "Viitorul" cu rata dobînzii, anual aplicată la soldul creditului, în mărime de 16%. Potrivit clauzelor contractuale, obligaţiunea privind calcularea dobînzilor începe cu luna ianuarie a perioadei fiscale declarate (anul 2010). Rambursarea creditului se va efectua începînd cu luna ianuarie a anului următor perioadei fiscale declarate. În perioada fiscală 2010 mărimea ratei de bază aplicată la principalele operaţiuni de politică monetară pe termen scurt constituie 5.0 la sută anual. În evidenţa contabilă cheltuielile aferente dobînzii calculate se vor reflecta în mărime de 32000 lei (200000 lei × 16%), iar în scopuri fiscale, potrivit art.25 din Cod, suma dobînzii permisă la deduceri va constitui 10000 lei (200000 lei × 5%).

Articolul 27. Valoarea mijloacelor fixe

În propoziţia a doua din alineatul (1) al articolului respectiv textul "achitate sau care urmează a fi achitată de către subiecţii impozabili înregistraţi" se înlocuieşte cu textul "care se trece în cont". Astfel, propoziţia respectivă este expusă în următoarea redacţie:

"Valoarea mijloacelor fixe aferente proprietăţii create cu forţe proprii include toate impozitele şi taxele, cu excepţia taxei pe valoarea adăugată care se trece în cont, cheltuielile şi plata dobînzilor aferente acestor mijloace fixe pentru întreaga perioadă de pînă la punerea lor în exploatare".

Prin modificarea respectivă s-a efectuat o concretizare a constatării valorii mijloacelor fixe aferente taxei pe valoarea adăugată. Taxa pe valoarea adăugată care se trece în cont conform prevederilor titlului III al Codului fiscal nu se reflectă la majorarea valorii mijlocului fix.

În prima propoziţie din alineatul (2) textul "de către locator din înstrăinarea mijloacelor fixe ce au constituit obiectul unui contract de leasing operaţional" se înlocuieşte cu textul "din înstrăinarea autoturismului care a fost inclus în categoria de proprietate cu valoarea stabilită la art.26 alin.(9) lit.b)". Propoziţia respectivă este expusă în următoarea redacţie:

"Mijloacele obţinute de la înstrăinarea mijloacelor fixe, cu excepţia celor obţinute din înstrăinarea autoturismului care a fost inclus în categoria de proprietate cu valoarea stabilită la art.26 alin.(9) lit.b), se raportează la reducerea bazei valorice a categoriei respective de proprietate".

De asemenea, propoziţiile a treia şi a patra din alineatul (2) se înlocuiesc cu următoarele propoziţii:

"În cazul înstrăinării autoturismului inclus în categoria de proprietate cu valoarea stabilită la art.26 alin.(9) lit.b)2, baza valorică a categoriei respective de proprietate se reduce cu valoarea rămasă a autoturismului înstrăinat, determinată pornind de la valoarea cu care acesta a fost inclus în categoria respectivă. Venitul sau pierderea calculată ca diferenţă între suma mijloacelor obţinute de la înstrăinarea autoturismului şi baza valorică a acestuia se recunoaşte drept venit sau pierdere a perioadei fiscale în care a avut loc înstrăinarea. Baza valorică a autoturismului reprezintă valoarea acestuia micşorată cu suma uzurii calculate.".

_____________________

2 Potrivit art.26 alin.(9) din Cod, calcularea uzurii şi deducerea acesteia pentru întreţinerea autoturismului se efectuează în felul următor:

a) în cazul în care valoarea autoturismului este de pînă la 200000 lei, uzura calculată se deduce integral, în funcţie de valoarea autoturismului;

b) în cazul în care valoarea autoturismului depăşeşte 200000 lei, deducerea se limitează la suma calculată a uzurii, reieşind din valoarea autoturismului egală cu 200000 lei. Prevederea nu se aplică autoturismelor utilizate în calitate de mijloace fixe în activitatea de bază care reprezintă acordare de servicii, a căror uzură constituie parte componenta a costului vînzărilor.

Modificarea şi completarea efectuată la alineatul respectiv stabileşte un alt mod de determinare a rezultatului de la vînzarea autoturismului care a fost inclus în categoria de proprietate respectivă cu valoarea stabilită la art.26 alin.(9) lit.b), adică cu suma de 200000 lei.

Exemplu. Autoturismul procurat cu valoarea de 500000 lei a fost pus în exploatare în anul 2007. Conform prevederilor Catalogului mijloacelor fixe şi activelor nemateriale, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.338 din 21 martie 2003, întru calcularea uzurii autoturismul se atribuie la categoria de proprietate V cu valoarea de 200000 lei. În perioada fiscală 2010 autoturismul este vîndut cu suma de 450000 lei. Valoarea de bilanţ a autoturismului în perioada în care a fost vîndut constituie 440000 lei. Rezultatul financiar de la vînzarea autoturismului constituie 10000 lei (450000 – 440000). Conform modificărilor efectuate este necesar de evaluat valoarea rămasă a autoturismului, determinată pornind de la valoarea cu care acesta a fost inclus în categoria respectivă în modul următor:

Astfel, în legătură cu vînzarea autoturismului, baza valorică la finele perioadei de gestiune a categoriei de proprietate V se va micşora cu valoarea rămasă în mărime de 98000 lei.

Baza valorică a autoturismului în perioada în care a fost vîndut constituie 398000 lei (500000 (valoarea iniţială) – 102000 (suma totală a uzurii calculate în perioadele în care a fost exploatat)).

Rezultatul în scopuri fiscale de la vînzarea autoturismului constituie 52000 lei (450000 – 398000). Din motivul că rezultatul financiar (10000 lei) nu coincide cu rezultatul obţinut în scopuri fiscale (52000 lei) se va efectua ajustarea lor prin completarea codului 0206 din Anexa 1D al Declaraţiei persoanei juridice cu privire la impozitul pe venit.

Astfel, în urma vînzării autoturismului obiectul impozabil se va majora cu 42000 lei.

Articolul 35. Scutiri pentru persoanele întreţinute

Articolul a fost completat cu alineatul (3) cu următorul cuprins:

"(3) Tutorele şi curatorul minorilor în vîrstă de la 14 la 18 ani au dreptul la o scutire suplimentară în mărimea specificată la alin.(1), în funcţie de caz, pentru fiecare persoană aflată sub tutelă şi/sau curatelă, care întruneşte cerinţele specificate la alin.(2) lit.d).".

În legătură cu completarea articolului respectiv, dreptul la utilizarea scutirii pentru persoanele întreţinute obţin tutorele şi curatorul minorilor în vîrstă de la 14 la 18 ani.

De asemenea, este necesar de a ţine cont de faptul că conform prevederilor art.33 din Codul civil nr.1107-XV din 6 iunie 2002, tutela se instituie asupra persoanelor lipsite de capacitate de exerciţiu şi asupra minorilor în vîrstă de pînă la 14 ani, după caz.

De asemenea, curatelă (art.34 din Codul civil) se instituie asupra minorilor în vîrstă de la 14 la 18 ani.

Documentul care confirmă că contribuabilul are statut de tutore sau curator va servi hotărîrea administraţiei publice locale aferent instituirii tutelei sau curatelei (prevederile art.36 din Codul civil).

Articolul 36. Alte deduceri

La alineatul (4) litera b) din articolul respectiv textul ", adică suma dobînzii sau chiria (arenda), sau royalty, sau creşterea de capital ca urmare a vînzării proprietăţii (obţinute din activităţi, altele decît activitatea de întreprinzător)" a fost exclus. Astfel, alineatul (4) este expus în următoarea redacţie:

"(4) Se permite deducerea cheltuielilor de investiţii ce ţin de:

a) cheltuielile ordinare şi necesare, achitate sau suportate pe parcursul anului fiscal în scopul obţinerii venitului din investiţii;

b) dobînzile pe datorie, cu condiţia că dobînda să nu depăşească suma venitului din investiţii".

Deducerea cheltuielilor aferente dobînzilor pe datorie are loc la respectarea condiţiei ca dobînda să nu depăşească suma venitului din investiţii.

Exemplu. Întreprinderea "A" a efectuat investiţii pe termen lung prin procurarea titlurilor de valoare în sumă de 780000 lei. Procurarea acestora a fost efectuată din contul surselor creditare. Pentru perioada declarată întreprinderea suportă cheltuieli aferente dobînzii în sumă de 25000 lei, însă venitul investiţional nu este obţinut de la operaţiunea respectivă. Ca urmare, suma cheltuielilor aferente dobînzii nu va fi permisă la deducere pentru perioada fiscală respectivă, dar în perioada fiscală în care se va obţine venit investiţional.

Articolul 44. Metodele de evidenţă şi aplicarea lor

La articolul respectiv alineatul (7) este expus în următoarea redacţie:

"(7) În scopuri fiscale se pot folosi metode de evidenţă financiară bazate pe prevederile Standardelor Naţionale de Contabilitate şi Standardelor Internaţionale de Raportare Financiară care nu contravin prevederilor prezentului titlu".

Conform prevederilor art.47 din Legea contabilităţii nr.113-XVI din 27 aprilie 2007 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.90-93, art.399), entitatea de interes public este obligată să aplice, începînd cu 1 ianuarie 2011, S.I.R.F. la întocmirea rapoartelor financiare.

De asemenea, entităţile prevăzute la art.4 alin.(1) şi (2) din Legea contabilităţii sînt încurajate să aplice S.I.R.F., conform politicii de contabilitate pînă la 1 ianuarie 2011.

Astfel, la determinarea obiectului impozabil privind impozitul pe venit, entităţile care întocmesc rapoartele financiare conform S.I.R.F. vor utiliza metode de evidenţă financiară care nu contravin titlului II al Codului fiscal.

Articolul 88. Reţinerea impozitului din salariu

La alineatul (1), după cuvîntul "angajat" s-au introdus cuvintele "şi de deduceri". Astfel, alineatul respectiv este expus în următoarea redacţie:

"(1) Fiecare patron care plăteşte lucrătorului (inclusiv primele şi facilităţile acordate) este obligat să calculeze, ţinînd cont de scutirile solicitate de angajat şi de deduceri, şi să reţină din aceste plăţi un impozit, determinat conform modului stabilit de Guvern".

Prin Hotărîrea Guvernului nr.10 din 19.01.2010 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr.10-12 din 26.01.2010) a fost aprobat Regulamentul cu privire la reţinerea impozitului pe venit din salariu şi din alte plăţi efectuate de către patron în folosul angajatului.

La alineatul (5), textul "persoană fizică care prestează servicii şi se consideră antreprenor independent" se înlocuieşte cu textul "persoană fizică care nu desfăşoară activitate de întreprinzător şi prestează servicii". Astfel, alineatul respectiv este expus în următoarea redacţie:

"(5) Dacă o persoană fizică care nu desfăşoară activitate de întreprinzător şi prestează servicii posedă două sau mai multe caracteristici care îl definesc ca lucrător salariat, venitul ei este considerat de patron drept salariu din care se reţine impozitul, conform prezentului articol".

Astfel, dacă o persoană fizică care nu desfăşoară activitate de întreprinzător şi prestează servicii în baza contractelor cu caracter civil care posedă două sau mai multe caracteristici care îl definesc ca lucrător salariat, venitul respectiv se va impozita conform art.88 din Codul fiscal.

Exemplu. O persoană fizică, care nu desfăşoară activitate de întreprinzător a încheiat un contract de prestări servicii cu o persoană juridică. Potrivit clauzelor contractuale persoana fizică a prestat servicii de reparaţie a utilajului în valoare de 16000 lei. Din suma achitată se va calcula şi reţine contribuţia individuală (6%) şi prima de asigurare obligatorie de asistenţă medicală (3,5%). Ulterior, din venitul respectiv se va calcula şi reţine, în conformitate cu art.88 alin.(5) din Cod, un impozit în mărime de 1013,6 lei ([16000 lei – (16000 × 6%) – (16000 × 3,5%)] × 7%)3.

____________________

3 Conform art.15 lit.a) din Codul fiscal, pe anul 2010 suma totală a impozitului pe venit se determină pentru persoane fizice, cu excepţia gospodăriilor ţărăneşti (de fermier) şi întreprinzătorilor individuali, în mărime de:

- 7% din venitul anual impozabil ce nu depăşeşte suma de 25200 lei;

- 18% din venitul anual impozabil ce depăşeşte suma de 25200 lei.

Articolul 901. Reţinerea finală a impozitului din unele tipuri de venit

La alineatul (1), cuvintele "acţiunile de publicitate" se înlocuiesc cu cuvintele "campaniile promoţionale". Astfel, alineatul respectiv este expus în următoarea redacţie:

"(1) Fiecare plătitor de cîştiguri de la campaniile promoţionale este obligat să reţină din fiecare cîştig şi să verse la buget un impozit în mărime de 10%.".

Modificarea la alineatul respectiv a fost efectuată în legătură cu includerea noţiunii "campanie promoţională" în art.5 din Codul fiscal. Astfel, cîştigurile de la campanii promoţionale sînt impozabile la sursa de plată cu impozit în mărime de 10%.

La alineatul (31), litera b) va avea următorul cuprins:

"b) suma retrasă din capitalul social aferentă majorării capitalului social din repartizarea profitului net şi/sau altor surse constatate în capitalul propriu între acţionari (asociaţi) în conformitate cu cota de participaţie depusă în capitalul social începînd cu perioada fiscală 2010;".

Conform redacţiei expuse, precum şi luînd în considerare prevederile noţiunii de dividend expusă în articolul 12 punctul 3) din Cod, în cazul în care se majorează capitalul social din repartizarea profitului net şi/sau altor surse constatate în capitalul propriu aferent perioadei 2010 nu se constată că a avut loc repartizarea dividendelor şi nu se va reţine la sursa de plată, conform prevederilor articolului 901 alineatul (31) litera a) din Cod. În cazul în care are loc retragerea din capitalul social a sumelor aferente majorării în modul expus mai sus începînd cu 01.01.2010, în conformitate cu cota de participaţie depusă în capitalul social se va reţine şi achita la buget un impozit în mărime de 15% din suma retrasă.

Exemplu. La 10 iulie 2005, în baza contractului de constituire, a fost înfiinţată S.R.L. "Timpul" cu capitalul social în mărime de 40000 lei cu cote de participare egale între fondatori. Conform hotărîrii adunării generale a asociaţilor s-a stabilit majorarea capitalului social cu 66000 lei din contul profitului net al anului 2010, cu înregistrarea modificărilor respective la Camera înregistrării de Stat.

Ulterior, în anul 2013, potrivit hotărîrii adunării generale a asociaţilor, fondatorii îşi retrag din capitalul social o sumă de 20000 lei (conform cotelor de participare). La achitarea sumei retrase din capitalul social, potrivit art.901 alin.(31) litera b) din Cod, se va reţine şi achita la buget un impozit în mărime de 3000 lei (20000 × 15%).

La alineatul (33), cifra "10" se înlocuieşte cu cifra "18".

La achitarea cîştigurilor de la jocurile de noroc, începînd cu 01.01.2010 plătitorul este obligat să reţină din fiecare cîştig şi să verse la buget un impozit în mărime de 18%.

Articolul 902. Regimul fiscal pentru unele tipuri de cheltuieli

Articolul respectiv este expus în următoarea redacţie:

"Articolul 902. Regimul fiscal pentru unele tipuri de cheltuieli

(1) La depăşirea limitei pentru cheltuielile aferente donaţiilor în scopuri filantropice sau de sponsorizare stabilite la art.36, contribuabilul care aplică cota zero la impozitul pe venit calculează şi achită un impozit în mărime de 15% din suma depăşirii.

(2) Contribuabilii care aplică cota zero la impozitul pe venit şi efectuează transferuri cu titlu gratuit în folosul persoanelor specificate la art.52 alin.(1) lit.e) calculează şi achită un impozit în mărime de 15% din transferurile efectuate.

(3) Contribuabilii care aplică cota zero la impozitul pe venit şi efectuează donaţii în folosul persoanelor fizice ce nu sînt deductibile în scopuri fiscale şi nu sînt calificate ca venit impozabil pentru persoane fizice, în conformitate cu art.18, calculează şi achită un impozit în mărime de 15% din valoarea donaţiei".

Astfel, din suma depăşirii limitei pentru cheltuielile aferente donaţiilor în scopuri filantropice sau de sponsorizare, precum şi din suma transferurilor efectuate în folosul partidelor şi altor organizaţii social-politice, din suma donaţiilor în folosul persoanelor fizice ce nu sînt deductibile în scopuri fiscale, se calculează şi se achită un impozit în mărime de 15%, reflectîndu-se în rîndul 1201 "Impozitul în mărime de 15% din suma depăşirii limitei pentru cheltuielile aferente donaţiilor în scopuri filantropice sau celor de sponsorizare, conform art.902 din Codul fiscal" din Declaraţia persoanei juridice cu privire la impozitul pe venit (VEN 08).

Exemplu. S.A. "Viitorul" pe parcursul anului 2010 a efectuat transferuri băneşti unui partid politic în mărime de 50000 lei şi o donaţie unei persoane fizice (conform contractului de donaţie) în sumă de 80000 lei. Din sumele date, adică din 130000 lei (50000 + 80000), agentul economic va achita un impozit în mărime de 19500 lei (130000 × 15%), iar suma respectivă va fi reflectată în rîndul 1201 "Impozitul în mărime de 15% din suma depăşirii limitei pentru cheltuielile aferente donaţiilor în scopuri filantropice sau celor de sponsorizare, conform art.902 din Codul fiscal" din Declaraţia persoanei juridice cu privire la impozitul pe venit (VEN 08).

II. Modificările şi completările operate în Legea nr.1164-XIII din 24 aprilie 1997 pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, ediţie specială din 8 februarie 2007)

Articolul 24 din Lege:

La alineatul (7), cifra "2010" s-a substituit cu cifra "2015".

La alineatul (8), cifra "2010" s-a substituit cu cifra "2015".

Respectiv, prin modificările respective a fost prelungit termenul privind neimpozitarea veniturilor specificate la alineatele (7) şi (8), adică pînă la 1 ianuarie 20154.

_____________________

4 Art.24 alin.(7) şi (8) din Lege prevede următoarele venituri:

- dobînzile persoanelor fizice rezidente, cu excepţia celor înregistrate într-o formă de organizare juridică a activităţii de întreprinzător, de la depozitele bancare, valorile mobiliare corporative sub formă de obligaţiuni şi valorile mobiliare, care sînt instrumente ale pieţei monetare, cum ar fi certificatele bancare de depozit şi cambiile bancare, precum şi de la depunerile membrilor pe conturile de economii personale în asociaţiile de economii şi împrumut ale cetăţenilor amplasate pe teritoriul Republicii Moldova;

- dobînzile persoanelor juridice aferente depozitelor bancare depuse pe un termen ce depăşeşte 3 ani şi valorile mobiliare corporative sub formă de obligaţiuni emise pe un termen ce depăşeşte 3 ani.

La alineatul (20), textul "pe parcursul a 5 perioade fiscale consecutive" s-a exclus. De asemenea după alineatul al doilea s-a introdus următorul alineat:

"Prevederile acestui alineat se extind asupra agenţilor economici care au beneficiat de facilitatea fiscală analogică pînă la 31 decembrie 2009, cu respectarea următoarelor condiţii:

a) agenţii economici cărora li s-a acordat scutire de impozit pe venit în conformitate cu prevederile prezentului articol, în redacţia anterioară, şi pentru care termenul de beneficiere nu a expirat la 31 decembrie 2009 pot să beneficieze şi în continuare de facilitatea fiscală respectivă conform condiţiilor stabilite la momentul acordării dreptului la această facilitate fiscală;

b) agenţii economici cărora li s-a acordat scutire de impozit pe venit în conformitate cu prevederile prezentului articol, în redacţia anterioară, şi pentru care termenul de beneficiere a expirat la 31 decembrie 2009 pot să beneficieze de prevederile acestui articol pînă la 31 decembrie 2011".

Conform modificărilor şi completărilor efectuate la alineatul respectiv, agenţilor economici care au beneficiat de facilitatea fiscală prevăzută la alineatul (20) pînă la 31 decembrie 2009 (fie că a expirat termenul utilizării facilităţii pînă la 31 decembrie 2009 sau nu a expirat termenul aferent facilităţii) li se prelungeşte termenul de utilizare a facilităţii respective pînă în perioada fiscală 2011 inclusiv. În acest caz nu este necesar de a prezenta cerere pentru prelungirea termenului utilizării facilităţii.

La alineatul (21) în partea introductivă, textul "pe parcursul a 5 perioade fiscale consecutive" s-a exclus.

De asemenea, a fost prelungit termenul utilizării facilităţii respective pînă în perioada fiscală 2011 inclusiv.

După alineatul (21) s-a introdus alineatul (211) cu următorul cuprins:

"(21') Prevederile alin.(20) şi (21) se aplică pînă în perioada fiscală 2011 inclusiv.".

După alineatul (231) s-au introdus alineatele (232) şi (233) cu următorul cuprins:

"(232) Pînă la intrarea în vigoare a noii legi privind fondurile nestatale de pensii, prevederile art.69 alin.(2) şi (3) din Codul fiscal nu se aplică.

(233) Pe perioada aplicării cotei zero la impozitul pe venit, prevederile art.49, 491, 492 din Codul fiscal şi prevederile alin.(14)-(18) şi (22) din prezentul articol nu se aplică.".

În legătură cu suspendarea prevederilor art.49 şi 492 din Codul fiscal, persoana juridică nu va depune cerere privind utilizarea facilităţii conform alineatelor respective.