Scrisoarea IFPS nr.(26-2-/2-02/1-283)8 din 22.01.2010 cu privire la eliberarea facturilor fiscale pe producţia din fitotehnie, horticultură şi zootehnie în formă naturală, în masă vie şi sacrificată, livrată în anul 2010 achitarea parţială sau totală a căreia s-a efectuat în anul 2009
INSPECTORATUL FISCAL PRINCIPAL DE STAT
PE LÎNGĂ MINISTERUL FINANŢELOR
Cu privire la eliberarea facturilor fiscale pe producţia din fitotehnie, horticultură
şi zootehnie în formă naturală, în masă vie şi sacrificată, livrată în anul 2010
achitarea parţială sau totală a căreia s-a efectuat în anul 2009
(Scrisoarea Inspectoratului Fiscal Principal de Stat)
nr. (26-2-/2-02/1-283)8 din 22.01.2010
(în vigoare 22.01.2010)
"Contabilitate şi audit", 2010, nr.2, pag.121
* * *
Inspectoratul Fiscal Principal de Stat în legătură cu modificările şi completările Codului fiscal, operate prin Legea pentru modificarea şi completarea unor acte legislative nr.108-XVIII din 17.12.2009 (Monitorul Oficial nr.193-196 din 29.12.2009, art. 609), aduce la cunoştinţa subdiviziunilor sale teritoriale şi DACM modul de eliberare a facturilor fiscale pe producţia din fitotehnie şi horticultură în formă naturală şi producţia din zootehnie în formă naturală, masă vie şi sacrificată achitată total sau parţial în anul 2009 şi livrată în anul 2010.
Începînd cu 1 ianuarie 2010 producţia din fitotehnie şi horticultura în formă naturală şi producţia din zootehnie în formă naturală, masă vie şi sacrificată, produsă şi livrată pe teritoriul ţării se impune cu TVA la cota de 8%.
Pînă la această dată, în condiţiile acţiunii legislaţiei fiscale pentru perioada anterioară, producţia respectivă se impunea cu TVA la cota standard.
Dat fiind faptul modificării regimului fiscal pe producţia menţionată în cazul primirii de către furnizor a plăţii prealabile totale sau parţiale pînă la data de 1 ianuarie 2010, luînd în consideraţie data apariţiei obligaţiei fiscale, stabilită prin articolul 108 (5) din Codul fiscal, la aprecierea regimului fiscal aplicabil se va lua în consideraţie acel regim care era existent la momentul primirii plăţii.
Astfel, luînd în consideraţie acţiunea articolului menţionat, la primirea plăţii totale pînă la 1 ianuarie 2010 pentru producţia din fitotehnie şi horticultură în formă naturală şi producţia din zootehnie în formă naturală, masă vie şi sacrificată de origine autohtonă, furnizorul urmează să elibereze factura fiscală cumpărătorului cu indicarea taxei pe valoarea adăugată la cota în vigoare la momentul primirii plăţii – 20%, indiferent de faptul în care an are loc livrarea producţiei respective.
În cazul primirii plăţii prealabile parţiale pînă la 1 ianuarie 2010 cu livrarea producţiei respective după această dată, valoarea căreia depăşeşte suma plăţii anticipate, furnizorul urmează să elibereze factura fiscală cu indicarea în rînduri separate a volumului de producţie livrată ce închide plata prealabilă parţiala, reflectînd cota TVA de 20% şi a volumului de producţie ce depăşeşte plata prealabilă primită ce se va impune cu TVA la cota de 8%.
| ŞEF ADJUNCT AL INSPECTORATULUI | Procopie DUCA |