Scrisoarea nr.04 din 30.12.2003 privind operarea modificărilor la Instrucţiunea IFPS "Privind restituirea sumelor taxei pe valoarea adăugată" nr.06 din 30 decembrie 2002
INSPECTORATUL FISCAL PRINCIPAL DE STAT
PE LÎNGĂ MINISTERUL FINANŢELOR
Privind operarea modificărilor la Instrucţiunea IFPS “Privind restituirea
sumelor taxei pe valoarea adăugată” nr.06 din 30 decembrie 2002
nr. 04 din 30.12.2003
(în vigoare 27.02.2004)
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.35-38 art.80 din 27.02.2004
* * *
|
Aprobat: Inspectoratul Fiscal Principal de Stat de pe lîngă Ministerul Finanţelor al Republicii Moldova _________________ Mihai Pop nr.04 din 30.12.2003 |
Coordonat: Colegiul Ministerului Finanţelor al Republicii Moldova __________ Zinaida Grecianîi |
Înregistrat: Ministerul Justiţiei al Republicii Moldova __________ Vasile Dolghieru nr.366 din 20.01.2004 |
În scopul aducerii în concordanţă a prevederilor Instrucţiunii privind restituirea sumelor TVA nr.6 din 30.12.2002 şi art.101(5) din Codul fiscal, Instrucţiunea privind restituirea sumelor TVA nr.06 din 30.12.2002 se modifică după cum urmează:
1. Pct.7 Cuvintele “prezentul regulament” se substituie cu cuvintele “prezenta instrucţiune”.
2. Pct.14 alin.1)
lit.b) şi d) se vor expune în următoarea redacţie:
“b) se determină sumele achitate nemijlocit prin intermediul conturilor de decontare a TVA trecute în cont în perioada fiscală în care a avut loc exportul de mărfuri, servicii şi a TVA trecută în cont din perioada fiscală precedentă, luîndu-se în consideraţie achitările efectuate pînă la data prezentării Declaraţiei TVA pentru perioada în care s-a efectuat exportul, dar nu mai tîrziu de data stabilită prin art.115 din Codul fiscal.
În suma TVA achitată prin intermediul conturilor de decontare se includ şi sumele transferate în contul stingerii datoriilor creditorilor faţă de bugetul de stat, bugetele unităţilor administrativ-teritoriale, bugetul asigurărilor sociale de stat şi în contul stingerii plăţilor administrate de organele vamale din sumele TVA anterior restituite.”
“d) se va accepta spre restituire separat pentru fiecare perioadă fiscală numai suma TVA determinată ca diferenţa dintre suma TVA trecută în cont, inclusiv din perioada fiscală precedentă şi suma TVA calculată pentru livrările efectuate, în limita sumei absolute determinate la lit.b), dar nu mai mare decît suma TVA aferentă valorii mărfurilor (serviciilor) livrate la cota zero, determinată la lit.c).
alin.1) se completează cu lit.e) cu următorul conţinut:
“e) în actele de control privind restituirea TVA din buget pentru fiecare perioadă fiscală separat se va înscrie suma TVA destinată trecerii în cont în perioada fiscală ulterioară, structurată după tipuri de achitări.”
3. Pct.15 şi 16
După cuvîntul “solicitate” se adaugă cuvintele “şi acceptate spre restituire”.
4. Pct.28 alin.2) după cuvintele “sau procurare” se completează cu cuvintele “, şi contractele în baza cărora s-au efectuat livrările la export.”.
alin.3) lit.a) textul de la liniuţa a doua se va expune în următoarea redacţie:
“- copia declaraţiei de import a importatorului dacă acesta este din statele-participante ale CSI, confirmată de organul vamal al ţării de destinaţie, în cazul în care importatorul este din alte state, documentul de transport internaţional ştampilat şi semnat de organul vamal al unui stat limitrof sau prin care a avut loc transportarea”;
5. Exemplul 1 din anexa 2) la Instrucţiune se modifică şi se prezintă în următoarea redacţie:
“Privind modalitatea aprecierii sumei TVA spre restituire pentru contribuabilii, înregistraţi ca plătitori de TVA, care urmează să beneficieze de restituirea efectivă a sumelor TVA în situaţiile prevăzute de art.101(5) din Codul fiscal avînd ca bază livrările impozabile efectuate în baza art.104 a) din Codul fiscal.
| Perioada fiscală “A” | (lei) | |
| Indicii | Valoarea fără TVA |
Suma TVA |
| Livrări de mărfuri şi servicii | 10000 | 2000 |
| Livrări la export (cota zero TVA) | 15000 | |
| TVA aferentă valorii mărfurilor, serviciilor livrate la cota zero prin aplicarea cotei standard (15000 × 20%) | 3000 | |
| Procurări de mărfuri, servicii
Inclusiv sume TVA: |
5000 | 1000 |
|
- achitate prin cont de decontare* |
700 | |
|
- achitate altfel decît prin cont de decontare |
100 | |
|
- neachitate |
200 | |
| Trecerea în cont a TVA din perioada precedentă**
Inclusiv sume TVA: |
2500 | |
|
- achitate prin cont de decontare* |
500 | |
|
- achitate altfel decît prin cont de decontare |
2000 | |
| Depăşirea TVA aferentă procurărilor asupra TVA aferentă livrărilor (1000 + 2500 – 2000) | 1500 | |
| Suma TVA achitată prin cont de decontare* (700 + 500) | 1200 | |
| TVA spre restituire (1200 < 1500 < 3000) | 1200 | |
| TVA destinată trecerii în cont în perioada ulterioară (1500 – 1200), formată din TVA aferentă procurărilor: | 300 | |
|
- achitate altfel decît prin cont de decontare |
100 | |
|
- neachitate |
200 | |
|
* • Se iau în consideraţie achitările efectuate pînă la data prezentării Declaraţiei privind TVA pentru perioada “A”, dar nu mai tîrziu de data stabilită în art.115 CF. • Stingerea sumelor TVA aferente livrărilor de mărfuri şi servicii se face în următoarea ordine: - cu sumele achitate altfel decît prin contul de decontare; - cele neachitate; - achitate prin contul de decontare. ** La determinarea mărimii sumei achitate prin contul de decontare din suma trecută în cont din perioada precedentă se verifică modul de achitare a sumei TVA trecute în cont din perioadele fiscale ce au fost pînă la cea supusă controlului de restituire. Verificarea se face începînd cu perioada precedentă celei supuse controlului de restituire, cuprinzînd perioada în care totalul sumelor TVA reflectate la trecerea în cont în boxele 11; 13; 14 din declaraţiile TVA respective este echivalentă sumei TVA reflectată în boxa 15 din perioada supusă controlului de restituire. |
||