BIZLEXLegislația Republicii Moldova
Documente

Scrisoarea nr.10-2-06/1-354-2730 din 18.05.2001 privind prezentarea de către avocaţi a declaraţiilor cu privire la impozitul pe venit

Tipul documentului
Documente
Data adoptării
18.05.2001

MINISTERUL FINANŢELOR

Privind prezentarea de către avocaţi a declaraţiilor

cu privire la impozitul pe venit

(Scrisoarea Ministerului Finanţelor)

nr. 10-2-06/1-354-2730  din  18.05.2001

 (în vigoare 18.05.2001) 

"Contabilitate şi audit", 2001, nr.6, pag.100

* * *

Ministerul Finanţelor la solicitarea nr.2/106 din 29 martie 2001 a Uniunii Avocaţilor din Republica Moldova, precum şi la multiplele adresări ale avocaţilor şi inspectoratelor fiscale de stat teritoriale, în care sînt abordate problemele ce ţin de completarea şi prezentarea de către avocaţi a declaraţiilor cu privire la impozitul pe venit, comunică următoarele.

Conform Legii cu privire la avocatură nr.395-XIV din 13 mai 1999, avocaţii îşi exercită activitatea profesională în formă de birouri individuale şi asociate de avocaţi.

În urma desfăşurării activităţii profesionale, indiferent de scopul activităţii, avocaţii obţin venit, care în scopurile impozitării, ţinînd cont de prevederile alin.16 art.5 al Codului fiscal (în continuare - Cod) şi pct.12 alin.1) al Instrucţiunii cu privire la modul de calculare şi achitare a impozitului pe venit de către persoanele ce practică activitate de antreprenoriat nr.3 din 29 ianuarie 2001 (Monitorul Oficial, nr.21-24 din 27.02.2001), se consideră ca venit obţinut din activitatea de întreprinzător.

Pornind de la cele expuse referitor la prezentarea de către avocaţi a declaraţiei cu privire la impozitul pe venit, ţinem să menţionăm următoarele.

În conformitate cu alin.(2) litera c) al art.83 din Cod, prezentarea declaraţiei este obligatorie pentru persoanele juridice rezidente, printre care se enumera şi organizaţiile avocaţilor (birourile asociate de avocaţi), inclusiv şi uniunile avocaţilor, indiferent de prezenţa obligaţiunii privind achitarea impozitului. Luînd în consideraţie că birourile asociate de avocaţi activează ca persoane juridice, ele sînt obligate să prezinte Declaraţia cu privire la impozitul pe venit a persoanei ce practică activitate de întreprinzător (forma VEN) conform principiilor generale. Alin.(4) al art.83 din Cod prevede că declaraţia se completează în conformitate cu instrucţiunile Serviciului Fiscal de Stat, potrivit formei aprobate de acesta (în prezent pentru organizaţiile avocaţilor nu există un formular special al declaraţiei). Modul de completare şi prezentare a declaraţiei este expus în Instrucţiunea menţionată.

În ce priveşte birourile individuale de avocaţi care, în conformitate cu art.17 al Legii nominalizate, nu sînt persoane juridice, ele de asemenea prezintă Declaraţia sus-numită aplicînd, în scopul calculării impozitului pe venit, cotele stabilite pentru persoanele fizice, indicînd în ea scutirile şi deducerile la care acestea au dreptul conform legislaţiei în vigoare. În aceste scopuri ele sînt obligate să completeze Informaţia cu privire la persoanele ce practică activitate de întreprinzător în componenţa agentului economic - persoană fizică (Anexa nr.10D la Declaraţia (VEN), în continuare - Informaţie). Modul de întocmire şi prezentare a declaraţiei este expus în Instrucţiunea indicată.

În col.7 a Anexei 10D (suma venitului impozabil pînă la deducerea scutirilor) se indică diferenţa dintre venitul obţinut din activitatea profesională a biroului individual de avocaţi şi cheltuielile legate de obţinerea acestui venit. Suma totală a col.7 corespunde cu rîndul 010 al Declaraţiei şi este repartizată între membrii biroului în cazul în care biroul individual este reprezentat de două sau mai multe persoane. Repartizarea veniturilor între membrii biroului se efectuează în baza evidenţei veniturilor şi cheltuielilor separat pe fiecare avocat, confirmate prin prezenţa semnăturilor în col.13 a Informaţiei. Obligaţiunea fiscală a biroului sau suma calculată a impozitului pe venit se determină luînd ca bază scutirile personale indicate în col.8 a Informaţiei pe fiecare avocat în parte şi confirmate prin documentele ce se păstrează în birou.

În afară de aceasta, avocaţii ca persoane fizice-cetăţeni, în cazul cînd au obligaţiuni fiscale prevăzute prin alin.(1) şi (2) lit.a) şi b) al art.83 din Cod, prezintă Declaraţia persoanei fizice cu privire la impozitul pe venit (forma CET), indicînd în ea de rînd cu venitul obţinut din activitatea de avocat şi alte venituri impozabile obţinute pe parcursul anului fiscal. Modul de completare şi prezentare a Declaraţiei este prevăzut în Instrucţiunea cu privire la modul de prezentare de către persoanele fizice a declaraţiei cu privire la impozitul pe venit nr.4 din 29 ianuarie 2001 (Monitorul Oficial, nr.21-24 din 27.02.2001). Venitul din activitatea de avocat, cu excepţia plăţilor salariale (suma venitului impozabil pînă la deducerea scutirilor - col.7 a Anexei 10D), se indică în poziţia 1.2 col.3 a Declaraţiei (CET). Suma impozitului pe venit spre plată sau obligaţiunea fiscală a avocatului din activitatea profesională, se determină prin calcul şi este reflectată în col.12 a Informaţiei (Anexa 10D la Declaraţia (VEN)) şi respectiv în col.4 a poziţiei 1.2 din Declaraţia (CET). Alte tipuri de venituri şi cheltuieli suportate în scopul obţinerii lor, precum şi suma scutirilor anuale permise conform art.33, 34 şi 35 ale Codului se reflectă în poziţiile corespunzătoare ale Declaraţiei persoanei fizice (poziţiile 1.3 - 1.11 şi respectiv 2 - 2.2.3).

În declaraţia prezentată de către birourile asociate de avocaţi se indică codul fiscal atribuit biroului ca persoanei juridice, iar în declaraţia persoanei fizice - codul fiscal al contribuabilului - cetăţean, care este identic codului personal, acordat conform Registrului de Stat al Populaţiei Republicii Moldova şi este indicat pe verso al buletinului de identitate al cetăţeanului. În cazul lipsei buletinului de identitate se folosesc seria, numărul şi anul naşterii din paşaport sau din adeverinţa de naştere. În Declaraţia (VEN) prezentată de către birourile individuale de avocaţi se indică codul personal cu litera "A" la sfîrşit.

Deoarece toate cheltuielile sînt reflectate în Declaraţia (VEN) prezentată de birourile asociate de avocaţi, în cazul prezentării Declaraţiei de către avocaţi, nu este necesar de a prezenta toate documentele confirmative privind efectuarea cheltuielilor permise spre deducere. Este suficient de a prezenta un document (certificat) de confirmare a venitului obţinut şi a cheltuielilor suportate, eliberat avocatului de către birou (cu semnătura conducătorului şi ştampila biroului), pornind de la evidenţa separată pe fiecare avocat. Cele menţionate se referă şi la birourile individuale de avocaţi cu condiţia respectării de către ele a prevederilor capitolului 3 al Codului.

Termenul de prezentare a declaraţiilor pentru toţi contribuabilii este stabilit conform alin.(4) al art.83 din Cod - nu mai tîrziu de 31 martie a anului următor anului fiscal de gestiune. În cazul cînd contribuabilii (organizaţiile avocaţilor) după 31 martie au depistat în declaraţiile prezentate greşeli, care au drept consecinţă necesitatea introducerii corectărilor în declaraţia fiscală, ei sînt obligaţi să prezinte o nouă declaraţie cu corectările respective, pentru perioada fiscală în care au fost admise greşelile, cu indicarea penalităţilor şi/sau amenzii, dacă greşelile au condus la diminuarea venitului impozabil ori cu indicarea sumei plătite în plus, dacă greşelile au condus la majorarea sumei impozitului. La cererea în scris a persoanei fizice, depuse înainte de expirarea termenului stabilit pentru prezentarea declaraţiei, Inspectoratul Fiscal de Stat teritorial poate prelungi termenul de prezentare a Declaraţiei (forma CET) pînă la 90 zile ( pct.18 al Instrucţiunii nr.4 din 29.01.2001).

Prezenta scrisoare urmează a fi adusă la cunoştinţa tuturor avocaţilor.