BIZLEXLegislația Republicii Moldova
Documente

Scrisoarea nr.10-2-09/1-788-4658 din 13.08.2001 cu privire la calcularea impozitelor funciar şi pe bunurile imobiliare

Tipul documentului
Documente
Data adoptării
13.08.2001

INSPECTORATUL FISCAL PRINCIPAL DE STAT
PE LÎNGĂ MINISTERUL FINANŢELOR

Cu privire la calcularea impozitelor funciar şi pe bunurile imobiliare

(Scrisoarea Inspectoratului Fiscal Principal de Stat)

nr. 10-2-09/1-788-4658  din  13.08.2001

 (în vigoare 13.08.2001) 

"Contabilitate şi audit", 2001, nr.9, pag.100

* * *

Inspectoratul Fiscal Principal de Stat a examinat interpelarea Ministerului Ecologiei, Construcţiilor şi Dezvoltării Teritoriului nr.493-01-07 din 03.07.2001 privind solicitarea unui comentariu referitor la calcularea şi achitarea impozitului pe bunurile imobiliare de către Asociaţiile de coproprietari în condominiu şi comunică următoarele.

Asociaţiile proprietarilor de locuinţe privatizate (APLP) înregistrate în conformitate cu prevederile art.22 din Legea privatizării fondului de locuinţe nr.1324-XII din 10 martie 1993, precum şi Asociaţiile de coproprietari în condominiu (ACCFL), înfiinţate în conformitate cu prevederile art.16 al Legii condominiului în fondul locativ nr.913-XIV din 30 martie 2000 (în vigoare de la 19 octombrie 2000) sînt instituite cu scopul de gestionare mai efectivă a fondului locativ, adică a administrării, întreţinerii şi exploatării în comun a complexului de bunuri imobiliare în condominiu.

Astfel, la fondarea acestor asociaţii autorităţile administraţiei publice locale transmit în gestiune fondul locativ, în care intră atît locuinţele privatizate, cît şi cele neprivatizate.

Conform legislaţiei fiscale în vigoare (Titlul VI din Codul fiscal, adoptat prin Legea nr.1056-XIV din 10 iunie 2000 şi Legea pentru punerea în aplicare a Titlului VI din Codul fiscal nr.1055-XIV din 16 iunie 2000), subiecţi ai impunerii cu impozitul pe bunurile imobiliare a locuinţelor privatizate sînt înşişi proprietarii acestor locuinţe, iar a locuinţelor neprivatizate – autorităţile publice locale care sînt proprietarii bunurilor imobiliare publice transmise în chirie persoanelor fizice. Calcularea impozitului în cauză pentru proprietarii locuinţelor privatizate se efectuează de către serviciul de colectare a plăţilor şi taxelor locale ale primăriilor respective, ţinîndu-se cont de înlesnirile prevăzute de art.283 al Titlului VI din Codul fiscal, iar achitarea sumei calculate se efectuează de către contribuabil în baza avizului de plată înmînat lor de către serviciul menţionat.

Cît priveşte calcularea şi achitarea impozitului pe bunurile imobiliare pentru locuinţele neprivatizate în fondul locativ al asociaţiilor menţionate comunicăm că subiect al impunerii cu impozitul pe bunurile imobiliare pentru locuinţele neprivatizate este proprietarul acestor bunuri imobiliare – autorităţile administraţiei publice locale care au transmis în chirie persoanelor fizice aceste locuinţe. Conform prevederilor art.283 din Codul fiscal organele menţionate sînt scutite de plata impozitului dat.

Astfel APLP şi ACCEL nu sînt subiecţi ai impunerii cu impozitul pe bunurile imobiliare şi nu este necesară solicitarea calculului pe bunurile imobiliare de la asociaţiile în cauză.

Referitor la achitarea de către asociaţiile menţionate a impozitului funciar ţinem să menţionăm că, conform prevederilor art.9 din Legea condominiului în fondul locativ, terenurile pe care sînt amplasate blocurile de locuinţe şi alte bunuri imobiliare din condominiu se transmit gratuit de către autoritatea administraţiei publice locale în calitate de bunuri comune în proprietatea comună în diviziune a proprietarilor din fondul locativ. La primirea acestor terenuri asociaţiile în cauză în termen de o lună din momentul primirii terenului urmează să calculeze şi să prezinte organului fiscal teritorial calculul impozitului funciar, cu achitarea ulterioară a sumei impozitului pînă la 15 august şi 15 octombrie a anului în curs. Suma impozitului va fi încasată de către conducerea asociaţiei de la fiecare membru al asociaţiei ca suma lucrărilor ce ţin de administrarea fondului locativ (se indică în anexa nr.3 din Regulamentul privind modul de achitare de către populaţie a plăţii pentru serviciile locativ-comunale şi pentru folosirea reţelei de radiodifuziune şi a antenei colective de televiziune, aprobat prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.463 din 16 mai 1997). În cazurile în care autorităţile administraţiei publice locale au transmis asociaţiilor menţionate în gestiune numai fondul locativ, nu este necesară solicitarea de la aceste asociaţii a calculului impozitului funciar.

Concomitent, atenţionăm că înlesnirea prevăzută de art.18 din Legea condominiului în fondul locativ, care stabileşte scutirea asociaţiilor de orice impozite şi plăţi în primii 3 ani de activitate a lor, se va acorda conform alin.2 al articolului menţionat în cazul în care astfel de înlesniri vor fi prevăzute în Legea bugetului pe anul respectiv.

Nu se acordă înlesnirea prevăzută de alin.(7) al art.22 din Legea privatizării fondului locativ care stabileşte că APLP sînt supuse impozitării numai pentru folosirea terenurilor aferente caselor de locuit din componenţa acestor asociaţii în cazurile în care folosirea lor aduce asociaţiei venit. Aceasta se lămureşte prin faptul că Legea privatizării fondului locativ este o lege ordinară şi prevederile ei în partea ce ţine de impozitare contravin Legii cu privire la punerea în aplicare a Titlului VI din Codul fiscal, aceasta fiind o lege organică. Astfel, pornind de la prevederile art.72 al Constituţiei Republicii Moldova care stabilesc ierarhia legilor după criteriul forţei juridice menţionăm că în cazurile în care o lege ordinara contravine unei legi organice, urmează să se aplice prevederile legii organice.

Referitor la cazul expus în interpelarea de către APLP nr.20/1 din or.Căuşeni comunicăm că asociaţia în cauză a fost supusă impozitării incorect. Proprietarul locuinţelor neprivatizate din fondul locativ al asociaţiei este primăria or.Căuşeni care conform prevederilor legilor bugetului pe anii 1999-2000 a fost scutită de plata impozitului pe bunurile imobiliare.

Pentru soluţionarea întrebării în cauză Inspectoratul Fiscal Principal de Stat consideră necesară prezentarea de către APLP nr.20/1 – IFS pe jud.Tighina a cererii privind restituirea sumei achitate incorect iar IFS pe jud.Tighina se obligă să verifice şi să restituie suma menţionată asociaţiei în cauză, ţinînd cont de prevederile Legii nr.633-XIII din 10 noiembrie 1995 cu privire la modul de urmărire a impozitelor, taxelor şi altor plăţi.

Concomitent se atenţionează organele fiscale de stat teritoriale privind neadmiterea cazurilor de impozitare incorectă a contribuabililor.