BIZLEXLegislația Republicii Moldova
Documente

Scrisoarea nr.14/3-07/238 din 23.09.2011 privind aspectele fiscale ce ţin de plata indemnizaţiei pentru incapacitatea temporară de muncă cauzată de boli obişnuite sau de accidente nelegate de muncă

Tipul documentului
Documente
Data adoptării
23.09.2011

MINISTERUL FINANŢELOR

Privind aspectele fiscale ce ţin de plata indemnizaţiei pentru incapacitatea

temporară de muncă cauzată de boli obişnuite sau de accidente

nelegate de muncă

(Scrisoarea Ministerului Finanţelor)

nr. 14/3-07/238  din  23.09.2011

 (în vigoare 23.09.2011) 

“Contabilitate şi audit”, 2011, nr.10, pag.118

* * *

Ministerul Finanţelor, în scopul aplicării corecte a legislaţiei fiscale, pentru cunoştinţă şi călăuză în lucru comunică următoarele.

1. Comunicatul informativ al Ministerului Finanţelor nr.26-08/1-10-481/4382/7 din 21 iulie 2011 se anulează.

2. În continuare se prezintă regimul fiscal privind impozitul pe venit aplicat în cazul plăţii indemnizaţiei pentru incapacitatea temporară de muncă cauzată de boli obişnuite sau de accidente nelegate de muncă pentru a doua zi calendaristică.

Începînd cu 01.07.2011, conform art.4 alin.(2) lit.b) din Legea privind indemnizaţiile pentru incapacitate temporară de muncă şi alte prestaţii de asigurări sociale nr.289-XV din 22.07.2004, în redacţia Legii nr.56 din 09.06.2011, pentru a doua zi calendaristică indemnizaţia pentru incapacitatea temporară de muncă cauzată de boli obişnuite sau de accidente nelegate de muncă se plăteşte din mijloacele financiare ale angajatorului.

Totodată, potrivit Codului fiscal nr.1163-XIII din 24.04.1997:

- se permite deducerea cheltuielilor ordinare şi necesare, achitate sau suportate de contribuabil pe parcursul anului fiscal, exclusiv în cadrul activităţii de întreprinzător (art.24 alin.(1));

- compensaţiile nominative plătite păturilor insuficient asigurate, social vulnerabile ale populaţiei, precum şi prestaţiile de asigurări sociale, care nu sînt achitate sub formă de anuităţi reprezintă surse de venit neimpozabile (art.20 lit.h)).

Astfel, avînd în vedere caracterul obligatoriu al cheltuielilor pentru plata indemnizaţiei respective suportate de către angajator, stabilită prin Legea nr.289-XV din 22.07.2004, acestea vor fi permise spre deducere în scopuri fiscale pentru angajator, conform art.24 alin.(1) din Codul fiscal. De asemenea, indemnizaţia sus-menţionată reprezintă sursa de venit neimpozabilă pentru beneficiarii acesteia, conform art.20 lit.h) din Codul fiscal.

Respectiv, agenţii economici care au efectuat reţinerea impozitului pe venit la sursa de plată din indemnizaţiile pentru incapacitatea temporară de muncă urmează să efectueze recalculul acestuia în conformitate cu normele general stabilite.

Prezenta informaţie urmează de adus la cunoştinţa tuturor organelor fiscale teritoriale, precum şi persoanelor cointeresate.