BIZLEXLegislația Republicii Moldova
Documente

Scrisoarea nr.15-09/171 din 26.03.2012 privind modul de perfectare documentară la refacturarea cheltuielilor compensate aferente bunurilor recepţionate de către subiectul impunerii cu TVA, care nu sînt destinate desfăşurării activităţii de întreprinzător şi sînt compensate de către angajaţi

Tipul documentului
Documente
Data adoptării
26.03.2012

MINISTERUL FINANŢELOR

Privind modul de perfectare documentară la refacturarea cheltuielilor

compensate aferente bunurilor recepţionate de către subiectul

impunerii cu TVA, care nu sînt destinate desfăşurării activităţii

de întreprinzător şi sînt compensate de către angajaţi

(Scrisoarea Ministerului Finanţelor)

nr.15-09/171  din  26.03.2012

 (în vigoare 26.03.2012) 

“Contabilitate şi audit”, 2012, nr.4, pag.113

* * *

Ministerul Finanţelor a examinat proiectul comunicatului Inspectoratului Fiscal Principal de Stat cu privire la modul de perfectare documentară la refacturarea cheltuielilor compensate aferente bunurilor recepţionate de către subiectul impunerii cu TVA, care nu sînt destinate desfăşurării activităţii lui de întreprinzător şi sînt compensate de către angajaţi, şi comunică următoarele.

1. Cu referire la compensarea valorii carnetelor de muncă de către angajaţi

Conform art.93 pct.6) din Codul fiscal nr.1163-XIII din 24.04.1997, livrare impozabilă este o livrare de mărfuri, livrare (prestare) de servicii, cu excepţia celor scutite de TVA, efectuate de către subiectul impozabil în procesul activităţii de întreprinzător.

Potrivit art.95 alin.(1) al Codului fiscal, obiecte impozabile constituie livrarea mărfurilor, serviciilor de către subiecţii impozabili, reprezentînd rezultatul activităţii lor de întreprinzător în Republica Moldova.

În conformitate cu pct.80 al Regulamentului privind completarea, păstrarea şi evidenţa carnetului de muncă, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.1449 din 24.12.2007, la întocmirea carnetului de muncă angajatorul încasează de la salariat contravaloarea acestuia.

Astfel, constatăm că carnetele de muncă, transmise angajaţilor cu compensarea cheltuielilor aferente, nu constituie o livrare impozabilă. Prin urmare, la eliberarea carnetelor de muncă angajaţilor pe parcursul lunii calendaristice se va întocmi un registru (listă) cu indicarea informaţiei (numele, prenumele angajatului, funcţia deţinută, seria şi numărul carnetului de muncă, data eliberării şi semnătura angajatului). La finele lunii, în baza registrului privind eliberarea carnetelor se va întocmi factura la suma totală aferentă carnetelor eliberate.

Prin urmare, transmiterea carnetelor de muncă angajaţilor nu reprezintă venit/cheltuieli pentru entitate şi respectiv nici livrare impozabilă cu TVA.

În contabilitatea financiară valoarea carnetelor de muncă procurate de la producător, inclusiv suma TVA, se înregistrează ca majorare a cheltuielilor anticipate curente şi a altor datorii pe termen scurt.

Ulterior, valoarea carnetelor de muncă eliberate angajaţilor se reflectă ca majorare a creanţelor pe termen scurt ale personalului şi diminuare a cheltuielilor anticipate curente.

2. Cu referire la compensarea cheltuielilor personale de către angajaţii entităţii

Angajatorul, în baza facturii fiscale primite de la furnizor/prestator, înregistrează valoarea mărfurilor/serviciilor consumate în cadrul activităţii de întreprinzător în componenţa activelor, cheltuielilor sau consumurilor, iar suma TVA aferentă - în Registrul de evidenţă a procurărilor şi în debitul contului 534 “Datorii privind decontările cu bugetul”.

Totodată, valoarea cheltuielilor personale ale angajaţilor pentru serviciile/mărfurile, ce urmează a fi compensată, inclusiv suma TVA aferentă, care este indicată în aceeaşi factură fiscală, se înregistrează în conturile contabilităţii de gestiune (clasa a 8-a).

Pentru cheltuielile aferente serviciilor de telefonie mobilă, plăţilor pentru prînz, valorii uniformei de serviciu şi altor cheltuieli personale, compensate de către angajat, se întocmeşte un registru (listă) cu indicarea informaţiei specifice pe fiecare angajat şi semnătura acestuia, în baza căruia, la sfîrşitul lunii se eliberează documentul primar cu regim special “factura” în care se vor indica doar cheltuielile aferente compensării. Achitarea cheltuielilor personale ale angajaţilor se poate efectua prin reţineri din salariu sau prin încasarea numerarului în casierie sau la contul curent.

Astfel, suma TVA aferentă mărfurilor/serviciilor compensate de către angajaţi nu se trece în contul datoriilor privind taxa pe valoarea adăugată şi respectiv valoarea mărfurilor/serviciilor compensate nu constituie obiect impozabil.