BIZLEXLegislația Republicii Moldova
Documente

Scrisoarea nr.(17-13-02/1-1749)28 din 03.05.2006 cu privire la intrarea în vigoare a Legii privind instituirea unor măsuri suplimentare de susţinere a activităţii desfăşurate în localităţile din stînga Nistrului ale raionului Dubăsari nr.39-XVI din 02.03.2006

Tipul documentului
Documente
Data adoptării
03.05.2006

INSPECTORATUL FISCAL PRINCIPAL DE STAT
PE LÎNGĂ MINISTERUL FINANŢELOR

Scrisoarea Inspectoratului Fiscal Principal de Stat

nr. (17-13-02/1-1749)28  din  03.05.2006

 (în vigoare 03.05.2006) 

"Contabilitate şi audit", 2006, nr.6, pag.117

* * *

Inspectoratul Fiscal Principal de Stat, în legătură cu intrarea în vigoare a Legii privind instituirea unor măsuri suplimentare de susţinere a activităţii desfăşurate în localităţile din stînga Nistrului ale raionului Dubăsari nr.39-XVI din 02.03.2006 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr.51-54 din 31.03.2006), aduce la cunoştinţa subdiviziunilor sale teritoriale următoarele.

I. Taxa pe valoarea adăugată

Conform art.3 alin.(2) din legea menţionată, rezidenţii zonei economice au dreptul să se înregistreze benevol ca contribuabili ai TVA, adică ei, într-o oricare perioadă de 12 luni consecutive, au efectuat livrări de mărfuri producţie proprie şi/sau servicii în sumă ce depăşeşte 50000 lei, cu excepţia livrărilor scutite de TVA, şi sînt obligaţi să se înregistreze ca contribuabili ai TVA, dacă ei, într-o oricare perioadă de 12 luni consecutive, au efectuat livrări de mărfuri şi/sau servicii în sumă ce depăşeşte 200000 lei, cu excepţia livrărilor scutite de TVA.

La rîndul său, art.2 din legea în cauză stabileşte cine este rezidentul zonei economice şi respectiv asupra cărui subiect are acţiune art.3 alin.(2).

Astfel, în condiţiile acţiunii art.1 alin.(1), subiecţii ce pot beneficia de procedura de înregistrare benevolă pe faptul livrării de mărfuri producţie proprie şi/sau servicii ce depăşeşte 50000 lei urmează să fie înregistraţi pe teritoriul zonei economice care este pe teritoriile în hotarele administrativ-teritoriale ale comunelor Cocieri (satele Coşniţa şi Pohrebea), Molovata Nouă (satele Molovata Nouă şi Roghi), ale satelor Doroţcaia şi Pîrîta din raionul Dubăsari.

II. Impozitul pe venit

Faţă de agenţii economici şi persoanele fizice cetăţeni rezidenţi ai zonei economice în partea ce ţine de administrarea impozitului pe venit se aplică regimul fiscal în modul general stabilit. Aceşti contribuabili determină suma venitului impozabil, achită impozitul pe venit în rate conform art.84 din Codul fiscal, după caz, aplică cotele impozitului pe venit conform art.15 din Codul fiscal, declară veniturile şi prezintă declaraţia cu privire la impozitul pe venit pînă la 31 martie a anului următor anului fiscal de gestiune în conformitate cu prevederile art.83 din Codul fiscal.

Ca excepţie, prevederile art.3 alin.(3) din lege stabilesc că nu se reţine în prealabil, ca parte a impozitului pe venit, suma în mărime de 5% din plăţile efectuate în folosul rezidentului zonei economice persoană fizică la comercializarea mărfurilor produse de către acesta.

De asemenea, persoanele specificate la art.90 alin.(1) din Codul fiscal prezintă inspectoratului fiscal de stat teritorial şi beneficiarilor acestor plăţi dări de seamă şi informaţii în modul prevăzut la art.92 alin.(2)-(4) din Codul fiscal, cu reflectarea în ele a plăţilor efectuate în folosul rezidenţilor zonei economice persoane fizice.

Totodată, veniturile obţinute din comercializarea mărfurilor produse de către persoanele fizice rezidente ale zonei economice reprezintă surse de venit impozabile care urmează a fi declarate şi impozitate în modul general stabilit.

Compensarea sumelor impozitului pe venit în contextul prevederilor art.3 alin.(1) lit.a) din lege se va efectua în conformitate cu Regulamentul cu privire la modul de acordare a compensaţiilor rezidenţilor zonei economice elaborat şi aprobat de Ministerul Finanţelor.

Concomitent, menţionăm că, în conformitate cu prevederile art.3 alin.(7) din Legea nr.39-XVI din 2 martie 2006, aceste compensaţii se consideră surse de venit neimpozabile pentru beneficiarii acestora atît persoane fizice rezidenţi ai zonei economice, cît şi persoane juridice rezidenţi ai zonei economice.

III. Impozitul funciar, contribuţiile asigurării sociale de stat,

primele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală

Vis-a-vis de prevederile art.3 alin.(4) din lege informăm că compensarea sumelor respective se va efectua în conformitate cu mecanismul compensatoriu prevăzut de Regulamentul elaborat şi aprobat de Ministerul Finanţelor.

Totodată, este de menţionat că în partea ce ţine de impozitul şi plăţile respective prin legea nominalizată nu au fost stabilite careva facilităţi la plata acestora, respectiv, deţinătorii terenurilor agricole, situate după traseul Rîbniţa-Tiraspol, urmează să le achite pe principii generale.