BIZLEXLegislația Republicii Moldova
Documente

Scrisoarea nr.17-13-02/1-82 din 05.01.2006 privind scutirea de TVA în cazurile proprietătii întreprinderilor falimentate (insolvabile) şi anulării înregistrării ca plătitor al TVA

Tipul documentului
Documente
Data adoptării
05.01.2006

INSPECTORATUL FISCAL PRINCIPAL DE STAT
PE LÎNGĂ MINISTERUL FINANŢELOR

Scrisoarea Inspectoratului Fiscal Principal de Stat

nr. 17-13-02/1-82  din  05.01.2006

 (în vigoare 05.01.2006) 

"Contabilitate şi audit", 2006, nr.2, pag.117

* * *

Inspectoratul Fiscal Principal de Stat, în scop cognitiv, asupra aplicării prevederilor art.103 alin.(1) pct.8) din titlul III al Codului fiscal, inclusiv în cazul anulării înregistrării ca plătitor de TVA, relatează.

În conformitate cu art.103 alin.(1) pct.8) din Codul fiscal, TVA nu se aplică la proprietatea întreprinderii declarată falimentară1.

________________

1 Falimentară - insolvabilă. Se reglementează prin Legea insolvabilităţii nr.632-XV din 14 noiembrie 2001 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr.139-140 din 15 noiembrie 2001, partea I, art.1082).

Conform art.2 din Legea insolvabilităţii, insolvabilitatea prezintă situaţia financiară a debitorului caracterizată prin incapacitatea de a-şi onora obligaţiile de plată. Procesul de insolvabilitate poate consta în restructurarea sau lichidarea debitorului ca subiect de drept.

În cazul insolvabilităţii iniţiate care se finalizează cu lichidarea debitorului ca subiect de drept, livrarea proprietăţii materializată prin stocul de mărfuri şi mijloace fixe se atribuie la categoria de bunuri scutite de TVA şi respectiv nu intervine obligaţiunea de calculare a TVA la valoarea acestora (bază: art.103 alin.(1) pct.8) din Codul fiscal).

Redacţia Codului fiscal nu specifică termenul de extindere a scutirii, însă prin art.2 şi art.15 lit.d) din Legea insolvabilităţii se limitează durata procedurii de restructurare şi se specifică dreptul de scutire a unei cote din TVA pentru acoperirea cheltuielilor de restructurare a întreprinderii, cu condiţia îndeplinirii măsurilor preconizate în acordul-memorandum. Astfel, scutirea este limitată în timp şi respectiv aceasta nu se extinde pentru livrarea proprietăţii efectuate după restructurare2.

________________

2 Privind durata procesului de restructurare urmează de ţinut cont de prevederile legii sus-numite.

Scutirile sus-descrise sînt aplicabile şi în cazul în care Serviciul fiscal sau agentul economic iniţiază anularea înregistrării ca plătitor de TVA. Astfel, la situaţia specificată de art.113 alin.(3) din Codul fiscal stocul de mărfuri şi mijloace fixe (integral la lichidarea patrimoniului şi în limita descrisă la restructurarea patrimoniului) se atribuie la categoria de bunuri a căror livrare se scuteşte de TVA.

Concomitent, se atenţionează precum că scutirea de TVA nu se va extinde pentru serviciile prestate de întreprinderi în proces de restructurare sau lichidare, adică insolvabilitatea şi respectiv calcularea TVA la valoarea acestora se va efectua pe principii general stabilite.