Scrisoarea nr.(17-13-02/1-954)6 din 11.03.2003 privind modificările şi completările produse în titlurile III şi IV ale Codului fiscal
INSPECTORATUL FISCAL PRINCIPAL DE STAT
PE LÎNGĂ MINISTERUL FINANŢELOR
Privind modificările şi completările produse
în titlurile III şi IV ale Codului fiscal
(Scrisoarea Inspectoratului Fiscal Principal de Stat)
nr. (17-13-02/1-954)6 din 11.03.2003)
(în vigoare 11.03.2003)
Contabilitate şi audit, 2003, nr.3, pag.117
* * *
Inspectoratul Fiscal Principal de Stat, în legătură cu intrarea în vigoare a Legii pentru modificarea şi completarea titlurilor III şi IV din Codul fiscal nr.1527-XV din 12 decembrie 2002, aduce la cunoştinţă următoarele.
Începînd cu 31.12.02 (data publicării legii menţionate în Monitorul Oficial nr.190-197) sînt operate modificări de ordin redacţional în art.93 pct.11), care stabilesc noţiunea de export de servicii. Prin redacţia este concretizat că exportul de servicii reprezintă situaţia cînd locul livrării serviciilor se află în afara Republicii Moldova.
Art.97 este completat cu un alineat nou (4), care stabileşte că valoarea impozabilă a livrării impozabile de mărfuri (servicii) efectuate de către un subiect al impunerii nu poate fi mai mică decît cheltuielile pentru producerea lor sau preţul de procurare a mărfurilor livrate, sau preţul de cost al serviciilor prestate, cu excepţia cazurilor cînd marfa şi-a pierdut calităţile sale de consum, cu condiţia confirmării acestui fapt de către organele şi serviciile abilitate cu astfel de funcţii.
De aceea, la determinarea valorii impozabile cu TVA, începînd cu 31.12.02, în toate cazurile urmează a se conduce de prevederile art.97, iar referitor la situaţiile specificate în art.97 alin.(2), art.99 alin.(1), (2), (3) şi (5) şi art.113 alin.(4) în calitate de bază impozabilă serveşte valoarea de piaţă.
Astfel, cu excepţia cazurilor indicate în art.97 alin.(2), art.99 alin.(1), (2), (3) şi (5) şi art.113 alin.(4), subiectul impozabil - furnizor, ce efectuează livrarea de mărfuri şi servicii la valoarea mai mică decît cheltuielile pentru producerea lor sau preţul de procurare, sau preţul de cost al serviciilor, calculează TVA, luînd ca bază impozabilă cheltuielile pentru producerea lor sau preţul de procurare, sau preţul de cost al serviciilor. Subiectul impozabil - cumpărător, în baza art.102 alin.(1) din Codul fiscal, beneficiază de dreptul la trecerea în cont a sumei TVA achitată sau care urmează a fi achitată furnizorului. Urmează de menţionat că în condiţiile satisfacerii cerinţelor stabilite prin art.98 valoarea impozabilă ajustată a livrării impozabile de mărfuri şi servicii nu trebuie să fie mai mică decît cheltuielile pentru producerea lor sau preţul de procurare, sau preţul de cost al serviciilor.
În situaţiile cînd se efectuează livrări de active supuse uzurii valoarea impozabilă cu TVA nu trebuie să fie mai mică decît valoarea de bilanţ a activelor în cauză (art.99 alin.(6) din Codul fiscal).
Art.101 alin.(5) este completat în final cu propoziţia, prevederile căreia indică căile posibile de direcţionare a impozitului acceptat spre restituire.
Astfel, la cererea contribuabilului TVA spre restituire poate fi îndreptată în contul stingerii datoriilor proprii faţă de bugetul de stat, bugetele unităţilor administrativ-teritoriale, bugetul asigurărilor sociale de stat şi în contul stingerii plăţilor administrate de organele vamale, iar în lipsa datoriilor – în contul de decontare al agentului economic.
De asemenea, la cererea contribuabilului, sumele în cauză pot fi îndreptate la stingerea datoriilor faţă de buget existente la creditorii lui. Modalitatea de stingere a datoriilor creditorilor este expusă în circulara Ministerului Finanţelor nr.17-8-6/5006 din 14.11.2002.
Prin completările operate în art.102 alin.(1) s-a stabilit că subiecţilor impunerii înregistraţi în conformitate cu art.112 li se permite trecerea în cont a sumei TVA achitată sau care urmează a fi achitată furnizorilor, aferentă cheltuielilor efectuate pînă la momentul înregistrării şi legate de procurarea mijloacelor fixe, de construcţia şi reconstrucţia obiectelor cu destinaţie de producţie în agricultură, de crearea şi întreţinerea plantaţiilor tinere, de creşterea tineretului animal şi întreţinerea cirezilor.
Trecerea în cont indicată se efectuează în conformitate cu cerinţele art.102 alin.(6) din titlul III al Codului fiscal.
Sumele TVA se înscriu în Registrul de evidenţă a procurărilor al subiectului impozabil în prima perioadă fiscală din data înregistrării.
S-a modificat de asemenea redacţia art.111 care a stabilit locul livrării serviciilor în funcţie de genul lor, în legătură cu care fapt explicaţiile acordate anterior pînă la data de 31 decembrie 2002 în partea ce contravine prevederilor art.111 în redacţia Legii nr.1527-XV din 12 decembrie 2002 îşi pierd valabilitatea.
Completările operate în titlul IV din Codul fiscal prin legea menţionată se referă la nota din anexa la titlul IV. Astfel, în urma completării punctului 6 din nota la anexa la titlul IV, începînd cu 31.12.02, s-a stabilit că prin derogare de la prevederile art.125 din Codul fiscal, în cazul utilizării mărfurilor atribuite la poziţiile tarifare 270710100, 270720100, 270730100, 270750, 270900100, 271000110 – 271000590, 290110, 290124110, 290124190, 290129, 290211, 290219, 290220100, 290230, 290244, 290290900, 290511000 – 290513000, 290514, 290515000, 290516, 2909, 381400900 şi 381710 în calitate de materie primă pentru producerea şi/sau prelucrarea mărfurilor care nu sînt supuse accizelor sau utilizarea mărfurilor atribuite la poziţiile tarifare 271000260, 27100370 şi 271000510 în calitate de combustibil (carburanţi) în aviaţia civilă, trecerea în cont a sumelor accizelor se efectuează în formă de stingere a restanţelor plătitorului faţă de buget la alte impozite şi taxe, iar în lipsa restanţelor sumele accizelor se transferă în contul de decontare al agentului economic.
| ŞEFUL INSPECTORATULUI | Mihai POP |