Scrisoarea nr.17-2-14/182-748 din 24.02.2003 privind particularităţile calculării şi achitării contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii în anul 2003
INSPECTORATUL FISCAL PRINCIPAL DE STAT
PE LÎNGĂ MINISTERUL FINANŢELOR
Particularităţile calculării şi achitării contribuţiilor de
asigurări sociale de stat obligatorii în anul 2003
nr. 17-2-14/182-748 din 24.02.2003
(în vigoare 24.02.2003)
* * *
În perioada anului 2003 pe problemele calculării, achitării, perceperii contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii şi urmăririi sumelor datorate bugetului în cauză urmează a se conduce de Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2003 nr.1519-XV din 6 decembrie 2002 (Monitorul Oficial nr.190-197 din 31.12.2002), Legea privind sistemul public de asigurări sociale nr.489-XIV din 8 iulie 1999 (Monitorul Oficial nr.1-4 din 6 ianuarie 2000), Titlul V al Codului Fiscal (M.O. nr.1-3 din 4 ianuarie 2002), şi cu alte acte legislative şi normative în vigoare ce ţin de asigurarea socială de stat în Republica Moldova.
I. Modificările privind baza lunară de calcul a contribuţiilor
de asigurări sociale de stat şi taxele fixe
Baza lunară de calcul la care se calculează contribuţia de asigurări sociale de stat obligatorii, conform anexei nr.4 la Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2003 a suferit modificări în raport cu cea din 2002 la următoarele poziţii şi anume:
la lit.a)
- angajatorii calculează şi achită contribuţii conform tarifului în mărime de 29 la sută la fondul de retribuire a muncii şi la alte recompense pentru persoanele angajate prin contract individual de muncă, ori prin alte contracte, în vederea executării de lucrări, sau prestării de servicii, pentru cetăţeni ai Republicii Moldova angajaţi prin contract în proiecte, instituţii şi organizaţii internaţionale, indiferent de sursa finanţării activităţilor, pentru persoanele care desfăşoară activitate în funcţie electivă, sau sunt numite în autorităţi executive sau legislative;
la lit.b)
- proprietarii de terenuri agricole, indiferent de forma juridică de organizare achită contribuţii de asigurări sociale de stat în mărime de 1,7 lei pentru o unitate grad/hectar de teren agricol pentru fiecare proprietar;
la lit.c)
- angajatorii calculează şi achită contribuţii conform tarifului în mărime de 4,3 la sută la fondul de retribuire a muncii şi la alte recompense ale invalizilor şi pensionarilor pentru invalizii şi pensionarii angajaţi în asociaţiile obşteşti ale invalizilor şi pensionarilor, înregistrate conform Legii nr.837-XIII din 17 mai 1996 cu privire la asociaţiile obşteşti, cu condiţia că acestea desfăşoară activitate economică de producţie, de comerţ şi de mediere, pentru invalizii şi pensionarii angajaţi în întreprinderile didactice de producţie ale Societăţii Orbilor şi ale Societăţii Surzilor, la Combinatul Republican Didactic de producţie al invalizilor “Bunătate” şi în întreprinderile didactice de producţie “Handi” şi “Sfera”;
la lit.e)
- angajatorii pentru persoanele care beneficiază de indemnizaţii pentru incapacitate temporară de muncă şi de indemnizaţie în caz de sarcină şi lăuzie calculează contribuţii conform tarifului de 29 la sută la indemnizaţia pentru incapacitate temporară de muncă şi la indemnizaţia în caz de sarcină şi lăuzie;
la lit.f)
- persoanele fizice care arendează terenuri agricole (cu excepţia celor, cărora li se calculează salarii) achită contribuţii în mărime de 576 lei anual pentru fiecare persoană;
la lit.g)
- fondatorii de întreprinderi individuale achită 653 lei anual pentru fiecare fondator, în cazul iniţierii procesului de lichidare a întreprinderilor individuale, conform pct.3 din anexa nr.4 la Legea sus menţionată, contribuţiile de asigurări sociale de stat obligatorii se calculează şi se plătesc pînă la expirarea termenului-limită de înaintare a creanţelor de către creditori şi anume de 2 luni din momentul publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova a avizului de lichidare;
la lit.h)
- avocaţii şi notarii care au obţinut licenţa în modul stabilit de lege, indiferent de forma juridică de organizare calculează şi achită contribuţii în mărimea taxei lunare fixe, calculate conform tarifului de 29 la sută la baza de calcul egală cu trei salarii medii lunare pe economie prognozate pe anul 2003;
Modalitatea de calculare a sumei lunare a contribuţiei de
asigurări sociale de stat pentru fiecare notar şi avocat
Dat fiind faptul că conform Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr.1746 din 31 decembrie 2002 salariul mediu lunar prognozat pentru anul 2003 constituie 818 lei, orice notar şi avocat, în anul 2003 este obligat să achite lunar în bugetul asigurărilor sociale de stat suma de 711,66 lei {(818 lei × 3) × 29%}
la lit.i)
- titularii de patentă de întreprinzător achită contribuţii în mărimea stabilită de Legea nr.93-XIV din 15 iulie 1998 cu privire la patenta de întreprinzător, dar nu mai puţin de 653 lei pe an;
la lit.j)
- persoanele angajate prin contract în străinătate achită 653 lei anual pentru o persoană, dacă acordurile şi convenţiile internaţionale la care Republica Moldova este parte nu prevăd alte condiţii;
Notă:
În sensul prezentei legi se consideră recompensă orice sumă plătită de angajator către angajatul său (ori în folosul lui) pentru lucrări şi servicii, cu excepţia drepturilor şi veniturilor prevăzute în anexa nr.7. (Noţiunea menţionată este stabilită în nota la anexa nr.4 la Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2003)
Conform art.6 (1) din Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2003 contribuţia individuală de asigurări sociale de stat obligatorii, datorată de salariaţii asiguraţi, angajaţi prin contract individual de muncă sau prin alte contracte în vederea îndeplinirii de lucrări sau prestării de servicii, se stabileşte în proporţie de 1% din salariu şi din celelalte recompense.
În conformitate cu art.6 (2) din Legea menţionată, baza lunară de calcul a contribuţiei individuale de asigurări sociale nu poate depăşi plafonul de 3 salarii medii lunare pe economie, prognozat pentru anul 2003 şi aprobat de Guvern.
Potrivit alin.2 al lit.e) din pct.2 al anexei nr.4 la Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2003, pentru persoanele cărora li s-au calculat contribuţii de asigurări sociale de stat obligatorii la ajutor de şomaj, la indemnizaţie pentru incapacitate temporară de muncă şi la indemnizaţie în caz de sarcină şi lăuzie se calculează şi se plăteşte contribuţie individuală de asigurări sociale în proporţie de 1%.
În temeiul alin.3 al lit.e) din pct.2 al anexei nr.4 la legea menţionată contribuţia de asigurări sociale de stat obligatorii conform tarifului de 29% la ajutorul de şomaj, indemnizaţia pentru incapacitate temporară de muncă, la indemnizaţia în caz de sarcină şi lăuzie, precum şi contribuţia individuală în proporţie de 1% din aceste drepturi le suportă, prin fondurile respective, bugetul asigurărilor sociale de stat.
Cîteva exemple de aplicare a tarifelor în anul 2003
Exemplul 1. O gospodărie ţărănească care este fondată de 2 fondatori are în proprietate 3 ha de teren agricol cu bonitatea de 72 grade şi nu are angajaţi. La 1 martie 2003 fondatorii au dat în arendă cîte 1 ha de teren agricol cu aceiaşi bonitate, unul la o persoană fizică căreia nu i se calculează salarii, iar altul unei persoane fizice angajate în cîmpul muncii, căreia angajatorul îi calculează salariul.
Contribuţiile de asigurări sociale de stat pentru anul 2003 se vor calcula în modul următor:
- calculul contribuţiilor la terenurile agricole, privind asigurarea socială a proprietarilor de pămînt se efectuează de către CNAS, în temeiul informaţiei prezentate de către autorităţile administraţiei publice locale pînă la data de 20 ianuarie 2003 (art.25 (2) al Legii bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2003). Achitarea se efectuează de către proprietari în două părţi egale pînă la 1 septembrie şi 1 noiembrie 2003 prin perceptori fiscali {(lit.b) din anexa 5 la legea menţionată)}:
(3 ha × 72 grade × 1,7 lei) = 367,2 lei,
unde:
3 ha – teren agricol în proprietatea fondatorilor gospodăriei ţărăneşti;
72 grade – bonitatea solului;
1,7 lei – tariful contribuţiilor;
367,2 lei – suma spre achitare de către proprietarii de terenuri agricole prin intermediul perceptorilor fiscali.
- Persoana fizică, căreia nu i se calculează salarii şi a luat în arendă 1 ha de teren agricol este obligată, conform lit.f) din anexa nr.4 să achite la bugetul asigurărilor sociale de stat de sine stătător contribuţii proporţional perioadei de timp a anului 2003, în care a arendat teren agricol de la proprietarii de pămînt în mărime de 480 lei (576 lei : 12 luni × 10 luni);
- Persoana fizică care a arendat teren agricol, dar căreia i se calculează salarii, nu achită contribuţii pentru terenurile arendate.
Prin urmare, la terenul agricol de 3 hectare se calculează contribuţii în mărime de 847,2 lei, dintre care 367,2 lei se achită de către proprietarii de terenuri agricole prin perceptorii fiscali din primării, iar 480 lei de către persoana fizică care a arendat teren agricol, şi căreia nu i se calculează salarii în anul 2003.
Exemplul 2. O gospodărie agricolă desfăşoară activitate pe 400 ha de teren agricol cu bonitatea 67 grade, care aparţine statului şi nu este pasibil privatizării, cu forţele a 150 angajaţi. Admitem că pentru anul 2003 angajaţilor li se va plăti 764 mii lei. Suma medie lunară a salariilor angajaţilor nu depăşeşte suma de 2454 lei (818 lei × 3), ce prezintă baza lunară maximă de calcul a contribuţiilor individuale de asigurări sociale obligatorii.
Contribuţiile de asigurări sociale de sfat pentru anul 2003 se vor calcula în modul următor:
- calculul contribuţiilor la terenurile agricole nu se efectuează, deoarece obligaţia de a calcula contribuţii la terenurile agricole o au doar proprietarii de terenuri, dar nu acei ce activează pe terenuri luate în posesie de la stat.
- contribuţii se calculează doar la fondul de retribuire a muncii:
(764 mii lei × 29%) + (764 mii lei × 1%) = 229,2 mii lei,
unde:
764 mii lei – fondul de retribuire a muncii pentru anul 2003,
29% şi 1% – tarifele contribuţiilor de asigurări sociale de stat.
Gospodăria agricolă menţionată are obligaţia de a calcula şi achita în anul 2003 la bugetul asigurărilor sociale de stat contribuţii în mărime de 229,2 mii lei.
Exemplul 3. SRL “Pămînt” este fondată de cîţiva proprietari de terenuri agricole, cărora le aparţin 250 hectare de teren agricol cu bonitatea 65 grade şi cîteva persoane care nu dispun de terenuri agricole proprii. Pentru a prelucra pămîntul, sunt angajaţi pe contract individual de muncă fondatorii şi alte persoane care nu dispun de terenuri proprii. Admitem, că fondul de retribuire a muncii pentru anul 2003 va constitui 478000 lei, inclusiv al proprietarilor de terenuri agricole 290000 lei.
Contribuţiile de asigurări sociale de stat pentru terenurile agricole în anul 2003 se vor achita de către proprietarii de terenuri agricole:
- achitarea se efectuează în două părţi egale pînă la 1 septembrie şi 1 noiembrie 2003 {(lit.b) din anexa 5 la legea menţionată}:
(250 ha × 65 grade × 1,7 lei) – 27625 lei,
unde:
250 ha – terenul agricol ce aparţine proprietarilor de pămînt;
65 grade – bonitatea solului;
27625 lei – contribuţii calculate la terenuri agricole.
Respectiv 13812,5 lei (27625 lei : 2) urmează a fi adunaţi pînă la 1 septembrie 2003, iar a doua parte, în mărime de 13812,5 lei se vor achita pînă la 2 noiembrie 2003.
Contribuţiile calculate la fondul de retribuire a muncii urmează a fi achitate de către angajatori în modul următor:
- dat fiind că conform lit.a) din anexa nr.4 la Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2003, nu prevede oarecare excepţii, angajatorii calculează contribuţiile la fondul total de retribuire a muncii, care în cazul dat vor constitui 143400 lei {(478000 lei × 29%) + (478000 lei × 1%)}.
Respectiv, SRL “Pămînt” urmează a calcula şi achita în anul 2003 la bugetul asigurărilor sociale de stat contribuţii în sumă de 143400 lei, iar proprietarii de terenuri agricole, prin perceptorii fiscali vor achita la acest buget contribuţii în sumă de 27625 lei.
Exemplul 4. Admitem că o persoană fizică a desfăşurat activitate pe parcursul întregului an 2003 în temeiul patentei de întreprinzător, suma lunară a căreia constituie 90 lei, suma anuală constituind 1080 lei. Respectiv, suma anuală a contribuţiilor în mărime de 30% din suma patentei, transferată la bugetul asigurărilor sociale de stat constituie 324 lei (1080 lei × 30% : 100%).
Dat fiind faptul că conform lit.i) din anexa 4 la Lege titularul patentei de întreprinzător, pentru a beneficia de o pensie minimă şi în caz de deces, are obligaţia de a achita anual nu mai puţin de 653 lei, acesta, în cazul achitării la bugetul menţionat a unei sume mai mici, trebuie să achite diferenţa între 653 lei şi suma plătită în temeiul unui contract individual de asigurări sociale, încheiat cu CNAS. În conformitate cu condiţiile exemplului nostru titularul de patentă urmează să achite de sine stătător 329 lei (653 lei – 324 lei).
Se atrage atenţia secţiilor de popularizare şi a secţiilor persoane fizice ale organelor fiscale teritoriale la necesitatea de a aduce la cunoştinţa titularilor patentelor de întreprinzător stipulările lit.i) din anexa nr.4 la Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2003 şi modul de soluţionare a problemei. Urmează de a explica că în caz contrar titularii de patentă nu vor fi asiguraţi pentru perioada anului 2003.
Exemplul 5. Admitem, că o întreprindere a calculat pentru 10 zile calendaristice din luna ianuarie (5 zile lucrătoare) salariu în sumă de 1100 lei şi indemnizaţie pentru incapacitate temporară de muncă pentru 21 zile calendaristice (16 zile lucrătoare) din această lună în sumă de 1900 lei. Contribuţii individuale, în acest, caz, se vor calcula în modul următor.
Reieşind din faptul că limitarea bazei de calcul a contribuţiilor de asigurări sociale de stat cu trei salarii medii lunare pe economie, prognozate pentru anul 2003 se extinde şi asupra cazurilor calculării contribuţiilor individuale din indemnizaţii pentru incapacitate temporară de muncă, contribuţiile individuale ale lucrătorului se vor calcula la suma salariului calculat şi a indemnizaţiei calculate pentru luna ianuarie, dar la o sumă nu mai mare de 2454 lei. În cazul concret dat contribuţiile individuale pentru luna ianuarie vor constitui 24,54 lei {(1100 lei × 1%) + (2454 lei – 1100 lei) × 1%)}. Respectiv, în cazul dat, se calculează 1% în cuantum de 11 lei din suma salariului calculat, în mărime de 1100 lei şi 1% în cuantum de 1354 lei din suma indemnizaţiei calculate pentru incapacitate temporară de muncă în mărime de 1354 lei. La restul sumei în mărime de 546 lei (1900 lei – 1354 lei) contribuţii individuale nu se calculează.
Atragem atenţia la faptul că 11 lei se reţin din salariul angajatului şi se transferă la bugetul asigurărilor sociale de stat, iar 13,54 lei nu se reţin din indemnizaţia de incapacitate de muncă a angajatului, dar se acceptă ca cheltuieli din bugetul asigurărilor sociale de stat.
Exemplul 6. Admitem că un lucrător s-a eliberat din serviciu la 15 ianuarie 2003 şi cu data de 16 ianuarie s-a angajat la altă întreprindere. La locul vechi de lucru a primit salariu în mărime de 1000 lei şi au fost calculate contribuţii individuale în mărime de H) lei. La locul nou de lucru lucrătorul a primit 2100 pentru a doua jumătate a lunii ianuarie 2003. În acest caz, pentru a nu încălca prevederile art.6(2) din Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2003, urmează ca lucrătorul să prezinte la locui nou de lucru certificat, privind suma salariului şi a contribuţiilor individuale calculate pentru prima jumătate a lunii ianuarie, iar la locul de lucru nou se calculează contribuţii individuale din diferenţa între suma de 2454 lei şi suma salariului achitat la locul vechi de lucru, în condiţiile prezentului exemplu la locul nou de lucru se vor calcula contribuţii individuale în mărime de 14,54 lei (2454 lei – 1000 lei) × 1%.
II. Termenele de transferare a contribuţiilor de asigurări sociale
de stat obligatorii şi de prezentare a dărilor de seamă
În perioada anului 2003, în conformitate cu anexa nr.5 la Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2003, sunt modificate, în raport cu anul precedent, termenele de plată a contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii şi a prezentării dărilor de seamă după care urmează:
pentru contribuabilii specificaţi la lit.a)
- angajatorii persoane juridice şi fizice, indiferent de tipul de proprietate şi forma juridică de organizare transferă contribuţiile la data achitării salariului şi altor recompense şi prezintă dările de seamă pînă la data de 20 a lunii imediat următoare trimestrului de gestiune,
pentru contribuabilii specificaţi la lit.b)
- proprietarii de terenuri agricole, indiferent de forma juridică de organizare transferă contribuţiile pînă la 1 septembrie şi 1 noiembrie 2003 în părţi egale din suma anuală. În ce priveşte dările de seamă, proprietarii de terenuri agricole care nu au angajaţi nu le prezintă, iar acei care au angajaţi le prezintă în termenul stipulat la lit.a) (trimestrial, pînă la data de 20 a lunii următoare trimestrului de gestiune;
pentru contribuabilii specificaţi la lit.c)
- fondatorii de întreprinderi individuale, persoanele fizice, care arendează terenuri agricole (cu excepţia celor cărora li se calculează salarii) transferă lunar, pînă la data de 16 a lunii imediat următoare celei de gestiune, în proporţie de 1/12 parte din suma anuală a contribuţiilor şi darea de seamă o prezintă trimestrial pînă la data de 16 a lunii imediat următoare trimestrului de gestiune;
pentru contribuabilii specificaţi la lit.d)
- pentru titularii patentei de întreprinzător contribuţiile se transferă la data primirii patentei, sau a prelungirii termenului ei de valabilitate, dări de seamă titularii de patentă nu prezintă;
pentru contribuabilii specificaţi la lit.e)
- persoanele angajate prin contract în străinătate achită contribuţiile de asigurări sociale de stat la momentul înregistrării contractului de muncă la Casa Naţională de Asigurări Sociale, dări de seamă nu prezintă;
pentru contribuabilii specificaţi la lit.f)
- avocaţii şi notarii transferă contribuţiile lunar, pînă la data de 15 a lunii imediat următoare celei de gestiune şi dările de seamă le prezintă trimestrial, pînă la data de 15 a lunii imediat următoare trimestrului de gestiune.
III. Facilităţile, prevăzute pentru contribuabili pentru anul 2003
la achitarea plaţilor obligatorii la bugetul asigurărilor
sociale de stat
1. În temeiul art.11(3) din Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2003 gospodăriilor ţărăneşti (de fermier) nu li se calculează penalitate.
2. În conformitate cu alin.(1) al art.23 din Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2003 Parlamentul, la propunerea Guvernului, este în drept să anuleze penalităţile pentru nevirarea în termen a contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii, calculate şi neachitate la situaţia din 1 ianuarie 2002 contribuabililor care virează, în termen şi integral, obligaţiile curente la bugetul asigurărilor sociale de stat din salariul calculat lunar şi plătit pînă la data de 20 a lunii următoare celei de gestiune în termenele stabilite de lege şi care transferă datoriile istorice conform acordului încheiat cu Casa Naţională de Asigurări Sociale. Din momentul încheierii acordului cu Casa Naţională de Asigurări Sociale, contribuabilului nu i se calculează penalităţi, în cazul în care acesta nu respectă condiţiile acordului, penalitatea i se recalculează de la data încheierii acordului.
3. În temeiul alin.(2) al art.23, contribuabilii care nu au datorii la plata salariilor şi contribuţiilor de asigurări sociale de stat beneficiază de anularea penalităţilor fără încheierea unui acord de reeşalonare a datoriilor.
4. Conform art.24 (1) din Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2003, agenţii economici producători care, conform situaţiei de la 1 ianuarie 2003, nu au datorii faţă de bugetul asigurărilor sociale de stat şi transferă regulat şi integral suma obligaţiilor curente din salariul plătit, pot beneficia, la solicitare, în baza acordului încheiat cu Casa Naţională de Asigurări Sociale, de o reducere a tarifului contribuţiei de asigurări sociale de la 29% pînă la 25% la fondul de retribuire a muncii şi alte recompense, dacă suma contribuţiilor de asigurări sociale de stat calculate conform tarifului calculat cu reducere este mai mare cu 10% decît suma contribuţiilor plătite în aceiaşi perioadă a anului precedent şi dacă păstrează numărul de personal angajat şi creează noi locuri de muncă.
În cazul cînd nu respectă condiţiile stipulate în acordul menţionat la alineatul (1), agentului economic, după verificarea trimestrială, i se vor recalcula, conform tarifelor iniţiale prevăzute în prezenta lege, contribuţiile de asigurări sociale de stat obligatorii din data intrării în vigoare a acordului.
IV. Administrarea contribuţiilor la bugetul
asigurărilor sociale de stat
În temeiul art.11 (1) al Legii bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2003, contribuabilii la bugetul menţionat prezintă trimestrial Casei Naţionale de Asigurări Sociale dări de seamă despre sumele contribuţiilor calculate şi vărsate la bugetul asigurărilor sociale de stat. În scopul administrării de către Serviciul Fiscal de Stat a contribuţiilor de asigurări sociale de stat Casa Naţională de Asigurări Sociale prezintă acestui serviciu informaţie despre suma contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii, calculate şi plătite de către contribuabili.
Conform art.30 din Legea privind sistemul public de asigurări sociale nr.489-XIV din 8 iulie 1999 (modificările incluse prin Legea pentru modificarea şi completarea unor acte legislative nr.1163-XV din 27 iunie 2002, M.O. nr.100-101 din 11 iulie 2002), în cazul neplăţii în termen a contribuţiilor la bugetul asigurărilor sociale de stat, măsurile de executare silită, inclusiv înaintarea în organele bancare a dispoziţiilor “incaso” se aplică de către organele Serviciului Fiscal de Stat, conform legislaţiei fiscale.
În conformitate cu art.35 (1) din Legea privind sistemul public de asigurări sociale (modificarea inclusă prin Legea 521-XV din 11 octombrie 2001, M.O. nr.131-132 din 31 octombrie 2001) colectarea contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii, controlul corectitudinii calculării şi virării lor în termen la bugetul asigurărilor sociale de stat se efectuează de către organele Serviciului Fiscal de Stat în conformitate cu drepturile atribuite acestora.
Potrivit art.35 (4) din Legea privind sistemul public de asigurări sociale, sumele datorate sub orice formă Casei Naţionale de Asigurări Sociale se vor urmări ca şi veniturile statului prin organele Ministerului Finanţelor şi prin completele specializate pentru asigurări sociale ale tribunalelor şi ale Curţii de Apel.
V. Responsabilitatea contribuabililor şi persoanelor cu funcţii
de răspundere pentru neonorarea obligaţiunilor către
bugetul asigurărilor sociale de stat
1. Aplicarea sancţiunilor financiare
În conformitate cu art.11 (4) din Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2003, diminuarea cuantumului de contribuţii de asigurări sociale de stat obligatorii se sancţionează cu amendă egală cu sumă diminuării.
Conform art.11 (5) din legea menţionată, diminuarea sau tăinuirea fondului de retribuire a muncii şi altor recompense, din care urmau să fie calculate contribuţii de asigurări sociale de stat obligatorii, se sancţionează cu amendă egală cu suma contribuţiilor calculate la suma diminuării sau tăinuirii. În temeiul art.11 (6) din legea menţionată anterior, pe lîngă amenda aplicată conform alineatelor (4) şi (5), de la contribuabili se percepe suma cu care s-au diminuat contribuţiile de asigurări sociale de stat obligatorii ori suma contribuţiilor calculate la suma cu care a fost diminuată baza de calcul şi i se va calcula penalitate pentru nevirarea lor în termen la bugetul asigurărilor sociale de stat.
2. Calcularea penalităţii
Pentru neplata în termen a contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii contribuabililor, cu excepţia gospodăriilor ţărăneşti (de fermier), în temeiul art.11(3) din Legea bugetului asigurărilor sociale de stat se calculează, în perioada anului 2003, penalitate în proporţie de 0,1% din suma datoriei pentru fiecare zi de întîrziere.
Suma restantă se consideră suma contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii, calculată de la fondul de retribuire a muncii şi alte recompense ce revine salariului achitat, indiferent de sursa achitării (bănească sau naturală) şi nevirată în termen în bugetul asigurărilor sociale de stat.
3. Responsabilitatea administrativă a contribuabililor
Pentru contravenţiile administrative prevăzute la art.1622, 163, 1634, conform prevederilor alin.5) al art.2211 din Codul cu privire la contravenţiile administrative, să examineze cazurile cu privire la contravenţiile administrative şi să aplice sancţiuni administrative sub formă de amenzi în numele organelor de control fiscal sunt în drept şefii inspectoratelor fiscale de stat de toate nivelurile şi adjuncţii lor. Sancţiunile pentru încălcările comise la defalcarea contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii, incluse în Codul cu privire la contravenţiile administrative prin Legea nr.390-XV din 20 iulie 2001 sunt expuse detaliat în scrisoarea Inspectoratului Fiscal Principal de Stat nr.10-14-13/513-5879 din 02 noiembrie 2001.
Pentru contravenţiile prevăzute la alineatul 3 art.162 din Codul menţionat, organele fiscale întocmesc procese-verbale şi le transmit CNAS pentru a le examina şi a aplica sancţiunea respectivă.
Pentru contravenţiile comise conform art.1622 din Codul în cauză, CNAS întocmesc procese-verbale şi le transmit SFS pentru examinare şi aplicarea sancţiunilor respective.
După aplicarea sancţiunilor administrative respective, către contribuabilii restanţieri pot fi aplicate sancţiuni conform art.1641, 1642, şi 1646 ale Codului Penal. În acest scop IFS teritoriale trebuie să prezinte în adresa organelor de resort listele restanţierilor la bugetul asigurărilor sociale de stat.
| ŞEFUL INSPECTORATULUI | |
| FISCAL PRINCIPAL DE STAT | Mihai POP |
| PREŞEDINTELE CASEI NAŢIONALE | |
| DE ASIGURĂRI SOCIALE | Tamara ŞUMSCAIA |