BIZLEXLegislația Republicii Moldova
Documente

Scrisoarea nr.17-2-69/1-465-3502 din 19.07.2002 privind modul de aplicare a art.52 din Codului fiscal

Tipul documentului
Documente
Data adoptării
19.07.2002

INSPECTORATUL FISCAL PRINCIPAL DE STAT
PE LÎNGĂ MINISTERUL FINANŢELOR

Privind modul de aplicare a art.52 din Codului fiscal

(Scrisoarea Inspectoratului Fiscal Principal de Stat)

nr. 17-2-69/1-465-3502  din  19.07.2002

 (în vigoare 19.07.2002) 

* * *

Inspectoratul Fiscal Principal de Stat în legătură cu adresarea Oficiului fiscal Vulcăneşti nr.12/63-922 din 8 mai 2002 privind modul de aplicare al art.52 din Codul fiscal, explică următoarele chestiuni.

1. Sînt oare obligate inspectoratele fiscale teritoriale de a emite decizia privind scutirea temporară de plata impozitului pe venit asociaţiilor obşteşti, dacă din momentul de înregistrare a trecut mai mult de jumătate de an?

Scutirea provizorie de plata impozitului pe venit este prevăzută pentru acele asociaţii obşteşti, pentru care din momentul înregistrării pînă la momentul adresării la Comisia de Certificare nu a expirat jumătate de an. Aceasta reiese din faptul, că conform alin.(6) al art.52 din Codul fiscal, pot fi scutite provizoriu de plata impozitului pe venit temporar organizaţiile, specificate la alin.(l) lit.b) al art.52 din Codul fiscal, care obţin certificatul de stat conform legislaţiei cu privire la asociaţiile obşteşti şi cu privire la fondaţii. Dar prin Legea cu privire la asociaţiile obşteşti nr.837-XIII din 17 mai 1996 (art.34) e stipulat, că certificarea se efectuează la cel puţin jumătate de an de la înregistrarea asociaţiei obşteşti, în baza analizei documentelor de construire, activităţii asociaţiei şi avizului IFS teritorial.

2. Care este termenul deciziei temporare privind scutirea organizaţiei necomerciale de plata impozitului pe venit?

Termenul deciziei privind scutirea provizorie de plata impozitului pe venit cuprinde perioada de timp, prevăzută de legislaţie pentru adresarea în Comisia de Certificare (jumătate de an), luînd în consideraţie timpul, pe parcursul căruia documentele prezentate de către asociaţia obştească se află la examinare de către Comisia de Certificare. După expirarea acestei perioade, ca bază pentru acordarea scutirii de plata impozitului pe venit a asociaţiei obşteşti, este existenţa Certificatului de stat.

IFS teritoriale, care au adoptat decizia cu privire la acordarea scutirii provizorii de plata impozitului pe venit a asociaţiilor obşteşti sînt obligate de a lua la control obţinerea Certificatului de stat de către aceşti organizaţii.

Dacă asociaţie obştească nu a efectuat procedura de certificare, prevăzută al art.34-37 din Lege, ea este obligată să achite impozitul pe venit pe toată perioada activităţii sale.

Certificatul de stat este eliberat pe un termen de trei ani. După expirarea perioadei respective drept temei pentru scutirea de plata impozitului pe venit a acestor asociaţii obşteşti serveşte un certificat nou, sau prelungirea certificatului eliberat anterior.