Lege nr. 119 din 26.05.1994
pentru modificarea şi completarea Legii privind utilizarea forţei de muncă
PARLAMENTUL REPUBLICII MOLDOVA
L E G E
pentru modificarea şi completarea Legii
privind utilizarea forţei de muncă
Nr.119-XIII din 26.05.94
(în vigoare 26.05.1994)
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.3 art.25 din 02.09.1994
* * *
Abrogat: 01.07.2003
Legea R.Moldova nr.102-XV din 13.03.2003 (Vezi Legea nr.780-XV din 27.12.2001 art.39 alin.4)
Parlamentul Republicii Moldova adoptă prezenta lege.
Art. I. Legea nr. 878-XII din 21 ianuarie 1992 privind utilizarea forţei de muncă se modifică şi se completează după cum urmează:
1. În articolul 2:
denumirea va fi următoarea:
"Articolul 2. Populaţia ocupată";
textul "Se consideră plasat în cîmpul muncii:" se substituie prin textul "Se consideră populaţie ocupată:".
2. În articolul 4:
alineatul doi subalineatul întîi se exclude;
alineatul doi subalineatul trei va avea următorul cuprins:"să se prezinte la oficiul forţei de muncă cel puţin o dată în 15 zile (şomerii care nu beneficiază de ajutor de şomaj - cel puţin odată în lună), iar la invitaţia oficiului forţei de muncă - şi mai frecvent, pentru examinarea unor eventuale variante de plasare în cîmpul muncii";
alineatul trei va avea următorul cuprins:
"Şomerii beneficiază de dreptul la pensionare anticipată cu un an înainte de termenul stabilit de legislaţie (bărbaţii la 59 ani, femeile la 54 ani), dacă au vechimea în muncă necesară pentru pensionare";
după alineatul trei se introduce un alineat nou cu următorul cuprins:
"Perioada de şomaj se include în vechimea în muncă a şomerului şi nu o întrerupe, însă nu poate depăşi 9 luni.".
3. În articolul 8 alineatul doi cuvintele "Prezidiul Parlamentului" se substituie prin cuvîntul "Guvern".
4. Articolul 9 alineatul întîi subalineatul trei se exclude.
5. În articolul 12:
alineatul întîi va avea următorul cuprins:
"Şomerii care nu pot fi încadraţi în muncă din lipsa de locuri de muncă corespunzătoare pregătirii sau calificării lor sînt în drept să urmeze cursuri de calificare, recalificare, perfecţionare sau alte forme de instruire profesională, necesare plasării lor în cîmpul muncii. Durata cursurilor nu poate depăşi 9 luni";
din alineatul doi textul "care beneficiază de ajutor de şomaj" cuvintele "Ştiinţei şi" se exclud şi el se completează cu propoziţia: "Instruirea şomerilor se efectuează din contul mijloacelor fondului de şomaj";
alineatele trei, patru şi cinci vor avea următorul cuprins: "Şomerii, care beneficiază de ajutor de şomaj şi sînt antrenaţi la cursurile de instruire profesională, primesc în continuare acest ajutor.
Persoanele, care urmează cursurile de instruire profesională, au obligaţia ca la terminarea lor să se încadreze în unităţile economice la care au fost repartizate.
Absolvenţii cursurilor, care refuză fără motive întemeiate două oferte de locuri de muncă corespunzătoare pregătirii lor profesionale, sînt obligaţi să restituie cheltuielile pentru instruirea lor";
alineatul şase se exclude.
6. Din articolul 14 alineatele trei şi patru se exclud.
7. În articolul 15:
din alineatul întîi subalineatul întîi cuvintele "de stat" se exclud;
alineatul întîi subalineatul doi va avea următorul cuprins:
"persoanele trecute în rezervă din serviciul militar sau de alternativă care, timp de 30 de zile de la data trecerii lor în rezervă, nu s-au putut angaja":
alineatul întîi se completează cu subalineatul nouă cu următorul cuprins:
"femeile neangajate, cărora le-a expirat termenul concediului de maternitate sau concediului pentru îngrijirea copilului pînă la împlinirea vîrstei de 3 ani, dacă ele s-au înregistrat la oficiul forţei de muncă în termen de 30 de zile de la data expirării concediului respectiv";
după alineatul întîi se introduce un nou alineat cu următorul cuprins:
"Persoanele enumerate la subalineatele întîi, doi şi opt ale alineatului întîi beneficiează de dreptul la ajutor de şomaj, dacă ele s-au înregistrat la oficiul forţei de muncă în termen de 90 de zile de la data absolvirii instituţiei de învăţămînt, trecerii în rezervă sau eliberării";
alineatul doi devine alineatul trei şi va avea următorul cuprins:
"Persoanele enumerate la subalineatele trei-cinci şi şapte ale alineatului întîi trebuie să aibă vechime în muncă remunerată cu condiţia duratei normale a timpului de muncă de cel puţin 6 luni din ultimele 12 luni premergătoare datei înregistrării la oficiul forţei de muncă."
8. Articolul 16 subalineatul întîi se exclude.
9. Articolele 17, 18, şi 19 vor avea următorul cuprins:
"Articolul 17. Plata ajutorului de şomaj
Ajutorul de şomaj se plăteşte de la data dobîndirii dreptului la ajutor pe perioada de cel mult 9 luni calendaristice, iar pentru persoanele care pentru prima dată sînt în căutarea unui loc de muncă - de cel mult 6 luni calendaristice.
Ajutorul de şomaj se plăteşte lunar de oficiile forţei de muncă proporţional cu numărul de zile calendaristice în decursul cărora şomerul are dreptul să primească acest ajutor, în baza buletinului de identitate (paşaportul) şi a carnetului de muncă.
Perioada de plată a ajutorului de şomaj include timpul aflării şomerului în căutarea unui loc de muncă corespunzător şi la cursurile de instruire profesională.
În decursul perioadei de şomaj ajutorul se stabileşte o dată şi se plăteşte la cererea persoanelor, care beneficiază de acest drept conform prezentei Legi.
Articolul 18. Mărimea ajutorului de şomaj
Şomerilor, care beneficiază de dreptul de a primi ajutor de şomaj conform prezentei Legi, li se garantează ajutor în următoarele mărimi:
75 procente din salariul minim pe republică, indexat absolvenţilor liceelor şi şcolilor de cultură generală, persoanelor care pentru prima dată sînt în căutarea unui loc de muncă;
90 procente din salariul minim pe republică, indexat, absolvenţilor şcolilor profesionale tehnice sau cursurilor de ucenicie, persoanelor eliberate din locurile de detenţiune şi din instituţiile de reabilitare socială;
100 procente din salariul minim pe republică, indexat, absolvenţilor instituţiilor de învăţămînt superior şi colegiilor, persoanelor care şi-au satisfăcut serviciul militar sau de alternativă, femeilor neangajate care au copii în vîrstă de pînă la 3 ani;
50 de procente din salariul mediu lunar, avut în ultimele 3 luni salarizate - celorlalte categorii de şomeri care au o vechime în muncă de pînă la 10 ani;
55 procente din salariul mediu lunar, avut în ultimele 3 luni salarizate - celorlalte categorii de şomeri care au avut o vechime în muncă de la 10 la 15 ani;
60 procente din salariul mediu lunar, avut în ultimele 3 luni salarizate - celorlalte categorii de şomeri care au o vechime în muncă de cel puţin 15 ani.
Mărimea ajutorului de şomaj acordat şomerilor enumeraţi la subalineatele patru - şase ale prezentului articol nu poate fi mai mică decît salariul minim pe republică, indexat, şi mai mare decît salariul mediu în economia naţională.
Şomerilor, care întreţin 1-2 copii în vîrstă de pînă la 14 ani, ajutorul de şomaj li se măreşte cu 10 procente, iar celor care întreţin 3 şi mai mulţi copii de aceiaşi vîrstă - cu 20 procente.
Articolul 19. Încetarea şi suspendarea plăţii ajutorului de şomaj.
Plata ajutorului de şomaj încetează în cazurile:
expirării perioadei prevăzute la articolul 17 din prezenta Lege;
încadrării în munca salarizată a şomerului sau obţinerii de către acesta a autorizaţiei de a exercita activitate economică pe bază de liberă antrepriză;
refuzului nejustificat de a se angaja la un loc de muncă corespunzător cu contract de muncă de durată nedeterminată sau determinată;
refuzului nejustificat de a urma un curs de instruire profesională sau întreruperii cursului organizat conform articolului 12 din prezenta Lege;
înrolării în serviciul militar sau serviciul de alternativă, înmatriculării în învăţămîntul la secţiile de zi ori la împlinirea vîrstei de pensionare;
emigrării şomerului.
Plata ajutorului de şomaj se suspendă:
pe un termen de pînă la 5 luni, în cazul neîndeplinirii obligaţiunilor prevăzute la articolul 4 din prezenta Lege;
pe perioada în care şomerul s-a încadrat în muncă cu contract de muncă pe o durată mai mică de 6 luni;
pe perioada arestării preventive conform legislaţiei în vigoare".
10. În articolul 23:
alineatul doi va avea următorul cuprins:
"Suma sancţiunilor economice se virează în fondul de şomaj prin perceperea în mod incontestabil din contul unităţilor economice de către organele Serviciului de stat pentru utilizarea forţei de muncă";
după alineatul doi se introduce un alineat nou cu următorul cuprins:
"În caz de neacord cu decizia organului Serviciului de stat pentru utilizarea forţei de muncă privind perceperea incontestabilă a sumei sancţiunilor economice unitatea economică este în drept să apeleze la instanţa judecătorească";
alineatele trei şi patru devin alineatele patru şi cinci.
Art. II. - Prevederile prezentei Legi se aplică şi persoanelor înregistrate la oficiile forţei de muncă, cărora le-a expirat perioada de plată a ajutorului de şomaj înainte de intrarea legii în vigoare.
Art. III. - Prezenta lege intră în vigoare la data adoptării.
| PREŞEDINTELE REPUBLICII MOLDOVA | Mircea SNEGUR |
| or. Chişinău, 26 mai 1994 | |
| nr. 119-XIII |