BIZLEXLegislația Republicii Moldova
Cuprins
Legi

Lege nr. 1407 din 17.12.1997

pentru modificarea şi completarea Legii privind utilizarea forţei de muncă

Tipul documentului
Legi
Data adoptării
17.12.1997

PARLAMENTUL REPUBLICII MOLDOVA

L E G E

pentru modificarea şi completarea Legii

privind utilizarea forţei de muncă

Nr.1407-XIII din 17.12.97

 (în vigoare 05.03.1998) 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.16-17 art.103 din 05.03.1998

* * *

Abrogat: 01.07.2003

Legea R.Moldova nr.102-XV din 13.03.2003 (Vezi Legea nr.780-XV din 27.12.2001 art.39 alin.4)

Parlamentul adoptă prezenta lege.

1. La articolul 1 alineatul 3, textul "exceptînd cazurile prevăzute de legislaţia în vigoare" se exclude.

2. La articolul 2:

în subalineatul 1, textul "contract de muncă pe durată determinată sau nedeterminată" se înlocuieşte cu cuvintele "contract individual de muncă";

subalineatul 3 va avea următorul cuprins:

"fermierii şi membrii familiilor lor, care participă în producţie, deţinătorii de terenuri în conformitate cu legislaţia în vigoare;";

subalineatul 4 se completează în final cu textul "persoanele aflate în locuri de detenţiune şi în instituţii de reabilitare socială;";

după subalineatul 6 se introduce un nou subalineat, care devine subalineatul 7, cu următorul cuprins:

"persoanele care îşi fac studiile la secţia de zi a liceelor, şcolilor medii de cultură generală, instituţiilor de învăţămînt secundar profesional şi instituţiilor de învăţămînt superior;";

subalineatul 7 devine subalineatul 8 şi va avea următorul cuprins:

"persoanele care îngrijesc de bolnavi, invalizi, oameni de vîrstă înaintată (75 de ani şi mai în vîrstă), copii, persoanele care fac menaj, îndeplinesc o activitate obştească remunerată;";

după subalineatul 8 se introduce un nou subalineat, care devine subalineatul 9, cu următorul cuprins:

"persoanele care temporar lipsesc de la locul de muncă din cauza bolii sau traumei, aflării în concediu, inclusiv în concediul de maternitate şi naştere, de îngrijire a copilului, în concediu din iniţiativa administraţiei cu sau fără menţinerea salariului, în concediu de studii, la cursuri de instruire profesională, participării la greve şi din alte asemenea cauze."

3. La articolul 3 se introduce un nou alineat, care devine alineatul 2, cu următorul cuprins:

"Locul de muncă remunerat care nu cere o pregătire profesională specială şi corespunde normelor legislaţiei muncii se consideră corespunzător pentru persoanele care pentru prima dată sînt în căutarea unui loc de muncă şi care nu au nici o profesie."

4. Articolul 4 se modifică şi va avea următorul cuprins:

"Articolul 4. Modul şi condiţiile de stabilire cetăţenilor a statutului de şomer

Sînt consideraţi şomeri cetăţenii apţi pentru muncă, care nu au un loc de muncă corespunzător, un venit legal şi sînt înregistraţi la oficiile forţei de muncă, în a căror rază teritorială îşi au domiciliul, ca persoane în căutarea unui loc de muncă.

Decizia de a-l considera pe cetăţean şomer se ia de oficiul forţei de muncă la momentul înregistrării lui ca persoană în căutarea unui loc de muncă, la prezentarea buletinului de identitate, carnetului de muncă şi a actului de studii (certificatul sau diploma), prin care se confirmă nivelul de studii, profesia sau specialitatea.

Şomeri nu pot fi considerate persoanele:

enumerate la articolul 2 din prezenta lege;

care nu au atins vîrsta de 16 ani;

care, în corespundere cu legislaţia în vigoare, beneficiază de pensie, cu excepţia invalizilor de grupa III.

Cetăţenii care, potrivit prezentului articol, sînt consideraţi şomeri sînt obligaţi:

să întreprindă de sine stătător măsuri în vederea plasării lor mai rapide în cîmpul muncii;

să se prezinte la oficiul forţei de muncă cel puţin o dată în 15 zile (şomerii care nu beneficiază de ajutor de şomaj - cel puţin o dată în lună), iar la iniţiativa oficiului - şi mai frecvent, pentru examinarea unor eventuale variante de plasare în cîmpul muncii;

în cazul în care se încadrează de sine stătător în muncă, să comunice în scris oficiului forţei de muncă despre aceasta în termen de 3 zile.

Persoanele cu care contractul de muncă a fost reziliat din cauza schimbărilor în organizarea producţiei şi muncii, inclusiv lichidării, reorganizării sau reprofilării întreprinderii, instituţiei, organizaţiei, reducerii numărului sau statului de personal, şi care, în modul stabilit, sînt recunoscute ca şomeri au dreptul la pensionare anticipată (cu un an înainte de termenul stabilit) dacă au vechimea în muncă necesară pensionării pentru limita de vîrstă, pe baze generale.

Modul de înregistrare şi de conlucrare cu şomerii este stabilit de Guvern."

5. La articolul 10 alineatul 1:

subalineatul 5 se modifică şi va avea următorul cuprins:

"declaraţiei în scris, în mod obligatoriu, oficiilor forţei de muncă despre locurile de muncă libere (posturile vacante) în termen de trei zile de lucru de la data cînd au devenit vacante;";

se introduce un nou subalineat, care devine subalineatul 6, cu următorul cuprins:

"informării, în mod obligatoriu, în termen de trei zile, a oficiilor forţei de muncă despre angajarea şomerilor la locurile de muncă libere (posturile vacante), declarate anterior oficiului."

6. Articolul 12 alineatul 4 se modifică şi va avea următorul cuprins:

"Şomerii care au urmat cursuri de instruire profesională susţin examene de absolvire în faţa comisiilor de examinare independente create cu concursul Ministerului Învăţămîntului, Tineretului şi Sportului. După absolvirea cursurilor, persoanele menţionate sînt obligate să se încadreze în unităţile economice la care au fost repartizate."

7. La articolul 14:

titlul se modifică şi va fi următorul: "Acordarea ajutorului de şomaj";

alineatele 2 şi 3 se modifică şi vor avea următorul cuprins:

"Şomerii dobîndesc dreptul la ajutor de şomaj începînd cu a 8-a zi de la data înregistrării lor la oficiul forţei de muncă, dacă acest drept este certificat documentar, iar unele categorii de şomeri, nu mai devreme de expirarea:

a trei luni calendaristice de la data concedierii - persoanele disponibilizate din unităţile economice;

a 60 de zile după absolvire - absolvenţii instituţiilor de învăţămînt;

a 30 de zile de la data trecerii în rezervă - persoanele trecute în rezervă din serviciul militar sau de alternativă.

Modul de plată a ajutorului de şomaj este stabilit de Guvern."

8. Articolul 15 alineatul 1 subalineatul 9 se modifică şi va avea următorul cuprins:

"femeile care şi-au întrerupt activitatea în cîmpul muncii pentru îngrijirea copiilor pînă la împlinirea vîrstei de 14 ani."

9. La articolul 17:

titlul se modifică şi va fi următorul: "Perioada de plată a ajutorului de şomaj";

în final se introduc trei noi alineate, care devin alineatele 5, 6 şi 7, cu următorul cuprins:

"În caz de boală, şomerilor care primesc ajutor de şomaj li se plăteşte, în baza certificatului de concediu medical, indemnizaţie pentru incapacitatea temporară de muncă din fondul de şomaj în mărimea ajutorului de şomaj stabilit anterior. Durata acordării indemnizaţiei respective nu trebuie să depăşească sumar 30 de zile pentru toată perioada de plată a ajutorului de şomaj. Indemnizaţia pentru concediul de maternitate şi naştere se acordă şomerilor o dată pe o durată de 126 de zile (în cazul naşterii complicate sau naşterii a doi sau mai mulţi copii - de 140 de zile) calendaristice, începînd cu a 30-a săptămînă de sarcină, în baza certificatului medical.

Perioada de plată a ajutorului de şomaj se include în vechimea în muncă a şomerului şi nu o întrerupe.

Ajutorul de şomaj se acordă pe o perioadă ce nu poate depăşi sumar 9 luni în decurs de 20 de luni calendaristice."

10. Articolele 18 şi 19 se modifică şi vor avea următorul cuprins:

"Articolul 18. Mărimea şi condiţiile de acordare a ajutorului de şomaj

Şomerilor li se garantează ajutor de şomaj în următoarele mărimi:

1,5 salarii minime - absolvenţilor liceelor şi şcolilor de cultură generală, inclusiv ai şcolilor-internat pentru copiii orfani, absolvenţilor instituţiilor de învăţămînt secundar profesional, persoanelor eliberate din locurile de detenţiune şi din instituţiile de reabilitare socială;

2 salarii minime - absolvenţilor instituţiilor de învăţămînt superior, persoanelor trecute în rezervă din serviciul militar sau de alternativă, femeilor care şi-au întrerupt activitatea în cîmpul muncii pentru îngrijirea copiilor pînă la împlinirea vîrstei de 14 ani, persoanelor cărora le-a fost stabilită invaliditatea de grupa III, anterior fiind de grupa II;

50 procente din salariul mediu în economia naţională pe anul precedent - celorlalte categorii de şomeri care au o vechime în muncă de pînă la 10 ani;

55 procente din salariul mediu în economia naţională pe anul precedent - celorlalte categorii de şomeri care au o vechime în muncă de la 10 la 15 ani;

60 procente din salariul mediu în economia naţională pe anul precedent - celorlalte categorii de şomeri care au o vechime în muncă de cel puţin 15 ani.

Mărimea ajutorului de şomaj diminuează cu 15 procente la fiecare trei luni ale perioadei de plată.

Absolvenţii instituţiilor de învăţămînt şi persoanele trecute în rezervă din serviciul militar sau de alternativă beneficiază de dreptul la ajutor de şomaj dacă s-au înregistrat la oficiile forţei de muncă în termen de 6 luni calendaristice de la data absolvirii instituţiei de învăţămînt sau trecerii lor în rezervă.

Absolvenţii instituţiilor de învăţămînt beneficiază de ajutor de şomaj după împlinirea vîrstei de 18 ani. în cazuri de lipsă a unuia sau a ambilor părinţi, sînt îndreptăţiţi să primească ajutor de şomaj în aceleaşi condiţii şi absolvenţii instituţiilor de învăţămînt în vîrstă de 17 ani.

Şomerilor care întreţin 1-2 copii în vîrstă de pînă la 16 ani, mărimea ajutorului de şomaj creşte cu 10 procente, iar celor care întreţin 3 şi mai mulţi copii de vîrsta dată - cu 20 procente.

Articolul 19. Încetarea, suspendarea plăţii, diminuarea mărimii ajutorului de şomaj

Plata ajutorului de şomaj încetează odată cu luarea de la evidenţă a şomerului în cazurile:

recunoaşterii şomerului ca persoană ocupată în temeiurile prevăzute la articolul 2 din prezenta lege;

stabilirii pensiei în conformitate cu legislaţia în vigoare;

stabilirii domiciliului în altă localitate;

condamnării şomerului la privaţiune de libertate sau tratamentului forţat în conformitate cu hotărîrea judecăţii;

obţinerii sau încercării de a obţine ajutor de şomaj prin înşelăciune;

neprezentării timp îndelungat (mai mult de două luni) a şomerului la oficiul forţei de muncă fără motiv întemeiat.

Plata ajutorului de şomaj încetează în cazurile:

întreruperii în mod samavolnic de către şomer a instruirii sale profesionale la trimiterea de către oficiul forţei de muncă;

exmatriculării de la instituţia de învăţămînt pentru acţiuni culpabile;

nesusţinerii examenelor de absolvire fără motiv întemeiat.

Plata ajutorului de şomaj se suspendă, pe un termen de pînă la trei luni inclusiv, în cazul refuzului nejustificat de a se încadra într-un loc de muncă corespunzător cu contract individual de muncă sau de a urma un curs de instruire profesională.

Plata ajutorului de şomaj poate fi suspendată pe un termen de pînă la trei luni inclusiv, în cazul încălcării de către şomer a condiţiilor şi termenelor de prezenţă la oficiul forţei de muncă.

Perioada pentru care se suspendă plata ajutorului de şomaj se include în perioada totală de plată a ajutorului.

Plata ajutorului de şomaj nu se efectuează pentru perioadele:

incapacităţii temporare de muncă ce depăşeşte sumar 30 de zile calendaristice pe parcursul perioadei de plată a ajutorului de şomaj;

participării şomerului la instrucţiuni militare, antrenării în acţiuni legate de pregătirea către serviciul militar, îndeplinirii datoriilor de stat;

arestării preventive în conformitate cu legislaţia în vigoare.

Perioadele indicate nu se includ în perioada totală de plată a ajutorului de şomaj, care respectiv se prelungeşte.

Mărimea ajutorului de şomaj poate fi diminuată cu 25 procente pe o perioadă de pînă la o lună în cazurile:

neprezentării fără motiv întemeiat, pe parcursul a trei zile din ziua trimiterii de către oficiul forţei de muncă, la convorbiri cu patronul despre încadrarea în muncă;

refuzului nejustificat de a se prezenta la oficiul forţei de muncă pentru primirea dispoziţiei de repartizare la lucru (instruire);

frecventării neregulate şi însuşirii nesatisfăcătoare a disciplinelor cursului de instruire profesională.

Despre decizia de a înceta, suspenda plata sau de a diminua mărimea ajutorului de şomaj, oficiul forţei de muncă va anunţa în mod obligator şomerul."

11. La articolul 20:

titlul se modifică şi va fi următorul: "Ajutorul material";

în alineatul 1, cuvintele "din contul bugetelor locale" se înlocuiesc cu textul "din contul mijloacelor bugetelor locale alocate în acest scop fondurilor de susţinere socială a populaţiei";

după alineatul 1 se introduce un nou alineat, care devine alineatul 2, cu următorul cuprins:

"În caz de deces al şomerului, membrilor familiei lui li se acordă din contul mijloacelor fondului de şomaj o indemnizaţie de înmormîntare în mărimea stabilită de legislaţia în vigoare.";

alineatul 2, care devine alineatul 3, va avea următorul cuprins:

"Modul de acordare şi mărimea ajutorului material acordat din mijloacele bugetelor locale alocate şi distribuite prin intermediul fondurilor de susţinere socială a populaţiei se stabilesc de autorităţile administraţiei publice locale în conformitate cu actele normative în vigoare."

12. La articolul 23:

în alineatul 1 subalineatul 2, cuvintele "neînregistrat la oficiul" se înlocuiesc cu textul "liber (post vacant) nedeclarat în scris oficiului";

se introduc două noi alineate, care devin alineatele 6 şi 7, cu următorul cuprins:

"Sumele primite fără temei legal, cu titlu de ajutor de şomaj, ca urmare a prezentării documentelor falsificate sau a angajării în muncă fără a informa oficiul forţei de muncă, se confiscă de către oficiu în fondul de şomaj, în modul stabilit de legislaţia în vigoare, de la cei care le-au primit.

Salariaţii oficiilor forţei de muncă din a căror vină, ca urmare a nerespectării prevederilor legislaţiei în vigoare, au fost stabilite şi plătite sume necuvenite din fondul de şomaj sînt obligaţi să le restituie în conformitate cu legislaţia în vigoare."

13. În cuprinsul legii, cuvintele "organele autoadministraţiei locale", "asociaţiile de patroni" se înlocuiesc respectiv cu cuvintele "autorităţile administraţiei publice locale", "organizaţiile de patroni".