Decret nr. 181 din 31.05.1994
cu privire la salariul minim şi la măsurile suplimentare de protecţie socială a populaţiei
PREŞEDINTELE REPUBLICII MOLDOVA
D E C R E T
cu privire la salariul minim şi la măsurile suplimentare
de protecţie socială a populaţiei
nr. 181 din 31.05.94
(în vigoare 31.05.1994)
Monitor nr.5/162 din 31.05.1994
* * *
În scopul intensificării protecţii sociale a populaţiei în legătură cu liberalizarea preţurilor,
Preşedintele Republicii Moldova decretează:
Art.1. - Se stabileşte, cu începere de la 1 iunie 1994, salariul minim lunar în mărime de 18 lei.
Art.2. - Se efectuează, cu începere de la 1 iunie 1994, în funcţie de nouă mărime a salariului minim:
calcularea mărfurilor concrete ale salariilor tarifare şi salariilor funcţiei ale lucrătorilor întreprinderilor, instituţiilor şi organizaţiilor;
majorarea burselor postdoctoranzilor, doctoranzilor, studenţilor de la instituţiile de învăţămînt superior şi elevilor din colegii şi şcolile tehnico-profesionale;
majorarea indemnizaţiilor şi plăţilor stabilite în funcţie de mărimea salariului minim;
recalcularea tuturor tipurilor de pensii, fixate în conformitate cu Legile Republicii Moldova "Cu privire la asigurarea cu pensii de stat în Republica Moldova" şi "Privind protecţia socială a cetăţenilor care au avut de suferit de pe urma catastrofei de la Cernobîl".
Art.3. - Se stabileşte că, începînd cu 1 iunie 1994, pentru asigurarea unui sprijin suplimentar păturilor puţin asigurate şi cu retribuţia mică ale populaţiei:
salariile tarifare şi salariile funcţiei angajaţilor instituţiilor bugetare, calculate în conformitate cu categoriile de salarizare ale Reţelei tarifare unice, se majorează potrivit coeficienţilor:
2.25 - pentru salariaţii tarifaţi potrivit categoriei 1 de salarizare
2.05 - pentru salariaţii tarifaţi potrivit categoriei 2 de salarizare
1.85 - pentru salariaţii tarifaţi potrivit categoriei 3 de salarizare
1.75 - pentru salariaţii tarifaţi potrivit categoriei 4 de salarizare
1.60 - pentru salariaţii tarifaţi potrivit categoriei 5 de salarizare
1.45 - pentru salariaţii tarifaţi potrivit categoriei 6 de salarizare
1.35 - pentru salariaţii tarifaţi potrivit categoriei 7 de salarizare
1.25 - pentru salariaţii tarifaţi potrivit categoriei 8 de salarizare
1.15 - pentru salariaţii tarifaţi potrivit categoriei 9 de salarizare
1.10 - pentru salariaţii tarifaţi potrivit categoriei 10 de salarizare
1.05.- pentru salariaţii tarifaţi în diapazonul categoriilor de salarizare 11-12.
În cazul în care unităţile cu autonomie financiară dispun de mijloacele proprii ele pot aplica coeficienţii sus-menţionaţi de majorare a salariilor tarifare pentru muncitorii salarizaţi pe unitate de timp de categoria respectivă;
pensiile recalculate se majorează după cum urmează:
pentru pensionarii care beneficiază de pensii sociale (cu excepţia invalizilor din copilărie de grupele I şi II şi a copiilor invalizi în vîrstă de pînă la 16 ani) - cu 50 la sută;
pentru celelalte categorii de pensionari (inclusiv invalizii din copilărie de grupele I şi II şi copiii invalizi în vîrstă de pînă la 16 ani) - cu 0,6 salarii minime.
Art.4. - Se stabileşte că cheltuielile suplimentare se acoperă:
pentru majorarea salariului angajaţilor de la instituţiile bugetare şi a burselor - din contul mijloacelor bugetului de stat;
pentru majorarea salariului angajaţilor din unităţile cu autonomie financiară - din contul mijloacelor proprii;
pentru majorarea pensiilor şi indemnizaţiilor plătite de Fondul Social - din mijloacele acestui Fond.
[Art.4 modificat prin Decret. Preş. N 1520-II din 15.06.2000, în vigoare 22.06.2000]
Art.5. - Se recomandă Băncii Naţionale a Moldovei să reglementeze operativ circulaţia bănească în scopul asigurării cheltuielilor suplimentare cu bani în numerar sau prin alte forme de decontare cu populaţia.
Art.6. - Guvernul, în termen de două săptămîni:
va stabili nivelul rentabilităţii pentru întreprinderile ce produc mărfuri supuse accizelor, care urmează să fie comercializate în republică;
va prezenta propuneri privind impozitare supraprofitului;
va introduce în actele sale normative modificările ce derivă din prezentul Decret.
Art.7. - Se abrogă:
punctele 1 şi 2, alineatele 1-3 ale punctului 3 din Decretul Preşedintelui Republicii Moldova nr.228 din 29 decembrie 1993 "Cu privire la salariul minim şi măsurile suplimentare de protecţie socială a populaţiei";
articolul 1 din Decretul Preşedintelui Republicii Moldova nr.30 din 2 februarie 1994 "Cu privire la măsurile suplimentare de protecţie socială a pensionarilor".
Art.8. Prezentul Decret intră în vigoare la data semnării.
| PREŞEDINTELE REPUBLICII MOLDOVA | Mircea SNEGUR |
Chişinău, 31 mai 1994. |
|
| Nr.181. |