BIZLEXLegislația Republicii Moldova
Cuprins
Legi

Lege nr. 195 din 14.07.2022

pentru modificarea unor acte normative

Tipul documentului
Legi
Data adoptării
14.07.2022

PARLAMENTUL REPUBLICII MOLDOVA

L E G E

pentru modificarea unor acte normative

nr. 195  din  14.07.2022

 (în vigoare 01.09.2022) 

Monitorul Oficial al R. Moldova nr. 246-250 art. 478 din 05.08.2022

* * *

Parlamentul adoptă prezenta lege organică.

1. Articolul 1 se completează cu o noţiune nouă cu următorul cuprins:

"formule flexibile de muncă – programe de muncă care oferă posibilitate salariaţilor să îşi adapteze programul de lucru, inclusiv prin utilizarea muncii la distanţă, a muncii la domiciliu, a regimului flexibil de muncă, a timpului de muncă parţial sau a săptămânii de lucru comprimate."

2. La articolul 86 alineatul (2), după textul "în concediu de maternitate," se introduce textul "în concediu paternal,", iar după textul "la 4 ani," – textul "în concediu pentru îngrijirea unui membru bolnav al familiei, în concediu pentru îngrijirea copilului cu dizabilităţi,".

3. Articolul 1001 va avea următorul cuprins:

"Articolul 1001. Formule flexibile de muncă

(1) Formulele flexibile de muncă se instituie prin acordul dintre salariat şi angajator, la solicitarea salariatului sau a angajatorului, atât la momentul angajării, cât şi după încheierea contractului individual de muncă, pe o durată determinată sau nedeterminată.

(2) Formulele flexibile de muncă se stabilesc în contractul individual de muncă sau în acordul suplimentar la contractul individual de muncă.

(3) Activitatea în condiţiile formulelor flexibile de muncă nu limitează drepturile şi garanţiile salariatului privind calcularea vechimii în muncă, privind durata concediului de odihnă anual sau alte drepturi aferente raporturilor de muncă, prevăzute de prezentul cod.

(4) Un salariat poate solicita ajustarea rezonabilă a programului de muncă cel mult o dată la 6 luni, în scris, printr-o cerere care va include următoarele informaţii: data depunerii cererii, formula flexibilă de muncă solicitată şi data la care modificarea programului de muncă ar urma să înceapă.

(5) În termen de 30 de zile de la recepţionarea solicitării de ajustare rezonabilă a programului de muncă, angajatorul va oferi răspuns cu prezentarea justificărilor aferente deciziei.

(6) În procesul de examinare a solicitării de ajustare rezonabilă a programului de muncă, angajatorul poate lua în considerare următorii factori pentru a determina posibilitatea sau imposibilitatea ajustării locului de muncă la formulele flexibile de muncă:

a) costurile implicate;

b) capacitatea de reorganizare a muncii printre personalul existent;

c) capacitatea de a recruta personal suplimentar;

d) impactul asupra calităţii;

e) impactul asupra performanţei salariatului;

f) efectul asupra capacităţii de a satisface cererea clienţilor.

(7) În cazul salariatului cu formulă flexibilă de muncă aflat în deplasare în interes de serviciu, asupra lui se extinde programul de muncă stabilit la unitatea la care acesta este delegat.

(8) Formulele flexibile de muncă se aplică fără a aduce atingere prevederilor art.100."

4. La articolul 124:

alineatele (2)–(4) vor avea următorul cuprins:

"(2) După expirarea concediului de maternitate, persoanelor asigurate indicate la alin.(1) li se acordă, în baza unei cereri scrise, concediu parţial plătit pentru îngrijirea copilului până la vârsta de 3 ani, cu achitarea indemnizaţiei din bugetul asigurărilor sociale de stat. Concediul parţial plătit pentru îngrijirea copilului până la vârsta de 3 ani se acordă, opţional, unuia dintre părinţi, unuia dintre bunici, unei alte rude care se ocupă nemijlocit de îngrijirea copilului, precum şi tutorelui.

(3) Concediul parţial plătit pentru îngrijirea copilului poate fi folosit de ambii părinţi alternativ, în fracţiuni, conform disponibilităţii fiecăruia, cu condiţia să nu se suprapună fracţiunile. Acest concediu se include în vechimea în muncă, inclusiv în vechimea în muncă specială, şi în stagiul de cotizare.

[Alin.(3) în redacţia Legii nr.259 din 26.08.2022, în vigoare 01.09.2022]

(4) În cazul solicitării concediului parţial plătit pentru îngrijirea copilului în fracţiuni, concediul se acordă în termen de cel mult 30 de zile de la data depunerii cererii, pentru perioada indicată în cerere. La cerere se anexează o copie a certificatului de naştere al copilului."

la alineatul (5), textul "alin. (4)" se substituie cu textul "alin. (2)".

5. Articolul 1241:

la alineatul (3), textul "în primele 56 de zile" se substituie cu textul "în primele 12 luni";

articolul se completează cu alineatul (31) cu următorul cuprins:

"(31) În caz de coincidenţă totală sau parţială a concediului paternal cu concediul medical, în baza unei cereri scrise a salariatului, concediul paternal nefolosit integral ori parţial se prelungeşte."

6. La articolul 126 alineatele (1) şi (2), textul "alin. (4)" se substituie cu textul "alin. (2)"

[Pct.6 introdus prin Legea nr.259 din 26.08.2022, în vigoare 01.09.2022]

1. La articolul 4, alineatul (1) va avea următorul cuprins:

"(1) Plata prestaţiilor de asigurări sociale prevăzute la art.5 alin.(1) lit.b), c), d), f), g), h), i) se efectuează integral de la bugetul asigurărilor sociale de stat."

2. La articolul 5, alineatul (1) se completează cu litera i) cu următorul cuprins:

"i) indemnizaţie paternală."

3. Articolul 6 se completează cu alineatele (9) şi (10) cu următorul cuprins:

"(9) Asiguratul care se află în concediu paternal are dreptul la indemnizaţie paternală, conform art.181, dacă confirmă stagiul de cotizare specificat la alin.(1) sau (2) din prezentul articol.

(10) Liber-profesioniştii ce practică activitate în sectorul justiţiei au dreptul la indemnizaţie paternală, conform art.181, dacă confirmă stagiul de cotizare specificat la alin.(1) sau (2) din prezentul articol."

4. Articolul 7:

se completează cu alineatul (21) cu următorul cuprins:

"(21) Baza de calcul al indemnizaţiei de asigurări sociale prevăzute la art.5 alin.(1) lit.i) o constituie venitul mediu lunar asigurat realizat la toate unităţile în ultimele 3 luni premergătoare lunii naşterii copilului, venit din care, la data stabilirii indemnizaţiei, au fost calculate şi plătite contribuţii de asigurări sociale."

alineatele (3) şi (4) vor avea următorul cuprins:

"(3) Venitul asigurat pentru lunile incluse în calcul la determinarea bazei de calcul al indemnizaţiilor de asigurări sociale prevăzute la art.5 alin.(1) lit.a), b), d), f) şi g) şi la art.15 alin.(1) lit.a) nu poate depăşi suma a 5 salarii medii lunare prognozate pe economie pentru anul respectiv înmulţită la 12 sau la numărul de luni în care persoana a realizat venit asigurat. În cazul în care în calcul se include anul calendaristic incomplet, venitul asigurat se plafonează reieşind din numărul de luni în care a fost realizat venitul asigurat pentru anul respectiv. Salariul mediu lunar prognozat pe economie se aprobă de Guvern."

"(4) Venitul mediu lunar asigurat pentru calculul indemnizaţiilor de asigurări sociale prevăzute la art.5 alin.(1) lit.a), b), d), f) şi g) şi la art.15 alin.(1) lit.a) se determină prin împărţirea la 12 a venitului asigurat realizat la toate unităţile în ultimele 12 luni calendaristice premergătoare lunii producerii riscului asigurat."

articolul se completează cu alineatul (41) cu următorul cuprins:

"(41) Venitul mediu lunar asigurat pentru calculul indemnizaţiei de asigurări sociale prevăzute la art.5 alin.(1) lit.i) se determină prin împărţirea venitului asigurat realizat la toate unităţile în ultimele 3 luni calendaristice premergătoare lunii naşterii copilului la numărul de luni în care acesta a fost realizat."

alineatele (13) şi (14) vor avea următorul cuprins:

"(13) Indemnizaţiile prevăzute la art.5 alin.(1) lit.a), b), d), g) şi i) şi la art.15 alin.(1) lit.a) se calculează şi se plătesc pentru zile calendaristice. Venitul asigurat pentru o zi calendaristică se determină prin împărţirea venitului mediu lunar asigurat, calculat în conformitate cu prevederile prezentului articol, la numărul de zile calendaristice din luna pentru care se plăteşte indemnizaţia.

(14) Indemnizaţiile prevăzute la art.5 alin.(1) lit.a), b), d), f), g) şi i) şi la art.15 alin.(1) lit.a), stabilite în conformitate cu prezenta lege, nu se recalculează, cu excepţia cazurilor de modificare a legislaţiei privind modul de salarizare sau în baza hotărârii judecătoreşti."

5. Articolul 18:

la alineatul (1):

litera b) va avea următorul cuprins:

"b) de la data acordării concediului pentru îngrijirea copilului pentru о perioadă de 24 de luni. Pentru perioada concediului pentru îngrijirea copilului după expirarea celor 24 de luni de concediu şi până la împlinirea vârstei de 3 ani a copilului, indemnizaţia lunară pentru creşterea copilului nu se acordă;"

alineatul se completează cu litera c) cu următorul cuprins:

"c) de la data acordării concediului pentru îngrijirea copilului pentru о perioadă de 12 luni. Pentru perioada concediului pentru îngrijirea copilului după expirarea celor 12 luni de concediu şi până la împlinirea vârstei de 3 ani a copilului, indemnizaţia lunară pentru creşterea copilului nu se acordă."

la alineatul (6):

litera b) va avea următorul cuprins:

"b) 60% din baza de calcul stabilită la art.7 pentru fiecare copil, dar nu mai puţin decât cuantumul dublu al indemnizaţiei minime lunare pentru creşterea copilului a persoanei asigurate, determinate în modul stabilit de Guvern, pentru primele 12 luni de la acordarea iniţială a concediului pentru îngrijirea copilului şi 30% din baza de calcul stabilită la art.7 pentru fiecare copil pentru următoarele 12 luni, dar nu mai puţin decât cuantumul indemnizaţiei minime lunare pentru creşterea copilului a persoanei asigurate, determinate în modul stabilit de Guvern, în cazul solicitării opţiunii prevăzute la alin.(1) lit.b) din prezentul articol;"

alineatul se completează cu litera c) cu următorul cuprins:

"c) 90% din baza de calcul stabilită la art.7 pentru fiecare copil, dar nu mai puţin decât cuantumul triplu al indemnizaţiei minime lunare pentru creşterea copilului a persoanei asigurate, determinate în modul stabilit de Guvern, pentru primele 12 luni de la acordarea iniţială a concediului pentru îngrijirea copilului, în cazul solicitării opţiunii prevăzute la alin.(1) lit.c) din prezentul articol."

alineatul (7) va avea următorul cuprins:

"(7) Opţiunea solicitată iniţial pentru stabilirea indemnizaţiei pentru creşterea copilului nu poate fi modificată ulterior. În cazul concediului pentru îngrijirea copilului folosit de părinţi în fracţiuni, primele 12 luni ale concediului se calculează de la solicitarea iniţială a concediului respectiv pentru acest copil."

6. Legea se completează cu articolul 181 cu următorul cuprins:

"Articolul 181. Indemnizaţia paternală

(1) Dreptul la indemnizaţie paternală pentru îngrijirea copilului nou-născut se acordă tatălui asigurat în sistemul public de asigurări sociale, angajat în baza contractului individual de muncă sau aflat în raport de serviciu în baza actului administrativ, precum şi liber-profesionistului ce practică activitate în sectorul justiţiei, cu domiciliul sau reşedinţa în Republica Moldova.

(2) Condiţiile de stabilire a indemnizaţiei paternale:

a) tatălui copilului nou-născut i s-a acordat, la cerere, concediu paternal la toate unităţile în care desfăşoară activităţi în primele 12 luni de la data naşterii copilului;

b) tatăl copilului nou-născut a solicitat stabilirea indemnizaţiei paternale în termen de 12 luni de la data naşterii copilului;

c) tatăl copilului nou-născut a realizat un venit asigurat în ultimele 3 luni premergătoare lunii naşterii copilului.

(3) Condiţiile de stabilire a indemnizaţiei paternale pentru tatăl liber-profesionist ce practică activitate în sectorul justiţiei:

a) indemnizaţia paternală se stabileşte de la data naşterii copilului pe o perioadă de 14 zile calendaristice fără condiţia aflării în concediu paternal;

b) tatăl copilului nou-născut a solicitat stabilirea indemnizaţiei paternale în termen de 12 luni de la data naşterii copilului;

c) tatăl copilului nou-născut a achitat taxa fixă a contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii, stabilită începând cu 1 ianuarie 2021, cel puţin o lună în ultimele 3 luni calendaristice premergătoare lunii naşterii copilului.

(4) Cuantumul indemnizaţiei paternale constituie 100% din baza de calcul stabilită la art.7.

(5) Indemnizaţia paternală se acordă pentru о perioadă de 14 zile calendaristice."

"e1) refuzul angajatorului de a suspenda raporturile de muncă în temeiul art.78 alin.(1) din Codul muncii nr.154/2003;".

(2) Guvernul, în termen de o lună de la data publicării prezentei legi în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, va aduce actele sale normative în concordanţă cu aceasta.

(3) Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, în termen de 6 luni, va elabora un regulament-cadru cu privire la ajustarea rezonabilă a programului de muncă, cu indicaţii metodice, care va include: concepte şi repere, exemple de aranjamente flexibile ale programului de muncă, criterii pentru analiza specificului activităţii unităţii, modele de documente interne relevante, repere pentru elaborarea şi aprobarea regulamentelor interne în acest sens.