213/31.07.2023 Legea taxei de stat
PARLAMENTUL REPUBLICII MOLDOVA
L E G E A
taxei de stat
nr. 213 din 31.07.2023
(în vigoare 01.01.2024)
Monitorul Oficial al R. Moldova nr. 306-309 art. 549 din 11.08.2023
* * *
C U P R I N S
Articolul 3. Obiectele impunerii cu taxă de stat
Articolul 4. Cuantumurile taxei de stat
Articolul 5. Scutirile de taxa de stat şi de taxa de timbru
Articolul 6. Modul de achitare a taxei de stat
Articolul 7. Restituirea sumelor de bani plătite ca taxă de stat şi ca taxă de timbru
Articolul 8. Răspunderea pentru corectitudinea încasării taxei de stat
Articolul 9. Autoritatea abilitată să verifice corectitudinea încasării taxei de stat
Articolul 10. Dispoziţii finale
Anexa nr.1 Cuantumurile taxei de stat
Anexa nr.2 Scutirile de taxa de stat şi de taxa de timbru
Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
Articolul 1. Taxa de stat
Taxa de stat este o sumă de bani care se percepe de către organele de stat şi de către alte entităţi împuternicite special pentru acest fapt de la persoanele fizice şi juridice în ale căror interese se efectuează acţiuni sau se eliberează documente.
Articolul 2. Taxa de timbru
(1) Taxa de timbru este o sumă de bani care se percepe, o singură dată, de la persoanele fizice şi juridice pentru intentarea unui proces judiciar civil, de contencios administrativ, precum şi pentru fiecare contestaţie împotriva deciziei agentului constatator asupra cauzei contravenţionale atât în primă instanţă, cât şi în căile de atac.
(2) Suma de bani plătită ca taxă de timbru nu se restituie, cu excepţia cazurilor prevăzute de prezenta lege.
(3) Prin derogare de la alin.(1), nu se percepe taxă de timbru de la autorităţile şi instituţiile publice în acţiunile care au ca obiect încasarea unor sume de bani la bugetul public naţional.
(4) Taxa de timbru constituie 200 de lei.
[Art.2 alin.(2) în redacţie nouă, alin.(3) completat prin Legea nr.114 din 22.05.2025, în vigoare 18.06.2025]
Notă: Se declară neconstituţional textul "Taxa de timbru nu este susceptibilă de scutire, amânare sau eşalonare, cu excepţiile prevăzute de prezenta lege." din teza întâi şi textul "şi nici nu se compensează din contul părţii care a pierdut procesul" din teza a doua a art.2 alin.(2) conform Hot. Curţii Constituţionale nr.20 din 26.09.2024, în vigoare 26.09.2024
Articolul 3. Obiectele impunerii cu taxă de stat
Se impune taxă de stat pentru:
a) cererile de chemare în judecată, cererile reconvenţionale, cererile de intervenţie principală, cererile de apel, cererile de recurs şi alte cereri prevăzute în anexa nr.1, cererile de contestare a actelor şi acţiunilor executorului judecătoresc, precum şi pentru cererile de eliberare de către instanţa de judecată a copiilor (duplicatelor) de pe documente, conform anexei nr.1;
b) înregistrarea de stat a faptelor şi a evenimentelor de stare civilă şi eliberarea documentelor de stare civilă;
c) declararea pierderii paşaportului cetăţeanului Republicii Moldova, examinarea cererii de dobândire a cetăţeniei Republicii Moldova, prin recunoaştere, prin naturalizare, în interesele republicii, şi de redobândire a cetăţeniei Republicii Moldova; eliberarea invitaţiei în Republica Moldova; eliberarea sau prelungirea vizelor; examinarea cererii de acordare sau de prelungire a dreptului de şedere provizorie; examinarea cererii de acordare a dreptului de şedere permanentă; acordarea sau prelungirea dreptului de şedere provizorie în scop de muncă; examinarea cererii de acordare sau de prelungire a dreptului de aflare; eliberarea confirmării de repatriere; eliberarea permisului de şedere provizorie sau permanentă; eliberarea buletinului de identitate pentru apatrizi; eliberarea documentului de călătorie pentru apatrizi; testul pentru evaluarea nivelului de cunoaştere a limbii române;
d) înregistrarea la domiciliu şi/sau la reşedinţa temporară;
e) înregistrarea instituţiilor furnizoare de servicii media audiovizuale;
f) eliberarea permiselor de vânătoare şi de pescuit;
g) înregistrarea gajului, eliberarea extrasului din Registrul garanţiilor reale mobiliare sau furnizarea oricărei alte informaţii privind înregistrarea gajului;
h) întocmirea actelor notariale de către notari şi de către alte persoane abilitate prin lege;
i) acordarea permisiunii de folosire a denumirii oficiale sau istorice a statului în marca de produs şi/sau în marca de serviciu, precum şi în desenul sau modelul industrial;
j) aplicarea apostilei pe actul emis pe numele sau în interesul persoanelor fizice (cetăţeni ai Republicii Moldova, cetăţeni străini şi apatrizi) şi persoanelor juridice;
k) eliberarea diplomei de înregistrare a simbolului public, eliberarea copiilor şi a extraselor din Armorialul General al Republicii Moldova pe numele sau în interesul posesorilor;
l) acordarea permisiunii de folosire a denumirii oficiale sau istorice a statului ori a abrevierilor sau derivatelor denumirii oficiale sau istorice a statului în denumirea persoanei juridice cu scop lucrativ;
m) depunerea contestaţiilor de către operatorii economici în cadrul procedurilor de achiziţie publică, sectorială şi de concesiune.
[Art.3 modificat prin Legea nr.222 din 10.07.2025, în vigoare 01.11.2025]
[Art.3 completat cu lit.m) prin Legea nr.94 din 08.05.2025, în vigoare 16.06.2025]
Articolul 4. Cuantumurile taxei de stat
Cuantumurile taxei de stat sunt expuse în anexa nr.1.
Articolul 5. Scutirile de taxa de stat şi de taxa de timbru
(1) Scutirile de taxa de stat şi de taxa de timbru sunt expuse în anexa nr.2.
(2) În funcţie de situaţia materială şi de probele prezentate în acest sens, persoana fizică sau juridică este scutită de către judecător (de către instanţa judecătorească) de plata taxei de stat ori a unei părţi a acesteia şi/sau de plata taxei de timbru pentru intentarea unui proces judiciar civil, a unui proces de contencios administrativ, pentru fiecare contestaţie împotriva deciziei agentului constatator asupra cauzei contravenţionale, precum şi pentru fiecare cerere privind contestarea actelor de executare sau acţiunilor/inacţiunii executorului judecătoresc, atât în primă instanţă, cât şi în cazul exercitării căilor de atac.
[Art.5 alin.(2) introdus prin Legea nr.114 din 22.05.2025, în vigoare 18.06.2025]
Articolul 6. Modul de achitare a taxei de stat
(1) Taxa de stat se achită în monedă naţională prin transfer, pe cale electronică sau în numerar, în condiţiile legii. În cazul acţiunilor a căror valoare este indicată în valută străină, taxa de stat se achită conform cursului de schimb valutar în vigoare la data plăţii taxei de stat, stabilit de Banca Naţională a Moldovei.
(2) Taxa de stat se varsă la bugetul de stat. Taxa de timbru se achită în contul instanţelor de judecată şi se gestionează în conformitate cu art.43 din Legea finanţelor publice şi responsabilităţii bugetar-fiscale nr.181/2014.
(3) Taxa de stat pentru cererile de chemare în judecată, cererile reconvenţionale, cererile de intervenţie principală, cererile de apel, cererile de recurs şi pentru celelalte cereri prevăzute în anexa nr.1 se achită la depunerea lor, iar pentru eliberarea repetată a copiilor (duplicatelor) de pe fiecare act judecătoresc de dispoziţie, a copiilor de pe alte documente din dosar, eliberate de instanţa de judecată la solicitarea părţilor sau a altor persoane participante la proces – la primirea lor.
(4) Dacă o acţiune conţine cerinţe diferite, taxa de stat se achită pentru fiecare cerinţă în parte.
(5) În cazul coparticipării obligatorii, taxa de stat se achită solidar.
(6) În cazul coparticipării facultative, taxa de stat se achită în condiţiile prezentei legi, de către fiecare coparticipant în mod separat.
(7) Taxa de stat pentru întocmirea actelor notariale se achită la bugetul de stat de către solicitant, notar sau altă persoană abilitată prin lege. Aceştia din urmă varsă suma de bani încasată ca taxa de stat la bugetul de stat în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la data întocmirii actului notarial.
(8) Taxa de stat pentru transferul dreptului de proprietate privată asupra bunurilor imobile determinate în temeiul contractelor neautentificate notarial se varsă la bugetul de stat de către solicitantul înregistrării dreptului de proprietate.
(9) Dovada achitării taxei de stat se face prin originalul chitanţei sau notei de plată, certificat de instituţia financiară care a efectuat operaţiunea, cu menţionarea destinaţiei plăţii, sau prin chitanţa care confirmă achitarea taxei de stat prin Serviciul guvernamental de plăţi electronice (MPay).
Articolul 7. Restituirea sumelor de bani plătite ca taxă de stat şi ca taxă de timbru
(1) Suma de bani plătită în calitate de taxă de stat se restituie, parţial sau integral, în cazul în care:
a) a fost plătită o sumă de bani mai mare decât taxa stabilită (se restituie suma plătită în plus);
b) cererea (plângerea) a fost refuzată sau restituită;
c) după achitarea taxei respective, solicitantul a renunţat la întocmirea sau eliberarea documentelor;
d) contestaţia a fost admisă integral sau parţial. În acest caz, taxa se restituie integral;
e) contestaţia nu a fost examinată în fond.
(2) Cererea de restituire a sumei de bani plătite ca taxă de stat poate fi depusă la Serviciul Fiscal de Stat în termen de cel mult 3 ani de la data apariţiei dreptului la restituire. Restituirea sumei de bani plătite ca taxă de stat se efectuează de către Serviciul Fiscal de Stat conform modului stabilit de Guvern.
(3) Suma de bani plătită ca taxă de timbru se restituie în cazul în care:
a) a fost plătită o sumă de bani mai mare decât cuantumul prevăzut de prezenta lege. În acest caz, se restituie suma plătită în plus;
b) suma a fost achitată, însă persoana este scutită de plata acesteia conform anexei nr.2;
c) cererea (plângerea) nu a fost depusă în instanţa judecătorească;
d) suma a fost plătită, în mod eronat, în contul altei instanţe judecătoreşti decât cea competentă.
(4) Cererea de restituire a sumei de bani plătite ca taxă de timbru poate fi adresată instanţei judecătoreşti la care aceasta a fost achitată, în termen de un an de la data efectuării plăţii respective. Restituirea sumei de bani plătite ca taxă de timbru se efectuează din contul instanţei judecătoreşti.
(5) Restituirea taxei în temeiul prevederilor alin.(1) lit.d) şi e) se efectuează de către Serviciul Fiscal de Stat în termen de 4 zile lucrătoare de la data emiterii deciziei corespunzătoare de către autoritatea care a examinat contestaţia. Aceasta va sesiza Serviciul Fiscal de Stat despre necesitatea restituirii taxei în următoarea zi lucrătoare de la data emiterii deciziei corespunzătoare.
[Art.7 alin.(1) completat, alin.(5) introdus prin Legea nr.335 din 29.12.2025, în vigoare 23.01.2026]
[Art.7 alin.(2) în redacţia Legii nr.187 din 10.07.2025, în vigoare 01.01.2026]
[Art.7 denumirea în redacţie nouă, alin.(3),(4) introduse prin Legea nr.114 din 22.05.2025, în vigoare 18.06.2025]
[Art.7 alin.(1),(2) completate prin Legea nr.94 din 08.05.2025, în vigoare 16.06.2025]
Articolul 8. Răspunderea pentru corectitudinea încasării taxei de stat
(1) Răspunderea stabilită de legislaţie pentru corectitudinea încasării taxei de stat şi pentru vărsarea ei integrală şi în termen la bugetul de stat o poartă persoanele cu funcţii de răspundere din cadrul instituţiilor care încasează taxa de stat. Pentru întârzierea transferului la buget a taxei de stat, Serviciul Fiscal de Stat percepe o majorare de întârziere (penalitate) conform cotei stabilite de Codul fiscal nr.1163/1997.
(2) Executarea acţiunilor sau eliberarea documentelor fără încasarea taxei de stat atrage răspunderea persoanelor responsabile, cu încasarea din contul acestora a unei sume de bani echivalente cu taxa de stat neîncasată şi cu obligaţia de a plăti o penalitate conform legii bugetului de stat pentru anul în curs, dar nu mai mare decât taxa de stat neîncasată.
Articolul 9. Autoritatea abilitată să verifice corectitudinea încasării taxei de stat
Autoritatea abilitată cu funcţia de verificare a corectitudinii calculării şi a încasării taxei de stat, precum şi a vărsării integrale şi în termen a acesteia la buget, în toate instituţiile care o încasează, este Serviciul Fiscal de Stat.
Articolul 10. Dispoziţii finale
(1) Prezenta lege intră în vigoare la 1 ianuarie 2024.
(2) La data intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă Legea taxei de stat nr.1216/1992.
(3) Guvernul, până la data intrării în vigoare a prezentei legi:
a) va elabora şi va prezenta Parlamentului propuneri privind aducerea legislaţiei în vigoare în concordanţă cu prezenta lege;
b) va aduce actele sale normative în concordanţă cu prezenta lege şi va asigura elaborarea actelor normative necesare pentru punerea în aplicare a acesteia.
| VICEPREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Mihail POPŞOI |
| Nr.213. Chişinău, 31 iulie 2023. | |
Anexa nr.1
Cuantumurile taxei de stat
|
1. Pentru cererile de chemare în judecată, cererile reconvenţionale, cererile de intervenţie principală, cererile de apel, cererile de recurs, cererile de contestare a actelor şi acţiunilor executorului judecătoresc, precum şi pentru cererile de eliberare de către instanţa de judecată a copiilor (duplicatelor) de pe documente: |
|
|
1.1. Pentru cererile de chemare în judecată privind litigiile cu caracter patrimonial, pentru cererile de contestare a unui titlu executoriu sau a unui alt document prin care încasarea se produce în mod incontestabil: |
|
| 1.1.1. dacă valoarea acţiunii este mai mică sau egală cu 5000 lei | 5% din valoarea acţiunii, dar nu mai puţin de 150 lei pentru persoanele fizice şi 250 lei pentru persoanele juridice |
| 1.1.2. dacă valoarea acţiunii este de 5001–50000 lei | 250 lei + 4% din valoarea acţiunii care depăşeşte 5001 lei |
| 1.1.3. dacă valoarea acţiunii este de 50001–1500000 lei | 2050 lei + 3% din valoarea acţiunii care depăşeşte 50001 lei |
| 1.1.4. dacă valoarea acţiunii este de 1500001–5000000 lei | 45550 lei + 2% din valoarea acţiunii care depăşeşte 1500001 lei |
| 1.1.5. dacă valoarea acţiunii este de 5000001–10000000 lei | 115550 lei + 1% din valoarea acţiunii care depăşeşte 5000001 lei |
| 1.1.6. dacă valoarea acţiunii este egală sau mai mare de 10000001 lei | 165550 lei + 0,5% din valoarea acţiunii care depăşeşte 10000001 lei |
| 1.2. Pentru cererile de contestare a actelor şi acţiunilor executorului judecătoresc | 250 lei |
| 1.3. Pentru cererile asociate cu cerinţa de suspendare a executării | 250 lei |
| 1.4. Pentru cererile introductive depuse de creditor sau debitor privind intentarea procesului de insolvabilitate | 1000 lei |
| 1.5. Pentru cererile cu caracter patrimonial depuse în cadrul proceselor de insolvabilitate, cu excepţia cererilor de admitere a creanţelor depuse de creditori | conform pct.1.1 |
| 1.6. Pentru cererile de chemare în judecată privind desfacerea căsătoriei | 500 lei |
| 1.7. Pentru cererile de partaj | conform pct.1.1, calculat din valoarea bunurilor pretinse |
| 1.8. Pentru cererile de stabilire a domiciliului copilului minor | 200 lei |
| 1.9. Pentru cererile de chemare în judecată cu caracter nepatrimonial | 250 lei |
| 1.10. Pentru cererile privind exercitarea dreptului de gaj | conform pct.1.1;
calculat din valoarea estimativă stabilită de părţi pentru bunul gajat sau din valoarea creanţei garantate |
| 1.11. Pentru cererile (plângerile) privind cauzele cu procedură specială | 250 lei |
| 1.12. Pentru cerinţele referitoare la încasarea prejudiciului moral şi material formulate în acţiunile privind protecţia proprietăţii intelectuale | conform pct.1.1 |
| 1.13. Pentru cererile de chemare în judecată privind examinarea chestiunilor ce ţin de apărarea onoarei şi demnităţii | 250 lei |
| 1.14. Pentru cerinţele referitoare la încasarea prejudiciului moral şi material formulate în acţiunile privind apărarea onoarei şi demnităţii | conform pct.1.1 |
| 1.15. Pentru cerinţele referitoare la încasarea prejudiciului moral şi material formulate în cauzele de contencios administrativ | conform pct.1.1 |
| 1.16. Pentru cererile de apel împotriva hotărârilor instanţelor de judecată, inclusiv pentru apelul incident şi cererile de alăturare la apel | 85% din taxa de stat achitată în prima instanţă, iar în cazul litigiilor cu caracter patrimonial – 85% din taxa calculată din suma contestată |
| 1.17. Pentru cererile de recurs privind hotărârile instanţelor de judecată | 70% din taxa de stat achitată în prima instanţă, iar în cazul litigiilor cu caracter patrimonial – 70% din taxa calculată din suma contestată |
| 1.18. Pentru cererile de revizuire a actelor judecătoreşti de dispoziţie | 55% din taxa de stat achitată în prima instanţă, iar în cazul litigiilor cu caracter patrimonial – 55% din taxa calculată din suma contestată |
| 1.19. Pentru confirmarea, de către instanţa de judecată, a tranzacţiei încheiate în afara procesului civil | 500 lei |
| 1.20. Pentru eliberarea înregistrării audio a şedinţei de judecată | 50 lei |
| 1.21. Pentru eliberarea repetată a copiilor (duplicatelor) de pe fiecare document, hotărâre, sentinţă, încheiere, precum şi a copiilor de pe alte documente din dosar, eliberate de instanţa de judecată la solicitarea părţilor şi a altor persoane participante la proces | 2% din taxa de timbru pentru fiecare pagină |
| 1.22. Pentru cererile de recunoaştere şi de executare a hotărârilor arbitrale străine, pentru cererile de desfiinţare a hotărârilor arbitrale, precum şi pentru cererile de eliberare a titlurilor de executare silită a hotărârilor arbitrale | 250 lei |
|
2. Pentru înregistrarea de stat a faptelor şi a evenimentelor de stare civilă şi pentru eliberarea documentelor de stare civilă: |
|
| 2.1. Pentru înregistrarea căsătoriei | 100% |
| 2.2. Pentru înregistrarea desfacerii căsătoriei: | |
| 2.2.1. cu acordul comun al soţilor | 500% |
| 2.2.2. în baza încheierii notarului | 500% |
| 2.2.3. în baza declaraţiei unuia dintre soţi privind divorţul şi a hotărârii (sentinţei) judecătoreşti, în cazurile în care, după înregistrarea căsătoriei, celălalt soţ a fost:
– supus unei măsuri de ocrotire judiciară sub forma tutelei; – declarat dispărut; – condamnat la privaţiune de libertate pe un termen mai mare de 3 ani |
15% |
| 2.3. Pentru înregistrarea schimbării numelui şi/sau a prenumelui | 100% |
|
[Pct.2.4, 2.5 abrogate prin Legea nr.222 din 10.07.2025, în vigoare 01.11.2025] |
|
| 2.6. Pentru eliberarea documentelor de stare civilă | 50% |
|
3. Pentru efectuarea altor acţiuni |
|
| 3.1. Pentru declararea pierderii paşaportului cetăţeanului Republicii Moldova | 100% |
| 3.2. Pentru examinarea cererii de dobândire a cetăţeniei Republicii Moldova, prin recunoaştere, prin naturalizare, în interesele republicii, şi de redobândire a cetăţeniei Republicii Moldova | 180 lei |
| 3.3. Pentru eliberarea invitaţiei în Republica Moldova | 200 lei |
| 3.4. Pentru prelungirea vizelor | 50 lei |
| 3.5. Pentru examinarea cererii de acordare sau de prelungire a dreptului de aflare | 100 lei |
| 3.6. Pentru examinarea cererii de acordare sau de prelungire a dreptului de şedere provizorie | 450 lei |
| 3.7. Pentru examinarea cererii de acordare sau de prelungire a dreptului de şedere provizorie în scop de reîntregire a familiei cetăţeanului Republicii Moldova | 180 lei |
| 3.8. Pentru eliberarea avizului pentru reîntregirea familiei | 200 lei |
| 3.9. Pentru examinarea cererii de acordare a dreptului de şedere permanentă | 1000 lei |
| 3.10. Pentru acordarea dreptului de şedere provizorie în scop de muncă | 3600 lei |
| 3.11. Pentru prelungirea dreptului de şedere provizorie în scop de muncă | 1800 lei |
| 3.12. Pentru eliberarea confirmării de repatriere | 180 lei |
| 3.13. Pentru înregistrarea lucrătorilor detaşaţi pe o perioadă de până la 90 de zile | 100 lei pentru o persoană |
| 3.14. Pentru eliberarea permisului de şedere provizorie sau a permisului de şedere permanentă | 150 lei |
| 3.15. Pentru eliberarea buletinului de identitate pentru apatrizi | 100% |
| 3.16. Pentru eliberarea documentului de călătorie pentru apatrizi | 100% |
| 3.17. Pentru testul pentru evaluarea nivelului de cunoaştere a limbii române | 100 lei |
|
4. Pentru înregistrarea la domiciliu şi/sau reşedinţă temporară |
50 lei |
|
5. Pentru înregistrarea instituţiilor furnizoare de servicii media audiovizuale |
100% |
|
6. Pentru eliberarea permiselor de vânătoare şi de pescuit |
5% |
|
7. Pentru efectuarea acţiunilor legate de gaj |
|
| 7.1. Pentru înregistrarea gajului | 36 lei |
| 7.2. Pentru eliberarea extrasului din Registrul garanţiilor reale mobiliare sau pentru furnizarea oricărei alte informaţii privind înregistrarea gajului | 9 lei |
|
8. Pentru întocmirea actelor notariale de către notari şi de către alte persoane abilitate prin lege |
|
| 8.1. Pentru autentificarea contractelor de vânzare-cumpărare a terenurilor cu destinaţie agricolă proprietate publică, inclusiv a celor supuse consolidării | 5 lei |
| 8.2. Pentru autentificarea contractelor de vânzare-cumpărare, transmitere-primire a locuinţei în proprietate privată | 5 lei |
| 8.3. Pentru autentificarea contractelor de înstrăinare a bunurilor imobile, inclusiv aflate în proces de construcţie: | |
| 8.3.1. copiilor, soţului/soţiei, părinţilor, fraţilor, surorilor, buneilor, nepoţilor de la copii | 0,1% din preţul contractului, dar nu mai puţin decât valoarea indicată în Registrul bunurilor imobile |
| 8.3.2. altor persoane | 0,5% din preţul contractului, dar nu mai puţin decât valoarea indicată în Registrul bunurilor imobile |
|
Notă: Pentru autentificarea contractelor de schimb, taxa de stat se determină din valoarea bunului supus schimbului cu preţul cel mai mare sau din valoarea bunului cu preţul cel mai mic, luându-se în considerare suma achitată, dacă rezultatul depăşeşte valoarea cea mai mare. În cazul în care bunurile supuse schimbului sunt de valoare egală, taxa de stat se determină din valoarea unui singur bun. |
|
| 8.4. Pentru autentificarea contractelor de vânzare-cumpărare a locuinţelor în cadrul Programului de stat "Prima casă" | 0,1% din preţul contractului, dar nu mai puţin decât valoarea indicată în Registrul bunurilor imobile |
| 8.5. Pentru autentificarea contractelor de înstrăinare a mijloacelor de transport: | |
| 8.5.1. copiilor, soţului/soţiei, părinţilor | 0,1% din preţul contractului |
| 8.5.2. altor persoane | 0,5% din preţul contractului |
| 8.6. Pentru autentificarea contractelor de gaj sau de ipotecă a bunurilor | 0,1% din preţul evaluat al obiectului gajat, stabilit de părţi |
| 8.7. Pentru autentificarea contractelor care au ca obiect terenuri cu destinaţie agricolă proprietate privată | 5 lei |
| 8.8. Pentru autentificarea contractelor de ipotecă încheiate în cadrul Programului de stat "Prima casă" | 50 lei |
| 8.9. Pentru autentificarea altor contracte supuse evaluării | 0,2% din preţul contractului |
| 8.10. Pentru autentificarea contractelor de partaj, de stabilire a modului de folosinţă, a antecontractelor, a contractelor de societate civilă | 10 lei |
| 8.11. Pentru autentificarea altor contracte nesupuse evaluării | 10 lei |
| 8.12. Pentru autentificarea contractelor de cesiune a drepturilor ce rezultă din contractele privind investiţiile în construcţii | 36 lei |
| 8.13. Pentru autentificarea testamentelor | 5 lei |
| 8.14. Pentru autentificarea actelor de constituire a persoanelor juridice | 10 lei pentru fiecare document |
| 8.15. Pentru eliberarea certificatelor de moştenitor: | |
| 8.15.1. moştenitorilor de clasa I | 5 lei |
| 8.15.2. moştenitorilor de clasa II | 10 lei |
| 8.15.3. altor moştenitori | 15 lei |
| 8.16. Pentru eliberarea altor tipuri de certificate | 5 lei |
| 8.17. Pentru autentificarea procurilor | 5 lei |
| 8.18. Pentru luarea măsurilor de pază a averii succesorale | 20 lei |
| 8.19. Pentru legalizarea traducerilor documentelor | 1 leu pentru o pagină |
| 8.20. Pentru legalizarea copiilor de pe documente şi a extraselor de pe ele | 0,5 lei pentru o pagină |
| 8.21. Pentru legalizarea semnăturilor de pe documente, inclusiv a semnăturii traducătorului | 1 leu pentru fiecare document |
| 8.22. Pentru legalizarea semnăturilor de pe fişele bancare | 5 lei pentru fiecare semnătură |
| 8.23. Pentru eliberarea duplicatelor de pe actele notariale | 1 leu pentru fiecare document |
| 8.24. Pentru autentificarea contractelor matrimoniale | 10 lei |
|
9. Pentru acordarea permisiunii de folosire a denumirii oficiale sau istorice a statului în: |
|
| 9.1. Marca de produs şi/sau marca de serviciu | 5000 lei |
| 9.2. Desenul sau modelul industrial (pentru o cerere, care poate fi şi multiplă) | 2500 lei |
|
Notă: În lipsa valorii estimate în Registrul bunurilor imobile se foloseşte preţul terenului determinat conform prevederilor art.79 alin.(3) lit.c) din Codul funciar nr.22/2024, iar pentru alte bunuri imobile costul bunurilor imobile determinat conform art.4 alin.(5) din Legea nr.1056/2000 pentru punerea în aplicare a Titlului VI din Codul fiscal. [Anexa nr.1, nota la pct.9 în redacţia Legii nr.94 din 08.05.2025, în vigoare 16.05.2025] |
|
|
10. Pentru aplicarea apostilei pe actul emis pe numele sau în interesul: |
|
| 10.1. Cetăţenilor Republicii Moldova, cetăţenilor străini şi apatrizilor | 100 lei |
| 10.2. Persoanelor juridice | 150 lei |
|
11. Pentru eliberarea: |
|
| 11.1. Diplomei de înregistrare a simbolului public sau a duplicatului acesteia pe numele sau în interesul: | |
| 11.1.1. Persoanei fizice | 2500% |
| 11.1.2. Persoanei juridice | 7500% |
| 11.2. Copiilor şi a extraselor din Armorialul General al Republicii Moldova pe numele sau în interesul posesorilor | 1000% |
| 12. Pentru acordarea permisiunii de folosire a denumirii oficiale sau istorice a statului ori a abrevierilor sau derivatelor denumirii oficiale ori istorice a statului în denumirea persoanei juridice cu scop lucrativ | 100000 lei |
| 13. Pentru înregistrarea partidului politic, precum şi a modificărilor sau completărilor în statutul acestuia | 200 lei |
| 14. Pentru depunerea contestaţiilor de către operatorii economici în cadrul procedurilor de achiziţie publică, sectorială şi de concesiune | 0,5 % din valoarea estimată a procedurii, dar nu mai puţin de 1500 de lei şi nu mai mult de 50000 de lei |
|
Notă: În cazul în care contestaţia vizează exclusiv un singur lot al unei proceduri, taxa de stat se calculează în raport cu valoarea estimată a lotului contestat. În cazul în care contestaţia vizează exclusiv un grup de loturi al unei proceduri, taxa se calculează în raport cu valoarea estimată a loturilor contestate. În cazul contestării actelor autorităţii contractante, care sunt emise sau au loc înainte de deschiderea ofertelor, taxa de stat se calculează din valoarea estimată a procedurii de achiziţie. |
|
|
Notă: Cotele procentuale fixe sunt calculate în unităţi convenţionale. Unitatea convenţională este egală cu 50 de lei. |
|
[Anexa nr.1 modificată prin Legea nr.335 din 29.12.2025, în vigoare 23.01.2026]
[Anexa nr.1 modificată prin Legea nr.222 din 10.07.2025, în vigoare 01.11.2025]
[Anexa nr.1 completată prin Legea nr.114 din 22.05.2025, în vigoare 18.06.2025]
[Anexa nr.1 (pct.14) completată prin Legea nr.94 din 08.05.2025, în vigoare 16.06.2025]
[Anexa nr.1 modificată prin Legea nr.59 din 20.03.2025, în vigoare 01.04.2025]
[Anexa nr.1 modificată prin Legea nr.73 din 28.03.2024, în vigoare 18.04.2024]
Anexa nr.2
Scutirile de taxa de stat şi de taxa de timbru
|
1. Se scutesc de taxa de stat în instanţele de judecată: |
| 1.1. Reclamanţii |
| 1.1.1. Persoanele fizice – în acţiunile privind reintegrarea în serviciu, revendicarea sumelor de retribuire a muncii şi alte revendicări legate de raporturile de muncă |
| 1.1.2. În acţiunile privind încasarea pensiei de întreţinere |
| 1.1.3. În acţiunile privind încuviinţarea adopţiei naţionale şi internaţionale |
| 1.1.4. În acţiunile privind repararea prejudiciului material şi/sau moral cauzat prin infracţiune şi/sau contravenţie |
| 1.1.5. Se scutesc de taxa de stat şi de taxa de timbru reclamanţii în acţiunile privind aplicarea măsurilor de protecţie şi în acţiunile privind repararea prejudiciului material şi/sau moral cauzat prin acte de violenţă în familie |
| 1.1.6. În acţiunile privind repararea prejudiciului cauzat prin vătămarea integrităţii corporale sau prin altă vătămare a sănătăţii ori prin deces |
| 1.1.7. În acţiunile de revendicare a reparării prejudiciului cauzat prin poluarea mediului înconjurător şi prin folosirea iraţională a resurselor naturale |
| 1.1.8. În acţiunile privind protecţia drepturilor consumatorilor |
| 1.1.9. În acţiunile privind încălcarea legislaţiei privind protecţia datelor cu caracter personal |
| 1.1.10. În acţiunile cu privire la fapte de discriminare |
| 1.1.11. În acţiunile de contencios administrativ, cu excepţia pct.1.15 din anexa nr.1 |
| 1.1.12. În acţiunile privind încasarea cheltuielilor de judecată suportate în procese civile anterioare, indiferent de calitatea procesuală în respectivele procese |
| 1.1.13. În acţiunile privind protecţia proprietăţii intelectuale |
| 1.1.14. În acţiunile privind tragerea la răspundere subsidiară depuse în cadrul proceselor de insolvabilitate |
| 1.2. Părţile |
| 1.2.1. În acţiunile privind repararea prejudiciului cauzat prin condamnare ilegală, prin tragere ilegală la răspundere penală, prin aplicare ilegală a măsurii preventive sub forma arestului preventiv sau sub forma impunerii angajamentului scris de a nu părăsi localitatea ori prin aplicare ilegală a sancţiunii administrative a arestului |
| 1.2.2. În acţiunile privind încălcarea dreptului la judecarea în termen rezonabil a cauzei şi repararea prejudiciului cauzat prin această încălcare |
| 1.2.3. În acţiunile privind încălcarea dreptului la executarea în termen rezonabil a documentelor executorii şi repararea prejudiciului cauzat prin această încălcare |
| 1.2.4. În acţiunile privind confirmarea tranzacţiei de mediere în modul stabilit de Legea nr.137/2015 cu privire la mediere |
| 1.3. Se scutesc de taxa de stat şi de taxă de timbru minorii |
| 1.3.1. În cauzele de apărare a drepturilor lor |
| 1.4. Persoanele supuse represiunilor politice |
| 1.4.1. În cauzele privind represiunile politice |
| 1.41. Se scutesc de taxa de stat şi de taxa de timbru victimele violenţei în familie în cauzele privind partajul averii şi alte litigii patrimoniale în legătură cu actele de violenţă în familie |
| 1.5. Se scutesc de taxa de stat şi de taxa de timbru Avocatul Poporului, Avocatul Poporului pentru drepturile copilului |
| 1.5.1. Pentru cererile privind apărarea intereselor petiţionarilor ale căror drepturi şi libertăţi constituţionale au fost încălcate |
| 1.6. Se scutesc de taxa de stat şi de taxa de timbru procurorul, autorităţile publice, organizaţiile şi persoanele fizice care, conform legii, sunt împuternicite să adreseze în instanţă cereri în apărarea drepturilor, libertăţilor şi intereselor legitime ale altor persoane ori în apărarea intereselor statului sau ale societăţii şi să depună cereri de contestare a hotărârilor instanţelor de judecată |
| 1.7. Se scutesc de taxa de stat şi de taxa de timbru autorităţile administraţiei publice centrale, organele centrale de specialitate ale administraţiei publice, Curtea de Conturi şi organele subordonate lor finanţate de la bugetul de stat, precum şi autorităţile administraţiei publice locale |
| 1.7.1. La înaintarea acţiunilor şi la contestarea hotărârilor instanţelor de judecată, inclusiv în cauzele examinate în procedură de contencios administrativ, indiferent de calitatea lor procesuală |
| 1.8. Se scutesc de taxa de stat şi de taxa de timbru Ministerul Afacerilor Interne, autorităţile administrative şi instituţiile deconcentrate ale acestuia, Serviciul Fiscal de Stat şi Centrul Naţional Anticorupţie |
| 1.8.1. În revendicarea compensării cheltuielilor de urmărire a persoanelor care se eschivează de la plata pensiei de întreţinere |
| 1.8.2. În revendicarea compensării cheltuielilor de urmărire a persoanelor care se eschivează de la repararea prejudiciului cauzat prin vătămarea integrităţii corporale sau prin altă vătămare a sănătăţii ori prin deces |
| 1.8.3. În revendicarea compensării cheltuielilor de urmărire a persoanelor care se eschivează de la plata impozitelor şi a altor obligaţii la bugetul de stat |
| 1.8.4. În revendicarea compensării cheltuielilor de căutare a debitorului şi a bunurilor lui sau a copilului luat de la debitor în temeiul unei hotărâri judecătoreşti |
| 1.8.5. În revendicarea compensării cheltuielilor de păstrare a bunurilor luate de la debitor şi puse sub sechestru şi a bunurilor debitorului evacuat din locuinţă |
| 1.9. Se scutesc de taxa de stat şi de taxa de timbru instituţiile de asistenţă socială |
| 1.9.1. În acţiunile de regres împotriva cauzatorului de daună, pentru încasarea de la acesta a ajutoarelor şi pensiei care se plătesc persoanei prejudiciate sau membrilor familiei acesteia |
| 1.10. Se scuteşte de taxa de stat şi de taxa de timbru Agenţia de Stat pentru Proprietatea Intelectuală |
| 1.10.1. În cazul contestării hotărârilor şi deciziilor privind procedura de înregistrare a obiectelor de proprietate intelectuală |
| 1.11. Se scutesc de taxa de stat şi de taxa de timbru organizaţiile obşteşti ale persoanelor cu dizabilităţi, instituţiile acestora, întreprinderile şi asociaţiile de instruire şi producţie, îngrijitorul persoanei cu dizabilităţi membru al familiei al cărui venit lunar este mai mic decât un salariu mediu pe economie |
| 1.11.1. În toate acţiunile şi pentru toate cererile |
| 1.12. Se scutesc de taxa de stat şi de taxa de timbru Compania Naţională de Asigurări în Medicină şi agenţiile ei teritoriale (de ramură) |
| 1.12.1. În acţiunile intentate împotriva persoanelor fizice care se eschivează de la achitarea primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală, precum şi la contestarea hotărârilor instanţelor de judecată |
| 1.12.2. În acţiunile intentate împotriva prestatorilor de servicii medicale şi farmaceutice şi/sau a personalului medical/farmaceutic, în scopul compensării materiale a prejudiciului cauzat sănătăţii persoanei asigurate din culpa acestora, precum şi la contestarea hotărârilor instanţelor de judecată |
| 1.12.3. În acţiunile intentate împotriva persoanelor fizice sau juridice responsabile de prejudiciul cauzat sănătăţii persoanei şi în acţiunile în regres, precum şi la contestarea hotărârilor instanţelor de judecată |
| 1.13. Deţinătorul registrului de publicitate |
| 1.13.1. La înaintarea acţiunilor de rectificare |
| 1.14. Agenţia Rezerve Materiale – în toate acţiunile |
| 1.15. Administratorii din oficiu şi lichidatorii băncilor – în acţiunile legate de lichidarea băncilor |
| 1.16. Se scutesc de taxa de stat şi de taxă de timbru executorii judecătoreşti şi organele cu atribuţii de administrare fiscală, indiferent de calitatea lor procesuală |
| 1.17. Comisia Naţională a Pieţei Financiare |
| 1.17.1. În acţiunile privind încălcarea drepturilor consumatorilor serviciilor financiare bancare şi nebancare |
| 1.18. Se scutesc de taxa de stat şi de taxa de timbru consiliile raionale şi primăriile |
| 1.18.1. În acţiunile privind apărarea intereselor patrimoniale ale unităţilor administrativ-teritoriale pe care le reprezintă |
| 1.19. Banca Naţională a Moldovei |
| 1.19.1. În acţiunile care derivă din exercitarea atribuţiilor şi competenţelor legate de supravegherea bancară şi nebancară şi din prestarea serviciilor publice |
| 1.20. Se scutesc de taxa de timbru în instanţa de judecată persoanele fizice care au statut de beneficiar de asistenţă juridică garantată de stat |
| Notă: În cazurile prevăzute de lege, judecătorul sau instanţa de judecată este în drept să scutească, la cerere, integral sau parţial, persoanele fizice şi juridice de taxa de stat, precum şi să eşaloneze sau să amâne achitarea de către acestea a taxei de stat, în funcţie de situaţia lor materială şi de probele prezentate în acest sens. |
|
2. Se scutesc de plata taxei de stat pentru înregistrarea faptelor şi a evenimentelor de stare civilă şi pentru eliberarea documentelor de stare civilă: |
| 2.1. Persoanele fizice – pentru înregistrarea naşterii, decesului, adopţiei şi stabilirii paternităţii, precum şi pentru eliberarea documentelor de stare civilă noi ca rezultat al corectării erorilor comise la înregistrarea faptelor şi a evenimentelor de stare civilă |
|
[Pct.2.2 abrogat prin Legea nr.222 din 10.07.2025, în vigoare 01.11.2025] |
| 2.3. Persoanele fizice – pentru eliberarea extraselor de pe actele de deces ale rudelor reabilitate |
| 2.4. Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, organele de justiţie, birourile notariale – pentru eliberarea datelor din actele de stare civilă |
| 2.5. Autorităţile tutelare teritoriale – pentru eliberarea extraselor de pe actele de naştere ale copiilor asupra cărora este instituită custodia, precum şi ale copiilor cu statut de copil rămas temporar fără ocrotire părintească sau de copil rămas fără ocrotire părintească |
| 2.6. Persoanele care beneficiază de servicii publice gratuite de stare civilă în modul stabilit de Guvern |
|
3. Se scutesc de taxa de stat pentru înregistrarea la domiciliu şi/sau la reşedinţa temporară: |
| 3.1. Persoanele în etate, persoanele cu dizabilităţi, îngrijitorul persoanei cu dizabilităţi membru al familiei al cărei venit lunar este mai mic decât un salariu mediu pe economie, persoanele aflate la tratament prin constrângere, internate sau primite spre îngrijire ori în plasament în instituţiile de asistenţă socială, în instituţiile medico-sanitare specializate (azile de bătrâni, centre de plasament, centre de reabilitare, centre comunitare multifuncţionale, instituţii psihoneurologice şi alte instituţii similare) |
| 3.2. Copiii cu statut de copii rămaşi temporar fără ocrotire părintească sau cu statut de copii rămaşi fără ocrotire părintească |
| 3.3. Persoanele condamnate la închisoare care îşi ispăşesc pedeapsa în instituţiile penitenciare – pe perioada detenţiei, iar persoanele condamnate la detenţie pe viaţă – permanent |
| 3.4. Persoanele social-defavorizate fără domiciliu plasate temporar în centre sociale |
| 3.5. Copiii cu vârsta sub 14 ani care nu deţin un buletin de identitate sau o carte de identitate, la înregistrarea iniţială în Registrul de stat al populaţiei |
|
4. Se scutesc de taxa de stat cererile adresate Avocatului Poporului şi Avocatului Poporului pentru drepturile copilului |
|
5. Se scutesc de taxa de stat pe care o încasează Ministerul Afacerilor Interne: |
| 5.1. Străinii sosiţi în Republica Moldova la studii în instituţii de învăţământ public în baza tratatelor internaţionale la care Republica Moldova este parte – pentru examinarea cererii de acordare sau de prelungire a dreptului de şedere provizorie |
| 5.2. Străinii sosiţi în Republica Moldova pentru a desfăşura activităţi didactice sau didactico-ştiinţifice în instituţii de învăţământ public în baza tratatelor internaţionale la care Republica Moldova este parte – pentru eliberarea permisului de muncă |
| 5.3. Străinii victime ale traficului de fiinţe umane – pentru examinarea cererii de acordare sau de prelungire a dreptului de şedere provizorie şi pentru eliberarea permisului respectiv |
| 5.4. Copiii străini sau apatrizi care au intrat pe teritoriul Republicii Moldova fără a fi însoţiţi de o persoană adultă care să fie responsabilă de ei prin lege sau care au fost lăsaţi pe teritoriul Republicii Moldova fără un act juridic |
|
6. Se scutesc de taxa de stat pentru întocmirea actelor notariale: |
| 6.1. Persoanele fizice – pentru legalizarea copiilor (duplicatelor) de pe documentele necesare pentru primirea alocaţiilor de stat pentru tutelă şi curatelă |
| 6.2. Persoanele juridice – în cazul învestirii cu formulă executorie de către notar, în condiţiile stabilite de lege, a tranzacţiei încheiate în cadrul unui proces de mediere care a avut loc în afara procesului civil |
| 6.3. Persoanele fizice – pentru autentificarea testamentelor şi contractelor de transmitere a averii în folosul statului sau în scop de caritate |
| 6.4. Persoanele fizice – pentru eliberarea certificatelor de moştenitor al casei de locuit, al apartamentului sau al cotei de contribuţie la construcţia casei de locuit ori al apartamentului pentru succesiunile deschise până la 1 martie 2019, dacă moştenitorii au trăit, până la decesul persoanei care a lăsat moştenirea, în aceeaşi casă sau apartament cu aceasta |
| 6.5. Persoanele fizice – pentru eliberarea certificatului de moştenitor al terenului cu destinaţie agricolă inclus în proiectul de consolidare pentru succesiunile deschise până la 1 martie 2019 |
| 6.6. Persoanele fizice şi juridice – pentru autentificarea contractelor de schimb al terenurilor cu destinaţie agricolă incluse în proiectul de consolidare |
| 6.7. Persoanele cu vârsta de până la 18 ani – pentru eliberarea certificatului de moştenitor |
| 6.8. Mamele cu trei şi mai mulţi copii – pentru legalizarea copiilor (duplicatelor) de pe documentele referitoare la decorarea cu medalii |
| 6.9. Moştenitorii salariaţilor asiguraţi pe viaţă din contul organizaţiilor şi întreprinderilor decedaţi în urma accidentelor produse la locul de muncă – pentru eliberarea certificatelor de moştenitor al primei de asigurare |
| 6.10. Pensionarii şi persoanele cu dizabilităţi, îngrijitorul persoanei cu dizabilităţi membru al familiei al cărui venit lunar este mai mic decât un salariu mediu pe economie – pentru autentificarea procurilor la primirea pensiilor, indemnizaţiilor şi compensaţiilor, precum şi pentru primirea sumelor indexate la depunerile băneşti în "Banca de Economii" SA |
| 6.11. Autorităţile administraţiei publice – pentru înregistrarea bunurilor imobiliare în proprietatea statului în baza dreptului de moştenire asupra unui patrimoniu vacant |
|
7. Se scuteşte de taxa de stat Serviciul Fiscal de Stat – pentru efectuarea acţiunilor legate de gaj (înregistrarea gajului, eliberarea extrasului din Registrul garanţiilor reale imobiliare, furnizarea altor informaţii privind înregistrarea gajului), în cazul gajului legal |
|
8. Se scutesc de taxa de stat pentru aplicarea apostilei pe actul emis: |
| 8.1. Persoanele cu grad de dizabilitate sever, cele cu grad de dizabilitate accentuat şi îngrijitorul acestora membru al familiei al cărui venit lunar este mai mic decât un salariu mediu pe economie – în mărime de 50% din taxa stabilită |
| 8.2. Instanţele de judecată, procuratura, organele de urmărire penală, organele care exercită activitate operativă de investigaţii, în baza procesului-verbal sau a interpelării – integral |
|
9. Se scutesc de taxa de stat pentru eliberarea diplomei de înregistrare a simbolurilor publice, pentru eliberarea copiilor şi a extraselor din Armorialul General al Republicii Moldova pe numele sau în interesul posesorilor: |
| 9.1. Autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, precum şi alte instituţii publice – integral |
| 9.2. Asociaţiile obşteşti cu statut de utilitate publică – cu 65% din taxa prevăzută la pct.11 din anexa nr.1 |
|
10. Organizaţiile şi cetăţenii străini care implementează proiecte de dezvoltare sau de asistenţă tehnică externă în baza unui tratat internaţional se scutesc, în condiţiile şi în limitele stabilite de tratatul respectiv, de taxa de stat pentru serviciile prestate de autorităţile şi instituţiile publice |
[Anexa nr.2 modificată prin Legea nr.222 din 10.07.2025, în vigoare 01.11.2025]
[Anexa nr.2 modificată prin Legea nr.114 din 22.05.2025, în vigoare 18.06.2025]
[Anexa nr.2 modificată prin Legea nr.112 din 22.05.2025, în vigoare 28.05.2025]
[Anexa nr.2 modificată prin Legea nr.73 din 28.03.2024, în vigoare 18.04.2024]